El 11 NMJ |
Post Reply | Page 12> |
Author | |||
elpro
Viderekommen Joined: 01 juni 2009 Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 februar 2013 at 14:04 |
||
Hei,
Har jeg misforstått Finn Moe, eller er det riktig forstått at NMJ kommer med El 11 i år? ElPro
|
|||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
http://shop.nmj.no/index.php?cPath=603_461_614&osCsid=f22cd97e66bec78e077b806db94c84e4
http://shop.nmj.no/index.php?cPath=603_461_608&osCsid=f22cd97e66bec78e077b806db94c84e4 Edited by MY1201 - 06 februar 2013 at 15:11 |
|||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kjørende prototyper skal visst finnes hos NMJ fra fredag. Så da kan man vel regne sånn noenlunde ut at El-11 er i butikken ca like lenge lang tid etter at prototypene på EL-13 ble vist frem til de var i handelen, tok ikke det ca 5 måneder ?....... hvis vi er heldige da så kan det kanskje komme en EL-11 i butikken i sommer ?? februar + 5 måneder = Juli......... krysser fingrene for det
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hørte at det er snakk om april/mai
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Grønn og mellomdesign er nå på lager i butikkene til NMJ, men Hobbytrain har ennå ikke fått noe.
Noen som har skaffet seg et eksemplar og kan avgi rapport om detaljeringsgrad og kjøreegenskaper? |
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har testet 3 eksemplarer så langt, og bare analogt og på en liten rett skinnebit. Disse modellene gikk iallefall helt nydelig!!! Detaljer og slikt er det sikkert andre som er flinkere enn meg til å vurdere
Edited by Mr Bridger - 14 juni 2013 at 15:56 |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Etter å ha mottatt et par eksemplarer, synes jeg dette er blitt en fin modell. Særlig vindusrammene rundt frontrutene er mye mer filigran enn NMJ´s Superline-utgave.
Kjøreegenskapene er som man kan forvente av et nyutviklet lok idag! Det er bra!
Torpedohuset på strømavtakerene er også nyutviklet og uten "slisser" som var på BM69 og El 13. Derimot er det et arreteringsfeste til strømavtakeren på huset.
På den negative siden er jeg skeptisk til gearkasser av helplast mht. levetid og stabilitet - både tannhjul, akslinger og selve boggirammen er av plast. - Spesielt var jeg overrasket over det store slakket på drivakslingene aksielt. Hele 2-3 mm. kunne de bevege seg sideveis. Dette er styrt av strømavtagerene - som igjen synes å være tilfeldig justert på fabrikken. Således gikk lokene ubehandlet formelig med "skjeve boggier" på rett skinnegang - og koblingen ute av senter. (Man har festet koblingene i boggiene og ikke med kulisse i lokkassen).
Kanskje markeringslysene skulle ha en større formotstand da de lyser for sterkt (selv på laveste dimmingstrinn med ESU LP4.0) relativt til topplykt. - Kanskje en mer "golden" farge hadde vært riktigere på disse?
Kanskje småpirk for enkelte?!
|
|||
PaTrond
Viderekommen Joined: 09 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Mottok mitt eksemplar i går, og detaljene er svært gode, selv om det er gjort kompromisser her og der i forhold til mekanikk. Har ikke tilstrekkelig tilgang til fotoer av El 11 i grønn, så jeg lurer på om det er ritkig at den grønne varianten skal ha annenhvert frontvindu grønnmalt på side #2, noe mitt har.
|
|||
|
|||
Thomas F
Veteran Joined: 12 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Skal El.11a gml design ha så knall rød plog? Sett ett par bilder på jernbane.net, men virker som den rødfargen er noe dypere, men kan være etter værbitt og smuss.
|
|||
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell |
|||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg ser det samme jeg. Faktisk så er fargen på plogen på de fleste bildene veldig lik fargen på loket. Det ser man også på 2107 som nok blir vasket og stelt ganske godt med og der man helt sikkert har forsøkt å få malingen så lik den originale som mulig. Bare sjekke dette bilde fra ifjor:
Her må man nok ut med lakksprøyte selv.
|
|||
jsalve
Viderekommen Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg kan bekrefte at fargen på plogen er den samme som lokkassen. Det er jeg som har malt 2107 i sin tid etter fargeskjema slik den så ut i 1980
Jan S.
|
|||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
At den faktisk er den samme må jeg innrømme at jeg ikke hadde trodd. Har fargen på lok og plog bestandig vært den samme eller er den en endring som ble gjort etter hvert?
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Her kan man sammenligne fargene selv:
For de som er NJK-medlemmer: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=11&aut=1&eng= FOr de som ikke er NJK-medlemmer: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=11 (Litt færre bilder) |
|||
Svein S
|
|||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Noen lok hadde nesten brune ploger, andre hadde knallrøde, noen hadde dobble "tiger" striper altså både nederst og på spissen, men andre hadde bare nede. Er ikke noen facit på dette. Har bilder av lok helt fra 70 tallet hvor det er hummer og kanari som råder av farger........ for ikke å snakke om lok i gammeldesign med gule nydesign ploger og omvendt, det gjelder både på EL11 og EL13........... og grønne lok med knallrøde ploger uten tiger striper ........ og et med
Edited by pkonc - 26 juni 2013 at 23:07 |
|||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tips: Hvis man har modellen av både mellomdesign-og gammeldesign....ta de ekstra plogene fra mellomdesignen og sett på gammeldesignen....da blir det hele så meget bedre;)....litt rødere ploger enn lokkassa, men ikke så skrikende som de opprinnelige på gammeldesignmodellen:)
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det står ikke noe på arket som følger med modellen eller på NMJs hjemmesider om hvilke funksjonsutganger som styrer hvilke lys. Etter litt eksperimentering fant jeg ut at det dessverre var gjort på samme måte som i NMJs El 13: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6025&PID=17051634#17051634 Dvs. F0f: Topplanterne ende 1 F0r: Topplanterne ende 2 AUX1: Markeringslys begge ender AUX3: Lys førerhytte 1 AUX4: Lys førerhytte 2 AUX3 og AUX4 skal være logikkutganger, dvs. i henhold til den europeiske normen (NEM 660), og ikke den amerikanske (NMRA S-9.1.1). Jeg skrev "dessverre" fordi de også denne gangen har hoppet over AUX2, slik at dekodere med fem funksjonsutganger (bl.a. Lenz) ikke kan styre lyset i førerhytte 2, med mindre man lodder inn en ledning på kretskortet i modellen. |
|||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vedr AUX2:
Kan det ha sammenheng med at i mange lok er det F2 som styrer fløyte/horn? Dvs at man ønsker å ha den reservert for en slik funksjon? Jeg kjenner dessverre ikke så godt til nyere europeiske dekodere, men på lyddekodere for US-lok er det i alle fall vanlig at F2 styrer hornet/fløyta. |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg vet ikke om det er slik de har tenkt, men de fleste 21-pins dekodere som har 4 eller flere funksjoner har "function mapping", slik at man lett kan styre AUX2 med en annen funksjonstast enn F2. Blant disse er Lenz "Silver+ 21", som har nettopp 5 funksjonsutganger. Det er ikke så mange dekodere med 21-pins MTC å velge mellom, særlig ikke om man trenger 6 funksjonsutganger, så det burde NMJ ta hensyn til. Men de selger jo selv dekodere fra ESU og Zimo, men ikke fra Lenz... |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
NMJ bruker "gammel Märklin-standard" angående MTC21-grensesnittet. Dette gjør at Aux. #3 og #4 er logikkutganger og ikke "vanlige" F-utganger. Det er få andre produsenter som fortsatt bruker dette. - Hadde heller ønsket at NMJ hadde som Roco/Fleischmann konvertert til PLUX der grensesnittet er entydig.
Tviler derfor på at Lenz lager MTC21-dekodere som passer disse lokene? - Etter det jeg kan se, har de bare en "Silver" med MTC21-plugg og den har "vanlig" utgangsnivå på Aux.#3 og #4. - Ellers, etter å ha digitalisert noen lok, så er kvaliteten på moderprintet i El 11 mangelfull. Jeg har fått lok der gjennomplettering var brutt (forbindelsen mellom kobberbanene på begge sider) - og dessuten der SMD-komponenter kun var loddet i ene siden. Dette går som regel ut over kretsene rundt drivertransistorene for Aux.#3 og#4 slik at lys i førerstand ikke virker. Et tips kan være å sjekke dette? - Jeg har ikke brydd meg om å reklamere det men fikset dette selv da det har vært enklest for meg. På avanserte dekodere kan det også være greit å mappe om F-knappene slik at F0 styrer Aux. 1 (markeringslys) og F1 styrer topplyset via utganger for lysskift. Da vil lysstyringen bli mer logisk - og man risikerer ikke å kjøre med et lok der bare topplyset er tennt. Man kan også mappe Aux.#1 slik at den aktiveres sammen med rettningsbestemt lys for at lyssetting automatisk skal bli rett.
Edited by Kjell H. - 19 august 2013 at 13:24 |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dette er faktisk også dagens europeiske standard (NEM 660). Problemet er at NEM og NMRA har gjort dette forskjellig.
Lenz Silver21+ har logikkutgang på AUX3, som Lenz kaller "funksjonsutgang E". Jeg har prøvd denne dekoderen i både NMJ El 13, El 11 og BM 69, og utgang E slår faktisk på lys i det ene førerhuset. AUX4 finnes ikke, siden det kun er 5 funksjonsutganger. Det siste er synd, siden mikrokontrolleren sannsynligvis har en ledig pinne som kunne benyttes, og det trengs ingen ekstra transistor til en logikkutgang.
På dekodere med "function mapping" foretrekker jeg heller det siste, dvs. å la F1 slå på markeringslys, mens F0 aktiverer både topplyskaster i kjøreretningen og markeringslys. Da går det an å styre lysene på samme måte med enklere dekodere; riktignok med noen ekstra komponenter for at F0 også skal slå på markeringslysene. På de dekoderne som kan det, foretrekker jeg også slå på markeringslysene automatisk når loket kjører. Om man ønsker en styring som er mest mulig lik forbildet, gjør man ikke noe slikt. På de gamle lokene ble lysene styrt manuelt, slik at det teknisk sett ikke var noe i veien for å kjøre kun med topplyskasteren tent (til og med i feil retning), eller uten lys. |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dette med logikknivå på "funksjonsutgang E" kan jeg ikke finne her:
Etter de data som er oppgitt, kan denne utgang drive 500 mA. - Det er i så fall utypisk for logikkutganger? - Er dette mulig å sette via CV (som hos enkelte Zimo-dekodere)?
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da er det tydeligvis en feil i den oversikten. Det står ikke noe om logikknivåer for 21-pins-utgaven i manualen, heller. Sannsynligvis har ikke de som har skrevet dokumentasjonen vært klar over at denne utgaven skiller seg ut elektrisk.
Jeg finner ikke noe i manualen som skulle tilsi det, hverken i lista over CV-er eller når jeg søker etter "logic" eller "Logik". |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dette er merkelig!
Dersom utgangene (D?) og E i både oversikt og manual er satt opp som "vanlige" utganger (open collector) med 500 mA strøm men i virkeligheten er logikkutganger, skulle det være rettet opp ett av stedene? Lenz bruker å være nøyaktige - og dobbeltfeil bruker ikke å forekomme! - Andre må jo ha oppdaget det? - Kan den dekoderen som du har, være en utgått variant? Man kan oppleve at dekodere har funksjoner som ikke er dokumentert (f.eks. ESU Basic) men et såpass stort avvik som dette på en utgang som er dokumentert i bruk, burde ikke forekomme. Lenz sier de er 100% NMRA-kompatibel. De har for denne MTC21-dekoderen hverken referert til NMRA eller NEM. Det er pussig!- Hadde forventet at Lenz da hadde støttet NMRA-standard - som de har etter beskrivelsen som de har lagt ut. Dersom denne dekoderen er tiltenkt Märklin/Trix-modeller, er Aux.#4 (eller F) viktig å ha med som logikkutgang til lys-/ SDS-referansespenning.
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det kan hende at 21MTC-utgaven var ferdig etter første utgave av manualen, som omfatter flere varianter, og så glemte de kanskje å oppdatere alt. Feil i dokumentasjonen forekommer også hos de som pleier å være nøyaktige. Sannsynligheten for at andre har oppdaget og rapportert det avhenger også av hvor mange lok med 21MTC fra de store produsentene som faktisk bruker AUX3, og om kundene faktisk er klar over det. Lys i førerhyttene er det kanskje ikke så mange som savner?
Jeg tror ikke det er så sannsynlig. Siste utgave av manualen (fra Lenz' websider) er fra juni 2011, mens mønsterkortet på min dekoder ser ut til å ha vært produsert i 2011 uke 38 og mikrokontrolleren i uke 21 samme år. Derimot ser mønsterkortet ut til egentlig å være beregnet for å bestykkes med en transistor også for AUX3. I stedet er det montert en motstand 1 kohm mellom loddelandene for basis og kollektor (evt. gate og drain), jfr. dette bildet: Det kan tyde på at den opprinnelig ble konstruert for åpen kollektor, og så fant man ut at det ikke stemte med NEM 660, og loddet inn en motstand i stedet. Edit: Den nevnte motstanden er montert på skrå og merket "1001", et stykke nede til høyre på bildet.
Her er det utvilsomt en svakhet i dokumentasjonen. Uansett om de velger å følge NEM eller NMRA, bør de opplyse om hva de har brukt når standardene ikke er kompatible. Edited by TorsteinS - 20 august 2013 at 08:30 |
|||
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei folkens!
Dere er inne på noe vesentlig. Hvis dere leser siste nummer av Digitale Modellbahn 12, så er det en artikkel som beskriver nettop forskjellen på NMRA standarden og NEM 660. Lenz som oppfant DCC, jobbet sammen med Amerikanerne, og den standarden foreskriver drivere på utgangene som tåler direkte belastning, men ESU laget en annen standard, og den ble basis for NEM 660, og der er utgangene 3-6 logiske utganger med ca. 2,5volt. Dette betyr at NMJ EL 11 og 13 er laget for NEM 660 og har transistorer for tenning av lys i førerhusene. Men her kommer trikset: om du kjøper en standard ESU eller zimo dekoder finner du ikke de lysene, for NMJ har laget en egen funksjons mapping for å aktivisere disse. Om du vil ha lyd, så må du be dem om en egen programmering av dekoderen, i standard utgave virker den ikke, og når du får den virker den som følger. F0 er lyset i toppen som skifter med kjøreretningen. For å få lys nede, er det F6, og lys i førerrom er F10 og F11. F1 er normal lyd, og resten er forskjellige lyder:kobling, kompressorer, pantograf, horn og fløyte. Dette synes jeg er dumt, så jeg skal prøve bytte om på funksjonene. Om noen av dere vet hvilke CV med hvilke data som skal endres, så la oss få vite det.
|
|||
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Når det er snakk om en standard dekoder fra ESU eller Zimo, så har vel NMJ ingenting med funksjonsmappingen på denne å gjøre. Derimot må man endre funksjonsmappingen på ESU om man ønsker å bruke logikkutgangene, noe jeg tidligere har skrevet om her: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7558 Zimo har jeg ingen erfaring med.
Her virker det som du skriver om lyddekodere programmert spesielt for NMJ, evt. med lyder for bestemte lok. Konkret hvilke dekodere er det du sikter til her? (Lyddekodere har jeg for øvrig ingen erfaring med, jeg synes de koster mer enn de smaker.) |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg tror, Stein, at om du kjøper en standard dekoder til NMJ-lok, så virker den like godt - og med alle funksjoner - som de dekodere som NMJ har mappet spesielt for deres produkt? Dette gjelder også lyddekodere.
Det er ikke noe spesielt med de tilpassede dekoderene som de har - i så fall skulle jeg ikke ha noen NMJ-lok som virker. Det som er poenget mitt, er at NMJ burde gå over til PLUX for å unngå forvirringen mht. 2 forskjellige standarder på dekodere som fysisk passer inn. Etter det jeg kjenner Finn hos NMJ, så har han ellers ikke spesielt mye til overs for Märklin - eller standardene deres? - Hvorfor bruke en standard som ESU opprinnelig utviklet for Märklin den gang de hadde sin såkalt "geniforklarte SDS-motor" når det er kommet noe som kan unngå dette? Eneste årsak må være at NMJ da kan bruke same print for de som kjører MFX? Nå finnes det dekodere (LP & LS) fra ESU for MFX med PLUX-interface, så dette er ikke noe argument lenger. Ellers interessant å se bilde av Lenz-dekoderen. - Her har man tydeligvis kommet på andre tanker i etterkant?
Edited by Kjell H. - 20 august 2013 at 10:20 |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
ESUs Plux-dekodere finnes bare som Plux-12 og Plux-16. AUX3 og AUX4 er i følge NEM 658 bare definert for Plux-22. Plux-16-utgavene til ESU skal likevel ha 6 funksjonsutganger, men de har ikke dokumentert i manualene (hverken for LP og LS fra web) hvor de da har plassert AUX3 og AUX4. Figuren for Plux-16 i manualene viser pinnenummereringen for Plux-22. For NMJ må det være lite ønskelig å bruke funksjonsutganger som hverken er standardisert eller (foreløpig) dokumentert. Edit: Jeg ser nå på ESUs webside at de skal ha en ny LokPilot M4 med Plux-22, nr. 64617. I manualen er samme artikkelnr. oppført med Plux-16. Edited by TorsteinS - 21 august 2013 at 21:05 |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Slik jeg leser bruksanvisningen til LP4.0 fra ESU, så skal denne ha 6 effektutganger (6.9.4.2) og være direkte pluggbar i PLUX16-utgave.
Derfor tror jeg de må ha en mulighet via CVer til å ta i bruk Pin #3 og #4 (som egentlig er logiske utganger , ment brukt for SUSI)? Bruksanvisningen er ikke helt tydelig på dette - men det er ingen bilde av hvor de eksterne tilkoblingene for Aux.#3 og #4 ellers måtte være. LP 4.0 Fx MTC har nå også en tilsvarende mulighet til å velge logikknivå eller "vanlig" utgang på AUX #3 og #4. Dette vil bli nogenlunde likt. -Om dette er etter standard, er en annen diskusjon!
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Teksten der sier: "LokPilot decoders with PluX16 interface have all in all 6 power outputs. Consumers can be directly connected." Det innebærer at alle er bufret, men det står ikke at alle 6 faktisk er tilgjengelige på Plux16-kontakten. Et billedsøk på Google tyder på at ESUs dekodere med Plux16 egentlig er lagt ut for Plux22, men kun bestykket med 16-pins kontakt, jfr. disse bildene: http://www.besserepreise.com/data/media/images/products/64617-esu.jpg http://www.hgd.ro/Acc/E56498.jpg (fra http://www.hgd.ro/dec.html) På denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=vcL2ernoPwI, hvor dette bildet er fra: http://i1.ytimg.com/vi/vcL2ernoPwI/hqdefault.jpg, kan det se ut som om man må lodde på ekstra pinner, evt. ledninger, for å få tilgang til AUX3 og AUX4. Er det noen her som forstår fransk?
Det var litt av et "understatement"...
Edited by TorsteinS - 21 august 2013 at 15:10 |
|||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |