Vogner, koblinger og aktiv deltagelse på treff |
Post Reply ![]() |
Page 123 5> |
Author | |||
Oar"n ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 22 februar 2010 at 00:53 |
||
Hei
Puster liv igjen i en tråd om godsvogner på treff.
Det nærmer seg treff og i Sørlandet MJK"s klubbkjeller er noen av modulene tatt fram for sjekk, utbedringer og en smule prøvekjøring.
Synes det kunne være artig å sette sammen det jeg har av platformvogner til et 90-talls tømmertog.
![]() ![]() |
|||
Hilsen
Roar Børte |
|||
![]() |
|||
Dan Rasmussen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hei Tom
![]() Her er næsten indholdet til en god "Rap" en såkaldt "Fremorap". Er der ikke en "songwriter" blandt deltagerne
![]() Vi ses
Dan
|
|||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|||
![]() |
|||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Apropos: Vognnummerne på mine Hobbytrade-kjølevogner er SJ H 64091 og 64099.
|
|||
![]() |
|||
Kait ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Og ikke minst - vask hjulene på alt matriellet!!
Kai
|
|||
![]() |
|||
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hei alle deltakere til Fremo treffet på Gardermoen!
Nå nærmer det seg helgen, hvor store gutter skal leke med små tog, en hel helg på Gardermoen
![]() Bare minner om at det kan være lurt å gå igjennom modulen, sjekke endestykker, koblinger, og at skinnene er rene, slik at det blir optimalt strømopptak. Oppdaget på min egen modul, at et endestykke var løsnet under frakt. Pusseklossen ble svart. Men, nå er alt klart !
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
![]() |
|||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
"Savet træ" for å sitere boka riktig.
|
|||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|||
![]() |
|||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Lastet med tre? Mener du trær? Tømmerstokker? Plank? Brennved?
|
|||
Svein S
|
|||
![]() |
|||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
I boka Danske jernbaner av Niels Jensen, finnes det et bilde av et godstog på Ebeltoftbanen med åpne svenske godsvogner som var lastet med tre, i 1962.
|
|||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|||
![]() |
|||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
På svenske postvagnen er det en som har lagt ut noen fine bilder, selv om de er litt "moderne"
![]() |
|||
![]() |
|||
Oar"n ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jeg må bare si det:
Jeg har aldri sett, eller sett bilde av vogner med sidelemmer som er opplastet med tømmer. Altså vogner type Tl3,Tl4,Om,Os m.fl. [/QUOTE]
Da får vi bruke vognene til å importere/eksportere ferdig skjært plank:
![]() Fine bilder.
Ikke minst av den Ore-vogna som tydeligvis tilsvarer den vanlige tyske Kbs som vi har sett i kataloger i alle år.
(Og som jeg har anskaffet i et større antall og brukt adskillige timer på å fornorske til en noenlunde riktig NSB Kbps, og så kom NMJ med den korrekte modellen til en grei pris. Sukk
![]() |
|||
Hilsen
Roar Børte |
|||
![]() |
|||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Den øverste lenka gav ikke mye fornuftig å se på. |
|||
Svein S
|
|||
![]() |
|||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
[QUOTE=Oar"n]
Jeg må bare si det:
Jeg har aldri sett, eller sett bilde av vogner med sidelemmer som er opplastet med tømmer. Altså vogner type Tl3,Tl4,Om,Os m.fl. [QUOTE=Oar"n]
Da får vi bruke vognene til å importere/eksportere ferdig skjært plank:
Rettet bildelink
Edited by Asgeir - 29 september 2009 at 00:28 |
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
![]() |
|||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jeg har gått i gang med å modifisere 8 stk. G4 til treff på Gardermoen. Det var veldig lettvint gjort, krever bare litt tålmodighet. Er det noen som ser hva som er gjort med vogna og evt. hvilken vogn dette var?
![]() Det venter mere arbeid før vognene er ferdige, men jeg er godt på vei.
|
|||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|||
![]() |
|||
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Da har jeg rett likevel... Til venstre sett i fartsretningen
![]() MJ-hilsen Tom Lynga
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
![]() |
|||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Her må det være snakk om innkjøp av et restlager fra England eller Sverige, siden produksjonen av Gråtass/Ferguson TE20 sluttet i 1956
![]() |
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
![]() |
|||
Oar"n ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jeg må bare si det:
Jeg har aldri sett, eller sett bilde av vogner med sidelemmer som er opplastet med tømmer. Altså vogner type Tl3,Tl4,Om,Os m.fl.
Fine vogner, men da får man gjøre som Claes, erstatte dem med nedfelte plater i messing:
![]() |
|||
Hilsen
Roar Børte |
|||
![]() |
|||
Steinar Snøtun ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Traktorene blir importert fra England av Landbrugernes Cooperative Foræning, som holder til i Hovedstaden. Traktorforhandleren på Isaker er medlem i samme foræning og lokal salgsrepresentant.
Traktorene ankommer Göteholm med Svenska Storbrittanien Linjen (SSL) og blir sendt videre med jernbanen opplastet på svenske O-vogner. |
|||
Steinar
|
|||
![]() |
|||
Kait ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. De fleste svenske O-vognene vil gå med tømmer fra Sverige.
Kai
|
|||
![]() |
|||
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hmmm... stiiller alle med svenske O vogner og traktorlast? Hadde tenkt meg det samme jeg også. Kan noen kanskje sette opp en "ønskeliste" for hva som skal fraktes??
MJ-hilsen Tom Lynga
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
![]() |
|||
Oar"n ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
![]() Jeg har også trålet butikker etter Gråtass-traktorer. Her er en vognlast med de jeg etter hvert har skaffet meg:
![]() Det finnes også en Gråtass med henger å få tak i.
Her er et innlegg i en annen tråd:
|
|||
Hilsen
Roar Børte |
|||
![]() |
|||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Dette er viktig for en best mulig funksjon så krokene ikke hekter inn i hverandre, men blir liggende ved siden av hverandre på hver side av senter.
Å bruke "høyre og venstre" på lok og vogner er alltid en kilde til misforståelser. Kanskje vi burde bruke skipsfartens terminologi: da skal kroken være på babord side
![]() I tillegg har jeg lagt merke til at det er mindre sjanse for at krokene hekter i hverandre hvis tuppen på kroken (den ekstra bøyen opp som øker muligheten for kroken å treffe bøylen på den andre vogna) ligger på utsiden mot bufferen og ikke inn mot senter.
Tillater meg å sette inn et bilde fra Artikkelen om Trådkobling på FREMO Norge, av en perfekt utformet og plassert TB:
![]() Edited by Asgeir - 27 september 2009 at 23:03 |
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
![]() |
|||
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Mener å ha lest at kroken skal være på venstre side. Det er i alle fall krokene på andre vogner jeg har sett etter. Og da blir det en tur straks til NMJ MJ-hilsen Tom Lynga
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
![]() |
|||
Kait ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Kroken er litt off-senter, men jeg mener å ha hørt at de i Tyskland krever at NEM holderen er låst fast for å unngå at den trekker seg ut til siden under belastning. (De bruker jo ikke TB) Men jeg har også hørt om minst en som ikke har gjort det her hjemme uten at det gav problemer. Det kan kanskje henge sammen med hvor lett/tregt det er å dra ut armen. Vi har jo heller ikke så fryktelig lange tog.
Men vil du låse den er vel det enkleste å borre ett hull gjennom armen og opp i gulvet, og så sette inn en L-formet tråd i hullet og feste med en dråpe lim på armen til L-tråden slik at selve koblingsarmen ikke limes. Da kan du vri løs tråden senere for å fjerne låsen.
Jeg kjøpte Gråtasser på NMJ i går, så det er ett sted du kan få tak på dem.
Kai
Edited by Kait - 27 september 2009 at 09:01 |
|||
![]() |
|||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Er det krav om at kroken på en TB-kobling skal være midtstilt? (Hvis det er det du mener.) |
|||
Svein S
|
|||
![]() |
|||
steinbp ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Husk en ting om du lager koblingen som en krok fra NEM-sjakta: den må låses så den ikke forskyver seg fra midtstilling, særlig om den har kortkoblingskulisse. Så lenge det er lite trekk i koblingen på rett strekning går det bra, men med skjevt trekk og tung last kan det gå galt, så lås den for best mulig resultat!
|
|||
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|||
![]() |
|||
morten.h ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
![]() ![]() Edited by morten.h - 27 september 2009 at 00:52 |
|||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|||
![]() |
|||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
|
|||
![]() |
|||
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hei igjen,
Etter en uke i sola, (Kreta
![]() Vognkort er printet ut, og skal lamineres, så da gjenstår kun leveransen av RP25 hjul, og finne egnet last til vognene. Vet noen hvor det går an å få tak i traktorer type Gråtass, eller annet landbruksutstyr, fra samme epoke?
MJ-hilsen Tom Lynga
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
![]() |
|||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Weinert:
8600 4 fjærende buffere
8617 20 fjærende buffere
8603 4 bufferplate (for de som ønsker å bytte den)
8596 20 bufferplater
korrekte faste buffere ser ut til å ha gått ut av sortimentet.
Perl:
2-202 2 par fjærende buffere med festeplate
2-203 2 par ikkefjærende buffere med festeplate
Jeco:
S1-46 2 par ikkefjærende buffere (i hvitmetall = litt grove)
Luck: er dessverre for lange
|
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
![]() |
|||
Kait ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jeg hørte at Weinert skulle ha noe buffere som skulle være langt mer korrekt, men hvilke er det? Har du noe varenummer på dem?
Kai
|
|||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 123 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |