Noen spørsmål fra en nybegynner |
Post Reply |
Author | ||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 mai 2008 at 15:04 |
|
Hei.
Jeg har nylig solgt alt jeg hadde av Märklin og har startet fra scratch med likestrøm (Peco C75), hovedsakelig grunnet ønsket om mer realistisk utseende samt lysten til å kjøre norsk. Så langt har jeg kun en Heljan Di3.602 (helgrønn) med Zimo-dekoder og 5 av trevognene til Roco, men har bestilt NSB type 32 nr 288 som skal ankomme NMJ utpå sensommeren. Flere vogner vil anskaffes etter hvert, bare jeg finner ut hva som passer inn. Har ikke så mye kjennskap til norsk jernbanehistorie, men perioden min vil vel ut fra materiellet bli 1957-60 om jeg har forstått rett (..?). Driver nå og bygger et lite rundbaneanlegg samtidig som jeg planlegger et større anlegg i seksjoner, og vurderer om jeg skal bygge deler av anlegget som FREMOduler. Har snust på FREMO-standarden i lengre tid, men vil gjerne vite litt mer (og også helst se noen moduler i virkeligheten) før jeg tar de store avgjørelsene. Lurer derfor på om det er noen på Romerike (bor selv i Aurskog-Høland) som driver med dette, og som jeg kan kontakte? Evt om det planlegges et treff på østlandsområdet innen rimelig fremtid som jeg kan besøke? Har også noen spørsmål angående minsteradius. Sitter og ser på normen nå, er det versjon 2.3 som gjelder? Her er det nevnt 3 ulike minsteradier:
Har allerede kjøpt meg MRC Prodigy Advance som digitalstyring, og har fått med meg at denne ikke er kompatibel med FREMO-standarden. Men er det tillatt at FREMOduler kan ha tilkobling for andre typer DCC så lenge disse ikke blir brukt under treff? Hmm, dette ble mye på en gang, men håper at i det minste NOE av det jeg har skrevet er forståelig... Takker på forhånd for alle tilbakemeldinger! Svein |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
jeg gikk samme vei som deg (solgte alt Märklin og startet fra scratch med likestrøm) for åtte år siden. FREMO-medlem har jeg vært i drøye syv år. Et par svar: Punkt 3.4 er hentet fra den tyske normen. I de første årene ble det bygget endel moduler med 1000mm radius, men vi senere har valgt å kalle 1000mm for sidebaneradius, og sier minsteradius for hovedbane skal være 1500mm. På FREMO-treff blir 1000mm radius-modulene nå normalt bare benyttet på sidebanestrekninger. Vedr. parallellavstand mellom sporene kan du se på MOROPs normblad NEM 112 |
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Bjørn Runar, takk for svar
OK, så da kan jeg evt lage moduler med 1000mm radius og bruke her, og de vil likevel bli godkjent som sidebanemoduler på treff? 1500mm radius blir litt voldsomt på den plassen jeg har til rådighet hjemme...
Hmm, nå er skoletysken min ganske rusten, men jeg tolker det slik at avstanden blir 46mm på fri linje og 52mm på stasjonsområder. I kurvene må nødvendigvis avstanden utvides ved små radier, og matrisen viser ulike vognlengder (a,b og c) ved ulike radier. 1000mm radius krever 47mm avstand, og da vil uansett 52mm være mer enn nok..? Svein |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Svein,
Du har fått svar på noe
Til 2: Ja, siden radiusen på disse er rundt 90cm så skal det gå bra. Det kan dog finnes lok som ikke vil gå bra i disse veklene, men da er det lok som normalt ikke har noe på et industrispor å gjøre.
Til 3: Selv om radiusen på det ytre sporet er stor nok er jeg litt usikker på om det er tilrådelig å bruke kurvevekslene på hovedspor. Jeg har hørt fra flere at disse vekslene kan være problematiske. Men når det er sagt så har jeg også sett slike veksler i bruk, først og fremst inne på stasjonsområder. Uansett gjelder det at man skal være nøye ved legging av veksler, og bruke en del tid på å sikre at de fungerer bra.
I prinsippet så skal ikke FREMOduler ha spesielle tilkoplinger for digital-utstyr i det hele tatt, dvs. alt digitalutstyr blir "ettermontert" når modulanlegget er satt opp. Nå er det vanlig å montere tilkoplinger for Loconet på stasjonsmoduler, av praktiske årsaker. Dette er 6-leder RJ12 kontakter, som normalt er koplet sammen på "undersiden" av modulen.
Om du ønsker å montere ditt eget digitalutstyr eller kabling fast inni din modul er noe du selv bestemmer. Det som er viktig er at det kan koples fri fra skinnene slik at FREMOdulanleggets digitalsystem ikke blir forstyrret, og at det ikke kan oppstå forvirring om hvor FREMO"s FREDer skal koples til.
