El 12 i ulike versjoner |
Post Reply |
Author | |
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 januar 2017 at 23:56 |
Jeg kjenner ikke El 12 så godt, men ser at de modellene som er kommet ut fra Roco og Märklin ikke er som de jeg husker fra 1980-tallet. De hadde gul stripe og dør på langsiden av loksidene. Ser også at vinduet i fronten er mindre og går lengre ned på siste driftsversjon sammenlingnet med modellene. Noen som vet om det finnes ombyggingsset til den siste driftsversjonen, og evt. hva som konkret er forskjell på Roco/Märklin og siste driftsversjon?
EL 12 på NJKs materielldatabase |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rocos og Märklins utgaver forestiller El12 før ombygging fra to-seksjonslok til tre-seksjonslok, som skjedde på 60-tallet. Etter ombyggingen fikk hver seksjon bufre i begge ender, slik at avstanden mellom seksjonene økte.
Mer om dette og modellene tror jeg du finner i disse trådene:
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Interressant. Ser også at hjulene ikke lenger er eikehjul på 3-seksjonslokene, så da vil en ombygging være omfattende. Hyggelig hvis noen allikevel har bygget om og vil vise det her :-)
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det bør være mulig å erstatte hjulene med "moderne" hjul for Dm3 fra Rocos eller Märklins reservedelslager. Evt. kan man fjerne midtseksjonen på en Dm3 med slike hjul og lakkere den grønn med gul stripe.
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men DM3 har en vesentlig endring i frontlyktene... |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg vet ikke hvordan det ligger an hos Roco, men Märklin/Trix ser ut til å ha en en utgave med SAB-hjul og gamle topplyskastere: Når det er sagt, så burde en spare en del jobb med lakkering om en heller kjøper andre hjul til en El 12. Men når en har gjort en slik ombygging, på den ene eller andre måten, så kommer vel Roco eller Märklin med en El 12 i 3-seksjonsutgave...
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter det jeg har sett, hadde ikke NSBs El12 SAB-hjul - men kun eikehjul så lenge de var i drift.
El 12 ble levert til NSB i årene 1954 - 1957. På den tiden hadde Dm-lokene en effekt på 3680 kW med KJC137-motorer. Seinere ble Dm-lokene av den tidlige typen (før 1200-serien) oppgradert med nye motorer av type KJD137. - Om de norske ble det, vet jeg ikke? Imidlertid kunne disse nye motorer ikke benyttes fullt ut, da trafoen var for liten. Derfor fikk remotoriserte lok en effekt på 4140 kW. "Siste" typen av Dm-lokene (1200-serien) fikk større trafoer og effekten var da 4800 kW med samme motorer. Først i 1960 begynte SJ å teste ut 3-seksjonslok da de fikk 3 nyleverte lok med 3 seksjoner. 3 seksjoner (Dm3) ble først vanlig etter 1967 samtidig med at NSB fikk sine El15-lok. Siste stangloket av Dm-typen fikk SJ så seint som 1971, omtrent samtidig med Rc3! (Kilde: Svenska Ellok) |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hjulene i de senere årene: var vesentlig forskjellige fra de "klassiske" eikehjulene som lokene hadde i begynnelsen: Jeg er ikke sikker på om det er korrekt å kalle de nyere hjulene for SAB-hjul, eller om disse også er å anse som en form for eikehjul. Men såvidt jeg kan se, er det slike hjul som er på Rocos og Märklins modeller av de "moderne" utgavene av Dm3.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Beklager å være upresis... - Tenkte nok for mye på modellene når jeg skrev?
Så vidt jeg vet ble El12 betegnet El12-3 etter at de ble bygget om. ( Boka "Svenske Ellok" skiller konsekvent på dette.) Jeg tok utgangspunkt i modellene til Märklin og Roco - FØR forbilde ble bygget om til El12-3. Da ble lokene vektet ned og bufferter mellom seksjonene ble arrangert og isolatorer på den store lykten som de store utvendige forskjeller. Da mener jeg at også eikehjulene ble byttet til SAB? Som modellene av El12 er uten ombygging, mener jeg ikke det er korrekt med SAB-hjul. Mener det sto lenge en seksjon i Narvik ( i hvert fall til 1995) utenfor verkstedet med eikehjul - men jeg kan sikkert huske feil.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det diskusjonen dreide seg om her, var hva som kreves for å få en modell av El 12 etter ombyggingen til 3-seksjonsutgave. Da er bytting fra eikehjul til SAB-hjul (eller hva det nå heter) én av flere endringer som trengs.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |