Print Page | Close Window

Type 19, el4, fornorsking...

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3064
Printed Date: 22 november 2024 at 22:27
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Type 19, el4, fornorsking...
Posted By: Daniel Aune
Subject: Type 19, el4, fornorsking...
Date Posted: 18 november 2007 at 15:39
Har jeg rett når jeg tror Br55 eller 56 er et mulig ombygningsprosjekt til NSBs flotte damplok type 19/28????

BR 55 likner mer ved førsteinntrykket og har jo eksistert overalt i Europa, men den mangler løpehjulet...

En ombyggning av DRG E91 til EL4?
Noen som har prøvd seg???

Når det gjelder Type 29/39 ligner en del på Br57.
Ikke mye, noen mer identiske?

Type 39 blir verre ettersom denne har løpehjul.

Mvh Daniel Aune



Replies:
Posted By: TeVe
Date Posted: 18 november 2007 at 16:53
Hei Daniel

Har tidligere tittet på liknende som du gjør.

Fant i sin tid ut følgende muligheter:
Liliput BR 91 som type 20 og 21.
Liliput BR 38 som type 46
Roco BR E91 som EL4 (som du nevner)
Märklin BR E70 / Roco BR E71 som EL1
Roco SBB 3/6 som type 29/39 (drivtender fra Fleischmann)
Trix P 3/5 H som type 30 (drivtender fra Fleischmann)
Se eksempel : http://cgi.ebay.de/Trix-Express-K-Bayer-Dampflok-P-3-5-H-Sammlerst-OVP_W0QQitemZ330185817058QQihZ014QQcategoryZ130311QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem - link til ebay
Roco/Fleischmann BR 64 som type 32 (drivverk er bra korrekt)
Tyco ? som type 14/17
Fratesci ? som sydvaranger DE101

Man må akseptere de avvik som er i lengder, drivhjulsdiameter osv, men man kan få et norsk uttrykk om man legger til detaljer fra de norske lokene.
Om man har et begrenset budsjett, men likevel ønsker å kjøre norsk så er det mulig å gå denne veien.

Terje V.


Posted By: SveinR
Date Posted: 18 november 2007 at 18:49
Men disse er jo ikke superline!!!! Er det ikke kun det som duger daWink

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Roger
Date Posted: 18 november 2007 at 19:22
Hei!
 
Denne disskusjonen minner litt om temaet undertegnede bragte på bane 16. september d.å. om http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2871 - norske damplokomotiver i modell . I denne anledning kan jeg jo gjenta "min liste":
 
  • Tigerli E 3/3 egnet for NSB type 25a og type 43.
  • Br 24 egnet for NSB type 27.
  • Br 64 egnet for NSB type 32 (ekstra løpeaksel må legges til).
  • Br 17 egnet for NSB type 30.
  •  
    Jeg vet ikke hva det koster å få http://www.tikobhobby.dk/ - Tikøb Hobby  til å produsere en norsk damplokomotiv-kåpe, men det er kanskje emne for ett "løft-i-flokk-prosjekt"?


    -------------
    Med vennlig hilsen

    RGER
    “Det finnes ett forbilde for alt”


    Posted By: Daniel Aune
    Date Posted: 18 november 2007 at 19:40

    Originally posted by SveinR SveinR wrote:

    Men disse er jo ikke superline!!!! Er det ikke kun det som duger daWink



    Det er kun det som duger jo, men for en EL4 eller en kølsvart type 19 er jeg villig til å gjøre ett offer


    Posted By: Roger
    Date Posted: 18 november 2007 at 19:42
    Hei!
     
    Ellers fremgår det jo av bildene fra Geir-Widar Langårds utmerkede artikler i Mj-Bladet, at det på hans bane finnes en del "fornorskede" damplokomotiver. Jeg er usikker på opphavet til alle disse, men noen fremgår å være Brawa. De er uansett verdt en artikkel i seg selv.
     
    Hører du Geir-Widar?


    -------------
    Med vennlig hilsen

    RGER
    “Det finnes ett forbilde for alt”


    Posted By: Dan Rasmussen
    Date Posted: 02 desember 2007 at 20:03
    [/QUOTE]
    Det er kun det som duger jo, men for en EL4 eller en kølsvart type 19 er jeg villig til å gjøre ett offer [/QUOTE]
     
    Hej Daniel
     
    Er det en sådan du har øje på?
     
    Vandet er et uheld!!LOL
     
    Den er muligvis til salg?
    09 dec.
     
    Mange hilsner
     
    Dan


    -------------
    En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

    Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



    Posted By: Daniel Aune
    Date Posted: 27 januar 2008 at 13:13

    Må også føye til Micro-metakit sin br 97.5 til listen.
    Den er nærmest identisk utapå med type 35, skyveloket fra meråkerbanen.

    Forsinket svar til deg Dan, ja det er en sånn jeg så etter men økonomien tillater ikke noe ekstra byggeprojekt nå.


    Posted By: Kjell H.
    Date Posted: 27 januar 2008 at 18:35
    E77 er også et bra grunnlag for El4.
    Det finnes bra  og relativt rimelige messingmodeller av dette loket og jeg har sett ett slikt med Märklinunderstell hos HobbyTrain for en tid siden i "bruktreolen". Fabrikat Stolz?
    Dette burde kanskje være egnet for konvertering om det er tilgjengelig? - Det ville i hvert fall blitt en unik modell.


    Posted By: Daniel Aune
    Date Posted: 27 januar 2008 at 18:50

    Dessverre, E77 har kun to drivaksler (1B+B1) mens det som trengs, som E91 har er C+C.

    Det som trengs er 1C+C1, da må man sette på et par løpehjul ved hver front.


    Posted By: Kjell H.
    Date Posted: 28 januar 2008 at 07:24
    Kanskje det da var en annen DR-type jeg så?
    Mener at loket hadde 1C+C1 akselording, men jeg kan ha tatt feil da det er en stund siden.
    Märklin har vel heller ikke drivverk som er 1B+B1 på andre lok? Er sikker på at det var Märklin drivverk. - I så fall må det være kraftig ombygget?


    Posted By: Daniel Aune
    Date Posted: 28 januar 2008 at 18:18
    Det ser ut som 1C+C1, men det fremste hjulet er bare et diggert løpehjul og kobellstangen går gjennom blindeakselen og så ned på de to drivakslene.



    Print Page | Close Window

    Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
    Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net