Fastanlegg i lite rom
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1764
Printed Date: 22 november 2024 at 22:39 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Fastanlegg i lite rom
Posted By: aha
Subject: Fastanlegg i lite rom
Date Posted: 10 september 2006 at 00:09
Hei,
Ser at det er flere her på forumet som klarer å trylle frem det utroligste anlegget på ett begrenset område. Har ett lite rom hvor jeg ønsker bygge meg ett fastanlegg hvis mulig. Ønsker meg ett punkt til punkt anlegg med norsk forbilde ca.1950-1985. 2 endestasjoner + ett sidespor på linja med industri/havn e.l. Det skal kun kjøres mindre tog som f.eks. Di2 med godsvogner og persontrafikk med motorvogn, kansje ett mindre passasjertog. Endestasjonene må håndtere mindre godsvogner. Ser for meg hovedlinja (5meter) elektrifisert og sidespor skiftetomter diesel/damp operert. Gode forslag mottas med takk.
|
Replies:
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 10 september 2006 at 12:10
Hva er det du har i det nedre høyre hjørnet? Og vil det være et mulig alternativ å endre dørene slik at de svinger ut av rommet?
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: aha
Date Posted: 10 september 2006 at 12:35
Hei Tore,
Det er varmtvannsberederen som står i hjørnet. Den nederste døren kan jeg snu om nødvenndig, men siden dette er passasje fra gang videre inn til neste rom trenger jeg plassen fri til flytting av diverse ut og inn fra dette lagringsrommet.
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 10 september 2006 at 13:05
Ok. Kan man ha noe over berederen? Hvor høyt rager den over gulvet?
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: aha
Date Posted: 10 september 2006 at 13:57
Mr Bridger wrote:
Ok. Kan man ha noe over berederen? Hvor høyt rager den over gulvet? |
Nei den er 165cm høy, så den må fungere som backdrop. Ikke lett dette, men jobber også selv med en ide hvor jeg er veldig inspirert av ditt prosjekt.
Arne
|
Posted By: Roger
Date Posted: 10 september 2006 at 20:56
Hei!
Denne skissen er en prinsipp-skisse, og er ikke målsatt. I forhold til dine ønsker vil jeg foreslå en punkt-til-punkt bane i 2 plan, forbundet med en helix. Jeg har tegnet inn havnen, men ikke andre mulige (industri-) sidespor.
Plan 1:
Plan 2:
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: einjen
Date Posted: 10 september 2006 at 22:09
Hvilke av de to dørene er mest i bruk? Kan du sette inn skyvedører muligens? Hvis du kunne hatt en modul foran den øverste døren som kunne tippes/svinges så villle du hatt en meter ekstra.
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: aha
Date Posted: 10 september 2006 at 23:37
Roger wrote:
Hei!
Denne skissen er en prinsipp-skisse, og er ikke målsatt. I forhold til dine ønsker vil jeg foreslå en punkt-til-punkt bane i 2 plan, forbundet med en helix. Jeg har tegnet inn havnen, men ikke andre mulige (industri-) sidespor. |
Takk Roger, dette var kjempebra! Dette oppsettet er akkurat hva jeg ønsket meg. Har tegnet inn ditt forslag med max.radiuser som jeg for plass til (litt mer å gå på med litt justeringer) + en helix med R=500mm. I tillegg har jeg lagt på Peco sine lange veksler. Havnen syns jeg må ligge på 1.plan. Skulle helixen kansje hatt større radius? Flere forslag mottas med takk
einjen wrote:
Hvilke av de to dørene er mest i bruk? Kan du sette inn skyvedører muligens? Hvis du kunne hatt en modul foran den øverste døren som kunne tippes/svinges så villle du hatt en meter ekstra.
|
Hei Einar,
Skyvedør er ikke aktuelt her, men god ide med å tippe en modul så sant det ikke er en helix på enden.
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 11 september 2006 at 00:07
Dette begynner å se bra ut! 50cm som minste radius burde holde og du har 60cm. til å bevege deg på - noe som også er meget bra. Du har også muligheten til å legge inn et lite industrispor på toppen av helixen i andre plan. Kanskje som med utgangspunkt i den lille holdeplassen du har plassert der?
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: aha
Date Posted: 11 september 2006 at 00:18
Mr Bridger wrote:
Dette begynner å se bra ut! 50cm som minste radius burde holde og du har 60cm. til å bevege deg på - noe som også er meget bra. Du har også muligheten til å legge inn et lite industrispor på toppen av helixen i andre plan. Kanskje som med utgangspunkt i den lille holdeplassen du har plassert der? |
God ide.
Her er ett bilde av rommet. Noe må ofres for ett anlegg, men bedre det enn at alt ligger i esker og hyller
|
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 11 september 2006 at 00:43
Synes du det blir for høyt å legge plan 2 på nivå med toppen av varmtvannsberederen? 165 cm er samme høyde jeg har på de øverste sporene i hylleanlegget mitt. Da kan du legge en industri med spor inn fra stasjonen på toppen av berederen.
Og jeg er nesten programforpliktet til å si "tenk hvor stort anlegg du kunne bygd om det var Z-skala"
Mvh Heine
------------- http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside
http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: einjen
Date Posted: 11 september 2006 at 01:07
Her er mitt forslag, stort det samme som er blitt sagt før. Tegnet med marklin k-skinner, minste radius ca 50 cm.
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Roger
Date Posted: 11 september 2006 at 10:38
Hei!
I tillegg til sporplansutkastet ditt, Arne, ville jeg tegnet inn ett spor til på stasjonen på øvre plan. Egentlig bare ett "blindspor" som kan forsvinne ut over anleggskanten, bare for å illudere sidebanens kontakt med resten av det nasjonale spornettet. På slik måte blir det også litt mer legitim å bytte ut forskjellig rullende materiell på sidebanen, som da vil gå fra en forbindelsesstasjon og ned til en havn (kysten).
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: eika
Date Posted: 11 september 2006 at 12:15
Og vil man gjøre ennå mer ut av det så lar man den lille holdeplassen på nivå 2 få en forgreningsveksel hvor et spor går langs bakveggen inn mot spiralen og fortsetter som en forlengelse av spiralen opp til et nivå 3 hvor det kun befinner seg en oppstillingsstasjon.
Dermed vil stasjonen på nivå 2 kunne fungere som en forgreningsstasjon/endestasjon mellom sidelinjen ned til nivå 1 og "hovedlinjen" som forsvinner opp i oppstillingssporene på nivå 3. Nivå 3 vil trolig bli liggende høyt nok til at den kanskje kan få en vendesløyfe (med noe trang radie...) over varmtvannsberederen.
Eirik
|
Posted By: -TUR-
Date Posted: 11 september 2006 at 12:38
Hei Arne,
Ett alternativ til en "plasskrevende heliks" (jaja, jeg hater helikser ), er en switch back. Da blir det plutselig litt "jobb" å flytte togene fra laveste nivå til andre nivå - og du kan rettferdiggjøre et bratt fjellandskap som jeg personlig synes egner seg veldig godt i et slikt relativt lite rom.
Hvis du trenger en illustrasjon på en switch back, kan jeg hesje ihop en senere i quell.
------------- -TUR-
Tore Urvik
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 11 september 2006 at 13:42
Hei Arne,
Bare en liten fristelse når det gjelder helixen.
Den tar sykt med plass, men den kunne vært bygget rundt VVB"en dersom du flytter den 8-9 cm ut fra veggen. Da får du faktisk slått sammen to "unyttige" (i denne sammengheng) ting til en
M Helsing
Terje O
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 11 september 2006 at 19:42
Rundt VVB"n? Litt vågalt å legge et spor som blir vanskelig å komme til ...?
.. ikke minst når det er snakk om en spiral ..
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 11 september 2006 at 19:55
b e pedersen wrote:
Rundt VVB"n? Litt vågalt å legge et spor som blir vanskelig å komme til ...?
.. ikke minst når det er snakk om en spiral ..
|
Murphys lov nærmest garanterer at VVB"en payer når helixen er ferdig. Men det er ikke sikkert terje-o var så veldig seriøs i forslaget om helix rundt varmtvannsberederen. Eller?
|
Posted By: aha
Date Posted: 11 september 2006 at 20:50
Takk for mange gode innspill
Nå ble VVB"n skifta ut for 2 år siden, så det kunne sikkert holdt i noen år. Men genialt forslag Terje, det skal du ha.
Mange gode forslag har resultert i en ny skisse hvor helixen er senket til kun en runde og nivåene har høydeforskjell på ca.100mm. i tillegg er det mulighet for oppstilling på toppen av helixen.
Ikke helt sikker på hva switch back er for noe Tore, Fløybane eller Bjergbanen i Lemvig (DK)?
Kom gjerne med flere kommentarer.
|
Posted By: einjen
Date Posted: 11 september 2006 at 21:14
På den siste helixen du har teget så tror jeg du må sjekke om stigningen blir slakk nok. På mitt forslag var stigningen nesten 4%, noe jeg vil tro er litt i overkant av hva som godt er.
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 11 september 2006 at 21:50
Jeg er litt skeptisk s-svingen på toppen av helixen, hva om du flytter denne til bunnen av helixen, og ordner deg slik at første del av s-svingen er unnagjort før stigningen begynner?
Hvis du kjører med vogner med kortkoblings-kulisse vil du iallefall garantert få velt når toget endrer kjøreretning i sterk stigning.
Mulig det går greit med trådkobling og korte tog
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 11 september 2006 at 22:38
Den siste tegningen var bra Arne. Nå er ikke jeg noen ekspert på helixer, men av det jeg har hørt og lest om eiere av slike, blir man svært fort lei av at toget forsvinner i såpass lang tid. Det er maaaange meter spor i en slik...
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: RuneB
Date Posted: 12 september 2006 at 09:19
Må du ha helixen? Den spiser mye plass... Jeg har lagd et utkast hvor du får bedre plass i rommet, og med en 3.stasjon (evt. oppstilling) på nivå 3. Avgreningen mellom nivå 1 (blå) og 3 (grønn) kan skje tidligere enn skissert, for å få mest mulig høyde forskjell. Det kan gå ned til nivå 1 ogg opp til nivå 2.
Nå er det også mulig å få plass til en person til i rommet, med mindre du insisterer på å sitte der alene da...
Jeg får ikke lastet opp bilder, så jeg sender det til deg på mail, så får du laste det opp selv...
|
Posted By: aha
Date Posted: 12 september 2006 at 09:43
RuneB wrote:
Må du ha helixen? Den spiser mye plass... Jeg har lagd et utkast hvor du får bedre plass i rommet, og med en 3.stasjon (evt. oppstilling) på nivå 3. Avgreningen mellom nivå 1 (blå) og 3 (grønn) kan skje tidligere enn skissert, for å få mest mulig høyde forskjell. Det kan gå ned til nivå 1 ogg opp til nivå 2.
Nå er det også mulig å få plass til en person til i rommet, med mindre du insisterer på å sitte der alene da...
Jeg får ikke lastet opp bilder, så jeg sender det til deg på mail, så får du laste det opp selv...
|
Takk Rune.
God ide, men det blir litt lite kjørelengde. Kansje bare dumt å okkupere så mye plass for ett par meter med ekstra kjørelengde? Er jo en fin "Timesaver"
|
Posted By: Jon S.
Date Posted: 15 september 2006 at 11:59
aha wrote:
God ide, men det blir litt lite kjørelengde. Kansje bare dumt å okkupere så mye plass for ett par meter med ekstra kjørelengde? Er jo en fin "Timesaver" |
Helixer er definitivt plasskrevende - en viktig grunn til at undertegnede ikke er særlig begeistret for dem!
Men der finnes da alternativer! Hva med en av disse:
- Togheis (spor som går opp og ned mellom etasjene)
- Togkassett (spor som flyttes manuelt mellom etasjene)
- Flyttbar togferge (samme som forrige)
Fordelen med disse tre er at ingen av dem tar noen særlig gulvplass fra et lite rom...
Mvh http://home.c2i.net/jsmikro/ - Jon S.
|
Posted By: einjen
Date Posted: 15 september 2006 at 12:56
Noen har nevnt z-skala.
Jeg sier N-skala.... Jeg prøvetegnet et anlegg på mindre enn 2,5 * 2,5 og det ble MASSE plass til stasjoner, landskap og helixer og Gud vet hva....
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 15 september 2006 at 13:04
Aha har nok altfor mykje snadder H0 materiell til å vurdera N eller Z
Helsing Terje O
|
Posted By: aha
Date Posted: 15 september 2006 at 20:18
terje-o wrote:
Aha har nok altfor mykje snadder H0 materiell til å vurdera N eller Z
Helsing Terje O
|
Tjaa...har ihvertfall en del som vil være perfekt til et slikt lite anlegg med mye skifting (litt trafikkspill). Må jo innrømme at det hadde vært kjekt å hatt ett anlegg hvor jeg kunne satt opp doublestack slærkå mi og noen feite US-diesel lok
Ellers tror jeg jeg har bestemt meg for hva jeg går for. Kun en U med en stasjon i hver ende, den ene med ett havnespor i tillegg. Setter opp en fin "backdrop" + ett fjell med tunneler bak havnen så har jeg ett fint anlegg å drive litt tidfordriv på. I tilegg kan jeg fremdeles ha arbeidspulten min på den ene veggen under den ene stasjonen og god plass i midten. Så nå er det bare opptelling av veksler, skinnermeter etc. og komme igang.
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 15 september 2006 at 23:32
Keep it simple! Dette har jeg sansen for. Sjansen for at du får opp noe som blir kjørbart og bra er så mye høyere da. Vi gleder oss til fortsettelsen!
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: aha
Date Posted: 08 april 2007 at 01:02
Hei!
7 måneder siden siste posting her, og endelig etter et visst press fra "noen" er ting på gang med vegganlegget.
1. byggetrinn med stasjonen "Bagdørå" begynner å ta form. Korken er limt og sporene faller på plass.
Backdrop skal opp og stasjonsbyggningen må ferdigstilles.
Arne
|
Posted By: RuneB
Date Posted: 08 april 2007 at 18:47
Det blir spennende å følge med i denne tråden Arne! Når kommer neste oppdatering?
|
Posted By: TomL
Date Posted: 10 april 2007 at 14:07
Hei,
Apropos helix. Jeg har en helix, og jeg synes den tar for mye av plassen, og masse kjøring er "usynlig". Jeg har derfor bestemt meg for å rive "hele skiten" Jeg vil SE togene mine.
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: Roger
Date Posted: 12 mai 2007 at 19:39
Hei!
TomL wrote:
Hei,
Apropos helix. Jeg har en helix, og jeg synes den tar for mye av plassen, og masse kjøring er "usynlig". Jeg har derfor bestemt meg for å rive "hele skiten" Jeg vil SE togene mine.
MJ-Hilsen Tom Lynga |
Man trenger jo ikke å avskrive ett anlegg med flere plan bare fordi man fjerner helix"en heller:
- Enten kan man satse på (svært) lange (rette) stigninger mellom de ulike nivåene.
- Ellers så kan man la det rullende materiellet forbindes med de ulike nivåene med for eksempel en flyttbar jernbaneferge, og ha fergehavn på alle nivåene.
Det siste alternativet vil jo også åpne for en del mer skifting og action, og helt uten "norsk forbilde" er det heller ikke. I tillegg til jernbanefergene på Rjukanbanen og i Larvik, planla man en jernbaneferge mellom Moss og Horten på 50-tallet, da dette ville lette utvekslingen av vogner. På den planlagte, men aldri bygde, Nesodden-Drøbak-Røyken banen skulle det også gått jernbaneferge mellom Drøbak og Hurumlandet.
Noen som vet om flere?
------------- Med vennlig hilsen RGER“Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: aha
Date Posted: 08 september 2007 at 17:02
RuneB wrote:
Det blir spennende å følge med i denne tråden Arne! Når kommer neste oppdatering? |
Hei,
Oppdatering følger:
Har nå fått satt opp rammeverket med bakgrunn. Sporplanen er satt og skinnene er snart ferdig lagt.
Skulle egentlig ønske at jeg hadde en liten holdeplass med kryssning i midten men det blir for kort mellom stasjonene.
Stasjon A har 2 spor for persontrafikk, i tillegg har stasjonen godsspor med lasterampe + stall. Bane/elektroavdelingen har også fått et par spor til disp.
Stasjon B blir engelsk inspirert etter at jeg fikk "engelsk" syken (fryktet sak her i sør-vest ) mens jeg var i Aidensfield i sommer. Det er 3 spor for persontrafikk, et spor går ned til kai + et industrispor finnes på denne stasjonen.
Midt på anlegget kommer et fjell med tunnel som skiller disse stedene.
Tror jeg skal få til litt trafikkspill på dette etterhvert.
Mer etterhvert
Mvh.
Arne
|
Posted By: Daniel Aune
Date Posted: 08 september 2007 at 17:14
Flotte bilder, Arne!
EL1....nam,nam
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 08 september 2007 at 17:28
Dette var flott ja! For de av oss som har begrenset med plass så er det veldig inspirerende å se hva som er av muligheter.
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: Roger
Date Posted: 08 september 2007 at 20:46
Hei Arne!
Dette var skikkelig flott!
Takk for at du deler bildene med oss her på forumet.
Jeg synes du har en del bra sporløsninger på stasjonene dine, og har virkelig sans for din bruk av "modeller"s licence". - På slik måte får man det beste fra "to verdner".
Er litt "engelsk-syk" jeg også......
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: aha
Date Posted: 08 september 2007 at 23:27
Takk-takk,
"Modeller"s licence" ja, med mix av H0 og 00. Rullendes materiell i 00 kan bli noe voldsomt blandet med H0, mens en del byggninger synes jeg går utmerket sammen.
Bygger for tiden 2 butikker i 00 fra Superquick (papp) http://www.superquick.co.uk/catalogue.htm - http://www.superquick.co.uk/catalogue.htm som jeg synes tar seg fint ut sammen med norsk H0 materiell? Butikknavn må endres ja.
Mvh.
Arne
|
Posted By: Roger
Date Posted: 09 september 2007 at 21:51
Hei!
Hva har du laget bakgrunnen av?
Den ser ganske fleksibel ut.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: aha
Date Posted: 09 september 2007 at 23:31
Roger wrote:
Hei!
Hva har du laget bakgrunnen av?
Den ser ganske fleksibel ut. |
Hei,
Har brukt 3mm huntonitt som er fleksibel og grei og jobbe med.
Fin å male på er den også.
Mvh.
Arne
|
Posted By: Roger
Date Posted: 14 september 2007 at 12:20
Hei!
Takk for svar!
Jeg ser også att anlegget ditt egner seg godt for det brittene kaller "Multi-Moding". Jeg har omtalt dette tidligere på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1417&KW=multi - denne link .
Du kan jo operere den norske endestasjonen som ett "fiddleyard-to-terminus"-anlegg, hvor du bruker den brittiske delen som oppstillingsstasjon. - Og dersom du er i det "anglofile" hjørnet, kan du jo bruke "Goatland/"Aidensfield" som endestasjon, og den norske som skyggestasjon. Landskapet mellom er jo uansett ikke så ulikt, da North Yorkshire Moors har mange fellestrekk til det norske landskapet.
Jeg skulle ønske at neste gang jeg tok toget, at konduktøren kunne annonsere; "neste stasjon Aidensfield" (i stedet for Oslo S).
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 14 september 2007 at 12:38
Hvor har du funnet bygningene ( - og broen?) fra Goathland? Det ser ikke ut til å være papp, sålangt jeg kan se det på bildet. Ikke helt fritt for a det napper litt i en lett mimrende turist......
|
Posted By: Roger
Date Posted: 14 september 2007 at 12:45
Hei Morten!
Alle byggningene og "garniturer" fra Goatland/"Aidensfield" kommer i både 00- og britisk N-skala fra Hornby. Se også http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2460 - denne linken her .
På hjemmesiden til http://www.hornby.com/ - Hornby , kan man søke på Skaldale for 00-skala, og Lyddle End for N-skala.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 14 september 2007 at 13:00
...og så nå som jeg var (ganske) sikker på at jeg hadde absolutt alt det jeg behøvde og kunne tenke meg av MJ......
|
Posted By: aha
Date Posted: 14 september 2007 at 16:46
Hei,
Som Roger skriver så er dette ferdigmodeller fra Hornby. skalaen er 00 men ser ikke noe problem med å bruke disse byggningene sammen med H0.
Har kjøpt mesteparten av UK materiellet hos http://www.anticsonline.co.uk/ - http://www.anticsonline.co.uk/ som også automastisk trekker fra UK momsen.
Broa kjøpte jeg på http://collectables.search.ebay.co.uk/skaledale_OO-Gauge_W0QQcatrefZC6QQcoactionZcompareQQcoentrypageZsearchQQcopagenumZ1QQfgtpZQQfposZPostcodeQQfromZR2QQfsooZ1QQfsopZ1QQftrtZ1QQftrvZ1QQga10244Z10425QQlopgZQQsabfmtsZ1QQsacatZ122601QQsadisZ200QQsaobfmtsZinsifQQsaprchiZQQsaprcloZQQsargnZQ2d1QQsaslcZ3QQsbrftogZ1QQsofocusZbs - eBay
Mvh.
Arne
|
Posted By: aha
Date Posted: 14 september 2007 at 16:48
Morten M wrote:
...og så nå som jeg var (ganske) sikker på at jeg hadde absolutt alt det jeg behøvde og kunne tenke meg av MJ......
|
Engelsksyke kalles det
Ikke reis til England hvis du vil holde fast på kun Norsk MJ!
Mvh,
Arne
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 14 september 2007 at 16:52
Mnjao... Har vært der såpass mange ganger at jeg trodde jeg var "immun" - har kun kommet hjem med noen kg US-MJ, i tillegg til masse fine minner. Kan det definéres som "Senskade", mon tro?
Akk, jeg klarer aldri å holde meg til én hobby og én variant av den.......
Livet er herlig for oss med traktor- og samlergenene intakt!!!!!
MVH
|
Posted By: aha
Date Posted: 14 september 2007 at 16:52
Roger wrote:
Hei!
Takk for svar!
Jeg ser også att anlegget ditt egner seg godt for det brittene kaller "Multi-Moding". Jeg har omtalt dette tidligere på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1417&KW=multi - denne link .
Du kan jo operere den norske endestasjonen som ett "fiddleyard-to-terminus"-anlegg, hvor du bruker den brittiske delen som oppstillingsstasjon. - Og dersom du er i det "anglofile" hjørnet, kan du jo bruke "Goatland/"Aidensfield" som endestasjon, og den norske som skyggestasjon. Landskapet mellom er jo uansett ikke så ulikt, da North Yorkshire Moors har mange fellestrekk til det norske landskapet.
Jeg skulle ønske at neste gang jeg tok toget, at konduktøren kunne annonsere; "neste stasjon Aidensfield" (i stedet for Oslo S).
|
Hei,
Her vil det bli "Multimolding", til og med litt US materiell vil bli brukt. Om byggningene blir byttet ved ulik bruk for jeg se på etterhvert
Mvh.
Arne
|
Posted By: aha
Date Posted: 14 september 2007 at 17:01
Morten M wrote:
Mnjao... Har vært der såpass mange ganger at jeg trodde jeg var "immun" - har kun kommet hjem med noen kg US-MJ, i tillegg til masse fine minner. Kan det definéres som "Senskade", mon tro?
Akk, jeg klarer aldri å holde meg til én hobby og én variant av den.......
Livet er herlig for oss med traktor- og samlergenene intakt!!!!!
MVH |
Ikke lett!
Var også en tur i Brasil for litt siden så noe derfra har det også blitt http://www.frateschi.com.br/produtos/g12.php - http://www.frateschi.com.br/produtos/g12.php
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 14 september 2007 at 17:50
Snart står jo en tur til Danmark og Tyskland på programmet også, så det kan jo bli artig å se hva det ender med
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: aha
Date Posted: 14 september 2007 at 18:01
jevistad wrote:
Snart står jo en tur til Danmark og Tyskland på programmet også, så det kan jo bli artig å se hva det ender med |
Går selvfølgelig ut ifra at "dere" som har "lokket" meg med ned dit tar ansvar og passer på hva jeg finner på?
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 14 september 2007 at 18:13
Arne.
Regne med at du reise me forsikring mot MJ?
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: aha
Date Posted: 14 september 2007 at 21:52
Ørjan wrote:
Arne.
Regne med at du reise me forsikring mot MJ?
|
Går ut ifra de har vaksine der nede så friste mer enn handel når øktene er unnagjort.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 16 september 2007 at 14:24
Hei!
Kanskje du ender opp med ei dansk "mj-elskerinne", Arne.
Jeg har nemlig registrert at det produseres relativt mange modeller av lokomotiver, rullende materiell, bygninger og tilbehør til og for det danske markedet. Mye av dette holder høy kvalitet, og ligger i forhold til det i ett helt akseptabelt prisnivå.
Jeg skulle ønske at det ble produsert tilsvarende modeller til tilsvarende pris også for det norske markedet.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: aha
Date Posted: 29 september 2007 at 12:57
Hei,
Siste nytt fra "NereSirdalBanen"
Har nå akkurat skummet fjellmassivet mellom stasjonene så nå venter jeg spent på hvor mye dette vil ekspandere? Håper jeg finner igjen tunnelåpningene
Arne
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 29 september 2007 at 17:41
Tar gjerne i mot en rapport på hvordan det gikk
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: aha
Date Posted: 29 september 2007 at 18:45
jevistad wrote:
Tar gjerne i mot en rapport på hvordan det gikk |
Det gikk meget bra!
Så nå må jeg snart kalle deg inn i sentrale strøk for tips om gips.
Arne
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 29 september 2007 at 19:04
Hei,
Hvordan fungerer det og bruke fugeskum inne? Blir det ikke endel gasser og lukt ut av det eller tar jeg feil?
Anlegget ditt ser veldig lovende ut, spennede å følge med på
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: aha
Date Posted: 29 september 2007 at 22:49
Andreas wrote:
Hei,
Hvordan fungerer det og bruke fugeskum inne? Blir det ikke endel gasser og lukt ut av det eller tar jeg feil?
Anlegget ditt ser veldig lovende ut, spennede å følge med på |
Takk for det Andreas!
I følge påskriften på boksen må ikke avgassene pustes inn da de er farlige. God lufting kreves eller bruk friskluftsmaske.
Lukt - overaskende lite fra disse Biltema boksene og heller ingen andre i huset har bemerket noe.
Mvh.
Arne
|
Posted By: aha
Date Posted: 29 november 2008 at 11:40
Originally posted by grinda
Dette er bra Arne, både det du har bygget og ikke minst at du får
vist det til oss alle.
Jeg er så heldig at jeg har fått sett denne modelen sånn på ordentlig, men Arne kan du fortelle litt om hvordan du fikk "bøyd" taket og hvordan laget du vinduene, med strips eller?
Flott Arne og takk for godt tips.
Erik
| |
Takk takk
Takplatene til http://www.noch.de/de/produktkatalog/listview.php?search=true&suchbegriff=55215&spurweite= - Noch er veldig myke og greie å forme.
Fra der hvor "Kinavippen" starter la jeg til ca. 3°. Det er da med å tvinger platene til å holde vippen på plass i tillegg til at jeg limte de nedre kantene til ei plate som et lokk på toppen av byggningen. Mønepannene limes på og er med å holder alt på plass.
Vet ikke om dette var forståelig? Legger med ei skisse som viser hvordan jeg kuttet takplatene.
Vinduene er laget av strips i forskjellige tykkelser. En ramme på innsiden hvor jeg limer sprossene imellom. Lister limes på utsiden, mangler fremdeles vannbordene over og under vinduene. Glasset er klar plastplate fra Evergreen som også resten av huset er laget av.
Limer glasset med Microscale Cristal Clear som er med å holder de tynne sprossene på plass. Cristal Clear blir gjennomsiktig når det tørker så det gjør ikke så mye om det blir litt søl
Arne
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 29 november 2008 at 16:05
Artig prosjekt dette, Arne!
Du som er slik en framifrå fotograf har kanskje tatt et bilde av innsiden av modellen også?
Tipper det var et bra fikleri å lage de diagonale sprossene i inngangsdørene. Det ser ut til at du slipper unna buede og runde detaljer på denne modellen, og er du kanskje ikke lei deg for?
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: aha
Date Posted: 30 november 2008 at 14:16
Oarn wrote:
Artig prosjekt dette, Arne!
Du som er slik en framifrå fotograf har kanskje tatt et bilde av innsiden av modellen også?
Tipper det var et bra fikleri å lage de diagonale sprossene i inngangsdørene. Det ser ut til at du slipper unna buede og runde detaljer på denne modellen, og er du kanskje ikke lei deg for?
|
Roar, det jeg bygger bør ikke beskues på mindre avstand enn 0,5meter og baksiden bør ikke nevnes. Men jeg gjør et unntak og viser litt fra innsiden siden du spør.
Som dere sikkert ser har jeg jukset litt med diagonalsprossene da jeg har montert de på tvers over hele vindusflaten. De som krysser blir da liggendes bittelitt innforbi men det synes ikke hvis det holdes litt avstand
Slik må det bli når enn er født med 10 lange tommeltotter.
En link til ei fin side om http://www.aalgaardbanens-venner.com/?q=node/26 - Ålgård stasjon.
Ikke lei meg fordi om det mangler runde former men skulle vel fått til noe?
Arne
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 30 november 2008 at 23:16
Takk og takk! Innsidebilder har en god pedagogisk effekt. Ser ut som du har brukt Evergreen "Clapboard" styrenplater? Er de stive nok til å brukes uten noe forsterkning inni modellen? Som på de fleste ting er jeg grønn også på dette.
Men det som er gøy er jo å stadig prøve seg på nye ting. Dette har jeg syslet med nå i helga:
Bygget om en vanlig Wiking traktorhenger slik at den tipper. Meningen er at han her kommer med ved til A&V Johansen på Tremetsrud.
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: aha
Date Posted: 01 desember 2008 at 18:15
Oarn wrote:
Takk og takk! Innsidebilder har en god pedagogisk effekt. Ser ut som du har brukt Evergreen "Clapboard" styrenplater? Er de stive nok til å brukes uten noe forsterkning inni modellen? Som på de fleste ting er jeg grønn også på dette.
Men det som er gøy er jo å stadig prøve seg på nye ting. Dette har jeg syslet med nå i helga:
Bygget om en vanlig Wiking traktorhenger slik at den tipper. Meningen er at han her kommer med ved til A&V Johansen på Tremetsrud.
|
Evergreen ja, stive nok så lenge det er ei ramme/plate i bunn og avstivning i topp. Kommer selvsagt ann på størrelsen av veggene da.
Satte inn litt ekstra stivere i godshuset på Ålgård da det også er med å holder taket på plass siden det er avtagbart.
Du grønn ?? Når det gjelder grønt har jeg tilgode å se noe bedre når det gjelder furutrær
Det med å gjøre kjøretøy og annet stasj levende med tipp og ikke minst med mennesker i og på er med å topper et anlegg/modul.
Arne
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 01 desember 2008 at 18:20
Sterkt !
Med Helsing for MJBV Terje O
|
Posted By: Richard75
Date Posted: 02 desember 2008 at 12:46
Gleder meg virkelig til å se fortsettelse av dette, håper du legger ut bilder videre:)
|
Posted By: aha
Date Posted: 26 januar 2009 at 19:10
Javell...
Litt progress fra mitt microprosjekt:
Har knota til litt mer "details" i det siste.
En liten kai med et enkelt jernbanespor har begynt å ta form.
Fortsettelse følger......
Arne
|
Posted By: Jonas
Date Posted: 26 januar 2009 at 19:15
... Den kaien der er det fineste jeg noensinne har sett. Åssen lagde du "betongen" mellom og ved siden av skinnene?
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 26 januar 2009 at 19:35
Jeg synes du er god til å Knota
Eneste som mangler er en supplybåt innleid av K.Lund...
De gule skinnene langs kaikanten, er det skinner eller plastprofiler?
Ser slike hver dag, når jeg venter på Vassøy-baljå...
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 26 januar 2009 at 19:48
Nydelig framgang Arne!!
Skulle ønske eg hadde plass til et lite hjemmeanlegg
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: aha
Date Posted: 26 januar 2009 at 22:31
Jonas wrote:
... Den kaien der er det fineste jeg noensinne har sett. Åssen lagde du "betongen" mellom og ved siden av skinnene?
|
Takk for det.
Nå er det et forsøk på asvalt jeg hadde prøvd å lage da, men her er hvordan det skjedde:
Skinner legges ut og limes til underlaget.
Hvit asvalt laget av tyntflytende gips helles over og opp til toppen av skinnestrengen. Spor skjæres langs innsiden på skinnestrengen med tynn skarp kniv og etterpå drar jeg en flat skrutrekker langs med.
Asvalten pusses plan og males mørk. Spor renses og pusses.
Sjøen lages også av tyntflytende gips som jeg lager små krusninger i før den tørker.
Så var det snikkaren som lurte på skinnene, og de er noen gamle rustne nysølvskinner som jeg har kappet til og malt gule. Mulig de fort blir rustne igjen?
Ikke noe anløp med supplybåt enda men en gammel Hollender har vært å prøvd kanten
Når alt er klart og testet må det smusses og bedritnes litt rundt om kring.
Arne
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 26 januar 2009 at 23:13
Har du lagd vannet av gips? Så malt den og lakket med X antall lag med klarlakk?
Dette var dritlekkert!
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 26 januar 2009 at 23:38
aha wrote:
Ikke noe anløp med supplybåt enda men en gammel Hollender har vært å prøvd kanten
Arne
|
Ser man det, Den flyvende hollender har gjort ett anløp, og onkel prøver å slå kloa i skipper"n.....
Blir skikkelig bra dette
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Roger
Date Posted: 27 januar 2009 at 00:03
Hei!
Det ser veldig bra ut dette her, Arne!
Er den andre endestasjonen fremdeles britisk, eller har "engelsk-syken" gitt seg for denne gang? Jeg ser at noen av de bildene du la ut tidligere i denne tråden er fjernet.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: aha
Date Posted: 27 januar 2009 at 07:21
Claes Lislerud wrote:
Har du lagd vannet av gips? Så malt den og lakket med X antall lag med klarlakk? Dette var dritlekkert! |
Takk for det Claes og helt riktig. Tyntflytende gips med krusninger. Malt og lakket med en tynn Panduro akryl klarlakk, 3-4 strøk.
Ble ganske så vått
Arne
|
Posted By: aha
Date Posted: 27 januar 2009 at 07:30
Roger wrote:
Hei!
Det ser veldig bra ut dette her, Arne!
Er den andre endestasjonen fremdeles britisk, eller har "engelsk-syken" gitt seg for denne gang? Jeg ser at noen av de bildene du la ut tidligere i denne tråden er fjernet.
|
Takker Roger.
Engelsk-syken er i ferd med å avta så "Aidensfield" har blitt erstattet med "Ålgård". I nordre enden er det ikke helt bestemt hva det blir enda.
WEB-hosten min kuttet ned på lagringsplassen hvor mange av bildene var linket opp til så jeg fjernet noen ruter som ble stående tomme
http://home.lyse.net/aha/ - http://home.lyse.net/aha/
Arne
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 27 januar 2009 at 08:16
aha wrote:
En liten kai med et enkelt jernbanespor har begynt å ta form.
Arne |
Lekkert!
|
Posted By: AT
Date Posted: 27 januar 2009 at 09:53
Hei
Dette er flott arbeid.
Eg vil gje nokre tilbake meldingar på arbeidet.
Alt det grønne landskapet + lilla lyng er kjempeflott. Fjellet og tunnelopningen likeså. Men eg sit igjen med eit inntrykk av at tunnelopningen kom først og fjellet lagt på i etterkant. Det er noko i overgangen tunnelopning/fjell.
Ein føler sjøen slår mot bryggekanten. Bryggekanten manglar litt sjøvekster og rust frå kjettingane til dekka? Dekka er vakkert plassert på "linje". Eg likar og den litt frekke gulfargen på stoppkanten på brygga. Brygga, vegen og fjellet har litt for mykje felles gråfarge?
Likar parkeringa til gravemaskina. Fint smussa er den og. Du kan dette med å detaljere utan at det er kunstig.
------------- AT
|
Posted By: aha
Date Posted: 27 januar 2009 at 16:50
AT wrote:
Hei
Dette er flott arbeid.
Eg vil gje nokre tilbake meldingar på arbeidet.
Alt det grønne landskapet + lilla lyng er kjempeflott. Fjellet og tunnelopningen likeså. Men eg sit igjen med eit inntrykk av at tunnelopningen kom først og fjellet lagt på i etterkant. Det er noko i overgangen tunnelopning/fjell.
Ein føler sjøen slår mot bryggekanten. Bryggekanten manglar litt sjøvekster og rust frå kjettingane til dekka? Dekka er vakkert plassert på "linje". Eg likar og den litt frekke gulfargen på stoppkanten på brygga. Brygga, vegen og fjellet har litt for mykje felles gråfarge?
Likar parkeringa til gravemaskina. Fint smussa er den og. Du kan dette med å detaljere utan at det er kunstig. |
Hei og takk for fine kommentarer AT
Tror jeg forstår hva du ser med tunnelåpningen. Muligens skulle jeg ha sprengt åpningen en tanke innover i fjellet?
Siden bildene mine blir fryktelig lyse utlignes også fargene og en del av dybdeinntrykket forsvinner?
Mer smuss vil komme da dette detaljarbeidet først ble startet i helgen som var
Arne
|
Posted By: AT
Date Posted: 27 januar 2009 at 20:18
"Muligens skulle jeg ha sprengt åpningen en tanke innover i fjellet? "
På bildet fekk eg inntrykk av at ein tynn flik av fjellet er trekt bort over den støypte kvelvingen. (Tunnelopninga er eit blikkfang. Samtidig er den midt i bildet). Vanligvis vil denne fjellfliken falle ned når ein sprenger opninga. Det virker meir logisk for meg om eg såg rett i den støypte kvelven.
Det er vel stort sett kun i mj sammanheng me sparklar fjell til tunnellportalen. I det verkelige livet støyper me tunnelportalen bort til fjellet.
Kommentarane er basert på auge/hjernen sin oppfattelse av bilde. Som du er innpå, kan det vera anleis i verklegheita.
------------- AT
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 27 januar 2009 at 20:20
Dette blir rett og slett vakkert!
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 14 februar 2009 at 08:45
Knipsa dette i går morges på Fiskepiren, halv 7.
Ble litt mørkt bilde
Men om det er nok med skinner til å forankre lastebåten vet jeg ikke,
men da skulle vel noen slike ta det meste...
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: TomL
Date Posted: 19 februar 2009 at 22:32
VAKKERT !!
MJ-Hilsen Tom Lynga
(Som pt river sitt anlegg for å bygge nytt..)
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: SverreNN
Date Posted: 07 april 2009 at 17:30
Hei!
Du gjør det utrolig bra!
Men jeg såg på et av bildene dine også fant jeg dette:
Så såg jeg denne gravemaskinen der oppe, også lurer jeg på om det er en gravemaskin eller om du har malt den på? Det var i hvertfall utrolig stilig!
------------- Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
|
Posted By: a[c]e
Date Posted: 16 april 2009 at 12:03
Dette var en kjempetråd! Gleder meg virkelig til å se mer av anlegget.. Kaien var utrolig bra
------------- ace@samlerforumet.net
|
Posted By: Roger
Date Posted: 28 mars 2010 at 17:03
Hei!
Jeg synes jeg ser en liten antydning av kjøreledning og stolper på noen av bildene. Skal du elektirfisere banen, Arne?
Har du noen nye bilder også?
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: aha
Date Posted: 02 januar 2011 at 21:56
Roger wrote:
Hei!
Jeg synes jeg ser en liten antydning av kjøreledning og stolper på noen av bildene. Skal du elektirfisere banen, Arne?
Har du noen nye bilder også?
|
off, var nesten litt i seneste laget å svare deg nå Roger. Men ja, hovedlinja skal elektrifiseres mellom stasjonene.
Ellers så går det ikke så grusomt fort, men noe skjer innimellom.
Hele anlegget er ferdig koblet og kjørbart.
Har fått fullført all skumming og gipsing denne helga så nå er det bare kosearbeid igjen snart.
Legger på noen bilder som viser noe av det som har skjedd i 2010 + litt i 2011.
Fra innkjør til stasjon i "Nord"
Også fra "Nord" som viser utkjør mot "Sør" og oppstillingsspor for motorvogner og skiftetraktorer ut til høyre.
Fra stasjon i "Sør" ("Ålgård") som egentlig er klar, bare superdetaljering som gjennstår.
BM73 har ankommet Ålgård
Arne
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 02 januar 2011 at 22:07
Er det en blå/grå NSB buss jeg skimter der? Hvor kan man få tak i et slikt smykke?
|
Posted By: aha
Date Posted: 02 januar 2011 at 22:26
ØysteinF wrote:
Er det en blå/grå NSB buss jeg skimter der? Hvor kan man få tak i et slikt smykke? |
Hei,
Du skimter rett, ikke helt en Volvo eller Scania men en gammel Mercedes buss fra Wiking jeg hadde liggende som jeg har lakkert om.
Denne modellen kan skaffes på e-Bay, men det finnes sikkert andre emner som kan brukes også.
Arne
|
Posted By: grinda
Date Posted: 02 januar 2011 at 22:40
Flott dette her Arne.
Bra at du viser framdrift på ditt lille og vakre anlegg. Takk for flott bilder.
Og det var vel på høy tid at Bm 73 klarte å komme seg opp til Ålgård, det skulle vel bare mangle at slikt flott materiel innfinner seg på en slik smukk stasjon.
Godt å se at huset, og ikke minst dine biler, har kommet ordentlig hjem til seg sjøl. Bra at det er riktig epoke!!!
Erik
------------- Hilsen
Erik K
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 januar 2011 at 23:30
grinda wrote:
Og det var vel på høy tid at Bm 73 klarte å komme seg opp til Ålgård, det skulle vel bare mangle at slikt flott materiel innfinner seg på en slik smukk stasjon.
|
Det må være dieselversjonen det da. Type 94?
------------- Svein S
|
Posted By: janerts
Date Posted: 03 januar 2011 at 11:03
Kan ha skøteledning slik eg har på bilen min
Jan-Rune
|
Posted By: traiNman
Date Posted: 03 januar 2011 at 11:45
Gjør som han som kjøpte el-bil og anskaffet tilhenger med bensinaggregat for å øke rekkevidden .
Flotte bilder, Arne!
Petter
|
Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 03 januar 2011 at 16:36
Meget bra.
------------- Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 03 januar 2011 at 17:02
Volvo og scania busser (fra 60-70 tallet) finnes kanskje ikke på H0 markedet? Men merc'en var nydelig den, må prøve å få til en slik en på anlegget
|
Posted By: AleksanderB
Date Posted: 03 januar 2011 at 17:23
Meget bra arbeid! Har gledet meg lenge til oppdateringer i denne tråden her.
------------- Hilsen Aleksander
|
Posted By: tgreen
Date Posted: 03 januar 2011 at 18:11
Hiver meg på her også. Meget bra dette. Gir virkelig inspirasjon til videre drift på eget prosjekt.
------------- HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 03 januar 2011 at 18:48
Flott at denne tråden våkner til liv igjen! Lekkert lite anlegg som var til stor inspirasjon for meg da jeg skulle begynne på mitt eget anlegg.
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 03 januar 2011 at 20:22
Flott anlegg! Bra at tråden våknet til liv igjen. Har flere ganger søkt meg tilbake til tråden for å ta en titt
------------- Christian L.
|
Posted By: aha
Date Posted: 03 januar 2011 at 22:36
Hei,
Takk for fine tilbakemeldinger og hyggelig at det kan inspirere noen
Når det gjelder strømtilgang er montering av KL-master allerede i gang så med litt forsinkelse for passasjerene så skal det gå an å få avgårde BM73 i løpet av........
Ellers så fikk jeg startet på steinfarging av de siste fjellpartiene i kveld. Vil ta noen dager før det er ferdig men her er de 5-6 første fargenyansene på plass.
Arne
|
|