MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Weblogg - Claes Lislerud

Svar Svar Side  <12
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 desember 2015 kl. 08:15
Det er bare helt fabelaktig!Thumbs Up
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 desember 2015 kl. 09:04
Fantastisk ...

Det er derfor jeg har sluttet med H0.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
Claes Lislerud Se rullemeny
Administratorgruppen
Administratorgruppen

Medlem siden: 08 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2015 kl. 13:30
Et lite romhjulsprosjekt. 
Dette er en BMW R27 1960-64 fra den Tjekkiske produsenten Hauler. En fantastisk liten resinmodell!
Jeg har kun lagt til det fremre staget til framskjermen, de to stagene til bakskjermen som går mellom hjulet og støtdemperne og støtte. Resten er fra byggesettet. Noen av støpedelene hadde ikke mer en 0.35 mm i diameter. Da er det fort gjort at det går dårlig i resinstøpeprosessen.

Endret av Claes Lislerud - 10 april 2017 kl. 16:25
Modellhilsen

Claes
Til toppen
Ove T Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 11 januar 2008
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Ove T Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2015 kl. 21:52
Imponerende detaljnivå på det du lager! Et spørsmål: bruker du lupe/forstørrelseglass når du bygger? For en som har passert 50, så har øyet etter hvert visse begrensninger.

Mvh
Ove
Til toppen
Administratorgruppen
Administratorgruppen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2015 kl. 22:26
Takk Ove,

jeg bruker faktisk ikke lupe. Ennå er brillene sterke nok. Pga modellbygginga så er tydeligvis øynene litt mer følsomme enn hva som er vanlig. Sist jeg var hos optikeren ble hun forundret over at jeg klarte å se en brytningsfeil på 2 grader, men med samme styrke. De færreste ser forskjell ved 5. Jeg fikk nye briller... De forrige var ikke gode nok. Cool
Modellhilsen

Claes
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Medlem siden: 09 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 desember 2015 kl. 23:26
Så smått klarer ikke jeg (64 år) lenger, men det meste gjør jeg uten briller fordi jeg er så heldig å være lett nærsynt på begge øynene, men det ene mer nærsynt enn det andre og dermed har jeg to gunstige fokusplan (30 og 60 cm), et for hvert øye. Aldri så galt, så godt for noe. Men jeg merker at jeg trenger bedre belysning enn tidligere.
Svein S
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 17 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 desember 2015 kl. 12:54
Sitat: Claes Lislerud Claes Lislerud skrev:

Imponerende!! Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd at du hadde lånt fyrstikken til "Ikke gjør dette hjemme"-gutta.
Verdens største fyrstikk - og en del annet...
Til toppen
Administratorgruppen
Administratorgruppen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 februar 2016 kl. 21:18
Rett før jul fikk jeg en pakke fra SkalaDesign. Rett på nyåret startet jeg byggingen av disse to pukkvognene av typen Xbf, eller som jeg har bygget de Xls. Det var den tidligere betegnelsen.
Vognene er lagd i etset nysølv med noen støpte deler i messing og hvitmetall. Hjul følger med men koblinger må kjøpes i tillegg. Her er vognen klargjort for Symoba mekanisme som er veldig bra. Slike har jeg montert.
Jeg ønsket tidlig å vise at disse vognene har et veldig hardt liv. Den ene mer sliten enn den andre. 
Det var en litt merkelig følelse å, bokstavelig talt, hamre løs på en modell. 
Når selve byggingen var ferdig ble modellen grunnet og lakkert med Vallejo og MIG produkter. MIG produktene er virkelig knallbra. Det ligger mange gode instruksjonsvideoer som Mig Jimenez, som lager produktene, selv lager.  
Jeg har gjort noen få forandringer på modellene. Jeg har byttet ut plankene over lufttankene med ekte tre fra Kappler. Det andre jeg har gjort er å legge rør til tankene og slanger til styreventilen for tippen.

Endret av Claes Lislerud - 10 april 2017 kl. 16:22
Modellhilsen

Claes
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 februar 2016 kl. 21:59
Veldig fine vogner, Claes!
Men vet du hvorfor det er en treplanke over tankene? 4 klasse sitteplasser?
Til toppen
Administratorgruppen
Administratorgruppen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 februar 2016 kl. 22:21
Jeg kan tenke meg at det er for å lette tilgangen til å kunne smøre tippemekanismen.
Modellhilsen

Claes
Til toppen
bondeknøl Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 13 oktober 2013
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bondeknøl Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 februar 2016 kl. 22:48
Lurte litt på treplankene selv, men trudde kanskje de var der for å ta imot støt fra stein som blir sølet på utsiden av kassen ved lasting. Bedre med hakk i treplanke enn hull i lufttank
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 17 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 februar 2016 kl. 22:58
Jeg har ikke fasitsvaret på hvorfor treplankene er der, men de er neppe for beskyttelse. De dekker ikke hele toppen av lufttankene, hvis disse hadde trengt beskyttelse tror jeg heller det ville blitt satt et deksel av jernplate over.

Slike treplanker er vanligvis plassert der det er behov for å stå eller gå. Om det er for å smøre og etterse tippemekanismen eller noe annet skal jeg ikke si, men det er i alle fall helt sikkert at det er fort gjort å skli ned hvis man står på slike runde lufttanker, særlig hvis det småregner (uttalelse bygget på egen erfaring...).
Til toppen
Administratorgruppen
Administratorgruppen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 juli 2016 kl. 19:41

På hobbybenken har dette prosjektet stått idag. En Interfrigovogn fra Roco. Blekt og smusset med produkter fra MIG Productions.
Modellhilsen

Claes
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 juli 2016 kl. 22:27
stilig
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Administratorgruppen
Administratorgruppen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 juli 2016 kl. 13:45
Jeg tok et bilde idag på klubblokalet sammen med den andre vogna fra settet. Den er følgelig ikke blekt/smusset.
Modellhilsen

Claes
Til toppen
Administratorgruppen
Administratorgruppen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 27 november 2016 kl. 21:23

Redigerer mitt innlegg med et svar til Sveins kommentar under.

Takk Svein, jeg drev på med mobilen for å se om det var mulig å vise et Instagrambilde her på forumet. Det gikk tydeligvisikke på den måten jeg hadde tenkt. Legger ved en skjermdump av bildet i linken isteden. 

Endret av Claes Lislerud - 29 november 2016 kl. 17:01
Modellhilsen

Claes
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 22 februar 2008
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 november 2016 kl. 11:24
Hei Claes, lurer på om du kanskje mangler en ".com" i bildeadressen din? Får opp bildet hvis jeg kopierer adressen og legger til det som mangler:
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
steinel Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 27 januar 2016
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér steinel Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 november 2016 kl. 13:11
Det er så mye lekkert Smile Veldig fint, og med dame som henter posten i postkassa Clap
Til toppen
Administratorgruppen
Administratorgruppen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 april 2017 kl. 16:07

For dere som var på Fremo treffet i Arendal er ikke denne ny, men for alle dere andre så er den kanskje det. Jeg tenkte jeg måtte ha med en eldre bil til treffet enn de jeg har bygget tidligere. Jeg bygger jo for det meste hvordan det ser ut på slutten av 70-tallet, å da blir det ofte biler som var ny 1976-77. På treffet skulle vi ha tidsepoke 1960 til 1970 så da passet forbildet til denne utmerket, siden den var levert i 1968. Denne Scaniaen hadde Saltens Bilruter i trafikk frem til 1979 så da passer den fint på Bodø Stasjon også, dog i et litt møkkifisert utgavende. 
Modellen har jeg bygget ut fra to Brekina modeller. Hytta og forstillingene er fra en Scania LB76 semitrailer, å resten av lastebilsjassiet og hengeren fra en Volvo N88. Skapene bygget jeg på sidelemmene som jeg slipet ned. Dekaler ble "som vanlig" lagd i Illustrator og printet ut på min blekkskriver på dekalpapir. Lakkeringen ble utført ved hjelp av Vallejo Air maling og klarlakk.

Endret av Claes Lislerud - 10 april 2017 kl. 16:16
Modellhilsen

Claes
Til toppen
Administratorgruppen
Administratorgruppen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 april 2017 kl. 13:31
Min lokale kremmer (som ligger 1300 km unna) sendte meg en pakke med bl.a. to gaffeltrucker for en tid tilbake. De har jeg nå bygget sammen. Artitec er virkelig noen flotte modeller og jeg er imponert over hvor nøyaktig støpen demmes er. Det er nesten ingen luftbobler i resinen. Her var det kun et par tre mikrobobler i noen av dekkene, men de var så små at de forsvant når jeg malte over.
Modellene ble så lakkert med Vallejo farger og smusset med MIG produkter.

Endret av Claes Lislerud - 21 april 2017 kl. 13:32
Modellhilsen

Claes
Til toppen
Snovik64 Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 01 september 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Snovik64 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 februar 2018 kl. 18:52
Denne bringer frem gliset hver gang jeg ser den
Til toppen
 Svar Svar Side  <12
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.