Ønskemodell |
Post Reply | Page 123 9> |
Author | ||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 desember 2007 at 19:31 |
|
Tilsvarende tråder har vært oppe før, men nå under middagen fikk jeg lyst til å lufte tråden igjen. 1) Hva er din ønskemodell som ferdig modell?
2) Hva er din ønske modelle som byggesett(Messing, hvitmetall, plast osv)
For min del så står nok en EL11 i plast høyt.
Som byggesett ønsker jeg meg en Lm2 Edited by SveinR - 08 desember 2007 at 19:31 |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg velger å bare svare på det første spørsmålet siden jeg foretrekker å kjøpe ferdige modeller. Føler at det meste av lok som jeg er interessert i finnes, så min ønskemodell som ferdig modell for øyeblikket er WLAB-2 sovevogner.
|
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For å være helt ærlig, så hadde jeg faktisk syntes det var enda gøyere om el11"n var et byggesett. Må innrømme at modeller som jeg har bygget selv har en mye høyere verdi for meg. Jeg har både modeller fra NMJ superline og AgderModellTeknikk. Men det er modellene som kommer ifra byggesett/scratchbygging som jeg har framme. Ferdig modeller kjøper jeg kikker på dem, prøvekjører dem og så putter dem tilbake i esken igjen.
En liten avsporing bare, så fortsett på spørmålene mine.
God helg
|
||
Mvh
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Som ferdigmodell kunne jeg ønske meg en Skd. 224 i H0, og som byggesett kunne jeg ønske meg norske damplokomotivskåper i hvittmetall eller resin som passer over allerede eksisterende understell/chassi.
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er med på den WLAB-2 modellen, det hade vært tøft
|
||
Mvh
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
NMJ Superline El 12, Dovregubbe og Di3.603 står øverst på min liste for tiden.
El5 og 8 er imidlertid de jeg vet hvordan å få tak i, de ligger på plass Nr.4 og 5. Fra andre produsenter er det nok Damproter Nr.6 fra Collector model som ligger øverst. |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som ferdigmodell hadde det vært veldig kjekt med WL5.
Som byggesett kunne jeg tenkt meg Di 8 og El 11 og Os tømmervogner. Edited by Andreas - 08 desember 2007 at 20:41 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
vetle1
Veteran Joined: 20 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bm 86 og bm 70 i plast hadde vært fint som ferdigbygget.
El 11 i messingbyggesett hadde vært tøft!
|
||
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen mvh Vetle Forumet smalspor avd. Arendal |
||
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Glemte alt som heter motorvogner. BM70 i den gamle nydesignen er jo knalltøft! BM73 hadde også vært moro. Ikke fordi jeg er en stor tilhenger av typen, men fordi jeg er vant til å se det og derfor skulle jeg gjerne hatt det i modell.
|
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
Jolsen
Medlem i MJF Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Enig med Svein i at det er mye mer gøy med byggesett. Føler jeg får "mer" for pengene - selv om byggesettene ofte er dyrer enn ferdigmodellene. Alle timene med loddebolten har også en verdi!
Ad. de to spørsmålene:
1) Ferdigmodeller - Norske damplok, gjerne også i H0e (gjenopptok hobbyen akkurat for sent til utsalget av Urskog Hølandsb).
2) Bygesett - Snødryddeutstyr (sporrensere m.v.)
John
|
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
1) Ferdigmodell: BM87 med lyd og fungerende eksos.
2) Byggesett: BM87 med lyd og eksos.
Da skulle julen være bankers for deg, EL12 og NSB damproter ligger for salg nå så løp å kjøp!
Mvh.
Arne
|
||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fungerende eksos!! Finnes det på noen modell i det hele tatt?? Kanskje dine drømmer blir virkelighet en dag. |
||
Mvh
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, Arne du har så rett MEN jeg har ikke råd til EL12 og er ikke CMC-medlem |
||
Daniel Aune
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg skal jo selge mine NMJ di3ere så vis jeg er heldig, rekker jeg kanskje....
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
1: Ferdigmodell av WL2
1: Ferdigmodell av Skd 224
|
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei SveinR Som nysølv/messing byggesæt El 5 og El 9. De burde ikke være specielt vanskelige at konstruere og bygge, da der ikke er alt for mange "runde" hjørner. Her skulle der også være mulighed for at finde en undervogn med et godt drev, som passer.
Derudover vill en Cmb 16 b "Padda" være et fint lille indslag på ethvert anlæg.
God søndag
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
BM69 i nydesign og kanskje BM72 som ferdigmodeller...
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ferdigmodell/byggesett-
BM87 har vært ønsket mitt i mange år, både som byggesett og ferdigmodell. - Både i A- og B-versjon.
Ellers har jeg savnet de gamle BM86-vognene i A-versjon med skjørt og utfellbare stigtrinn (som BM86.49).
Byggesett -
Det hadde vært hyggelig om BM70 hadde blitt lagt ut som byggesett. Delene var jo i produksjon for en del år siden men alle som hadde bestillt ferdigmodell fikk ikke.
Ellers så hadde jeg ønsket støtdemperfester til BM71/73 i messing (2 typer) for å komplettere eksisterende modeller. Sikkert noen flere som er interessert i dette?
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Wl5 fantes i byggesett(vet ikke om det er utsolgt) Og kommer som ferdig modell(ikke i år)
Ønskeliste vogner: Hadde wlab-2 gjort seg, og Bf 14.
Lok: Di8
Motorvogner: 92,89/91 .
Helst ferdigbygget.
Håper det dukker opp noen utgaver i forbindelse med messa i Tyskland til neste år
|
||
A matter of life and death
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Byggesett eller ferdigmodell spiller ikke så stor rolle for meg, men at de er riktige mht mål og detaljer setter jeg meget stor pris på. Ellers er det vel blitt en selvfølge at drivverket skal være bra/meget bra med godt strømopptak, forbildelig trekkraft og hastighet. Plass til en dekoder og alt av lys er også noe mange er opptatt av.
Ønskemodeller: BM 87, BM 86 med skrå fronter, El 4 (kan bygges på eksisterende understell fra Roco), Type 25 (et lite heilnorsk dampskiftelok mangler totalt), Skd 213 (som skapt for å komme fra Skaladesign).
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Er det ralistisk at forestille sig en overdel messing/plast af type 25 damploket, som passer til en færdig undervogn?
Se feks. http://www.tikobhobby.dk/loko_default.htm DSB type F
Mange hilsner
Dan
|
||
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Som jeg tidligere har antydet i denne tråden, kunne det være interessant å få produsert norske (damp-) lokomotivkåper som passer på allerede tilgjengelige understell. - Jeg vet dog ikke hva Kim Møller på Tikøb tar for å fremstille en kåpe. Noen som har noen idé? - Det kunne jo kanskje være gjenstand for ett løft-i-flokk-prosjekt. |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Daniel Aune
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et lite sidespor i tråden: Modeller jeg tror kan fremstilles ved løft i flokk eller andre muligheter: EL4- Roco eller trix EL2- Ved STERK påvirkning av fulgurex Type 26c- Brimalm? Edited by Daniel Aune - 09 desember 2007 at 19:35 |
||
Dan Rasmussen
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Roger
Det var ikke for at "stjæle" din ide, blot havde jeg glemt at du allerede havde nævnt dette - undskyld !!
Men ideen kan være med til at give mj Norge lidt mere damp til en rimelig pris.
Mange hilsner
Dan
|
||
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
[/QUOTE]
Fungerende eksos!! Finnes det på noen modell i det hele tatt?? Kanskje dine drømmer blir virkelighet en dag. [/QUOTE] Tjaa....finnes jo damp så hvorfor ikke?
Skulle lagt med en videosnutt fra Sira som viser hva jeg ønsker, men web-hosten min svikter meg i kveld.
Firkanten med kryss i midten skulle det vært et bilde eller er det bare jeg som ikke ser det.
Arne
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
jeg ser det heller ikke
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det denne du tenker på Arne?
|
||
aha
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jupp! der var den jo og ikke minst denne BM89
Er vel ikke helt ulikt på 87-vogna heller tenker jeg eller hur Svein??
Arne
|
||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jupp! der var den jo og ikke minst denne BM89
Er vel ikke helt ulikt på 87-vogna heller tenker jeg eller hur Svein??
Arne [/QUOTE]
Kan ikke huske at jeg hadde bevegelige Preiserfigurer på Flikkeid modulen min.
Er det noen som har erfaring ved bruk av slike damp"generatorer"? Kan de brukes til eksos?
|
||
Mvh
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har fortsatt tilgode å bli veldig imponert av damp "generatorer", men når jeg tenker meg om burde de være perfekt til å gjennskape eksos!
Røyken kommer mer som fra en ulmebrann enn som fra en taktfast dampmaskin som "spytter" røyk og damp ut på hvert slag.
En annen ulempe er at det skal helles olje ned i generatoren. Det kan lett bli litt søl, og enda mer blir det hvis modellen legges opp ned (ved f.eks service/hjulpuss). Har også lagt merke til at noen generatorer spruter små dråper mens de er i action.
Men det hadde vært morro å prøvd. Kanskje jeg skal prøve å legge inn en Seuthe i romhjulen på min Cmdo 9?
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Post Reply | Page 123 9> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |