MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - signal
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

signal

 Post Reply Post Reply
Author
knutarn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knutarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: signal
    Posted: 06 september 2007 at 20:21
hey.. jeg har en  tog bande som jeg driver med...

jeg skal sette opp signal lys på banen..
 
Er det noen som vett Hva jeg skal kjøpe?
 
å åsen jeg gjør det?
Wink
 
(ps)er ny her=D
(ps)har skrive vanskerAngry
 
 
 
jeg bruker den her å : :6604:  delta control---->  http://home.arcor.de/nils.koerber/maerklin/delta_mit_loks.jpg
 
det bruker jeg
---------------------------------------------------------------------------------------------
mvh knutarnWink
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2007 at 12:11
Hei,
 
først av alt velkommen til forumet.
 
Jeg kan prøve å gi deg ett generelt svar.
 
Det ser veldig bra ut med lyssignaler på en modelljernbane. Det gir mye mer liv til banen. Spesielt i mørket ser det tøft ut med signallys som skifter farge når togene passerer.
 
Nå vet ikke jeg hvor langt du er kommet med jernbanen din, men jeg vil anbefale deg å vente med lyssignaler til du har fått det meste av andre ting på plass. Det er sikkert mange som er uenig med meg, men jeg ser på lyssignaler som glasuren på kaken Embarrassed Ok, det var kanskje en teit sammenligning, men det jeg mener er at lyssignalene kan man godt vente med helt til slutt, fordi det ikke er noe man merker at mangler, dersom de ikke er der.
 
Problemet med lyssignaler er at de er veldig dyre. Spesielt dersom du skal styre de digitalt, da må signalene ha en digitaldekoder i tillegg. I tillegg krever lyssignaler en god del oppkobling av kabler og lignende.
 
Dersom du skal bruke lyssignaler helt realistisk, trenger du fort mange signaler. Her har jeg tegnet opp en helt enkel kryssestasjon, og "minimumet" av signaler man må ha for at det skal stemme med virkeligheten:
 
 
Dersom du ikke må ha alt helt realistisk så går det fint an å gjøre det enklere. Jeg har bare signaler på en stasjon på mitt anlegg så langt, og da har jeg bare utkjørsignaler, og har kuttet forsignalene ut helt. Altså har jeg bare med fire av signalene på tegningen.
 
De forskjellige landene har forskjellige lyssignaler. Har du bestemt deg for ett spesielt land som du bygger din jernbane etter?

Dersom det ikke er så nøye for deg at du må ha lyssignaler fra ett bestemt land, så er nok de tyske signalene de som er enklest å få tak i.
 
Du kan kikke litt på http://www.viessmann-modell.com/
 
Dette firmaet har et ganske godt utvalg av signaler og dekodere.
 
Å svare konkret på hva du skal kjøpe og hvordan du gjør det er veldig vanskelig. Men du kan godt skrive litt mer om den banen du holder på å bygge, og hva du har tenkt framover.
 
På slutten av denne filmen kan du se lyssignalene på den ene stasjonen min. http://www.bensigvald.com/DMB/DMB_filmmeny_film2.html
 
 
Håper jeg gav deg litt hjelp videre.
 
 
 
Med vennlig hilsen
 
Ben-Sigvald
 
 
Edit: rettet på tegning


Edited by ben - 25 februar 2008 at 16:11
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
knutarn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knutarn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2007 at 14:55
 
ja jeg vil ha ganske proft system.når det kommer ett tog så vill jeg at lys signalene skal shifte automatisk.så jeg slepper å gjøre det manuelt...
det systeme her har jeg-----> http://www.amundsenhobby.no/webshop/adv_search.php?PHPSESSID=602fd3e3e9d316fa3958e22d5f40c110

så skriver dere 6647  det systeme der har jeg....
å jeg har c skinner

kan noen lage en tegnig på paint, lage åsen system skal kobles med signal lys?
 
----------------------------------------------------------------------------------------


Edited by knutarn - 07 september 2007 at 17:54
Back to Top
raasrum View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote raasrum Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2007 at 15:26
Hvor kjøper dere lysdiodene?
Pris?
Diameter, er det 2mm?
mvh
RAa
MJF-medlem
Ha en God Dag!
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2008 at 18:59
Originally posted by ben ben wrote:

Hei,
 
først av alt velkommen til forumet.
 
Jeg kan prøve å gi deg ett generelt svar.
 
Det ser veldig bra ut med lyssignaler på en modelljernbane. Det gir mye mer liv til banen. Spesielt i mørket ser det tøft ut med signallys som skifter farge når togene passerer.
 
Nå vet ikke jeg hvor langt du er kommet med jernbanen din, men jeg vil anbefale deg å vente med lyssignaler til du har fått det meste av andre ting på plass. Det er sikkert mange som er uenig med meg, men jeg ser på lyssignaler som glasuren på kaken Embarrassed Ok, det var kanskje en teit sammenligning, men det jeg mener er at lyssignalene kan man godt vente med helt til slutt, fordi det ikke er noe man merker at mangler, dersom de ikke er der.
 
Problemet med lyssignaler er at de er veldig dyre. Spesielt dersom du skal styre de digitalt, da må signalene ha en digitaldekoder i tillegg. I tillegg krever lyssignaler en god del oppkobling av kabler og lignende.
 
Dersom du skal bruke lyssignaler helt realistisk, trenger du fort mange signaler. Her har jeg tegnet opp en helt enkel kryssestasjon, og "minimumet" av signaler man må ha for at det skal stemme med virkeligheten:
 
 
Dersom du ikke må ha alt helt realistisk så går det fint an å gjøre det enklere. Jeg har bare signaler på en stasjon på mitt anlegg så langt, og da har jeg bare utkjørsignaler, og har kuttet forsignalene ut helt. Altså har jeg bare med fire av signalene på tegningen.
 
De forskjellige landene har forskjellige lyssignaler. Har du bestemt deg for ett spesielt land som du bygger din jernbane etter?

Dersom det ikke er så nøye for deg at du må ha lyssignaler fra ett bestemt land, så er nok de tyske signalene de som er enklest å få tak i.
 
Du kan kikke litt på http://www.viessmann-modell.com/
 
Dette firmaet har et ganske godt utvalg av signaler og dekodere.
 
Å svare konkret på hva du skal kjøpe og hvordan du gjør det er veldig vanskelig. Men du kan godt skrive litt mer om den banen du holder på å bygge, og hva du har tenkt framover.
 
På slutten av denne filmen kan du se lyssignalene på den ene stasjonen min. http://www.bensigvald.com/DMB/DMB_filmmeny_film2.html
 
 
Håper jeg gav deg litt hjelp videre.
 
 
 
Med vennlig hilsen
 
Ben-Sigvald





Det er feil på fargeplasseringen av signalene
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2008 at 19:10
Originally posted by Dagfinn Dagfinn wrote:

Det er feil på fargeplasseringen av signalene
Hvis du ser at det er feil kunne du jo samtidig spandert å fortelle hva som er korrekt da...
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 13:55
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Dagfinn Dagfinn wrote:

Det er feil på fargeplasseringen av signalene
Hvis du ser at det er feil kunne du jo samtidig spandert å fortelle hva som er korrekt da...
 
Eirik
 
Feilen er vel at den nederste lampa alltid er grønn:
 
 
For øvrig var det et synspunkt om hvordan forenkle signalplasseringen dersom man ikke vil gå for full CTC-løsning med innkjør og utkjør for hvert enkelt togspor. Hvis man skal holde seg til det som har vært anvendt på NSB-prototypen, så har man varianten før de fjernstyrte stasjonene, nemlig de med komplett sikringsanlegg styrt lokalt av togekspeditøren (txp) på stasjonen. De har innkjørsignaler men bare ett felles utkjørsignal for hver retning. De enkelte sporene er sikret med dvergsignaler.
Enda enklere er anleggene med såkalt enkelt innkjørsignalapparat. Dette består kun av innkjørsignaler, og de er uten forsignal og er lave og har kun rød og grønn lampe. Utkjør på slike stasjoner blir gitt ved håndsignal fra txp, med flagg eller signallampe.
Den foreslåtte varianten med kun utkjørsignaler har altså ikke noe forbilde i norsk 1:1 i hvert fall.
 
Her er et innlegg som viser bygging av nevnte "enkelt innkjørsignalapparat": http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1152&PID=17016616#17016616


Edited by ses - 25 februar 2008 at 14:00
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 14:04
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Dagfinn Dagfinn wrote:

Det er feil på fargeplasseringen av signalene
Hvis du ser at det er feil kunne du jo samtidig spandert å fortelle hva som er korrekt da...
 
Eirik
 
Feilen er vel at den nederste lampa alltid er grønn:
 
Jeg kommenterer meg selv og det andre over:
 
Jeg ser av brukerprofil til Ben-Sigvald at han kjører med sveitsisk forbilde, og da kan det jo godt hende at plassering av fargene ikke er feil. Min kommentar gjaldt norsk forbilde.
Svein S
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 14:57
Fin tegninga til Ben. Og god for et stillverk. Ute i felt må de plasseres riktig. Men fargene er som Svein sier, at grønn alltid er under, også i forsignal. Men som Svein sier, på norsk vis. Smile.

Tegninga er som sagt flott Thumbs%20Up
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 16:18
Hei,
 
først av alt, beklager glippen med feil i tegningen. Det er greit å gjøre ting korrekt når man først legger ting ut på forumet, men det gikk nok - som så ofte for meg -litt for fort for denne gangen også. Som Svein er inne på så kjører jeg med sveitsisk forbilde og signaler, men det er ingen unnskyldning da jeg har jobbet som konduktørassistent i NSB - så jeg burde vite bedre. Embarrassed
 
Litt usikker på hva du Dagfinn mener med riktig plassering, tenker du på at signalene skal stå på høyre side av kjøreretningen?
 
Det er uansett veldig bra med tilbakemeldinger, slik at man kan forbedre seg. Så nå har jeg prøvd å få tegningen litt mer riktig. (Har redigert det første innlegget mitt)
 
Mvh
Ben-Sigvald
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 18:23
Originally posted by ben ben wrote:

 
Litt usikker på hva du Dagfinn mener med riktig plassering, tenker du på at signalene skal stå på høyre side av kjøreretningen?
 


Dagfinn bør kanskje svare for seg, men jeg tror det var hvor rødt og grønt og gult var plassert hen som var saken, og nå ser jeg at du har snudd om på det på tegningen, så nå bør det være korrekt etter NSB/JBV-standard.
Svein S
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 19:01
Skal signalet stå på høyre eller venstre side??
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 19:13
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Skal signalet stå på høyre eller venstre side??


Fotrtinnsvis på høyre side, men det kan også plasseres på venstre. På stasjoner med flere signaler der det kan være i tvil hvilket spor et venstreplassert signal skal gjelde for, settes en liten pil mot sporet rett over signalets litramerke:

Svein S
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 22:14
"Svare for seg"... Oiiisann.... Nå virket du svært streng SveinCool

Hovedsignaler skal alltid være på høyre side. "Plasseres "riktig" betyr etter  normalen, som er på stillverkstablå;
- utkjør umiddelbar nærhet av ytterste sporveksel, hvis 1 utkjørsignal.
- utkjør, trukket, ca 20 meter tilbake, fra ytterste sporveksle hvis 2 utkjørsignal.
- Det samme blir det på "tablået", eller stillverket, eller "stillverkstablået", som det også blir kalt, eller "stillverkstransparenten".
Jeg har noen bilder jeg kan legge ut. Men må først finne de frem.

Jeg er ikke til annet enn for hjelp sånn sett, hyggelig å være til hjelp også, så det er ikke meningen å virke "striks", Embarrassedom det ble oppfattet sånn.
Min interesse, i hovedsak, er signal og sikringsanleggBig%20smile. Og synes denne side av hobbyen er spennende. Så jeg har jo lyst å dele med meg også.

Bildet Ben har lagt ut ad "stillverkstablå" og "skjema for signalplassering" er fin, liker den, har lyst å bruke den om Ben tillater?? Smile








Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 22:27
Originally posted by Dagfinn Dagfinn wrote:

"Svare for seg"... Oiiisann.... Nå virket du svært streng SveinCool

Det var faktisk ment stikk motsatt: Det var en unnskyldning for at jeg svarte på et spørsmål som egentlig var til deg.

Originally posted by Dagfinn Dagfinn wrote:


Hovedsignaler skal alltid være på høyre side.


Ehh... Viser ikke mitt bilde fra Trondheim stasjon at "alltid" må tas med en klype salt?
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 22:34
Originally posted by Dagfinn Dagfinn wrote:


Hovedsignaler skal alltid være på høyre side.



Vel, etter å sjekket noen bilder mener jeg at normalen for utkjørhovedsignaler på fjernstyrt strekning at signalene plasseres i ytterkant, dvs. at venstre spor får signalet på venstre side og høyre spor på høyre side.
Jeg har også bilder av innkjørhovedsignal på fjernstyrt strekning der det er plassert på venstre side. Antagelig er høyre siden normalen, men det viktigste synes å være at signalet skal være lett og tidlig synlig, og da kan vegetasjon, skjæringer, byggverk o.l. gjøre at venstre side er mer gunstig.
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 22:40
Det blir vel i praksis til signaler plasseres der de er mest synlige og enklest å plassere.
Og i Norge gjør vi som kjent det som er billigst selv om det går litt på tvers av regelverket.
På evig aktuelle Ganddal Tongue er (innkjør)signalene konsekvent på "feil" side.
Dette var litt forvirrende for tyskerene på treffet i Rendsburg, da de er vante med at signalene skal stå på høyre side.
Nå har de jo oftest semaforer på tyske Fremo-moduler, og de er jo mer avhengige av å stå på en fast side da de viser signalbilde begge veier.
 
Innkjør A Ganddal.
 
Markeres slik på tablå:
 
Edit: dette innlegget er skrevet før jeg såg Svein sine to siste innlegg.


Edited by jevistad - 25 februar 2008 at 22:42
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 23:08
Når jeg ser bildet ditt, aner det meg at det er en grunn til til å ha signalet på venstre side, nemlig når KL-stolpene står på høyre på rett linje. 
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 23:23
Originally posted by ses ses wrote:

Når jeg ser bildet ditt, aner det meg at det er en grunn til til å ha signalet på venstre side, nemlig når KL-stolpene står på høyre på rett linje. 
 
Stemmer, stolpene står på rett linje men ikke helt rett likevelLOL
Jeg tror ikke det hadde sett bra ut i modell med så vindskjeive stolperConfused


Edited by jevistad - 25 februar 2008 at 23:23
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 23:59
For de som vil vite nøyaktig hvordan det er med signaler på norske jernbaner i dag, er Signalforskriften kap III (JD 321) nyttig: http://www.sjt.no/upload/documents/Signalforskriften/Signalforskriften-Kapittel_III-JD321.pdf
Svein S
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2008 at 17:00
Originally posted by ses ses wrote:

For de som vil vite nøyaktig hvordan det er med signaler på norske jernbaner i dag, er Signalforskriften kap III (JD 321) nyttig: http://www.sjt.no/upload/documents/Signalforskriften/Signalforskriften-Kapittel_III-JD321.pdf


Signalforskriften forteller dog ikke alt.Smile

Hovedregelen er at de skal stå på høyre side. Lokale årsaker som f.eks. KL-mast, eller andre fysiske årsaker, kurver mv., gjør at man kan sette på en utligger-arm til signalet. Eller de må settes på venstre side.Smile
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2008 at 18:40
Jeg har sett litt nærmere på det nåværende signalforskriften, og det første reglementet for lyssignaler, den fra 1926. Det er interessant å lese at mens det i 1926-utgaven står at signalet normalt skal plasseres på høyre side, men samtidig sier "Det kan også settes op på annen hensiktsmessig plass." I det nåværende reglementet er normalplassering tatt ut, og det eneste som gjenstår er forumleringen ved utkjørhovedsignaler:
 "Utkjørhovedsignal settes opp på hensiktsmessig sted i utkjørtogveien for hvert togspor."  (side 6 i den trykte utgaven fra 1997). Nå tar jeg forbehold for at det finnes andre forskrifter el.l. enn Signalforskriften som regulerer dette, men siden det faktisk står noe om plassering, antar jeg at dette er eneste stedet siden det i dette ikke henvises til noe annet reglement.

Jeg tror derfor det var vanligere før enn nå å plassere signalet på høyre side, samtidig som hensiktsmessighetshensyn alltid har vært det viktigste.
Nedenstående bilde viser en ganske typisk utvikling. Det er fra Lisleby stasjon på Østfoldbanen i 1974 i det man bygde om signalanlegget på stasjonen idet man fikk fjernstyring på banen. I bakgrunnen ser vi det opprinnelige utkjørsignalet fra 1931 som er plassert på høyre siden av sporet. Dette erstattes så av to nye utkjørsignaler, det ene plassert på venstre side og det andre på høyre. Dette er den mest henstiksmessige plassering siden det da er uten tvil hvilket signal som gjelder for hvilket spor. Dette er en typisk norsk stasjon med to kryssingsspor som ved fjernstyring altså har to utkjørsignaler i hver ende, et på høyre og et på venstre side. Standarden nå er altså at det plasseres omtrent like mange utkjørsignaler på venstre som på høyre side. Da blir "normalt på høyre" side ikke så veldig normal likevel. For innkjørsignaler derimot, vil nok høyreplasserte signaler dominere, uten at jeg gjort noen nærmere undersøkelse av dette.



For det som er interessert det historiske ved norske signaler o.l., så anbefaler jeg boka
Trygve Johannesen: Sikkerhetstjensten ved norske jernbaner i de første 100 år, 1854-1954. Norsk Jernbaneklubb 2007 (illustert nyutgivelse av stensilert utgave fra 1961). Fåes fra NJK Salgsavdelingen.


Edited by ses - 26 februar 2008 at 18:42
Svein S
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2008 at 22:32
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg har sett litt nærmere på det nåværende signalforskriften, og det første reglementet for lyssignaler, den fra 1926. Det er interessant å lese at mens det i 1926-utgaven står at signalet normalt skal plasseres på høyre side, men samtidig sier "Det kan også settes op på annen hensiktsmessig plass." I det nåværende reglementet er normalplassering tatt ut, og det eneste som gjenstår er forumleringen ved utkjørhovedsignaler:
 "Utkjørhovedsignal settes opp på hensiktsmessig sted i utkjørtogveien for hvert togspor."  (side 6 i den trykte utgaven fra 1997). Nå tar jeg forbehold for at det finnes andre forskrifter el.l. enn Signalforskriften som regulerer dette, men siden det faktisk står noe om plassering, antar jeg at dette er eneste stedet siden det i dette ikke henvises til noe annet reglement.

Jeg tror derfor det var vanligere før enn nå å plassere signalet på høyre side, samtidig som hensiktsmessighetshensyn alltid har vært det viktigste.
Nedenstående bilde viser en ganske typisk utvikling. Det er fra Lisleby stasjon på Østfoldbanen i 1974 i det man bygde om signalanlegget på stasjonen idet man fikk fjernstyring på banen. I bakgrunnen ser vi det opprinnelige utkjørsignalet fra 1931 som er plassert på høyre siden av sporet. Dette erstattes så av to nye utkjørsignaler, det ene plassert på venstre side og det andre på høyre. Dette er den mest henstiksmessige plassering siden det da er uten tvil hvilket signal som gjelder for hvilket spor. Dette er en typisk norsk stasjon med to kryssingsspor som ved fjernstyring altså har to utkjørsignaler i hver ende, et på høyre og et på venstre side. Standarden nå er altså at det plasseres omtrent like mange utkjørsignaler på venstre som på høyre side. Da blir "normalt på høyre" side ikke så veldig normal likevel. For innkjørsignaler derimot, vil nok høyreplasserte signaler dominere, uten at jeg gjort noen nærmere undersøkelse av dette.



For det som er interessert det historiske ved norske signaler o.l., så anbefaler jeg boka
Trygve Johannesen: Sikkerhetstjensten ved norske jernbaner i de første 100 år, 1854-1954. Norsk Jernbaneklubb 2007 (illustert nyutgivelse av stensilert utgave fra 1961). Fåes fra NJK Salgsavdelingen.


Det er flott. Har denne utgave. Smile



"Normalen" er fremdeles høyre side. Smile

Bildet viser sikringsanlegg som kom ifm fjernstyring. Dette ble et nytt system, ifm "CTC" (og utkjørsignaler, som nå skulle være to) - altså inne på stasjon, som skulle fjernstyres, for å være sikrere iom at stasjonene nå ble mer ubetjent, altså som en erstattning for TXP. Selv om st. hadde dverg og eller togsporsignaler.

TXP kunne alltid se inne på sitt stillverk om sporveksel lå i + (pluss) eller - (minus). Men ute i felt var det ikke fullt så helt enkelt, da kom et ekstra signal. Og som måtte plasseres på en hensiktsmessig side.






Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2008 at 09:53
Er det noen som har mål på Sporvekselsignal for kryssveksel?
Jeg takker for svar.
Eirik
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2008 at 22:40
Hei Dagfinn

du må gjerne bruke tegningen min. Bare kjekt viss den er såpass bra at den kan brukes til noe.

Hilsen Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2008 at 15:02
Originally posted by ben ben wrote:

Hei Dagfinn

du må gjerne bruke tegningen min. Bare kjekt viss den er såpass bra at den kan brukes til noe.

Hilsen Ben



Tusen takk Ben Smile
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2008 at 15:03
Originally posted by eibro eibro wrote:

Er det noen som har mål på Sporvekselsignal for kryssveksel?
Jeg takker for svar.



Skal huske å ta mål Wink
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2008 at 17:56
Originally posted by Dagfinn Dagfinn wrote:

Originally posted by eibro eibro wrote:

Er det noen som har mål på Sporvekselsignal for kryssveksel?
Jeg takker for svar.



Skal huske å ta mål Wink


350 x 350 m/m Smile
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2008 at 17:57
Legger inn skjerm for signallampene. Har tegnet inn mål. Den ovale har en liten feil, det er 1 cm i bunnlinjen. Dette er mål og mal for de originale sakene.










Håper Dere er fornøyd med disse..



Edited by Dagfinn - 09 mars 2008 at 17:59
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.