Roco 2013 SJ Dm |
Post Reply ![]() |
Page <123> |
Author | ||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
...
Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:31 |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Enig med Kjell A og Asgeir om det estetiske tapet som skjedde ved ombygging til 3-seksjonslok av El 12. Det er dessverre mange eksempler på hvordan man i driften har gjort tekniske endringer som har ødelagt mye av det opprinnelige designet. Et annet eksempel er Sundlands byttekjeler med større regulator som medførte at man fikk såkalt flosshatt-dom på en rekke lok. Den bevarte 26c 411 lider av dette. Opprinnelig utseende på 26c-typen: Med Sundlandkjel: |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
|
Flere Type 26 lok fikk i tillegg kappet litt av den elegante vindklyverfronten på førerhytta, som heller ikke hjalp estetisk, men kullkassa på tenderen var til det bedre (etter min mening da). Uff dette ble et sidespor, sorry
Edited by Asgeir - 12 januar 2013 at 17:06 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
|
Hørt på tull! Hvorfor alltid denne frykten for digresjoner. Ingenting er som en skikkelig avsporing. Leser selv til øyet er stort og vått. Både Asgeir og Sando kan for min del la tankene fly både hit og dit bare de lar oss andre ta del i dem. ![]() PS! Aspenberg er etter det jeg forstår i arbeid med en hel bok om både avsporinger og togulykker og oppgradering av eldre bok om gamle sidespor. Det er snart harde pakker hele året. Hvor skal dette ende..? ![]() PPS! Har forresten sendt Roco mails med sterke ønsker om El 12 og fått hyggelige svar tilbake hver gang. Tenke seg til et startsett med El 12 og ti malmvogner ala MAS 1950 e.l. Og send mail dere andre også. Money talks! Dream on...
Edited by MJ - 12 januar 2013 at 17:36 |
||
![]() |
||
jonas_sth ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
|
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
|
Husker ikke i farten hvor jeg fant bildet jeg mener å ha sett med et kortkoblede El12 og en seksjon i tillegg. Mener også at lokene da hadde eikehjul? - Muligens det var i en Årbok fra Ofoten Museum eller et hefte som jeg tror var utarbeidet av noen ingeniørstudenter i Narvik? - Skal prøve å finne det ved leilighet! Det er kanskje tatt i tiden under ombygging, uten at jeg har reagert på det? - De prøvde sikkert et slikt "delt" lok før de gikk videre med å ta alle? Det er ikke for å protestere - kun interessant å vite - og spesielt hensikten til bufferter om de var koblet sammen med SA3-koblinger?
|
||
![]() |
||
Ola Ahlström ![]() Veteran ![]() Joined: 13 juli 2012 Status: Offline Points: 170 |
|
På det svenska forumet Mötespåret avslöjas nu ikväll och bekräftas mycket av hemlighetsmakeriet bakom den kommande Dm och El12:an från Roco
Vi, svenskar och norrmän, har uppenbarligen mycket spännade modeller att se fram emot.
/Ola
|
||
![]() |
||
GETEL57 ![]() Veteran ![]() Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
|
El12 bilder på tysk forum. Nederst på innlegget ligger det noen fine bilder som viser buffer etc. Bildene er ikke datert
|
||
Terje
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
|
Nå har jeg funnet et av de bilder av en tilsynelatende 3-seksjons El 12 uten bufferter. Se på avstanden mellom 2-seksjonsloket som går først og 3-seksjonsloket bak. For meg synes det likt?
Bildet er hentet fra denne linken: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=104752
![]() Edited by Kjell H. - 14 januar 2013 at 11:19 |
||
![]() |
||
jonas_sth ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
|
El12 från Märklin
Edited by jonas_sth - 14 januar 2013 at 11:41 |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Men 3-seksjonsloket bak er en El. 3, ikke El 12. Fotograf er forøvrig Trygve Ramsloe senior / Ofoten Museum- Edited by ses - 14 januar 2013 at 11:57 |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Samme lok ca 10 år senere: |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Da har jeg i farten blandet El 3 og El 12. - Beklager!
|
||
![]() |
||
|
Roligt om nu två tillverkare kommer med samma modell
![]() Edited by jonas_sth - 14 januar 2013 at 12:40 |
||
![]() |
||
richardvoorhaven ![]() Viderekommen ![]() Joined: 21 oktober 2011 Location: Nederland Status: Offline Points: 99 |
|
may be I missed something here.
Roco plans an El.12. Is there another manufacturer planning an El.12 as well? mvh Richard
|
||
![]() |
||
|
Här är Märklin
Edited by jonas_sth - 14 januar 2013 at 13:46 |
||
![]() |
||
richardvoorhaven ![]() Viderekommen ![]() Joined: 21 oktober 2011 Location: Nederland Status: Offline Points: 99 |
|
okay, thanks :-)
|
||
![]() |
||
|
Begge er 1970-utgaver og skal vel da ha stor topplykt? - Og så var det buffertene da - på El12! :-)
Det kommer sikkert en Trix-utgave også!
Da spørs det bare om det er marked for en fra Roco i tillegg?
Det jeg glemte å si var at Märklin kommer med nytt opplag av klassikeren SJ Litt. Da og 2 versjoner av El10, både i grønt og brunt. Den grønne mener jeg var annonsert i 2012 og er noe forsinket? Edited by Kjell H. - 14 januar 2013 at 14:59 |
||
![]() |
||
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 650 |
|
Du mener vel er det marked til en fra Märklin også?
![]() Nå vil ikke jeg starte en ny Märklin vs Resten diskusjon men her i Norden vil jeg anta at Roco har en større kundegruppe en Märklin?
|
||
![]() |
||
|
Vel, Märklin var først ute med nyheten, rent offisielt på deres hjemmeside. Roco følger trolig opp i løpet av dagen?
Dette ligger an til et kappløp om markedet i Norden. - Tror det vil inspirere begge produsenter til forsert leveranse?
Man kan håpe på 2 modeller som er forskjellige? Det er nok mer mulig for Dm3 enn for El 12?
- Om Märklin er større i Norden enn Roco, vet jeg ikke. Når de sikkert inkluderer en Trix-utgave, dekker de begge markeder.
|
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
|
Nå virker jeg sikkert litt ani marklin, men jeg tror roco sin blir bedre mtp det marklin har laget før, det er bare noe jeg har fått for meg, men jeg gleder meg til å se roco og marklin sine modeller! skikkelig tøft lok det der!
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
|
Jeg synes det er mer spennende at Märklin/Trix også kommer med Mas vognene, i filigrann utførelse.
Hvis Roco har tenkt på det samme (som er sannsynlig), er rotteracet virkelig i gang. Jeg lener meg imidlertid rolig tilbake å plukker ut den kombinasjonen som passer meg best. Akkurat nå satser jeg på: Roco El 12 i 50-talls utføresle med eikehjul og en Mas vogner fra Trix, noen få fra Perl og noen flere fra UGJ (alle med litt forskjellig utførelse).
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
|
Etter det jeg kan se, så er Trix-utgaven (se side 104 på denne linken http://medienpdb.maerklin.de/produkte/pdfs/Trix_NH_2013.pdf) utstyrt med eikehjul mens Dm3 har SAB-hjul. Det står at El 12 har "gammel anordning av dører til førerstanden" men etter det jeg kan se, ikke frontdør? Der står en 3. bremseslange på prototypen midt der frontdøren skal være.
Derved er kanskje prototypen nærmere en 60-tallsutførelse enn en 70-tallsutførelse som Märklin oppgir den skal være?
Ellers er Dm3 av 1200-serien mens El12 produksjonsmessig ble produsert like i etterkant av 800-serien og før 900-serien av Dm. - Tror derfor også at ventilasjonsåpninger langs taket er forskjellig fra 1200-serien?
- Om Roco retter disse detaljer, så blir vel det er bedre modell av El12 enn utgangspunket fra Märklin i et Dm 1200-lok?
(Presisering) Edited by Kjell H. - 14 januar 2013 at 20:11 |
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
|
Her er en skarpere utgave av samme bilde: |
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1632 |
|
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
pkonc ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
|
Der traff du antagligvis spikern på hodet meget godt.
![]() |
||
![]() |
||
pkonc ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
|
Markliroco eller Rocarklin........ ingen som tror på et sammarbeide mellom Roco og Marklin ?........ det er 2013 vet dere og nye tider.
|
||
![]() |
||
|
![]() |
||
|
Den så da unektelig dondrandes flott ut, er det noen som vet om den vil bli levert med Norrlandsplog også ? ....... og SAB hjul også ?........ altså en litt mer moderne utgave enn den på bilde som vel er en tidlig utgave ?
|
||
![]() |
||
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |