MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Vognkoblinger med "fjær"

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Renascent Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 02 august 2020
Status: Utlogget
Points: 2
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Renascent Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Vognkoblinger med "fjær"
    Sendt: 02 august 2020 kl. 15:16
Hei alle, beklager hvis jeg spør om dette i feil underforum.

Jeg har kjøpt litt forskjellig materiel fra NMJ og startsett fra Roco og har et spørsmål angående vognkoblingen som dere ser under. Dette er en standardkobling, men noen vogner har en "fjær" som gjør det vanskeligere å koble sammen vogner. "Fjæren" presser ned koblingen så den sitter bedre, så jeg lurer på hvor viktig denne fjæren egentlig er nødvendig. I Rocos startsett med godsvogner er denne "fjæren" borte og en godsvogn fra NMJ har heller ikke denne fjæren. Uten denne fjæren går låsemekanismen enkelt opp når du dytter to vogner sammen.
På et DI3 lok jeg kjøpte står nemlig denne fjæren 90 grader på "stangen" slik at å koble vogner sammen blir veldig tungvindt. Låsemekanismen går knapt opp.
Jeg har veldig lyst til å klippe over denne fjæren, men ønsker å få noen innspill på hvorfor dette er konstruert slik i utgangspunktet.




mvh
Knut
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1087
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 august 2020 kl. 17:58
Hensikten er nok å hindre selvavkobling, f.eks. ved ujevnheter i sporet eller rykk i togbevegelsen. Jfr.
og

Så valget er ditt: Klippe fjærene og risikere en og annen avkobling, eller la dem være med de ulempene det medfører. Du kan jo teste ut et par-tre vogner med avklipte fjærer før du evt. går løs på resten.

En mulighet er å klippe slike fjærer på godsvogner, der man oftere foretar skifting, og beholde dem på personvogner, som ofte går i en fast stamme.

Men egentlig er disse koblingene noe forbanna ræl. I personvognstammer vil jeg heller anbefale å bytte til kortkoblinger; det ser mye bedre ut. (Se tidligere tråder på forumet, inkl. en fra nå i juli.) Dessuten kan vanlige bøylekoblinger av og til gi problemer med kortkoblingskulisser i krappe kurver, da forbindelsen ikke er stiv.

Om du angrer deg etter å ha klippet noen fjærer, og fortsatt vil ha vanlig bøylekobling, så erstatt dem heller med Fleischmanns 6511 enn skrotkoblingene til NMJ og Roco.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.