MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Diverse 2014-nyheter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Diverse 2014-nyheter

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diverse 2014-nyheter
    Posted: 24 desember 2013 at 02:37
Hei!
 
Da er det snart nytt år, med nye modeller. Først ut denne gang var tydligvis Hornby:

God jul til dere alle, forresten!

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2013 at 13:07
Kan vel tilføye at NMJ har funnet en ny produsent i Kina for Superline på slutten av 2013! - Kanskje kommer 2014-modellene fra denne produsent?
Det er ikke lenger LiK Enterprises Inc. i Korea som produserer disse for NMJ. - Tror de gikk konkurs tidligere i år?

Ny produsent for messingmodeller er: Jiaxing Lianco Precision Models Co. LDT. (også kalt LC Precision)

For de nye Superlinemodellene oppgis følgende beskrivelse av produsenten (fritt oversatt):
1. Bør lagres tørt og mørkt.
2. Må håndteres med hansker og holdes rene.
3. Under bruk, unngå kollisjoner for å forhindre skader.
4. Må smøres på aktuelle plasser før bruk.
5. Utfør tidsbasert forebyggende vedlikehold og overhaling etter behov.

Advarsel!
1. Dette er utelukkende et samleobjekt for samlere!
2. Ikke egnet for personer under 14 år som leketøy!

Edited by Kjell H. - 24 desember 2013 at 13:23
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 270
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 13:47
Nå som de nye Superline godsvognene produserte i Kina er kommet kunne det være interessant å få høre om noen har lagt merke til kvalitetsforsskjeller fra den nye Kina-produsenten kontra NMJ's gamle produsent i Sør-Korea (LIK). Godsvognene er jo i utgangspunktet de samme. Må innrømme at jeg har hørt noen dompaper kvitre i fuglenekene om at den nye Kina-produsenten har adskillig lavere presisjonsnivå...
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 14:05
Ser at Airfix kjører stort med D-Day modeller. Ganske naturlig siden det blir 70 år siden Operation Overlord i juni. Vi kommer nok å se flere produsenter med jubileumsmodeller i år. Roco Minitanks kjørte naturligt nok hardt med dette i 1994.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 16:57
Hei!
 
Ser at Airfix også har noe økt fokus på første verdenskrig i 2014 også, noe som sikkert skyldes at det er 100 siden den krigen startet. Med markering av både D-dagen og første verdenskrig, tror jeg ikke det blir feil å legge sommerens motorsykkeltur til området i Normandie, og kjøre gjennom Flanderen på veg til og fra.
 
Og, 'D-dag' kan være mj-relevant: Normandy may 1944
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 17:02
Hei!
 
Noen som IKKE 'kjører hardt på D-dagen i år' er Peco. De kommer til gjengjeld med servoer for sporvekselstyring (med mer) i sitt Pecolectric-sortiment.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 18:34
Originally posted by Tog Tog wrote:

Nå som de nye Superline godsvognene produserte i Kina er kommet kunne det være interessant å få høre om noen har lagt merke til kvalitetsforsskjeller fra den nye Kina-produsenten kontra NMJ's gamle produsent i Sør-Korea (LIK). Godsvognene er jo i utgangspunktet de samme. Må innrømme at jeg har hørt noen dompaper kvitre i fuglenekene om at den nye Kina-produsenten har adskillig lavere presisjonsnivå...
 

Hmmm, det der er jeg litt bekymret for også. Er det slik at presisjonen blir redusert, er Superline samlingen komplett for meg. Det finnes en del grums å sette fingeren på når det gjelder detaljer / kvalitetskontroll fra før, og hvis NMJ er slepphendte med kineserne er jeg redd "super’n" er borte...

 
Hører gjerne fra noen som har kjøpt av de siste...
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 23:03
Tydlig at jeg har sovet i timen........ trodde at NMJ's Korea produsent var oppe og gikk igjen og drev og produserte type 29/39.
 
Er det noen med kvalifiserte gjettninger over hva som dukker opp i Nurnberg a ??
 
Jeg tror på at EL-14 kommer snart, damplok type 30 eller 21 i Topline serien....... altså i plastikk og kanskje type 73/74, er det noen andre overmodne hete kandidater montro ?? Man må jo forsøke og gjette seg til ting sett gjennom NMJ's økonomiske øyne, de skal jo tjene penger og da er det modeller som det kan selges masse av som gjelder. Alle modeller som tidligere har vært avertert i åresvis som aldri har kommet..... kommer sikkert ikke nå heller......... og like forbannet er ikke stålvognslerka mi komplett uten Dfo/Fo vogn, den har jeg ventet fælt på i mange år nå. 66 Sett har jeg sluttet og drømme om da de skulle komme som jubileums modell i år 2000, 68 sett og 86/91 vogner i topline er vel også bare utopi, det samme med B-2 serien av vogner. Kanskje en EL-5 i Superline er svanger ? 
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 270
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 23:41
Originally posted by pkonc pkonc wrote:


Tydlig at jeg har sovet i timen........ trodde at NMJ's Korea produsent var oppe og gikk igjen og drev og produserte type 29/39.
 
Er det noen med kvalifiserte gjettninger over hva som dukker opp i Nurnberg a ??
 
Jeg tror på at EL-14 kommer snart, damplok type 30 eller 21 i Topline serien....... altså i plastikk og kanskje type 73/74, er det noen andre overmodne hete kandidater montro ?? Man må jo forsøke og gjette seg til ting sett gjennom NMJ's økonomiske øyne, de skal jo tjene penger og da er det modeller som det kan selges masse av som gjelder. Alle modeller som tidligere har vært avertert i åresvis som aldri har kommet..... kommer sikkert ikke nå heller......... og like forbannet er ikke stålvognslerka mi komplett uten Dfo/Fo vogn, den har jeg ventet fælt på i mange år nå. 66 Sett har jeg sluttet og drømme om da de skulle komme som jubileums modell i år 2000, 68 sett og 86/91 vogner i topline er vel også bare utopi, det samme med B-2 serien av vogner. Kanskje en EL-5 i Superline er svanger ? 


Ja, tanken har også slått meg at når NMJ først har flyttet produksjonen til Kina - slik K.H. hevder - så ville det kanskje være naturlig at de forsøkte med dampere i plast-materialer. Da er det naturlig å tenke på Type 30, men også håpe på Type 20/21. Andre fabrikanter lager jo dampere i plast så hvorfor ikke?

Df 37 står fortsatt på nett-listen til NMJ, så vi kan bare håpe. Finn snakket for mange år siden om en driftsversjon av El 5 så vi får se. Ikke lenge igjen til Nürnberg nå.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 10:42
Jeg tror situasjonen i Kina og Korea mht. produksjon og utvikling der vil forårsake en lavere takt på utvikling av nye skandinaviske modeller? Dette ser man ellers hos andre kontinentale produsenter som produserer i Østen.
Det er faktisk en tendens siste årene til at mer av denne spesialiserte utvikling og produksjon blir tilbakeført til Europa (og USA).
Da jeg "fusker litt med live steam", har jeg fulgt utviklingen til f.eks. Accucraft som produseres i Kina. Her er nyutvikling omtrent stoppet opp og prisene på det amerikanske marked har steget med omtrent 100% de siste par år. Denne tendens er sikkert gjeldende for andre produsenter også?
Når man har lest at store produsenter i Kina er konkurs, har problemer med å skaffe billig og stabil arbeidskraft og ellers har problemer med å levere avtalt kvalitet til rett tid, så er kanskje epoken med rimelig og god produksjon av MJ i Østen snart over?
I Japan er det vel kun Aster som produserer litt live steam mens Tenshodo og Fomras har gitt opp messingproduksjon. I Korea er vel både Samhongsa og LiK historie?
Jeg glemte å nevne at også Ajin pakket sammen i 2008. De har tidligere produsert for både Brimalm, NMJ og sto vel også bak Hølandsbanemateriellet?

- Ser på de vogner som nå er kommet fra Kina i Superline at de eksemplarer jeg har fått ikke holder samme høye kvalitet som "Korean Brass" fra LiK Enterprises.
Dette ser jeg på detaljer som løse/bøyde rekkverk, skjeve håndtak og stigtrinn og "løse tak" som faller av om vognen blir snudd.

- Derfor tror jeg det nok kan ta litt tid før denne fabrikken kan levere et norsk (damp)lok?
- Man kan sikkert også diskutere om fremtiden til messigmodeller i små opplag? - Er det snart i det hele tatt noen produsenter tilbake?

Edited by Kjell H. - 31 desember 2013 at 11:34
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 22:30
Hei!
 
Her er Piko sine nyheter for neste år:

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2014 at 01:22
Hei!
 
Da ble det nytt år, og med det noen flere nyheter for året:

Godt nytt år!

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2014 at 01:40
Hei!
 
2014-nyheter fra Humbrol.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2014 at 03:15
Hei!
 
D-dagen står tydligvis sentralt også blandt Revells 2014-nyheter.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2014 at 06:46
Hei!
 
Øverst på siden kan man se 2014-nyhetene til Minitrains.
Til tross for mange av de tidligere Minitrainsproduktene later til å være basert Eggerbahnprodukter, ser dette ut til å være basert på Tomix' Dineylandtog i H0e.
Uansett ett morsomt H0e-sett.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2014 at 08:48
Hei!
 
Her er 2014-nyhetene til Modellbau-Unikate.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2014 at 12:35
Foreløping kun rykter, men dette er ryktene om Märklins nyheter, ikke offisielle http://www.magix-website.com/mpo02/50/F71/F71C7740732C11E3A1FCE9D85451D50B.pdf
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2014 at 23:50
Originally posted by Tog Tog wrote:

[QUOTE=pkonc]
Er det noen med kvalifiserte gjettninger over hva som dukker opp i Nurnberg a ??
 
Jeg tror på at EL-14 kommer snart... i Topline serien...Df 37 står fortsatt på nett-listen til NMJ, så vi kan bare håpe.
 
 
Jepp, kommer DF37 så er det lykke i heimen. Da er det bare å stille opp (den komplette) B3 slerka på hylla. Og skulle det dukke oppe en El14 også - da tar jeg meg en konjakk eller to! Fikk aldri surret meg til å kjøpe en Superline El14 i gammeldesign mens den ennå var hyllevare...


Edited by Pluggen - 13 januar 2014 at 06:31
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2014 at 21:06
Roco nyhetene:
Norge:
Teknisk omarbeidet El16
Tbis

Sverige:
Rc2
Dobbelmodell med Green/Cargo lokomotivene fra jubileet. Mulighens Rc4 i så fall.
Dm3 "Gloria" Blå prøvedesign
Mas vognene som var annonsert i fjor.
To vognpakker med Tågkompaniets vogner.

Les mer i lavoppløslig utgave her:
Modellhilsen

Claes
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2014 at 22:20
Og det ser ut som om det kommer helt nyutviklet Di3 med slepesko! Trekk på fire aksler tyder også på nytt drivverk.
krsven
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2014 at 22:36
Vist nok helt ny kontruksjon. Slik loket var når den ble tatt bilde av hos Nohab 6 april 1965. Gitter fikk den først når den kom til Norge.

Og Di3 kommer også fra Trix, sammen med T44 til MTAS

http://catalog.lokshop.de/TRX/Trix_NH2014_de.pdf

Edited by Wickerman - 13 januar 2014 at 23:23
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 00:31

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Vist nok helt ny kontruksjon. Slik loket var når den ble tatt bilde av hos Nohab 6 april 1965. Gitter fikk den først når den kom til Norge.

Med en oppgitt lengde på 21,7 cm, som er korrekt for Di3.b og tre av a-lokene, må det åpenbart være en ny konstruksjon. Boggisidene ser også ut til å stemme sånn noenlunde. På høy tid, og et stort fremskritt i forhold til den gamle utgaven!

Likevel synd at de dropper gitterne, da det ikke kan ha vært lenge de gikk slik. Jeg tror ennå ikke jeg har sett noe bilde av en rødbrun Di3 med 4 dører uten gitter. Jeg har heller ingen tro på at originalen hadde gule rekkverk ved dørene. Skulle liksom NSBs verksted ha strippet av den gule malingen og forkrommet rekkverkene mens loket var inne for montering av gitter?

Ut fra beskrivelsen kan det også se ut som om det ikke er mulig å ha på kun markeringslys (uten den store lyskasteren). Det er uklart om man kan ha på hvite markeringslys i begge ender samtidig; som det var vanlig å gjøre på forbildet.

Back to Top
elpro View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2009
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote elpro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 01:20
Her er det bare å kjøpe :-)
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 17:59


DI3.624 i Trollhattan, April 1965. Bedre utgave av bilde finner du i boka, Di3 en loklegende.

Edited by Wickerman - 14 januar 2014 at 18:00
A matter of life and death
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 18:49
.......... og fremdeles med 4 dører, noe rødbrune Di3 hadde i noen få år midt på 60 tallet og som Marklin lokene har hatt i 40 ? år. Hadde man nå endelig laget en kåpe med 2 dører kunne man jo laget nærmest u-endelig varianter og de ville attpåtil vært korrekte .LOL

Edited by pkonc - 16 januar 2014 at 14:39
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 18:57

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

DI3.624 i Trollhattan, April 1965. Bedre utgave av bilde finner du i boka, Di3 en loklegende.

Takk for tipset, men finnes det bilder av en Di3 i denne tilstanden fra Norge? Aller helst i et tog...



Edited by TorsteinS - 14 januar 2014 at 19:24
Back to Top
spiderkjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 10 februar 2009
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote spiderkjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 19:10
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

.......... og fremdeles med 4 dører, noe rødbrune Di3 hadde i noen få år midt på 60 tallet og som Marklin lokene har hatt i 40 ? år. Hadde man nå endelig laget en kåpe med 2 dører kunne man jo laget nærmest u-endelig varianter og de ville attpåtil vært korrekte. Så lenge Marklin forsetter uanfektet slik så er de sett med mine øyne et leketøys merke for spesiellt intreserte som driter fullstendig i verden og som er akkurat så arrogante at de knappt hører på seg selv. 
Marklin fanatikerne vil jo selvsagt være uenige, de er jo fornøyde selvom Marklin leverte en Sbb krokodille i orange med kulltender og NSB merking.LOL
 
Du kunne ikke finne på noe mer interessant å skrive om enn å negativisere Marklin sine nyheter. For en useriøs mann du er altså!
 
Er jo kjempepositivt at Marklin endelig kommer med ny støp på Di3!
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 19:23

Originally posted by pkonc pkonc wrote:

.......... og fremdeles med 4 dører, noe rødbrune Di3 hadde i noen få år midt på 60 tallet og som Marklin lokene har hatt i 40 ? år. Hadde man nå endelig laget en kåpe med 2 dører kunne man jo laget nærmest u-endelig varianter og de ville attpåtil vært korrekte. [...]

Når de først slipper en rødbrun variant uten gitter, så skal den ha alle dørene. Men også jeg hadde mye heller sett at de laget en utgave uten høyredører og med gitter. Gitteret ble forresten beholdt i ende 2 på de aller fleste Di3-ene, så en modell helt uten gitter er lite representativt, også i nyere "design".

Rocos modell hadde også alle dørene, men de hadde i det minste anstendighet til ikke å male den i "nydesign" eller annen "nymotens" lakkering. Og i hvert fall den utgaven jeg kjøpte (grønn 3.641) hadde gitter i "godteposen".

Skal man tette dørene selv, tror jeg det blir en utfordring å få fargen til å matche, om man vil unngå å lakkere hele modellen på nytt.



Edited by TorsteinS - 14 januar 2014 at 19:30
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 21:18
Ja, ja, en må alltid lure på hvem som er mest arrogante her i verden.
SOHo
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2014 at 21:40
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by pkonc pkonc wrote:


.......... og fremdeles med 4 dører, noe rødbrune Di3 hadde i noen få år midt på 60 tallet og som Marklin lokene har hatt i 40 ? år. Hadde man nå endelig laget en kåpe med 2 dører kunne man jo laget nærmest u-endelig varianter og de ville attpåtil vært korrekte. [...]

Når de først slipper en rødbrun variant uten gitter, så skal den ha alle dørene. Men også jeg hadde mye heller sett at de laget en utgave uten høyredører og med gitter. Gitteret ble forresten beholdt i ende 2 på de aller fleste Di3-ene, så en modell helt uten gitter er lite representativt, også i nyere "design".

Rocos modell hadde også alle dørene, men de hadde i det minste anstendighet til ikke å male den i "nydesign" eller annen "nymotens" lakkering. Og i hvert fall den utgaven jeg kjøpte (grønn 3.641) hadde gitter i "godteposen".

Skal man tette dørene selv, tror jeg det blir en utfordring å få fargen til å matche, om man vil unngå å lakkere hele modellen på nytt.




DI3.630 var den første som fikk panserglass og det i begge ender. 8 Lok ble sendt til Sverige for ombygging. Resterende 12 ble oppgradert på Marienborg.Men hadde passerglass i kun ende nr 1. Man kan se på vinduene(de er ikke like) hvor lokene ble oppgradert.


For å kunne lage flere utgaver av en form, er man noen ganger nødt til å inngå komperemis med støpeformer. Var dette bilde jeg vet om fra 1965. Om Marklin har brukt samme bilde som bakgrunn for modellen. Må nesten andre svare på. Men synes det er et sted på rett veg. Selv om jeg heller hadde sett en variant med 2 dører.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.