Print Page | Close Window

Vognkoblinger med "fjær"

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10998
Printed Date: 20 april 2024 at 15:43
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Vognkoblinger med "fjær"
Posted By: Renascent
Subject: Vognkoblinger med "fjær"
Date Posted: 02 august 2020 at 15:16
Hei alle, beklager hvis jeg spør om dette i feil underforum.

Jeg har kjøpt litt forskjellig materiel fra NMJ og startsett fra Roco og har et spørsmål angående vognkoblingen som dere ser under. Dette er en standardkobling, men noen vogner har en "fjær" som gjør det vanskeligere å koble sammen vogner. "Fjæren" presser ned koblingen så den sitter bedre, så jeg lurer på hvor viktig denne fjæren egentlig er nødvendig. I Rocos startsett med godsvogner er denne "fjæren" borte og en godsvogn fra NMJ har heller ikke denne fjæren. Uten denne fjæren går låsemekanismen enkelt opp når du dytter to vogner sammen.
På et DI3 lok jeg kjøpte står nemlig denne fjæren 90 grader på "stangen" slik at å koble vogner sammen blir veldig tungvindt. Låsemekanismen går knapt opp.
Jeg har veldig lyst til å klippe over denne fjæren, men ønsker å få noen innspill på hvorfor dette er konstruert slik i utgangspunktet.




mvh
Knut



Replies:
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 03 august 2020 at 17:58
Hensikten er nok å hindre selvavkobling, f.eks. ved ujevnheter i sporet eller rykk i togbevegelsen. Jfr.
http://forum.mjf.no/fleischmann-bylekobbel_topic9471_post17065739.html#17065739" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/fleischmann-bylekobbel_topic9471_post17065739.html#17065739
og
http://forum.mjf.no/ulike-vognkoblinger-diskusjonstrd_topic10663_post17075833.html#17075833" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/ulike-vognkoblinger-diskusjonstrd_topic10663_post17075833.html#17075833

Så valget er ditt: Klippe fjærene og risikere en og annen avkobling, eller la dem være med de ulempene det medfører. Du kan jo teste ut et par-tre vogner med avklipte fjærer før du evt. går løs på resten.

En mulighet er å klippe slike fjærer på godsvogner, der man oftere foretar skifting, og beholde dem på personvogner, som ofte går i en fast stamme.

Men egentlig er disse koblingene noe forbanna ræl. I personvognstammer vil jeg heller anbefale å bytte til kortkoblinger; det ser mye bedre ut. (Se tidligere tråder på forumet, inkl. en fra nå i juli.) Dessuten kan vanlige bøylekoblinger av og til gi problemer med kortkoblingskulisser i krappe kurver, da forbindelsen ikke er stiv.

Om du angrer deg etter å ha klippet noen fjærer, og fortsatt vil ha vanlig bøylekobling, så erstatt dem heller med Fleischmanns 6511 enn skrotkoblingene til NMJ og Roco.


Posted By: Renascent
Date Posted: 22 august 2020 at 14:37
Tusen takk for hjelpen! Vi får teste oss litt fram til hva som fungerer og eventuelt bytte koblinger senere :)



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net