MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Topline Nohab
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Topline Nohab

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2014 at 21:27
Er de? OK - da er det bildevinklene på bildene i tråden som gjør at de ikke synes.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2014 at 21:33
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Er de? OK - da er det bildevinklene på bildene i tråden som gjør at de ikke synes.


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2014 at 22:34
Ja se der - da blir jo alt bare flott!
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2014 at 21:21
Nå har jeg fått lagt litt smuss på modellen og begynner å bli fornøyd med den. Det sorte sidegitteret synes jeg ble "riktig" når man fikk lagt et lag med sot fra taket og ned til gitteret:



De blanke hjulsidene har også fått et lag maling, og de synlige delene av strømopptaket er malt sort.





Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2014 at 09:25
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2014 at 15:18
Ja det der gjorde susen! Bra jobba!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2014 at 08:33
Modellen er fin den, men jeg forstår ikke NMJ. Her lager de en flott modell med fine detaljer.
Så henger de på et monster til plastklump foran vinduene og kaller det gitter. Jeg skjønner det bare ikke.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2014 at 12:16
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Modellen er fin den, men jeg forstår ikke NMJ. Her lager de en flott modell med fine detaljer.
Så henger de på et monster til plastklump foran vinduene og kaller det gitter. Jeg skjønner det bare ikke.


Noen som har bilder evt. mål på disse gitterne?
Back to Top
Therie View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Therie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2014 at 12:36

 Speil må til, liten men effektfull detalj.

Back to Top
mjens1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 april 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mjens1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2014 at 12:47
Det ser veldig bra ut på hjulsidene Bjørn R. Larsen! Hva slags maling har du brukt der?


Edited by mjens1 - 24 september 2014 at 12:47
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2014 at 16:15
Originally posted by mjens1 mjens1 wrote:

Det ser veldig bra ut på hjulsidene Bjørn R. Larsen! Hva slags maling har du brukt der?


Humbrol matt 26 med litt sort (matt 33) i.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2014 at 19:58
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Modellen er fin den, men jeg forstår ikke NMJ. Her lager de en flott modell med fine detaljer.
Så henger de på et monster til plastklump foran vinduene og kaller det gitter. Jeg skjønner det bare ikke.

Her kan du se en sammenligning mellom NMJs Superline-gitter og en NMJ Topline Di3, sett rett forfra:



Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2014 at 23:11
Etter å ha studert bildene og min egen friserte modell av Di 3 fra Roco, synes jeg gitterne fra Roco er veldige bra utført - dog krever også de en omgang smussing. Jeg har faktisk aldri skjønt hvorfor disse erstattes med Superline gitteret?



Derimot er det et stort minus for sidevinduet til førerrommet på Roco modellen, som er helt ut av både mål og proposjon.

Jeg ser gjerne en sammenligning av kjøreegenskaper, trekkraft, strømopptak og konstruksjon av drivverket mellom de "store" MJ leverandørene av NOHAB i H0: Heljan, NMJ, Roco og nye Trix.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 01:34

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Etter å ha studert bildene og min egen friserte modell av Di 3 fra Roco, synes jeg gitterne fra Roco er veldige bra utført - dog krever også de en omgang smussing. Jeg har faktisk aldri skjønt hvorfor disse erstattes med Superline gitteret?

Her er jeg helt enig. Superline-gitteret har bare 2/3 av korrekt antall stolper - det ser alt for glissent ut. Også Roco og NMJ Topline har noen for få, men der er ikke avviket så påfallende.

Her er et nærbilde av et vindusgitter i 1:1, for sammenligning:



Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 02:20

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

De har ingen planer om 4 dører, da flere som Roco og andre har lagget disse. De lager kort versjon med 2 dører. [...]

Den påstanden bekreftes når en ser på understellsblokka. Der er det bare gjort utsparinger for feste av stigtrinn på venstre side av hvert førerhus:


Egentlig er dette litt merkelig, for selv om de nå ikke har planer om noen 4-dørs kort utgave, ville det vært mye enklere å ombestemme senere seg dersom utsparinger til høyre stigtrinn hadde vært lagt inn i støpen.

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 06:36
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Etter å ha studert bildene og min egen friserte modell av Di 3 fra Roco, synes jeg gitterne fra Roco er veldige bra utført - dog krever også de en omgang smussing. Jeg har faktisk aldri skjønt hvorfor disse erstattes med Superline gitteret?

For mitt vedkommende ble ikke Roco-gittere erstattet med Superline-gittere, de første Roco Di3-modellene ble levert uten gittere (og speil)...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 06:52

Synes det er en merkelig form på gitterene til NMJ sin utgave iforhold til orginal og Roco og de andre sin.

Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 09:14
Jeg kommentere for Knut (NMJ) at det så ut som at utsparingene til vindusviskerne i toppen av gitteret var noe stort da bildene av proto kom. Jeg tok turen til butikken og fikk et annet totalinntrykk da jeg fikk se modellen med egne øyne. Dog, når man sammenlikner de forskjellige gittervariantene, kan man tydelig se forskjellen. Jeg har nå uansett fått meg en 627 og gitterets visuelle effekt på modellen totalt sett er i mine øyne meget bra, selv om det skulle mangle et jern eller to. Hva angår Superlinegitteret reagerte jeg ikke på dette i det hele tatt da disse modellene kom,- først da Roco leverte sin grønne modell med gitter ble jeg oppmerksom på forskjellen. (Roco sitt gitter er i mine øyne det mest filigrane gitteret,- men alle mine modeller med gitter tilfredsstiller til fulle mine krav til troverdighet når alt kommer til alt).
Når det gjelder totalinntrykket / visuell "gjenkjennelse" av modellen i sin helhet må jeg nok si at Topline-versjonen til NMJ er den som er ligger fremst av alle versjoner jeg har sett til nå. ...i MINE øyne:)...
ellers er det jo opp til hver enkelt å justere/forbedre detaljene der de har behov for det:)
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 14:31
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

.... Superline-gitteret har bare 2/3 av korrekt antall stolper - det ser alt for glissent ut. Også Roco og NMJ Topline har noen for få, men der er ikke avviket så påfallende. ...
Åja nei ja, javel. Må vi få inn et nytt begrep i vokabularet i tillegg til 'nagletelling'? 'Gittertelling' Wink

Jeg følger med stigende undring diskusjonen om gitter, og må si jeg ville foretrekke det gitteret som gir det visuelt beste inntrykket. De fleste mj-vindusgitter har jo så tykke stenger (jeg forstår at det kan være vanskelig å lage de tynnere og samtidig være håndterbare) at spalten mellom de blir alt for tynn for et akseptabelt utsyn (og innsyn Smile)
For min del kunne gjerne antall stenger være redusert. For meg vil det gjøre det visult mest likt forbildet (vist i bildet tilhørende sitatet ovenfor); i tillegg til at de forskjellige modellbildene viser at det ser best (og smekrest) ut når det blir smusset ned en smule  ....
Bjørn Egil
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 19:51
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

[...] Må vi få inn et nytt begrep i vokabularet i tillegg til 'nagletelling'? 'Gittertelling' Wink
Nagletellere teller også detaljer som er større enn nagler, som eiker, planker og gitter-stolper. Så trenger vi et begrep for de av oss som bare teller detaljer som er større enn nagler?  Geek

Quote Jeg følger med stigende undring diskusjonen om gitter, og må si jeg ville foretrekke det gitteret som gir det visuelt beste inntrykket. [...]
Her er vi uenige om hva som gir best visuelt inntrykk. Superline-gitteret synes jeg ser påfallende glissent ut, selv uten å telle stolpene.

Muligens hadde det vært marked for et gitter-byggesett i etset nysølv, der "stolper" og ramme er deler som loddes eller limes sammen. I så fall burde det kanskje inngå deler til en jigg blant etsedelene, for å holde delene sammen når de loddes eller limes. Hvor tynne kan en få etsede plater i nysølv?

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 22:55
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Hvor tynne kan en få etsede plater i nysølv?


PPD ltd. i Skottland har nysølv ned til 0,2mm. Men stål kan de etse ned til 0,01mm. Vanskelig å lodde og håndtere!

Fosforbronse ned til 0,15. Den er det vel litt spenst i også.

Messing 0,1mm.

Tror ikke at det er noe i veien for å etse nysølv ned til 0,1 mm, det er vel litt tilfeldig at ikke PPD har denne tykkelsen i standardsortimentet.

Med en fiks liten loddejigg og noen smarte designløsninger burde det være mulig å lage et byggesett.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 23:38
Bare for å avsløre at jeg ikke har mye greie på etsing og lodding etc Embarrassed

Når vi nå snakker om ca skalastenger i gitteret, må det vel gå an å etse gitteret 'helt' og bøye til ramma?
Uten lodding. Eller .. ?
Bjørn Egil
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 23:55

Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Når vi nå snakker om ca skalastenger i gitteret, må det vel gå an å etse gitteret 'helt' og bøye til ramma?

Problemet i den forbindelse er at det originale gitteret er laget i flattjern, med den brede siden i lokets lengderetning, for at gitteret skal kunne ta opp støt forfra uten å sperre for sikten fremover. I forhold til en etseplate står stengene altså 90 grader feil. Jfr. nærbildet i et av mine tidligere innlegg.

Jeg tviler på om går an å etse detaljer som er vesentlig smalere enn plata som etses, f.eks. 0,1mm tynne strimler på en 0,5mm tykk plate. Dette fordi etsemiddelet ikke bare etser rett nedover, men også etterhvert vil krype under fotoresisten der det har etset seg nedover.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2014 at 00:06
Skal man bedømme ut fra tråden på www.njk.no så er det nok ikke lett å få laget rett skala gitter. Da det er snakk om veldig små stenger for å å rett antall og rett fasong på disse.
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2014 at 00:49

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Skal man bedømme ut fra tråden på www.njk.no så er det nok ikke lett å få laget rett skala gitter. Da det er snakk om veldig små stenger for å å rett antall og rett fasong på disse.

Det skal godt gjøres å få alle dimensjoner i rett skala, men å få rett antall stenger som samtidig er vesentlig smalere enn glipene imellom, burde være mulig. I H0 måler gitteret ca. 15mm over stengene (ekskl. ramme), dvs. at senteravstanden mellom to nabostenger er ca. 0,6mm. Kan man etse stenger fra en 0,1mm tykk plate, blir glipene fem ganger så brede som stengene, og det tror jeg vil se bra nok ut, og utvilsomt vesentlig bedre enn noen av de nåværende alternativene.

Grunnen til at jeg nevnte nysølv fremfor messing, er at en da kanskje kan unngå maling. Med så tynne stenger kan til og med malingtykkelsen bli et problem. Stål er kanskje enda bedre visuelt sett, men da får en lime i stedet for å lodde.

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2014 at 20:31
Drammen Modelljernbaneklubb arrangerte "kjørekveld" 25. september, og en rekke NMJ Topline Di3 var å se. Her kan man se hvordan gitteret tar seg ut på en av dem når førerromslyset er tent:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2014 at 00:33
Hva er sammenhengen med "plogen" i ende 2 i forhold til ende 1? Har akkurat kjøpt en heljan 641 og den har spiss plog i begge ender. Ser den ene nohaben i nydesign fra nmj har den "kjedelige" typen også.

Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Nå har jeg fått lagt litt smuss på modellen og begynner å bli fornøyd med den. Det sorte sidegitteret synes jeg ble "riktig" når man fikk lagt et lag med sot fra taket og ned til gitteret:



De blanke hjulsidene har også fått et lag maling, og de synlige delene av strømopptaket er malt sort.





Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2014 at 20:50
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Hva er sammenhengen med "plogen" i ende 2 i forhold til ende 1? Har akkurat kjøpt en heljan 641 og den har spiss plog i begge ender. Ser den ene nohaben i nydesign fra nmj har den "kjedelige" typen også.
Det i ende 2 på bildet er ikke en plog, men kalles "skjørt". Di.3 ble opprinnelig levert med skjørt. Siden fikk de fleste (alle?) plog, men enkelte bare i én ende. Av de som fikk plog i bare én ende, var det normalt i ende 1. P.g.a. støyforhold ble lokene helst kjørt med ende 1 først, så da var det neppe bruk for plog i ende 2 særlig ofte.

Et par unntak var 610 og 605, som etterhvert fikk byttet tilbake fra plog til skjørt i ende 1, antagelig for å kunne kjøres med stor plog (høyfjellsplog) i den enden.

På nettsiden til NMJ står det om modellen: "- Både ploger og skjørt følger med alle modellene (åpne og lukket)". Så da kan man velge selv.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2014 at 22:46
Lokene fikk plog i ende nr 1, seinere i begge for de som gikk frem til 2000. De lokene som gikk i snøbrøyting, på Bergensbanen om vinteren. Disse fikk skjørt i begge ender, for feste til stor frontplog. Jernbaneverkets Di3.628 fikk også skjørt i begge ender. Men denne har en annen fasong, da det er montert sporrenser.
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2014 at 17:28
Test av Di3.627

NMJ Di3.627 (tysk tale)
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.