MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norske damplokomotiver i modell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norske damplokomotiver i modell

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Norske damplokomotiver i modell
    Posted: 16 september 2007 at 10:49
Hei!
 
Jeg registrerer at det i utlandet tydeligvis finnes ett marked for lokomotivkåper, som passer over ett allerede masseprodusert chassi, for å få frem spesielle damplokomotivtyper. Foreløpig har det dessverre vært liten eller ingen slik produksjon rettet mot norske damplokomtivtyper.
 
Under forutsettning at chassiet som skal brukes til en slik fremstilling, skal være kommersielt, masseprodusert, og derved billig og lett tilgjengelig, er det noen som vet hvilke chassis-typer som vil passe godt som drivverk til "norske" damplokomotiver?
 
Jeg har lett litt på internett hva norske forumdeltakere har skrevet egnede chassier tidligere, og funnet følgende:
  • Tigerli E 3/3 egnet for NSB type 25a og type 43.
  • Br 24 egnet for NSB type 27.
  • Br 64 egnet for NSB type 32 (ekstra løpeaksel må legges til).
  • Br 17 egnet for NSB type 30.

Noen som har kunnskap om norske damplokomotiver som har synspunkter på disse "forslagene"?

Finnes det eventuellt andre egnede chassi til "fornorsking"?

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 15:08
Sjølv om det er eit elektrolok og ikkje eit damplok so trur eg at chassiet til BTTB sin E499 kan brukast til ein El11 eller El13 i TT skala.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.