MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Med hjartet på rette staden
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Med hjartet på rette staden

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Med hjartet på rette staden
    Posted: 01 april 2007 at 19:47
Hei!
 
Jeg registrerer at NRK kåret (sin egen serie) "Med hjartet på rette staden" eller "Heartbeat", til den beste serien i går. -Og det var sikkert velfortjent, for det er en fornøyelig serie og det er faktisk den mest sette britiske serie gjennom tidene.
 
Jernbanen som fra tid til annen figurerer i serien er North Yorkshire Moors Railway, og "Aidensfield stasjon" heter i virkeligheten Goatland. Hornby har nå gjennom sitt Skaledale-program (00 skala) og Lyddle End-program (N skala) lansert modeller av byggningene på Goatland stasjon.
 
Scenic Model Railways som lager de utrolig fine dioramaene til Hornby-katalogen har tatt følgende bilder av de ovenfornevnte produktene. Bildene er brukt etter tillatelse fra Scenic Model Railways og er ellers © Nevile Reid. Se og bedøm selv:
 
Forbilde:
 
Modell:
 
Forbilde:
 
Modell:
 
 
Jeg har vært på motorsykkeltur i dette området og besøkt både NYMR og Goatland, og kan anbefale det på det varmeste til dere andre som snart kanskje skal begynne å planlegge sommerferien.
 
En god påske ønskes til dere alle!
 


Edited by Roger - 04 april 2007 at 23:26
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2007 at 20:08
Det kan og nevnes at "Hogsmead" stasjonen i Harry Potter filmene er filmet på samme stedet. Berømt den landsbyen der...

Og må og si jeg elsker Heartbeat! Et herlig avbrekk fra amerikansk klisjèe-suppe Og de scenene med ekte damp setteer en herlig steming...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2007 at 23:28
Hei!
 
Oppdatert.
Direktelinkene til bildene later til å ha forsvunnet, så jeg har lastet dem opp og lagt dem ut på nytt.
 
Fortsatt god påske ønskes!
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2007 at 10:50
Men - de modellene ser da ut til å være laget på øyemålEvil%20Smile
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2007 at 11:19
..og sånn ser det ut på stasjonen i en litt annen vinkel:
Redigert: ...og hadde jeg tatt meg litt bedre tid, hadde jeg sikkert allerede funnet ut hvordan jeg tilpasset bildene, så en ikke behøver å scrolle!  Så er spørsmålet: finner jeg ut av det først eller kommer noen på banen med korreks/gode råd Wink?


Edited by Morten M - 05 april 2007 at 11:23
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2007 at 12:02
Det er mulig å skrive størrelsen i det vinduet du får fram når du laster opp. Se til høyre, "width" og "height" kan endres. Du kan også bestemme innrykk horisontalt/vertikalt og plassering på siden. Hvis ikke bildet dukker opp i teksten din, kan du trekke det over. Det fungerer i allefall for meg.



Her har jeg redusert størrelsen til det halve. Dessverre må du regne ut størrelsen selv, hvis du skal redusere bildet. Du vil jo beholde proporsjonene.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2007 at 23:02
Hei Morten!
 
Siden vi åpenbart deler en "smal interesse", også innenfor denne hobby, burde vi kanskje vurdere å avlegge NYMR ett besøk 12-14 oktober i år; da er det nemlig "Wartime Weekend".
 
"Tally-Ho!"


Edited by Roger - 05 april 2007 at 23:04
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2007 at 23:23
Jepp - og drømme oss tilbake til gamle dager, da en kunne kjøre ombord i M/F Braemar i Oslo, rulle ut i Harwich og suse oppover.....  Hvorfor i ********* er det ikke lenger ferjer mellom det sentrale Østlandsområdet og UK? Grrrrr....  Idag er det jo en ekspedisjon av de store å få med seg kjøretøy dit.  Har de siste gangene benyttet fly og leiebil og da blir jo mye av sjarmen borte ved å dra på slike arrangementer.
 
Vel-vel, livet går videre.
 
Ha en fin natt.
 
MM
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2007 at 10:00
Du kan jo cruise nedover kontinentet, spise lunsj ved Eifelltårnet før du tar kveldekspressen fra Lille til Dover med The Shuttle...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2007 at 10:04
Ahh - det er den lille nyansen mellom togentusiasme og entusiasme for historiske kjøretøy.....  Togentusiaster har kun unntaksvis eget tog, mens kjøretøyentusiasten gjerne vil nyte egen transport!
 
Hvis vi nå kunne få etablert bil-på-tog løsninger på alle relevante transportstrekninger ville verden bli så mye bedre for oss dobbelentusiaster!
 
God Påske
 
MM
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 22:55

Reiser til York neste tirsdag (17/4) og planleggerå være der en uke. Det skal være Diesel Gala ved NYMR 20-22 april og det har jeg tenkt å være med på. Vil også besøke Aidensfield (Goatland) da jeg er stor fan av Heartbeat (håper Gina står i baren på Aidensfield Arms) og selvfølgelig jernbanemuseet i York. Er det forresten noen som kan anbefale noen MJ-forretninger i York?

Angående reise: Ryanair Haugesund - Stansted kr 1,- og retur £ 0.39. Planlegger å benytte tog mest mulig ellers under oppholdet. B&B i York £ 35,- pr natt frokost inkludert. (Største utgiften blir vel å parkere bilen på Haugesund lufthavn en uke.)
 
Gleder meg som en unge til å oppleve en Deltic live! LOL
 
Hilsen Petter
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 23:06
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Vil også besøke Aidensfield (Goatland) da jeg er stor fan av Heartbeat (håper Gina står i baren på Aidensfield Arms) og selvfølgelig jernbanemuseet i York. Er det forresten noen som kan anbefale noen MJ-forretninger i York?

Snakket med henne på telefon akkurat nå og hun skulle se om hun kunne få byttet vakter, så hun kunne jobbe da LOL
Ta en kikk i MJ-forretningen på stasjonen i York.  Slett ikke det dårligste utvalget jeg har sett.  Bare nevn at du er fra Norge, så går praten kjapt et kvarter eller tre.  Innehaveren har kjenninger her og diverse besøk hit på samvittigheten.
 
MM(isunnelig)H
 
Morten M
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2007 at 08:10
Hei!
 
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Er det forresten noen som kan anbefale noen MJ-forretninger i York?
 
I York finner du følgende hobbyforretninger:
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2007 at 08:36
Hei!
 
Siden du skal besøke NYMR, kan jeg jo opplyse om at det finnes modelljernbanebutikker ved begge endestasjonene:


Edited by Roger - 10 april 2007 at 08:44
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2007 at 08:37
Hei!
 
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Men - de modellene ser da ut til å være laget på øyemålEvil%20Smile
 
Jeg synes i hverfall at de er like nok til at jeg kjenner meg igjen, og ser hva som er modellert ihvertfall.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2007 at 13:57
Hei!
 
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Reiser til York neste tirsdag (17/4) og planleggerå være der en uke. Det skal være Diesel Gala ved NYMR 20-22 april og det har jeg tenkt å være med på. Vil også besøke Aidensfield (Goatland) da jeg er stor fan av Heartbeat (håper Gina står i baren på Aidensfield Arms) og selvfølgelig jernbanemuseet i York. Er det forresten noen som kan anbefale noen MJ-forretninger i York?
 
God tur i morgen. Håper du poster noen bilder av den store opplevelsen her etterhvert.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2007 at 15:49
Ja, så er jeg hjemme igjen etter en uke med store togopplevelser. Det tar litt tid å samle inntrykkene og ikke minst sortere ca 350 bilder og to timer video.
Her er et bilde:
 
 
Noen flere bilder finner du her:
 
 
og her:
 
 
Petter
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2010 at 17:18
Hei!
 
I likhet med Hornbys Skaledale og Lyddle end har også Bachmann (Branchlines) begynt å lage ferdige resinbyggninger i 00 og N under navnet "Scenecraft". Relatert til denne tråden her, kan jeg opplyse om at Scenecraft kommer med ett begrenset opplag av Goatland Hotel/"Aidensfield Arms".
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.