MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norske damplok H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norske damplok H0

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Norske damplok H0
    Posted: 12 november 2006 at 12:50

Hei!

Veit nokon om ein kan få kjøpt norske damplok til ein rimelig penge( prisklasse 2000-4000)?

Om ingen veit det kan nokon anbefale nokre gode ombyggingsprosjekt?

Mvh

Bjørnar Berge

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 18:45
Steinar Jeppestøl og Steinar Snøtun har et byggesett av type 18c. De kommer også med type 20 og 21 om ikke så lenge. Her er vel den totale prisen litt over 4000 med alle delene som trengs, men da får du også et utrolig flott lokomotiv med litt tålmodighet
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 20:48
Kor kan eg få tak i dette?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 21:19

Hva med Type 63 - Stortyskeren - som har vært levert fra: Liliput (2 ganger), Gützold (flere varianter) og Märklin. Det bør være enkelt å få tak på en i bruktmarkedet. Meget aktuell modell av et lokomotiv i over 70 eksemplarer ved NSB.

Roco har levert Type 61 - Lilletyskeren - i 2 varianter. Disse er kanskje vanskeligere å få tak på, og er i tillegg en modell av et lok som er veldig unorsk. Dette var lokomotiver som tyskerene hadde med seg (i likhet med Stortyskeren), men som fungerte dårlig her i landet og ble forholdsvis raskt hugget opp etter krigen.

Av skiftelok bør det være enklest å få tak på Liliputs Tigerli, som har vært levert i 2 varianter. Første gang ble den presentert som Type 25e, og Type 43 ved siste leveranse. Begge er omtrent like riktige/feil i forhold til modellen, men den gir vel et best inntrykk av en Type 43.

 

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 00:13

Hei!

Type 17, eller "Stor sekstia", er ett damplokomotiv det finnes en modell på markedet som kan la seg "fornorskes". Dette lokomotivet ble anskaffet i en periode da Statsbanene kjøpte mange damplokomotiv fra U.S.A. og således finnes i modell på det amerikanske mj-markedet. Model Power og Frateschi Trens har denne i modell.

Med tanke på "fornorsking" av damplokomotiver kan man jo vurdere Br.89/T3-modellen som er produsert av Fleischmann, Märklin og Trix. Ett eller to slike damplokomotiv måtte den tyske okkupasjonsmakten avstå til Norge etter krigen. Ett skal visstnok ha endt sine dager som skiftelok i Kirkenes, mens det andre ble stående en periode på Marienborg i påvente av en revisjon det tydligvis aldri fikk, før NSB solgte lokomotivet (til Tyskland?). Slik som "Gammelstyskeren" fikk typebetegnelse 61 og "Stortyskeren" 63, skal visstnok Br.89 lokomotivet vært tiltenkt type 62.

For en stund tilbake produserte også DJH model loco ett lite byersk damplokomotiv, som var av samme type som ble benyttet på Bruksbanen Askim-Solbergfoss. Er det noen av forumbrukerne som husker prod. nr. på denne modell, da den ikke lenger er i produksjon?

Ved å legge på "ett par lapper" til, kan man jo få seg en ferdigbygget og velkjørende messingmodell av Type 31b fra Brimalm Engineering.



Edited by Roger - 13 november 2006 at 22:03
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 21:58

Hei!

Med en "god porsjon" Modeller"s Licence, kan man jo benytte modeller av de "norske" damplokomotivene som aldri kom i bruk.

Etter den andre verdenskrig kjøpte NSB 4 utrangerte lokomotiver av United States Army Transportation Corps (USATC). Det var tre ALCO-damplokomotiver, samt én Catepillar diesel skiftetraktor.

Skiftetraktoren var det eneste lokomotivet som havnet i tjeneste, og fikk navnet "Pillarguri", da de tre ALCO-damplokomotivene fra USATC hadde ett akseltrykk som var for tungt for våre baner. 69 tonn uten tender, fordelt på 3 aksler(!). ALCO-lokomotivene kom derfor aldri i trafikk og ble gjemt unna (under pressening) i påvente på opphugging. Én av kjelene skal visstnok ha blitt demontert og benyttet i industrien.

De tre ALCO-lokomotivene hadde følgende littra:

  • ALCO 70424/1942 USATC 4005
  • ALCO 70394/1942 USATC 4007
  • ALCO 70407/1942 USATC 4010

Denne linken viser bildet av lokomotivtypen. I H0 lages ett tilsvarende lokomotiv av Bachmann (tenderen er ikke helt av samme type som de "norske" hadde).

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 08:54
Originally posted by Roger Roger wrote:

.........

Etter den andre verdenskrig kjøpte NSB 4 utrangerte lokomotiver av United States Army Transportation Corps (USATC). Det var tre ALCO-damplokomotiver, samt én Catepillar diesel skiftetraktor.

Skiftetraktoren var det eneste lokomotivet som havnet i tjeneste, og fikk navnet "Pillarguri", da de tre ALCO-damplokomotivene fra USATC hadde ett .......

Finnes det noe bilde av Pillarguri?  Hvilken type lok var dette?  (Er litt tynn når det gjelder US lok!)  Hvor ble det brukt, og hvor lenge?  Hvilken litra fikk det?

 

 

Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 11:38

Her er link til Pillarguri  Skde 216 nr 106 på NJKs materielldatabase.

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?eid=3383&aut=

 

mvh Ragnar
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 12:58
Originally posted by RaA RaA wrote:

Her er link til Pillarguri  Skde 216 nr 106 på NJKs materielldatabase.

 

Hva var utgangspunktet for dette loket?  Hvilken amerikansk modell?

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 15:01

Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Hva var utgangspunktet for dette loket?  Hvilken amerikansk modell?

Er du sikker på den var amerikansk?? informasjonen i stasjonsdatabasen står jo som usikret, altså er det vel ikke sikkert loket var en caterpillar. Kan jo hende den bare hadde tilnavnet fordi motoren var en caterpillar? Egentlig syns jeg loket på bildene ser ut som et lite industrilok som har fått påbygget større ramme og førerhytte for å kunne brukes på normalspor.

Eirik

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 15:33
Originally posted by eika eika wrote:

Er du sikker på den var amerikansk?? informasjonen i stasjonsdatabasen står jo som usikret, altså er det vel ikke sikkert loket var en caterpillar. Kan jo hende den bare hadde tilnavnet fordi motoren var en caterpillar? Egentlig syns jeg loket på bildene ser ut som et lite industrilok som har fått påbygget større ramme og førerhytte for å kunne brukes på normalspor.

Eirik



At det står som usikret i MDB (Materielldatabasen) betyr ikke mer enn at vi tar et lite forbehold. Men et eller annet sted i bakhodet mitt surrer det noe med at denne dieselelektriske traktoren kommer fra Filipinene. Men USA hadde vel tunge interesser inne der rett etter Krigen, hadde de ikke?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 15:44

Originally posted by ses ses wrote:

At det står som usikret i MDB (Materielldatabasen) betyr ikke mer enn at vi tar et lite forbehold. Men et eller annet sted i bakhodet mitt surrer det noe med at denne dieselelektriske traktoren kommer fra Filipinene. Men USA hadde vel tunge interesser inne der rett etter Krigen, hadde de ikke?

Historie er ikke min sterke side Men siden loket var her i 1942 i følge databasen, altså under krigen, så jeg for meg at det kanskje var skrudd sammen av noen tiloversblevne rester fra en eller annen av de mange tyske produsentene av små gruvelok før krigen?

Eirik

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 18:36
Det er byggeår 1942 det skal være.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 22:11

Hei!

Originally posted by ses ses wrote:

Men et eller annet sted i bakhodet mitt surrer det noe med at denne dieselelektriske traktoren kommer fra Filipinene. Men USA hadde vel tunge interesser inne der rett etter Krigen, hadde de ikke?

Det stemmer. Dette lokomotivet gikk i USATC-tjeneste på Filipinene før det ble solgt til Norge. Hytta har tilkommet i ettertid mens lokomotivet var i norsk tjeneste.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 15:46
Jeg blåser liv i denne tråden igjen.

Er det noe nytt om norske damplok som er til salgs hos produsentene nå i 2013? Ser at nmj har en stortysker som kan bestilles. Lurer på noen mindre damplok også uten at jeg kjenner til noen typebetegnelse eller epoke.
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 16:35
NMJ har fortsatt lok av type 32 til salg, vises nettsidene deres. Dette er et mindre lok enn stortysker, tanklok akselrekkefølge 1'C1'. De som har disse modellene er visstnok veldig fornøyd med dem. De har vært på flere Fremo-treff jeg har vært, og de har gått upåklagelig der. 
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 17:11
så den, men superline serien blir for dyrt.
Marius
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 18:51
Originally posted by _marius _marius wrote:

så den, men superline serien blir for dyrt.


Da har du etter det jeg vet kun Rocos gammeltysker - tysk BR57, norsk litra 61A. Samt Liliputs lille Tigerli som kan likne norsk Type 25e/43a. Steinar & Steinar har vel annonsert at de kommer mede Type 20/21 i byggesett, og de har laget Type 18 som NMJ har i Superline. Fra før har jo Scantrain hatt et byggesett av Type 21.(Og 18??)

Av halvdyre dampere er Brimalms Type 31 og Type 24. Ellers blir det Superline med Type 15, 18, 26, 29, 30, 31, 32, 39 og 49.

For mange år siden kom det en lokserie i smalspor fra Urskog Hølandsbanen. Men disse er veldig vanskelig å få tak i nå. Thats it tror jeg, om ikke noen andre kommer på noen jeg har glemt.

Håper NMJ kommer med Type 21 neste Nürnberg.

Ellers er det å si at stortyskeren Type 63 a i tillegg til Märklin/Trix også kom fra Gützold med stivrammetender. Det var mulig å få en badekartender attåt i tysk versjon, men den måtte fornorskes. Ellers kom Liliput også med stortyskeren med badekartender, men den var litt grov i detaljene i motsetning til Gützolds, som til gjengjeld ikke var så solid som Liliputs.

Det bør jo for ordens skyld nevnes at minidamperen Glaskasten gikk i Kirkenes på Hafenbahn der under krigen. Trix-versjonen er nyydelig å se på.

Edited by Tog - 02 april 2013 at 18:53
Back to Top
Skjalg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skjalg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 20:33
Amundsen Hobby har stortyskeren i Trix utgave på tilbud til 2 950 kroner.

For de som kjører Märklin finnes det selvsagt også en stortysker, men denne er ikke på tilbud.

Edited by Skjalg - 02 april 2013 at 20:34
_Skjalg
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2013 at 20:53
Originally posted by Skjalg Skjalg wrote:

Amundsen Hobby har stortyskeren i Trix utgave på tilbud til 2 950 kroner.

For de som kjører Märklin finnes det selvsagt også en stortysker, men denne er ikke på tilbud.
 
Gudmestad Leker og modeller har Märklin utgave til 2600.-
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2013 at 16:19
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

For en stund tilbake produserte også DJH model loco ett lite byersk damplokomotiv, som var av samme type som ble benyttet på Bruksbanen Askim-Solbergfoss. Er det noen av forumbrukerne som husker prod. nr. på denne modell, da den ikke lenger er i produksjon?
 
Dette er jo en gammel tråd, og etter at jeg postet meldingen over har jo Fleischmann satt dette lokomotivet i produksjon, tilsvarende DJH-modellen som omtalt over.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 14:15
NMJ har også levert Type 30a som byggesett og ferdigmodell i Topline. Er å finne på bruktmarkedet iblandt.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 14:29
Det evige spørsmålet er jo. Finnes det damplok sim lar seg fornorske eller som har korrekt understell til en norsk overdel?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 14:47

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Det evige spørsmålet er jo. Finnes det damplok sim lar seg fornorske eller som har korrekt understell til en norsk overdel?

Evit, og evig. Vi vet vel svaret på det første, og de aktuelle kandidatene er vel allerede navnt i denne tråden:

  • Type 63 = DR BR52 Kriegslok. Kan brukes omtrent som de er, evt. med små modifikasjoner i detaljene.
  • Type 61 = DR BR57.  Kan brukes omtrent som de er, evt. med små modifikasjoner i detaljene. Begge disse leveres da av og til av MJ-produsentene i NSB-varianter.
  • Type 43 (+type 25e) = SBB 3/3. Likheten er ikke alltid helt perfekt, og det finnes mange varianter av SBB 3/3, så der må man se om likheter og forskjeller er innenfor det akseptable, evt. foreta fornorskning selv. 
  • I tillegg et par enkeltlok utenfor NSB-systemet: Solbergfossbanens nevnt her i tråden, og en Glasskasten også nevnt.

Utover dette er det lite (intet?). Damplok i Norge ble for en stor del produsert for akkurat det selskapet (95 % NSB) og det formålet loket skulle brukes til, slik at de er på en måte særnorske. Selv Baldwinlokene som for en del er satt sammen av hyllevarer (en kjel her, en sylinderblokk der...), framstår som unike og ikke særlig likt noe man finner på amerikanske baner ellers. Det er i vår nyeste tid at man ser et visst europeisk fellesmarked for lokomotiver. Og selv i dag leveres Flirt o.l. med særnorske tilpassinger.

Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 15:05
Hei!
 
Denne gamle tråden kan kanskje være av interesse i denne tråden også?
Den genererte i sin tid en annen diskusjon om å få støpt Type 25-overdeler hos Tikøb Hobby, men prosjektet ble aldri realisert. Siden den gang har jo 3D-printing blitt vanligere, og tiden er kanskje atter moden for å diskutere hvorhvidt man kan få laget CAD-tegninger til lokene nevnt i den første linken i denne tråd, og fått 'printet' dem tilpasset chassiene??
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 16:13
Jeg har vært inne på tanken selv. Men problemet er at Liliput ikke har Tigerli på programmet lengre.
Så er ikke noe poeng å lage en ny overdel om man ikkefår tak i underdelen.
Og er det til privat bruk er Tigelien såpass lik at den kan bygges om for en modell.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 16:42
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Det evige spørsmålet er jo. Finnes det damplok sim lar seg fornorske eller som har korrekt understell til en norsk overdel?

Evit, og evig. Vi vet vel svaret på det første, og de aktuelle kandidatene er vel allerede navnt i denne tråden:

  • Type 63 = DR BR52 Kriegslok. Kan brukes omtrent som de er, evt. med små modifikasjoner i detaljene.
  • Type 61 = DR BR57.  Kan brukes omtrent som de er, evt. med små modifikasjoner i detaljene. Begge disse leveres da av og til av MJ-produsentene i NSB-varianter.
  • Type 43 (+type 25e) = SBB 3/3. Likheten er ikke alltid helt perfekt, og det finnes mange varianter av SBB 3/3, så der må man se om likheter og forskjeller er innenfor det akseptable, evt. foreta fornorskning selv. 
  • I tillegg et par enkeltlok utenfor NSB-systemet: Solbergfossbanens nevnt her i tråden, og en Glasskasten også nevnt.

Utover dette er det lite (intet?). Damplok i Norge ble for en stor del produsert for akkurat det selskapet (95 % NSB) og det formålet loket skulle brukes til, slik at de er på en måte særnorske. Selv Baldwinlokene som for en del er satt sammen av hyllevarer (en kjel her, en sylinderblokk der...), framstår som unike og ikke særlig likt noe man finner på amerikanske baner ellers. Det er i vår nyeste tid at man ser et visst europeisk fellesmarked for lokomotiver. Og selv i dag leveres Flirt o.l. med særnorske tilpassinger.


Tenkte kanskje på en mer omfattende ombygging en det du antok.  
Om vi omformulere det litt, finnes det lok som har samme hjulavstand, hjuldiamter og gangtøy som noen norske?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 16:53
Hei!
 
Det finnes jo noe informasjon om dette i linken i mitt forrige innlegg:
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

 Jeg registrerer at det i utlandet tydeligvis finnes ett marked for lokomotivkåper, som passer over ett allerede masseprodusert chassi, for å få frem spesielle damplokomotivtyper. Foreløpig har det dessverre vært liten eller ingen slik produksjon rettet mot norske damplokomtivtyper.
 
Under forutsettning at chassiet som skal brukes til en slik fremstilling, skal være kommersielt, masseprodusert, og derved billig og lett tilgjengelig, er det noen som vet hvilke chassis-typer som vil passe godt som drivverk til "norske" damplokomotiver?
 
Jeg har lett litt på internett hva norske forumdeltakere har skrevet egnede chassier tidligere, og funnet følgende:
  • Tigerli E 3/3 egnet for NSB type 25a og type 43.
  • Br 24 egnet for NSB type 27.
  • Br 64 egnet for NSB type 32 (ekstra løpeaksel må legges til).
  • Br 17 egnet for NSB type 30.

Denne informasjonen er basert på opplysninger innhentet gjennom historikken i flere forskjellige norske mj-forum.

Fordelen med denne form for produksjon er jo at "kåpa er universell" og at det sikkert finnes egnede understell som også passer for "Märklin og 3R" for de som kjører det, foruten at at dette blir rimeligere damploksmodeller enn tilsvarende i 'SuperLine'.

Edited by Roger - 04 april 2013 at 17:00
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 17:20

Stusser litt ved BR24 for type 27. Akselrekkefølgen passer ikke (1'C vs. 2'C) men det er kanskje drivhjulavstander og hjulstørrelse som er rimelig likt?

Selv brukte jeg i sin tid (40 år siden) en Fleischmann BR24 som understell for en NSB type 32. Da tok jeg en tenderaksel og bygde bakre boggi av:

 

Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 17:30
Hei!
 
Dette var en fin og troverdig modell, Svein!! Clap
Dersom noen får "printet" eller støpt overdeler til tilsvarende lokomotiv, stiller jeg meg først i køen for å kjøpe!
Jeg vet ikke hvor mye arbeid og tid det tar å lage tegning for ett slikt lokomotiv i CAD?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,110 seconds.