Lykke til med planlegging og bygging av FREMOdulene dine.
Hilsen Halvor
|
||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Svein
Skaarerbanens Venner holder til i NJK"s lokaler på Bryn. Vi er der stort sett der hver torsdag, og du er velkommen til å komme å ta en prat og se hva vi bygger på. I øyeblikket er det netting og gipsing av strekningsmoduler. http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=traad&toppinnlegg=784&rom=54 Edited by Steinar Snøtun - 30 mai 2008 at 07:36 |
||
Steinar
|
||
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Halvor, takk for tilbakemeldingen!
Strømforsyning og hovedenhet trenger jo ikke være fastmontert på modulene, det jeg tenkte på var innfelling av paneler for tilkobling av flere håndkontroller rundt omkring på anlegget etter hvert som det blir større. Men som du selv sier er jo dette mest aktuelt ved stasjonsområdene, og disse trenger jo ikke være modulbasert hvis jeg bare skal bruke de her hjemme. Langs resten av linja kan jeg jo bruke den samme gjennomgående bussen, og bare ha ekstra kabling som løper parallellt med denne uten fysisk sammenkobling mellom de. Det samme gjelder også for evt belysning, sporvekselmotorer o.l., som uansett vil få separat strømforsyning og være en helt atskilt krets. Dette har jeg ikke funnet noen informasjon om forresten, normen tar kun for seg selve kjørestrømmen og sier ingenting om tilkobling av elektrisk tilbehør. Hvordan gjøres dette i henhold til FREMO-standarden? Redigert: Fant denne tråden her: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2228 som igrunn svarte på akkurat det jeg lurte på..! Noen ganger kan det kanskje lønne seg å lese litt mer først... Men uansett er jo dette ganske langt frem i tid, håper og tror at jeg har lært litt mer til da... Svein Edited by Svein_A - 30 mai 2008 at 16:26 |
||
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tusen takk for invitasjonen Steinar, det må jeg absolutt prøve å få til!
Svein |
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Modellmester Steinar er da alt for beskjeden i å markedsføre innlegg på dette MJF forumet
Her har du litt mer om aktivitetene til Skaarerbanens venner på Bryn st og Skaarerbanens FREMO treff i flysamlingen på Gardermoen.
Gleder meg til å treffe deg på Bryn.
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for masse fine linker Morten, der var det mye lekkert å se på!
Men må innrømme at jeg blir litt skremt av all ekspertisen og kvaliteten på det du viser fram her, håper ikke dere legger opp til lynsjestemning om en nybegynner dukker opp..! Mener å erindre at jeg har sett et FREMO-anlegg en gang, og ble veldig imponert av det. Det var i Skedsmohallen, og må vel minst være en 5-6 år sia. Kanskje det var den høstmessen 2001 som jeg har lest om her inne... Svein |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne? |
||
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette var ikke "bare" et FREMO anlegg. her er også haugaland Mj klubb sitt modulanlegg koblet inn. Et "SKIKKELIG" FREMO anlegg så ta en kikk her: http://www.oreberg.com/Pritzwalk-2005-kort.MPG
|
||
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det kan være den ja. Beklager, men jeg husker ikke detaljene så langt tilbake. Jeg husker at det var i Skedsmohallen, og at svogeren til min daværende samboer hadde med ungene sine på turen. Når jeg tenker tilbake passer det med 2001 ja, har det vært flere treff / messer der rundt den tia?
Svein |
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi har alle vært nybegynnere, Svein og ingen er eksperter på alle felt. På Bryn lærer vi av hverandre og da blir vi jo flinkere alle sammen.
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den lenken han hadde til NJKs forum er vel mer up to date enn de til MJFs forum. NJK-tråden postes det stadig nye innlegg med bilder på, har jeg sett. Jeg antar at alt dette er forarbeider til høstens Fremo-treff på Gardermoen. Vi gleder oss. |
||
Svein S
|
||
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er jo litt betryggende å høre da Morten, skal bli artig å ta en tur innom!
Svein |
||
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hmm, nå har det gått en mnd uten at jeg har kommet meg til Bryn ennå, på tide at jeg får ut fingern... Blir vel for dumt å skylde på jobben, men nå er det hvertfall straks ferie..! Hvordan passer det med førstkommende torsdag (10/7), er noe aktivitet der da eller er det ferie på dere også..?
Svein |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da er det aktivitet, så det er bare å komme, fra ca 18 og utover er det ihvertfall folk der, selv om noen har sneket seg unna til en liten ferie...
hilsen sagfører"n
Edited by MY1201 - 03 juli 2008 at 23:48 |
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da regner jeg med vi sees på torsdag Magne
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |