"Vestlandsbana" - Nytt anlegg!
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5970
Printed Date: 25 november 2024 at 18:17 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: "Vestlandsbana" - Nytt anlegg!
Posted By: helleland
Subject: "Vestlandsbana" - Nytt anlegg!
Date Posted: 23 januar 2011 at 09:32
Hei mine “nye” venner.
Da vil jeg få lov å presentere meg selv. Gutt på 41 fra Bergen, som ble bitt av galskapen for ett år tilbake! Turen med “Bergensbanen minutt for minutt” utgjorde nok denne smitten, men det er en meget behagelig smitte vil jeg si! Vil ikke bli kvitt den!!! Nå er det tid for å bygge meg mitt første anlegg, og vil gjerne dele det med dere her underveis må vite. "Ta plass!!! Dørene lukkes… "
Har handlet inn en del på dette ene året, og er meget fornøyd med gutta på Strømmen. Her handler jeg alt som jeg trenger. Meget bra service hos NMJ så langt vil jeg påstå!!! Denne 4. uken i januar begynner jeg innkjøp av div. til montering av selve anlegget, som skal festes på veggen, og på en øy midt i rommet. Gleder meg sykt kan dere tro! Endelig skal JEG begynne på denne reisen mot en modelljernbane som jeg stolt kan vise frem! Her blir nok nøysomheten min satt på en skikkelig prøve vil jeg tro, men gleden er selvsagt på min side! Er tidligere møbelsnekker, og kjenner selv at jeg har et meget godt lag med ideer og utforming. Dette blir gøy!
Håper dere vil slå følge på reisen, og kom gjerne med innspill er dere snill! “Vestlandsbana” skal ha innslag av steder langs Bergensbanen, Flåmsbana og litt jernbanearkeologi fra Hardangerbana. Meget synd (les: jeg er rasende) sistnevnte ble lagt ned i sin tid! Det blir i hovedsak norske lok og vogner jeg skal kjøre/drifte på dette anlegget mitt. Bilde av rom er underveis med Bring! "Kjør…"
Takk for oppmerksomheten!
Mvh
Stein “Hellis” Helleland
|
Replies:
Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 23 januar 2011 at 10:26
VELKOMMEN Stein! Før du setter igang kan du kanskje tenke litt på FREMO-moduler. Da kan du nemlig ta med deg enkeltmoduler og være med på treff rundt om i landet. Som tidligere møbelsnekker stiller du jo med forsprang på modulfronten. Ellers er det bare å si at du har fått deg en kjempehobby. Den lille sidebanen Flåmsbana har jo vært ekstra heldig på MJ-fronten ettersom det er produsert en rekke modeller som var typiske for nettopp denne strekningen.
El 9,BM 64, El 17 og B3-vogner i grønne utgaver pluss pluss. BM 64'en gikk jo dessuten på Hardangerbana.
I MJ-verdenen kan du for øvrig være akkurat så avansert som du selv vil. Landskapsbygging, modellbygging av lok og vogner, bygging av forbilledlige banestrekninger og stasjoner, elektronikk på høyt nivå, stemmestyring m.m.
Lykke til med din variant av "sykdommen" og bare spør her på forumet om det er noe du lurer på. Glem forresten ikke å abbonere på MJ-bladet! Det har bare blitt bedre og bedre og er et MUST!
Mikael
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 23 januar 2011 at 10:30
Stein.
Du kan jo ta turen til Nærbø om ca 3 uker på FREMO-treff.... http://fremo.famut.no/ - http://fremo.famut.no/
Her vil det være tog for kjøring og masse tips å få med seg...
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: helleland
Date Posted: 23 januar 2011 at 10:41
Takker og bukker, Mikael!
Tror jeg satser på dette fastanlegget i første omgang, men hvem vet om jeg kommer draskende med ett FREMO en gang? Ja, jeg skal grave og spørre om alt mulig jeg etterhvert vettu!!! Fått med meg mye her inne på ett års tid nå... Fantastisk gøy dette!!!
Ørjan: Ja kanskje eg tar turen, men vil kræsje med noe annet tror jeg...
|
Posted By: Sven Ole
Date Posted: 23 januar 2011 at 12:03
Hei! Det skal bli moro å følge deg fremover. Kun et spørsmål. Ønsker du å lage banen etter en bestemt tidsepoke, eller blir den etter en vid tidshorisont?
------------- SOHo
|
Posted By: helleland
Date Posted: 23 januar 2011 at 14:12
Hei Sven Ole.
Vel, blir vel over en videre tidshorisont tenker jeg. Det blir strømførende master iallefall... Men akkurat nå ligger det fine saker som venter på å få kommet på skinner! Blir nok bra greier skal du se!!! Får ikke lagt ut noe bilde her enda, men det kommer tegning av plan over rom osv. Hyggelig at du vil stikke innom Sven O.
Stein
|
Posted By: Stian
Date Posted: 23 januar 2011 at 18:50
Hei! om du holder til i Bergen, så kan du jo ta turen til NJK lokalavdeling Bergen? http://www.njk.no/bergen/ Her er vi hver onsdag fra kl 19.00 og utover.
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: helleland
Date Posted: 24 januar 2011 at 06:26
Stian wrote:
Hei! om du holder til i Bergen, så kan du jo ta turen til NJK lokalavdeling Bergen? http://www.njk.no/bergen/ Her er vi hver onsdag fra kl 19.00 og utover.
|
Takker for det Stian, og jeg er vel endelig på vei ned for å hilse på dere! Vet om dere
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 29 januar 2011 at 05:47
Utforming.
Ang. bygging av terreng/fjell: Noen som har erfaring med EPS80/XPS200(Isopor/Styrofoam) vs. Fugeskum? Og hvor godt festes da skinner til dette evnt.? Lange spiker vil jeg tro... Kommer tilbake med bilder, så snart dette lar seg gjøre her på forumet... Grrr...
Ellers er jeg kommet i gang med festene til vegg!
Riktig god helg!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: Stian
Date Posted: 29 januar 2011 at 08:15
en ide er å stifte fast skinnene til underlaget. og dra stiftene opp atter at du har limt fast ballasten. Personlig synest jeg styorofoam er det beste å jobbe med. det smuldrer ikke noe ut av de platene og de er trolig greie å jobe med.
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 29 januar 2011 at 08:37
T-nålene til Woodland Scenics er veldig fine til å feste skinnene midlertidig til XPS-plater. De holder skinnene godt på plass så du kan teste ut sporplanen og kjøre litt, og evt gjøre endringer før du fester skinnene permanent med f.eks fugemasse. Press pinnene skrått ned i platene, rett på yttersiden av skinnene slik at toppen av nåla holder svillene på plass.
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: AT
Date Posted: 29 januar 2011 at 12:00
Feste fleksiskinner(sviller) direkte til styrofoam permanent?
Dra ei rasp eller tennene på ei fintanna sag over styrofoamen. På ei ru flate er det større hefteareal. Så brukar eg vintertrelim. Opplever den som seigare i legge sporet i. Gir deg og nok tid til justering.
Vintertrelimen er utan vatn og tåler frost. Dermed skal den ikkje la seg bløyte opp når ein legg ballast seinare med vannfortynnande trelim.
------------- AT
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 29 januar 2011 at 13:10
Jeg har forsøkt å legge skinner rett på Styrofoam, men endte opp med å ta det bort for så å legge tradisjonelt underlag av finér. Angret ikke på dette! Det ble en voldsom resonans i styrofoam-platene når togene kjørte på dem!
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: ses
Date Posted: 29 januar 2011 at 13:19
AT wrote:
Feste fleksiskinner(sviller) direkte til styrofoam permanent?
Dra ei rasp eller tennene på ei fintanna sag over styrofoamen. På ei ru flate er det større hefteareal. Så brukar eg vintertrelim. Opplever den som seigare i legge sporet i. Gir deg og nok tid til justering.
Vintertrelimen er utan vatn og tåler frost. Dermed skal den ikkje la seg bløyte opp når ein legg ballast seinare med vannfortynnande trelim. |
Men dersom du bruker vintertrelim så vil det nettopp IKKE kunne bløtes opp dersom du så ønsker å ta opp sporet. Det kan det være behov for ved justering eller for ombruk av sporet dersom anlegget rives eller endres. I alle de årene jeg har brukt vanlig hvitt snekkerlim til å lime plastspor med og også festet ballasten med vanntynnet lim (snekkerlim, acryl medium, o.l.), har jeg noen gang opplevd at dette har påvirket negativt festet av sporet til underlaget. Ballasten med lim er i seg selv med til å stabilisere det hele, samt at når vannet tørker, så gjenvinnes efaringsmessig tilstrekkelig med festestyrke i det nederste limlaget. Teknikken med å raspe ned og skape en ru overflate, høres derimot ut som et godt tips for å skape heft. For å skape enda bedre heft, ikke minst under selve leggeprosessen, har vi i TMJK erfart at papirunderlag er utmerket. Papiret må selvsagt være godt festet til underlaget, men når det først er gjort, så oppstår en veldig god sugeeffekt mellom plastspor, hvitlim og papiret slik at man i limets "åpningstid" (ca 5 minutter) kan justere sporets plassering samtidig som justeringeringene "sitter" hele tiden. Vi har erfaringer med Peco code 70 fleksispor og det var knapt behov for tegnstifter el.l. til å holde sporet på plass horisontalt. Det må da sies at vi bruker ikke kurveradier normalt under 75 cm, så behovet for bedre forankring enn vått lim med mindre radier kan nok være til stede. Vi oppdaget dette tilfeldig fordi papir ble limt på underlaget fordi det inneholdt et plott for hvor sporet nøyaktig skulle gå, slik bildet fra vår http://blog.tmjk.no - blogg viser:
------------- Svein S
|
Posted By: helleland
Date Posted: 29 januar 2011 at 14:38
Takker så mye for tips! Mye å "gå" etter her med tanke på feste og funksjonen for skinner! Kommer nok til å satse på XPS for terreng og fjell. Men jeg skulle hatt en kai, det var derfor jeg tenkte på å legge skinner direkte på XPS for så og få høyde på kaia liksom! Har en annen plan for det nå. Skjærer meg bare ned i selve hovedplaten og bygger opp nedenfra!
God helg!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 06 februar 2011 at 10:03
Hei igjen.
Er det noen som kan anbefale maling jeg kan smøre inn remmeverk og underlagsplate med? Holder vannbasert, med tanke på heftevnen? Det bilr vel svart eller grønt vil jeg tro... Og hva er max anbefalt stigning på skinner?
Bildene uteblir
Ha en trivelig og innholdsrik MJ søndag!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ses
Date Posted: 06 februar 2011 at 10:37
Maling av rammeverk++: Fremo Skaarerbanens Venner vet jeg maler alt under til slutt for å forsegle. De færreste bryr seg om å male det ingen ser, men maler anleggskanten utvendig. Fremo anbefaler oljemaling pga håndtering og at moduler ikke skal klebe seg til hverandre. For andre formål trenger man neppe oljebasert i dag. Du skriver om å male og heft, men er det noen grunn til male noe som du skal noe annet oppå? (Bortsett fra landskapsmaling, da, men det er et stort tema i seg selv som det er skrevet bøker om.)
Når det gjelder stignig, så er det flere tråder om dette nylig på dette forumet. Oppsummert: For lok uten hefteringer fungerer stigninger over 3 % dårlig. 3 % vil si 3 cm opp på 100 cm bortover. Prototyp-stigninger fungerer ok for MJ også. NSB/JBV har normalt 2,5 % som maks, men Flåmsbana har 5,5 %, men har også spesialutrustet materiell.
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 06 februar 2011 at 10:42
En ting til: Hvis du med underlagsplate mener en hel plate som anlegget står på, så ville jeg vurdert heller å bruke en åpen løsning. Plate er nødvendig/nyttig akkurat på de partiene landskapet skal være helt flatt, og som sporunderlag. Utover det er plata bare i veien og gir unødig vekt og bortkastet plate.
------------- Svein S
|
Posted By: helleland
Date Posted: 06 februar 2011 at 10:50
Den er grei, Svein! Takker for informasjon! Tenkte bare å male alt, men holder vel med kanten ja! Det blir noe høydeforskjell her, men tror jeg løser det fint med noe heving+før stigning. XPS plater blir vel greit å bruke, men ser Tore sier de svikter. Men de tåler jo 1 tonn pr. kvm har jeg lest. Kankje en tynn finerplate på toppen ville hjelpe?! Finner nok ut av det!
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: Stian
Date Posted: 06 februar 2011 at 13:15
Jeg ville gått for 9 eller 12mm finer. Det er vel det som er oftest brukt på mj anlegg og?
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: helleland
Date Posted: 06 februar 2011 at 13:27
Stian wrote:
Jeg ville gått for 9 eller 12mm finer. Det er vel det som er oftest brukt på mj anlegg og?
|
Jepp, går for 12.5mm OSB! Lette plater
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 10 februar 2011 at 11:30
Plantegning over Vestlandsbana. Noen endringer er det blitt: 2.70 blir 3.40 og 0.45 blir 0.50m Høydeplan 1.40 Nivå 2 blir 1.30m Skinneplan er i hodet mitt!
http://foto.mjf.no/main.php?g2_itemId=9804 - Vestlandsbana
Voss St. og Eide kai (Granvin) blir på høre side. Urdland St. blir på Nivå 2. Verkstedsområde og lokstall til venstre. Håper dere fikk litt mer intrykk av hvordan dette blir!
