Skreiabanen |
Post Reply ![]() |
Page <12345> |
Author | ||
jhv ![]() Veteran ![]() Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du har sikkert helt rett.
Vogn 325 ble bygd som Co- av Strømmen i 1893 for Smålensbanen, og ombygd til CFo-15 i 1913. Utrangert 1962. (Dette iflg Erland Rastens liste over trevogner) |
||
![]() |
||
Per-Arild ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 46 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har desverre ingen bilder fra anlegget foruten de som journalisten tok, men de er ikke videre beskrivende da det gjelder modellen. Skal imidlertid prøve å beskrive dette konferansebord. Selve anlegget vilte på en sponplate som var omkranset av 2"x10" bjelker benyttet som ramme. Som ben ble det benyttet dreide stolper som brukes i trapper. Treverket var Lind. Oppe på dette lå en herdet glassplate (12mm) på 180x280 cm. Anlegget i seg selv hadde en rundbane, med Skreia stasjon i midten. Stasjonen og rundbanen hadde forbindelse slik at alle deler av anlegget kunne benyttes. Stasjonsområdet hadde sporplan fra ca. 1960. Alle byggesett (stasjon, uthus, vognhall, godshus, lokomotivstall og vanntårn) fra Artitec ble benyttet. Et "landelig" landskap omkranset det hele. Forøvrig takk til oppklaring av type 13 som motorvogn. Per-Arild |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Her følger tegninger av vogn 325 i alle dens stadier.
Vognen ble bygget ved Strømmens Værksted i 1893 som ren 3.klasse vogn etter hovedtegning L.91. Fire vogner ble bygget etter L.91, alle til Smaalensbanen: 315-316 i 1890, og altså 325-326 i 1893: ![]() Alle fire vognene ble ombygget før eller under 1.VK. 315-316 ble til Co type 3 som bestod i at midtkupene ble fjernet og gjort om slik resten av vogna, men man innredet et mer ordinært toalett hva størrelse angikk i enden av vogna. 325-326 ble imidlertid bygget om til CFo-vogn, type 15: ![]() Ombyggen skjedde altså i 1913 for 325 (også for 326). 326 ble ombygget med ny vognkasse i 1924 og ble CDFo type 18, mens 325 ble ombygget også med ny vognkasse, men beholdet betegnelsen CFo type 15, antagelig siden det nå var bare én vogn i typen. På typeteningene ser jeg at jeg skjelnet mellom dem med 15a og 15b, men det er altså en ren privat betegnelse. Slik ble den etter ny vognkasse i 1927: ![]() Ved omlittreringen i 1936 ble vogna CFo3b type 1, og i 1956 BFo3b type 1. Dette var bare formelle endringer. Vogna synes ikke å være særlig endret fra den store ombyggingen i 1927 til den ble utrangert i 1963. Slik så det siste typebladet ut for vogna: ![]() |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tror du at du kan finne igjen artikkelen som beskriver ombyggingen av en Roco teakvogn?
|
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er vanskelig å finne igjen det som er gått tapt, men jeg kan ved anledning se om jeg kan lage en mer ordentlig ombyggingsbeskrivelse, der også tegninger legges til. Kanskje jeg får ånden over meg til å ombygge en vogn til, så da kan det bli bilder av selve prosessen også.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
morten.h ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tenker det årnær seg,Arne..........tar med meg litt mere lesestoff til deg på søndag! ...er jo programforpliktet til å hjelpe til siden jeg har kjent deg fra jeg var guttunge
![]() Edited by morten.h - 08 mai 2012 at 14:48 |
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
I en artikkel om norske motorvogner type 9 og 10 av Thor Bjerke i "På sporet" nr. 26, februar 1980, fant jeg dette bildet:
![]() Billedteksten lyder slik: Cmdo 9.18293 på Reinsvoll i 1950. Vognen medfører en Gx-tilhenger. I teksten ellers kan vi lese: "Disse vognene ble satt inn i trafikken på nedre del av Valdresbanen og Skreiabanen. Vognene ble stasjoner på Dokka, og turnusen startet med en tur fra Dokka til Skreia om morgenen. Deretter var det fire tur/retur kjøringer Skreia-Reinsvoll-Skreia før vognen om kvelden returnerte til Dokka. Det hendte også at det ble en tur til Gjøvik, bl.a. ved NM på skøyter i 1952 da vognen på grunn av stor trafikk måtte trekke med seg en vanlig Co-personvogn tilbake til Dokka om kvelden. Ellers gikk vognene ofte med en Gx-tilhenger ("koffert").
Edited by hilljens - 11 mai 2012 at 14:18 |
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Kan noen hjelpe meg med teksten i det hvite feltet under litra nummeret (et eksempel)?
![]() |
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det ér et høyspenning livsfareskilt
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Da ble mitt seende slik ut: ![]() |
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg lurer på om det var litt mer tekst. Man bør nok finne et konkret skilt og ta nærbilde av.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du har sikkert rett, og da spør jeg om det er noen i dette forum som kan ha et bilde av et originalt skilt, slik at jeg kan reprodusere det.
|
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det finnes sikkert. Men jeg tror dette var et standard-skilt, ikke for Di 2 spesielt.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
På noen damplok stod det svart på hvit bunn: Forsiktig høispenning! Livsfarlig å komme nær de elektriske ledninger eller deres befestigelser direkte eller med ildverktøy, vannstråle eller annet. Gutta på Kløfta (KMJK) lagde tidligere dekaler til stortyskeren - Type 63. Der ligger slike skilt med. Om teksten derimot er identisk med den på Di2'en vet jeg ikke. Samme skilt finnes på NMJ Superline Type 18 og Type 26. Den røde gnisten var ikke med på disse, men stod festet alene andre steder på lokene. Gjerne på domen og oppe på tenderen. Den hvite bunnfarven på emaljeskiltet var omkranset av en sort strek. i alt 1 linje med førstnevnte advarsel og resten av teksten fordelt på fire ytterligere linjer.
Edited by MJ - 12 mai 2012 at 12:31 |
||
![]() |
||
Bhal ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du kan med rimelig sikkerhet gå ut ifra at dette er det standard advarselskiltet om opprinnelig kom på damplokomotiver som ble brukt på elektrifiserte strekninger i 1938, deretter på alle damplok, untatt tp 49, fra desember 1947. Teksten husker jeg ikke i farten, men skiltet skulle være iflg tegn A/366. Etter hvert som dieselmateriellet kom ble skiltet også påsatt dette. Jeg kan ikke huske å ha sett disse skiltene på en stund, men nå er vel alle så vant til den strømførende klessnora oppunder taket at behovet kanskje ansees som bortfallt.Roco's Di3 modeller har vel foresten slike skilt vedlagt som klistremerker.
mvh Bjørn Hall
Edited by Bhal - 12 mai 2012 at 12:28 |
||
mvh
Bjørn |
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
ArneGH ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
||
![]() |
||
ArneGH ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
||
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
||
![]() |
||
ArneGH ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
||
![]() |
||
ArneGH ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
||
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Til orientering fikk jeg denne mailen fra Westmodell om prisene på Cmdo 9: "Hallo, der Preis für den Bausatz Gleichstrom mit montiertem Antriebsgestell (kit) ist EUR 389,-- Das Fertigmodell kostet EUR 869,--/unlackiert (ohne Farbe und Decals) EUR 819,-- mit freundlichen Grüßen westmodel Karin Wirtz-Bachmann Westmodel ville gjenoppta nyproduksjon om et visst antall ble bestilt.
|
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tillater meg å løfte frem Svein Sandos typetegning av Bmdo type 9 og linker til angjeldende side for dem som er ute etter innredningsdetaljer:
(I denne linken finnes masse interessant detaljstoff om både type 9 og 10.) ![]() Grønd la dessuten ut dette bildet av selve byggesettet på forumet: ![]() Edited by MJ - 15 mai 2012 at 00:03 |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Gledelig opplysning fra Westmodel til de som ønsker å kjøpe byggesettet til Bmdo type 9 fra Skreiabanen i messing. De behøver kun fem - 5 - bestillinger for at de kan reprodusere dette unike byggesettet for interessenter i Norge.
Som det fremgår av mailen fra tyskerne er prisen på byggesettet 389 Euro, noe som på Finn's valutakalkulator pr. idag utgjør 2974 kroner. På dette kommer frakt, samt norsk moms på modell og frakt. Vi snakker da om rundt 3800 kroner. Der Preis für den Bausatz Gleichstrom mit montiertem
Antriebsgestell (kit) ist EUR 389,-- Das Fertigmodell kostet EUR 869,--/unlackiert (ohne Farbe und Decals) EUR 819,-- Fertigmodelle können noch drei Stück gefertigt werden. Die Mindestzahl für Bausätze ist 5. mit freundlichen Grüßen westmodel Karin Wirtz-Bachmann |
||
![]() |
||
Norge ![]() Nykommer ![]() Joined: 28 november 2011 Status: Offline Points: 52 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg er med på en bestilling
![]() |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Flott!
Bare send inn bestillingen direkte til Westmodel. Tror engelsk går greit. Har selv sendt bestilling, og det har også Hilljens. Skal maile dem etter en tid og høre at alt gikk greit hva antallet angår. På tysk kan du skrive noe slikt som: Westmodel
Ich bestelle ein Stück Bausats (byggesett) von diesem.
Artikel Nummer 11068. Glem ikke å legge til om du skal ha Gleichstrom eller Wechselstrom. (Likestrøm eller vekselstrøm) Edited by MJ - 16 mai 2012 at 09:27 |
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Til dere som er intresert i eina lokstsall og godshus. så selger de det på hobbyland i Bergen.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
webmaster ![]() Administratorgruppen ![]() Joined: 05 desember 2010 Status: Offline Points: 72 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vi har nå fått tak i en backup av disken som gikk i stykker, og kan trolig få rekonstruert mye av det som er tapt,. Det kan ta litt tid da jeg må rekonstruere tråder uten å overskrive nye innlegg som har kommet etter den 20. april, men jeg skal se om jeg kan få lagr opp denne tråden igjen etter hvert.
|
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
All honnør til Pelle!!!!
Han gjør en kjempejobb med å rekonstruere tidligere tråder. |
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det synes som om de allerede har startet produksjonen. Jeg har nemlig fått spørsmål om jeg vil ha "NEM oder RP 25-Radsätze" på min modell.
|
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jepp! Og den står heller ikke lenger som midlertidig utsolgt. Selv valgte jeg RP 25 hjul.Jeg skal altså ha modellen ferdigbygget, men ikke lakkert. Dessuten ba jeg dem å ikke montere gelendere på vognsidene da jeg gjør dette selv etter å ha påmontert gul dekalstripe som jo går under gelenderne. Jeg ba også om at de ikke monterer noen takdetaljer, ettersom jeg skal ha disse fornorsket. Heller ikke skal de montere inn glassene i vindusrutene på grunn av etterlakkeringen. Dette blir helt sikkert topp å ha på Skreia-anlegget ditt.
Edited by MJ - 22 mai 2012 at 17:17 |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <12345> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |