Skreiabanen |
Post Reply ![]() |
Page <1234 5> |
Author | ||
Traveller ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dette er 3kl kupevogner med sidegang levert 1912 (?) - 1937 som på slutten (etter 1970) gikk under betegnelsen B30. Takformen har ingen betydning for typebetegnelsen. Disse vognene var opprinnelig tiltenkt hovedtogene; Dovrebanen fikk f.eks. et par til åpningen. De skiller seg fra de mer vanlige åpne turistvognene (B20) ved å være 600mm kortere, hvilket vesentlig er tatt ved toalettene (2X 1172mm vs 2X 1465mm). Begge vogntyper hadde 64 sitteplasser.
Det fantes også nesten like lokaltogsvogner (B22) med toalett bare i en ende og 84 sitteplasser (72 etter at vognene ble modernisert med stålrørseter). Sistnevnte er mest troverdig på en sidebane. Ved å skjære fra hverandre vognkassene og "telle planker" bør tre Roco-vogner kunne bli to B22. Mvh Peder F. Edited by Traveller - 30 mai 2012 at 13:16 |
||
![]() |
||
jhv ![]() Veteran ![]() Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
|
Kan du skrive numrene som står på vognsidene, så skal jeg prøve å hjelpe litt -
inntil "ekspertene" slår til. ![]() |
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
|
Når jeg er usikker så spør jeg:
Hvilke reelle personvogner er det Roco's teakvogner er modeller av (B --)?
|
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
|
Hvor nøye du er på det vet ikke jeg, men tak-ventilene på endel av disse Roco teakvognene er både tildels feilplasserte og for små. Når det gjelder plassering bør du sjekke fotos av den spesifikke vognen du er ute etter å etterligne.
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Til en viss grad, ja. De med avrundet tak er noe nyere. Men de kom allerede med sovevognene samtidig som man fortsatte å bruke overlysvinduer i vanlige personvogner. Det var nemlig opprinnelig små vinduer i takoppbyggingen for å slippe lys inn. Om de ble blendet av først under krigen eller om det hadde startet tidligere vet jeg ikke helt. Med elektrisk vognbelysning som kom etterhvert falt behovet for overlysvinduene noe bort, og det var selvsagt billigere å bygge vognene uten dette, og dermed tok man i bruk sovevognsløsningen også for andre vogntyper.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
|
I mitt forsøk på å skaffe meg noen Roco teakvogner, så oppdager jeg at de er noe forskjellige hva taket angår. Enkelte vogner har et slags profilert tak, mens andre har et avrundet flatt tak, se bildene under.
Er dette vogner fra forskjellige tidsepoker, eller hva?
|
||
Mvh Arne Hill-Jensen
||
![]() |
||
jhv ![]() Veteran ![]() Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
|
Jaja Hilljens - da er det vel bare å finne frem fyrstikkeska - og begynne å bygge.
Lignende byggesett finnes vel knapt. Men da er vi inne på noe som enkelte av oss finner mest interessant ved hobbyen - utfordringer ! |
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
|
Vognene og fliskassene ser da veldig like ut som NMJ's Rps med fliskasser http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=373_405_409&products_id=3779&osCsid=73deb64a2362d91d1a48b1b1a9473caf Edited by Asgeir - 25 mai 2012 at 13:46 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
|
Åpenbart ikke lett å finne. Samme spørsmål ble stilt i 2009 uten at noen svarte.
Men fotoet fra Skreia han sikter til fra På Sporet nummer 37 i august 1983 er tatt av Thor Bjerke fra Jernbanemuseet 10/5 samme år og ser slik ut: (Håper ikke det er galt å legge ut et slikt informasjonsfoto med tanke på opphavsretten...) På grunn av all flistransporten gikk det på denne tiden faktisk kipptog til Skreia hver dag.
Edited by MJ - 24 mai 2012 at 19:49 |
||
![]() |
||
|
I "På Sporet nr 35 - Desmber 1982" står det å lese:
Ny trafikk på Skreiabanen. På Skreia st. er det i høst bygget en flisrampe etter at Kværnum Bruk valgte å gå over fra vei til jernbane for sine celluloseflisleveranser til Østfoldbyene. Dette vil bety en kjærkommen tilvekst på ca. 300 vognlaster pr. år for banen. Er det noen som vet hvordan en slik flisrampe ser ut?
Edited by hilljens - 25 mai 2012 at 07:00 |
||
![]() |
||
|
Jepp! Og den står heller ikke lenger som midlertidig utsolgt. Selv valgte jeg RP 25 hjul.Jeg skal altså ha modellen ferdigbygget, men ikke lakkert. Dessuten ba jeg dem å ikke montere gelendere på vognsidene da jeg gjør dette selv etter å ha påmontert gul dekalstripe som jo går under gelenderne. Jeg ba også om at de ikke monterer noen takdetaljer, ettersom jeg skal ha disse fornorsket. Heller ikke skal de montere inn glassene i vindusrutene på grunn av etterlakkeringen. Dette blir helt sikkert topp å ha på Skreia-anlegget ditt.
Edited by MJ - 22 mai 2012 at 17:17 |
||
![]() |
||
|
Det synes som om de allerede har startet produksjonen. Jeg har nemlig fått spørsmål om jeg vil ha "NEM oder RP 25-Radsätze" på min modell.
|
||
Mvh Arne Hill-Jensen
||
![]() |
||
|
All honnør til Pelle!!!!
Han gjør en kjempejobb med å rekonstruere tidligere tråder. |
||
Mvh Arne Hill-Jensen
||
![]() |
||
webmaster ![]() Administratorgruppen ![]() Joined: 05 desember 2010 Status: Offline Points: 72 |
|
Vi har nå fått tak i en backup av disken som gikk i stykker, og kan trolig få rekonstruert mye av det som er tapt,. Det kan ta litt tid da jeg må rekonstruere tråder uten å overskrive nye innlegg som har kommet etter den 20. april, men jeg skal se om jeg kan få lagr opp denne tråden igjen etter hvert.
|
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
|
Til dere som er intresert i eina lokstsall og godshus. så selger de det på hobbyland i Bergen.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
|
Flott!
Bare send inn bestillingen direkte til Westmodel. Tror engelsk går greit. Har selv sendt bestilling, og det har også Hilljens. Skal maile dem etter en tid og høre at alt gikk greit hva antallet angår. På tysk kan du skrive noe slikt som: Westmodel
Ich bestelle ein Stück Bausats (byggesett) von diesem.
Artikel Nummer 11068. Glem ikke å legge til om du skal ha Gleichstrom eller Wechselstrom. (Likestrøm eller vekselstrøm) Edited by MJ - 16 mai 2012 at 09:27 |
||
![]() |
||
Norge ![]() Nykommer ![]() Joined: 28 november 2011 Status: Offline Points: 52 |
|
Jeg er med på en bestilling
![]() |
||
![]() |
||
|
Gledelig opplysning fra Westmodel til de som ønsker å kjøpe byggesettet til Bmdo type 9 fra Skreiabanen i messing. De behøver kun fem - 5 - bestillinger for at de kan reprodusere dette unike byggesettet for interessenter i Norge.
Som det fremgår av mailen fra tyskerne er prisen på byggesettet 389 Euro, noe som på Finn's valutakalkulator pr. idag utgjør 2974 kroner. På dette kommer frakt, samt norsk moms på modell og frakt. Vi snakker da om rundt 3800 kroner. Der Preis für den Bausatz Gleichstrom mit montiertem
Antriebsgestell (kit) ist EUR 389,-- Das Fertigmodell kostet EUR 869,--/unlackiert (ohne Farbe und Decals) EUR 819,-- Fertigmodelle können noch drei Stück gefertigt werden. Die Mindestzahl für Bausätze ist 5. mit freundlichen Grüßen westmodel Karin Wirtz-Bachmann |
||
![]() |
||
|
Tillater meg å løfte frem Svein Sandos typetegning av Bmdo type 9 og linker til angjeldende side for dem som er ute etter innredningsdetaljer:
(I denne linken finnes masse interessant detaljstoff om både type 9 og 10.) ![]() Grønd la dessuten ut dette bildet av selve byggesettet på forumet: ![]() Edited by MJ - 15 mai 2012 at 00:03 |
||
![]() |
||
|
Til orientering fikk jeg denne mailen fra Westmodell om prisene på Cmdo 9: "Hallo, der Preis für den Bausatz Gleichstrom mit montiertem Antriebsgestell (kit) ist EUR 389,-- Das Fertigmodell kostet EUR 869,--/unlackiert (ohne Farbe und Decals) EUR 819,-- mit freundlichen Grüßen westmodel Karin Wirtz-Bachmann Westmodel ville gjenoppta nyproduksjon om et visst antall ble bestilt.
|
||
![]() |
||
ArneGH ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
|
![]() |
||
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
||
![]() |
||
ArneGH ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
|
|
||
Arne Heggeseth
||
![]() |
||
|
![]() |
||
Arne Heggeseth
||
![]() |
||
|
|
||
Arne Heggeseth
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
|
![]() |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
Bhal ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
|
Du kan med rimelig sikkerhet gå ut ifra at dette er det standard advarselskiltet om opprinnelig kom på damplokomotiver som ble brukt på elektrifiserte strekninger i 1938, deretter på alle damplok, untatt tp 49, fra desember 1947. Teksten husker jeg ikke i farten, men skiltet skulle være iflg tegn A/366. Etter hvert som dieselmateriellet kom ble skiltet også påsatt dette. Jeg kan ikke huske å ha sett disse skiltene på en stund, men nå er vel alle så vant til den strømførende klessnora oppunder taket at behovet kanskje ansees som bortfallt.Roco's Di3 modeller har vel foresten slike skilt vedlagt som klistremerker.
mvh Bjørn Hall
Edited by Bhal - 12 mai 2012 at 12:28 |
||
mvh
Bjørn |
||
![]() |
||
|
På noen damplok stod det svart på hvit bunn: Forsiktig høispenning! Livsfarlig å komme nær de elektriske ledninger eller deres befestigelser direkte eller med ildverktøy, vannstråle eller annet. Gutta på Kløfta (KMJK) lagde tidligere dekaler til stortyskeren - Type 63. Der ligger slike skilt med. Om teksten derimot er identisk med den på Di2'en vet jeg ikke. Samme skilt finnes på NMJ Superline Type 18 og Type 26. Den røde gnisten var ikke med på disse, men stod festet alene andre steder på lokene. Gjerne på domen og oppe på tenderen. Den hvite bunnfarven på emaljeskiltet var omkranset av en sort strek. i alt 1 linje med førstnevnte advarsel og resten av teksten fordelt på fire ytterligere linjer.
Edited by MJ - 12 mai 2012 at 12:31 |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Det finnes sikkert. Men jeg tror dette var et standard-skilt, ikke for Di 2 spesielt.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Du har sikkert rett, og da spør jeg om det er noen i dette forum som kan ha et bilde av et originalt skilt, slik at jeg kan reprodusere det.
|
||
Mvh Arne Hill-Jensen
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1234 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |