MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norske damplok H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norske damplok H0

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2013 at 19:51
Jeg har lest med stor interesse over det som er blitt skrevet om fornorsking av lok. Men da må man vel frem med pensel og male hjul og slikt i riktige farger. Men hva med dekalene? Hvordan lage eller få tak i noe slikt? Er det sjablong for å male på de riktige merkene og hva gjør man med de merkene som f.eks er fra produsenten. Jeg ønsker meg gjerne en norsk utgave av de mindre damplokene i H0. Jeg har sett meg ut DB Br 57.10 som en mulighet. Jeg vet hva jeg får til jul av kona, det er 3 stk vogner med tønnetak som er etterkrigsmateriell fra krigen. NSB malte de røde med gul stripe, men opprinnelig grønne. Husker ikke i farten nummer osv. Er ikke så inn i dette, men jeg lærer.

Evt. tips om noe annet som måtte passe. Men helst forbilde i norske lok.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 17:28

Originally posted by ses ses wrote:

Min største innvending idag mot BR24 for type 32, er at drivhjulene er for små. Type 32 er en "høybeinet" maskin med 1600 mm drivhjuldiameter, slik som type 30. I HO blir det 18,4 mm.

Da blir i hvert fall Gützold-hjulene på 16mm i minste laget. Disse er også en del mindre enn forbildets 1500mm (17,24mm i H0) skulle tilsi. På Fleischmanns 1350 tror jeg drivhjulene er ca. 17,5mm, og med de digre flensene er det ikke umulig at diameteren over flensene kan stemme ganske bra eller til og med være for stor, slik at det visuelle inntrykket ikke nødvendigvis blir noe verre. Vi skal også huske at 1600mm er ved nye hjul, og at hjulringene dreies en del ned før de byttes. Så om man kan leve med en eike for lite, burde ikke ca. 1mm for små drivhjul spille så stor rolle heller.

Quote Endring kl. 1217: Det er noe med klokka på forumet som endrer seg akkurat nå. Det står at mitt innlegg ble skrevet 1222 og Torsteins enda seinere, men i skrivende stund er klokka 1217, så det er kanskje dette som forklarer den påpekte rare plasseringen i kronologien.

Klokkeslettet oppe på forumets forside stemmer heller ikke. I øyeblikket ser klokka ut til å gå 8-9 minutter for fort, for rundt 15 minutter siden gikk den ca. 10 minutter for fort, og for noen timer siden ca. 14 minutter for fort. Feil på serveren?

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 12:25
For de som er interessert i å bygge type 32 etter Sveins oppskrift, så laget han en tegning som ble publisert i NJKs H0-fortegnelse. Jeg er usikker på om denne fortsatt er i salg, og om man fortsatt kan kjøpe enkeltark. Tegningen er tilpasset Fleischmanns understell, som er noe for stort. Det var en beskrivelse av ombyggingen i På Sporet nr. 6 (juni 1971), med en nedskalert tegning.

Dette var den gamle Fleischann-modellen 1350, som også var overdimensjonert i forhold til forbildet BR24 i 1:87. Muligens kan understellet til en nyere modell av BR24 passe bedre dimensjonsmessig, men da det risiko for at motoren sitter i tenderen, som man ikke bruker. Det er lenge siden 1350 ble produsert, men den dukker av og til opp på bruktmarkedet til kurante priser, så den fingerferdige som ikke er nagle- eller eiketeller Embarrassed kan få et norsk tanklok til en brøkdel av prisen av en Supeline-modell.

Gützolds gamle modell av BR24 har kortere hjulstand (ca. 39,5mm mellom bakre og fremre drivhjul), og har også motoren i førerhuset, men drivhjulene er antagelig i minste laget med 16mm i diameter. I tillegg tviler jeg på at kvaliteten til motoren var noe særlig. Jeg fant et eksempar uten tender og med dårlig motor veldig billig i en tysk MJ-butikk for en tid siden.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 12:22

Min største innvending idag mot BR24 for type 32, er at drivhjulene er for små. Type 32 er en "høybeinet" maskin med 1600 mm drivhjuldiameter, slik som type 30. I HO blir det 18,4 mm.


Endring kl. 1215: Dette innlegget ble postet ETTER Torsteins, så hvorfor det havner FORAN hans innlegg blir dermed misvisende, for innlegget er et svar på noe av det Torstein tar opp.

Endring kl. 1217: Det er noe med klokka på forumet som endrer seg akkurat nå. Det står at mitt innlegg ble skrevet 1222 og Torsteins enda seinere, men i skrivende stund er klokka 1217, så det er kanskje dette som forklarer den påpekte rare plasseringen i kronologien.



Edited by ses - 05 april 2013 at 12:28
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 11:07
Originally posted by Bhal Bhal wrote:


Artig å se igjen 21-maskinen din også, lever og funker den fremdeles eller er den satt på hylla som mimre og verdigjenstand?

Jeg har ikke testet loket på lenge, som om den går vet jeg ikke. Men jeg tenkte at det må jo gå an å fikse den opp igjen både eksteriørmessig og mekanisk, og få satt inn en dekoder i den. Jeg mener å huske at den er ganske ok på trekkraft størrelsen tatt i betraktning, for kjelen, som er laget av et messingrør, er fylt med bly. Jeg mener den ble brukt på Rørosbaneanlegget mitt med 6 etasjers helix, og at den trakk en tre boggier opp den stigningen. Det tror jeg tilsvarer omtrent det type 21 klarer i 1:1 i tilsvarende stigning.

Svein S
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 10:41
Svein

Er ikke meningen å gjøre dette til en 1:1 tråd, men som fyrbøter'n på 21b 252 i åpningstoget til jernbanedagene på Hamar i 1977 var det artig å se igjen bildet fra Brynsbakkene.

Artig å se igjen 21-maskinen din også, lever og funker den fremdeles eller er den satt på hylla som mimre og verdigjenstand?
mvh
Bjørn
i mimremodus
mvh
Bjørn
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 09:45

Et annet prosjekt fra omtrent 40 år siden var type 21 på understell av enda en Fleischmann-modell. Det viste seg at hjulmål og akselavstander på en modell av KPEV G8 (idag Fleishmann 415401, men den gang en grovere modell) med akselrekkefølge D-3 passet ganske bra til NSB type 21. Jeg prøvde meg først med å beholde motoren i tenderen slik som på Fleischmann-modellen men bygge om overdelen (begge har 3-asklet tender), fjerne en drivaksel, lage ny løpeaksel foran, og overdel på maskinen i selvbygget messing, samt også selvbygget nytt sylinderparti og styring. Dvs. det var bare rammene og hjulene som ble brukt fra Fleischmann-utgangspunktet. Her er en tidlig versjon av prosjektet:

Som man ser måtte kullhaugen gjøres temmelig stor for å få plass til originalmotoren i tenderen. (Bak skimtes et tidlig forsøk på å bygge et 68b-sett - i finér. Ble aldri fullført...)

Tenderen plaget meg mer og mer, og jeg var vel på vei inn i et forstadium av nagletellersyndromet, så jeg bestemte meg for å ombygge tenderen fullstendig med det nyeste på markedet: kannemotor. Med en kardanoverføring ble driften også flyttet til der den hørte hjemme: på drivhjulene. Flensene ble også kraftig redusert. Her er modellen tatt fra hverandre:

 Ferdig modell:

OG her blir den forbikjørt i Brynsbakken av en annen 21-maskin. Wink

Og slik ser den ut i dag. Litt medtatt når det gjelder skjøre detaljer som har falt av etter mange flyttinger.


Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 08:48

Hvis man først synes det er ok å bruke et understell som ikke er 100 % korrekt i målene, hvilket jeg tror er henimot umulig å finne et eksempel på, virker for det på meg litt pussig å drive med eiketelling. Men hver sin lyst, selvfølgelig. Og dermed har jeg vel avslørt meg som ingen ekte nagleteller heller. Derimot er jeg mer opptatt av at helhetsinntrykket skal være troverdig nok. Hvis man vil ha en rimelig skalatro modell er man faktisk nødt til å bygge hele modellen selv, dersom den  ikke finnes som handelsvare med norsk forbilde (og selv der varierer det på kvaliteten i forbildetrohet).  

Her er et par bilder av 32a-loket. Det første viser fra byggingen. Materialene var enkle: kosteskaft til kjele, tynn finér, balsa, papp og papir. 

En ny versjon av bildet vist tidligere (håper den er bedre):

Et bilde til fra Hammersborganlegget til NJK der loket "bodde". John A Dahl stilte Fleischmannloket BR24 til disposisjon for at jeg kunne herje med det. Dette var noe av det første jeg prøvde meg på med selvbygging, i min ungdom. Poenget var også å prøve ut om det gikk an å få til noe med enkle og billig materialer. Loket ble dessverre stjålet på en åpen kveld på anlegget ikke lenge etter at disse bildene ble tatt, så hvor den befinner seg nå og i hvilken tilstand, aner jeg ikke.


Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 03:48

Originally posted by Roger Roger wrote:

Ser du hvor mange eiker som mangler på Sveins egenbygde lokmodell over?

Bildet (eller skjermen min) har ikke tilstrekkelig kontrast til at jeg kan se eikene tydelig på det bildet. Men siden den er basert på en Fleischmann 1350, med løpehjul fra tenderen, går jeg ut fra at det er 15 eiker på hvert drivhjul og 8 på hvert løpehjul. På type 32 er det henholdsvis 16 og 10, som vi ser tydelig på dette bildet:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=88290

På hjul med et partall antall eiker, legger man gjerne merke til at hver eike har en annen eike rett ovenfor, slik at de to danner en rett linje. Sånn sett tror jeg man merker mindre forskjell mellom f.eks. 15 og 17 eiker enn mellom 15 og 16. 

Med 8, 12 eller 16 eiker vil i tillegg hver eike ha to andre som står vinkelrett på.

Så man kan merke forskjellen selv om man ikke går inn for å telle eikene.

At eikene på norske lok på slutten av dampalderen var sorte, i motsetning til f.eks. røde som i Tyskland, gjør dem imidlertid mindre påfallende.

Såvidt jeg kan se, var det ganske mange norske damplok som hadde 10 eiker på hvert løpehjul. Et tips i den forbindelse er at enkelte av Pikos gamle godsvogner (som ofte egner seg til fornorsking) hadde eikehjul med 10 eiker. Såvidt jeg husker, avviker ikke diameteren så veldig mye. Tror jeg har nevnt dette i et tidligere innlegg, men kan ikke finne det igjen; mulig det forsvant i det store server-havariet.

Siden flensene på modeller vanligvis er mye grovere enn på forbildet (kompensert for skalaen), burde det ikke gjøre så mye om man bruker et understell med litt for liten hjuldiameter. Om hjulene står tett, kan dette bli nødvendig om man vil oppnå korrekt akselavstand.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 00:20

Liliput Tigerli har dessverre forskjellig akselavstand mellom de 3 akselene. Dette er ikke lett å gjøre noe med, så utgangspunktet blir bare "sånn halveis" - selv med ny kåpe.

Alle andre små lok jeg har målt, har for lang samlet akselavstand. - Kanskje Märklin/Trix sin T3 kunne passe bedre - men da må det delvis ny styring til? Fleischmanns utgave av T3 er av en annen - og lengre/større type.
Det kan være at et "Glaskasten"-understell kunne være et utgangspunkt for små norske 2-akslede lok? - Vet da ikke hvordan motoren sitter mht. å få plass i kjele/hytte?
 
- Ellers er det faktisk bedre fatt i G-skala "Live Steam" Her var det 2 "norske" smalsporlok i salg fra Accucraft, nemlig Type XVI og IV. - Ikke alle detaljer stemmer - men de kan gjøres noe med. Man kan også beholde dem som de er. - Kun et par håndfull folk i Norge kan si hva som er feil.
De kjører forøvrig på Krokstadmessen til helgen!
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 22:49
Hei!

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Om alt dette skulle stemme sånn noenlunde, har hjulene gjerne feil antall eiker.


Ja, det er sikkert verdt en studie i seg selv, og ettergår man tidligere 'fornorskede' modeller som godsvogner og tilsvarende finner man helt sikkert avvik fra forbildet slik det ble benyttet hos NSB. Bare antallet nagler stemmer, har ikke 'nagletellerne' noe å sette fingeren på. Eller skal eiketellingen forstås dithen at det er ett nytt begrep for nagletelling?

Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv, men dersom jeg kan få en rimelig norsk damploksmodell så troverdig at jeg kan se hvilken type som var forbildet, bryr det meg mindre om det måtte være noen hjuleiker for mange eller for få. Hadde jeg kjøpt en dyr SuperLine modell derimot, hadde jeg nok forventet mer med tanke på forbildetrohet.

Ser du hvor mange eiker som mangler på Sveins egenbygde lokmodell over?
Jeg ser primært en type 32.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 21:24

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Om vi omformulere det litt, finnes det lok som har samme hjulavstand, hjuldiamter og gangtøy som noen norske?

Om alt dette skulle stemme sånn noenlunde, har hjulene gjerne feil antall eiker.



Edited by TorsteinS - 04 april 2013 at 21:33
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 17:58
Originally posted by Roger Roger wrote:

Jeg vet ikke hvor mye arbeid og tid det tar å lage tegning for ett slikt lokomotiv i CAD?


Et ganske umulig spørsmål å svare på vil jeg tro. Avhenger av erfaringen til den som skal tegne og hvor detaljert resultatet skal bli. Det tar uansett lenger tid enn de fleste synes å tro at det gjør. Ikke er det helt enkelt heller.
Truls Slevigen
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 17:30
Hei!
 
Dette var en fin og troverdig modell, Svein!! Clap
Dersom noen får "printet" eller støpt overdeler til tilsvarende lokomotiv, stiller jeg meg først i køen for å kjøpe!
Jeg vet ikke hvor mye arbeid og tid det tar å lage tegning for ett slikt lokomotiv i CAD?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 17:20

Stusser litt ved BR24 for type 27. Akselrekkefølgen passer ikke (1'C vs. 2'C) men det er kanskje drivhjulavstander og hjulstørrelse som er rimelig likt?

Selv brukte jeg i sin tid (40 år siden) en Fleischmann BR24 som understell for en NSB type 32. Da tok jeg en tenderaksel og bygde bakre boggi av:

 

Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 16:53
Hei!
 
Det finnes jo noe informasjon om dette i linken i mitt forrige innlegg:
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

 Jeg registrerer at det i utlandet tydeligvis finnes ett marked for lokomotivkåper, som passer over ett allerede masseprodusert chassi, for å få frem spesielle damplokomotivtyper. Foreløpig har det dessverre vært liten eller ingen slik produksjon rettet mot norske damplokomtivtyper.
 
Under forutsettning at chassiet som skal brukes til en slik fremstilling, skal være kommersielt, masseprodusert, og derved billig og lett tilgjengelig, er det noen som vet hvilke chassis-typer som vil passe godt som drivverk til "norske" damplokomotiver?
 
Jeg har lett litt på internett hva norske forumdeltakere har skrevet egnede chassier tidligere, og funnet følgende:
  • Tigerli E 3/3 egnet for NSB type 25a og type 43.
  • Br 24 egnet for NSB type 27.
  • Br 64 egnet for NSB type 32 (ekstra løpeaksel må legges til).
  • Br 17 egnet for NSB type 30.

Denne informasjonen er basert på opplysninger innhentet gjennom historikken i flere forskjellige norske mj-forum.

Fordelen med denne form for produksjon er jo at "kåpa er universell" og at det sikkert finnes egnede understell som også passer for "Märklin og 3R" for de som kjører det, foruten at at dette blir rimeligere damploksmodeller enn tilsvarende i 'SuperLine'.

Edited by Roger - 04 april 2013 at 17:00
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 16:42
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Det evige spørsmålet er jo. Finnes det damplok sim lar seg fornorske eller som har korrekt understell til en norsk overdel?

Evit, og evig. Vi vet vel svaret på det første, og de aktuelle kandidatene er vel allerede navnt i denne tråden:

  • Type 63 = DR BR52 Kriegslok. Kan brukes omtrent som de er, evt. med små modifikasjoner i detaljene.
  • Type 61 = DR BR57.  Kan brukes omtrent som de er, evt. med små modifikasjoner i detaljene. Begge disse leveres da av og til av MJ-produsentene i NSB-varianter.
  • Type 43 (+type 25e) = SBB 3/3. Likheten er ikke alltid helt perfekt, og det finnes mange varianter av SBB 3/3, så der må man se om likheter og forskjeller er innenfor det akseptable, evt. foreta fornorskning selv. 
  • I tillegg et par enkeltlok utenfor NSB-systemet: Solbergfossbanens nevnt her i tråden, og en Glasskasten også nevnt.

Utover dette er det lite (intet?). Damplok i Norge ble for en stor del produsert for akkurat det selskapet (95 % NSB) og det formålet loket skulle brukes til, slik at de er på en måte særnorske. Selv Baldwinlokene som for en del er satt sammen av hyllevarer (en kjel her, en sylinderblokk der...), framstår som unike og ikke særlig likt noe man finner på amerikanske baner ellers. Det er i vår nyeste tid at man ser et visst europeisk fellesmarked for lokomotiver. Og selv i dag leveres Flirt o.l. med særnorske tilpassinger.


Tenkte kanskje på en mer omfattende ombygging en det du antok.  
Om vi omformulere det litt, finnes det lok som har samme hjulavstand, hjuldiamter og gangtøy som noen norske?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 16:13
Jeg har vært inne på tanken selv. Men problemet er at Liliput ikke har Tigerli på programmet lengre.
Så er ikke noe poeng å lage en ny overdel om man ikkefår tak i underdelen.
Og er det til privat bruk er Tigelien såpass lik at den kan bygges om for en modell.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 15:05
Hei!
 
Denne gamle tråden kan kanskje være av interesse i denne tråden også?
Den genererte i sin tid en annen diskusjon om å få støpt Type 25-overdeler hos Tikøb Hobby, men prosjektet ble aldri realisert. Siden den gang har jo 3D-printing blitt vanligere, og tiden er kanskje atter moden for å diskutere hvorhvidt man kan få laget CAD-tegninger til lokene nevnt i den første linken i denne tråd, og fått 'printet' dem tilpasset chassiene??
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 14:47

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Det evige spørsmålet er jo. Finnes det damplok sim lar seg fornorske eller som har korrekt understell til en norsk overdel?

Evit, og evig. Vi vet vel svaret på det første, og de aktuelle kandidatene er vel allerede navnt i denne tråden:

  • Type 63 = DR BR52 Kriegslok. Kan brukes omtrent som de er, evt. med små modifikasjoner i detaljene.
  • Type 61 = DR BR57.  Kan brukes omtrent som de er, evt. med små modifikasjoner i detaljene. Begge disse leveres da av og til av MJ-produsentene i NSB-varianter.
  • Type 43 (+type 25e) = SBB 3/3. Likheten er ikke alltid helt perfekt, og det finnes mange varianter av SBB 3/3, så der må man se om likheter og forskjeller er innenfor det akseptable, evt. foreta fornorskning selv. 
  • I tillegg et par enkeltlok utenfor NSB-systemet: Solbergfossbanens nevnt her i tråden, og en Glasskasten også nevnt.

Utover dette er det lite (intet?). Damplok i Norge ble for en stor del produsert for akkurat det selskapet (95 % NSB) og det formålet loket skulle brukes til, slik at de er på en måte særnorske. Selv Baldwinlokene som for en del er satt sammen av hyllevarer (en kjel her, en sylinderblokk der...), framstår som unike og ikke særlig likt noe man finner på amerikanske baner ellers. Det er i vår nyeste tid at man ser et visst europeisk fellesmarked for lokomotiver. Og selv i dag leveres Flirt o.l. med særnorske tilpassinger.

Svein S
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 14:29
Det evige spørsmålet er jo. Finnes det damplok sim lar seg fornorske eller som har korrekt understell til en norsk overdel?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 14:15
NMJ har også levert Type 30a som byggesett og ferdigmodell i Topline. Er å finne på bruktmarkedet iblandt.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2013 at 16:19
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

For en stund tilbake produserte også DJH model loco ett lite byersk damplokomotiv, som var av samme type som ble benyttet på Bruksbanen Askim-Solbergfoss. Er det noen av forumbrukerne som husker prod. nr. på denne modell, da den ikke lenger er i produksjon?
 
Dette er jo en gammel tråd, og etter at jeg postet meldingen over har jo Fleischmann satt dette lokomotivet i produksjon, tilsvarende DJH-modellen som omtalt over.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 20:53
Originally posted by Skjalg Skjalg wrote:

Amundsen Hobby har stortyskeren i Trix utgave på tilbud til 2 950 kroner.

For de som kjører Märklin finnes det selvsagt også en stortysker, men denne er ikke på tilbud.
 
Gudmestad Leker og modeller har Märklin utgave til 2600.-
Back to Top
Skjalg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skjalg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 20:33
Amundsen Hobby har stortyskeren i Trix utgave på tilbud til 2 950 kroner.

For de som kjører Märklin finnes det selvsagt også en stortysker, men denne er ikke på tilbud.

Edited by Skjalg - 02 april 2013 at 20:34
_Skjalg
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 18:51
Originally posted by _marius _marius wrote:

så den, men superline serien blir for dyrt.


Da har du etter det jeg vet kun Rocos gammeltysker - tysk BR57, norsk litra 61A. Samt Liliputs lille Tigerli som kan likne norsk Type 25e/43a. Steinar & Steinar har vel annonsert at de kommer mede Type 20/21 i byggesett, og de har laget Type 18 som NMJ har i Superline. Fra før har jo Scantrain hatt et byggesett av Type 21.(Og 18??)

Av halvdyre dampere er Brimalms Type 31 og Type 24. Ellers blir det Superline med Type 15, 18, 26, 29, 30, 31, 32, 39 og 49.

For mange år siden kom det en lokserie i smalspor fra Urskog Hølandsbanen. Men disse er veldig vanskelig å få tak i nå. Thats it tror jeg, om ikke noen andre kommer på noen jeg har glemt.

Håper NMJ kommer med Type 21 neste Nürnberg.

Ellers er det å si at stortyskeren Type 63 a i tillegg til Märklin/Trix også kom fra Gützold med stivrammetender. Det var mulig å få en badekartender attåt i tysk versjon, men den måtte fornorskes. Ellers kom Liliput også med stortyskeren med badekartender, men den var litt grov i detaljene i motsetning til Gützolds, som til gjengjeld ikke var så solid som Liliputs.

Det bør jo for ordens skyld nevnes at minidamperen Glaskasten gikk i Kirkenes på Hafenbahn der under krigen. Trix-versjonen er nyydelig å se på.

Edited by Tog - 02 april 2013 at 18:53
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 17:11
så den, men superline serien blir for dyrt.
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 16:35
NMJ har fortsatt lok av type 32 til salg, vises nettsidene deres. Dette er et mindre lok enn stortysker, tanklok akselrekkefølge 1'C1'. De som har disse modellene er visstnok veldig fornøyd med dem. De har vært på flere Fremo-treff jeg har vært, og de har gått upåklagelig der. 
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 15:46
Jeg blåser liv i denne tråden igjen.

Er det noe nytt om norske damplok som er til salgs hos produsentene nå i 2013? Ser at nmj har en stortysker som kan bestilles. Lurer på noen mindre damplok også uten at jeg kjenner til noen typebetegnelse eller epoke.
Marius
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 22:11

Hei!

Originally posted by ses ses wrote:

Men et eller annet sted i bakhodet mitt surrer det noe med at denne dieselelektriske traktoren kommer fra Filipinene. Men USA hadde vel tunge interesser inne der rett etter Krigen, hadde de ikke?

Det stemmer. Dette lokomotivet gikk i USATC-tjeneste på Filipinene før det ble solgt til Norge. Hytta har tilkommet i ettertid mens lokomotivet var i norsk tjeneste.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.