MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ENDELIG - EL 12!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ENDELIG - EL 12!

 Post Reply Post Reply
Author
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ENDELIG - EL 12!
    Posted: 15 januar 2013 at 00:42
Helt uventet for meg kom endelig NSB El 12 som H0-modell allerede i år. Men i første omgang ikke fra Roco, slik jeg hadde ventet, men fra Trix og Märklin, slik Roger linket til i en annen tråd. Da får vi vel forhåpentligvis se dette ikonet i butikkene i løpet av forsommeren.
 
Ser at de i følge bildene markerer gummilister rundt vindusrammene i sort og på en mere markert måte enn NMJ's tidligere Superline. Skal man tro bildene har modellen heller ikke buffere i bakkant av lokdelene, men det hadde heller ikke Superline-versjonen. Det ser imidlertid ut til at disse lokene hadde buffere i virkeligheten. Det kan trolig skyldes at de kjørte som to enkeltstående lok i visse situasjoner - muligens i persontog/arbeidstog e.l. for da frigjorde man jo ett dobbeltlok til to enkeltlok. Men dette er bare mine spekulasjoner.
 
 
Blir spennende å se prisene. Dessuten å ta produktene nærmere i øyesyn hva angår drivverk, filigran estetikk og dekodervalg. Som om dette ikke er nok så kommer Trix/Märklin også med matchende malmvogner fra den tidsriktige Mas 4 serien. Dersom Trix klarer å kuppe dette markedet før Roco får summet seg, så er det jo slett ikke sikkert at Roco slipper noen versjon av El 12 og derved unngår å komme i HobbyTrade/ADE's El 13-felle.
 
Utrolig gøy er det under enhver omstendighet. Himmelens sluser ser ut til å ha åpnet seg over MJ-Norge de siste årene. Så her er det bare å legge av kronasjer og ta imot med åpne armer.Big smile
 
 


Edited by MJ - 15 januar 2013 at 00:43
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 01:52

Originally posted by MJ MJ wrote:

[...] Skal man tro bildene har modellen heller ikke buffere i bakkant av lokdelene, men det hadde heller ikke Superline-versjonen. Det ser imidlertid ut til at disse lokene hadde buffere i virkeligheten. [...]

I de siste dagenes diskusjon om Dm på samme uderforum, fremgår det at El 12 ikke fikk buffere i bakkant før de ble bygget om på 60-tallet, slik at de kunne kjøres som 3-seksjonslok. Bildene som er gjengitt i det svenske forumet (se link lenger ned) viser dessuten at modellen er uten gul stripe, som El 12 ikke hadde til å begynne med. Modellen kan altså stemme med en tidlig utgave av loket.

Om Märklin/Trix eller Roco skulle gi ut El 12 med buffere i bakkant, ville den vel være mest interessant som 3-seksjonslok, selv om El 12 også ble kjørt som 2-seksjonslok etter ombyggingen.

Quote http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=365

Her får jeg ikke noe om El 12; siden inneholder kun et stort, blankt felt i midten. Er linken feil, siden endret, eller krever den en uggen plugin?

I tråden om Dm postet jonas_sth denne linken, som bl.a. inneholder et foto og en tegning av Märklins utgave av El 12:

http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=41&t=780


Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 09:13
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Quote http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=365

Her får jeg ikke noe om El 12; siden inneholder kun et stort, blankt felt i midten. Er linken feil, siden endret, eller krever den en uggen plugin?

 
Den virker hos meg. Bla bakfra i katalogen. El 12 står nesten helt bakerst.


Edited by MJ - 15 januar 2013 at 09:38
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 09:38
Listepris i Tyskland for El 12 er € 499 - og Dm3 koster € 80 mer.
Dette er listepriser fra Märklin, så jeg antar at den vil ligge rundt € 400 (- eller € 336 uten tysk mva.) for de som bestiller tidlig i en av de store nettbutikkene der. De har ofte 10 - 20 % rabatt på tidlige bestillinger.
Dette skulle tilsi at det er mulig å skaffe modellen for rundt NOK 2500 for de av oss som allikevel skal en tur dit - helt legalt.
- Her hjemme kan man plusse på 1000 - 1500 NOK.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 13:52
Originally posted by MJ MJ wrote:

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Quote http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=365
Her får jeg ikke noe om El 12; siden inneholder kun et stort, blankt felt i midten. Er linken feil, siden endret, eller krever den en uggen plugin?
 
Den virker hos meg. Bla bakfra i katalogen. El 12 står nesten helt bakerst.
Et grelt eksempel på talentløst, Flash-basert webdesign. Siden viser et stort, hvitt felt helt til hele katalogen er lastet inn, og det tar en stund. Ikke står det at siden krever Flash, heller. Hvorfor kan de ikke vise bilder som vanlig JPEG eller PNG?

Da jeg omsider fikk opp sidene med El 12 i Trix-katalogen, ser jeg at det står: "Betriebzustand um 1970". Diskusjonen om buffere, pluss manglende grønn stripe, tilsier at det ikke kan stemme, det må være tidligere. I NJKs MDB er det et bilde fra 15. mars 1970 av 2113+2114+2118 med gule striper, koblet som 3-seksjonslok.


Edited by TorsteinS - 15 januar 2013 at 20:52
Back to Top
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 20:49
Jag hoppas att de nu visade bilderna av Märklin/Trix El12 och Dm3 är prototyper och att den slutliga produkten har en annan och högre kvalité. Jag syftar främst nu på lokens löphjulskonstruktion som på bilderna är en tveksam lösning som redan Märklin hade på sin Da-modell som kom på sent 50-tal. Förvisso kräver snäva kurvradier tekniska lösningar men att som bilderna visar att montera plogarna på löphjulsvaggorna och avsaknaden av rambalkar fram till buffertbalken kommer inte att främja försäljningsargumenten. Skall Märklin/Trixloken konkurera med Roco (El12) gäller det att göra bättre.
 
/Ola
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2013 at 21:26
Originally posted by MJ MJ wrote:

Helt uventet for meg kom endelig NSB El 12 som H0-modell allerede i år. Men i første omgang ikke fra Roco, slik jeg hadde ventet, men fra Trix og Märklin, slik Roger linket til i en annen tråd. Da får vi vel forhåpentligvis se dette ikonet i butikkene i løpet av forsommeren.
 
Jeg kan berolige deg med at du etter planen vil kunne se en Roco EL12 med lyd klar allerede i uke 14... og uten lyd i uke 15Wink. Dm kommer med lyd i uke 13 og uten lyd i uke 12Smile
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2013 at 10:41
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by MJ MJ wrote:

Helt uventet for meg kom endelig NSB El 12 som H0-modell allerede i år. Men i første omgang ikke fra Roco, slik jeg hadde ventet, men fra Trix og Märklin, slik Roger linket til i en annen tråd. Da får vi vel forhåpentligvis se dette ikonet i butikkene i løpet av forsommeren.
 
Jeg kan berolige deg med at du etter planen vil kunne se en Roco EL12 med lyd klar allerede i uke 14... og uten lyd i uke 15Wink. Dm kommer med lyd i uke 13 og uten lyd i uke 12Smile
 
Såå bra! Hørte nettopp at Rocos El 12 var planlagt til uke 40, men ble fremskyndet p.g.a. Trix' lansering av sin.
 
Vanligvis heller jeg mere til Rocos detaljeringsevner, men Trix har også overrasket med bra ting. El 10 og Glaskasten var veldig bra, mens stortyskeren etter mitt skjønn falt igjennom. Variabelt fra Trix altså, men bevares - vi må jo se slutt-resultatet først.
 
Men skal Trix klare seg, må motor og drivverk fornyes og for eksempel dampernes rør ikke bare støpes inn i kjelen.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2013 at 11:22
I og med Märklin tydeligvis har ferdig en prototype på Dm/El12, så varer det nok ikke så lenge før den er klar fra dem heller.
 
Nå sier ikke en prototype alt - men jeg håper de tar seg tid til en del ting de må rette opp for at ikke modellen helt skal falle gjennom sammenliknet med Roco.
Da tenker jeg først og fremst på manglende ramme over løpehjul og en ganske stor avstand mellom lokhalvdeler. - Rammeløsningen på prototypen er vel > 50 år gammel og stammer fra de første Da-lokene. Det holder ikke i dag, selv om man vil ha loket til å passere standardkurver. Det er likeledes noe uforståelig den store avstanden mellom lokhalvdeler sett i lys av loket skal ha kulissekobling.
Det blir også spennende om man kopierer fronten fra Da - eller lager en helt ny front med mindre og flere nagler. Støpeteknikk har også kommet videre på 50 år - og er det noe Märklin kan, så er det nettopp dette! (Klarer ikke å se dette av bildene av prototypen. - Nå ser den for meg ut til å være helt glattbarbert?)
Back to Top
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2013 at 12:16
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

.... for at ikke modellen helt skal falle gjennom sammenliknet med Roco.
 
Vad exakt menas med detta? Vad jag kan se av ROCO:s underlag (titta i denna tråd)
har man (ROCO) lagt ner ett stort arbete med att få ett väldetaljerat svenskt Dm lok. Vad talar emot att samma sak inte skett med ROCO:s El 12?
 
/Ola
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2013 at 12:27
Kanskje du misforstår?
 
Det er nettopp dette som jeg påpeker. Roco har allerede levert Dm+Dm3+Dm i 1200-serien som er aldeles utmerkede! - Har noen slike lok.
Det er ingen grunn til at El 12 ikke skal bli like bra!
Det jeg håper på et at Märklin kan lage noe som matcher? - Ut fra prototype å bedømme, så er det en del som mangler på det? - Kanskje det er noe tidlig, slik leveranseutførelsen blir mye bedre?
Back to Top
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2013 at 13:05
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Kanskje du misforstår?
 
 
Sorry, språkförbistring.
 
Jag delar din oro. Även om Ub/El10 blev en bra modell befarar jag att Dm3/El12 från Märklin/Trix genom kompromisser kommer i skymmundan för Roco:s och därmed "bara" finner köpare hos de genuint märklinfrälsta, hoppas jag har fel.
 
/Ola
Back to Top
richardvoorhaven View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 oktober 2011
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote richardvoorhaven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 12:29
today the new catalogue Roco 2012/2013 came out.

check out at:

http://www.roco.cc/index.php?id=846

page 52/53
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 12:46
NS Plan T kommer også.... 2013 blir dyrt, veldig dyrt.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 15:05
2013 ser ut til å bli det året "de store" har oppdaget at det kan være et marked for MJ i Skandinavia?
- Kan finanskrisen i Europa være en årsak - så kan den lett flytte seg nordover med et slikt utvalg!!
 
- Ser at det Dm-loket Roco velger som forbilde er av 800-serien. Da skulle utgangspunktet for en El 12 være det aller beste! - Da er det synd at Märklin/Trix har valgt lok i 1200-serien.
 
Ellers forstår jeg ikke bildet av Mas-vognen i katalogen - uten nummer. - Har de til hensikt å komme med Mas i år - eller til neste år?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 15:33
Det står vel at det er en liten titt på hva som kommer i 2014 om Mas-vogna
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 16:50
Beklager dårlig formulering.
Det jeg lurte på, var om Mas var forsert mht. fremstilling da Märklin/Trix også har denne?
- Sikkert ikke lurt å slippe den etter Märklin har dekket markedet?
Da bør den komme i 2013 og helst ha et bestillingsnummer som kan brukes til forhåndsreservering.
Back to Top
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2013 at 20:43
Fick höra av en svensk Märklin återförsäljare idag att en förutsättning för att Dm3 skulle komma från Märklin skulle vara att enbart svenska återförsäljare tecknade beställningar på 2000 modeller. Stämmer denna uppgift betvivlar jag att förbeställningar i Sverige kommer upp i denna siffra, förekommer samma "krav" mot norska återförsäljare när det gäller El 12?
 
/Ola
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 10:50
Originally posted by Ola Ahlström Ola Ahlström wrote:

Fick höra av en svensk Märklin återförsäljare idag att en förutsättning för att Dm3 skulle komma från Märklin skulle vara att enbart svenska återförsäljare tecknade beställningar på 2000 modeller. Stämmer denna uppgift betvivlar jag att förbeställningar i Sverige kommer upp i denna siffra, förekommer samma "krav" mot norska återförsäljare när det gäller El 12?
 
/Ola
Norske modeller selger en del i utlandet også. Rart hvis Marklin henger seg bare på Sverige angående DM3.
A matter of life and death
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 11:10
Originally posted by Ola Ahlström Ola Ahlström wrote:

Fick höra av en svensk Märklin återförsäljare idag att en förutsättning för att Dm3 skulle komma från Märklin skulle vara att enbart svenska återförsäljare tecknade beställningar på 2000 modeller. Stämmer denna uppgift betvivlar jag att förbeställningar i Sverige kommer upp i denna siffra, förekommer samma "krav" mot norska återförsäljare när det gäller El 12?
 
/Ola
Er det ikke 500 som har vært forhåndsbestillingstallet for andre lokomotiv fra Märklin (Di3 og  El18 i de siste seriene)? Men det kan muligens være andre regnestykker hvis man må lage helt ny form og ikke bare gjenbruke gamle.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 11:11
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Originally posted by Ola Ahlström Ola Ahlström wrote:

Fick höra av en svensk Märklin återförsäljare idag att en förutsättning för att Dm3 skulle komma från Märklin skulle vara att enbart svenska återförsäljare tecknade beställningar på 2000 modeller. Stämmer denna uppgift betvivlar jag att förbeställningar i Sverige kommer upp i denna siffra, förekommer samma "krav" mot norska återförsäljare när det gäller El 12?
 
/Ola
Er det ikke 500 som har vært forhåndsbestillingstallet for andre lokomotiv fra Märklin (Di3 og  El18 i de siste seriene)? Men det kan muligens være andre regnestykker hvis man må lage helt ny form og ikke bare gjenbruke gamle.
500 stemmer, men spørs om det gjelder bare omlakkeringsvarianter av eksisterende modeller.
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 11:25
Det er ikke unaturlig at Märklin vil ha minst 2k. bestillinger på en formnyhet!
Nå kan dette sikkert deles på både Dm og El12?
 
Slik jeg ser responsen på utenlandske (tyske) fora, skulle dette være greit å tilfredstille!
- Spesielt nyheten om en El 12 synes å være godt mottatt der nede?! Dette skyldes kanskje at Roco´s Dm3 har vært på markedet og har solgt overraskende bra. (Man må tenke på at dette er jo et utrolig spesielt lok med svært begrenset innsatsområde!
- Etter å ha vært innom Malmbanan så og si hvert år i over 20 år nå (med bobil) er det bare unntaksvis jeg ikke treffer på minst en håndfull tyskere hver gang som utelukkende har kjørt dit for å oppleve det spesielle miljøet rundt Malmbanan.
Derfor tror jeg at salget på Kontinentet blir mye større enn i Skandinavia for denne grunnmodellen?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 13:48
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,070 seconds.