Ønskemodell
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3119
Printed Date: 26 november 2024 at 00:59 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Ønskemodell
Posted By: SveinR
Subject: Ønskemodell
Date Posted: 08 desember 2007 at 19:31
Tilsvarende tråder har vært oppe før, men nå under middagen fikk jeg lyst til å lufte tråden igjen.
1) Hva er din ønskemodell som ferdig modell?
2) Hva er din ønske modelle som byggesett(Messing, hvitmetall, plast osv)
For min del så står nok en EL11 i plast høyt.
Som byggesett ønsker jeg meg en Lm2
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Replies:
Posted By: Yngve
Date Posted: 08 desember 2007 at 19:35
Jeg velger å bare svare på det første spørsmålet siden jeg foretrekker å kjøpe ferdige modeller. Føler at det meste av lok som jeg er interessert i finnes, så min ønskemodell som ferdig modell for øyeblikket er WLAB-2 sovevogner.
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 08 desember 2007 at 19:42
For å være helt ærlig, så hadde jeg faktisk syntes det var enda gøyere om el11"n var et byggesett. Må innrømme at modeller som jeg har bygget selv har en mye høyere verdi for meg. Jeg har både modeller fra NMJ superline og AgderModellTeknikk. Men det er modellene som kommer ifra byggesett/scratchbygging som jeg har framme. Ferdig modeller kjøper jeg kikker på dem, prøvekjører dem og så putter dem tilbake i esken igjen.
En liten avsporing bare, så fortsett på spørmålene mine.
God helg
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Roger
Date Posted: 08 desember 2007 at 19:54
Hei!
Som ferdigmodell kunne jeg ønske meg en Skd. 224 i H0, og som byggesett kunne jeg ønske meg norske damplokomotivskåper i hvittmetall eller resin som passer over allerede eksisterende understell/chassi.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 08 desember 2007 at 19:56
Yngve wrote:
Jeg velger å bare svare på det første spørsmålet siden jeg foretrekker å kjøpe ferdige modeller. Føler at det meste av lok som jeg er interessert i finnes, så min ønskemodell som ferdig modell for øyeblikket er WLAB-2 sovevogner. |
Jeg er med på den WLAB-2 modellen, det hade vært tøft
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 08 desember 2007 at 20:05
NMJ Superline El 12, Dovregubbe og Di3.603 står øverst på min liste for tiden.
El5 og 8 er imidlertid de jeg vet hvordan å få tak i, de ligger på plass Nr.4 og 5.
Fra andre produsenter er det nok Damproter Nr.6 fra Collector model som ligger øverst.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 08 desember 2007 at 20:38
Som ferdigmodell hadde det vært veldig kjekt med WL5.
Som byggesett kunne jeg tenkt meg Di 8 og El 11 og Os tømmervogner.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: vetle1
Date Posted: 08 desember 2007 at 20:50
Bm 86 og bm 70 i plast hadde vært fint som ferdigbygget.
El 11 i messingbyggesett hadde vært tøft!
------------- Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen
mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 08 desember 2007 at 21:04
Glemte alt som heter motorvogner. BM70 i den gamle nydesignen er jo knalltøft! BM73 hadde også vært moro. Ikke fordi jeg er en stor tilhenger av typen, men fordi jeg er vant til å se det og derfor skulle jeg gjerne hatt det i modell.
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: Jolsen
Date Posted: 08 desember 2007 at 21:04
Enig med Svein i at det er mye mer gøy med byggesett. Føler jeg får "mer" for pengene - selv om byggesettene ofte er dyrer enn ferdigmodellene. Alle timene med loddebolten har også en verdi!
Ad. de to spørsmålene:
1) Ferdigmodeller - Norske damplok, gjerne også i H0e (gjenopptok hobbyen akkurat for sent til utsalget av Urskog Hølandsb).
2) Bygesett - Snødryddeutstyr (sporrensere m.v.)
John
|
Posted By: aha
Date Posted: 08 desember 2007 at 21:14
Hei,
1) Ferdigmodell: BM87 med lyd og fungerende eksos.
2) Byggesett: BM87 med lyd og eksos.
Daniel Aune wrote:
NMJ Superline El 12, Dovregubbe og Di3.603 står øverst på min liste for tiden.
El5 og 8 er imidlertid de jeg vet hvordan å få tak i, de ligger på plass Nr.4 og 5.
Fra andre produsenter er det nok Damproter Nr.6 fra Collector model som ligger øverst. |
Da skulle julen være bankers for deg, EL12 og NSB damproter ligger for salg nå så løp å kjøp!
Mvh.
Arne
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 08 desember 2007 at 21:18
aha wrote:
Hei,
1) Ferdigmodell: BM87 med lyd og fungerende eksos.
2) Byggesett: BM87 med lyd og eksos.
Mvh.
Arne |
Fungerende eksos!! Finnes det på noen modell i det hele tatt?? Kanskje dine drømmer blir virkelighet en dag.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 08 desember 2007 at 21:29
aha wrote:
Hei,
1) Ferdigmodell: BM87 med lyd og fungerende eksos.
2) Byggesett: BM87 med lyd og eksos.
Daniel Aune wrote:
NMJ Superline El 12, Dovregubbe og Di3.603 står øverst på min liste for tiden. El5 og 8 er imidlertid de jeg vet hvordan å få tak i, de ligger på plass Nr.4 og 5. Fra andre produsenter er det nok Damproter Nr.6 fra Collector model som ligger øverst. |
Da skulle julen være bankers for deg, EL12 og NSB damproter ligger for salg nå så løp å kjøp!
Mvh.
Arne |
Ja, Arne du har så rett MEN jeg har ikke råd til EL12 og er ikke CMC-medlem
|
Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 08 desember 2007 at 21:31
Jeg skal jo selge mine NMJ di3ere så vis jeg er heldig, rekker jeg kanskje....
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 08 desember 2007 at 21:39
1: Ferdigmodell av WL2
1: Ferdigmodell av Skd 224
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 09 desember 2007 at 11:57
Hei SveinR
Som nysølv/messing byggesæt El 5 og El 9. De burde ikke være specielt vanskelige at konstruere og bygge, da der ikke er alt for mange "runde" hjørner.
Her skulle der også være mulighed for at finde en undervogn med et godt drev, som passer.
Derudover vill en Cmb 16 b "Padda" være et fint lille indslag på ethvert anlæg.
God søndag
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: asai
Date Posted: 09 desember 2007 at 13:25
BM69 i nydesign og kanskje BM72 som ferdigmodeller...
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 09 desember 2007 at 14:48
Ferdigmodell/byggesett-
BM87 har vært ønsket mitt i mange år, både som byggesett og ferdigmodell. - Både i A- og B-versjon.
Ellers har jeg savnet de gamle BM86-vognene i A-versjon med skjørt og utfellbare stigtrinn (som BM86.49).
Byggesett -
Det hadde vært hyggelig om BM70 hadde blitt lagt ut som byggesett. Delene var jo i produksjon for en del år siden men alle som hadde bestillt ferdigmodell fikk ikke.
Ellers så hadde jeg ønsket støtdemperfester til BM71/73 i messing (2 typer) for å komplettere eksisterende modeller. Sikkert noen flere som er interessert i dette?
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 09 desember 2007 at 17:41
Andreas wrote:
Som ferdigmodell hadde det vært veldig kjekt med WL5.
Som byggesett kunne jeg tenkt meg Di 8 og El 11 og Os tømmervogner. |
Wl5 fantes i byggesett(vet ikke om det er utsolgt) Og kommer som ferdig modell(ikke i år)
Ønskeliste vogner: Hadde wlab-2 gjort seg, og Bf 14.
Lok: Di8
Motorvogner: 92,89/91 .
Helst ferdigbygget.
Håper det dukker opp noen utgaver i forbindelse med messa i Tyskland til neste år
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 09 desember 2007 at 19:06
Byggesett eller ferdigmodell spiller ikke så stor rolle for meg, men at de er riktige mht mål og detaljer setter jeg meget stor pris på. Ellers er det vel blitt en selvfølge at drivverket skal være bra/meget bra med godt strømopptak, forbildelig trekkraft og hastighet. Plass til en dekoder og alt av lys er også noe mange er opptatt av.
Ønskemodeller: BM 87, BM 86 med skrå fronter, El 4 (kan bygges på eksisterende understell fra Roco), Type 25 (et lite heilnorsk dampskiftelok mangler totalt), Skd 213 (som skapt for å komme fra Skaladesign ).
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 09 desember 2007 at 19:15
Asgeir wrote:
Ønskemodeller: BM 87, BM 86 med skrå fronter, El 4 (kan bygges på eksisterende understell fra Roco), Type 25 (et lite heilnorsk dampskiftelok mangler totalt), Skd 213 (som skapt for å komme fra Skaladesign). |
Hei
Er det ralistisk at forestille sig en overdel messing/plast af type 25 damploket, som passer til en færdig undervogn?
Se feks. http://www.tikobhobby.dk/loko_default.htm - http://www.tikobhobby.dk/loko_default.htm DSB type F
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Roger
Date Posted: 09 desember 2007 at 19:22
Hei!
Dan Rasmussen wrote:
Asgeir wrote:
Ønskemodeller: BM 87, BM 86 med skrå fronter, El 4 (kan bygges på eksisterende understell fra Roco), Type 25 (et lite heilnorsk dampskiftelok mangler totalt), Skd 213 (som skapt for å komme fra Skaladesign). |
Hei
Er det ralistisk at forestille sig en overdel messing/plast af type 25 damploket, som passer til en færdig undervogn?
Se feks. http://www.tikobhobby.dk/loko_default.htm - http://www.tikobhobby.dk/loko_default.htm DSB type F
Mange hilsner
Dan
|
Som jeg tidligere har antydet i http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3064 - denne tråden , kunne det være interessant å få produsert norske (damp-) lokomotivkåper som passer på allerede tilgjengelige understell. - Jeg vet dog ikke hva Kim Møller på Tikøb tar for å fremstille en kåpe. Noen som har noen idé? - Det kunne jo kanskje være gjenstand for ett løft-i-flokk-prosjekt. ------------- Med vennlig hilsen RGER“Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 09 desember 2007 at 19:35
Et lite sidespor i tråden:
Modeller jeg tror kan fremstilles ved løft i flokk eller andre muligheter:
EL4- Roco eller trix
EL2- Ved STERK påvirkning av fulgurex
Type 26c- Brimalm?
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 09 desember 2007 at 21:01
Hei Roger
Det var ikke for at "stjæle" din ide, blot havde jeg glemt at du allerede havde nævnt dette - undskyld !!
Men ideen kan være med til at give mj Norge lidt mere damp til en rimelig pris.
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: aha
Date Posted: 09 desember 2007 at 22:09
[/QUOTE] Fungerende eksos!! Finnes det på noen modell i det hele tatt?? Kanskje dine drømmer blir virkelighet en dag.
[/QUOTE]
Tjaa....finnes jo damp så hvorfor ikke?
Skulle lagt med en videosnutt fra Sira som viser hva jeg ønsker, men web-hosten min svikter meg i kveld .
Firkanten med kryss i midten skulle det vært et bilde eller er det bare jeg som ikke ser det.
Arne
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 09 desember 2007 at 22:18
jeg ser det heller ikke
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 09 desember 2007 at 23:13
aha wrote:
Tjaa....finnes jo damp så hvorfor ikke?
Skulle lagt med en videosnutt fra Sira som viser hva jeg ønsker, men web-hosten min svikter meg i kveld .
Firkanten med kryss i midten skulle det vært et bilde eller er det bare jeg som ikke ser det.
Arne |
Er det denne du tenker på Arne?
http://www.youtube.com/watch?v=vWh_9ErNbAQ - BM89 og 87 på Sira
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: aha
Date Posted: 09 desember 2007 at 23:18
[/QUOTE]
Er det denne du tenker på Arne?
http://www.youtube.com/watch?v=vWh_9ErNbAQ - [/QUOTE]
Jupp! der var den jo og ikke minst denne http://www.youtube.com/watch?v=QIpg_aYmelE&feature=related - BM89
Er vel ikke helt ulikt på 87-vogna heller tenker jeg eller hur Svein??
Arne
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 10 desember 2007 at 11:06
aha wrote:
|
Er det denne du tenker på Arne?
http://www.youtube.com/watch?v=vWh_9ErNbAQ - [/QUOTE]
Jupp! der var den jo og ikke minst denne http://www.youtube.com/watch?v=QIpg_aYmelE&feature=related - BM89
Er vel ikke helt ulikt på 87-vogna heller tenker jeg eller hur Svein??
Arne [/QUOTE]
Kan ikke huske at jeg hadde bevegelige Preiserfigurer på Flikkeid modulen min .
Er det noen som har erfaring ved bruk av slike damp"generatorer"? Kan de brukes til eksos?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 10 desember 2007 at 20:46
Har fortsatt tilgode å bli veldig imponert av damp "generatorer", men når jeg tenker meg om burde de være perfekt til å gjennskape eksos!
Røyken kommer mer som fra en ulmebrann enn som fra en taktfast dampmaskin som "spytter" røyk og damp ut på hvert slag.
En annen ulempe er at det skal helles olje ned i generatoren. Det kan lett bli litt søl, og enda mer blir det hvis modellen legges opp ned (ved f.eks service/hjulpuss). Har også lagt merke til at noen generatorer spruter små dråper mens de er i action.
Men det hadde vært morro å prøvd. Kanskje jeg skal prøve å legge inn en Seuthe i romhjulen på min Cmdo 9?
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 10 desember 2007 at 22:40
Hei
Har talt med Kim Tikøb og han er ikke uinteresseret i at bygge en overdel til Type 25. Det kræver gode fotos og tegninger.
Det er altså bare at klø på !!!
Er I med derude?
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Jolsen
Date Posted: 11 desember 2007 at 17:49
Hei
Antydet han noe om pris???
I utgangspunktet med!
John
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 11 desember 2007 at 19:12
Jolsen wrote:
Hei
Antydet han noe om pris???
I utgangspunktet med!
John |
Hei John
Nej, vi har ikke talt pris på overdelen. Dertil kommer jo en passende undervogn.
Umiddelbart bør det være et projekt til absolut rimelig pris.
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Roger
Date Posted: 12 desember 2007 at 13:48
Hei!
Dan Rasmussen wrote:
Hei
Har talt med Kim Tikøb og han er ikke uinteresseret i at bygge en overdel til Type 25. Det kræver gode fotos og tegninger.
Det er altså bare at klø på !!!
Er I med derude?
Mange hilsner
Dan |
Dette var svært interessant og gode nyheter, Dan!
For å få dette fra planleggingsstadiet og på veg mot en eventuell realisering er det kanskje enkelte ting vi burde foreta oss:
- Opprette en egen disskusjonstråd, hvor de som kunne tenke seg en slik kåpe, melder sin interesse (forpliktende/uforpliktende påmelding?).
- Utnevne én kontaktperson som har kontakt vis-á-vis Kim Møller. Her kan det være fordel med "kortere" avstand og en som prater språket. - Påtar du deg oppgaven Dan?
- Innhente nødvendig informasjon om type 25, herunder tegninger og bilder, som oversendes den som utpekes som kontaktperson. her har kanskje en del av forumets medlemmer med større 1:1-kunnskap enn undertegnede mer å bidra med enn meg. Kanskje også noen som har tilgang til Jernbanemuseét? - Asgeir og Kjetil?
Just my 5 cents, for å ta ett skritt videre fra en internettdisskusjon på veg mot noe som kan bli en realitet. ------------- Med vennlig hilsen RGER“Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 12 desember 2007 at 17:27
Hei Roger
Jeg er med og påtager mig gerne opgaven som kontaktperson. Samtidig er jeg enig i at der skal oprettes egen tråd for det videre arbejde.
SveinR havde nok ikke tænkt at hans tråd skulle bruges på dette emne.
Samtidig vil jeg gerne overfor alle understrege at jeg ikke har nogen kommerciel interesse i et sådant projekt. Dette gør jeg alene fordi det kunne have interesse for andre end mig selv og fordi jeg kender Kim som en meget aktiv medspiller på den danske mj front. Når andre kan lave norske modeller og få noget godt ud af det, kan det nok også lade sig gøre i dette tilfælde.
Type 25 synes jeg er meget interessant for et sådant projekt. Enkelt og økonomisk overkommeligt for de fleste mjère. Hvem ønsker ikke et lille damplok tøffende rundt på anlægget eller modulet.
Jeg håber da at Kjetill, Asgeir og forhåbentlig mange andre vil deltage aktivt i det videre arbejde.
Alle de som ønsker at deltage, hjælpe med tegninger, historie og billedmateriale, er meget velkommen på PM til mig eller Type 25 - tråden når den oprettes.
Det kan blive rigtigt spændende.
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: ses
Date Posted: 17 desember 2007 at 10:39
Offentlige bilder av type 25 finner man på NJKs materielldatabase:
http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=35&jernb=&art=&aut= - http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=35&jernb=&art=&aut=
Jeg tror det skal gå an å få tak i hovedtegninger i 1:10, og da av den norske utgaven (25a). Loktypen ble levert i flere varianter:
25a - Norskbygget, Thune / Hamar
25b, 25c - Amerikanskbygget, Baldwin. Noe avvikende detaljer siden amerikanerne stort sett bygget etter hyllevareprinsippet
25d - Norskbygget overheter, avvkende sylinderparti pga rundsleider, mens flatsleider på våtdamperne
25e - Sveitsisk E 3/3, kjøpt brukt i 1947.
Nettopp pga av 25e, vil jeg tro at Liliputs modell av SBB E 3/3 er et brukbart understell (undervogn på dansk), men finnes den i produksjon lenger?
Fabrikkfoto i 1919 av en amerikanerne:
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 17 desember 2007 at 10:52
Jeg må korrigere meg selv litt.
Siden jeg selv har Liliputs E 3/3, regnet jeg litt på dette en gang og fant ut at den er best egnet som type 43 som var Hovedbanens utgave av type 25. Men muligens har det mest med overdelen å gjøre (sidetankene), og ikke understellet.
Her er et bilde av type 43. Disse lokene fantes det bare tre av i Norge.
------------- Svein S
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 17 desember 2007 at 22:40
Hei
Tak for meget fin information. Det vil helt klart indgå i det videre arbejde omkring denne maskine.
Hvordan får vi fat i tegningen 1:10 ?
Med modelbanehilsen
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: ses
Date Posted: 18 desember 2007 at 00:06
Dan Rasmussen wrote:
Hei
Hvordan får vi fat i tegningen 1:10 ?
|
Tiltak iverksatt. Avvent nærmere informasjon - over jul antar jeg.
------------- Svein S
|
Posted By: Dovrebanen
Date Posted: 21 desember 2007 at 17:09
Min ønskemodell er Damplok av type 30. Skulle svært gjerne ønske at det kom en overdel av denne som kunne plasseres på allerde eksisterende understell.
Apropos tegninger, finnes det tegninger av disse lokene evt. hvor. Hadde jo vært moro å mekke litt selv også
Mvh Odd Ivar
------------- OIS
|
Posted By: Roger
Date Posted: 24 desember 2007 at 17:39
Hei!
Asgeir wrote:
Røyken kommer mer som fra en ulmebrann enn som fra en taktfast dampmaskin som "spytter" røyk og damp ut på hvert slag. |
Enig med Asgir i dette. Illusjonen om dampende røyk som kommer støtvis, blir borte ved svært mange røykgeneratorer.
Men for de av oss som har små barn, og av den grunn har alibi for å se på "Thomas the little tankengine", kan se røykgeneratorer montert i skala 1-modeller hvor det "spyttes" røyk og damp ut på hvert slag. Jeg lurer på hvordan de har gjort dette. Se forøvrig vedlagte link:
Link: http://www.youtube.com/watch?v=zGPdQ08osaQ - Thomas & Terrence (YouTube)
God Jul!
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 25 desember 2007 at 00:50
Har en liten ønskemodell jeg også sånn utpå julenatten:
Vogn med littera Hccrrs (gjerne allr tre variantene. Ok, på to av dem skiller stort sett bare fargen)
Her ser dere to av variantene.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 25 desember 2007 at 14:14
Jeg ønsker meg den som drar de vognene
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 25 desember 2007 at 15:20
Dag Cato wrote:
Har en liten ønskemodell jeg også sånn utpå julenatten: Vogn med littera Hccrrs (gjerne allr tre variantene. Ok, på to av dem skiller stort sett bare fargen)
|
Samme her, men jeg regnet med at en av disse snart er et faktum
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 25 desember 2007 at 18:40
Dag Cato wrote:
| Bildet fra vestsiden av Hallingskeid stasjon... (?)
Bildet er kanskje tatt tidligere i år - tidlig på sommeren?
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 25 desember 2007 at 22:27
KjellAn wrote:
Dag Cato wrote:
| Bildet fra vestsiden av Hallingskeid stasjon... (?)
Bildet er kanskje tatt tidligere i år - tidlig på sommeren? |
Bildet er tatt på Hallingskeid stasjon tidlig i sommer ja.
Men hvorfor kunne jeg ta meg tid til å klatre opp i ura for å ta bilder?
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 25 desember 2007 at 22:32
Kontaktledningen falt ned mellom Ål og Geilo???
Ove
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 25 desember 2007 at 22:36
Du måtte vel vente på et forsinket kryssende dagtog fra Bergen - og Togleder synes det var like greit at du sto der å ventet enn at du fikk trille ned til Myrdal ...
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: eika
Date Posted: 25 desember 2007 at 22:55
KjellAn wrote:
Du måtte vel vente på et forsinket kryssende dagtog fra Bergen - og Togleder synes det var like greit at du sto der å ventet enn at du fikk trille ned til Myrdal ... |
Tror ikke det var ledig sporplass på Myrdal akkurat den dagen der... DCs bilde minner forøvrig mye om et jeg tok oppå vidda en gang:
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 25 desember 2007 at 23:00
Datoen var 29. juni
Feil på KL i Gravhalsen. 8 timer (eller var det 9?) på Hallingskeid hvorav kun 3 timer i dagslys. Resten inne i tunnellen til høyre for å kunne slippe forbi "vindustog"
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 25 desember 2007 at 23:06
Dag Cato wrote:
Datoen var 29. juni Feil på KL i Gravhalsen. 8 timer (eller var det 9?) på Hallingskeid hvorav kun 3 timer i dagslys. Resten inne i tunnellen til høyre for å kunne slippe forbi "vindustog" |
Er det da man setter seg ned, teller timer og tenker på at man har timebetaling?
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 25 desember 2007 at 23:45
Eller tar mer eller mindre saklige bilder
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 06 januar 2008 at 01:01
Ønskemodellene mine er veldig mange, men de som står øverst er TYPE 20b.
Den er jo så sjelden og enda sjeldnere ferdigbygd så det er vel mer en fjjeeern drøm...
De modellene jeg ønsker meg mest er gjenerelt norske damplok.
Typisk nok er de fleste sjeldne...
Di1 hadde vært BEST!
|
Posted By: VA
Date Posted: 06 januar 2008 at 13:02
Mine ønskemodeller som ferdigmodeller er:
damplok type 26
damplok type 15 (til mine epoke I Superlinevogner)
elektrisk lok type 17 i plast (hobbytrade)
motorvogn type 66,68, 69
diesellok type 1 og 8
om de kommer i plast eller messing spiller ingen rolle, bare de er fine.
|
Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 06 januar 2008 at 14:06
Ja, det hadde vært kjempebra med et lok til epoke 1 vognene.
|
Posted By: EFP&CO
Date Posted: 06 januar 2008 at 22:20
Min ønskemodell er ein Fowler 0-2-0 diesellok. EFP hadde 5 av desse fra -50-70 åra. Fowler of Leeds. Grønn!
Fant den omsider på ei Australsk side, resinbyggesett, men det er ikkje i produksjon for tida-
Går det an å scratch bygge eit så lite lok?
Var på arkivet og fant brosjyre og div tegninger i 1:8 ! Reine julaften i reprise!!
------------- Gospeltrain
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 10 februar 2008 at 09:52
Hei Svein Sando
Jeg har forsøgt at sende en mail til dig, men din email adr. på online
giver fejl.
Kan du evt. sende mig en mail på Dananna(snabel a)privat.dk
Mange hilsner
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: PaTrond
Date Posted: 12 februar 2008 at 21:31
Ferdigmodell: -BM83
-BM70
Byggesett: -Ett eller annet lett
-------------
|
Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 12 februar 2008 at 22:22
Ønsker meg fælt en di3.603 i helgrønn.
|
Posted By: ses
Date Posted: 10 mars 2008 at 21:25
ses wrote:
Tiltak iverksatt. Avvent nærmere informasjon - over jul antar jeg.
|
Svar avgitt her: http://forum.mjf.no//forum_posts.asp?TID=3413&PID=17016933#17016933 - http://forum.mjf.no//forum_posts.asp?TID=3413&PID=17016933#17016933
------------- Svein S
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 24 april 2008 at 18:36
Dagens ønske er Rps vogner.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 24 april 2008 at 20:41
Hadde ikke Agder ModellTeknikk et byggesett av Rps?
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 24 april 2008 at 20:46
Bestilte ett par i september 2006, men så aldri noe til de...
ve
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 24 april 2008 at 23:22
Kjell H. wrote:
Hadde ikke Agder ModellTeknikk et byggesett av Rps?
|
Jo, og jeg har et sett av denne liggende. Må bare se å få bygget den. Men må innrømme at den ikke ser helt selvforklarende ut
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 25 april 2008 at 07:25
Stiller likt med deg, Svein.
Har også en liggende og den ser ikke ut til å være av de enkleste. Fordelen min er at jeg har Dag i nærheten, om det er noe jeg lurer på.
Må først avslutte malmvognprosjekter som jeg holder på med. Har 11 slike messingvogner under bygging (6 stk. M4 og 5 stk. Mas). Skulle også ha bygget et par andre vogner fra Agder ModellTeknikk og en Type 20, men tiden har ikke strukket til i vinter. Det har vært en del digitalombygginger som også har tatt fokus.
|
Posted By: asai
Date Posted: 25 april 2008 at 09:02
Høyest på min ønskeliste er:
- EL13 OBAS - EL14 Cargonet - Skd 224
Alle som ferdigmodeller...
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: asai
Date Posted: 25 april 2008 at 16:48
Kunne kanskje hatt en slik også: http://www.jernbane.net/script/bilde2_pv.asp?img=45790 - http://www.jernbane.net/script/bilde2_pv.asp?img=45790
Ser bra ut.
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 25 april 2008 at 17:11
SveinR wrote:
Dagens ønske er Rps vogner. |
Ferdigmodell av Rps vogna hadde vært fint, jeg har også et byggesett fra Agder som er nesten helt ferdig, men lysten på å ferdiggjøre den forsvant liksom...
Får prøve å ha den klar til Kristansand-treffet.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: bergsagel
Date Posted: 25 april 2008 at 18:45
Er nokså enig i ønskene til Asai, spesielt den siste lingen...sikle.. Fikk el14 gods i posten i går. El16 2209 kom i dag.
El 16 fekk akkurat koblet på vognsettet og gitt klar til avgang, så smallt det i trafoen. Hele jernbanenettet kollapset.
Så nå er det vel en trafo til Roco eller Lenz som snek seg inn som ønskemodell.... Nå som ungene er sendt på tur med besteforeldre..ARGGGG Noen som har nødaggregat???
|
Posted By: Pjokken
Date Posted: 09 januar 2010 at 20:56
For mitt vedkommende er ønskelisten klar:
BM 87
BM 87
BM 87
BM 87
Is there anybody out there...?
|
Posted By: Sigurd
Date Posted: 09 januar 2010 at 21:17
1. Type 73 (Signatur) i H0 er den modellen jeg ønsker med desidert mest. Helst ferdig plastmodell, men messingbyggesett til en levelig pris går også. En modell av type 73 gir også mulighet til å enkelt lage modell av type 71 (flytoget) og type 73B (Agenda?). Nest øverst på ønskelista er type 66.
2. Som byggesett er jeg litt mer usikker, men som sagt over tar jeg gjerne en type 73 som byggesett også :)
PS: Det ble produsert noen deler til type 73 i H0 for noen år siden. Hvis noen har noe liggende som de vil selge er jeg veldig interessert i å få tak i deler. Spesielt vognsidene er interessante!
------------- Hilsen Sigurd
|
Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 09 januar 2010 at 23:30
Både type 92 og type 93 som ferdigmodell. Hvis jeg skulle velge én, så definitivt type 92. Dominerer fortsatt trafikken omkring Trondheim, så gjerne i begge designene!
------------- Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 10 januar 2010 at 00:05
Ferdigmodell: norske containervogner
Byggesett: finkevogner
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 10 januar 2010 at 00:14
Hva er en norsk containervogn? Er en innleid vogn brukt av en norsk operatør norsk?
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 10 januar 2010 at 00:19
Sigurd wrote:
1. Type 73 (Signatur) i H0 er den modellen jeg ønsker med desidert mest. Helst ferdig plastmodell, men messingbyggesett til en levelig pris går også. En modell av type 73 gir også mulighet til å enkelt lage modell av type 71 (flytoget) og type 73B (Agenda?).
|
Må hive meg i rekken når det gjelder denne modellen!! Står MEGET høyt på lista!
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 10 januar 2010 at 00:38
Containervogner av typen Lgns og Lgjs er ønsket, men det spørs vel om noen tør å gå på å lage disse etter at Electroten laget en heller dårlig variant av Lgjs og solgt mengder av disse.
Tømmervogner av typen Laaps og flisvogner av typen Lns. Tankvogner av typen Zans hadde også vært fint.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 10 januar 2010 at 01:43
Andreas wrote:
... flisvogner av typen Lns.
|
Knekk av alle stakene og lemmene på NMJ`s Os og Kbps-vogner, og vips ...
Containerne fås fra Alvalia. Dekaler er da det eneste som mangler.
------------- Min mj-pusher er VMJI.NO
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 10 januar 2010 at 01:46
Dag Cato wrote:
Hva er en norsk containervogn? Er en innleid vogn brukt av en norsk operatør norsk?
|
Ja, innleide vogner bør vel også kunne kalles norske.
En korrekt Sdggmrs med både AAE og CN-design hadde gjort seg. Samt NSB/CN Lgns.
------------- Min mj-pusher er VMJI.NO
|
Posted By: øystein lb
Date Posted: 10 januar 2010 at 10:46
1. el 11 i n skala
2. vannkoker 18c i bygge sett, helst i messing. de også i n skala
------------- Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/
Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com
Tron
|
Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 10 januar 2010 at 13:24
1) Ønskemodell som ferdigmodell: Type 92, helst uten at det koster skjorta
2) Byggesett: ingen spesielle ønsker..
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 10 januar 2010 at 14:03
J-I Hansen wrote:
Dag Cato wrote:
Hva er en norsk containervogn? Er en innleid vogn brukt av en norsk operatør norsk?
|
Ja, innleide vogner bør vel også kunne kalles norske.
En korrekt Sdggmrs med både AAE og CN-design hadde gjort seg. Samt NSB/CN Lgns. |
Vi har flere Sggmrs enn Sdggmrs nå. I tillegg har vi jo Sgns. Alle med "Heimatbahnof" Drammen. Egentlig så mangler vel bare korrekte nummer og andre påskrifter. Sgns og Sggmrs finnes såvidt jeg vet allerede fra Roco, begge fra AEE, men med feil nummer. . . . . .
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Pjokken
Date Posted: 10 januar 2010 at 14:20
Lurer på om noen av produsentene leser dette? Eller kanskje representanter for MJ-butikkene? Og hører de oss? Kundene...
|
Posted By: hakhe
Date Posted: 10 januar 2010 at 14:41
Hva er forskjellen på en Sdggmrs og en Sggmrs vogn sånn utseende messig? Sggmrs har Mehano produsert med AAE logo og de er jo flotte!
------------- Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 10 januar 2010 at 14:47
Sdggmrs er vogner utstyrt for transport av semihengere. De har to brønner hvor hjulene til hengeren passer, samt holder for "tappen". Mehanos Sggmrs-vogner er 90-fotinger. Vi (Cargolink) har 104-fotere. Mehanos er i plast , mens Rocos er i metall.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: hakhe
Date Posted: 10 januar 2010 at 15:11
Dag Cato wrote:
Sdggmrs er vogner utstyrt for transport av semihengere. De har to brønner hvor hjulene til hengeren passer, samt holder for "tappen". |
Ok, så da har Sggmrs kun muligheten for å transportere vanlige containere og Sdggmrs har muigheten for både og?
------------- Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 10 januar 2010 at 15:26
Korrekt
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 10 januar 2010 at 15:28
Dag Cato wrote:
Hva er en norsk containervogn? Er en innleid vogn brukt av en norsk operatør norsk?
|
Flere vogner på denne siden, http://www.jernbane.net/db/type.asp?ID=213 - http://www.jernbane.net/db/type.asp?ID=213 , vil jeg si er norske containervogner.
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 10 januar 2010 at 15:57
Dag Cato wrote:
Mehanos Sggmrs-vogner er 90-fotinger. Vi (Cargolink) har 104-fotere. Mehanos er i plast , mens Rocos er i metall.
|
Likevel liker jeg utseende på Mehanos best, til tross for lengden. Helt konkret formen på langbjelkene.
------------- Min mj-pusher er VMJI.NO
|
Posted By: hakhe
Date Posted: 10 januar 2010 at 17:34
Mine ønsker er da;
Sdggmrs Laaps tømmervogner
EL 14 f.eks som topline modell?? Superline blir veldig dyrt da man ser hva som kan lages i plastikk, se bare EL17 i topline!
------------- Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 10 januar 2010 at 17:52
Spørs om ikke "plastmodellmarkedet" for El 14 er mettet i og med Limas modell. De fleste som kjører norsk har vel flere av den allerede, og den er ikke vanskelig å få fatt i brukt.
------------- Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 10 januar 2010 at 20:22
Ja men så er Limas modell av El 14 noe gammalt ræl... Jeg tror nok det er marked for en ordentlig El 14, grunnen til at så mange fortsatt holder fast på Limas modell skyldes nok at det er den eneste muligheten til å skaffe seg en modell av dette typisk norske loket uten å måtte punge ut 10 lapper for en superlinemodell.
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 10 januar 2010 at 20:26
Andreas wrote:
Ja men så er Limas modell av El 14 noe gammalt ræl... Jeg tror nok det er marked for en ordentlig El 14, grunnen til at så mange fortsatt holder fast på Limas modell skyldes nok at det er den eneste muligheten til å skaffe seg en modell av dette typisk norske loket uten å måtte punge ut 10 lapper for en superlinemodell. |
Enig med deg. Jeg tror definitivt det er et marked for en EL 14 fra en bedre produsent enn Lima.
------------- Min mj-pusher er VMJI.NO
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 10 januar 2010 at 20:36
J-I Hansen wrote:
Andreas wrote:
Ja men så er Limas modell av El 14 noe gammalt ræl... Jeg tror nok det er marked for en ordentlig El 14, grunnen til at så mange fortsatt holder fast på Limas modell skyldes nok at det er den eneste muligheten til å skaffe seg en modell av dette typisk norske loket uten å måtte punge ut 10 lapper for en superlinemodell. |
Enig med deg. Jeg tror definitivt det er et marked for en EL 14 fra en bedre produsent enn Lima. |
Og El.8, 11,13 og 14......
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: TomL
Date Posted: 11 januar 2010 at 11:44
Jeg er en av de som vnter på en El 14 i plast. Kåpa til Lima er OK, men resten har et sterkt forbedringspotensiale.
NMJ Topline = YES
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: steppen
Date Posted: 11 januar 2010 at 12:06
1) Ønskemodell som ferdigmodell: Dovregubben
2) Byggesett: Ingen spesiell
------------- Mvh Stein
|
Posted By: kokken
Date Posted: 11 januar 2010 at 12:58
Jeg ønsker meg flere motorvognsett Type 65, 67, 68, 85, 86,trenger ikke være messing for min del.
Norske damplok står også veldig høyt på lista 18c, 21, 30 og dovregubben
------------- Mvh
Tom-Andrè Engebretsen http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no
|
Posted By: ses
Date Posted: 11 januar 2010 at 13:59
Type 85?
------------- Svein S
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 11 januar 2010 at 14:35
Ja du som er så inni jernbane Svein, du vet vel om type 85 finnes eller ei. Eller er du bare pirkete..
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: ses
Date Posted: 11 januar 2010 at 14:45
http://forsk.njk.no/mdb/mdbp.php?aid=5&aut=1&eng= - http://forsk.njk.no/mdb/mdbp.php?aid=5&aut=1&eng= - http://forsk.njk.no/mdb/mdbp.php?aid=5&aut=1&eng= Siden type 85 ikke finnes, var det mening å gi "kokken" en sjanse til å rette opp feilskrivingen. Er det kanskje type 87 som menes? Det ville i tilfelle være en fin vogn å ha i modell: http://pix.njk.no/18/18234-1967-00204.jpg - http://pix.njk.no/18/18234-1967-00204.jpg
------------- Svein S
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 11 januar 2010 at 15:47
ses wrote:
Er det kanskje type 87 som menes? Det ville i tilfelle være en fin vogn å ha i modell.
|
Ser du det SveinR
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
|