"Vestlandsbana" - Nytt anlegg! |
Post Reply ![]() |
Page <12345 11> |
Author | ||
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mhm.. Spennende tenke det der AT!
![]() Den lille knekken jeg må ha på Eide kai er ikke problem å få til der til venstre. Kult med nye ideer her nå! ![]() Stein ![]() |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
![]() |
||
ØysteinF ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
|
Ja, dette der med å myke opp rette vinkler ser jeg helt klart en fordel med... en liten knekk her, en svak kurve der myker straks opp linjene...
|
||
![]() |
||
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
|
Knotet litt til jeg...
![]() ![]() ![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
AT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
|
Eide trenger ikkje gå parallelt med veggen. Om det "godtas" kan Granvin St(Eide) begynne i kurve og ligge litt "diagonalt" i forhold til veggen for å vinne lengde.
"Den lille knekken jeg må ha på Eide kai er ikke problem å få til der til venstre."
Knekken ved kaia er viktig. Mjuker opp. Lager det litt spennande.
Midten kan lagast til slutt som du skriv. Ser då litt kva som passar både med maks sporradie og gangareal.
|
||
AT
|
||
![]() |
||
|
![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
|
Kurven ut fra Urdland nederst på halvøya blir fortsatt veldig krapp. Hva med å legge den i tunnel? Jeg synes også strekningen som går like til venstre for/nedenfor Urdland stasjon kommer alt for nær stasjonen, og ville heller lagt den i tunnel under Urdland. Da kan stasjon forlenges noe mot hjørnet på halvøya, så det kanskje blir plass til en vogn mer ved perrongen. Så kan du jo evt. bytte om hvilken strekning som går i tunnel på den andre siden av halvøya. Om du ikke vil ha tunnel på begge sider av Urdland, kan du legge stasjonen litt diagonalt, og la den øvre enden gå i en slakere, åpen kurve direkte i retning Voss. Om det passer for dårlig med forbildet, kan du speilvende halvøya igjen, så tunnelen igjen vender mot Voss. Hvorfor er det forresten så om å gjøre å la sporet gå to runder på halvøya? |
||
![]() |
||
AT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
|
Evt legga inn ein typisk holdeplass for Eidebanen. Evt byta plass med Urdland. Synest Urdland er viktig mht til kryssing av tog.
|
||
AT
|
||
![]() |
||
|
Tror Urdland blir, visst jeg går for tunnel opp dit. Ja, og viktig med kryssing der! Men en Eidebana hp må jeg få til ja! Kanskje Skjervet hp? Dette begynner å ligne noe snart!
![]() Stein ![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
|
TS:
Det blir nok endringer underveis her, mht. halvøya. Det blir nok noen tunneler ytterst på halvøya tror jeg. Beregner R3 og R4 kurver på halvøy. "Hvorfor er det forresten så om å gjøre å la sporet gå to runder på halvøya?" Vil bare ha mer kjøretid jeg... Det er høydeforskjell der, så tenkte det var mest utnuttelse av plassen jeg har. Ikke så stor den... ![]() Håper og tror det vil gå seg til og bli bra greier dette! Stein |
||
Mvh
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
|
Vær obs på at "R3 og R4" ikke sier noe særlig uten at man vet hvilket skinnesystem du bruker. F.eks. kalles en radie på ca. 36 cm R1 hos Märklin, men R2 hos Roco. Det kan til og med være forskjellig radius i forskjellige systemer fra samme produsent, f.eks. er R5 i Rocos Geoline 542,8 mm, mens R5 i Rocos gamle system ("classic") var 529 mm. Radier i mm eller cm er greiere å forholde seg til på et forum der folk bygger med forskjellige merker.
Nå vel, det er de som har adskillig dårligere plass. Ikke alle som har (nesten) et helt rom tilgjengelig. Hadde jeg hatt like mye plass som deg, ville jeg gitt høy prioritert til å kunne krysse med tog bestående av lok og minst 4 personvogner. Her vil det si å gjøre Urdland stasjon lang nok. |
||
![]() |
||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
|
Det er to momenter som dukker opp når jeg ser på spor-planen, en smule generelle ...
- Dersom du ønsker å benytte deg av en styrekontroll som gjør at du kan følge toget rundt, er det en (liten) ulempe å la toget komme ut på halvøya på motsatt side av der det kommer fra - Jeg kjenner ikke geografien, men det synes umiddelbart litt rart at havna ligger på det høyeste nivået |
||
Bjørn Egil
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Det med at toget kommer ut på motsatt side kan fikses ved å myke opp halvøya helt ved å benytte 8-tallsløsninger. Se forslaget mitt her. Oransje piler viser hvordan man går når man kjører et tog fra Voss(?) og til Eidet(?). Jeg tror også at du bør ha mer i tunnel der sporene ligger rett ved hverandre slik at det ikke skal virke for overlesset. Jeg har også lagt inn noen røde høydemålere for å se litt på det. Du har nemlig hele tre nivåer slik at banen må opp i 22 cm over det laveste på det stedet der sporene går over hverandre i tre plan. Jeg har da regnet 8 cm som minste høydeavstand ved kryssinger. Sporlengden på endestasjonen med kaia var svært kort, så der ville jeg ha snudd om på plasseringen av kaia. At den ligger på høyeste nivå kan vel forklares med at dette er en innsjø. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Vær hilset for en ny dag!
Eide kai ER på det laveste punkt, som er kaia i Granvin må vite! Ser dere på min første plantegning av anlegget, vil man se høydemålene bedre der. Og enden av kaia må være til venstre for meg, som den da er i 1:1. ![]() Spennende sporplan Svein, men mye tunnel... Du har nok rett i at jeg må øke høyden på nivå 2. Blir bare spennende å se når jeg får reisverket på plass nå, og ser hvordan det kan gjøres på beste måten. Takker masse for innspill! ![]() Stein ![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Hvis du med "mye tunnel" mener at det kan bli et problem med tilgang ved avsporing el.l., så kan det løses på flere måter. Den ene er luker fra siden. Den andre er helt åpent rammeverk under der sporet bare ligger på en 4-5 cm bredt underlag, kanskje med noen lave kanter i tilfelle avsporing, men slik at man kan komme til fra undersiden.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Ja, riktig. Men har så lyst å se mest mulig av toget...!
![]() Utgangspuktet mitt for halvøya er anlegget til Tore - The Grimstad Line må vite. Synes det var en bra løsning, og er/blir ett flott anlegg! ![]() Men noe annet mens jeg har deg her, Svein: Hva med sånne punkt - punkt anlegg, trengs det en ekstra strømførende skinne, og ellers noe å tenke på ang det? Edited by helleland - 18 februar 2011 at 12:05 |
||
Mvh
||
![]() |
||
|
Uansett anleggsfasong, så bør man ha inn ekstramatere ved jevne mellomrom. Dra en vanlig 220-volt-kabel (2-leder) under hele anlegget som kommer rett fra strømforsyningen, og hekt sporet på ved jevne mellomrom på den. Det er noen av oss så er så nøye med dette at vi lodder på egen ledning til hver eneste hele skinnestreng og stoler ikke på at laskene leder strømmen godt nok.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Hvis det er viktig for deg å se toget mest mulig, så er det klart at du bygger anlegget med det for øye. Finn ut hva slags MJ-er du er, og prioriter de ulike måtene å bygge anlegg på etter din "profil". Når jeg lager skisser på forumet her, så forsøker jeg selvsagt å ta hensyn til ting som har vært skrevet om hvordan man ønsker et, men utover det ligger mine egne preferanser til grunn for hva jeg anbefaler. Så der må man generelt være helt fri i å forkaste eller annamme andres forslag.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Takker for linken, Svein!
Misforstå meg rett, men tunneler blir det! Bare de ikke er for lange og at kjøretid forsvinner i mørket. Det er ikke til å unngå at ene tunnelen her blir noe lang, men det er greit. Da blir det lagt en 220v kabel under hele anlegget her, og kobler kanskje på hver ene meter. Koblingsboxen min har bare 1 kontakt, trodde nesten det var en fordel at det var iallefall 2 kobl. Men oki, da mekker vi litt! ![]() Setter utrolig stor pris på MJ Forumet og alle tips og ideer dere gir meg! Takk! ![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
ØysteinF ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
|
Med mating hver meter så vil jeg si du får en sikker strømtilførsel med tilnærmet lik spenning over det hele.... vet ikke om jeg går på for hver meter, men man finner ut litt ved prøvekjøring og... der det går dårligere, mater man ekstra :) |
||
![]() |
||
|
Hva mener du med "koblingsboksen"? Er det der strømmen kommer fra som skal til sporet, du mener? |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Hva mener du med "koblingsboksen"? Er det der strømmen kommer fra som skal til sporet, du mener? [/QUOTE]Ja, den boxen strømmen kommer fra! |
||
Mvh
||
![]() |
||
|
Gode nyheter ang. tegninger av Voss St. for meg. De kan nå hentes på mandag!
Ferdig kopierte og all ting!!! ![]() Det må jeg si er godkjent av Jernbaneverkets gode tjener Tuva! ![]() God helg folkens! Stein ![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
|
Ja, den boxen strømmen kommer fra! [/QUOTE] Ok. Det var det med at det burde vært doble utganger, skrev du. Det trengs ikke. Det viktige er at den mateledningen du tar derfra har stort nok tverrsnitt (er tykk) slik at du får minst mulig strømtap på veien til der du kobler skinnene til. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Sporplanlegger for PC:
http://alvalia.no/ds_product_info.php?products_id=1370 Er det noen som har erfaring med denne? Hadde vært kult å prøve denne, da den er ganske så rimelig i innkjøp! ![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
Basic71 ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
|
![]() |
||
|
Skal kikke litt på den der, Rune! Takk! ![]() Men akkurat nå: Dont train and drink... ![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
|
![]() Liten oversikt på ferdig plan for HØYRE side, og Voss St. området! DONE!!! ![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
|
Her er Eide kai - Granvin, ferdig tegna og gjort klart! Liker meg nå må vite!!!
![]() ![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
|
Løsning på bruk av GeoLine skinner på Eide kai.
![]() ![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
|
Bruk en fleksiskinne på den lille "knekken". Da kan du lage en mye penere og mer forbilderiktig kurve.
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <12345 11> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |