Type 19, el4, fornorsking... |
Post Reply |
Author | |
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 18 november 2007 at 15:39 |
Har jeg rett når jeg tror Br55 eller 56 er et mulig ombygningsprosjekt til NSBs flotte damplok type 19/28????
BR 55 likner mer ved førsteinntrykket og har jo eksistert overalt i Europa, men den mangler løpehjulet... En ombyggning av DRG E91 til EL4? Noen som har prøvd seg??? Når det gjelder Type 29/39 ligner en del på Br57. Ikke mye, noen mer identiske? Type 39 blir verre ettersom denne har løpehjul. Mvh Daniel Aune |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Daniel
Har tidligere tittet på liknende som du gjør. Fant i sin tid ut følgende muligheter: Liliput BR 91 som type 20 og 21. Liliput BR 38 som type 46 Roco BR E91 som EL4 (som du nevner) Märklin BR E70 / Roco BR E71 som EL1 Roco SBB 3/6 som type 29/39 (drivtender fra Fleischmann) Trix P 3/5 H som type 30 (drivtender fra Fleischmann) Se eksempel :link til ebay Roco/Fleischmann BR 64 som type 32 (drivverk er bra korrekt) Tyco ? som type 14/17 Fratesci ? som sydvaranger DE101 Man må akseptere de avvik som er i lengder, drivhjulsdiameter osv, men man kan få et norsk uttrykk om man legger til detaljer fra de norske lokene. Om man har et begrenset budsjett, men likevel ønsker å kjøre norsk så er det mulig å gå denne veien. Terje V. Edited by TeVe - 18 november 2007 at 17:00 |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men disse er jo ikke superline!!!! Er det ikke kun det som duger da
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Denne disskusjonen minner litt om temaet undertegnede bragte på bane 16. september d.å. om norske damplokomotiver i modell. I denne anledning kan jeg jo gjenta "min liste":
Jeg vet ikke hva det koster å få Tikøb Hobby til å produsere en norsk damplokomotiv-kåpe, men det er kanskje emne for ett "løft-i-flokk-prosjekt"?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er kun det som duger jo, men for en EL4 eller en kølsvart type 19 er jeg villig til å gjøre ett offer |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Ellers fremgår det jo av bildene fra Geir-Widar Langårds utmerkede artikler i Mj-Bladet, at det på hans bane finnes en del "fornorskede" damplokomotiver. Jeg er usikker på opphavet til alle disse, men noen fremgår å være Brawa. De er uansett verdt en artikkel i seg selv.
Hører du Geir-Widar?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
[/QUOTE]
Det er kun det som duger jo, men for en EL4 eller en kølsvart type 19 er jeg villig til å gjøre ett offer [/QUOTE] Hej Daniel
Er det en sådan du har øje på?
Vandet er et uheld!!
Den er muligvis til salg?
09 dec.
Mange hilsner
Dan Edited by Dan Rasmussen - 09 desember 2007 at 19:17 |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Må også føye til Micro-metakit sin br 97.5 til listen. Den er nærmest identisk utapå med type 35, skyveloket fra meråkerbanen. Forsinket svar til deg Dan, ja det er en sånn jeg så etter men økonomien tillater ikke noe ekstra byggeprojekt nå. Edited by Daniel Aune - 27 januar 2008 at 17:16 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
E77 er også et bra grunnlag for El4.
Det finnes bra og relativt rimelige messingmodeller av dette loket og jeg har sett ett slikt med Märklinunderstell hos HobbyTrain for en tid siden i "bruktreolen". Fabrikat Stolz?
Dette burde kanskje være egnet for konvertering om det er tilgjengelig? - Det ville i hvert fall blitt en unik modell.
|
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dessverre, E77 har kun to drivaksler (1B+B1) mens det som trengs, som E91 har er C+C. Det som trengs er 1C+C1, da må man sette på et par løpehjul ved hver front. Edited by Daniel Aune - 27 januar 2008 at 18:52 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje det da var en annen DR-type jeg så?
Mener at loket hadde 1C+C1 akselording, men jeg kan ha tatt feil da det er en stund siden.
Märklin har vel heller ikke drivverk som er 1B+B1 på andre lok? Er sikker på at det var Märklin drivverk. - I så fall må det være kraftig ombygget?
|
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser ut som 1C+C1, men det fremste hjulet er bare et diggert løpehjul og kobellstangen går gjennom blindeakselen og så ned på de to drivakslene.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |