Print Page | Close Window

Cmdo 10

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3479
Printed Date: 23 november 2024 at 13:23
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Cmdo 10
Posted By: Morten Jacobsen
Subject: Cmdo 10
Date Posted: 01 april 2008 at 21:12
Jeg ble betatt av de to motorvognene som gikk i persontogene på sidebanene under FREMO treffet i Arendal, og sto egentlig med et Liliput  DB Motorvognsett VT 25 (som utgangspunkt) i hånden da noen fortalte at dører skulle fjernes og vinduer tillegges før den kunne omlakkeres til en norsk modell. 
 
Er det noen som ha bilder av Cmdo 10 og/eller noen som kan forklare forskjellen mellom den orginale tyske og de vognene som gikk i Norge etter krigen?  Materielldatabasen til NJK ga meg ingen svar.


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO



Replies:
Posted By: jevistad
Date Posted: 01 april 2008 at 21:47
Jeg er litt usikker på om det er den du mener, men det står en Xco18297 i Egersund som skal hugges i disse dager.
Jeg har et bilde av denne som er helt ferskt, send meg en PM med din e-post adresse, så får du det i full oppløsning.
 


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Ørjan
Date Posted: 01 april 2008 at 21:50
Ingen som vet hva som kan brukes som lyd-dekoder i en slik? Skulle gjerne hatt en i min...

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: aha
Date Posted: 01 april 2008 at 22:27
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Ingen som vet hva som kan brukes som lyd-dekoder i en slik? Skulle gjerne hatt en i min...
 
Slik jeg forstår det så er Cmdeo en VT137 med 12 sylinder diesel.
ESU har lyd til en SVT 137 / VT 08 som du sikkert kan bruke uten at noen bemerker det (52450). Lyden kan høres her http://www.esu.eu/index.php?id=272 - LINK
 
Arne


Posted By: JanT
Date Posted: 02 april 2008 at 08:54
Du kan se forsjellen mellom Liliputs modell og den ombygde fra CollectorModel på disse to linkene:
http://shop.nmj.no/product_info.php?manufacturers_id=12&products_id=752&language=no&osCsid=411 - http://shop.nmj.no/product_info.php?manufacturers_id=12&products_id=752&language=no&osCsid=411
 
http://www.cmb.no - http://www.cmb.no   velg CMs modell museum i menyen til venstre og bla deg ned til nr. 21.
 


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 02 april 2008 at 13:24
Vet man nok om disse motorvognene til å kunne fastslå at noe må fjernes eller legges til for at de skal bli korrekte? Hvorfor ble de isåfall bygget om her hjemme? De var jo bare i drift i en begrenset periode. 

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: morten.h
Date Posted: 02 april 2008 at 14:38
jeg begyner å klø meg i hue....... hvis du skal bygge Xco,må du gjøre om.....hvis du skal bygge Cmdeo,er det kun en ren omlakkering,ingen vinduer skal flyttes eller dører blokkes igjen.........hvis du tar en nærmere titt på den tyske motorvogna(styrevogna må ikke  blandes inn) og den øverste varianten av de 3 Cm modellene.....finner du kun en forskjell og det er fargen......
 
Edit: mail er sendt til Riksantikvaren angående hugging av Xco, dette er den eneste som er igjen av de tyske motorvognene her i Norge(selv om den er bygd om)...... 


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: JanT
Date Posted: 02 april 2008 at 15:01
Det ser ut som om CM"s modell (den øverste) er modifisert. Se på de bakerste vinduene på motorvogna. Originale vinduer bak midtdør: Smalt-stort-stort-dør med smalt vindu. CM: Smalt-stort-stort-stort (ingen dør).


Posted By: morten.h
Date Posted: 02 april 2008 at 15:10
ahhh.....spottet forskjellen......Wink

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: jevistad
Date Posted: 02 april 2008 at 15:14
Slik gikk det i hvertfall med Xco"en i dag Wink
 
 
MMS-foto Sverre Bekken JBV


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: morten.h
Date Posted: 02 april 2008 at 15:36
faen,faen,faen.......kriminalitet på det værste.....Angry

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: ben
Date Posted: 02 april 2008 at 15:55
..... Shocked
 
... var det ingen som kunne/ville forbarmet seg over den stakkar motorvognen?
 
Ben


-------------
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet


Posted By: jevistad
Date Posted: 02 april 2008 at 16:04
Originally posted by ben ben wrote:

..... Shocked
 
... var det ingen som kunne/ville forbarmet seg over den stakkar motorvognen?
 
Ben
 
Vi i NJK-verkstedavd. Egersund har ikke sett noen i hvertfallWink


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 02 april 2008 at 16:24
Ser ut til å være sulten den Komatsuen...Wink
 
Tongueve


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: ses
Date Posted: 02 april 2008 at 16:27
Originally posted by ben ben wrote:

..... Shocked
 
... var det ingen som kunne/ville forbarmet seg over den stakkar motorvognen?
 
Ben
 
Nei.
Så lenge jeg har hatt kjennskap til de miljøene som bevarer rullende materiell i Norge, dvs. siden 1970, har det aldri vært foreslått å bevare denne vogna. Og grunnen er enkel: dette er en vogntype som har hatt minimal betydning for norsk jernbanestell.
De kom til Norge under Krigen på grunn av generatorenes del. De ble brukt av tyskerne til avmagnetisering av ubåter, i hvert fall i Trondheim og visstnok også i Bergen. Det dreiet seg om seks vogner som ble overtatt av NSB etter Krigen og istandsatt til vanlig drift fordi materiellsituasjonen var svært prekær i 1945 med masse nedslitt materiell. Dette var vogner av rimelig ung alder den gangen. De fikk ikke lang driftstid, mellom 8 og 13 år.
 
I bevaringskretser er det nå beinahrd prioritering om hvilket materiell som skal tas vare på. Vi kan ikke bare sette til side uten at man har plass til de, helst under tak. Forfallet er stort på materiell som bare må stå ute og ikke brukes. Enten må materiell brukes og ha jevnlig vedlikehold, eller det må stå innendørs i påvente av senere vedlikehold/restaurering.
 
Egentlig er jeg overrasket over at vogna fortsatt eksisterte. Det er i tilfelle en feil i NJKs materielldatabase, for der står det at alle er hugget. Hva var nummeret på denne vogna? Er det en av de som har vært i Stavangerområdet i mange tiår nå? Jeg observerte 18297 på Heskestad eller Moi 17.9.71 og 7. augst samme år en annen av disse vognen på Egersund, men det er antagelig en annen vogn for den virker mindre shabby og jeg ser ikke noe lesbart nummer på den:
 


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 02 april 2008 at 16:33
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Materielldatabasen til NJK ga meg ingen svar.
 
Jeg har lastet opp to bilder av vogntypenen på NJK MDB nå, men dette er alle som Rco-vogner, dvs. etter at de var tatt ut av vanlig drift. Jeg har muligens en gang sett et dårlig driftsbilde av en slik vogn. Hva CM har brukt som kilder for sin versjon, vet jeg ikke. Kanskje de gjettet bare de også.


-------------
Svein S


Posted By: morten.h
Date Posted: 02 april 2008 at 16:34
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by ben ben wrote:

..... Shocked
 
... var det ingen som kunne/ville forbarmet seg over den stakkar motorvognen?
 
Ben
 
Vi i NJK-verkstedavd. Egersund har ikke sett noen i hvertfallWink
 
Har visst om vognen lenge,men ikke at den skulle hugges! regnet med at den var "fredet" siden den har stått så lenge.....ellers hadde jeg stått på barikadene for lenge siden.....


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 02 april 2008 at 17:19
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg har muligens en gang sett et dårlig driftsbilde av en slik vogn. Hva CM har brukt som kilder for sin versjon, vet jeg ikke. Kanskje de gjettet bare de også.


Det er såpass usikkert at det holder for meg. Min H0-versjon blir derfor bare omlakkert, og overdradd til Grimstad Frolandsbanen (GFB) som sikret vogna videre liv også etter 1955...


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: morten.h
Date Posted: 02 april 2008 at 17:23
siden vi er inne på utrydningstruede motorvogner......Noen som vet hva som kommer til å skje med  BFM 66.01? Blir den også hugget?

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: ses
Date Posted: 02 april 2008 at 17:30
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

siden vi er inne på utrydningstruede motorvogner......Noen som vet hva som kommer til å skje med  BFM 66.01? Blir den også hugget?


Den eies av Jernbanemuseet, og er tatt ut for bevaring. Den er slik sett i en helt annen kategori.


-------------
Svein S


Posted By: jevistad
Date Posted: 02 april 2008 at 19:38

Som Svein sier, så er det beinhard prioritering på hva som skal vernes, og skulle vi lokalt forbarmet oss over den tyske motorvogna måtte disse  stått ute:

 
Og dét vil vi vel ikke?Wink
 
87-vogna trenger en oppgradering både utvendig og innvendig, dessuten har vi et type 26c damplokomtiv som skal settes sammen.
Og med 3-4 mann(på det meste) som stiller på dugnad, sier det seg selv at en lite utbredt tysk motorvogn ikke er det som frister mest å gå løs på.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: asai
Date Posted: 02 april 2008 at 19:59
Foregår alt arbeid på dugnad?
Hvordan finansieres arbeidet?

Skjønner veldig godt prioriteringen. Det er viktig å ta vare på den mest betydningsfulle delen av norsk jernbanehistorie før man eventuelt tar vare på det mindre viktige. Det får jo eventuelt bli en bonus. Smile


-------------
http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider


Posted By: jevistad
Date Posted: 02 april 2008 at 20:20
Originally posted by ses ses wrote:

 
Egentlig er jeg overrasket over at vogna fortsatt eksisterte. Det er i tilfelle en feil i NJKs materielldatabase, for der står det at alle er hugget. Hva var nummeret på denne vogna? Er det en av de som har vært i Stavangerområdet i mange tiår nå? Jeg observerte 18297 på Heskestad eller Moi 17.9.71 og 7. augst samme år en annen av disse vognen på Egersund, men det er antagelig en annen vogn for den virker mindre shabby og jeg ser ikke noe lesbart nummer på den:
 
 
Nummeret på vogna i Egersund er (var) Xco 18297
 
Den var jo egentlig bare et skall, siden den var ombygd til "snekkervogn"


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: steinkit
Date Posted: 02 april 2008 at 20:26
Var tilfeldigvis i Egersund i dag og så vogna var satt ut på annet spor.  Tok et par mobilbilder av den i tilfelle den kunne bli aktuell som modell og viste ikke at den ble hugget 5 timer senere.  Den så ikke ut til å være noe å ta vare på Evil%20Smile

-------------
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController?


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 02 april 2008 at 20:46

Tilbake til hva tråden startet med; Cmdo 10 i modell.  Wink

Er det noen som vet om det er produsert dekaler til denne modellen?


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Roger Andre
Date Posted: 02 april 2008 at 21:45
Vis jeg ikke husker feil, så tror jeg Electradeshop har dekaler...

-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 02 april 2008 at 22:22
Amundsen Hobby har dekaler fra Rms.

Tror de har lagd dekaler til denne vogna, er ikke 100% sikker.


Posted By: SveinR
Date Posted: 03 april 2008 at 08:25
Husker jeg ikke helt feil, så tror jeg at Skala Design også har slike, men om de har på lager vites ikke akkurat nåWink

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: SveinR
Date Posted: 03 april 2008 at 08:26
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
 
Snus 87 vogna ofte på skiva?  Ser at den står andre veien her.


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 april 2008 at 10:12

Denne BM87 som står i Egersund er kansje gamle 87.01 som er omlitterert til før 1956?

Denne vogna har etter min vurdering en "ganske utypisk" ramme med vertikale  spiler foran kjølersjalusiet. Er det noen som vet om flere vogner hadde denne detaljen og event. når den ble montert?
Jeg husker at alle de 3 BM87 som var stasjonert i Flekkefjord på 50- og 60-tallet ikke hadde denne detaljen (men så var de av type 1 med Deutz-motor).
Håper at modellen fra SkalaDesign blir med løst gitter slik at dette blir en valgfri detalj. Gleder meg til den kommer!!
 
 


Posted By: SveinR
Date Posted: 03 april 2008 at 14:29
Nå er vel både denne og 87.03 på krøderbanen temmelig like med tanke på dette gitteret.  Forskjellen jeg ser er antall vertikale stag.
http://www.njk.no/images/gfx/821-BM-87-03_02c.jpg - http://www.njk.no/images/gfx/821-BM-87-03_02c.jpg
 
Ser man på njk matr. databasen, så er det flere med denne typen gitter.
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=19654&aut - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=19654&aut =
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=19355&aut - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=19355&aut =


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: asai
Date Posted: 03 april 2008 at 18:06
Litt morsomt det bildet fra Gardermoen. Er det bærplukking eller er de ute å spyr etter en skikkelig heisatur? LOL

-------------
http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 april 2008 at 20:37
Hei Svein!
Tror at yttergitteret var noe "nymotens påfunn" som kom helt på slutten av 60-tallet? (Da hadde noen av vognene 30 års driftstid bak seg.)
Mulig at dette er en av forskjellene mellom A- og B-versjon?
Det samme gjelder den "spoileren" som er satt på luftinntaket over midterste frontrute og topplykt.


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 03 april 2008 at 21:36
Vognene var alle utrangert i 1955.

Ekstradeler til vognene var visstnok vanskelig å oppdrive.

Angående BM66, så har jo vogna stått lagret på ELv`rum
i mange, mange år nå (hvorfor akkurat på uelektrifiserte ELverum?)

Og siden de som hadde ansvaret gjorde det sjakktrekket å herpe mellomvogna og motorvogna, er vel den eneste grunnen til bevaring å stille den ut på det allerede overfylte jernbanemusèumet vårt.

Der vil den jo stå bare som en del.

Hvorfor ikke like gjerne kappe Di3.615 i to og stille ut den ene halvdelen?


Posted By: Erik H
Date Posted: 03 april 2008 at 22:04
Etter det jeg har hørt ønsker Ofotbanen As å bytte 603 med 615 så den blir neppe hugget. Den er også delelok til 602 og 616.
Hilsen Erik


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 03 april 2008 at 22:15
615 fungerer som delelok for 616...

mente ikke at den skulle hugges, bare en spøk.


Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 03 april 2008 at 22:16
603 skal visstnok restaureres til bruk i chartertog...i såfall håper jeg de lakker den i HELGRØNN


Posted By: ses
Date Posted: 04 april 2008 at 00:22
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

603 skal visstnok restaureres til bruk i chartertog...i såfall håper jeg de lakker den i HELGRØNN


Hvis man leser de siste dagers hete debatt om bevaring/restaurering av rullende materiell i Norge, bl.a. om nettopp Di 3.603, på NJKs forum ( http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=43697&rom=41 - http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=43697&rom=41 ), er nok det foreløpig kun et lønnlig håp - for noen.


-------------
Svein S


Posted By: Asgeir
Date Posted: 04 april 2008 at 18:39
Tilbake til begynnelsen: Cmdeo t. 10 (3. klasses motorvogn med diesel elektrisk kraftoverføring og boggier, av type 10) i modell.
 
De synlige forskjellene på disse motorvognene i sin tid hos NSB:
 
-Motorvognene kom hit under krigen, og ble brukt som kraftkilde til avmagnetiserings stasjoner i Bergen og Trondheim
(som fortsatt er helt uforståelig for meg. Hvorfor bruke en hel motorvogn, når en motor og en generator ville gjort samme nytten?? I siste På Sporet forteller et øynvitne at disse vognene hadde innredningen på plass og bilder på veggene, når de ble satt på sporet igjen i Bergen).
Vognene var høyst sannsynlige militærgrønne på dette tidspunktet, med ørn og svastika på siden. Muligens var de ekstra kamuflasjemalt pga. oppgaven under krigen.
 
-NSB tok over de 6 vognene av typen i 1945-46, og satte de første i drift i 1946. I 1948 sto alle vognene hensatt med div. skader og ingen reservedeler. De var høyst sannsynlig malt i samme design som Type 6/BM 86: Rødbrune med okergule stripe på midten og antaglig en litt tynnere skjørte stripe. Taket var aluminiumsfarget, som nok raskt ble matt og møkkete av sot. Sort understell, som ble grå-rustbrunt av bremsestøv etc. Merking var sannsynligvis også okergul, eventuelt hvit.
 
-I 1950 ble det besluttet å ruste opp 3 av vognene, pga. desperat mangel på motorvogner. Nummerene var: 18295, 18296 og 18297, og de ble satt inn i lokaltrafikken rundt Trondheim. Innvendig ble vognene helt ombygget. 2 klasse avdelingen ble utvidet ved at en gang inn til reisegodsrommet ble fjernet og utgangsdørene ble erstattet med vindu. Dette er den døren som ligger midt over den korteste boggien (i den enden av motorvogna som bare har 2 store vinduer). Design, farger og merking var sannsynlig lik før ombyggingen.
 
-Vognene var ikke godt egnet for driften i Norge, og det var fortsatt problemer med reservedeler. Vogn 18295 fikk etter en tid en engelsk Paxmann motor, og dermed type 10b. Hadde de vært i driften etter 1.7-1956 ville de blitt literert Bmdeo type 90a og b.
 
-Vognene ble tatt ut av driften i 1955/56 etter at flere nye BM 86 og 91 ble levert. 2 av de hensatte vognen (18296 og -97) ble ombygget til intern bruk, ved at motor og innredning ble fjernet, på slutten av 50-tallet. De ble antaglig nå malt helt rødbrune, men fortsatt med alu.-farget tak.
 
-Det finnes kun et dårlig bilde av motorvognene i drift, så det meste blir antagelser. Sannsynlige norske detaljer er speiler i hver ende og avtrekkshatt over WC.
Modellen fra Liliput har litt forskjellige boggier (akselkasser) enn de 2 vognene som ble intermateriell, men noen av de andre kan ha hatt identiske da det var flere forskjeller på dem. Blendes de 2 dørene og erstattes med vindu, kan stigetrinnene under skjæres vekk.
 
Legg merke til at de gamle Liliput modellene har en enkel motor i boggien, mens de nye Liliput-Bachmann modellene er levert med midtmotor. Har du modellen fra Collector Model (har gammelt drivverk), kan du sette det nye rett inn.
 
Edit: skriveleif


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: ses
Date Posted: 04 april 2008 at 18:58
Hva er kilden for opplysningen av de siste ble tatt ut av drift allerede i 1955? Vognene ble faktisk Bmdeo 10a/b og tre av de ble i hvert ikke formelt utrangert før per 1.7.1958, to år etter overgangen fra Cmdeo til Bmdeo. Typeblad fra 1956 nedenfor:



-------------
Svein S


Posted By: Asgeir
Date Posted: 04 april 2008 at 20:39
Originally posted by ses ses wrote:

Hva er kilden for opplysningen av de siste ble tatt ut av drift allerede i 1955? Vognene ble faktisk Bmdeo 10a/b og tre av de ble i hvert ikke formelt utrangert før per 1.7.1958, to år etter overgangen fra Cmdeo til Bmdeo.
Min Kilder: Artikkel i På Sporet 26 av Thor Bjerke (som jeg må innrømme at jeg stoler relativt blindt på) og NSB Driftsstatistikk for tjenestebruk 1954-55, 1956-57 og 1958-59 (mangler dessverre 1955-56 og 1957-58), tabell 422: Driftsytelser pr. lokomotiv-, motorvognnummer og type.
 
18295 kjørte i 1954-55 36348 km, men er ikke med i 1956-57 (hensatt)
18296 kjørte i 1954-55 32009 km, men er ikke med i 1956-57 (hensatt)
18297 kjørte i 1954-55 43955 km, men er ikke med i 1956-57 (hensatt)
 
Formell utrangering mener jeg også var i 1958, men jeg fant ikke dette i farta.  Det var/er imidlertid ikke uvanlig at materiell blir stående en stund fra det blir tatt ut av driften til endelig utrangering.
NJK"s Materielldatabasen har registrert 1957/58 på 2 av vognene, så faktisk dato virker litt usikkert.
 
Tilfeldigvis er driftshistorien og dens slutt veldig lik den andre motorvogntypen (9/89) NSB overtok fra tyskerne (kilde: Oslo distrikts halvårs beretning til Hovedstyret 1945-1960 og Driftsstatistikk"en)
 
At materiellet faktisk fikk litra Bmdeo 10a/b var jeg usikker på (også i farta, men når du nevner det: burde jeg husket at dette faktisk skjedde), men dette ble derimot antaglig ikke malt på (infoen var mest ment for de kontrafaktiske MJ"ere som vet at disse motorvognene var i drift til langt inn på 60-talletWink) .
 
Artig at du har funnet fram og lagt ut typeskisse av motorvognen etter ombyggingen. Den viser, sammenlignet med før ombyggingen, at det bla. ble satt inn nye seter. Digresjon: har du en av Bmdo type 89 også?
 
Edit: kommentar typeskisse
 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: ses
Date Posted: 04 april 2008 at 22:00
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Min Kilder: Artikkel i På Sporet 26 av Thor Bjerke (som jeg må innrømme at jeg stoler relativt blindt på)


Det Thor Bjerke skriver kan du nok være trygg på er så godt begrunnet som mulig.

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Digresjon: har du en av Bmdo type 89 også?
 


Jo, men det jeg har er en avskrift og ikke kopi, antagelig for å spare penger som fattig gymnasiast med 10,- i uka som lommepenger.
Men den er nok ganske omsorgsfullt kopiert, så informasjonsverdien bør være intakt:




-------------
Svein S


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 04 april 2008 at 23:19

Utrolig mye bra informasjon her! Mange takk til både Asgeir og Svein. For å fortsette digresjonen ;fFinnes den sistnevnte motorvognen også i modell?



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Asgeir
Date Posted: 04 april 2008 at 23:29
Takk for typeskisse Svein. Et bilde av hvorfor denne er interesant:
 
 
 
Modellen har vært ferdig lakkert, men var ikke fornøyd. I påvente av dekaler har motorvogna blitt satt inn i skapet halveis lakkert. 
 
De observante har selvfølgelig lagt merke til det litt spesielle drivverket på denne typen; med blindaksel og veivstenger på motorboggien. Den andre er en standard personvogn boggie. Også denne motorvogntypen var ikke spesielt velegnede på norske spor! Den ser kanskje ikke så stor ut, men ved en anledning ble den satt ved siden av en modell av BM 87: og da er den ENORM!
 
Modellen er et tysk byggesett, men er fornorsket med bla. nye markeringslys, topp lyskaster, speiler (innslagbare), postkasseluke og nye ventiler over WC. Det er imidlertid ikke noe innredning (der kommer typeskissen inn). Byggesettet må bygges fra taket og ned, for å sikre at buen i front og knekkene på side veggene skal følge taket. Den ble levert med Faulhaber motor og ferdig montert driv boggie, og går relativt bra med litt justering. En prøvemontering med lyddekoder var såpass artig at denne blir fast.
 
Edit: bedre bilde
 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 05 april 2008 at 17:32
HeiSmile
 
Fin model og flot bygget. Det er kræs Clap Hvilket firma er den fra?
 
Med modelbanehilsen
 
Dan


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: Asgeir
Date Posted: 05 april 2008 at 21:13
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

HeiSmile
 
Det er kræs Clap Hvilket firma er den fra?
 
Med modelbanehilsen
 
Dan
Uttrykket "Kræs" tror jeg aldri har hørt før, men det ser positivt utEmbarrassed.
 
Produsenten er Westmodel. De meldte i fjor at de var utsolgt for byggesettet, men det står i prislisten Deres eller kanskje den kommer tilbake hvis nok kunder bestiller??
 
Det sikkert mulig å finne et på tyske Ebay.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 06 april 2008 at 09:19
Hei AsgeirSmile
 
Udtrykket "kræs" kommer fra ordet kræsen. Man er kræsen når man kun vil have kvalitet og aldrig går efter det næstbedste.
 
Ordet bliver derfor ofte benyttet når noget ikke bare er godt, men er bedre end det bedste.Embarrassed
 
Tak for informationen - jeg vil følge nøje med på netttet.
 
Mange hilsner
 
Dan


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 april 2008 at 15:08
Fint bygge, Asgeir!
Har selv en modell i omtrent samme tilstand som din.
 
Jeg ser at du har endret takventilatorene fra det som er orginalt tysk. Ble disse ombygget?
Likeså har du et exhaustrør i NDE. Er dette også noe som ble bygget om i Norge? Originalt hadde de vel et T-rør for vognvarme.
Jeg ser også at du har en postkasseluke på siden. Er dette en "løsdel" fra BM86-serien til NMJ?
Speil er også en utfordring å få til så solid at de "står for en trøkk".
Hadde tenkt å bruke håndtaksholdere som hengsler. Hva har du brukt?
 


Posted By: Asgeir
Date Posted: 06 april 2008 at 18:06
Hei Kjell og takk for sist. Det var artig å kjøre ellver med 50talls stålslerkeBig%20smile
 
Takventilatorene er lagd og plassert på øyemål etter de bildene jeg har.
 

Jeg har funnet 3 bilder av disse vognene:

18293 i 1954 på Skreia: På Sporet 26/s.4, Glemte Spor s.44, Norges Statsbaner og deres personale s.90. (Samme bildet, men best gjenngitt i de 2 siste bøkene). Dette bildet er også på NJK Materielldatabase.

18293 i 1950 på Reinsvoll: På Sporet 26/s.5 og 72/s.39 (siste er best gjengitt)

18292 ca. 1950 på Skreia: På Sporet 23/s.12

I tillegg har jeg funnet et bilde av typen i en tysk bok.
 
Det virker som disse vognene ble relativt lite ombygget i Norge, men noe tilpasset våre forhold iht. artikkler i På Sporet og Svein"s Typeskisse.
 
Den ekstra "store" takventilatoren tror jeg kan være i forbindelse med ekstra oppvarmings utstyr. Den er plassert ganske langt fra senterlinjen og i den enden det ikke var noen motor.
I tillegg har det kommet en ekstra ventil over WC. Nøyaktig utforming er vanskelig å se på bildene.
Antall orginale tyske "kupe-ventiler" ser ut til å ha blitt redusert til 2 i hver ende.
 
Postkasseluka er filt ut av 3 messingbiter.
Speilene er lagd av nysølvtråd og en bit nysølvplate (polert blir den et fint speil), og lagret i Weinert"s minste håndtaksholdere.
Takrenne er 0,4 MS-tråd som er loddet på og filt rett. Takrenne avløpene er vanlig rund 0,4. Legg merke til at disse er brutt akkurat der midtstripa skal gå (akkurat som på forbildet), noe som gjør det mye enklere å få på denne pent.
Det skulle vært skinneryddere av koste-typen på hver boggie, men dette har glippet for meg.
 
De tyske "ovnsrørene" av markeringlys ble tydligvis endret i Norge. Disse og topplyskaster er dreid ut av messing rør. De er boret opp for å få montert en hvetekornslampe fra baksiden. Ideen er at toppen skal lyse relativt sterkt, mens markeringene skal  "gløde". Mangler bare å få banket inn i hodet hvordan dette skal kobbles mot dekoderen (der kan kanskje du bidra?).
 
Driftsmessig er det lagt inn ekstra strømopptak i løpeboggien.
Disse vognene gikk gjerne med en Gx bak, så det blir kanskje en TB-bøyle i hver ende.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 april 2008 at 13:10
Takk for svar, Asgeir!
 
Skal sjekke disse kildene som du nevnte!
Får også se om jeg får rettet de delaljene du nevnte.
 
Jeg brukte et avstøp av topplykta til BM67 men den har vel litt for stor diameter? - Ellers har jeg ikke tenkt så mye på lys enda.
Bruker du hvetekornslamper, så har SVLF noen på 20 mW som burde passe som posisjonslamper. Ellers kan 45 mW benyttes til topplampa (75 mW tror jeg blir for mye?).
Dersom du så BM66 som jeg hadde med til Arendal, så var det slike lamper nede. (De er nesten i svakeste laget om du bruker lysleder).
Delenummer på lampene av fabrikat Circuitron MiteyLite er:
13 mA  800-7411-06   (20 mW)
30 mA  800-7414-06   (45 mW)
50 mA  800-7416-06   (75 mW)
 
Bruker du en LS3+dekoder, kan du koble begge topplampene slik at de er rettningsstyrte på F0f/F0r og de nedre lampene på Aux. 1 og 2-utgangene. Da kan du få til de fleste lyskombinasjoner (som konstant lys nede hele tiden) eller tilsvarende "elveren" min.
Skal du ha litt "avansert" lys, bør du ikke bruke formotstander men konstantspenningsregulator (da belastningen ellers kan variere for mye).
 


Posted By: Grønd
Date Posted: 15 april 2008 at 22:20
Takk for mange fine opplysninger gutter!
Nå har jeg bestilt meg en modell fra Westmodel og ser frem til at den dukker opp i postkassa.
Må nesten ha en slik, jeg som bygger Skreia stasjon i Fremomodul..Wink
Er det flere modeller som har gått på Skreia banen som er laget i modell?


Posted By: totenmann
Date Posted: 15 april 2008 at 23:07

Di 2 gikk i godstog på slutten av banens drift.



Posted By: Asgeir
Date Posted: 15 april 2008 at 23:47
Originally posted by Grønd Grønd wrote:

Takk for mange fine opplysninger gutter!
Nå har jeg bestilt meg en modell fra Westmodel og ser frem til at den dukker opp i postkassa.
Må nesten ha en slik, jeg som bygger Skreia stasjon i Fremomodul..Wink
Er det flere modeller som har gått på Skreia banen som er laget i modell?
 
Hyggelig at skribleriene inspirerer til innkjøp av byggesettSmile 
Kan du skrive en linje her når du får byggesettet, mht. leveringstid. Jeg har hørt tidligere at denne modellen er utsolgt, men det virker som den er produsert igjen iflg. katalogen.
 
Lykke til med byggingen.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Grønd
Date Posted: 30 april 2008 at 19:23
Heisann!
Da har det kommet pakke i dag, å slik er innholdet:


Posted By: Asgeir
Date Posted: 30 april 2008 at 20:22
Det var raskt levert!
 
Veldig hyggelig at dette byggesettet er tilgjengelig igjen, for den som er interessert i gamle motorvogner som har ruslet i Norge.
 
Gode råd:
-husk å bygge motorvogna fra taket og ned. Dvs la alle knekker og vinkler på vognsiden bli bestemt av taket og ikke understellet, da er du sikret et best resultat.
-vær nøye med skjøten i fronten, og legg gjerne en tynn ekstra messingbit på baksiden som forsterkning, så fronten blir helt rund. Høyden på de 2 halvdelene var ikke helt identisk i mitt byggesett, men det ordnet seg med litt filing.
 
Lykke til. 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Kleindorf
Date Posted: 06 mai 2010 at 14:31
Dette byggesttet står desverre nå oppført som for tiden utsolgt. Se  http://www.westmodel.de/Modelle/Sperre/Spur_H0/Seite_5/seite_5.html - http://www.westmodel.de/Modelle/Sperre/Spur_H0/Seite_5/seite_5.html  
Jeg har mailet dem og de vil sette det i produksjon igjen om de får nok bestillinger. De hadde allerede noen og fikk en bestilling fra meg også. Så om flere interessenter melder seg kommer den vel tilbake, ellers ... ?
Man kan bruke kontaktskjemaet på hjemmesiden for å bestille, og det går greit å kommunisere på engelsk. Motorvogna kan også  leveres ferdigbygd (tysk) og med enten RP 25 eller NEM-hjul. 
Dette er jo en ypperlig modell, spesiellt til norske anlegg med sidebaner. Så får jeg bare håpe at flere tenker som meg ...  Wink


-------------
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)


Posted By: kokken
Date Posted: 06 mai 2010 at 15:55

Hva er prisen på dette byggesettet, noen som vet??



-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: Wickerman
Date Posted: 06 mai 2010 at 23:35
Originally posted by Erik H Erik H wrote:

Etter det jeg har hørt ønsker Ofotbanen As å bytte 603 med 615 så den blir neppe hugget. Den er også delelok til 602 og 616.
Hilsen Erik
OBAS har byttet 603 med 615. DI3.615 ble hendsatt ute i påvente av at loket skulle transpoteres til Narvik. Loket har stått på Hamar over et år nå. OBAS har solgt alle lokene til et svensk selskap. Det eneste de har nå,  er Di3.629 som er reserve for Petersons Mz i Østerdalen/Solør. Det har vært snakk om at de skulle hente loket sist høst osv, men det har ikke skjedd noe. OBAS a/s har gått konkurs og jeg vet OBAS fikk fårespørsel om å ta opp lyd til dekoder. Men om Hobbytrade har fått gjort det eller om EL13 levers uten lydekoder vet jeg ikke. Det var en EL13 som fikk ærend av å dra det siste OBAS toget og det på Ofotbanen. Det har vært snakk om å sette 603 i stand. Men om det blir gjort får tiden vise. Først må man få loket ned fra Narvik.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Kleindorf
Date Posted: 07 mai 2010 at 15:31
Ser ut som du la innlegg i feil tråd over her ...   Wink      (men det var veldig interessant)
Jeg fikk mailsvar nå fra Karin hos Westmodel som kan sette byggesettet i prod. igjen, avhengig av antall interessenter:
"The price for the kit will be EUR 389,--/rtr EUR 869,-- shipping costs are EUR 17,-- within Europe."  Og euroen ligger jo lavt for tiden.


-------------
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)


Posted By: MJ
Date Posted: 12 juni 2012 at 21:25
Tar opp en tråd som har ligget brakk et par år. Ettersom den grønne vinteren har slått til for fullt tenkte jeg at jeg skulle satse på en "omlitterering" til norsk av Liliputs modell av nettopp det som ble Bmdeo/Cmdeo Type 10 i Norge etter krigen mens jeg venter på godværet og grillsesongen.
 
Først kjøpte jeg Liliputs tyske VT 25 med styrevogn VS 145 i Deutsche Bahn-versjon på tyske e-Bay.
 
 
Jeg synes at farven på denne er godtagbar for gammelrød NSB-versjon og tenkte at skitt la gå - jeg beholder denne farven. Det siste driftsbilde av Type 10 som kommer i Jernbanemuseets årbok om en måneds tid viser dessuten at den fornorskede utgaven av denne har samme okergule midtstripe OG også en tynn stripe nederst langs skjørtekantene - lik de første BM 67-settene. Det har ikke Bratz sin Cmdeo Type 10 og min påtenkte variant blir da mere korrekt enn hans.
 
En så tynn stripe er dessuten ikke lett å legge på med dekaler eller lakkering så det ble vinn,vinn.
 
 
Første utfordring ble å fjerne unødige dekaler fra tyskeren. Men ved hjelp av dekalfjerneren LUX-Modellbau DLE-90 gikk det greit. (Tore i Togbutikken selger denne etter det jeg skjønner.) Men her gjelder det å bruke en nennsom hånd for å unngå at dekalfjernener trenger gjennom den røde lakken.
 
Pensel med halvstiv,relativt kort bust brukes etter at væsken har fått virke litt på dekalene. (Men la den ikke ligge på for lenge). Straks du merker at busten tar med seg dekalene (OBS! Konsentrer deg om kun EN av gangen!) så børste du dem bort med lett hånd og supplerer med Q-tips til å ta bort den oppløste dekalen slik at deler av den ikke bare flytter seg videre og fester seg igjen. Litt ettervæske må til for å få bort det siste. En må jobbe rimelig raskt og konsentrert for ikke å skade underlakken. Denne underlakken blir selvsagt matt, men det fikses når du overlakkerer modellen med klarlakk igjen til slutt.
 
 
Den smale tyske stripen over vinduene må også bort.  Og vips:
 
 
Men nå ser du at jeg har skåret ut et større vindu over den ene døren inn til reisegodsrommet ved hjelp av skalpell/liten Olfakniv. Og da kommer det problemet som jeg rett og slett hopper bukk over. Jeg skulle selvsagt ha bygget inn nedre del av døren, slik at vognsiden her er slett slik det var på den virkelig norske modellen. Men her har generaldirektøren for min togstrekning med sikkerhet uttalt at en av disse vognene fikk stort vindu over døren, men at nedre halvdel av døren bare ble låst og gikk uten innbygging i en viss periode. Og det er akkurat denne perioden jeg bygger. Både generaldirektør Asbjørnsen og visedirektør Moe har bekreftet dette. Asbjørnsen og Moe har tidligere også vært gode å ty til i kinkige situasjoner. Hadde ikke dette blitt godkjent hadde jeg måttet lakke om alt fra grunnen av og den tynne skjørtestripen hadde blitt et problem for en amatørlakkerer.
 
 
Resultatet av dette kompromisset er etter mitt skjønn til å leve med selv om jeg som gammel nagleteller nok får mye pepper her. For øvrig er det rart hva som finnes av gamle dekaler i "kjekt-å-ha"-skuffene mine, og jammen ble det nok. I alle fall nesten. Litranummer Cmdeo samt vognnummer skal lages siden og ettermonteres.
 
 
MEN jeg merket meg at det var puslete og kronglete å sette sammen vognvekt-tallene - selv med Biltema-hodelupe.
 
 
Hva den antenneliknende utveksten på taket over lokførerens plass er på disse gamle togene vet jeg ikke. For ATC hadde de vel ikke på den tiden. Men også Bratz har denne på taket av sin variant. Derfor har jeg foreløpig latt den sitte. Taket har jeg da heller ikke gjort noe med.
 
 
Etter dekalfjerning lakket jeg ett strøk med klarlakk Tamiya semigloss. For sikkerhets skyld testet jeg på den medfølgende tilhengeren, som jo ikke var i Norge i det hele tatt i følge min hjemmelsmann Thor Bjerke på Jernbanemuseet. Da ikke noe så ut til å "koke opp" i lakken, skred jeg til verket på motorvognen. Etter Tamiya semigloss la jeg på dekaler. Dernest et strøk til med semi-gloss, før jeg la på Tamiya matt til slutt.
 
 
Alle deler på plass igjen og det hele i box. Glemte å nevne at jeg lakkerte seter i kupeen brune, og at jeg "lånte" to vindusruter fra tilhengervognen til de nye store vinduene foran reisegodsrommet.Synes forresten at tre lag med klarlakk over den tyske rødfarven - ikke minst siste matt-strøk - ga akkurat en dempning til fordel for NSB's gammelrøde. Akkurat denne modellen har enkel boggiemotor, men for en billig penge kan man få kjøpt sentralstilt motor som er adskillig bedre kvalitet. Men pytt,pytt. Så lenge man selv er rimelig fornøyd så går det greit.
 
PS
La meg legge til at ved demonteringen må man lirke og være veldig forsiktig med å få ut vindusglassene ved hjelp av en liten Olfakniv eller liknende. Litt vipping og litt skjæring. Produsenten har nemlig vært grundig med limingen. Selvsagt må du også lodde av kupebelysningen og lodde på igjen til slutt.
 
 
 
 
 
 
 
 


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 13 juni 2012 at 13:34
Takk for en instruktiv gjennomgang av fornorskingen. Modellen gjør seg med lyddekoder fra ESU og går veldig bra. Min har hatt opptredener på flere FREMO treff.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: MJ
Date Posted: 13 juni 2012 at 13:59
På forespørsel til Jernbanemuseet får jeg nå vite at det nye driftsbildet av Type 10 viser at motorvognen hadde speil på venstre side. Høyre side vises ikke, men personlig tar jeg sjansen på at det var speil på begge sider og går løs på denne lakk- og monteringsoppgaven. Sist har jeg dessuten nå markert med metallfarge på alle dørhåndtakene - i begge fronter og på sidedørene - samt påsatt skalakobbel og bremseslanger.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net