Norske damplok H0 |
Post Reply | Page <123> |
Author | ||
Stig80
Viderekommen Joined: 30 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har lest med stor interesse over det som er blitt skrevet om fornorsking av lok. Men da må man vel frem med pensel og male hjul og slikt i riktige farger. Men hva med dekalene? Hvordan lage eller få tak i noe slikt? Er det sjablong for å male på de riktige merkene og hva gjør man med de merkene som f.eks er fra produsenten. Jeg ønsker meg gjerne en norsk utgave av de mindre damplokene i H0. Jeg har sett meg ut DB Br 57.10 som en mulighet. Jeg vet hva jeg får til jul av kona, det er 3 stk vogner med tønnetak som er etterkrigsmateriell fra krigen. NSB malte de røde med gul stripe, men opprinnelig grønne. Husker ikke i farten nummer osv. Er ikke så inn i dette, men jeg lærer.
Evt. tips om noe annet som måtte passe. Men helst forbilde i norske lok. |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da blir i hvert fall Gützold-hjulene på 16mm i minste laget. Disse er også en del mindre enn forbildets 1500mm (17,24mm i H0) skulle tilsi. På Fleischmanns 1350 tror jeg drivhjulene er ca. 17,5mm, og med de digre flensene er det ikke umulig at diameteren over flensene kan stemme ganske bra eller til og med være for stor, slik at det visuelle inntrykket ikke nødvendigvis blir noe verre. Vi skal også huske at 1600mm er ved nye hjul, og at hjulringene dreies en del ned før de byttes. Så om man kan leve med en eike for lite, burde ikke ca. 1mm for små drivhjul spille så stor rolle heller.
Klokkeslettet oppe på forumets forside stemmer heller ikke. I øyeblikket ser klokka ut til å gå 8-9 minutter for fort, for rundt 15 minutter siden gikk den ca. 10 minutter for fort, og for noen timer siden ca. 14 minutter for fort. Feil på serveren? |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For de som er interessert i å bygge type 32 etter Sveins oppskrift, så laget han en tegning som ble publisert i NJKs H0-fortegnelse. Jeg er usikker på om denne fortsatt er i salg, og om man fortsatt kan kjøpe enkeltark. Tegningen er tilpasset Fleischmanns understell, som er noe for stort. Det var en beskrivelse av ombyggingen i På Sporet nr. 6 (juni 1971), med en nedskalert tegning.
Dette var den gamle Fleischann-modellen 1350, som også var overdimensjonert i forhold til forbildet BR24 i 1:87. Muligens kan understellet til en nyere modell av BR24 passe bedre dimensjonsmessig, men da det risiko for at motoren sitter i tenderen, som man ikke bruker. Det er lenge siden 1350 ble produsert, men den dukker av og til opp på bruktmarkedet til kurante priser, så den fingerferdige som ikke er nagle- eller eiketeller kan få et norsk tanklok til en brøkdel av prisen av en Supeline-modell. Gützolds gamle modell av BR24 har kortere hjulstand (ca. 39,5mm mellom bakre og fremre drivhjul), og har også motoren i førerhuset, men drivhjulene er antagelig i minste laget med 16mm i diameter. I tillegg tviler jeg på at kvaliteten til motoren var noe særlig. Jeg fant et eksempar uten tender og med dårlig motor veldig billig i en tysk MJ-butikk for en tid siden.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Min største innvending idag mot BR24 for type 32, er at drivhjulene er for små. Type 32 er en "høybeinet" maskin med 1600 mm drivhjuldiameter, slik som type 30. I HO blir det 18,4 mm. Endring kl. 1215: Dette innlegget ble postet ETTER Torsteins, så hvorfor det havner FORAN hans innlegg blir dermed misvisende, for innlegget er et svar på noe av det Torstein tar opp. Endring kl. 1217: Det er noe med klokka på forumet som endrer seg akkurat nå. Det står at mitt innlegg ble skrevet 1222 og Torsteins enda seinere, men i skrivende stund er klokka 1217, så det er kanskje dette som forklarer den påpekte rare plasseringen i kronologien. Edited by ses - 05 april 2013 at 12:28 |
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har ikke testet loket på lenge, som om den går vet jeg ikke. Men jeg tenkte at det må jo gå an å fikse den opp igjen både eksteriørmessig og mekanisk, og få satt inn en dekoder i den. Jeg mener å huske at den er ganske ok på trekkraft størrelsen tatt i betraktning, for kjelen, som er laget av et messingrør, er fylt med bly. Jeg mener den ble brukt på Rørosbaneanlegget mitt med 6 etasjers helix, og at den trakk en tre boggier opp den stigningen. Det tror jeg tilsvarer omtrent det type 21 klarer i 1:1 i tilsvarende stigning. |
||
Svein S
|
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Svein Er ikke meningen å gjøre dette til en 1:1 tråd, men som fyrbøter'n på 21b 252 i åpningstoget til jernbanedagene på Hamar i 1977 var det artig å se igjen bildet fra Brynsbakkene. Artig å se igjen 21-maskinen din også, lever og funker den fremdeles eller er den satt på hylla som mimre og verdigjenstand? mvh Bjørn i mimremodus
|
||
mvh
Bjørn |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et annet prosjekt fra omtrent 40 år siden var type 21 på understell av enda en Fleischmann-modell. Det viste seg at hjulmål og akselavstander på en modell av KPEV G8 (idag Fleishmann 415401, men den gang en grovere modell) med akselrekkefølge D-3 passet ganske bra til NSB type 21. Jeg prøvde meg først med å beholde motoren i tenderen slik som på Fleischmann-modellen men bygge om overdelen (begge har 3-asklet tender), fjerne en drivaksel, lage ny løpeaksel foran, og overdel på maskinen i selvbygget messing, samt også selvbygget nytt sylinderparti og styring. Dvs. det var bare rammene og hjulene som ble brukt fra Fleischmann-utgangspunktet. Her er en tidlig versjon av prosjektet: Som man ser måtte kullhaugen gjøres temmelig stor for å få plass til originalmotoren i tenderen. (Bak skimtes et tidlig forsøk på å bygge et 68b-sett - i finér. Ble aldri fullført...) Tenderen plaget meg mer og mer, og jeg var vel på vei inn i et forstadium av nagletellersyndromet, så jeg bestemte meg for å ombygge tenderen fullstendig med det nyeste på markedet: kannemotor. Med en kardanoverføring ble driften også flyttet til der den hørte hjemme: på drivhjulene. Flensene ble også kraftig redusert. Her er modellen tatt fra hverandre: Ferdig modell: OG her blir den forbikjørt i Brynsbakken av en annen 21-maskin. Og slik ser den ut i dag. Litt medtatt når det gjelder skjøre detaljer som har falt av etter mange flyttinger. |
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis man først synes det er ok å bruke et understell som ikke er 100 % korrekt i målene, hvilket jeg tror er henimot umulig å finne et eksempel på, virker for det på meg litt pussig å drive med eiketelling. Men hver sin lyst, selvfølgelig. Og dermed har jeg vel avslørt meg som ingen ekte nagleteller heller. Derimot er jeg mer opptatt av at helhetsinntrykket skal være troverdig nok. Hvis man vil ha en rimelig skalatro modell er man faktisk nødt til å bygge hele modellen selv, dersom den ikke finnes som handelsvare med norsk forbilde (og selv der varierer det på kvaliteten i forbildetrohet). Her er et par bilder av 32a-loket. Det første viser fra byggingen. Materialene var enkle: kosteskaft til kjele, tynn finér, balsa, papp og papir. En ny versjon av bildet vist tidligere (håper den er bedre): Et bilde til fra Hammersborganlegget til NJK der loket "bodde". John A Dahl stilte Fleischmannloket BR24 til disposisjon for at jeg kunne herje med det. Dette var noe av det første jeg prøvde meg på med selvbygging, i min ungdom. Poenget var også å prøve ut om det gikk an å få til noe med enkle og billig materialer. Loket ble dessverre stjålet på en åpen kveld på anlegget ikke lenge etter at disse bildene ble tatt, så hvor den befinner seg nå og i hvilken tilstand, aner jeg ikke. |
||
Svein S
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bildet (eller skjermen min) har ikke tilstrekkelig kontrast til at jeg kan se eikene tydelig på det bildet. Men siden den er basert på en Fleischmann 1350, med løpehjul fra tenderen, går jeg ut fra at det er 15 eiker på hvert drivhjul og 8 på hvert løpehjul. På type 32 er det henholdsvis 16 og 10, som vi ser tydelig på dette bildet: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=88290 På hjul med et partall antall eiker, legger man gjerne merke til at hver eike har en annen eike rett ovenfor, slik at de to danner en rett linje. Sånn sett tror jeg man merker mindre forskjell mellom f.eks. 15 og 17 eiker enn mellom 15 og 16. Med 8, 12 eller 16 eiker vil i tillegg hver eike ha to andre som står vinkelrett på. Så man kan merke forskjellen selv om man ikke går inn for å telle eikene. At eikene på norske lok på slutten av dampalderen var sorte, i motsetning til f.eks. røde som i Tyskland, gjør dem imidlertid mindre påfallende. Såvidt jeg kan se, var det ganske mange norske damplok som hadde 10 eiker på hvert løpehjul. Et tips i den forbindelse er at enkelte av Pikos gamle godsvogner (som ofte egner seg til fornorsking) hadde eikehjul med 10 eiker. Såvidt jeg husker, avviker ikke diameteren så veldig mye. Tror jeg har nevnt dette i et tidligere innlegg, men kan ikke finne det igjen; mulig det forsvant i det store server-havariet. Siden flensene på modeller vanligvis er mye grovere enn på forbildet (kompensert for skalaen), burde det ikke gjøre så mye om man bruker et understell med litt for liten hjuldiameter. Om hjulene står tett, kan dette bli nødvendig om man vil oppnå korrekt akselavstand. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Liliput Tigerli har dessverre forskjellig akselavstand mellom de 3 akselene. Dette er ikke lett å gjøre noe med, så utgangspunktet blir bare "sånn halveis" - selv med ny kåpe. Alle andre små lok jeg har målt, har for lang samlet akselavstand. - Kanskje Märklin/Trix sin T3 kunne passe bedre - men da må det delvis ny styring til? Fleischmanns utgave av T3 er av en annen - og lengre/større type. Det kan være at et "Glaskasten"-understell kunne være et utgangspunkt for små norske 2-akslede lok? - Vet da ikke hvordan motoren sitter mht. å få plass i kjele/hytte?- Ellers er det faktisk bedre fatt i G-skala "Live Steam" Her var det 2 "norske" smalsporlok i salg fra Accucraft, nemlig Type XVI og IV. - Ikke alle detaljer stemmer - men de kan gjøres noe med. Man kan også beholde dem som de er. - Kun et par håndfull folk i Norge kan si hva som er feil.
De kjører forøvrig på Krokstadmessen til helgen!
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Ja, det er sikkert verdt en studie i seg selv, og ettergår man tidligere 'fornorskede' modeller som godsvogner og tilsvarende finner man helt sikkert avvik fra forbildet slik det ble benyttet hos NSB. Bare antallet nagler stemmer, har ikke 'nagletellerne' noe å sette fingeren på. Eller skal eiketellingen forstås dithen at det er ett nytt begrep for nagletelling? Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv, men dersom jeg kan få en rimelig norsk damploksmodell så troverdig at jeg kan se hvilken type som var forbildet, bryr det meg mindre om det måtte være noen hjuleiker for mange eller for få. Hadde jeg kjøpt en dyr SuperLine modell derimot, hadde jeg nok forventet mer med tanke på forbildetrohet. Ser du hvor mange eiker som mangler på Sveins egenbygde lokmodell over? Jeg ser primært en type 32. |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om alt dette skulle stemme sånn noenlunde, har hjulene gjerne feil antall eiker. Edited by TorsteinS - 04 april 2013 at 21:33 |
||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et ganske umulig spørsmål å svare på vil jeg tro. Avhenger av erfaringen til den som skal tegne og hvor detaljert resultatet skal bli. Det tar uansett lenger tid enn de fleste synes å tro at det gjør. Ikke er det helt enkelt heller. |
||
Truls Slevigen
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Dette var en fin og troverdig modell, Svein!!
Dersom noen får "printet" eller støpt overdeler til tilsvarende lokomotiv, stiller jeg meg først i køen for å kjøpe!
Jeg vet ikke hvor mye arbeid og tid det tar å lage tegning for ett slikt lokomotiv i CAD?
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stusser litt ved BR24 for type 27. Akselrekkefølgen passer ikke (1'C vs. 2'C) men det er kanskje drivhjulavstander og hjulstørrelse som er rimelig likt? Selv brukte jeg i sin tid (40 år siden) en Fleischmann BR24 som understell for en NSB type 32. Da tok jeg en tenderaksel og bygde bakre boggi av:
|
||
Svein S
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Det finnes jo noe informasjon om dette i linken i mitt forrige innlegg:
Denne informasjonen er basert på opplysninger innhentet gjennom historikken i flere forskjellige norske mj-forum. Fordelen med denne form for produksjon er jo at "kåpa er universell" og at det sikkert finnes egnede understell som også passer for "Märklin og 3R" for de som kjører det, foruten at at dette blir rimeligere damploksmodeller enn tilsvarende i 'SuperLine'.Edited by Roger - 04 april 2013 at 17:00 |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tenkte kanskje på en mer omfattende ombygging en det du antok. Om vi omformulere det litt, finnes det lok som har samme hjulavstand, hjuldiamter og gangtøy som noen norske?
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har vært inne på tanken selv. Men problemet er at Liliput ikke har Tigerli på programmet lengre.
Så er ikke noe poeng å lage en ny overdel om man ikkefår tak i underdelen. Og er det til privat bruk er Tigelien såpass lik at den kan bygges om for en modell.
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Denne gamle tråden kan kanskje være av interesse i denne tråden også?
Den genererte i sin tid en annen diskusjon om å få støpt Type 25-overdeler hos Tikøb Hobby, men prosjektet ble aldri realisert. Siden den gang har jo 3D-printing blitt vanligere, og tiden er kanskje atter moden for å diskutere hvorhvidt man kan få laget CAD-tegninger til lokene nevnt i den første linken i denne tråd, og fått 'printet' dem tilpasset chassiene??
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Evit, og evig. Vi vet vel svaret på det første, og de aktuelle kandidatene er vel allerede navnt i denne tråden:
Utover dette er det lite (intet?). Damplok i Norge ble for en stor del produsert for akkurat det selskapet (95 % NSB) og det formålet loket skulle brukes til, slik at de er på en måte særnorske. Selv Baldwinlokene som for en del er satt sammen av hyllevarer (en kjel her, en sylinderblokk der...), framstår som unike og ikke særlig likt noe man finner på amerikanske baner ellers. Det er i vår nyeste tid at man ser et visst europeisk fellesmarked for lokomotiver. Og selv i dag leveres Flirt o.l. med særnorske tilpassinger. |
||
Svein S
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det evige spørsmålet er jo. Finnes det damplok sim lar seg fornorske eller som har korrekt understell til en norsk overdel?
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
NMJ har også levert Type 30a som byggesett og ferdigmodell i Topline. Er å finne på bruktmarkedet iblandt.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Dette er jo en gammel tråd, og etter at jeg postet meldingen over har jo Fleischmann satt dette lokomotivet i produksjon, tilsvarende DJH-modellen som omtalt over.
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
hamoell
Veteran Joined: 10 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gudmestad Leker og modeller har Märklin utgave til 2600.-
|
||
Skjalg
Viderekommen Joined: 03 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Amundsen Hobby har stortyskeren i Trix utgave på tilbud til 2 950 kroner.
For de som kjører Märklin finnes det selvsagt også en stortysker, men denne er ikke på tilbud. Edited by Skjalg - 02 april 2013 at 20:34 |
||
_Skjalg
|
||
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da har du etter det jeg vet kun Rocos gammeltysker - tysk BR57, norsk litra 61A. Samt Liliputs lille Tigerli som kan likne norsk Type 25e/43a. Steinar & Steinar har vel annonsert at de kommer mede Type 20/21 i byggesett, og de har laget Type 18 som NMJ har i Superline. Fra før har jo Scantrain hatt et byggesett av Type 21.(Og 18??) Av halvdyre dampere er Brimalms Type 31 og Type 24. Ellers blir det Superline med Type 15, 18, 26, 29, 30, 31, 32, 39 og 49. For mange år siden kom det en lokserie i smalspor fra Urskog Hølandsbanen. Men disse er veldig vanskelig å få tak i nå. Thats it tror jeg, om ikke noen andre kommer på noen jeg har glemt. Håper NMJ kommer med Type 21 neste Nürnberg. Ellers er det å si at stortyskeren Type 63 a i tillegg til Märklin/Trix også kom fra Gützold med stivrammetender. Det var mulig å få en badekartender attåt i tysk versjon, men den måtte fornorskes. Ellers kom Liliput også med stortyskeren med badekartender, men den var litt grov i detaljene i motsetning til Gützolds, som til gjengjeld ikke var så solid som Liliputs. Det bør jo for ordens skyld nevnes at minidamperen Glaskasten gikk i Kirkenes på Hafenbahn der under krigen. Trix-versjonen er nyydelig å se på. Edited by Tog - 02 april 2013 at 18:53 |
||
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
så den, men superline serien blir for dyrt.
|
||
Marius
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
NMJ har fortsatt lok av type 32 til salg, vises nettsidene deres. Dette er et mindre lok enn stortysker, tanklok akselrekkefølge 1'C1'. De som har disse modellene er visstnok veldig fornøyd med dem. De har vært på flere Fremo-treff jeg har vært, og de har gått upåklagelig der.
|
||
Svein S
|
||
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg blåser liv i denne tråden igjen.
Er det noe nytt om norske damplok som er til salgs hos produsentene nå i 2013? Ser at nmj har en stortysker som kan bestilles. Lurer på noen mindre damplok også uten at jeg kjenner til noen typebetegnelse eller epoke. |
||
Marius
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Det stemmer. Dette lokomotivet gikk i USATC-tjeneste på Filipinene før det ble solgt til Norge. Hytta har tilkommet i ettertid mens lokomotivet var i norsk tjeneste. |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |