Fremo signaler |
Post Reply
|
Page 123 4> |
| Author | ||
Jan Frelin
Viderekommen
Joined: 17 juni 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: Fremo signalerPosted: 27 juli 2010 at 17:12 |
|
|
Hej!
Jag tänkte väcka liv i en gammal tråd. Har det blivit någon utveckling av signalstatndard inom FREMO-världen? Kan man hitta någon dokumentation på nätet?
Mvh,
Jan Frelin
|
||
![]() |
||
umulius
Nykommer
Joined: 23 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 26 desember 2008 at 11:39 |
|
|
Takker for tipsene, da er loddebolten funnet frem,
|
||
|
mvh umulius
|
||
![]() |
||
Dagfinn
Nykommer
Joined: 08 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 26 desember 2008 at 01:12 |
|
|
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen ------------------------------ Interesser: Jernbane... Jernbanesignaler.. Lokstallen Mysen Høytorp fort Veteranbilen min |
||
![]() |
||
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 25 desember 2008 at 17:17 |
|
|
Kanskje denne kan brukes?
|
||
![]() |
||
umulius
Nykommer
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 25 desember 2008 at 16:49 |
|
|
Hei det skal brukes på en stasjon og skal drive alle signaler som må ha blunkene dioder, hvis hver diode bruker ca 20 mA så må kretsen tåle 250 mA, har masse konponenter men ingen sjema for en slik krets
mvh
|
||
|
mvh umulius
|
||
![]() |
||
Dagfinn
Nykommer
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 25 desember 2008 at 15:38 |
|
A-ha... Tenkte tanken, men var jo litt usikker . Dette har jeg liggende, til alle typer. Det er en og samme krets![]() |
||
|
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen ------------------------------ Interesser: Jernbane... Jernbanesignaler.. Lokstallen Mysen Høytorp fort Veteranbilen min |
||
![]() |
||
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 25 desember 2008 at 15:27 |
|
|
Det menes sikkert om det finnes noe kretsskjema for blinkelektronikk.
Jeg har dessverre ikke noe skjema, men det finnes byggesett for en rimelig penge f.eks. her:
Edited by jevistad - 25 desember 2008 at 15:28 |
||
![]() |
||
Dagfinn
Nykommer
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 25 desember 2008 at 15:11 |
|
|
Nå ble jeg usikker, Kan du utdype nærmere "finnes det noe skjema for dette"? |
||
|
Hilsen fra Mysen
||
![]() |
||
umulius
Nykommer
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 25 desember 2008 at 12:51 |
|
|
hei skal brukes til for/hoved signal: 60. finnes det noe skjema for dette
|
||
|
mvh umulius
|
||
![]() |
||
Dagfinn
Nykommer
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 24 desember 2008 at 16:19 |
|
Dette du tenkte på?? Hurtigblink for plo:90 blink pr min. Langsomblink plo:45 blink i for/hoved/blokksignal:60 |
||
|
Hilsen fra Mysen
||
![]() |
||
umulius
Nykommer
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 23 desember 2008 at 18:44 |
|
|
Har lest diverse innlegg for signalbygging, i tilegg er jeg nybegynner på dette nettsted, finnes det noen som har sjema for blinking, det må til på gamle NSB signaler.
|
||
|
mvh umulius
|
||
![]() |
||
halvors
Fremo og MjF medlem
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 juni 2008 at 19:58 |
|
|
For mer info om bruk av digitalsystemer i FREMO, se denne siden: http://dcc-mueller.de/artikel/nmra_dcc.htm#heading7 (på tysk).
(Kanskje vi bør få den oversatt
Hilsen Halvor
|
||
![]() |
||
Jan Frelin
Viderekommen
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 06 juni 2008 at 14:44 |
|
Det verkar i och för sig klokt, men jag kan inte hitta den praksisen ens bland rekommendationerna i de FREMO-normer jag tittat på.
|
||
![]() |
||
Jan Frelin
Viderekommen
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 24 mai 2008 at 09:45 |
|
|
Länkarna verkar vara trasiga, men jag hittade sajterna ändå. Det verkar ju intressant för signalbyggaren, även om man säkert måste knöla ett tag för att designa ett system.
|
||
![]() |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem
Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 23 mai 2008 at 22:33 |
|
|
Det du trenger først og fremst er et interface til PC.
Jeg bruker Locobuffer USB http://www.rr-cirkits.com/. Denne kan konfigureres så den fungerer uten sentral. Det du da i tillegg må gjøre er å sørge for 12 V på Locosynclinjene. da er du i gang. Rr-cirkits har et io-kort for Loconet som vha små tillegskort kan brukes til det meste. Uhlenbrock http://www.uhlenbrock.de/3/4/0/4/INDEX.HTM!NewServerName=DAVID-IHS har tre loconetmoduler: Opptattmelder, IO-modul og signalstyringsmodul. Så har en belgier ved navn Hans Deloof http://users.pandora.be/deloof/ noen kjekke Loconetmoduler |
||
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
![]() |
||
Jan Frelin
Viderekommen
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 23 mai 2008 at 18:39 |
|
Det låter intressant. Hur ser en sådan lösning ut? Måste man använda Digitrax-dekodrar?
|
||
![]() |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 20 mai 2008 at 15:30 |
|
|
Det stemmer nok at f.esk en DS64 trenger forsyningsspenning i tillegg til Loconetforbindelsen. Fordelen er jo at samme toleder forsyner 4 veksler og evt. x antall andre enheter. Så om det kanskje er litt unødvendig om man eksempelvis kun har en vekselmotor vil man begynne å tjene på det når antallet stiger. I tillegg kan samme toleder forsyne det meste annet.
|
||
|
MVH
||
![]() |
||
halvors
Fremo og MjF medlem
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 20 mai 2008 at 14:12 |
|
Jo, noe blir det selvsagt, men det trenger ikke overdrives
Et to-lys signal trenger to ledere, et tre-lys trenger tre. Om man kopler litt smart.
Vi satser på å bruke datanett-kabler med 8 ledere, og dertil egnede kontakter i hus som kan monteres under modulene. En kabel fra styringspanelet for signalene til hver ende av stasjonen.
Ellers har jeg jo sansen for Dag Cato sitt forslag dersom man ønsker å styre mer enn bare signalene gjennom dette nettverket. Et spørsmålstegn ved strømforsyning av Loconet-enhetene: I det minste noen av disse vil kreve forsyningsspenning der hvor de er montert, dvs. distribuert utover stasjonsområdet. Dette kan fort bli like omfattende som tradisjonell kopling av for eksempel vekselmotorer...
Hilsen Halvor
|
||
![]() |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 20 mai 2008 at 12:59 |
|
|
Et alternativ er å bruke et separat Loconet til signalstyring. Det er fullt mulig uten egen sentral. Det finnes en rekke Loconetmoduler som egner seg til signalstyring, vekselstyring, feedback etc. Man har fordelen ved et nettverk og man slipper å blande inn "togbussen"
|
||
|
MVH
||
![]() |
||
Jan Frelin
Viderekommen
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 20 mai 2008 at 11:19 |
|
Å andra sidan blir det en massa sladd mellan ställverk och signalplats.
|
||
![]() |
||
ses
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 mai 2008 at 14:44 |
|
|
Skal huske på den kaffiinvitasjonen til neste gang.
Jeg kom med NJK-tog fra Stavanger (El 11 og trevognslerke med salongvogna 118 med stor veranda bakerst, hvorfra bildet er tatt), og skulle bare nedom Kristiansand for å få snudd toget slik at verandavogna kom bakerst.
For øvrig var forklaringen på de to forskjellige signalene nyttig, for jeg lurte på hvorfor bare det til venstre hadde påskrift om at fjernstyring slutter.
|
||
|
Svein S
|
||
![]() |
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 mai 2008 at 14:05 |
|
Hadde du sagt ifra kunne jeg spandert kaffe på deg, Svein. Bildet er tatt noen meter fra husdøra hos meg. Forøvrig er funksjonen til de to signalene her forskjellig. Det til venstre (linjen til/fra Oslo) er vanlig innkjør og linjen styres av fjernstyringen ned hit. Blinker rødt ved stopp som vanlig. Det til høyre (Stavangersporet, inkl. området på Krossen) er indre innkjør (heter det ikke det?) og har fast rødt lys. Linjen styres av Kristiansand stasjon helt fra innkjør til sportrekanten på Krossen. Mao et stykke å gå dersom man skulle håndstille signalet slik vi driver med på treff! |
||
|
Hilsen
Roar Børte |
||
![]() |
||
ses
Fremo og MjF medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 mai 2008 at 13:28 |
|
|
Nå fant jeg emnet dette stod i: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2834
|
||
|
Svein S
|
||
![]() |
||
asai
Medlem i MJF
Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 mai 2008 at 12:13 |
|
Mener dette var på Ganddal, rett utenfor stuedøra til Jon Einar... ![]() |
||
![]() |
||
ses
Fremo og MjF medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 mai 2008 at 09:02 |
|
|
Da er vi enige. Jeg har heller aldri sagt annet enn at plassering til høyre er det normale, men man finner noen få ganger at man har plassert signalet til venstre.
Vi har hatt en debatt om dette i et eller annet forum som jeg ikke klarer å finne tilbake til, der det vistes et venstrestilt innkjørsignal et sted på en rettstrekning på Jæren var det vel. Årsaken til det var nok at KL-stolpene var plassert til høyre slik at disse delvis ville dekke et høyrestilt signal. Da var det enklere bare å plassere signalet på motsatt side. Her var KL-anlegget eldre enn CTC-anlegget og derfor "først ute".
|
||
|
Svein S
|
||
![]() |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 mai 2008 at 23:39 |
|
Jeg skulle uttrykt meg klarere. Men dette gjelder selvsagt ikke på dobbeltspor, eller som her på to separate strekninger. Poenget var selvsagt der det er et spor til venstre, og det kan være tvil. Men høyre ER normalen, både for lys- og skiltsignaler. (Unntaket er selvfølgelig markeringsmerke for nedsatt hastighet.) Står det et signal til høyre for sporet, uten pil, så gjelder det for dette sporet. Tvil eller ikke.
|
||
![]() |
||
ses
Fremo og MjF medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 mai 2008 at 23:28 |
|
Beklager, men jeg kan vise til en rekke eksempler der man ikke bruker pil til høyre på et signal som er plassert til venstre. Her er ett slikt ferskt eksempel: ![]() Pil trengs det først der det er tvil om hvilket spor et venstrestilt signal skal gjelde for. I det viste tilfellet er det selvsagt ingen tvil, og dermed trenger man ingen pil heller. Ellers synes plasseringen å være styrt av hensiktsmessighet, dvs. at signalet skal synes på best mulig måte. Og da kan en plassering til venstre for sporet være å foretrekke framfor en til høyre, selv om høyresiden vil være førstevalget. |
||
|
Svein S
|
||
![]() |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 mai 2008 at 22:15 |
|
Høyre side er helt klart der de normalt skal stå. Der det er FLERE spor, og et signal blir stående på venstre side, skal det merkes med en pil til høyre mot det gjeldende spor. Et signal som står på høyre side trenger ikke dette.
Men til Tore sitt forsvar; Vi vet jo ikke om det er en høyrekurve før signalet, slik at venstre side faktisk er det beste
|
||
![]() |
||
eika
FREMO-forummedlem
Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1632 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 mai 2008 at 20:46 |
|
Nei, ikke noe krav. Men med en venstrekurve og en fjellside så vil det jo gi størst siktlinje med signalet på høyre side av sporet.
Eirik
|
||
|
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
ses
Fremo og MjF medlem
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 mai 2008 at 19:12 |
|
|
Det er vel ikke krav om at signalene skal stå på høyre side, selv om det nok er førstevalget.
|
||
|
Svein S
|
||
![]() |
||
Post Reply
|
Page 123 4> |
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |