MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Funksjonsutganger på ESU LokPilot V4.0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Funksjonsutganger på ESU LokPilot V4.0

 Post Reply Post Reply
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Funksjonsutganger på ESU LokPilot V4.0
    Posted: 05 februar 2013 at 20:52

En del dekodere tilbyr den nyttige egenskapen "function mapping", dvs. at man kan programmere hvilke funksjonstaster som styrer hvilke funksjonsutganger. ESU LokPilot V4.0 har også dette, men krever da programmering av CV-er i området over 255.

Enkelte kjørekontrollere, bl.a. den ganske utbredte Roco Multimaus, støtter ikke CV-er over 255. Multimaus kom på markedet lenge før LokPilot V4.0, så her er det ikke bare å skylde på Roco.

21MTC-utgaven av LokPilot V4.0 har seks funksjonsutganger, men de to siste krever "function mapping" for å kunne benyttes, da de fra fabrikken ikke er programmert til noen funksjoner.

Andre dekodere med "function mapping" bruker vanligvis CV-er under 255, bl.a. Lenz Silver+, Lenz Standard+, Kuehn T65, flere fra TAMS og til og med ESUs egen LokPilot V3.0. De aller fleste av disse CV-ene er ikke i bruk på LokPilot V4.0, så ESU kunne fint unngått CV-er over 255 også der, om de ville.

Jeg mistenker at ESU har gjort dette for at flere skal kjøpe lokprogrammereren deres. For omtrent samme beløp kan du nå få en modell av El 13 fra NMJ, riktignok på tilbud.

Jeg kommer definitivt ikke til å kjøpe ESUs lokprogrammerer, og vil tenke meg nøye om før jeg evt. kjøper flere av deres dekodere.  Angry

Edit: Endret tittel grunnet informasjon som har kommet frem under diskusjonen.



Edited by TorsteinS - 18 februar 2013 at 00:19
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 07:43
For ordens skyld
Det er vel programeringen av CV-verdier over 255 Multimusa ikke støtter?
Hvis du først har mappet om F-tastene på decoderen med lokprogrammer eller annet program så funker vel funksjonstastene på musa som forventet?
Eller er det noe jeg har missforstått her?
mvh
Bjørn
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 09:40
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Det er vel programeringen av CV-verdier over 255 Multimusa ikke støtter?
Hvis du først har mappet om F-tastene på decoderen med lokprogrammer eller annet program så funker vel funksjonstastene på musa som forventet?
Ja, det stemmer.  Om man kan låne en lokprogrammerer hos en kamerat, så kan man altså få mappet om funksjonene. Likevel burde det være unødvendig - på andre dekodere kan du gjøre det hjemme med multimusa.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 09:53
Nå er vel rocos multimus system først og fremst et inngangssystem til den digitale modelljernbaneverden og ikke et high-end system beregnet på mer avanserte brukere.
 
 
I tillegg er det vel slik med alt i dataverdenen at bakoverkompatibilitet blir mindre og mindre vektlagt mange plasser etter hvert som nye muligheter lar seg realisere.
 
 
Jeg syns derfor det blir feil vei å gå å kritisere en av de mest moderne dekoderene på markedet for ikke å være 100% kompatibel med en eldre og noe enklere digitalstyring...
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 10:46
Originally posted by eika eika wrote:

I tillegg er det vel slik med alt i dataverdenen at bakoverkompatibilitet blir mindre og mindre vektlagt mange plasser etter hvert som nye muligheter lar seg realisere.
ESU har ikke flyttet disse CV-ene over 255 for å realisere "nye muligheter". Det er mer enn nok ubrukte CV-er under 255.

Jeg skrev denne advarselen for at de som bare har en Multimaus e.l. og ikke har tilgang til en lokprogrammerer, skal være klar over at de ikke får tilgang til alle mulighetene på en LokPilot V4.0 (inkl. to av utgangene på 21MTC-utgaven), og kanskje er bedre tjent med en annen dekoder.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 11:35
Nå ha NMRA standardisert bruken av CVer.
Her ser det stort sett ut at fra CV257 og oppover, så er disse CVer reservert av NMRA?
 
Det er allikevel enkelte dekoderprodusenter som går sine egne veier.
En så viktig funksjon som mapping av utganger burde være realisert innen definert område.
 
En annen ting med ESU, er ar disse dekoderene er de som jeg samlet sett har hatt mest hardware-feil med opp gjennom årene. - Tror at en håndfull og vel så det av LokSound og LokPilot har havarert etter kort tid. - Alle har blitt erstattet, enten av lokprodusent eller ESU selv. - Men de har en tungvint reklamasjonsordning da de ikke har en hovedrepresentant i Norge.
Spesielt nyere versjoner av dekodere har hatt mye feil, da de har "multi-layer-print" der gjennompletteringer har sviktet. Dette forårsaker vakkel. Dessuten hadde en batch feil i tantalelektrolyttene, der de eksploderte med mye røyk og pyroeffekter!
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 13:44
Siden jeg i tillegg til to Multimauser også har en Lokprogrammer er dette en problemstilling som aldri har plaget meg. Men så begynte de små grå (de få som fremdeles er i live) å røre på seg.
Et eller annet sted hadde jeg da sett en oppskrift på hvordan man kunne programmere høye CV-verier med Multimusa, og de små grå hadde rett.
Etter å lett litt både her og der gjorde jeg det feigeste som finnes, jeg leste bruksanvisningen.
Og på side 26 i Instruction Manual 4. edition, June 2012 for LP4, side 31 i manualen for for LS4, står oppskriften. Den er omstendelig og plundrete, men har du bare en Multimus og noen ESU decodere du må forandre på så er det altså fullt mulig.
 
Enhver kjøper (heldigvis) de decodere og det utstyret man selv vil ha, men de mulighetene Lokprogrammeren gir når det gjelder lydfiler er for meg verdt det jeg betalte for den
Har blant annet gjort det mulig for meg å hive ut den fullstendig håpløse decoderen av 2 Trix stortyskere og erstatte disse med ESU LS4 decodere og lydfiler opprinnelig for LS3,5 Roco BR52.
mvh
Bjørn
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 15:26
Hei Kjell.
Var det disse pyroeffektene du brukte i denne etterhvert så omtalte deltaboksen for noen år siden? Det du beskriver om røyk og eksplosjoner virker gjennkjennbart for flere lesere her på forumet. Hvordan koblet du dette - og har du notert deg om andre produsenter har tatt i bruk de samme komponentene for å lage de samme svært så realistiske effektene? Jeg har ikke sett slikt verken før eller siden!
krsven
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 16:41
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

[...] Og på side 26 i Instruction Manual 4. edition, June 2012 for LP4, side 31 i manualen for for LS4, står oppskriften. Den er omstendelig og plundrete, men har du bare en Multimus og noen ESU decodere du må forandre på så er det altså fullt mulig.

Dette var svært interessant informasjon! Kapitlet mangler i 3. utgave av manualen. Sjekker en FAQ-ene på ESUs nettsider, står det nevnt i den tyske utgaven, men ikke i den engelske. Litt artig at det også er støtte for den enda eldre LokMaus II, jfr. neste side i manualen.

Da håper jeg dette er tidligere udokumenterte CV-er som også kan benyttes uten å oppgradere dekoderens firmware. Får forhåpentligvis testet det i kveld. Har litt dårlig erfaring med ESU i så måte, da jeg en gang kjøpte en LokPilot Basic V1.0 som kun støtter kort adresse, selv om "manualen" jeg tidligere hadde lastet ned viste støtte både for lang og kort adresse.

Quote [...] men de mulighetene Lokprogrammeren gir når det gjelder lydfiler er for meg verdt det jeg betalte for den [... ]

For lydfiler skjønner jeg behovet, men når man bare bruker dekodere uten lyd, synes jeg det blir "overkill".
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 16:55
Med fare for å spore av tråden...
Disse pyroeffektene er nok mye heftigere og av langt nyere dato - enn å bruke Delta uten overlastsikring på stooor 5A trafo!
 
Ellers til Torstein...
Jeg har en mengde LokPilot Basic V 1.0 (som også er solgt som Bachmann). - Alle mine støtter lang adresse +F1/Aux1. - Disse viser seg også å ha logikkutgang på F2/Aux4 i MTC-versjon!
Dette er imidlertid ikke dokumentert fra ESU.


Edited by Kjell H. - 06 februar 2013 at 18:27
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 17:05
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...] Her ser det stort sett ut at fra CV257 og oppover, så er disse CVer reservert av NMRA?

Nei, CV 257-512 er for det indekserte området. Det er kun de første 4096 indekserte sidene som er reservert, slik at CV 31 må være minst 16.
 
Quote [...] En så viktig funksjon som mapping av utganger burde være realisert innen definert område.

Mapping av utganger er i NMRA-standarden spesifisert til CV 33-46. Ulempen med den spesifikasjonen er at det bare er F0 som kan gjøres retningsavhengig. Lenz har avveket ved å la CV 35 gjelde F1 bare forover, mens CV 47 brukes for F1 bakover. På LokPilot V3.0 kan alle F-er mappes retningsavhengig, men da har ESU brukt CV-er i området 129-234, som er "reserved for manufacturer use".

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 17:33
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har en mengde LokPilot Basic V 1.0 (som også er solgt som Bachmann). - Alle mine støtter lang adresse +F1/Aux1. - Disse viser seg også å ha logikkutgang på F2/Aux2 i MTC-versjon!

Hm, jeg har også en Bachmann-dekoder som egentlig skal være en LokPilot Basic, men da med "offisiell" støtte for lang adresse. Denne ble kjøpt før den fra ESU som kun hadde kort adresse, så jeg antar sistnevnte hadde ligget på hylla en stund. FAQ-en til ESU sier at LokPilot Basic produsert før september 2007 kun hadde støtte for kort adresse.

I følge dokumentasjonen støtter begge kun to funksjonsutganger (F0 forover og bakover), så jeg blir nødt til å sjekke om de også gir respons på AUX1. (Edit: Husket feil - AUX1/F1 er nevnt i dokumentsjonen.)

Er du sikker på at det er AUX2 det er logikkutgang på, og ikke AUX3 eller AUX4? AUX2 skal normalt ha "åpen kollektor". Om man kobler en last (lampe/lysdiode) mellom en logikkutgang og V+, er det stor sannsynlighet for at man svir av utgangen og kanskje hele dekoderen, om det ikke er lagt inn spesiell beskyttelse eller en stor nok seriemotstand.




Edited by TorsteinS - 06 mars 2013 at 00:33
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 18:17
Quote [...]Da håper jeg dette er tidligere udokumenterte CV-er som også kan benyttes uten å oppgradere dekoderens firmware. Får forhåpentligvis testet det i kveld. Har litt dårlig erfaring med ESU i så måte, da jeg en gang kjøpte en LokPilot Basic V1.0 som kun støtter kort adresse, selv om "manualen" jeg tidligere hadde lastet ned viste støtte både for lang og kort adresse. men de mulighetene [... ]
 
Når jeg kopler meg opp med Lokprogrammer 4 så oppgraderes automatisk decoderens firmware til siste versjon. Så risikoen for at noe ikke virker på eldre decodere er vel tilstede, men prøv så får du se. Lykke til.
mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 18:26
- Skrev feil i farten! - Godt du passer på!
 F2 kontrollerer selvfølgelig Aux.4, slik at denne dekoderen kan brukes i Märklin/Trix-lok som krever logikknivå til motorstyring med SDS-motor. Man må da bare huske på å ha F2 aktivert hele tiden.
 
Jeg har kjøpt ESU Basic både fra ESU og som OEM-produkt fra Bachmann. - Alle har støttet lang adresse - og har vært "kliss lik".
Det var helt tilfeldig jeg oppdaget logikkutgangen.
 
Det jeg glemte, var at de siste "billigdekodere" jeg kjøpte fra Bachmann med NEM 652-plugg, var en avart av ESU LokPilot 3.0. F-utgangene kunne ikke mappes men her var det både Aux.1 og Aux2-utganger som var intakt (og udokumentert). Dessuten var det mulig å definere kjøretrinn individuellt og ikke bare med 3 (2) punkt slik at man kunne få en eksponentiell hastighetskurve!
- Mye for pengene!
- Antakeligvis slik ESU solgte restpartiet av LP3.0 da den nye LP4.0 kom på markedet?


Edited by Kjell H. - 06 februar 2013 at 18:34
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 01:52

Da har jeg prøvd fremgangsmåten for programmering fra Multimaus som Bhal tipset oss om, og det virket faktisk! Takk for tipset!

Det er ikke dermed sikkert at det virker på alle eldre firmware-versjoner, men den virket i hvert fall på denne. Pussig at ESU ikke dokumenterte dette da de sendte ut dekoderne.

Jeg har også en 21MTC-utgave av LokPilot Basic, offisielt med kun to tre funksjonsutganger, som i likhet med Kjell H sine i tillegg støtter AUX4 (logikknivå) styrt av F2.

Jeg har faktisk to forskjellige Bachmann-dekodere, begge med 8-pins kontakt. Den ene er en 36-552 med to funksjonsutganger og Bachmanns egen Manufacturer ID (101). Den har kun har 7 ledninger (AUX1-pinnen ikke tilkoblet) og er kapslet inn i sort krympestrømpe (ESU: blank).

Den andre er en 36-553 med tre funksjonsutganger og ESUs  Manufacturer ID (151). Den ligner en del på Basic-en nevnt ovenfor, med omtrent de samme komponentene, men der noen er plassert annerledes, og det er heller ikke huller og pad'er for 21MTC-kontakt.

NMJs modell av BM69 er i grunnen ganske grei til å sjekke funksjonsutganger på dekodere med 21MTC-grensesnitt, da den bruker hele 6 stk, hvorav de to siste med logiske nivåer.



Edited by TorsteinS - 06 mars 2013 at 00:37
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 17:16
De dekoderene fra Bachmann som var "kliss lik" en batch dekodere jeg kjøpte fra ESU, hadde nummer 38-553 og er uten lay-out for MTC21-plugg og krympestrømpe.
De siste jeg kjøpte, har jeg ikke nummer på, men de er helt identisk med LP3.0 med klar krympestrømpe på.
Eneste som skiller, er en gul tag på processoren med nummer "2303-5".
På lokProgrammer identifiseres disse med "LokPilot 3.0 OEM" og ikke bare "LokPilot 3.0" som de ordinære fra ESU.
- Jeg forsøkte å laste ned ny software (oppgradering) på OEM-versjonen, men den ville ikke tillate dette. - Antakeligvis en sikkerhetssjekk for å forhindre at man laster ned "feil" SW på dekoderen?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2013 at 00:11
Apropos udokumenterte utganger, så har også 8-pins-utgaven av Lokpilot V4.0 AUX3 og AUX4 med logikknivåer, i hvert fall den jeg har. Denne er identisk med 21MTC-utgaven, bortsatt fra at 22-pins-sokkelen ikke er loddet på. AUX3 og AUX4 finnes igjen på de tomme loddelandene for sokkelen, sammen med GND, som man da får bruk for.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.