Print Page | Close Window

El 11 NMJ

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7562
Printed Date: 19 april 2024 at 17:44
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: El 11 NMJ
Posted By: elpro
Subject: El 11 NMJ
Date Posted: 06 februar 2013 at 14:04
Hei,
 
Har jeg misforstått Finn Moe, eller er det riktig forstått at NMJ kommer med El 11 i år?
 
ElPro



Replies:
Posted By: MY1201
Date Posted: 06 februar 2013 at 15:09
http://shop.nmj.no/index.php?cPath=603_461_614&osCsid=f22cd97e66bec78e077b806db94c84e4

http://shop.nmj.no/index.php?cPath=603_461_608&osCsid=f22cd97e66bec78e077b806db94c84e4


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: pkonc
Date Posted: 07 februar 2013 at 00:09
Kjørende prototyper skal visst finnes hos NMJ fra fredag. Så da kan man vel regne sånn noenlunde ut at El-11 er i butikken ca like lenge lang tid etter at prototypene på EL-13 ble vist frem til de var i handelen, tok ikke det ca 5 måneder ?....... hvis vi er heldige da så kan det kanskje komme en EL-11 i butikken i sommer ?? februar + 5 måneder = Juli......... krysser fingrene for det Big smile  


Posted By: Stian
Date Posted: 07 februar 2013 at 10:03
Hørte at det er snakk om april/mai

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Pelle
Date Posted: 13 juni 2013 at 18:06
Grønn og mellomdesign er nå på lager i butikkene til NMJ, men Hobbytrain har ennå ikke fått noe.
Noen som har skaffet seg et eksemplar og kan avgi rapport om detaljeringsgrad og kjøreegenskaper?

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 14 juni 2013 at 15:53
Jeg har testet 3 eksemplarer så langt, og bare analogt og på en liten rett skinnebit. Disse modellene gikk iallefall helt nydelig!!! Detaljer og slikt er det sikkert andre som er flinkere enn meg til å vurdere Smile


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 juni 2013 at 17:59
Etter å ha mottatt et par eksemplarer, synes jeg dette er blitt en fin modell. Særlig vindusrammene rundt frontrutene er mye mer filigran enn NMJ´s Superline-utgave.
Kjøreegenskapene er som man kan forvente av et nyutviklet lok idag! Det er bra!
Torpedohuset på strømavtakerene er også nyutviklet og uten "slisser" som var på BM69 og El 13. Derimot er det et arreteringsfeste til strømavtakeren på huset.
 
På den negative siden er jeg skeptisk til gearkasser av helplast mht. levetid og stabilitet - både tannhjul, akslinger og selve boggirammen er av plast. - Spesielt var jeg overrasket   over det store slakket på drivakslingene aksielt. Hele 2-3 mm. kunne de bevege seg sideveis. Dette er styrt av strømavtagerene - som igjen synes å være tilfeldig justert på fabrikken. Således gikk lokene ubehandlet formelig med "skjeve boggier" på rett skinnegang - og koblingen ute av senter. (Man har festet koblingene i boggiene og ikke med kulisse i lokkassen).
Kanskje markeringslysene skulle ha en større formotstand da de lyser for sterkt (selv på laveste dimmingstrinn med ESU LP4.0) relativt til topplykt. - Kanskje en mer "golden" farge hadde vært riktigere på disse?
Kanskje småpirk for enkelte?!


Posted By: PaTrond
Date Posted: 25 juni 2013 at 16:45
Mottok mitt eksemplar i går, og detaljene er svært gode, selv om det er gjort kompromisser her og der i forhold til mekanikk. Har ikke tilstrekkelig tilgang til fotoer av El 11 i grønn, så jeg lurer på om det er ritkig at den grønne varianten skal ha annenhvert frontvindu grønnmalt på side #2, noe mitt har.

-------------



Posted By: Thomas F
Date Posted: 25 juni 2013 at 19:52
Skal El.11a gml design ha så knall rød plog? Sett ett par bilder på jernbane.net, men virker som den rødfargen er noe dypere, men kan være etter værbitt og smuss.

-------------
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell


Posted By: Laurenz
Date Posted: 25 juni 2013 at 20:41
Jeg ser det samme jeg. Faktisk så er fargen på plogen på de fleste bildene veldig lik fargen på loket. Det ser man også på 2107 som nok blir vasket og stelt ganske godt med og der man helt sikkert har forsøkt å få malingen så lik den originale som mulig. Bare sjekke dette bilde fra ifjor:

http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=156108" rel="nofollow - http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=156108

Her må man nok ut med lakksprøyte selv.


Posted By: jsalve
Date Posted: 26 juni 2013 at 20:43
Jeg kan bekrefte at fargen på plogen er den samme som lokkassen. Det er jeg som har malt 2107 i sin tid etter fargeskjema slik den så ut i 1980 Wink

Jan S. 


Posted By: Laurenz
Date Posted: 26 juni 2013 at 20:46
At den faktisk er den samme må jeg innrømme at jeg ikke hadde trodd. Har fargen på lok og plog bestandig vært den samme eller er den en endring som ble gjort etter hvert?


Posted By: ses
Date Posted: 26 juni 2013 at 22:55
Her kan man sammenligne fargene selv:
For de som er NJK-medlemmer: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=11&aut=1&eng=" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=11&aut=1&eng=
FOr de som ikke er NJK-medlemmer: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=11" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=11 (Litt færre bilder)


-------------
Svein S


Posted By: pkonc
Date Posted: 26 juni 2013 at 23:05
Noen lok hadde nesten brune ploger, andre hadde knallrøde, noen hadde dobble "tiger" striper altså både nederst og på spissen, men andre hadde bare nede. Er ikke noen facit på dette. Har bilder av lok helt fra 70 tallet hvor det er hummer og kanari som råder av farger........ for ikke å snakke om lok i gammeldesign med gule nydesign ploger og omvendt, det gjelder både på EL11 og EL13........... og grønne lok med knallrøde ploger uten tiger striper ........ og et med Smile


Posted By: Wesley
Date Posted: 27 juni 2013 at 23:18
Tips: Hvis man har modellen av både mellomdesign-og gammeldesign....ta de ekstra plogene fra mellomdesignen og sett på gammeldesignen....da blir det hele så meget bedre;)....litt rødere ploger enn lokkassa, men ikke så skrikende som de opprinnelige på gammeldesignmodellen:)


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 15 august 2013 at 00:49

Det står ikke noe på arket som følger med modellen eller på NMJs hjemmesider om hvilke funksjonsutganger som styrer hvilke lys. Etter litt eksperimentering fant jeg ut at det dessverre var gjort på samme måte som i NMJs El 13:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6025&PID=17051634#17051634" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6025&PID=17051634#17051634

Dvs.

F0f: Topplanterne ende 1

F0r: Topplanterne ende 2

AUX1: Markeringslys begge ender

AUX3: Lys førerhytte 1

AUX4: Lys førerhytte 2

AUX3 og AUX4 skal være logikkutganger, dvs. i henhold til den europeiske normen (NEM 660), og ikke den amerikanske (NMRA S-9.1.1).

Jeg skrev "dessverre" fordi de også denne gangen har hoppet over AUX2, slik at dekodere med fem funksjonsutganger (bl.a.  Lenz) ikke kan styre lyset i førerhytte 2, med mindre man lodder inn en ledning på kretskortet i modellen.



Posted By: KnuT
Date Posted: 15 august 2013 at 12:25
Vedr AUX2:
Kan det ha sammenheng med at i mange lok er det F2 som styrer fløyte/horn?
Dvs at man ønsker å ha den reservert for en slik funksjon?

Jeg kjenner dessverre ikke så godt til nyere europeiske dekodere, men på lyddekodere for US-lok er det i alle fall vanlig at F2 styrer hornet/fløyta.


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 15 august 2013 at 12:53
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Vedr AUX2:
Kan det ha sammenheng med at i mange lok er det F2 som styrer fløyte/horn?
Dvs at man ønsker å ha den reservert for en slik funksjon?

Jeg vet ikke om det er slik de har tenkt, men de fleste 21-pins dekodere som har 4 eller flere funksjoner har "function mapping", slik at man lett kan styre AUX2 med en annen funksjonstast enn F2. Blant disse er Lenz "Silver+ 21", som har nettopp 5 funksjonsutganger. Det er ikke så mange dekodere med 21-pins MTC å velge mellom, særlig ikke om man trenger 6 funksjonsutganger, så det burde NMJ ta hensyn til. Men de selger jo selv dekodere fra ESU og Zimo, men ikke fra Lenz...



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 august 2013 at 13:22
NMJ bruker "gammel Märklin-standard" angående MTC21-grensesnittet. Dette gjør at Aux. #3 og #4 er logikkutganger og ikke "vanlige" F-utganger. Det er få andre produsenter som fortsatt bruker dette. - Hadde heller ønsket at NMJ hadde som Roco/Fleischmann konvertert til PLUX der grensesnittet er entydig.
Tviler derfor på at Lenz lager MTC21-dekodere som passer disse lokene? - Etter det jeg kan se, har de bare en "Silver" med MTC21-plugg og den har "vanlig" utgangsnivå på Aux.#3 og #4.
 
- Ellers, etter å ha digitalisert noen lok, så er kvaliteten på moderprintet i El 11 mangelfull. Jeg har fått lok der gjennomplettering var brutt (forbindelsen mellom kobberbanene på begge sider) - og dessuten der SMD-komponenter kun var loddet i ene siden. Dette går som regel ut over kretsene rundt drivertransistorene for Aux.#3 og#4 slik at lys i førerstand ikke virker. Et tips kan være å sjekke dette?
- Jeg har ikke brydd meg om å reklamere det men fikset dette selv da det har vært enklest for meg.
 
På avanserte dekodere kan det også være greit å mappe om F-knappene slik at F0 styrer Aux. 1 (markeringslys) og F1 styrer topplyset via utganger for lysskift. Da vil lysstyringen bli mer logisk - og man risikerer ikke å kjøre med et lok der bare topplyset er tennt. Man kan også mappe Aux.#1 slik at den aktiveres sammen med rettningsbestemt lys for at lyssetting automatisk skal bli rett.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 19 august 2013 at 14:22

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

NMJ bruker "gammel Märklin-standard" angående MTC21-grensesnittet. Dette gjør at Aux. #3 og #4 er logikkutganger og ikke "vanlige" F-utganger. [...]

Dette er faktisk også dagens europeiske standard (NEM 660). Problemet er at NEM og NMRA har gjort dette forskjellig.

Quote Tviler derfor på at Lenz lager MTC21-dekodere som passer disse lokene? - Etter det jeg kan se, har de bare en "Silver" med MTC21-plugg og den har "vanlig" utgangsnivå på Aux.#3 og #4.

Lenz Silver21+ har logikkutgang på AUX3, som Lenz kaller "funksjonsutgang E". Jeg har prøvd denne dekoderen i både NMJ El 13, El 11 og BM 69, og utgang E slår faktisk på lys i det ene førerhuset. AUX4 finnes ikke, siden det kun er 5 funksjonsutganger. Det siste er synd, siden mikrokontrolleren sannsynligvis har en ledig pinne som kunne benyttes, og det trengs ingen ekstra transistor til en logikkutgang.

Quote [...]
På avanserte dekodere kan det også være greit å mappe om F-knappene slik at F0 styrer Aux. 1 (markeringslys) og F1 styrer topplyset via utganger for lysskift. Da vil lysstyringen bli mer logisk - og man risikerer ikke å kjøre med et lok der bare topplyset er tennt. Man kan også mappe Aux.#1 slik at den aktiveres sammen med rettningsbestemt lys for at lyssetting automatisk skal bli rett.

På dekodere med "function mapping" foretrekker jeg heller det siste, dvs. å la F1 slå på markeringslys, mens F0 aktiverer både topplyskaster i kjøreretningen og markeringslys. Da går det an å styre lysene på samme måte med enklere dekodere; riktignok med noen ekstra komponenter for at F0 også skal slå på markeringslysene.

På de dekoderne som kan det, foretrekker jeg også slå på markeringslysene automatisk når loket kjører.

Om man ønsker en styring som er mest mulig lik forbildet, gjør man ikke noe slikt. På de gamle lokene ble lysene styrt manuelt, slik at det teknisk sett ikke var noe i veien for å kjøre kun med topplyskasteren tent (til og med i feil retning), eller uten lys.



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 august 2013 at 15:37
Dette med logikknivå på "funksjonsutgang E" kan jeg ikke finne her:
http://www.digital-plus.de/e/digitalplus-decoder-uebersicht.php" rel="nofollow - http://www.digital-plus.de/e/digitalplus-decoder-uebersicht.php
Etter de data som er oppgitt, kan denne utgang drive 500 mA. - Det er i så fall utypisk for logikkutganger?
- Er dette mulig å sette via CV (som hos enkelte Zimo-dekodere)?


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 19 august 2013 at 16:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Dette med logikknivå på "funksjonsutgang E" kan jeg ikke finne her:
http://www.digital-plus.de/e/digitalplus-decoder-uebersicht.php" rel="nofollow - http://www.digital-plus.de/e/digitalplus-decoder-uebersicht.php
Etter de data som er oppgitt, kan denne utgang drive 500 mA. - Det er i så fall utypisk for logikkutganger?

Da er det tydeligvis en feil i den oversikten. Det står ikke noe om logikknivåer for 21-pins-utgaven i manualen, heller. Sannsynligvis har ikke de som har skrevet dokumentasjonen vært klar over at denne utgaven skiller seg ut elektrisk.

Quote - Er dette mulig å sette via CV (som hos enkelte Zimo-dekodere)?

Jeg finner ikke noe i manualen som skulle tilsi det, hverken i lista over CV-er eller når jeg søker etter "logic" eller "Logik".



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 august 2013 at 17:12
Dette er merkelig!
Dersom utgangene (D?) og E i både oversikt og manual er satt opp som "vanlige" utganger (open collector) med 500 mA strøm men i virkeligheten er logikkutganger, skulle det være rettet opp ett av stedene? Lenz bruker å være nøyaktige - og dobbeltfeil bruker ikke å forekomme! - Andre må jo ha oppdaget det?
 
- Kan den dekoderen som du har, være en utgått variant?
 
Man kan oppleve at dekodere har funksjoner som ikke er dokumentert (f.eks. ESU Basic) men et såpass stort avvik som dette på en utgang som er dokumentert i bruk, burde ikke forekomme.
Lenz sier de er 100% NMRA-kompatibel. De har for denne MTC21-dekoderen hverken referert til NMRA eller NEM. Det er pussig!- Hadde forventet at Lenz da hadde støttet NMRA-standard - som de har etter beskrivelsen som de har lagt ut.
 
Dersom denne dekoderen er tiltenkt Märklin/Trix-modeller, er Aux.#4 (eller F) viktig å ha med som logikkutgang til lys-/ SDS-referansespenning.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 19 august 2013 at 23:44
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...] Lenz bruker å være nøyaktige - og dobbeltfeil bruker ikke å forekomme! - Andre må jo ha oppdaget det?
Det kan hende at 21MTC-utgaven var ferdig etter første utgave av manualen, som omfatter flere varianter, og så glemte de kanskje å oppdatere alt. Feil i dokumentasjonen forekommer også hos de som pleier å være nøyaktige. Sannsynligheten for at andre har oppdaget og rapportert det avhenger også av hvor mange lok med 21MTC fra de store produsentene som faktisk bruker AUX3, og om kundene faktisk er klar over det. Lys i førerhyttene er det kanskje ikke så mange som savner?
 
Quote - Kan den dekoderen som du har, være en utgått variant?
Jeg tror ikke det er så sannsynlig. Siste utgave av manualen (fra Lenz' websider) er fra juni 2011, mens mønsterkortet på min dekoder ser ut til å ha vært produsert i 2011 uke 38 og mikrokontrolleren i uke 21 samme år.

Derimot ser mønsterkortet ut til egentlig å være beregnet for å bestykkes med en transistor også for AUX3. I stedet er det montert en motstand 1 kohm mellom loddelandene for basis og kollektor (evt. gate og drain), jfr. dette bildet:


Det kan tyde på at den opprinnelig ble konstruert for åpen kollektor, og så fant man ut at det ikke stemte med NEM 660, og loddet inn en motstand i stedet.

Edit: Den nevnte motstanden er montert på skrå og merket "1001", et stykke nede til høyre på bildet.

Quote [...] De har for denne MTC21-dekoderen hverken referert til NMRA eller NEM. Det er pussig! [...]
Her er det utvilsomt en svakhet i dokumentasjonen. Uansett om de velger å følge NEM eller NMRA, bør de opplyse om hva de har brukt når standardene ikke er kompatible.




Posted By: steinbp
Date Posted: 20 august 2013 at 01:58
Hei folkens!
Dere er inne på noe vesentlig. Hvis dere leser siste nummer av Digitale Modellbahn 12, så er det en artikkel som beskriver nettop forskjellen på NMRA standarden og NEM 660. Lenz som oppfant DCC, jobbet sammen med Amerikanerne, og den standarden foreskriver drivere på utgangene som tåler direkte belastning, men ESU laget en annen standard, og den ble basis for NEM 660, og der er utgangene 3-6 logiske utganger med ca. 2,5volt. Dette betyr at NMJ EL 11 og 13 er laget for NEM 660 og har transistorer for tenning av lys i førerhusene. Men her kommer trikset: om du kjøper en standard ESU eller zimo dekoder finner du ikke de lysene, for NMJ har laget en egen funksjons mapping for å aktivisere disse.
Om du vil ha lyd, så må du be dem om en egen programmering av dekoderen, i standard utgave virker den ikke, og når du får den virker den som følger.
F0 er lyset i toppen som skifter med kjøreretningen. For å få lys nede, er det F6, og lys i førerrom er F10 og F11. F1 er normal lyd, og resten er forskjellige lyder:kobling, kompressorer, pantograf, horn og fløyte.
Dette synes jeg er dumt, så jeg skal prøve bytte om på funksjonene. Om noen av dere vet hvilke CV med hvilke data som skal endres, så la oss få vite det.  


-------------
Stein Johannessen

NJK Kråkstad


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 20 august 2013 at 08:25

Originally posted by steinbp steinbp wrote:

[...] Men her kommer trikset: om du kjøper en standard ESU eller zimo dekoder finner du ikke de lysene, for NMJ har laget en egen funksjons mapping for å aktivisere disse.

Når det er snakk om en standard dekoder fra ESU eller Zimo, så har vel NMJ ingenting med funksjonsmappingen på denne å gjøre. Derimot må man endre funksjonsmappingen på ESU om man ønsker å bruke logikkutgangene, noe jeg tidligere har skrevet om her:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7558" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7558

Zimo har jeg ingen erfaring med.

Quote Om du vil ha lyd, så må du be dem om en egen programmering av dekoderen, i standard utgave virker den ikke, og når du får den virker den som følger. [...]

Her virker det som du skriver om lyddekodere programmert spesielt for NMJ, evt. med lyder for bestemte lok. Konkret hvilke dekodere er det du sikter til her? (Lyddekodere har jeg for øvrig ingen erfaring med, jeg synes de koster mer enn de smaker.)



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 august 2013 at 10:19
Jeg tror, Stein, at om du kjøper en standard dekoder til NMJ-lok, så virker den like godt - og med alle funksjoner - som de dekodere som NMJ har mappet spesielt for deres produkt? Dette gjelder også lyddekodere.
 
Det er ikke noe spesielt med de tilpassede dekoderene som de har - i så fall skulle jeg ikke ha noen NMJ-lok som virker.
 
Det som er poenget mitt, er at NMJ burde gå over til PLUX for å unngå forvirringen mht. 2 forskjellige standarder på dekodere som fysisk passer inn.
Etter det jeg kjenner Finn hos NMJ, så har han ellers ikke spesielt mye til overs for Märklin - eller standardene deres? - Hvorfor bruke en standard som ESU opprinnelig utviklet for Märklin den gang de hadde sin såkalt "geniforklarte SDS-motor" når det er kommet noe som kan unngå dette?
Eneste årsak må være at NMJ da kan bruke same print for de som kjører MFX?
Nå finnes det dekodere (LP & LS) fra ESU for MFX med PLUX-interface, så dette er ikke noe argument lenger.
 
Ellers interessant å se bilde av Lenz-dekoderen. - Her har man tydeligvis kommet på andre tanker i etterkant?


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 20 august 2013 at 20:35
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå finnes det dekodere (LP & LS) fra ESU for MFX med PLUX-interface, så dette er ikke noe argument lenger.

ESUs Plux-dekodere finnes bare som Plux-12 og Plux-16. AUX3 og AUX4 er i følge NEM 658 bare definert for Plux-22. Plux-16-utgavene til ESU skal likevel ha 6 funksjonsutganger, men de har ikke dokumentert i manualene (hverken for LP og LS fra web) hvor de da har plassert AUX3 og AUX4. Figuren for Plux-16 i manualene viser pinnenummereringen for Plux-22. Dead

For NMJ må det være lite ønskelig å bruke funksjonsutganger som hverken er standardisert eller (foreløpig) dokumentert.

Edit: Jeg ser nå på ESUs webside at de skal ha en ny LokPilot M4 med Plux-22, nr. 64617. I manualen er samme artikkelnr. oppført med Plux-16. Confused



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 august 2013 at 10:20
Slik jeg leser bruksanvisningen til LP4.0 fra ESU, så skal denne ha 6 effektutganger (6.9.4.2) og være direkte pluggbar i PLUX16-utgave.
Derfor tror jeg de må ha en mulighet via CVer til å ta i bruk Pin #3 og #4 (som egentlig er logiske utganger , ment brukt for SUSI)? Bruksanvisningen er ikke helt tydelig på dette - men det er ingen bilde av hvor de eksterne tilkoblingene for Aux.#3 og #4 ellers måtte være.
 
LP 4.0 Fx MTC har nå også en tilsvarende mulighet til å velge logikknivå eller "vanlig" utgang på AUX #3 og #4. Dette vil bli nogenlunde likt.
 
-Om dette er etter standard, er en annen diskusjon!


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 21 august 2013 at 15:08

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Slik jeg leser bruksanvisningen til LP4.0 fra ESU, så skal denne ha 6 effektutganger (6.9.4.2) og være direkte pluggbar i PLUX16-utgave.

Teksten der sier: "LokPilot decoders with PluX16 interface have all in all 6 power outputs. Consumers can be directly connected."

Det innebærer at alle er bufret, men det står ikke at alle 6 faktisk er tilgjengelige på Plux16-kontakten.

Et billedsøk på Google tyder på at ESUs dekodere med Plux16 egentlig er lagt ut for Plux22, men kun bestykket med 16-pins kontakt, jfr. disse bildene:

http://www.besserepreise.com/data/media/images/products/64617-esu.jpg" rel="nofollow - http://www.besserepreise.com/data/media/images/products/64617-esu.jpg

http://www.hgd.ro/Acc/E56498.jpg" rel="nofollow - http://www.hgd.ro/Acc/E56498.jpg (fra http://www.hgd.ro/dec.html" rel="nofollow - http://www.hgd.ro/dec.html )

På denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=vcL2ernoPwI" rel="nofollow - http://www.youtube.com/watch?v=vcL2ernoPwI , hvor dette bildet er fra: http://i1.ytimg.com/vi/vcL2ernoPwI/hqdefault.jpg" rel="nofollow - http://i1.ytimg.com/vi/vcL2ernoPwI/hqdefault.jpg , kan det se ut som om man må lodde på ekstra pinner, evt. ledninger, for å få tilgang til AUX3 og AUX4. Er det noen her som forstår fransk?

Quote [...] Bruksanvisningen er ikke helt tydelig på dette - [...]

Det var litt av et "understatement"...  LOL


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 august 2013 at 18:50
Etter det jeg forstår ut fra skolefransken jeg hadde for 45 år siden, så står det noe slikt på videoen, fritt oversatt:
 
"Lodding av 2 ekstra pinner med en passende stiv tråd (Aux. 3 og Aux. 4)."
"Aux. 4 må bøyes forsiktig for å ta plassen til Aux.6."
 
Her ser det faktisk ut som om Aux. #3 og #4 er lagt ut på "rett plass" etter standard.
Jeg leser bare ESU-bruksanvisinger på orginalspråket. Der står det:
"LokPilot Decoder mit PluX16-Schnittstelle besitzen insgesamt 6 Leistungsausgänge. Verbraucher können direkt angeschlossen werden."
 
Det står "direkt" og dette leser jeg som dette da må da være pluggbart for alle 6 - i og med det ikke er nærmere spesifisert og da må være likt for alle utganger?
 
Her stemmer tydeligvis ikke beskrivelsen!


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 21 august 2013 at 20:40

Til de som leser denne tråden p.g.a. El 11, får jeg bare beklage denne "støyen". Det hadde vært kjekt om forumet hadde hatt mulighet til å kryssposte svar til andre underfora, slik at vi i dette tilfellet kunne fortsatt diskusjonen om Plux og 21MTC i underforumet for digitalstyring, uten at denne brytes opp. 

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det står "direkt" og dette leser jeg som dette da må da være pluggbart for alle 6 - i og med det ikke er nærmere spesifisert og da må være likt for alle utganger?

Med "direkt angeschlossen" kan det være de i stedet mener at utgangene er bufret, og ikke logikkutganger som krever eksterne transistorer, i motsetning til  21MTC-utgaven, der AUX3/AUX4 ikke er "Leistungsausgänge".

Hvis dekoderen uansett har plass til en 22-pins kontakt, synes jeg det er merkelig at ESU ikke heller leverer den som Plux22, evt. i tillegg til Plux16. Det er lettere å klippe av de 6 pinnene om de er i veien enn å lodde på ekstra pinner, og om de er i veien er det vel også sannsynlig at dekoderen er for bred? Strengt tatt er LokPilot V4.0 M4 fysisk større enn NEM 658 tillater for Plux16 uten lyd.  I følge ESUs websider måler den 21,4x15,5x5,5 mm, mens NEM sier 20,0x11,0x4,2 mm.



Posted By: Pelle
Date Posted: 22 august 2013 at 08:45
For å komme tilbake til utgangspunktet for denne tråden, viser jeg her hvordan jeg løste det med en ESU Loksound 4-dekoder for bruk med en enkel Roco Multimaus. Det er trengt om plassen hvis en ikke vil ofre en av lydene, så jeg valgte å legge de nedre kjørelysene sammen med motoren. Har jo uansett planer om å kjøre med lyd så da kan lampene lyse samtidig:


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 22 august 2013 at 11:16
Vil også beklage "støyen" eller underdiskusjonen om dekodervalg til El11.
Den er interessant for meg - og kanskje andre også? - Man vet aldri på forhånd hvor omfattende slike diskusjoner blir!
Ville derfor satt pris på om det hadde vært enkle muligheter til å fortsette en diskusjon om undertema som kan dukke opp i en tråd.
 
Slik ordet "Direct" brukes av andre dekoderfabrikanter (som Lenz) er dette direkte pluggbare dekodere med innebygget plugg i dekoderprintet. (Se Lenz "Silver+ Direct" som har NEM 652-plugg). Det er derfor mest nærliggende for meg at de mener samme sak. - Uansett innebygget drivertransistor eller ikke, så er Aux.#3 og #4 på denne dekoderen ikke direkte mulig å tilkoble uten loddeutstyr. (Dessuten er slike loddinger på multilayer SMD-print kompliserte og vil kunne kreve spesialutstyr). ESU har  for andre funksjoner som må loddes på dekoderen, lagt disse på ekstra "romslige" loddepunkter og beskrevet dette utførlig - ikke som i dette tilfellet, latt brukeren "gjette seg fram".
Jeg har derfor vanskelig å tro at ESU virkelig mener at PLUX16-dekoderen har 6 utganger som kan brukes direkte - selv om alle er bestykket med drivertransistorer? De skriver ellers i bruksanvisningen at Aux. #3 og #4 kun er tilgjengelig for MTC21-utgaven (men finnes på alle utgaver på samme måte som PLUX-utgaven med lodding)
- Kan derfor godt være at de hadde tenkt PLUX22-plugg men "bare" har montert PLUX16 - og ikke rettet opp dokumentasjonen fullt ut?
- Jeg savner også en beskrivelse av Pin #3 og #4 fra ESU som burde være med fra Plux16 og oppover. - Kanskje den er udokumentert men finnes fysisk?
 
- Ellers, for å komme tilbake til El 11 - så kan det være lurt å legge en liten dråpe lynlim med fyllstoff (eller epoxy) på baksiden av plogene med NEM-utsparing. Det forsterker plogen i dette punkt og er ikke synlig på forsiden. - Har merket at noen av plogene har en støpefeil her, slik at det blir en liten spalte i spissen (som ofte er tettet med maling).
 
- Er det noen som husker om markeringslysene på El 11 er forsynt direkte fra trafo eller er buffret via batteri på forbildet? - Mener å huske litt "16 2/3 Hz -flimring" i lampene - eller blander jeg med et annet lok?
(I modell kan dette illuderes ved å sette blinkhastighet til max. på dekoderen.)


Posted By: BOJA
Date Posted: 21 februar 2020 at 00:55
Hej
Ny här och från Sverige.
Provkörde en EL 11 (grön 11 2078) i dag på MRW modellbanan.
Tycker loket är en mycket fin modell och fungerade bra. Är helt nöjd.
Loket levererades med Ljuddekoder och det sitter en ESU 5 i loket.
Vi i MRW kör 1940 till 1956.
Signalhornet låter amerikanskt två-tonshorn.
Loket har tryckluftvisslor monterat på taket.
Borde vara ljud från tryckluft visslor.
Finns en bra lösning på detta?
Funderade på ESU ljudfil BLS RE 4-4 som har visslor.
BJ
 
 
 


Posted By: Pelle
Date Posted: 21 februar 2020 at 08:50
Hvis du fikk med lyd fra NMJ er den mest sannsynlig feil.. Jeg har en lydfil med riktig horn for ESU loksound v.4. Har også hornet løst som en separat fil. Send meg PM med din mailadresse.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 februar 2020 at 10:07
Det er 3-klang-fløyte på El 11. Derfor er det 3 forskjellige tonehøyder. En tyfon som er mer moderne, vil høres rart ut.


Posted By: BOJA
Date Posted: 21 februar 2020 at 14:44
Tack för svar.
Min gröna EL11 skall vara före 1956. Det var nog tryckluft vissla på loket då.
Var hjulringar rödmålade på loket tidigt 50-tal?
BJ
 
Bild från MRW igår. Vad loket gör i Bredfors har jag inget bra svar på.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 21 februar 2020 at 16:15
Jeg kan ikke umiddelbart finne noen fargebilder av El.11 fra 50-tallet eller tidlig på 60-tallet som viser fargen på hjulringene, men sort/hvitt-bilder viser tydelig at de hadde en lys farge. Teoretisk sett kan de derfor ha vært blankdreide eller hvite, men siden andre av NSBs ellok med eiker hadde røde hjulringer, regner jeg med at de var røde også på El.11.

Jeg vet ikke helt når rødfargen forsvant, men tipper det skjedde da lokene fikk erstattet eikehjulene med platehjul.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 21 februar 2020 at 16:36
Loket hadde 3-klang-fløyte til det ble hogget opp.  Noen annen fløyte , er meg bekjent, ikke aktuell for El11.
Derfor kan fløyta minne om et amerikansk 3-klang-lok.


Posted By: BOJA
Date Posted: 01 mars 2020 at 14:26
Tack för hjälpen med ljud och detaljer till min El 11.
 
Har målat hjulringar röda, visslorna har fått mässingfärg ?? Bör ha varit i bearbetad mässing eller?
Ändrade i ljudfilen så att det går att stänga av positionsljusen (nedre strålkastare)
För inte brukades väll ljus på dagen i Norge på 50talet!? I Sverige så brukas ljus dagtid först 1967.
Blev en liten film på Roco SmartRail. Skall sägas. Krypfart fungerar inte helt optimalt på SmartRail
BOJA
 
 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 01 mars 2020 at 15:43
Fløyten var sølvfarget, slik som taket, i hvert fall El 11 2094
Jeg glassblåste fløyten (skånsom behandling), for å se hvilket materiale den var laget av. Den var i mange lag sølvfarget og sort nydesign på ytterste laget. Hvor vidt den har vært messingfarget ved nytt lok, vites ikke.


Posted By: BOJA
Date Posted: 01 mars 2020 at 16:17
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Fløyten var sølvfarget, slik som taket, i hvert fall El 11 2094
Jeg glassblåste fløyten (skånsom behandling), for å se hvilket materiale den var laget av. Den var i mange lag sølvfarget og sort nydesign på ytterste laget. Hvor vidt den har vært messingfarget ved nytt lok, vites ikke.
 
Tack Kjell för svar. Har sett att visslan är silvermålad på loken under senare år och i gammal röd färg.
Nu vill jag ha loket i före 1956 utförande. just när Norska ellok fick gå på Dalsandsbanan Mon-Mellerud-Göteborg.
Har svårt att tro att man från leverans målade visslorna. Visslor i Sverige var visslor alltid omålade och i bar mässing.
Hur var det med belysning på loken under 50talet? Sparade man på lyset?
BOJA
 


Posted By: Pelle
Date Posted: 02 mars 2020 at 10:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Det er 3-klang-fløyte på El 11. Derfor er det 3 forskjellige tonehøyder. En tyfon som er mer moderne, vil høres rart ut.

Lydfilen jeg sendte han er med 3-klang tatt opp fra El 11 2107, så den bør være korrekt.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: BOJA
Date Posted: 02 mars 2020 at 14:28
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Det er 3-klang-fløyte på El 11. Derfor er det 3 forskjellige tonehøyder. En tyfon som er mer moderne, vil høres rart ut.

Lydfilen jeg sendte han er med 3-klang tatt opp fra El 11 2107, så den bør være korrekt.
 
Stort tack för den ljudfilen Pelle.
Den tycker jag låter helt rätt. Dock skulle volymen kunna vara lite högre. Skall försöka att byta ut högtalaren i loket mot en ESU 11x15 kub.
Här finns visslan på film på Youtube.
Se länkar nedan.
BOJA

 

Här vid:

3:06 min 3:20 och 5:20

https://www.youtube.com/watch?v=cv2bDfdI25g&t=223s" rel="nofollow -

 Och i denna film kanske bättre vid 1:25

https://www.youtube.com/watch?v=-7a9qWIPfIk&t=412s" rel="nofollow -

 Här 0:28 2:25-2:30 och en mycket kort vid 5:15

https://www.youtube.com/watch?v=XQmUt0Ye4F0&t=376s" rel="nofollow -



Posted By: TorsteinS
Date Posted: 02 mars 2020 at 17:34
Originally posted by BOJA BOJA wrote:

Hur var det med belysning på loken under 50talet? Sparade man på lyset?
Det ble påbudt med tente signallamper først i 1972. Det forekom nok tidligere, men var ikke vanlig, jfr. H. Lindholms innlegg her:
http://forum.mjf.no/lima-el-14-digitalisering_topic6428_post17052244.html#17052244" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/lima-el-14-digitalisering_topic6428_post17052244.html#17052244


Posted By: BOJA
Date Posted: 02 mars 2020 at 18:57
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by BOJA BOJA wrote:

Hur var det med belysning på loken under 50talet? Sparade man på lyset?
Det ble påbudt med tente signallamper først i 1972. Det forekom nok tidligere, men var ikke vanlig, jfr. H. Lindholms innlegg her:
http://forum.mjf.no/lima-el-14-digitalisering_topic6428_post17052244.html#17052244" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/lima-el-14-digitalisering_topic6428_post17052244.html#17052244
Tack Torstein
Då är jag på rätt väg.
BOJA


Posted By: BOJA
Date Posted: 03 mars 2020 at 12:18
Tycker mig se på bilden, att visslan var i bar mässing.
Fönsterramar var tydligen målade i grön färg som loket.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 03 mars 2020 at 13:56
Originally posted by BOJA BOJA wrote:

Fönsterramar var tydligen målade i grön färg som loket.
Noen El.11 ble levert med malte vindusrammer, andre blanke. Se disse innleggene på NJKs forum:

https://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=139874&rom=74&fokus=139874" rel="nofollow - https://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=139874&rom=74&fokus=139874

https://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=193627&rom=74&fokus=193627" rel="nofollow - https://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=193627&rom=74&fokus=193627

https://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=innlegg&innl=185634&rom=24" rel="nofollow - https://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=innlegg&innl=185634&rom=24


Posted By: BOJA
Date Posted: 05 mars 2020 at 13:46
Tack.
Där var svaren på ramarna i olika färg.
Måste lägga till att just NMJ EL11 är en riktigt trevlig bekantskap.
Ser ut som om den gröna varianten snart är slut hos NMJ.
BOJA


Posted By: BOJA
Date Posted: 06 mars 2020 at 00:19
Det blev lite provkörning med uppdaterad ljudfil på MRW.
BOJA


Posted By: Pelle
Date Posted: 06 mars 2020 at 09:45
3-klangfløyten høres ikke korrekt ut...

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: BOJA
Date Posted: 06 mars 2020 at 10:48
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

3-klangfløyten høres ikke korrekt ut...
Du har rätt. Det blev inte helt bra.
Din original fil är ju bättre .  Vill få upp volymen på visslan men får inte till detta.
Det var också lite trevligt att leka med ljudet från Youtube filmer.
Vi får börja om.
BoJa
 



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net