Fastanlegg i lite rom |
Post Reply ![]() |
Page <1234 5> |
Author | ||
RuneB ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 05 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det blir spennende å følge med i denne tråden Arne! Når kommer neste oppdatering?
|
||
![]() |
||
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
|
Hei,
Apropos helix. Jeg har en helix, og jeg synes den tar for mye av plassen, og masse kjøring er "usynlig". Jeg har derfor bestemt meg for å rive "hele skiten"
![]() MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
|
Hei!
Man trenger jo ikke å avskrive ett anlegg med flere plan bare fordi man fjerner helix"en heller:
Det siste alternativet vil jo også åpne for en del mer skifting og action, og helt uten "norsk forbilde" er det heller ikke. I tillegg til jernbanefergene på Rjukanbanen og i Larvik, planla man en jernbaneferge mellom Moss og Horten på 50-tallet, da dette ville lette utvekslingen av vogner. På den planlagte, men aldri bygde, Nesodden-Drøbak-Røyken banen skulle det også gått jernbaneferge mellom Drøbak og Hurumlandet. Noen som vet om flere?
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
aha ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
|
Hei,
Oppdatering følger:
Har nå fått satt opp rammeverket med bakgrunn. Sporplanen er satt og skinnene er snart ferdig lagt.
Skulle egentlig ønske at jeg hadde en liten holdeplass med kryssning i midten men det blir for kort mellom stasjonene.
Stasjon A har 2 spor for persontrafikk, i tillegg har stasjonen godsspor med lasterampe + stall. Bane/elektroavdelingen har også fått et par spor til disp.
Stasjon B blir engelsk inspirert etter at jeg fikk "engelsk" syken (fryktet sak her i sør-vest
![]() Midt på anlegget kommer et fjell med tunnel som skiller disse stedene.
Tror jeg skal få til litt trafikkspill på dette etterhvert.
Mer etterhvert
Mvh.
Arne Edited by aha - 29 november 2008 at 12:20 |
||
![]() |
||
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
|
Flotte bilder, Arne! EL1....nam,nam Edited by Daniel Aune - 08 september 2007 at 17:16 |
||
![]() |
||
Yngve ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
|
Dette var flott ja! For de av oss som har begrenset med plass så er det veldig inspirerende å se hva som er av muligheter.
![]() |
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
|
Hei Arne!
Dette var skikkelig flott!
Takk for at du deler bildene med oss her på forumet.
Jeg synes du har en del bra sporløsninger på stasjonene dine, og har virkelig sans for din bruk av "modeller"s licence". - På slik måte får man det beste fra "to verdner".
Er litt "engelsk-syk" jeg også...... ![]() Edited by Roger - 08 september 2007 at 20:46 |
||
Med vennlig hilsen
||
![]() |
||
aha ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
|
Takk-takk,
"Modeller"s licence" ja, med mix av H0 og 00. Rullendes materiell i 00 kan bli noe voldsomt blandet med H0, mens en del byggninger synes jeg går utmerket sammen.
Bygger for tiden 2 butikker i 00 fra Superquick (papp) http://www.superquick.co.uk/catalogue.htm som jeg synes tar seg fint ut sammen med norsk H0 materiell? Butikknavn må endres ja.
Mvh.
Arne Edited by aha - 29 november 2008 at 12:20 |
||
![]() |
||
|
Hei!
Hva har du laget bakgrunnen av?
Den ser ganske fleksibel ut.
|
||
Med vennlig hilsen
||
![]() |
||
|
Hei,
Har brukt 3mm huntonitt som er fleksibel og grei og jobbe med.
Fin å male på er den også.
Mvh.
Arne
|
||
![]() |
||
|
Hei!
Takk for svar!
Jeg ser også att anlegget ditt egner seg godt for det brittene kaller "Multi-Moding". Jeg har omtalt dette tidligere på denne link.
Du kan jo operere den norske endestasjonen som ett "fiddleyard-to-terminus"-anlegg, hvor du bruker den brittiske delen som oppstillingsstasjon. - Og dersom du er i det "anglofile" hjørnet, kan du jo bruke "Goatland/"Aidensfield" som endestasjon, og den norske som skyggestasjon. Landskapet mellom er jo uansett ikke så ulikt, da North Yorkshire Moors har mange fellestrekk til det norske landskapet.
Jeg skulle ønske at neste gang jeg tok toget, at konduktøren kunne annonsere; "neste stasjon Aidensfield" (i stedet for Oslo S).
|
||
Med vennlig hilsen
||
![]() |
||
Morten M ![]() Veteran ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
|
Hvor har du funnet bygningene ( - og broen?) fra Goathland? Det ser ikke ut til å være papp, sålangt jeg kan se det på bildet. Ikke helt fritt for a det napper litt i en lett mimrende turist......
![]() |
||
![]() |
||
|
Hei Morten!
Alle byggningene og "garniturer" fra Goatland/"Aidensfield" kommer i både 00- og britisk N-skala fra Hornby. Se også denne linken her.
På hjemmesiden til Hornby, kan man søke på Skaldale for 00-skala, og Lyddle End for N-skala.
|
||
Med vennlig hilsen
||
![]() |
||
Morten M ![]() Veteran ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
|
...og så nå som jeg var (ganske) sikker på at jeg hadde absolutt alt det jeg behøvde og kunne tenke meg av MJ......
![]() |
||
![]() |
||
|
Hei,
Som Roger skriver så er dette ferdigmodeller fra Hornby. skalaen er 00 men ser ikke noe problem med å bruke disse byggningene sammen med H0.
Har kjøpt mesteparten av UK materiellet hos http://www.anticsonline.co.uk/ som også automastisk trekker fra UK momsen.
Broa kjøpte jeg på eBay
Mvh.
Arne
|
||
![]() |
||
|
Engelsksyke kalles det
![]() Ikke reis til England hvis du vil holde fast på kun Norsk MJ!
Mvh,
Arne
|
||
![]() |
||
|
Mnjao... Har vært der såpass mange ganger at jeg trodde jeg var "immun" - har kun kommet hjem med noen kg US-MJ, i tillegg til masse fine minner. Kan det definéres som "Senskade", mon tro?
Akk, jeg klarer aldri å holde meg til én hobby og én variant av den.......
Livet er herlig for oss med traktor- og samlergenene intakt!!!!!
MVH
|
||
![]() |
||
|
Hei,
Her vil det bli "Multimolding", til og med litt US materiell vil bli brukt. Om byggningene blir byttet ved ulik bruk for jeg se på etterhvert
![]() Mvh.
Arne
|
||
![]() |
||
|
Ikke lett!
Var også en tur i Brasil for litt siden så noe derfra har det også blitt http://www.frateschi.com.br/produtos/g12.php
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
|
Snart står jo en tur til Danmark og Tyskland på programmet også, så det kan jo bli artig å se hva det ender med
![]() |
||
![]() |
||
|
Går selvfølgelig ut ifra at "dere" som har "lokket" meg med ned dit tar ansvar og passer på hva jeg finner på?
![]() |
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
|
Arne.
Regne med at du reise me forsikring mot MJ?
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
|
Går ut ifra de har vaksine der nede så friste mer enn handel når øktene er unnagjort.
|
||
![]() |
||
|
Hei!
Kanskje du ender opp med ei dansk "mj-elskerinne", Arne.
![]() Jeg har nemlig registrert at det produseres relativt mange modeller av lokomotiver, rullende materiell, bygninger og tilbehør til og for det danske markedet. Mye av dette holder høy kvalitet, og ligger i forhold til det i ett helt akseptabelt prisnivå.
Jeg skulle ønske at det ble produsert tilsvarende modeller til tilsvarende pris også for det norske markedet.
Edited by Roger - 16 september 2007 at 14:25 |
||
Med vennlig hilsen
||
![]() |
||
|
Hei,
Siste nytt fra "NereSirdalBanen"
Har nå akkurat skummet fjellmassivet mellom stasjonene så nå venter jeg spent på hvor mye dette vil ekspandere? Håper jeg finner igjen tunnelåpningene
![]() Arne
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
|
Tar gjerne i mot en rapport på hvordan det gikk
![]() |
||
![]() |
||
|
Det gikk meget bra!
![]() Så nå må jeg snart kalle deg inn i sentrale strøk for tips om gips.
Arne
Edited by aha - 29 november 2008 at 12:16 |
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
|
Hei,
Hvordan fungerer det og bruke fugeskum inne? Blir det ikke endel gasser og lukt ut av det eller tar jeg feil?
Anlegget ditt ser veldig lovende ut, spennede å følge med på
![]() |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
|
Takk for det Andreas!
I følge påskriften på boksen må ikke avgassene pustes inn da de er farlige. God lufting kreves eller bruk friskluftsmaske.
Lukt - overaskende lite fra disse Biltema boksene og heller ingen andre i huset har bemerket noe.
Mvh.
Arne
|
||
![]() |
||
|
Takk takk Takplatene til Noch er veldig myke og greie å forme.
Fra der hvor "Kinavippen" starter la jeg til ca. 3°. Det er da med å tvinger platene til å holde vippen på plass i tillegg til at jeg limte de nedre kantene til ei plate som et lokk på toppen av byggningen. Mønepannene limes på og er med å holder alt på plass.
Vet ikke om dette var forståelig? Legger med ei skisse som viser hvordan jeg kuttet takplatene.
Vinduene er laget av strips i forskjellige tykkelser. En ramme på innsiden hvor jeg limer sprossene imellom. Lister limes på utsiden, mangler fremdeles vannbordene over og under vinduene. Glasset er klar plastplate fra Evergreen som også resten av huset er laget av.
Limer glasset med Microscale Cristal Clear som er med å holder de tynne sprossene på plass. Cristal Clear blir gjennomsiktig når det tørker så det gjør ikke så mye om det blir litt søl
![]() Arne
Edited by aha - 29 november 2008 at 12:21 |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1234 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |