Vogner, koblinger og aktiv deltagelse på treff
Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4759
Printed Date: 22 november 2024 at 16:10 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Vogner, koblinger og aktiv deltagelse på treff
Posted By: ses
Subject: Vogner, koblinger og aktiv deltagelse på treff
Date Posted: 29 august 2009 at 10:27
Informasjon fra moderator: De første innleggene i denne tråden fra og med teksten nedenfor, skrevet ac Svein Sando (SES) er klippet ut fra en annen tråd, derfor kan starten av tråden virke noe "rar".
Den opprinnelige tråden dreide seg om FREMOtreffet på Gardermoen nov. 2009 hvor arrangørene gikk ut og etterlyste mer materiell med korrekte hjul og koblinger fra deltagerene.
Mvh
Eirik
-Moderator
Jeg skulle gjerne tatt med noe rullende materiell (vogner), men har ikke trådkobbel på de. Hvis noen kunne legge ut eller henvise til en grei beskrivelse for hvordan lage slike, så kanskje jeg kan fikse noen vogner innen treffet.
|
------------- Svein S
|
Replies:
Posted By: trulss
Date Posted: 29 august 2009 at 10:54
http://www.fremo-norge.org/byggetips/tradkobling - http://www.fremo-norge.org/byggetips/tradkobling
|
Posted By: ses
Date Posted: 29 august 2009 at 11:15
Glimrende! Det gir meg mot til å prøve å lage slike!
------------- Svein S
|
Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 29 august 2009 at 11:54
Som Asgeir og Kai nevner har vi stort behov for godsvogner med trådkobling og RP 25 hjul. Tidsepoken er i dette tilfellet 1959, og det vil si at vognene i hovedsak skal ha påskrifter på plateskilt. Eldre type påskrifter er ok da det tok tid å ommerke vogner. UIC litra kom først i 1966 i Norge og godtas ikke.
Vi har også behov for utenlandske vogner som naturlig ville ha gått i trafikk til Norge. Disse må også selvsagt passe inn i tidsepoken, ha T/B og RP25 hjul
Og husk at alle vognene skal ha vognkort.
Vi kommer i år til å bruke en mindre og lettere håndterbar utgave av vognkortet. Mal til disse kan fås av meg ved å sende meg mail om hvilket materiell som meldes på.
Dersom det er ønskelig kan vi ta en torsdagskveld på Bryn med en gjennomgang av hvordan man lager trådkobling og vognkort.
------------- Steinar
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 29 august 2009 at 12:50
Steinar Snøtun wrote:
Vi kommer i år til å bruke en mindre og lettere håndterbar utgave av vognkortet. Mal til disse kan fås av meg ved å sende meg mail om hvilket materiell som meldes på. |
Skuffende, dersom de er slik som fjorårets forsøkskort var.
De eneste tingene jeg oppfattet som lettere med disse mindre kortene, var å overse dem blant de normale vognkortene samt at de lettere datt ut av bunken med vognkort når man kjørte oppdrag.
"Just my 2 cents..."
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Kait
Date Posted: 29 august 2009 at 14:01
Bjørn R Larsen wrote:
Skuffende, dersom de er slik som fjorårets forsøkskort var. De eneste tingene jeg oppfattet som lettere med disse mindre kortene, var å overse dem blant de normale vognkortene samt at de lettere datt ut av bunken med vognkort når man kjørte oppdrag. |
I fjor var det veldig få slike kort. Vi var klar over at de nok ville skjule seg mellom de andre, men vi ønsket virkelig og teste de ut. Erfaringene våre var positive (jeg spurte og flere på treffet om deres mening), i tillegg til at det var
nesten kun positive tilbakemeldinger i etterkant av treffet.
Vi tror at innvendingene dine vil bli betydelig redusert når vi kommer over en kritisk masse med små vognkort.
Ulempene mener vi klart oppveies av fordelene med kortene. De er ikke bredere enn noe av matriellet vårt hvilket er en stor fordel på oppstillingsstasjonene. De er lettere å håndtere enn de store (her er det selvsagt personlige preferanser ute og går), og de inneholder også all informasjon som er nødvendig.
Kai
Skaarerbanens Ruteplankontor
|
Posted By: halvors
Date Posted: 30 august 2009 at 14:14
Kait wrote:
....i tillegg til at det var nesten kun positive tilbakemeldinger i etterkant av treffet.
Vi tror at innvendingene dine vil bli betydelig redusert når vi kommer over en kritisk masse med små vognkort. |
Vi brukte utelukkende disse kortene på "FREMO-kjörningen" med MMM utenfor Stockholm i mai, og min erfaring er at de er lettere å bruke fordi man kan lettere holde "kortstokken" i handa, det er lettere å bla gjennom bunken av kort, og de står bedre sammen med vognene på oppstillingstasjoner og sidespor. Jeg tror definitivt dette er verd et forsøk eller to til .
Hilsen Halvor
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 30 august 2009 at 15:25
halvors wrote:
Kait wrote:
....i tillegg til at det var nesten kun positive tilbakemeldinger i etterkant av treffet.
Vi tror at innvendingene dine vil bli betydelig redusert når vi kommer over en kritisk masse med små vognkort. |
Vi brukte utelukkende disse kortene på "FREMO-kjörningen" med MMM utenfor Stockholm i mai, og min erfaring er at de er lettere å bruke fordi man kan lettere holde "kortstokken" i handa, det er lettere å bla gjennom bunken av kort, og de står bedre sammen med vognene på oppstillingstasjoner og sidespor. Jeg tror definitivt dette er verd et forsøk eller to til .
Hilsen Halvor |
Er dette en mal som kan deles med andre i FREMO tro?
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Kait
Date Posted: 30 august 2009 at 16:24
jevistad wrote:
Er dette en mal som kan deles med andre i FREMO tro? |
Du finner en kopi her:
http://solvei.net/external/g2-14063.xls - http://solvei.net/external/g2-14063.xls
Kai
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 30 august 2009 at 17:27
Hvor skal lommen for fraktkortet plaseres?
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Kait
Date Posted: 30 august 2009 at 18:16
Fraktlommen plasseres kant i kant nederst på vognkortet. Den har samme bredde som vognkortet og baksiden på lommen opp over "Lukket godsvogn" teksten.
Kai
|
Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 07 september 2009 at 18:00
file:///C:%5CDOCUME%7E1%5CSteinar%5CLOKALE%7E1%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_colorschememapping.xml -
file:///C:%5CDOCUME%7E1%5CSteinar%5CLOKALE%7E1%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_colorschememapping.xml - Fristen for å melde på materiell og moduler gikk ut i går. Med
det rullende materiellet som er påmeldt inntil fristen, blir det ikke stort med
trafikk. Dette ble også tatt opp på siste treffet i Arendal, og det ble rettet
en klar oppfordring til deltagerne om å stille med en 4-5 vogner hver som tilfredsstiller
kravene til det aktuelle treffet. Lite har skjedd, mange ønsker tydeligvis å
komme til dekket bord og leke med andres materiell og utstyr uten å bidra med
noe som helst selv. Vi ønsker selvsagt nybegynnere velkommen uten moduler og
materiell så de kan se hva et Fremo treff er, og se om dette er noe som passer.
Hele ideen bak Fremo er å bidra til å bygge opp noe sammen og at alle stiller
med litt som til sammen blir noe stort.
file:///C:%5CDOCUME%7E1%5CSteinar%5CLOKALE%7E1%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_colorschememapping.xml - Innen førstkommende fredag skal det være påmeldt
tilstrekkelig materiell, i hovedsak godsvogner. Hvis ikke vil vi vurdere å
avlyse hele treffet.
------------- Steinar
|
Posted By: eika
Date Posted: 07 september 2009 at 19:16
Steinar berører et viktig punkt her med tanke på all aktivitet innen Fremo her i landet tror jeg.
Heller ikke til det moderne treffet i Kristiansand 14 dager etter Gardermoentreffet har arrangørene blitt løpt ned av ivrige deltagere som ivrer etter å melde på materiell eller moduler.
Mange er ukjente med Fremo og ønsker å komme en tur for å se og lære, det må respekteres og oppmuntres til for å få miljøet til å vokse. Man må få anledning til å se hva Fremo er før man kaster seg ut i det.
Men har man deltatt på et treff eller to så er det klart man ser enkelte ansikter som kan gå igjen når det gjelder å dukke opp når kjøringen begynner og forsvinne ut døren så snart siste tog er i mål og ordet "demontering" blir nevnt, og man kan spørre seg om det virkelig hadde vært vanskelig for disse å bidra med et par-tre vogner hver på treffet, eller en liten strekningsmodul?
Fremo skal være et fellesskap. F står for Freunde som betyr venner. Men hva slags vennskap har man dersom noen hele tiden stiller opp med alt av moduler og materiell mens andre bare "kommer for å leke" med de andres leker? Hva slags venn er man egentlig da? Jeg tør påstå at det er et dårlig vennskap.
Selv er jeg mest interessert i det moderne, men har likevel tatt utfordringen fra Steinar og bestilt meg 2-3 gamle godsvogner som skal utrustes med trådkobbel etter beste evne, eventuellt med litt hjelp
Tilsvarende har Steinar gått til bestilling av et par moderne godsvogner med tanke på deltagelse på fremtidige treff fra moderne epoke.
Noe som jo og er viktig å få frem er at arrangørene jo beregner trafikken ut fra hvilket materiell som meldes på. Det vil si at om ikke matriellet meldes på i god tid så må det planlegges færre tog på treffet noe som fører til mindre aktivitet og togkjøring for deltagerene.
Det nytter heller ikke å dukke opp i døren på treffdagen med en kasse med vogner. Arrangøren må ha en mulighet til å utarbeide fraktkort og eventuellt vognkort tilpasset vognene og anleggsoppsettet, så vogner som bare "dukker opp" vil faktisk være mer i veien enn til nytte.
Så jeg kan egentlig bare henge meg på opfordringen fra Steinar: Har du vært på ett treff eller to og funnet ut at du syns det er gøy, bør du og kunne være såpass "venn" at du stiller med en modul eller noe rullende materiell og dermed gir ditt bidrag til et vellykket treff. Er du i tvil om hva slags vogner som er brukbare på treff, så spør arrangøren. Jeg er sikker på at Steinar kan gi dere noen tips til passende vogntyper for Gardermotreffet om dere spør han pent
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 07 september 2009 at 19:34
eika wrote:
Jeg er sikker på at Steinar kan gi dere noen tips til passende vogntyper for Gardermotreffet om dere spør han pent
Eirik |
Javel, gi meg tips. Jeg har ikke peiling på eldre vogner.
|
Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 07 september 2009 at 20:41
Vognene må selvsagt passe til epoken og kan gjerne være utenlandske. Vanlige G-vogner, Q-tankvogner, L-kassevogner og H-kjølevogner. Svenske O vogner til tømmer og annet, utenlandske kjølevogner til import av fersk mat. G4 vogner fra NMJ for å nevne noe.
------------- Steinar
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 07 september 2009 at 21:19
Steinar Snøtun wrote:
Vognene må selvsagt passe til epoken og kan gjerne være utenlandske. Vanlige G-vogner, Q-tankvogner, L-kassevogner og H-kjølevogner. Svenske O vogner til tømmer og annet, utenlandske kjølevogner til import av fersk mat. G4 vogner fra NMJ for å nevne noe. |
Stort sett alt av åpne L- og lukkede G-vogner som Roco og Liliput har levert siden 80-tallet i rødbrun farge er klassiske 50-tallsvogner. Dette er vel de mest tilgjengelige vognene i markedet, sammen med NMJ nye G4 vogn. Det finnes flere av disse vognene fortsatt i dag på jernbanen, men som intervogner.
I tillegg er det småserier fra Collector Models, Perl/NMJ, Scandinavian Miniatures og Scan Train.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: ses
Date Posted: 08 september 2009 at 00:01
Av frykt for at arrangementet skal bli avlyst, tok jeg meg på tak i kveld og forsøkte å lage trådkobbel. Jeg har aldri gjort det før. Vogner har jeg en del av, så får jeg til dette, skal det nok bli litt å ta med, men det var det med å vite hva jeg kan stille med innen fredag.
Man tager hva man haver, og jeg trodde jeg hadde passende pianotråd på lager. (En kveil med tynn pianotråd har ligget ubrukt i skuffen siden jeg rundt 1980 prøvde å lage mekanisk stillverk med forrigling og hele greia. Det ble med forsøktet. ) Pianotråden viste seg ved kontrollmåling å være 0,5 mm og jeg ser at beskrivelsen sier 0,3 mm. Men jeg ville nå prøve lell. Forsøket viste at 0,3 mm nok er gjennomtenkt. Ikke bare fordi koblingen blir smekrere, men rett og slett fordi det er omtrent umulig å få bøyd til pianotråden i så skarpe knekk som tegningen anviser. Det endte da også med at plutselig brakk tråden i den skarpeste knekken. Så da blir det vel å oppsøke en musikkforretning i morgen....
En produktiv ting kom det dog ut av kvelden, og det er en tegning av koblingen i 1:1. For meg var det viktig å kunne legge koblingen oppå for å se om vinkler og slikt stemte, og da utskrift av den ellers så utmerkede nettsiden det ble henvist til her i tråden viste koblingen i nesten 2:1, var den lite brukbar til det formålet. Det er mulig Steinar & Co fikser dette uten en 1:1-tegning, men vedlagt er i hvert fall den tegningen jeg måtte ordne meg selv (plagiat), i tilfelle noen andre trenger en slik.
Æsj. Upload av zip-fil feilet. Det virker som det er noen rettigheter på serveren som ikke er satt til lavt nok nivå slik at bruekre kan laste opp. Her er feilmeldingen:
SoftArtisans.SAFile.1 error "80070005"
Error occurred when moving cached file to
final destination. Error: 5 Please check the NTFS permissions for the
directory "g:kundermmjfwwwforum961uploads550" and the directory
containing the file
"g:kundermmjfwwwforum961uploads550TB1til1.zip". These
directories require Read, Write and Delete permissions by the anonymous
user ( NT account: IUSR_computername ) and/or by your authenticated
users.Access is denied.
/forum/functions/functions_upload.asp, line 335 Da har jeg lastet opp fila på eget nettsted i stedet: http://www2.dmmh.no/%7Eses/mj/TB1til1.zip - http://www2.dmmh.no/~ses/mj/TB1til1.zip Zip-en inneholder tegningen i både tif og pdf-format. Begge er målfaste, så det er bare å skrive en av de rett ut, og den bør komme i 1:1.
------------- Svein S
|
Posted By: Svein Ove Holte
Date Posted: 08 september 2009 at 00:28
Hva med å kutte ut kravet til trådkobbel og RP25? jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men for min del faller jeg ut når det forlanges RP25 og trådkobbel. Hvorfor ikke standard fremo norm med NEM hjul og bøylekobbel? jeg var med i Kristiandsand med materiell ifjor, men med dagens krav blir jeg hjemme. Har hverken tid eller lyst til å endre mitt materiell på denne måten.
Det er selvfølgelig helt opp til hver enkelt arrangør å bestemme hvilke kriterier de vil sette, men tror ikke jeg er alene om å mene det jeg sier nå. Så førstemann som bestemmer seg for å lage et treff med normal fremo standard så skal jeg bidra med materiell. det var vel noen som nevnte at dette skulle være inkluderende
------------- Svein Ove Holte
|
Posted By: eika
Date Posted: 08 september 2009 at 01:18
Bøylekobbel er fortsatt standard i Kristiansand, det eneste som må til der er bytte av aksler.
Jeg kan heller ikke fordra trådkoblene og mener vel man må ha vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket den gangen man innførte det i fremo her i landet til tross for hva som var praksis i Tyskland. Med dagens interesse for moderne epoker og bør hvertfall trådkobbelet kastes ut av den såkalte norske utgaven av standarden.
Men aversjonen mot trådkobbel forhindrer likevel ikke at jeg nå vil gjøre et forsøk og øremerke 2-3 vogner til bruk på Fremo-treff fra den gamle epoken. Om 50 mann stiller på treff med 3 vogner så gir det 150 vogner på anlegget det, og noen vil alltids ha flere vogner.
Status ang. koblinger og hjul innen "fremo-miljøene" i Norge pr. i dag er vel litt forskjellig:
- Arendal: Trådkobbel og NEM-hjul (?)
- Bryn: Trådkobbel og RP25
- Sandnes: Bøylekobbel og RP25
- Kristiansand: Bøylekobbel og NEM
- Horten: Bøylekobbel og RP25/NEM¨
Det er såklart fullt mulig å arrangere et treff med NEM-hjul og bøylekobbel. Det krever bare en arrangør som er lysten på å gjøre det. Kanskje en jobb for dere på Kløfta? Setter du RP25 hjul på 2-3 vogner så beholder jeg gjerne NEM-hjul på et par og stiller på treff hos dere med dem jeg
Husker at det var fryktelig mange moduler under bygging sist jeg var innom for noen år siden, så om bare halvparten av dem er ferdige burde dere nesten ha nok moduler til et helt treff alene dere vel?
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 08 september 2009 at 07:26
Svein Ove Holte wrote:
Hva med å kutte ut kravet til trådkobbel og RP25? jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men for min del faller jeg ut når det forlanges RP25 og trådkobbel. Hvorfor ikke standard fremo norm med NEM hjul og bøylekobbel? jeg var med i Kristiandsand med materiell ifjor, men med dagens krav blir jeg hjemme. Har hverken tid eller lyst til å endre mitt materiell på denne måten.
Det er selvfølgelig helt opp til hver enkelt arrangør å bestemme hvilke kriterier de vil sette, men tror ikke jeg er alene om å mene det jeg sier nå. Så førstemann som bestemmer seg for å lage et treff med normal fremo standard så skal jeg bidra med materiell. det var vel noen som nevnte at dette skulle være inkluderende |
Dette er jeg helt enig i. Som jeg skulle sagt det selv.
eika wrote:
Bøylekobbel er fortsatt standard i Kristiansand, det eneste som må til der er bytte av aksler. |
Det innebærer fortsatt bytte av aksler på et ikke lite antall vogner for min del, til et ikke ubetydelig beløp. Videre er det heller ingen enkel affære å finne ut av hvor akselene bestilles, det er muligens ulike mål på akslene som skal bestilles. Å bruke formuleringen "det eneste som skal til" synes som om hele operasjonen bagatelliseres. Det er selvsagt mulig dette er en bagatell for noen, for meg er det ikke det.
|
Posted By: trulss
Date Posted: 08 september 2009 at 08:10
Nå diskuteres det minst tre forskjellige ting her: Koblinger, hjul og påmelding av materiell.
Krav til finere hjul er det lov å mislike, men den utviklingen har det lite for seg å prøve å snu. Det er en naturlig prosess med basis i selve formålet med FREMO: Ligge i forkant av utviklingen mot å oppnå stadig større realisme. Finere hjul gir både større realisme og bedre funksjon. De som ikke ser poenget med det har nok også andre problemer med å finne seg til rette i FREMO.
Krav til trådkobbel er det også lov å mislike. Jeg har vært litt skeptisk selv. Men det må uansett være sånn at det er opp til dem som tar jobben med å arrangere et treff å sette krav til koblinger. Trådkoblingen gir til dels større realisme, siden den er mer usynlig - og funksjonen kan være veldig god om koblingen er korrekt laget. Men det er nok her den største innvendingen ligger, koblingen må selvlages - og det kreves litt innsats for å få det til. Men det er jo også en viktig del av FREMO - å lage noe.
Det tredje temaet er påmelding av materiell. Her tror jeg det er rom for forbedringer fra arrangørenes side. Kunne det være en idé å sette opp en ønskeliste i forkant? Og at denne ønskelisten ble oppdatert etterhvert som påmeldingene kom inn? For å få til dette på en rasjonell måte trengs det litt programmering, men den jobben tar jeg gjerne.
-TrulsS
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 08 september 2009 at 10:05
Lars Gjertsen wrote:
Det innebærer fortsatt bytte av aksler på et ikke lite antall vogner for min del, til et ikke ubetydelig beløp. Videre er det heller ingen enkel affære å finne ut av hvor akselene bestilles, det er muligens ulike mål på akslene som skal bestilles. Å bruke formuleringen "det eneste som skal til" synes som om hele operasjonen bagatelliseres. Det er selvsagt mulig dette er en bagatell for noen, for meg er det ikke det. |
Man må jo ikke gjøre dette på alle sine vogner heller! Det er jo bare på dem man ønsker å ta med seg på treff. Tar man seg tid til å gjøre klar 5 vogner med vognkort, gode koblinger og riktige aksler så er man jo kommet veldig langt. Dette tar ikke lang tid, og koster heller ikke masse penger. Hjul kan bestilles hos de aller fleste modelljernbanebutikkene her til lands, og de hjelper nok også gjerne med å finne riktig type aksling. At det koster mye å bytte om til Rp25 gjelder egentlig bare hvis man skal ha eikehjul på vognene - da koster det litt. Platehjul er ikke kostbare. Både Luck og Weinert er gode produsenter av disse.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: ses
Date Posted: 08 september 2009 at 10:30
Jeg har RP25-hjul eller noe deromkring på en rekke av mine vogner, men jeg tror aldri jeg har kjøpt et eneste RP25-hjul. Da jeg drev med dette på 1980-tallet og lav skinnegang (code 55 en periode) krevde lave flenser, tok jeg rett og slett og satte hjulakslene i noe som roterte ikke alt for fort (dreiebenk, oppspent drill på laveste hastighet), og la fila på flensen og beveget den litt fra den ene siden til den andre slik at flensen ble lavere og RUND. Jeg måtte være forsiktig med det hjulet der isolasjonen mot akselen satt, for trykket jeg for hardt på fila kunne jeg løse hjulet fra akselen.
Noen vil sikkert gremmes av en slik behandling, men den fungerte, og det var viktigst for meg.
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 08 september 2009 at 10:37
eika wrote:
...Men aversjonen mot trådkobbel forhindrer likevel ikke at jeg nå vil gjøre et forsøk og øremerke 2-3 vogner til bruk på Fremo-treff fra den gamle epoken. Om 50 mann stiller på treff med 3 vogner så gir det 150 vogner på anlegget det, og noen vil alltids ha flere vogner.
...
Eirik |
Dette synes jeg er en forbilledlig holdning og en praktisk innstilling til saken, som man dermed ikke gjør til et problem. Som en annen skrev her i tråden, så trenger man jo ikke bygge om ALLE vognene sin. Det holder med noen få. Hvis vi jenker oss litt alle sammen, så går det bedre.
For øvrig så er det slik at vogner med RP25 hjul går utmerket an å bruke på et anlegg som ellers følger NEM-normene. Omvendt er det verre.
------------- Svein S
|
Posted By: KnuT
Date Posted: 08 september 2009 at 12:04
Det er for tiden ikke aktuelt for meg å delta på Fremo-treff, selv om jeg kanskje tar en tur til Gardemoen for å myse. Jeg har for mange år siden prøvd å bøye til trådkoblinger. Det er ikke helt enkelt, men sikkert ikke vanskelig å få til med litt øvelse og tålmodighet. Men kan det være en ide om noen med erfaring kunne bøye til noen koblinger som andre kunne få (kjøpt)? Dermed kan det bli mulig for de med ti tommeltotter og/eller liten erfaring med trådkobbel å raskt utruste noen vogner til treffet. Å montere enheten på vogna er nok en enklere sak enn bøyinga?
------------- hilsen KnuT
mvh
KnuT
http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0
Digitrax DCC
|
Posted By: TomL
Date Posted: 08 september 2009 at 12:42
Hei,
Godt å se at det er flere enn meg som sliter med tråkobbel. Det er sjelden jeg er sint etter en kveld med MJ, men i går var jeg det. Satt en hel kveld og fiklet, og fikk til trådkobbel for EN vogn. Er redd den heller ikke blir bra nok. Så, for min del blir det i ngen flere trådkobbel. Kaster ikke bort mer tid på dette.
Flere av vognene jeg har bygget i det siste, og som er egnet til perioden 1959 og før, er utstyrt med bøylekobbel. Så hadde man droppet krav om trådkobbel, så hadde jeg stilt med vogner.
Vognkort er også en utfordring som jeg ikke har begynt på enda.
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 08 september 2009 at 13:12
Skjønner ikke problemet med å bøye tråkobbel. Man kan ikke regne med at første forsøk blir bra, og med den stykkprisen vi operer med har man råd til noen mislykkede forsøk.
Jeg har vansker med å tro at habile messingbyggere ikke klarer å bøye til et lite trådkobbel. Er man istand til å bygge eksempelvis en type 21 så klarer man også om man vil et trådkobbel. Men om det er viljen det går på er det jo en annen sak, men da bør det sies i klartekst.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 08 september 2009 at 13:19
Hvor kan man finne en presis tegning av denne beryktede koblingen?
Den tegningen som ligger på FREMO-sidene (artikkelen til Holt & Snøtun) er bare et oppriss (ikke noen tegning i plan) og mangeler også noen vitale mål.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: TomL
Date Posted: 08 september 2009 at 14:03
Hei,
Dag Cato, det er noe drøyt å si at det står på viljen. Jeg delte de samme tanker som flere over her på siden har. "Jeg kan heller ikke fordra trådkoblene og mener vel man må ha vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket den gangen man innførte det i fremo her i landet til tross for hva som var praksis i Tyskland". Må si meg enig med Eirik her ! Jeg følte det så til de grader fiklete. Jeg fulgte en tegning/skisse fra et hefte i serien Allt om Tåg. Jeg vil heller vil montere 10 stk gangtøy for en type 21 enn 10 stk bøylekoblinger
Tegningen inneholder en haug med vitale mål, mm og tiendelsmillimeter, og grader. Hvem med hånd på
hjertet kan si at dette er lett , og således bagatellisere det ?? Jeg vet fra tidligere treff i Arendal, at mange vogner fikk kritikk for at trådkobbelet ikke var bra nok. Mao er ikke dette like lett for alle.
Det burde ringe noen bjelller når man ser at det er så mange som kvier seg for å stille med vogner.
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 08 september 2009 at 14:28
Jeg har vel bøyd til trådkobbel til pluss/minus 100 vogner alt i alt. De første ble mildt sagt mislykkede. Etterhvert ble det bedre.
Det var noen få nøkkelmål jeg erfarte var viktig. Først var det lengden på kroken. 4 mm. (Husk at trekkarmen da stikker ut midt på kroken) Så var det vinkelen på kroken. 45 grader i forhold til trekkarmen. Deretter var det sentreringa i lengderetning. Der lurer jeg på om jeg brukte 1 eller 2 mm til side for senter. Så var det viktig å montere hele sulamitten så nært buffertbjelken som mulig. Kroken justers i lengden slik at underkanten av kroken kommer 1-2 mm utenfor bøylen mellom bufferne.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Kait
Date Posted: 08 september 2009 at 14:34
Jeg har også vært ganske skeptisk til TB-kobbel, men satte meg ned en times tid i går kveld. Det gikk jo mye bedre enn fryktet. Fikk montert det på en G3 fra Scandinavian og det såpass at det skal funke på et treff.
Men når det gjelder vogner som har bøylekobbel på NEM sjakter har jeg vært ekstra kritisk til å eventuelt ødelegge vognen for senere bøylebruk. Så jeg tok frem en G4 fra NMJ og kikket litt på den. Jeg endte opp med å klippe NMJ sin bøylekobbel i to og montere en TB krok i den gjenværende delen. Dermed kan jeg enkelt fjerne TB-kroken og sette inn bøylekobbel når jeg vil. TB-bøylen kan stå der uansett.
Bildet under viser kanskje bedre hvordan det ble. (Dette er første forsøk, så erfarne kroker vil kanskje se noe å sette fingeren på.) Men dette kommer til å fungere.
Kai
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 08 september 2009 at 14:41
TomL wrote:
Jeg fulgte en tegning/skisse fra et hefte i serien Allt om Tåg. |
Husker du hvilken bok/hefte dette var?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: TomL
Date Posted: 08 september 2009 at 14:46
Hei Kai,
Det du gjorde her, var jo genialt Jeg har også kviet meg , og akter ikke ødelegge flotte G4 vogner eller andre, med å skjære vekk NEM.sjakta. Selve bøylen har jeg selvsagt ikke problemer med, men kroken du her viser bilde av, er jo langt enklere å montere.
Tror jeg har noen SJ Os vogner som jeg kan gjøre dette med. De kan jo frakte litt av hvert, så trafikkspillet blir interessant. Kan noen svare om SJ Os fra NMJ http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3069&osCsid=2f5e9ce7d4a1eff7e58568b3344f7a57 - http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3069&osCsid=2f5e9ce7d4a1eff7e58568b3344f7a57 hører inn under epoken vi skal kjøre?
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 08 september 2009 at 14:48
"Krav til finere hjul er det lov å mislike, men den utviklingen har det lite for seg å prøve å snu. Det er en naturlig prosess med basis i selve formålet med FREMO: Ligge i forkant av utviklingen mot å oppnå stadig større realisme. Finere hjul gir både større realisme og bedre funksjon. De som ikke ser poenget med det har nok også andre problemer med å finne seg til rette i FREMO."
Samtidig må vel også ledende skikkelser i miljøet passe på at man ikke løper fra resten. Og nå var vel også vognmangel noe som ble tatt opp, og da er det svært uheldig med frafall. Og meg bekjent er det kun få skinnemeter som må ha RP25. Hvorfor da så strenge nå? I starten av denne prosessen bør man gjerne stille krav, men kanskje være litt rundhåndet med "dispensasjonene" til de som ikke har fått gjort denne hjuloppgraderingen.
"Det tredje temaet er påmelding av materiell. Her tror jeg det er rom for forbedringer fra arrangørenes side. Kunne det være en idé å sette opp en ønskeliste i forkant? Og at denne ønskelisten ble oppdatert etterhvert som påmeldingene kom inn? For å få til dette på en rasjonell måte trengs det litt programmering, men den jobben tar jeg gjerne."
God idè, hvis det lettvindt lar seg gjøre.
|
Posted By: Kait
Date Posted: 08 september 2009 at 14:51
TomL wrote:
Tror jeg har noen SJ Os vogner som jeg kan gjøre dette med. De kan jo frakte litt av hvert, så trafikkspillet blir interessant. Kan noen svare om SJ Os fra NMJ http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3069&osCsid=2f5e9ce7d4a1eff7e58568b3344f7a57 - http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3069&osCsid=2f5e9ce7d4a1eff7e58568b3344f7a57 hører inn under epoken vi skal kjøre?
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
Hobbytrade sine O vogner er ok for epoken, men Os og Om er vel senere. De har jo nummer med kontrollsiffer.
Kai
|
Posted By: halvors
Date Posted: 08 september 2009 at 15:28
J-I Hansen wrote:
Samtidig må vel også ledende skikkelser i miljøet passe på at man ikke løper fra resten. Og nå var vel også vognmangel noe som ble tatt opp, og da er det svært uheldig med frafall. Og meg bekjent er det kun få skinnemeter som må ha RP25. Hvorfor da så strenge nå? I starten av denne prosessen bør man gjerne stille krav, men kanskje være litt rundhåndet med "dispensasjonene" til de som ikke har fått gjort denne hjuloppgraderingen.
|
For dere som leser Hp1 eller følger litt med på hva som skjer ellers i FREMO så har dere sikkert lagt merke til at det er flere ting på gang, fra grasrota i FREMO:
- RP25 hjul er blitt en standard, og det er vel snart ingen treff som ikke setter det som et krav. Uavhengig av om skinnemateriellet krever det eller ikke. Bakgrunnen er på den ene side ønsket om større realisme, altså i denne sammenhengen smekrere hjul, og på den andre siden at det blir mer og mer vanlig å selvbygge veksler, og dermed kommer også mindre toleranser.
- Det er flere som er i ferd med å utvikle nye koplinger for vogner og lok. To forskjellige utkast er presentert i Hp1, og det er i ferd med å settes opp en "aktion" for produksjon av i alle fall en av dem. Disse koplingene sies å være kompatible med NEM, men det er nok også en sannhet med modifikasjoner. Men bakgrunnen er selvsagt at man ikke er fornøyd med utseendet til NEM-koplingene, noe som også lå bak beslutningen for snart 10 år siden om å bruke trådkobbel her i Norge.
- Det kommer etterhvert et sterkt ønske om at strekningsmoduler skal ha signalsjakt i hver ende. Dette ble beskrevet i siste Hp1, og er noe som har pågått en lang stund. Det har vært "aktioner" for produksjon av sjakter, og lange utredninger om hvordan disse bør brukes.
- For 10 års tid siden gikk det en lang diskusjon om innbygging av DCC-dekodere i alle lokomotiv. Ingen enkel sak. Det har blitt stilt krav om anskaffelser av FRED. Jo, det skal ikke være enkelt...
Poenget mitt er at slike krav til utstyret vi bruker har alltid vært stilt i FREMO. Det er et ønske at man skal strebe mot større forbildelikhet og bedre funksjon. Så vil det alltid være slik at noen ideer overlever mens andre vil dø hen over tid. Forandringer vil også komme over tid.
Jeg må innrømme at jeg ikke ser problemet med å bytte til RP25 hjul på noen vogner. For det første vil vognene se bedre ut, og de vil som regel også fungere bedre på sporet fordi RP25 er en riktigere profil. Om man da ikke skal bruke vognene på Märklin-spor... . Kostnaden er relativt beskjeden (ca. 10-15% av kostnaden til vogna), og jobben er ganske enkel .
Trådkobbel kan man selvsagt diskutere lenge og vel. Bakgrunnen er, for dere som ikke husker så langt , at den gangen vi startet opp med treff basert på et 1950-60 talls forbilde så fantes det svært lite egnet norsk materiell. Det som fantes var stort sett basert på messingbyggesett, og disse var ikke enkelt å sett NEM-koplinger på. Dessuten levde FREMO-treffene i Norge lenge på lok- og vognparken til to personer som begge allerede hadde utstyrt sitt materiell med trådkobbel. Så har tiden gått, vi har fått treff for moderne epoke hvor det var mer naturlig med NEM-kobbel, selv om mange av oss fortsatt synes de ser håpløse ut . Men for treff for tidligere epoke så er det fortsatt naturlig å bruk trådkobbel, i alle fall der hvor slike treff arrangeres.
Det å lage en trådkobbel er faktisk ikke så vanskelig som noen vil ha det til. Å lage en god og funksjonell krok krever nøyaktighet, men vi driver da med en hobby hvor vi stadig steller med små og fiklete detaljer, eller hva .
At man føler seg "tvunget" til å anskaffe et par-tre vogner som kun kan brukes på FREMO-treffene vil jo bare sørge for at man kan kjøpe seg enda noen vogner når anledningen byr seg . Innkjøp er jo alltid et høydepunkt...
Hilsen Halvor
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 08 september 2009 at 16:02
-"Bakgrunnen er på den ene side ønsket om større realisme, altså i denne sammenhengen smekrere hjul, ..."
-"Poenget mitt er at slike krav til utstyret vi bruker har alltid vært stilt i FREMO. Det er et ønske at man skal strebe mot større forbildelikhet og bedre funksjon."
-"Forandringer vil også komme over tid."
Jeg er helt enig med deg. Men slik det ser ut, bør vi kanskje ta oss tid til å vente på folk også.
Risikoen for avlyste treff p.g.a. vognmangel må tas seriøst.
"Jeg må innrømme at jeg ikke ser problemet med å bytte til RP25 hjul på noen vogner."
Ikke du, heller ikke jeg, men åpenbart flere andre.
"For det første vil vognene se bedre ut, og de vil som regel også fungere bedre på sporet fordi RP25 er en riktigere profil."
Jeg er fortsatt enig. Men det skal sies; uferdige moduler river mer i øynene enn hva slags hjul som er på vognene. Hjulene er faktisk det man ser sist!
J-I
PS Hjulene som leveres med NMJ`s plastmodeller (B7, Kbps, Os osv...) er innenfor det akseptable når det gjelder f.eks. Steinsnes Havn. Det burde kanskje nevnes før man tar motet fra folk som har lyst til å begynne å leke med oss.
|
Posted By: halvors
Date Posted: 08 september 2009 at 16:23
J-I Hansen wrote:
PS Hjulene som leveres med NMJ`s plastmodeller (B7, Kbps, Os osv...) er innenfor det akseptable når det gjelder f.eks. Steinsnes Havn. Det burde kanskje nevnes før man tar motet fra folk som har lyst til å begynne å leke med oss.
|
Dette er selvsagt et viktig poeng som ikke har kommet fram:
Mye av det materiellet man kjøper nå og som er ny-produsert vil ha RP25 eller NEM finskala hjul av en eller annen variant. Begge deler vil fungere helt utmerket i våre sammenhenger.
Dette gjelder såvidt jeg vet alt nytt NMJ-materiell, nye Hobbytrade vogner, osv. Da er det ikke nødvendig å gjøre noe med vogna, annet enn eventuelt smussing .
Hilsen Halvor
|
Posted By: halvors
Date Posted: 08 september 2009 at 16:26
J-I Hansen wrote:
Jeg er helt enig med deg. Men slik det ser ut, bør vi kanskje ta oss tid til å vente på folk også.
Risikoen for avlyste treff p.g.a. vognmangel må tas seriøst.
|
Forsåvidt riktig, men ingen gjør erfaringsmessig noen som helst endringer før det blir stilt krav...
Hilsen Halvor
|
Posted By: Kait
Date Posted: 08 september 2009 at 16:28
halvors wrote:
J-I Hansen wrote:
PS Hjulene som leveres med NMJ`s plastmodeller (B7, Kbps, Os osv...) er innenfor det akseptable når det gjelder f.eks. Steinsnes Havn. Det burde kanskje nevnes før man tar motet fra folk som har lyst til å begynne å leke med oss.
|
Dette er selvsagt et viktig poeng som ikke har kommet fram:
Mye av det materiellet man kjøper nå og som er ny-produsert vil ha RP25 eller NEM finskala hjul av en eller annen variant. Begge deler vil fungere helt utmerket i våre sammenhenger.
Dette gjelder såvidt jeg vet alt nytt NMJ-materiell, nye Hobbytrade vogner, osv. Da er det ikke nødvendig å gjøre noe med vogna, annet enn eventuelt smussing .
Hilsen Halvor |
Er ikke hjulene til NMJ kun NEM med litt mindre flenser. Dvs. at de fortsatt kan ha trøbbel på spor/veksler som virkelig krever RP-25. Ikke har de konturen som gjør at de går bedre heller. Det er vel neppe noe uoverkommelig problem, da NMJ også selger RP-25 hjul til dem.
Men skal man først bytte bør man seriøst overveie RP-25 Finescale.
Kai
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 08 september 2009 at 16:30
Kait wrote:
Jeg har også vært ganske skeptisk til TB-kobbel, men satte meg ned en times tid i går kveld. Det gikk jo mye bedre enn fryktet. Fikk montert det på en G3 fra Scandinavian og det såpass at det skal funke på et treff.
Men når det gjelder vogner som har bøylekobbel på NEM sjakter har jeg vært ekstra kritisk til å eventuelt ødelegge vognen for senere bøylebruk. Så jeg tok frem en G4 fra NMJ og kikket litt på den. Jeg endte opp med å klippe NMJ sin bøylekobbel i to og montere en TB krok i den gjenværende delen. Dermed kan jeg enkelt fjerne TB-kroken og sette inn bøylekobbel når jeg vil. TB-bøylen kan stå der uansett.
Bildet under viser kanskje bedre hvordan det ble. (Dette er første forsøk, så erfarne kroker vil kanskje se noe å sette fingeren på.) Men dette kommer til å fungere.
Kai
|
Den var genial Kai! Den originale koblingen på disse G4-vognen er jo håpløs, så den bør jo byttes uansett. Dette skal jeg jammen meg forsøke!
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: a[c]e
Date Posted: 08 september 2009 at 16:43
Etter å ha lest noen av innleggene her må jeg si at det ikke overrasker meg at treffet står i fare for å avlyses. Jeg mener ikke å være alt for kritisk, og forstår hensikten med FREMO (altså ligge i forkant hva gjelder funksjon og realisme), men "tonen" enkelte bruker gjør at jeg (som nybegynner) har droppet planene jeg hadde om å oppsøke FREMO-treffet.
Det kan selvsagt hende jeg har misforstått, men føler at den generelle meningen er at "dere som kommer for å titte" kan egentlig bare droppe det ettersom dere ikke verken bidrar med materiell eller rigging. Jeg syns det er en slett måte å skaffe nye "medlemmer" på, OM det er interessant da. Jeg har ingen kunnskap om FREMO, og ønsket å lære, men her virker det som man burde stille med både vogner med spesialkoblinger og "vognkort", noe jeg ikke engang vet hva er?!?
Selvsagt kunne jeg trålet nettsider og skaffet meg informasjon, men jeg bruker ikke timesvis for å sette meg inn i noe jeg ikke engang vet om jeg interesserer meg for enda. I så måte hadde et FREMO-treff vært en pekepinn på om dette var noe som fanget min interesse. Jeg hadde satt pris på at man kunne titte og lære!
Etter å ha pratet med flere kjennere i MJ-miljøet forstår jeg også at det ikke akkurat kryr av nye MJ-entusiaster i Norge, så man skulle jo tro at man ønsket å ta vare på de få som er?!
Som nevnt forstår jeg at FREMO ønsker å ligge langt fremme på enkelte områder, men når flere tar til orde for at eksempelvis koblingen er et problem, er det kanskje grunn til å i allefall svare på en respektfull måte? Kanskje innse at ikke alle behersker dette like godt eller ser hensikten med det/ønsker å endre koblinger på egne vogner? Så er det jo opp til treffarrangør å bestemme om det er viktig nok eller ikke, men ta tilbakemeldinger seriøst, positive som negative.
Jeg ser at innlegget mitt ser ganske kritisk ut, men det er ikke så "sinna" som det kanskje fremstår! Jeg bare håper at noen ser poengene mine og forstår at om FREMO og modelljernbane skal bestå, og gjerne vokse, må man forsøke å oppmuntre og hjelpe, ikke kjefte og "rakke ned" på medlemmer som har andre meninger.
Til sist: Jeg håper treffet blir arrangert og at man sammen kan holde dampen oppe for både FREMO og modelljernbaneinteressen i dette landet!
------------- ace@samlerforumet.net
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 08 september 2009 at 17:04
a[c wrote:
e] Det kan selvsagt hende jeg har misforstått, men føler at den generelle meningen er at "dere som kommer for å titte" kan egentlig bare droppe det ettersom dere ikke verken bidrar med materiell eller rigging.
|
Fullt så ille er det nok ikke. Det siktes heller til gjengangere som alltid har det travelt når noe skal gjøres, og som aldri bidrar med annet enn oppmøte og kjøring. For nybegynnere er det, etter min mening, ganske romslig forhold. Så jeg anbefaler deg å møte opp.
Du må ikke la deg skremme av en liten uenighet, slik det fremkommer her.
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 08 september 2009 at 17:27
Svein Ove Holte wrote:
....... men for min del faller jeg ut når det forlanges RP25 og trådkobbel. Hvorfor ikke standard fremo norm med NEM hjul og bøylekobbel? jeg var med i Kristiandsand med materiell ifjor, men med dagens krav blir jeg hjemme. Har hverken tid eller lyst til å endre mitt materiell på denne måten. |
Etter de innspillene jeg har fått så tror jeg Svein Ove m.fl her snakker for temmelig mange fremotreffdeltakere. Man kjøper/bygger mj-modeller primært for å glede seg selv, ikke for å tilfredsstille en treffarrangør. Da er terskelen for å borre og lime i en original modell absolutt reell.
Jeg tror nok den harde kjerne i fremomiljøet må ta en mye mer aktiv rolle rundt om i miljøene. Selv bruker jeg kanskje en snau time på å lage trådkoppel på en vogn og har gjort dette for flere andre i miljøet her hos oss.
For RP25-hjul må vi vel snart kunne forvente at de aktuelle forhandlerne har slike på lager, det er jo ikke så veldig mange vogntyper det er snakk om.
Min erfaring er at det er kanskje 10 -15 personer som står for nesten alt materiellet på treff. Kanskje det er "eierforholdet" til trafikkonseptet som det skorter på hos den enkelte? Hva om treffarrangør var mer gjennomført i dialogen med miljøet om hva slags frakt og materiell som kunne være aktuelt? Så hadde kanskje flere følt at akkurat deres materiell var viktig på treffet.
Hva om noen i mlijøet fikk ansvar for f.eks kjølevogner, noen for post-forsendelser osv. ? Jeg bare spør...
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: halvors
Date Posted: 08 september 2009 at 17:37
Kait wrote:
Er ikke hjulene til NMJ kun NEM med litt mindre flenser. Dvs. at de fortsatt kan ha trøbbel på spor/veksler som virkelig krever RP-25. Ikke har de konturen som gjør at de går bedre heller. Det er vel neppe noe uoverkommelig problem, da NMJ også selger RP-25 hjul til dem.
|
Du har selvsagt rett Kai
Kontrollmålte noen av mine vogner med orginalhjul og de har alle det problematiske målet på 14.3 mm mellom baksiden av hjula. Det er mao. vanlige NEM-hjul...
Hilsen Halvor
|
Posted By: Espen
Date Posted: 08 september 2009 at 17:57
Hei Hehe, bare for å hive meg på "kranglingen" om koblinger. Syns Eirik oppsummerte veldig bra.
Har etter flere år i mj-miljøet rundt Sandnes og Stavanger (mao Jæren) ikke truffet en eneste person som synes at hjemmelagde koblinger er OK. Kansje ikke truffet ganske alle, men alikevel Snarere at, nei, duger ikke "vanlige koblinger" får det heller være.
Tonen er heller at dette er det noen "særinger" østpå som holder på med
Har til gode å være på et Fremotreff, men en vakker dag Men kan aldri tenke meg at jeg gidder å lage disse, da det etter min mening må være mer en godt nok utvalg av koblinger på markedet.
MVH Espen
------------- Mvh Espen Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 08 september 2009 at 18:21
Jeg er en "særing" østpå som forlengst er "frelst" på trådkoblinger. De koblingene som tilbys på europeisk
MJ-materiell i dag synes jeg er store, klumpete og stygge, og fører til at f.eks ploger på lok får et stort og gapende hull. Og det er ikke mulig å montere koblingskroker og bremseslanger på det rullende materiellet fordi kobling og koblingskulisse er i veien. Derfor gir det meg bare glede å ta frem avbiter for å klippe vekk den store stygge NEM-lommen
Holder for tiden på å montere TB-kobbel på 8 godsvogner (ikke med tanke på Gardermoentreffet dog...), en jobb som tar ca. to kvelder.
Fant ut ved prøving av en av koblingene at selve koblingskroken ikke var god nok, den slapp festet ved belastning (bildet til venstre). Frem med avbiter - klipp vekk hele koblingen - bøy til en ny... 5 minutter etterpå var den nye på plass (se bildet til høyre).
De første koblingene er vanskelige, men øvelse gjøre mester.
Edit: Endret bildeadresse
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: TomL
Date Posted: 08 september 2009 at 20:34
Hei,
Det var fra 1995 utgaven.
Hilsen Tom
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: Steinar J
Date Posted: 08 september 2009 at 21:20
Uansett hva de forskjellige meninger er ang. trådkobbel, RP-25, finescale, NEM, bøylekobbel:
Jeg gleder meg til fremotreffet på Gardermoen. Det er trivelig å delta på et treff der det virkelig stilles krav. Det hele fungerer utmerket!
Steinar J
------------- SJ
|
Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 08 september 2009 at 21:24
Det er noen som er ukjente med Fremo og som har lyst til å komme på treff, men blir skremt av kravene og ikke minst denne diskusjonen.
For å gjøre en ting helt klart. Vi ønsker dere hjertelig velkommen og vi vil helst at dere skal stille uten modul og materiell. Dette er fordi vi gjerne vil at dere skal få oppleve trafikkspillet og miljøet, som er meget godt, og se om dette er noe for dere. Noen blir fasinert, andre ikke, men det vet man ikke før man har prøvd. For å få utbytte av et treff må man være selv også være aktiv og ta initiativ, og ikke minst spørre. Dermed kan man få masse informasjon om hvordan ting gjøres, knytte kontakter og komme i kontakt med forskjellige miljøer som kan hjelpe en på veien videre.
Når man så har sett om dette er noe, og ønsker å være med videre, burde det også være en selvfølge å bidra litt.
Og er man positiv og ønsker å se løsninger istedenfor problermer, er det utrolig hva man kan få til.
Så kan man mene hva man vil om kravene, men når du melder deg på et treff, så godtar du også de kravene som stilles til det teffet.
------------- Steinar
|
Posted By: TomL
Date Posted: 08 september 2009 at 22:17
Hei,
Ja, helt sant som Steinar Snøtun sier; alle er hjertelig velkommen, og jeg har selv opplevet det, det er bare hyggelige, hjelpsomme, entusiastiske mj-ere som tar deg vel i mot, og deler med deg erfaringer og kunnskaper. Så ingen har grunn til å frykte noe som helst. Og det er høyt under taket, det er lov til å være uenig om mangt, og komme med ideer og innspill. Uten det, kommer man ingen vei.
Så finn veien til Gardermoen, og vis ditt blide åsyn
MJ-hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: TomL
Date Posted: 09 september 2009 at 09:35
Hei igjen,
Mulig det er for sent å melde på materiell, ikke vet jeg... Men det er mange fine tips om egnede svenske vogner fra denne epoken i heftene "Allt om tåg" Hvis noen her mangler eller er på jakt etter eldre utgaver, så vet jeg Collector Modell , ved Bjørn Bratz har utsalg, og lagerrydding pt.
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 09 september 2009 at 17:09
Jeg har ingen problemer med å stille med masse lok/motorvogner/gods og personvogner på treff. Har tenkt til å montere rp25 hjul på det jeg har (over tid),selv om det vil koste en liten formue. Har ingen prolemer med å godta det kravet.Det som derimot er uaktuelt,er å "ødelegge" det jeg har ved å montere trådkobbel. Ønsker ikke å drille hull i messingen,så en NEM kompatibel løsning er et ønske fra min side hvis jeg skal stille opp med mitt matriell. Mine 500+ vogner og 50+ lok/motorvogner blir hjemme frem til kravet om trådkobbel ikke lenger er tilstede.....
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Tåge
Date Posted: 09 september 2009 at 17:53
Bare et spørsmål angående rulende materiel.
Er det sånn at ingen lok og vogner skal ha det samme nr
Eller kan de ha det
Jeg skal på Gardermoen for første gang, men håpet er det kan bli flere ganger.
Jeg har nok godsvogner til eget bruk, (men da flere med samme nr) så jeg har ingen problemer med og legge av noen vogner som kan utstyres med TB kobling og RP 25 hjul til et eventuelt senere tref.
Om jeg får til og lage TB koblinger, kan vi ta senere, mulig jeg må ha litt hjelp der ja .
Er det foresten noen av Fremo gutta/jenter med TB koblinger som skal til Bergen
------------- Mvh Åge
Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 09 september 2009 at 18:08
morten.h wrote:
Jeg har ingen problemer med å stille med masse lok/motorvogner/gods og personvogner på treff. Har tenkt til å montere rp25 hjul på det jeg har (over tid),selv om det vil koste en liten formue. Har ingen prolemer med å godta det kravet.Det som derimot er uaktuelt,er å "ødelegge" det jeg har ved å montere trådkobbel. Ønsker ikke å drille hull i messingen,så en NEM kompatibel løsning er et ønske fra min side hvis jeg skal stille opp med mitt matriell. Mine 500+ vogner og 50+ lok/motorvogner blir hjemme frem til kravet om trådkobbel ikke lenger er tilstede..... |
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: Strømmen
Date Posted: 09 september 2009 at 21:32
Det meste er vel nå sagt om henholdsvis RP25 og trådkoblinger. Men problemet med manglende vogner til gardermotreffet gjenstår vel uansett. Hadde det vært en ide om Bryn gjengen kunne hjelpe i alle fall de som er bosatt i Oslo regionen i gang. Og som vil forsøke og sette tb på noen av sine vogner? Tidligere i diskusjonen har det blitt nevnt at hvis alle deltagerene hadde med seg 2-3 vogner hver så hadde problemet bort i mot hvert løst.
Når det gjelder deltagelse i nedrigging så må vi vel ( inkludert ) undertegnede erkjenne at vi ikke har vært flinke nok. Her må vi skjerpe oss, de av oss det gjelder.
Hadde det f.eks hvert en ide og ta oppsummeringen av treffet etter nedriggingen, gjerne med noe sosialt ( kaffe, kaker ) ?
mvh
Steinar Norrøne
KMJK
------------- Steinar
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 09 september 2009 at 22:10
Tåge wrote:
Bare et spørsmål angående rulende materiel.
Er det sånn at ingen lok og vogner skal ha det samme nr
Eller kan de ha det
Jeg skal på Gardermoen for første gang, men håpet er det kan bli flere ganger.
Jeg har nok godsvogner til eget bruk, (men da flere med samme nr) så jeg har ingen problemer med og legge av noen vogner som kan utstyres med TB kobling og RP 25 hjul til et eventuelt senere tref.
Om jeg får til og lage TB koblinger, kan vi ta senere, mulig jeg må ha litt hjelp der ja .
Er det foresten noen av Fremo gutta/jenter med TB koblinger som skal til Bergen
|
Det kan ikke være to godsvogner med samme nummer i trafikk i et trafikkspill i FREMO, da alle vogner har et vognkort. Utfra disse vognkortene blir det planlagt hvor vognene skal sendes og hvilken last de skal ha. Har vi 2 vogner med samme nummer i drift, blir det fort surr.
Disponerer vi 2 lokomotiver med samme nummer, blir som regel det ene satt i reserve. Det blir fort langkjøring i løpet av et treff, og da kan f.eks strømopptak etc. begynne å krangle litt. Da er det veldig greit å ha en reserve som settes inn.
Skaarebanen stiller et lite anlegg i Bergen, og der vil det gå lok og vogner med TB.
Det er bygging på Bryn hver torsdag. Alle er velkommne til å stikke innom for råd og tips om modul- og TB bygging. Imidlertid har vi erfaringsmessig mye å gjøre i denne perioden frem til treffet på Gardermoen.
Vi vurderer om vi skal sette av en kveld på Bryn før Gardermoen for kurs i TB. Dette kommer vi tilbake til.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Tåge
Date Posted: 09 september 2009 at 23:10
Hmmm, var det jeg har hørt ja, at vær lok og vogn skal ha sitt nr.
Har prøft meg på noen små omnumereringer, men det sitter liksom ikke i fingrene mine det der ....
Blir nok ikke noen snartur til "Bryn" på meg med det første, det er litt langt og kjøre dit for en kveld ....
Men jeg skal ta en prat med de fra Skaarebanen i Bergen.
------------- Mvh Åge
Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
|
Posted By: TomL
Date Posted: 09 september 2009 at 23:19
Hei,
Dvs at mine 3 svenske O vogner fra Hobbytrade som jeg nå holder på med, kan risikere å måtte ligge i esken sin, fordi noen andre stiller med samme vogner, altså samme nr ??
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 09 september 2009 at 23:34
TomL wrote:
Hei,
Dvs at mine 3 svenske O vogner fra Hobbytrade som jeg nå holder på med, kan risikere å måtte ligge i esken sin, fordi noen andre stiller med samme vogner, altså samme nr ??
MJ-Hilsen Tom Lynga |
Prinsipielt: ja. Det er arrangøren som velger ut hvilke vogner som skal brukes, utfra de påmeldte modellene.
Praktisk: Nei, når det er O-vogner. Dette strider mot alle lover og regler (så ikke si det til noen ), men vogner som går i tømmertrafikk settes sammen til store tog som går fast. Tømmertog var det mye av på 50-tallet, så vi trenger mange O-vogner.
Mine O-vogner går fast sammenkobblet 3 og 3 med Brawa skalakobblinger, med TB i hver ende av slerka.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 10 september 2009 at 07:02
De som ønsker kurs i T/B-kobbel og vognkort kan sende meg en melding, så vi ser hvor mange det er og hvordan vi løser det. Meld også inn hva slags vogner dere ønsker å bygge om.
Bruk linken for påmelding av moduler og materiell i invitasjonen.
------------- Steinar
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 10 september 2009 at 17:00
Posted By: ses
Date Posted: 14 september 2009 at 02:36
Kait wrote:
Fraktlommen plasseres kant i kant nederst på vognkortet. Den har samme bredde som vognkortet og baksiden på lommen opp over "Lukket godsvogn" teksten.
Kai |
Jaha? Dette betyr vel at vognkortet skal være i plastlomme i sin helhet pluss noe ekstra virker det som? Hvor får man tak i slikt? Må det lages selv? Tegning hadde da vært på sin plass - grafisk tegning foretrekkes framfor en "muntlig" slik det aner meg at det jeg siterte er.
------------- Svein S
|
Posted By: Kait
Date Posted: 14 september 2009 at 07:58
ses wrote:
Jaha? Dette betyr vel at vognkortet skal være i plastlomme i sin helhet pluss noe ekstra virker det som? Hvor får man tak i slikt? Må det lages selv? Tegning hadde da vært på sin plass - grafisk tegning foretrekkes framfor en "muntlig" slik det aner meg at det jeg siterte er.
|
Jeg tror ikke det finnes noen grafisk tegning, men det er et bilde av ett under.
Vognkortet brettes slik at du får bildet av vognene på baksiden. Deretter laminerer du vognkortet og klipper det til. En lamineringsmaskin får du f.eks. på Clas Ohlson til et par hundrelapper.
Etterpå klipper du til slik at du har i overkant av 1 mm lamineringskant rundt kortet. Kortet på bildet under er 67,1mm x 109,8mm. Klipp også av en bit av hjørnet som bildet viser, slik at man ikke stikker seg på kortet.
Lommen til fraktkortet har lim på baksiden og limes bare direkte på kortet. Lommene kan være vanskelige å få tak på i små opplag, men Steinar Snøtun har kjøpt inn et betydelig antall så kontakt ham for å få tak å slike. I verste fall så rekker du å sette på det på Gardermoen.
Kai
|
Posted By: ses
Date Posted: 14 september 2009 at 09:12
Ok. Et spørsmål til. I malen du la ut her for kort tid siden var den fargestripen som er rød på bildet ditt her, blå. Er dette viktig, og hva er evt. koden på fargene? Etter "Lukket godsvogn" har du to vannrette streker, mens på malen var den én. Kan dette muligens ha noe med bremseutrustningen og altså gjenspeile en tilsvarende markering på vognas hjørne?
------------- Svein S
|
Posted By: Kait
Date Posted: 14 september 2009 at 09:18
Hei,
Ja, de strekene er bremseutrustningen.
Fargestripen er FREMO sin måte å betegne skyggestasjonene på. Dvs hvilken vei skal vognen sendes dersom den ikke har vognkort. Vognkortet tas der ut når oppdraget er utført.
Men de fraktkortene vi bruker på Gardermoen tas ikke ut av vognen, de bare snus til neste oppdrag. Så her spiller de ingen rolle.
Kai
|
Posted By: TomL
Date Posted: 14 september 2009 at 12:11
Hei,
Ser vognkortet over, som det er bilde av. På baksiden av vognkortet skal det være et bilde. Fikk en mal av Steinar, endret på vogn-nr og navn ,adresse osv. Men har problemer med å skrive på formatet Excel, vertikalt. Tror jeg lar feltet stå blankt, og skriver med svart tusj
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: Kait
Date Posted: 14 september 2009 at 12:16
TomL wrote:
Hei,
Men har problemer med å skrive på formatet Excel, vertikalt. Tror jeg lar feltet stå blankt, og skriver med svart tusj
MJ-Hilsen Tom Lynga |
Kan du ikke bare velge den cellen hvor teksten er vertikal og skrive den nye verdien i formellinjen?
Kai
|
Posted By: TomL
Date Posted: 14 september 2009 at 12:17
Hei alle som skal delta på Fremo Treff Gardermoen !!
Våkne opp, og still med vogner Iflg Stinar var det ikke mange som har meldt på vogner. Kom igjen, folkens, klarer jeg å stille med vogner og trådkobbel, så klarer dere også! Steinar og Kai hjelper til og gir tips om det er noe vi lurer på. Skriv det her på Forumet, så kanskje vi andre kan bidra også.
Kom igjen, a
Jeg stiller med 3 stk svenske O-vogner med last, og en stk konduktørvogn.
MJ og Fremo Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: trulss
Date Posted: 14 september 2009 at 12:28
Vognkortmalen kan nå lastes ned herifra: http://www.fremo-norge.org/byggetips/vognkort - http://www.fremo-norge.org/byggetips/vognkort
|
Posted By: TomL
Date Posted: 14 september 2009 at 13:38
Kait wrote:
TomL wrote:
Hei,
Men har problemer med å skrive på formatet Excel, vertikalt. Tror jeg lar feltet stå blankt, og skriver med svart tusj
MJ-Hilsen Tom Lynga |
Kan du ikke bare velge den cellen hvor teksten er vertikal og skrive den nye verdien i formellinjen?
Kai
|
Hadde det bare vært så enkelt. Neida, den flytter seg og blir horisontal.
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: Kait
Date Posted: 14 september 2009 at 13:49
TomL wrote:
Hadde det bare vært så enkelt. Neida, den flytter seg og blir horisontal. |
Hvis du skriver direkte i cellen så blir den horisontal mens du skriver, men skal bli vertikal igjen når du går til en annen celle. Ellers kan du høyreklikke på cellen, velg "Format cells" og på "Alignment" arket velger du Orientation - 90 grader.
Kai
|
Posted By: TomL
Date Posted: 14 september 2009 at 13:52
TomL wrote:
Kait wrote:
TomL wrote:
Hei,
Men har problemer med å skrive på formatet Excel, vertikalt. Tror jeg lar feltet stå blankt, og skriver med svart tusj
MJ-Hilsen Tom Lynga |
Kan du ikke bare velge den cellen hvor teksten er vertikal og skrive den nye verdien i formellinjen?
Kai
|
Hadde det bare vært så enkelt. Neida, den flytter seg og blir horisontal. |
Men nå fant jeg det ut !! Hurra !
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: TomL
Date Posted: 14 september 2009 at 14:43
Hei igjen,
Mere mas . Har vært på nettet og sett hos Clas Ohlson. Lamineringsmaskin, billigste type koster 279,- i tillegg ark til laminering, disse er relativt rimelige, 19,- for 25 stk. Men hva med å bruke denne ? Laminering uten bruk av maskin ? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136870191 - http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136870191
Kan det være et alternativ?
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: eika
Date Posted: 14 september 2009 at 17:22
Steinar J wrote:
Uansett hva de forskjellige meninger er ang. trådkobbel, RP-25, finescale, NEM, bøylekobbel:
Jeg gleder meg til fremotreffet på Gardermoen. Det er trivelig å delta på et treff der det virkelig stilles krav. Det hele fungerer utmerket!
Steinar J |
For å kaste ytterligere en brannfakkel inn i debatten så må jeg jo få påpeke at det ikke bare er vogner det bør stilles krav til. Jeg syns dessverre at en del av vannkokerene som brukes til å trekke togene med på disse treffene burde vært oppgradert eller byttet ut. Det er ikke få ganger det har vært problemer med trekkraft eller kontakt/strømopptak som har gjort at tog stadig vekk stopper.
Slik sett er det kanskje like greit at det er vognmangel for da slipper man hvertfall at lokene ikke klarer trekke togene
Men det er faktisk noe som burde sees på det og; kjøreegenskapene til lokomotivene som benyttes. For jeg syns hvertfall det er minst like frustrerende med et lok som slurer på flatmark med 5-6 vogner bak, eller som konsekvent stopper i annenhver sporveksel. Slikt kan ødelegge gleden ved et treff like fort som vognmangel eller modulmangel...
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Kait
Date Posted: 14 september 2009 at 21:39
Tja, vi har vel hatt problemer et par ganger med damplok, men jeg tror ikke det har vært et utpreget problem. Nesten alle treff jeg har vært på har hatt et eller annet lok som har kranglet litt. Og det hviler selvsagt et ansvar på de som melder på lok at de fungerer utmerket mekanisk og elektrisk.
Vi disponerte vel noen lok feil på Gardermoen sist, men det har vi ikke tenkt å gjenta.
Samtidig vil vi også kunne fremvise det aller nyeste og mest moderne innen trekkraft som nok vil varme mange tilhengere av moderne utstyr, nemlig El 11 og Di 3
"Vekk med dampen" programmet er tross alt kun 5 år gammelt på treffet.
Kai
|
Posted By: ses
Date Posted: 15 september 2009 at 02:16
El 11? Jeg "plages" faktisk litt av at man bruker KL-lok på bane uten KL, eller for det mesten uten KL.
------------- Svein S
|
Posted By: Kait
Date Posted: 15 september 2009 at 08:10
Vel, jeg kan se den. Men her får du inntil videre bare bruke fantasien er jeg redd.
Jeg tror ikke jeg har sett andre strekningsmoduler enn Vatnamot med kontaktledning. Inntil det er bygget nok strekningsmoduler så vi i praksis har dobbelt av det meste, med og uten KL, så må vi gjøre det slik der vi vil kjøre ellok. Vi har så smått snakket om å skille på hovedlinje- og sidebanemoduler. Så kan man selvsagt diskutere om man burde hatt ett treff hvor man ikke hadde en elektrisk sidebane - kanskje en annen gang.
Apropos KL, så gjøres jo det på to måter også. Kun master og åk, eller med kjøreledningen i tillegg. Med kjøreledning er jo nydelig, men for meg så holder det mer enn nok slik som det er gjort på Bjørnlia.
Kai
|
Posted By: TomL
Date Posted: 15 september 2009 at 10:37
Hei,
Jeg synes det blir litt lite konsekvent.... Det skal være så skalariktig, selv hjulene er ikke bra nok, RP25 skal det være, finescale må vite.. trådkobbel for ikke å vise koblingene (bøylekobbel) Men elektiske lok uten KL er ok ?? Ikke en stolpe til KL er å se
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: trulss
Date Posted: 15 september 2009 at 11:23
TomL wrote:
Jeg synes det blir litt lite konsekvent.... Det skal være så skalariktig, selv hjulene er ikke bra nok, RP25 skal det være, finescale må vite.. trådkobbel for ikke å vise koblingene (bøylekobbel) Men elektiske lok uten KL er ok ?? Ikke en stolpe til KL er å se |
Mener du vi ikke skal kjøre ellok? Det er jo en mulighet. Alternativt kan du jo brette opp armene og starte byggingen av KL-moduler?
------------- Truls Slevigen
|
Posted By: TomL
Date Posted: 15 september 2009 at 12:24
Jeg synes ikke det passer med ellok. Det er min personlige mening. Hvis alt skal være så forbildetro, så passer i mine øyne ikke elllok på dagens moduler. Enig med ses!
Men det vi driver med, er jo bare en illusjon. En god illusjon, men jeg synes kravene er inkonsekvente. Mener de bør lempes på.
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: Kait
Date Posted: 15 september 2009 at 13:01
TomL wrote:
Hei,
Jeg synes det blir litt lite konsekvent.... Det skal være så skalariktig, selv hjulene er ikke bra nok, RP25 skal det være, finescale må vite.. trådkobbel for ikke å vise koblingene (bøylekobbel) Men elektiske lok uten KL er ok ?? Ikke en stolpe til KL er å se |
Hei,
Her er det egentlig flere ting inne i bildet, som vi må skille fra hverandre.
For det første, RP-25 hjul er i hovedsak pga hvor godt de fungerer og påliteligheten. De er kort og godt bedre i et trafikkspill. Er du interessert i at det skal se bedre ut, eventuelt opererer med hjemmeanlegg med endre finere toleranser, ja da kan du ta RP-25 Finescale som mange av oss gjør.
TB-kobbel har Halvor beskrevet forhistorien til. Og det er klart at de fungerer meget godt i et trafikkspill. Igjen, dette har delvis med forhistorien og delvis med pålitelighet å gjøre. (Og ja, det finnes endel dårlige TB-kobbel, på lik linje med ganske sloppy NEM holdere. Men dette går på kvalitet og vedlikehold hos den enkelte vogneier, og ikke systemet som sådann.)
Kontaktledning derimot går kun på det visuelle og berører ikke påliteligheten. Og stilt overfor det faktum at vi har ikke nok damplok til å avvikle Gardermoen-treffet i den størrelsesorden vi ønsker oss, så blir det et kompromiss vi kan leve med inntil påmeldingene av KL moduler strømmer på. Et treff med 15-20 deltakere, uten plass til å ta med nybegynnere, er ikke helt det vi har siktet oss inn på.
Kai
|
Posted By: TomL
Date Posted: 15 september 2009 at 13:28
Hei,
Bare en siste kommentar fra meg: Jeg nekter å tro at hjulene som følger med G4 vognene til NMJ er noe dårligere i trafikkspill, enn om de er byttet ut med RP25 Det vil jeg gjerne ha demonstrert!
Ja, RP25 Finescale er sikkert flott, når du tar vogna av sporet, tar på de kritiske brillene, finner frem lupa, og ser på vogna under. Men når vogna triller på sporet sammen med andre i ei slerke etter en damp eller diesel, er det ikke en kjeft som ser om det er RP25 Finescale eller vanlige hjul etter NEM.
(Mulig jeg ertet på meg noen nagletellere nå, men det får så være)
Moro med mj er det likevel!
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: steinbp
Date Posted: 15 september 2009 at 16:07
Hei, når det gjelder hjul ,så se mitt svar under tråden: "Fremostandard? brannfakkel"
------------- Stein Johannessen
NJK Kråkstad
|
Posted By: ses
Date Posted: 15 september 2009 at 17:36
Hvis man må bruke el-lok for å avvikle trafikkspillet, så må det telle mest. Men innsetting av el-lok på en bane uten KL bør være som siste skanse. Di 3-lok er det vel mange som har, og de gikk da i 1959. For egen del får jeg vel prøve å installere decodere i noen av egne lok, man da jeg er helt grønn på DCC, tror jeg ikke at det kan bli til dette treffet.
------------- Svein S
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 15 september 2009 at 18:50
ses wrote:
Hvis man må bruke el-lok for å avvikle trafikkspillet, så må det telle mest. Men innsetting av el-lok på en bane uten KL bør være som siste skanse. Di 3-lok er det vel mange som har, og de gikk da i 1959. For egen del får jeg vel prøve å installere decodere i noen av egne lok, man da jeg er helt grønn på DCC, tror jeg ikke at det kan bli til dette treffet. |
Hei
Heljan og Roco Di3 + decoder med 8 ben stik - i løbet af få minutter - hokus pokus - så er du DCC kørende
Tager du makskine og decoder med til træf, da er jeg sikker på - somebody will show you how to do.
Hilsen
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 15 september 2009 at 19:59
Dan Rasmussen wrote:
Heljan og Roco Di3 + decoder med 8 ben stik - i løbet af få minutter - hokus pokus - så er du DCC kørende
Tager du makskine og decoder med til træf, da er jeg sikker på - somebody will show you how to do. |
Men loket kan fortsatt ikke brukes i trafikkspillet på Gardermoen. Da må det TB-bøyle og RP25 (eller Finescale) hjul til...
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 15 september 2009 at 22:16
TomL wrote:
Hei,
Bare en siste kommentar fra meg: Jeg nekter å tro at hjulene som følger med G4 vognene til NMJ er noe dårligere i trafikkspill, enn om de er byttet ut med RP25 Det vil jeg gjerne ha demonstrert!
Ja, RP25 Finescale er sikkert flott, når du tar vogna av sporet, tar på de kritiske brillene, finner frem lupa, og ser på vogna under. Men når vogna triller på sporet sammen med andre i ei slerke etter en damp eller diesel, er det ikke en kjeft som ser om det er RP25 Finescale eller vanlige hjul etter NEM.
(Mulig jeg ertet på meg noen nagletellere nå, men det får så være)
Moro med mj er det likevel!
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
Til info: NMJ har skjønt det, og selger løse RP25 hjul til sine vogner
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Stian
Date Posted: 15 september 2009 at 23:17
er det ikke rp 25 på dem?
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 16 september 2009 at 13:28
Bjørn R Larsen wrote:
Dan Rasmussen wrote:
Heljan og Roco Di3 + decoder med 8 ben stik - i løbet af få minutter - hokus pokus - så er du DCC kørende
Tager du makskine og decoder med til træf, da er jeg sikker på - somebody will show you how to do. |
Men loket kan fortsatt ikke brukes i trafikkspillet på Gardermoen. Da må det TB-bøyle og RP25 (eller Finescale) hjul til... |
Hei Bjørn
Ja - sådan går det - når jeg bliver for ivrig.
Hilsen
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 16 september 2009 at 18:03
Stian wrote:
er det ikke rp 25 på dem? |
NMJ G4, B3 og Os mm. har NEM hjul, men med litt lavere flenser enn normalt fra storprodusentene.
Et RP25 hjul vil ha en lengre avstand mellom baksiden av hjulene (dette kan ordnes lett på NMJ hjulene også), enda lavere flenser og, det viktigste, en rundere flens spesielt i overgangen mellom flensen og hjulbanen. Det er dette som gjør et godt utformet RP25 hjul går bedre, og at det er mindre sannsynlighet for at det "klatrer" i sporet. Det ruller tilbake.
Rettet skivleif
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: eika
Date Posted: 17 september 2009 at 11:26
Som et lite apropos til bekymringene for hjulbytte;
I andre tråder har det kommet frem folk som bekrefter å ha bestilt hjul fra luck i Tyslkand uten problem, og nå nylig vet jeg det ble gjennomført en liten fellesbestilling av hjul derfra blandt noen venner og venners venner. Det som så ut til å bli en pen liten bestilling endre i følge aksjonssjefen med en bestilling på 1.200 hjul !!
Dette burde hvertfall vise at enkelte har entusiasme og innsatsvilje nok til ikke å lage et problem ut av en bagatell.
Jeg skal tilstå at jeg selv var skeptisk til hvorfor i all verden gjøre en slik endring på vognene mine første gang DagCato begynte antyde hjulbytte for et par år siden, men etter å ha fått demonstrert spesiellt rulleegenskapene til en vanlig roco Hbikks utrustet med Luuck RP25 finescale kontra standardhjulene til NEM ble jeg overbevist. På samme måte som den godeste DagCato også overbeviste meg om fordelen med å benytte Fleischmann bøylekobbel fremfor de originale fra Roco og Piko (nå snakker vi 80-talls treffvogner), så nå blir det både hjul og koblingsbytte på alt som er her i gården
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Herman
Date Posted: 17 september 2009 at 12:21
Er det ingen som lager trådkobbel som passer i NEM-holderen?
|
Posted By: ses
Date Posted: 17 september 2009 at 12:43
Herman wrote:
Er det ingen som lager trådkobbel som passer i NEM-holderen? |
I et innlegg lenger opp her: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4759&PID=17027827&title=vogner-koblinger-og-aktiv-deltagelse-p-treff#17027827 - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4759&PID=17027827&title=vogner-koblinger-og-aktiv-deltagelse-p-treff#17027827 er det i hvert fall en som har brukt NEM-holderen for feste av kroken. TB-koblingen forutsetter vel at bøylen ligger korrekt justert i forhold til bufferne, og da blir vel et feste med utgangspunktet i noe i NEM-holderen for upresist skal den passe universelt. Men en innsats i NEM-holderen for kroken, burde sikkert være mulig å få til.
------------- Svein S
|
Posted By: Kait
Date Posted: 17 september 2009 at 16:30
ses wrote:
Herman wrote:
Er det ingen som lager trådkobbel som passer i NEM-holderen? |
I et innlegg lenger opp her: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4759&PID=17027827&title=vogner-koblinger-og-aktiv-deltagelse-p-treff#17027827 - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4759&PID=17027827&title=vogner-koblinger-og-aktiv-deltagelse-p-treff#17027827 er det i hvert fall en som har brukt NEM-holderen for feste av kroken. |
Bildet som Svein viser til er faktisk en innstikkskrok til NEM holderen. Men den er ikke perfekt. Festepunktet kommer veldig langt fra slik at selve armen på kroken blir veldig kort. Men det gjør det teoretisk mulig å kunne bytte frem og tilbake.
En langt bedre løsning om du vil beholde muligheten til å konvertere tilbake senere, men ikke har tenkt å gå frem og tilbake til stadighet, er å feste kroken i selve NEM-holderen som vist her:
Der er det borret et hull et stykke tilbake på NEM holderen. NB! På bildet er ikke den siste bøyen gjort som vil holde kroken på plass.
Men har man muligheten så mener jeg det er enklere å kjøpe seg et par duplikater av vogner man vil ha, røske ut NEM-holderen og og feste de som beskrevet i tidligere innlegg. Jeg prøvde det og, og det gjør det langt enklere å fintilpasse lengden på kroken ved å flytte festeklossen/røret litt fremover eller bakover. Da har du noen faste FREMO-vogner til treff.
Kai
|
Posted By: eika
Date Posted: 18 september 2009 at 11:20
TomL wrote:
Hei,
Bare en siste kommentar fra meg: Jeg nekter å tro at hjulene som følger med G4 vognene til NMJ er noe dårligere i trafikkspill, enn om de er byttet ut med RP25 Det vil jeg gjerne ha demonstrert!
Ja, RP25 Finescale er sikkert flott, når du tar vogna av sporet, tar på de kritiske brillene, finner frem lupa, og ser på vogna under. Men når vogna triller på sporet sammen med andre i ei slerke etter en damp eller diesel, er det ikke en kjeft som ser om det er RP25 Finescale eller vanlige hjul etter NEM.
(Mulig jeg ertet på meg noen nagletellere nå, men det får så være)
Moro med mj er det likevel!
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
Nå velger du deg ut en enkelt så godt som nyprodusert vogntype og setter opp mot RP25 som er en felles standard. Det blir en temmelig håpløs sammenligning.
Det hadde nok blitt opplevd som utrolig mer byråkratisk om en treffarrangør skulle gå så langt i detalj som til å spesifisere nøyaktig hvilke modeller som var godkjent som de var og hvilke vogntyper som ikke kunne godkjennes uten nye hjul.
Å sette RP25 som et krav på treffet gjør at man er sikre på at alt vil fungere. "gjelder ikke.....vogner" blir unødvendig detaljspesifikasjon som forutsetter en enorm kompetanse hos arrangør om hver enkelt vogntype/produsent på markedet.
Om det er RP25 eller RP25 finescale betyr trolig ikke noe på et treff for driftssikkerheten, det er kun for den optiske virkningen og dermed opp til hver enkelt. Men det er ikke spesiellt fordyrende heller når en først skal bytte hjul så hvorfor da gå for noe annet enn det mest forbilderiktige på et så enkelt område?
Om det er NEM hjul vil nok derimot kunne oppdages da det finnes moduler med spor hvor NEM hjul oppfører seg som gamle dagers pizzakuttere av Limaflenser
Det er ikke grunnet det visuelle man forlanger RP25, men på grunn av de praktiske egenskapene til hjulene.
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: ses
Date Posted: 18 september 2009 at 11:38
TomL wrote:
... Men når vogna triller på sporet sammen med andre i ei slerke etter en damp eller diesel, er det ikke en kjeft som ser om det er RP25 Finescale eller vanlige hjul etter NEM. ... |
Det er vel nettopp den forskjellen mange av oss ser hvis du snakker om NEM-hjul generelt. Men jeg er enig at hjulene til de nye G4-vognene ser veldig bra ut. Jeg vurderte å late som om det var RP25-hjul og ikke si noe, men en kontrollmåling viste at jeg likevel lot de gå til hjuldreiing og utpressing for å få korrekt back-to-back-avstand. De er bare så vidt for høye i flensen, men rimelig skarpe, så en avrunding av flensen er bare til det gode.
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 18 september 2009 at 12:14
Kait wrote:
... Og stilt overfor det faktum at vi har ikke nok damplok til å avvikle Gardermoen-treffet i den størrelsesorden vi ønsker oss, ... |
Mulig jeg har oversett noe, men jeg synes det kanskje er litt sent å komme med den informasjonen nå. Det kunne vært en fordel om man så tidlig som mulig før et treff gav et overslag over hva man ideelt trenger av all type rullende materiell. Kanskje noen kunne prioritert litt annerledes enn man ellers ville ha gjort, for å imøtekomme et eventuelt manglende behov.
Hvis det fortsatt er interessant, kan det hende at jeg kan klare å ha to dampere operative til treffet.
------------- Svein S
|
Posted By: Kait
Date Posted: 18 september 2009 at 23:53
ses wrote:
Kait wrote:
... Og stilt overfor det faktum at vi har ikke nok damplok til å avvikle Gardermoen-treffet i den størrelsesorden vi ønsker oss, ...
|
Mulig jeg har oversett noe, men jeg synes det kanskje er litt sent å komme med den informasjonen nå. Det kunne vært en fordel om man så tidlig som mulig før et treff gav et overslag over hva man ideelt trenger av all type rullende materiell. Kanskje noen kunne prioritert litt annerledes enn man ellers ville ha gjort, for å imøtekomme et eventuelt manglende behov.
Hvis det fortsatt er interessant, kan det hende at jeg kan klare å ha to dampere operative til treffet.
|
Ekstra lok er alltid interessant. Når det gjelder den opplysningen om at vi ikke har nok damplok, så var den mere for å illustrere at vi kan ikke få til alt på ett treff, noen praktiske begrensninger er det. Det har aldri vært planlagt å kjøre hovedbanen uten ellok.
Hovedbanen på alle Gardermoen treffene har vært en elektrisk hovedbane mellom Hovedstaden (Centralstasjonen) og Sverige. Det ser vi ingen grunn til å endre på synes vi (vel jeg i hvertfall)
Men selvsagt ønsker vi oss mere matriell, både lok og godsvogner. Reservelok er en dyd av nødvendighet da det nesten alltid skjer noe underveis på treffet. Ta kontakt med Steinar Snøtun om du lurer på noe i den sammenhengen.
Og for de som synes det er litt forstyrrende å se ellok uten KL, så oppfordrer vi på det sterkeste at man vurderer bygging av en hovedbanemodul med KL til neste års treff. De mottas med takk!!
(Det holder med master og åk, selve kjøreledningen trenger du ikke.
Kai
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 19 september 2009 at 00:07
Kait wrote:
Og for de som synes det er litt forstyrrende å se ellok uten KL, så oppfordrer vi på det sterkeste at man vurderer bygging av en hovedbanemodul med KL til neste års treff. De mottas med takk!!
(Det holder med master og åk, selve kjøreledningen trenger du ikke. |
Jeg har meldt på alle mine moduler til treffet, det er ca. 9 modulmeter med master og åk (alt unntatt avvikssporet på Bjørnlia stasjon).
Så gjelder det bare for treffplanlegger å få plassert KL-modulene på rett sted
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
|