Mest korrekt modell av NSBs Di 3 i skala H0 |
Post Reply |
Author | |||
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 januar 2018 at 21:31 |
||
I et forsøk på å nyttiggjøre meg av den store kompetansen som forumets medlemmer sitter på, starter jeg en tråd om gode, gamle "NOHAB'en". Jeg har søkt på Google og dette forumet for å se om det fantes noen tråd med de svarene jeg leter etter, men jeg fant ingen.
Jeg ønsker å kjøpe en modell av Di 3 som er mest mulig korrekt ift. forbildet. Noen avvik må det nødvendigvis være, for en 100 % korrekt modell finnes ikke. Det beste hadde vært en modell av et lok som fortsatt eksisterer. Jeg kjenner til følgende produsenter/muligheter: 1) Märklin/TRIX 2) HELJAN 3) Roco 4) NMJ Topline 5) NMJ Superline 6) B-models Som gammel "Märklinist" har jeg allerede en rekke varianter av 1). Men de er ikke spesielt detaljerte - eller korrekte. Og jeg vil nå ha en til 2R. 2) har jeg fått inntrykk av at hverken er veldig detaljert eller har gode kjøreegenskaper. 6) belgierne har laget NOHAB'er slik jeg har forstått, men ingen NSB-versjon Jeg har lest spekulasjoner om en kommende modell med røykgenerator, men jeg vet ikke hvor korrekt modellen blir. 5) er flotte modeller, men jeg ser aldri noen til salgs. Jeg aner heller ikke noe om hvor driftssikre de er, hvordan kjøreegenskapene er osv. Dermed står det mellom 3) og 4). NMJs modell ser flott ut, men jeg har lagt merke til noen "showstoppers": - det er ikke laget interiør i førerhytten, og gulvet der ligger høyere enn sidevinduene, slik at en ser en stor grå boks gjennom vinduene - fargen på modellen ser altfor mørk ut. Eksempel: https://www.nmj.no/nmj-topline/topline-lokomotiver/nmj-topline-91006-nsb-di3-608-dcc.html http://sando.co/togfoto/pool/20589.jpg - alle fire buffertene er krumme (tilbyr NMJ nye, korrekte som reservedel?) - stiger og bakspeil er laget av "gjennomsiktig" plastikk, og er for grove. Gitteret foran frontvinduene ser ikke bra ut. (Kan alt dette erstattes med NMJs Superline reservedeler?) - jeg kjenner ikke til kjøreegenskaper, lydkvalitet, driftssikkerhet - Di 3 608 eksisterer ikke lenger (hugget i 2000?). Di 3 616 hadde vært optimalt, da dette finnes i gammeldesign den dag i dag i Jernbanemuseets eie. Dermed kunne jeg kjørt lokomotivet "i nåtid". - Vingehjulet på fronten på originalen er malt over "knaggene" på nesa på de bildene jeg finner på Jernbane.net. På modellen er dette trykket under knaggene. Likeledes har modellen rød plog, mens på alle bilder jeg finner har originalen gul plog. Littranummeret på originalen er malt med gult, mens på modellen ser det ut til å være i sølv/krom - originalen skal ha ekstra lyskaster der tyfonen satt, og sistnevnte skulle vært flyttet til taket. Jeg kan se for meg at NMJs modell likevel kan være korrekt, men laget ut fra hvordan lokomotivet så ut som nytt? For Roco har jeg lagt merke til følgende: - lysgjennomslipp (lys skinner gjennom plastkåpen, samt ned på skinnene mellom hjulene) - den aktuelle modellen er fra startsettet 51276, og som en bonus får en da med "teakvognene" til en pen pris (disse er nokså korrekte kan det se ut til?). Lokomotivet er Di 3 641. Originalen har dør i fronten, akkurat som Rocos modell, så dette er ingen feil, men jeg ønsker meg egentlig en modell uten dør... - modellen ser enkel ut, og mangler masse gripestenger/håndtak/rekkverk, har ikke gangbru langs taket, mangler bakspeil og gitter foran frontrutene. Dette kan kanskje ettermonteres? - jeg er usikker på om Rocos modell egentlig har korrekt lengde, siden 641 er type Di 3a, og skal ha lob = 18,6 m. - de Roco-modellene jeg har kjøpt så langt har nydelige kjøreegenskaper (de beste lokomotivene jeg har; helt på høyde med Märklins første BigBoy). Videoer av Rocos NOHAB-lokomotiver på YouTube viser derimot dårlige kjøreegenskaper... Spørsmålet mitt koker ned til: hvilken modell har mest korrekt kåpe og de beste kjøreegenskapene (jeg ønsker svært myk start/stopp, og langsom fart på hastighetstrinn 1)? Er det noen som har fasiten? |
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det spørs hvilke konkrete lok du ønsker å sammenligne med.
NMJ Superline er nok mest korrekt mht de aktuelle forbildene. De andre produsentene har mindre avvik på generelt nivå. Selv synes jeg frontene på Hejan og NMJ sine lok ser mest korrekt ut. De fleste produsentene har basert sine modeller på de europeiske som var litt lengre enn de fleste norske. Tror det bare er NMJ som er like korte som de som gikk i Norge. Grunnen til at de norske var litt kortere tror jeg var pga alle svingskivene som var rundt om i landet. Bare et fåtall lok hadde samme lengde som de europeiske. Tror bare 602, 624, 641-643 var lengre. NMJ Topline er av eldre type med gitter i begge ender. Ikke så mange med striper hadde dette, og i hvert fall veldig få i nydesign rød. |
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
641-643 er Di 3b, så lengden er OK for Rocos modell. (Også tre Di 3a hadde lengde 18,9m: 602, 622 og 623.) Kun NMJs utgaver har en lengde som svarer til 18,6 m. Fotbrett langs taket, med tilhørende rekkverk på taket, kom først på slutten av 70-tallet, lenge etter at lokene fikk fjernet høyre førerromsdør. Mitt eksemplar (grønn utgave) hadde frontrutegitter i "godteposen". Det er mulig at ikke alle Rocos utgaver hadde dette. Rocos utgave har tidligere fått kritikk for utformingen av sidevinduene til førerrommene. Ellers har jeg lagt merke til spilene i gitterne over viftene på taket er radielle på NMJs utgave, mens de står litt på skrå på de andre modellene jeg har (Roco, Märklin, Piko, kåpe fra Heljan). Jeg har ikke sett noe bilde av taket på en Di 3 som er godt nok til å se hva som er korrekt.
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er bare Märklins utgave av 624 som var lengre... Den ekte 624 var 18,6 m. Derimot var 622 og 623 lengre, siden de opprinnelig var ment å selges til Finland. De andre utgavene fra Märklin (gammel støpeform) var kortere enn skalariktig lengde. Om det var svingskivene som var årsaken til at de fleste Di 3 var kortere enn de utenlandske søsknene, måtte også akselavstanden vært kortere, og det er ikke tilfelle. Årsaken skal ha vært traversen på Marienborg, der man måtte demontere bufferne i den ene enden for de lengre lokene. Alle Di 3 har hatt gitter i begge ender i store deler av tiden de var rødbrune med gul stripe. Det var først på 80- og 90-tallet at en del av dem fikk fjernet gitteret i den ene enden, samtidig som frontvinduene fikk panserglass.
|
|||
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk for svar.
I dag googlet jeg på bilder av Di 3-modeller, og tilfeldigvis fant jeg en tråd som jeg ikke fant i går: Første innlegg er av deg, Pelle. Fine bilder, og masse nyttig informasjon. Jeg ser nå at dersom jeg vil ha en Di 3 i gammeldesign med to dører og av kort, norsk type, så er det i praksis bare NMJs modell å velge i. Det er bare så synd at førerhytten ikke er åpen. Er det drev og/eller elektronikk under som gjør at det ser slik ut? Det hjelper ikke å ta ut denne plastdelen og lage en egenprodusert? NMJ har jo fått det til på Superline-modellen? Alt av stiger og speil i dårlig plast må gå an å erstatte med mer filigrane metalldeler? Forresten synes jeg det er rart ikke NMJ produserer Di 3 i Superline igjen, for markedet later ikke til å være mettet... |
|||
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Spesielt side 3 i tråden jeg lenket til har masse bilder:
Hva mener forsamlingen her om fargen på NMJs modell i gammeldesign på bildene i tråden over? De har en Di 3-modell i skala 0 også, og den har en farge som jeg kjenner igjen fra virkeligheten og den ekte Di 3'en: For å få H0-modellen til å ha en slik lysere farge må en i praksis lakkere hele kåpen? Det er ikke mulig å gjøre brunfargen mer lys ved å påføre noe eller bleke den?
|
|||
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg synes Heljan sin er best. Veldig gode kjøreegenskaper (dette handler nok mer om dekoderinnstilling. Mange lok kjører dårlig før dekoderen finjusteres). Jeg har modifisert mine Heljaner ved å skifte til ikke-brunerte hjul (gir bedre strømopptak. Bruker NMJ el 17 hjul til dette). Frontgitteret har jeg byttet med Scandinavian Miniatures sine. De er mye mer detaljert enn Superlinegitter. NMJ sin modell er pen, men mitt største ankepunkt mot den er at sidegitterene er for oppstykket og har mørke felt (ligner mer Marklin). På Heljan sin er sidegitteret mer sammenhengende og dermed mer forbilderiktig. Synes jeg da.
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg ville ikke lagt for mye vekt på det med fargen. Straks de kom ut i vær og vind endret fargen seg. Det kunne derfor være stor variasjon fra lok til lok ettersom hva slags forvitring de var utsatt for. Helt nøyaktig lik farge ble det nok heller ikke malt i ved revisjoner. Å sammenligne med fargebilder er også ikke så lett, for fargebilder kan lyve og gjengivelsen på skjerm kan også endre fargetonene.
|
|||
Svein S
|
|||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Er helt enig med Svein: Ikke legg så stor vekt på akkurat fargenyanser.
Det var stor forskjell på samme lok, som ny - nyrevidert, eller etter noen år i driften. Vanligvis ble fargen lysere eller "falmet" etter noen år. Fargefoto gir sjelden noen fasit - for mange innstillingsmuligheter på kamera og kopiering -kan gi forskjellige resultater. OT: Bodde noen år med utsikt til området ved Nypan stasjon, syd for Trondheim. Alle tog brukte "hornet" ved passering. En Di3 utmerket seg med sin egen helt spesielle "rauting". Fant etter hvert ut at dette var 3.630. Spørsmålet er da: Hadde denne en annen type tyfon enn de andre ? |
|||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvordan er den nye Märklin-modellen i forhold til originalen?
Edited by steinel - 05 januar 2018 at 18:22 |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Som antydet i mitt forrige innlegg, så er den for lang. Oppgitt lengde er 21,7 cm, som svarer til 18,9 m i 1:1. Det ville vært OK for de seks nevnte lokene som var lengre, men ikke for 624. Ellers tviler jeg på om det gikk særlig mange dager etter leveransen før 624 fikk vindusgitter, så på dette punktet fremstår den lite representativ, selv om mangelen på gitter ikke er direkte feil. Derimot tror jeg det er feil med gule rekkverk ved dørene så lenge den er i "gammeldesign". Noe av dette har vært diskutert her på forumet tidligere: http://forum.mjf.no/diverse-2014nyheter_topic8289.html (flere sider) |
|||
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
@ steinel
Jeg har et tosifret antall NOHABer fra Märklin, inkludert den nyeste versjonen. Den er mer detaljert enn de gamle versjonene som alle er støpt i formen fra 50-tallet. Men heller ikke denne modellen har 100 % korrekt interiør i førerhytten. Stiger, speil og rekkverk er for grovt. Modellen skal trolig være en "ung" versjon av Di 3.624, for den har ikke gitter foran frontruten. Lokomotivene fikk trolig gitter påmontert raskt etter leveransen. Lokomotivet har fire dører. Alle bilder jeg finner av lokomotivet på Jernbane.net er med to dører. Samtidig er det montert fire bremseslanger i fronten, men Di 3 fikk ikke dette før et stykke ut på 80-tallet. Da hadde lokomotivene ofte rød plog, mens Märklins modell har jo brune frontskjørter... Det er synd ikke produsenter lar kundene hjelpe til meg å få modellene korrekt. Dette hadde jo vært gratis "konsulenthjelp"... Her er forresten en lenke til en video om NMJs Di 3: https://www.youtube.com/watch?v=6ClKxAIf8jo&t=25s |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
De høyre førerromsdørene ble fjernet på slutten av 60-tallet, så mange av lokene har gått en periode med fire dører i "gammeldesign". Den siste serien 630-633, ble imidlertid levert uten høyre førerromsdør. Skal modellen forestille å være fra 80-tallet eller senere, skal den også ha fotbrett langs taket, med tilhørende rekkverk. Det er det såvidt jeg vet bare NMJs utgaver som har.
|
|||
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dette tror jeg er mest smak og behag. Nøyaktig hvilke detaljer som har vært på hvilket forbilde til hvilken tid er svært variabelt, så der må det nok ganske så mye detektivarbeid til. Mitt eneste innspill er å ikke utelukke Heljan sine. De er faktisk svært flotte! De er dessuten (merkelig) rimelige på bruktmarkedet og lette å få tak i. Gitterne kan med fordel byttes ut, men litt lett sverting gjør underverker også med de originale. På de tidlige heljan/BMJ bør hjulene poleres eller skiftes for bedre strømopptak. De går da som en drøm, også med lyddekoder. De har også gangbrett. Mitt største ankepunkt visuelt sett er plogene. De "føles" litt feil (men fortsatt bedre enn roco sine)
Edit: Har et lite, nesten representativt utvalg av "budsjettmodellene" i lista di. Så du kan kanskje ha glede av et side-by-side bilde. Heljan sin gammeldesign er nydelig, men den har jeg dessverre ikke. Fra venstre mot høyre:
Edited by StenR - 06 januar 2018 at 11:44 |
|||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Collector Modell leverte superdetaljerte Di 3 modeller og spesielt den siste serien i 2012 var fin med alle detaljer korrekt. Imidlertid tror jeg alle seriene var basert på Märklin sin modell.
Den beste Di 3 modellen er for min del uten tvil NMJ Superline. Disse har alle individuelle korrekte detaljer og lengde (a eller b versjon) i forhold til den spesifikke tidsperioden de skal gjenskape. Graver man seg ned i alle detaljer var ingen Di3 individer like etter de første ombyggingen på slutten av 60-tallet. Frem til da gikk de fleste som "levert" fra fabrikken med unntak av speil (de første ble levert med speil uten oppvarming som ble endret etter få år), frontgitter (ble montert fra 1958), ploger/skjørt, rekkverk og stiger spesielt i front. Skal det være helt korrekt må det tas utgangspunkt i bilder fra flere hold/vinkler av et bestemt lok på et tidspunkt / en kort tidsperiode. |
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tusen takk alle for masse fin informasjon.
Hjertelig takk for fint bilde også, StenR. Det å se alle modellene i samme bilde er nyttig, fordi en får et bra inntrykk av forskjeller, ikke minst med tanke på fargenyansene. Nr. 4 fra venstre, Roco 641, har en lysebrun farge som stemmer bra med bilder jeg finner av Di 3 i gammeldesign på Jernbane.net. Men den diskvalifiserer seg pga. dør i fronten, samt at den er lang. Enig i at Heljan ser bra ut. Har den korrekt førerrom? Jeg har også oppdaget Collector Modell, men de har lagt ned driften. Og jeg har aldri sett en NMJ Superline til salgs. Det er forresten påfallende forskjell i fargen på NMJ-modellene (nr 3 og 5 fra venstre). Er det noen som har bilder av disse modellene sammen med f.eks. NMJs B3-vogner i gammeldesign (som jeg synes har korrekt farge)? Jeg er også nysgjerrig på hva som er under gulvet i førerrommene på NMJs modell. Er det noe i veien for å ta ut plastbiten som er førerrom, og så lage noe eget som ser mer realistisk ut? For det er kanskje ikke noe poeng å håpe på at NMJ lager en ny versjon av Di 3 med korrekt førerrom? |
|||
netrom
Viderekommen Joined: 03 januar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Et par bilder her. Roco - Heljan- NMJ med Roco en anelse lysere. NMJ Di3.626+NMJ B3 også her vanskelig å se noen forskjell. |
|||
netrom
Viderekommen Joined: 03 januar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
netrom
Viderekommen Joined: 03 januar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Den er ikke for lang for 641 og de fem andre "lange" Di 3-lokene, med forbehold om at du kanskje finner et lite avvik om du finmåler med skyvelære.
Neppe. Nå har jeg ikke Heljan-kåpene mine for hånden, men såvidt jeg husker, er førerrommet der en ensfarget plastbit med en klumpete etterligning av en stol og et høyt gulvnivå. Det var da svært så besatt du var av førerromet... Hvem er det egentlig som legger merke til det i en H0-modell? Og hvor mange modeller til en overkommelig pris er det som har "korrekt" førerrom?
I et tidligere innlegg, som før øvrig finnes i en tråd du har lenket til, postet jeg et bilde av understellsblokka: Girboksen over boggien vil havne inne i førerrommet. Jfr. dennes plassering i forhold til stigtrinnet. Samme problem tipper jeg de fleste andre modellene av Di 3 har.
|
|||
Torbjørn
Viderekommen Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tusen takk til netrom og TorsteinS for flotte bilder.
Jeg blir stadig mer sikker på at det er NMJ-modellen som jeg må gå for. Oppdaget riktignok at rekkverket/håndtakene inn til førerhytta er festet i lokomotivet i en litt rar vinkel, men ser en annen tråd her som beskriver hvordan dette kan rettes opp. Merknad: med kommentaren om at Rocos modell diskvalifiserer seg, mente jeg ikke at den er ukorrekt ift. lokomotivets littranummer. Men fordi jeg ønsker en kort Di 3. Legger gjerne til at jeg liker Roco svært godt, spesielt kryp-/kjøreegenskapene til de siste modellene. Er det noen som har noen stalltips om hvordan få tak i en Superline-modell? Er trikset å sette inn annonse på Finn.no som "ønskes kjøpt", eller bør en delta på messer i håp om å se en til salgs der?
|
|||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ulempen ved NMJ er at deler detter av. De har støpt takrenne i metal, som sitter dårlig sammen med plast. Plogen detter av og tog + vogner sporer av. Men plogen lar seg ordne. Detter 1000v og andre deler av på anlegget, så er det ikke reservedeler å få. Men fint lok å se på. Og går uten problemer, slik ellers. Muligens det eneste lok som har føreromslys og snutelys man kan slå av og på sammen med Marklin, Og muligens B-models har det på sine. B-models er den eneste som har 'dieselrøyk' De har ikke langet noen DI3. Men de har sagt de lager en hvis de får noen til å ta regningen, for eksempel en Norsk forhandler. Di3 (i alle fall første serien) gikk rundt 6 måneder, eller leveranse føre de fikk gitter. Så Marklin siste kan fint brukes på et anlegg uten gitter. Hvis man det ønsker. Det var 5 lok som egentlig var bestilt til Finland, disse fikk en litt lengere lokasse. 641-643 hadde kommet lenger i produksjonen enn 622/623 og fikk 4 banemotorer og 143km/t mot 6 banemotorer og 105km/t for 622 og 623(samt resten av Di3 lokene) B lokene (641-643) fikk lavere starttrekraft og bli gjerne brukt på Rørosbanen sammen med 3-4 vogner eller i multipell på Nordlandsbanen i lengere tog, sammen med DI3 eller Di4. Grunnen til 2 lok var at man da klarte å holde ruta. Di4 har trukket 18 personvogner, men klarte ikke å holde ruta. For eksempel ble 607 lever NSB 19 juni 1957. Og dagen etter ble den overtatt av Trondhein distrikt å satt i trafikk. Først 14 des 1957 fikk den gitter foran vinduene. Marklin/trix har bare laget 50/60 tall utgaver hvis man ser for fra Jernbaneverket og de 2 i nydesig (for amudsen hobby med 4 dører) Hvilken lok man velger har litt å si hvilken tidsepoke man velger å kjøre etter. NMJ har valgt 70/tidlig 80 tall for sine modeller.(605 får nydesign) 608 har kjørt tog 42 med B7 over Rørosbanen. Denne tru jeg fortsatt hadde gammel design, når det skjedde. På messa på Jernbanemuseet i høst, var flere Di3 superline priset til 8000kr. På Facebook gruppa (kjøp/salg av modelltog) er det mange som betaler overpris. Og ikke vet hva modellen egentlig koster. Edited by Wickerman - 08 januar 2018 at 23:11 |
|||
A matter of life and death
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Et eksempel på slik variasjon, i akkurat dette tilfellet riktignok mellom lok og vogner, ser man på dette bildet: |
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |