MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vogner, koblinger og aktiv deltagelse på treff
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vogner, koblinger og aktiv deltagelse på treff

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2009 at 18:00
Steinar
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 18:16
Fraktlommen plasseres kant i kant nederst på vognkortet. Den har samme bredde som vognkortet og baksiden på lommen opp over "Lukket godsvogn" teksten.
 
Kai
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 17:27
Hvor skal lommen for fraktkortet plaseres?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 16:24
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Er dette en mal som kan deles med andre i FREMO tro?Smile
 
Du finner en kopi her:
 
Kai
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 15:25
Originally posted by halvors halvors wrote:

Originally posted by Kait Kait wrote:

....i tillegg til at det var nesten kun positive tilbakemeldinger i etterkant av treffet.
 
Vi tror at innvendingene dine vil bli betydelig redusert når vi kommer over en kritisk masse med små vognkort.
 
Vi brukte utelukkende disse kortene på "FREMO-kjörningen" med MMM utenfor Stockholm i mai, og min erfaring er at de er lettere å bruke fordi man kan lettere holde "kortstokken" i handa, det er lettere å bla gjennom bunken av kort, og de står bedre sammen med vognene på oppstillingstasjoner og sidespor. Jeg tror definitivt dette er verd et forsøk eller to til Wink.
 
Hilsen Halvor
 
Er dette en mal som kan deles med andre i FREMO tro?Smile
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 14:14
Originally posted by Kait Kait wrote:

....i tillegg til at det var nesten kun positive tilbakemeldinger i etterkant av treffet.
 
Vi tror at innvendingene dine vil bli betydelig redusert når vi kommer over en kritisk masse med små vognkort.
 
Vi brukte utelukkende disse kortene på "FREMO-kjörningen" med MMM utenfor Stockholm i mai, og min erfaring er at de er lettere å bruke fordi man kan lettere holde "kortstokken" i handa, det er lettere å bla gjennom bunken av kort, og de står bedre sammen med vognene på oppstillingstasjoner og sidespor. Jeg tror definitivt dette er verd et forsøk eller to til Wink.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2009 at 14:01
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:


Skuffende, dersom de er slik som fjorårets forsøkskort var.
De eneste tingene jeg oppfattet som lettere med disse mindre kortene, var å overse dem blant de normale vognkortene samt at de lettere datt ut av bunken med vognkort når man kjørte oppdrag.
 
I fjor var det veldig få slike kort. Vi var klar over at de nok ville skjule seg mellom de andre, men vi ønsket virkelig og teste de ut. Erfaringene våre var positive (jeg spurte og flere på treffet om deres mening), i tillegg til at det var
nesten kun positive tilbakemeldinger i etterkant av treffet.
 
Vi tror at innvendingene dine vil bli betydelig redusert når vi kommer over en kritisk masse med små vognkort.
 
Ulempene mener vi klart oppveies av fordelene med kortene. De er ikke bredere enn noe av matriellet vårt hvilket er en stor fordel på oppstillingsstasjonene. De er lettere å håndtere enn de store (her er det selvsagt personlige preferanser ute og går), og de inneholder også all informasjon som er nødvendig.
 
Kai
Skaarerbanens Ruteplankontor
 
 
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2009 at 12:50
Originally posted by Steinar Snøtun Steinar Snøtun wrote:

Vi kommer i år til å bruke en mindre og lettere håndterbar utgave av vognkortet. Mal til disse kan fås av meg ved å sende meg mail om hvilket materiell som meldes på.


Skuffende, dersom de er slik som fjorårets forsøkskort var.
De eneste tingene jeg oppfattet som lettere med disse mindre kortene, var å overse dem blant de normale vognkortene samt at de lettere datt ut av bunken med vognkort når man kjørte oppdrag.

"Just my 2 cents..."
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2009 at 11:54
Som Asgeir og Kai nevner har vi stort behov for godsvogner med trådkobling og RP 25 hjul. Tidsepoken er i dette tilfellet 1959, og det vil si at vognene i hovedsak skal ha påskrifter på plateskilt. Eldre type påskrifter er ok da det tok tid å ommerke vogner. UIC litra kom først i 1966 i Norge og godtas ikke.

Vi har også behov for utenlandske vogner som naturlig ville ha gått i trafikk til Norge. Disse må også selvsagt passe inn i tidsepoken, ha T/B og RP25 hjul

Og husk at alle vognene skal ha vognkort.

Vi kommer i år til å bruke en mindre og lettere håndterbar utgave av vognkortet. Mal til disse kan fås av meg ved å sende meg mail om hvilket materiell som meldes på.

Dersom det er ønskelig kan vi ta en torsdagskveld på Bryn med en gjennomgang av hvordan man lager trådkobling og vognkort.
Steinar
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2009 at 11:15
Glimrende! Det gir meg mot til å prøve å lage slike!
Svein S
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2009 at 10:54
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2009 at 10:27
Informasjon fra moderator: De første innleggene i denne tråden fra og med teksten nedenfor, skrevet ac Svein Sando (SES) er klippet ut fra en annen tråd, derfor kan starten av tråden virke noe "rar".
Den opprinnelige tråden dreide seg om FREMOtreffet på Gardermoen nov. 2009 hvor arrangørene gikk ut og etterlyste mer materiell med korrekte hjul og koblinger fra deltagerene.
 
Mvh
Eirik
-Moderator
 
 
Quote
Jeg skulle gjerne tatt med noe rullende materiell (vogner), men har ikke trådkobbel på de. Hvis noen kunne legge ut eller henvise til en grei beskrivelse for hvordan lage slike, så kanskje jeg kan fikse noen vogner innen treffet.



Edited by eika - 14 september 2009 at 17:17
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.