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 14 februar 2011 at 16:31
Siste endringer og forbedret tegning. Eide Kai blir på 1.20 Nivå 1.
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 14 februar 2011 at 23:00
Jeg trenger noen mål på denne tegningen. Spesielt avstand til strøm-mast og signal fra skinne. Spiller mindre rolle om det er 1:1 eller 1:87
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 15 februar 2011 at 01:18
helleland wrote:
Jeg trenger noen mål på denne tegningen. Spesielt avstand til strøm-mast og signal fra skinne. [...] |
For avstanden mellom kontaktledning og midtpunktet mellom skinnetoppene bør en vel holde seg til normene fra MOROP: http://www.morop.eu/de/normes/index.html - http://www.morop.eu/de/normes/index.html I dette tilfellet vil det si NEM 201, som for H0 normalspor sier minimum 60 mm, normalt 69 mm og maksimum 73 mm. NEM 201 finnes på tysk og fransk, men så vidt jeg kan se ikke på engelsk.
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 15 februar 2011 at 01:49
Når det gjelder signalenes plassering i høyden, kan kanskje denne være relevant:
http://mjwiki.no/wiki/Selvbygging_av_signaler - http://mjwiki.no/wiki/Selvbygging_av_signaler Mål for flere typer signaler finnes på en tegning av Svein Sando i NJK's H0-fortegnelse. Jeg vet ikke om tegningen finnes på nett, men siden Svein er svært aktiv her på forumet, håper jeg at han kan svare på det. Hverken linken over eller den nevnte tegningen sier noe om sideveis plassering av signalene, eller hvor høyt sokkelen bør stå i forhold til skinnene. Når det gjelder sideveis plassering, må du i hvert fall holde dem utenfor frittromsprofilen, jfr. NEM 102 og NEM 103 i linken fra mitt forrige innlegg. Edit: Svein Sandos tegning i H0-fortegnelsen refererer faktisk høyde-målene i forhold til skinne-overkant. Mitt eksemplar av H0-fortegnelsen var ajourført 1/7-1980, så det kan tenkes at det er kommet til mer relevant info siden.
|
Posted By: ses
Date Posted: 15 februar 2011 at 10:39
Men min tegning sier ikke noe om signalenes avstand fra sporet. Men generelt gjelder at dette er faste installasjoner som må holde seg utenfor frittromsprofilet.
Jon Einar Jevistad vil jeg tro kan svare på alt dette, både ut fra sin dyktighet som MJ-bygger og ut fra sin profesjon.
------------- Svein S
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 11:08
Jeg anskaffet noen signaler fra skala-design, og der er det oppgitt 29mm avstand fra spor midt til signal.
Så får du kurveutslagene i tillegg. (NEM 103)
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 11:20
Ses
Hva slags plate bruker du til den blå bagrunnsplata på bildet?
finèr? huntonitt?
Jeg lurte også på om jeg skulle lage en hel innramming (dvs 'tak' 50-60 cm over anlagget med samme form som rammeverket under).
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 15 februar 2011 at 17:25
Legger du sporene rett på finèren, eller satser du på noe mellomlag?
|
Posted By: ses
Date Posted: 15 februar 2011 at 17:53
Det var visst et par spørsmål til meg som jeg ikke oppdaget før nå.
Når det gjelder den blå bakgrunnen, så er den laget av en kombinasjon av gipsplater (de rette) og 3 mm huntonitt (de krumme), med en litt kompleks overgang mellom de slik at skjøten ikke skal vises. Dette er på TMJK-anlegget som du kan lese mer om på vår blogg: http://blog.tmjk.no - http://blog.tmjk.no (Unnskyld litt rare tegn på litt eldre innlegg. Det skjedde noe med kodesettet ved oppgradering til ny WordPress-versjon som vi ikke har funnet ut av ennå.) Sporunderlaget er 12 mm porøs plate oppå 13 mm finér. Noen synes kanskje 12 mm porøs plate er litt tykt, men jeg innbiller meg at dette er en billigere løsning enn kork, som mange bruker. Siden vi driver med stedvis selvbygging av spor, er dette også et greit underlag for skinnespiker. Hvis man ser på tverrsnittet av baneleget som er lenger opp her i tråden, så ser man at ballastprofilen er todelt med en avtrapping midtveis. Ved å bruke 12 mm porøs, så får vi begge disse trinnene i ett hva høyden angår.
------------- Svein S
|
Posted By: EirikS
Date Posted: 15 februar 2011 at 18:27
Nå vet ikke jeg hva slags porøse plater de bruker i Trondheim, eller hva de koster. Men kork er ikke største kostnaden om en skjærer ut stripene selv. Presskork: http://www.sloyd-detaljer.no/Product.aspx?productid=4727 Stållinjal: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Vinkelhake/Stallinjal/ Og så trenger du en skarp kniv :)
|
Posted By: helleland
Date Posted: 16 februar 2011 at 11:06
Skulle ha litt å gå på her nå! Takker
Dette var også for å vite litt om div. avstand jeg må ha til siden av skinnene, for terreng og fjell. Vil da tro at pukk er 2m ut fra skinnens ytterkant. Er det da samme avstand i tunnel? Jeg må vel lage tunnel etter hvor mye vognene mine "sakser" vil jeg tro. Da er vi i gang igjen...
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ses
Date Posted: 16 februar 2011 at 12:07
EirikS wrote:
Nå vet ikke jeg hva slags porøse plater de bruker i Trondheim, eller hva de koster. Men kork er ikke største kostnaden om en skjærer ut stripene selv. Presskork: http://www.sloyd-detaljer.no/Product.aspx?productid=4727 Stållinjal: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Vinkelhake/Stallinjal/ Og så trenger du en skarp kniv :)
|
Man bør vel opp i 5 mm kork skal det være noen vits i for MJ (ballasthøyden + støydemping), og da ser jeg du betaler 100,- for 09, x 0, 6 = 0,54 kvadrat når du kjøper i pakker på 10. Jeg strever litt med å finnepriser på porøse palter på nettet akkurat nå, men disse går noen steder under navnet "trinnlydplater". Der fant jeg to steder nå hvor de også selges i pakker på 10 og da til mellom 25,- og 35,- per kvadratmeter for 5mm tykkelse. Dvs for samme tykkelse er trinnlydplatene mellom 6 og 8 ganger billigere. Det vil si at du må kjøpe 5,4 kvadratmeter kork til en pris av 1000,- og 10 kvaratmeter trinnlydplater til mellom 250 og 350. 12 mm trinnlyd/porøsplate fant jeg ikke pris på, men de faller selvsagt dyrere, men det er likevel et stykke igjen til prisen for kork. Så jeg tror jeg kan si at jeg ikke bare innbiller meg at porøs er billigere kork, men er nå helt sikker på det, og at forskjellene heller ikke er marginale.
------------- Svein S
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 16 februar 2011 at 12:35
På mitt forrige anlegg la jeg skinnene rett på fineren, denne gangen blir det nok noe mellomlegg ja...
Prisen er i allefall ikke avskrekkende ser jeg..
Kommer du på hvor disse selges?
|
Posted By: ses
Date Posted: 16 februar 2011 at 12:50
Byggvareforetninger. Men spør gjerne etter porøse plater også. Noen bruker asfaltplater også, men de faller nok noe dyrere.
"Vindtett" er muligens også et navn.
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 16 februar 2011 at 12:58
I TMJK bruker vi denne standarden for sporet:
Legg merke til alternativet til kryssfinér som basis: stående lister. De må være rimelige tynne hvis de skal brukes i kurver, men har man først slike (må gjerne skjæres til på en snekkersag eller få et høvleri til å gjøre det for en), er det en veldig materialbesparende måte å bygge sporunderlag på utenfor stasjoner, og den er også lett, for de anlegg det betyr noe.
------------- Svein S
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 16 februar 2011 at 13:07
'Trinnlydplater' er nok ofte betegnelsen på myke skumplastplater, og det er sikkert ikke slike det er tenkt på (eller eget ) her ...
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: helleland
Date Posted: 16 februar 2011 at 13:09
Takker SÅ mye for den, Svein! Nå falt det på plass her...
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 16 februar 2011 at 13:36
Asfaltplater ja..... etter hytterenovering har jeg nok noe av det liggende der... der kan man se... man har ting som kan brukes, men klarer ikke koble det...
|
Posted By: ses
Date Posted: 16 februar 2011 at 14:28
b e pedersen wrote:
'Trinnlydplater' er nok ofte betegnelsen på myke skumplastplater, og det er sikkert ikke slike det er tenkt på (eller eget ) her ...
|
Det er definitivt ikke det jeg mener, i hvert fall. De jeg har sett er ganske like "vanlige" porøse plater, kanskje litt fastere og planere overflate. Det er mulig at man bruker "trinnlydplater" på flere typer plater, bare de demper lyden når man går på gulvet. MDF-plater går jo også, men da snakker vi vel om en annen prisklasse.
------------- Svein S
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 16 februar 2011 at 15:32
Stein, har du utarbeidet en sporplan enda? Eller er den fortsatt kun i hodet?
|
Posted By: helleland
Date Posted: 16 februar 2011 at 15:43
Sporplanen er klar ja, men enda i hodet. Det blir lagt ut skinner så fort jeg er klar med det de skal ligge på liksom... Får ikke helt dette ned på papir enda, da jeg ikke er noe god sporplanlegger på papir for å si det sånn. Veggseksjonene er klare neste uke, og kommet seg PÅ veggen! Halvøyen blir den siste jeg tar... Men dette blir ikke helt ulikt GrimstadLine for å si det sånn... Utforming og skinneplan er derimot noe annet ja, men det blir spor som på de stasjonene jeg har nevnt tidligere.
Du er hissig på å få se nå Øystein?! Kommer, det kommer...
Stein
Min nye Blogg: http://vestlandsbana.blogspot.com/ - Vestlandsbana - Blogg
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 16 februar 2011 at 16:21
Godt å høre at det er fler som sliter med spor på papir... her blir det gjerne sånn at sporene legges ut, deretter bygges rammeverket etter behovet, og så tegner man i ettertid dersom det skulle være behov for det...
Det er vel antagelig stikk motsatt av hva de fleste gjør...
|
Posted By: helleland
Date Posted: 16 februar 2011 at 18:33
Da har jeg knotet litt på paint... Mulig å se noe sporplan her! Det mangler et endespor på Urdland ser jeg...
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 16 februar 2011 at 22:47
Synes jeg drar kjensel på den sporplanen der
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 16 februar 2011 at 22:52
Tøøøft....
Nå er ikke jeg noen racer på sporplaner, men siden jeg er fan av slaaaake kurver... så er jeg så frekk og kommer med et forslag:
Du vil ikke speilvende halvøya da? dvs når du kommer fra voss så går du nedover på venstre siden på halvøya i stedenfor, så de to loopene, da kommer du oppover på høyre siden på halvøya som gir deg slaaaaak kurve over til verkstedområdet?
|
Posted By: helleland
Date Posted: 16 februar 2011 at 23:05
Er ikke helt med deg nå Øystein, men tror kanskje jeg skjønner... Ikke så veldig for krappe svinger jeg heller, men max utnyttelse av den plassen jeg har. Mer kjøretid! Halvøya er på to nivå. Stigning ned fra Urdland, fra Voss. Har allerede speilvendt den! Spør Tore! Kryssingen inn mot nivå 2 høyde er det bro. Skal se om jeg får en sporplan med din idè likevel...
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 16 februar 2011 at 23:23
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 16 februar 2011 at 23:24
Det var grovt hva jeg mente...vet ikke om det er mulig å få til å stemme med stasjoner, bru/tunnel/høyder osv... ??
|
Posted By: helleland
Date Posted: 16 februar 2011 at 23:25
... merker kl. er passert 23.21 Det må vente til i morra fant eg ut...
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 17 februar 2011 at 13:16
Her har jeg tegnet ØysteinF sitt forslag til skinneplan. Ser ut som dette kan gå bra! Passer faktisk bra med en tunnel inn til Urdaland St., da det er akkurat sånn i virkeligheten! Må tenke litt på denne sporplanen... Takker for godt innspill Øystein!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 17 februar 2011 at 14:40
Bare hyggelig om det kan brukes til noe fornuftig
Men nivåene du har notert må vel da endres litt?
|
Posted By: helleland
Date Posted: 17 februar 2011 at 15:00
Ja må vel kanskje heve linjen som går over høyden og inn til Verkstedsområde tenker jeg. Ellers kan mål være som de er tenker jeg. Hadde fastlåst meg selv i det jeg hadde fokus på... Kan hende jeg bruker denne Øystein!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: frankm
Date Posted: 17 februar 2011 at 15:09
...og kanskje legge inn et par veksler ved verkstedhallen så lokomotivet kan gå irundt vognstammen... med mindre du bare kjører motorvognsett da
|
Posted By: helleland
Date Posted: 17 februar 2011 at 15:11
frankm wrote:
...og kanskje legge inn et par veksler ved verkstedhallen så lokomotivet kan gå irundt vognstammen... med mindre du bare kjører motorvognsett da
|
Ja, det blir veksler der, bare ikke tegnet inn alle... Samme borte ved enden av Voss!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 17 februar 2011 at 15:19
Akkurat det med å låse seg fast i en løsning kjenner jeg godt til!
Så om noen ønsker å drodle litt videre på anleggsforslaget til Sando på min tråd, så blir jeg glad.
Jeg har tenkt og tenkt, og har nok kommet til at sentralstasjonen nok bør ligge ved langveggen... (som tegnet) ellers er jeg rett det blir for komprimert....
Det er nok denne skissen som blir et utgangspunkt her... (takk til Svein)
Men om noen har forslag til endringer her, så mottas alt med takk..
|
Posted By: AT
Date Posted: 17 februar 2011 at 15:54
Med utgangspunkt i skissa(veit ikkje om den er ferdigtegna):
Likte forslaget med slake kurver.
Kvifor må anlegget og sporet(a) vera parallelle med rommets fire veggar?
Kan dette mjukast opp?
Teknisk;
kjem toga ned til Eide kai? Synest dette virkar bratt.
Vestlandsbana, - her er det lagt ei føring - , korleis oppfattar ein to stasjonar, Voss og Eide, i to høgder så tett på kvarandre?
Kan ein få meir ut av spora på Voss?
Kva med å legga Voss diagonalt mot tunnelen?
Flyttar Eide til den andre sida der verkstadhallen er. Køyring frå stasjon til stasjon.
Legg verkstad, gods og lokstall til Voss(ved tunnelen).
Lagar omkøyringsspor og godsspor.
Mulig auke av midtøya, større kurver? og legg Urdland litt diagonalt?
Midtøya breidast ytterst og smalare innerst. Kan gi større gangareal å snu seg på.
------------- AT
|
Posted By: helleland
Date Posted: 17 februar 2011 at 16:42
AT: Det er spennende det du sier, men Voss blir der den er siden der er det breiest. Og ja mulig flere skinner der. Mulig Voss blir liggende på 1.25 og tunnel #1 blir på 1.3m. Meningen her er "innslag" av steder, som da Eide kai blir! Dette er kun en liten skisse, noen som kom etter at Øystein ville se noe sporplan. Da ble dette resultatet fra hodet mitt!
Det blir nok noen justeringer når rammeverk og plate er montert! Halvøya blir noe av det siste jeg monterer etter justeringer på hver side av veggene.
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: AT
Date Posted: 17 februar 2011 at 16:47
------------- AT
|
Posted By: helleland
Date Posted: 17 februar 2011 at 16:55
Mhm.. Spennende tenke det der AT! Da må jeg korte inn litt på Eide, men det godtas sikkert. Området der bli 2700mm opprinnelig etter skala... Det inkl. skiftespor ved Granvin St. Den lille knekken jeg må ha på Eide kai er ikke problem å få til der til venstre.
Kult med nye ideer her nå!
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 17 februar 2011 at 17:05
Ja, dette der med å myke opp rette vinkler ser jeg helt klart en fordel med... en liten knekk her, en svak kurve der myker straks opp linjene...
|
Posted By: helleland
Date Posted: 17 februar 2011 at 17:42
Knotet litt til jeg... Ca. sånn AT tenkte på. Enig med litt mykning osv. Blir fort litt firkanta...
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: AT
Date Posted: 17 februar 2011 at 17:47
Eide trenger ikkje gå parallelt med veggen. Om det "godtas" kan Granvin St(Eide) begynne i kurve og ligge litt "diagonalt" i forhold til veggen for å vinne lengde.
sitat:
"Den lille knekken jeg må ha på Eide kai er ikke problem å få til der til venstre."
Knekken ved kaia er viktig. Mjuker opp. Lager det litt spennande.
Midten kan lagast til slutt som du skriv. Ser då litt kva som passar både med maks sporradie og gangareal.
------------- AT
|
Posted By: helleland
Date Posted: 17 februar 2011 at 17:50
Jepp!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 17 februar 2011 at 17:52
Kurven ut fra Urdland nederst på halvøya blir fortsatt veldig krapp. Hva med å legge den i tunnel? Jeg synes også strekningen som går like til venstre for/nedenfor Urdland stasjon kommer alt for nær stasjonen, og ville heller lagt den i tunnel under Urdland. Da kan stasjon forlenges noe mot hjørnet på halvøya, så det kanskje blir plass til en vogn mer ved perrongen. Så kan du jo evt. bytte om hvilken strekning som går i tunnel på den andre siden av halvøya. Om du ikke vil ha tunnel på begge sider av Urdland, kan du legge stasjonen litt diagonalt, og la den øvre enden gå i en slakere, åpen kurve direkte i retning Voss. Om det passer for dårlig med forbildet, kan du speilvende halvøya igjen, så tunnelen igjen vender mot Voss. Hvorfor er det forresten så om å gjøre å la sporet gå to runder på halvøya?
|
Posted By: AT
Date Posted: 17 februar 2011 at 18:28
Evt legga inn ein typisk holdeplass for Eidebanen. Evt byta plass med Urdland. Synest Urdland er viktig mht til kryssing av tog.
------------- AT
|
Posted By: helleland
Date Posted: 17 februar 2011 at 18:44
Tror Urdland blir, visst jeg går for tunnel opp dit. Ja, og viktig med kryssing der! Men en Eidebana hp må jeg få til ja! Kanskje Skjervet hp? Dette begynner å ligne noe snart!
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 17 februar 2011 at 19:02
TS: Det blir nok endringer underveis her, mht. halvøya. Det blir nok noen tunneler ytterst på halvøya tror jeg. Beregner R3 og R4 kurver på halvøy.
"Hvorfor er det forresten så om å gjøre å la sporet gå to runder på halvøya?" Vil bare ha mer kjøretid jeg... Det er høydeforskjell der, så tenkte det var mest utnuttelse av plassen jeg har. Ikke så stor den...
Håper og tror det vil gå seg til og bli bra greier dette!
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 17 februar 2011 at 19:43
helleland wrote:
[...]Beregner R3 og R4 kurver på halvøy. |
Vær obs på at "R3 og R4" ikke sier noe særlig uten at man vet hvilket skinnesystem du bruker. F.eks. kalles en radie på ca. 36 cm R1 hos Märklin, men R2 hos Roco. Det kan til og med være forskjellig radius i forskjellige systemer fra samme produsent, f.eks. er R5 i Rocos Geoline 542,8 mm, mens R5 i Rocos gamle system ("classic") var 529 mm. Radier i mm eller cm er greiere å forholde seg til på et forum der folk bygger med forskjellige merker.
Vil bare ha mer kjøretid jeg... Det er høydeforskjell der, så tenkte det var mest utnuttelse av plassen jeg har.
Ikke så stor den... |
Nå vel, det er de som har adskillig dårligere plass. Ikke alle som har (nesten) et helt rom tilgjengelig. Hadde jeg hatt like mye plass som deg, ville jeg gitt høy prioritert til å kunne krysse med tog bestående av lok og minst 4 personvogner. Her vil det si å gjøre Urdland stasjon lang nok.
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 18 februar 2011 at 08:29
Det er to momenter som dukker opp når jeg ser på spor-planen, en smule generelle ... - Dersom du ønsker å benytte deg av en styrekontroll som gjør at du kan følge toget rundt, er det en (liten) ulempe å la toget komme ut på halvøya på motsatt side av der det kommer fra - Jeg kjenner ikke geografien, men det synes umiddelbart litt rart at havna ligger på det høyeste nivået
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: ses
Date Posted: 18 februar 2011 at 10:04
b e pedersen wrote:
Det er to momenter som dukker opp når jeg ser på spor-planen, en smule generelle ... - Dersom du ønsker å benytte deg av en styrekontroll som gjør at du kan følge toget rundt, er det en (liten) ulempe å la toget komme ut på halvøya på motsatt side av der det kommer fra - Jeg kjenner ikke geografien, men det synes umiddelbart litt rart at havna ligger på det høyeste nivået
|
Det med at toget kommer ut på motsatt side kan fikses ved å myke opp halvøya helt ved å benytte 8-tallsløsninger. Se forslaget mitt her. Oransje piler viser hvordan man går når man kjører et tog fra Voss(?) og til Eidet(?). Jeg tror også at du bør ha mer i tunnel der sporene ligger rett ved hverandre slik at det ikke skal virke for overlesset. Jeg har også lagt inn noen røde høydemålere for å se litt på det. Du har nemlig hele tre nivåer slik at banen må opp i 22 cm over det laveste på det stedet der sporene går over hverandre i tre plan. Jeg har da regnet 8 cm som minste høydeavstand ved kryssinger. Sporlengden på endestasjonen med kaia var svært kort, så der ville jeg ha snudd om på plasseringen av kaia. At den ligger på høyeste nivå kan vel forklares med at dette er en innsjø.
------------- Svein S
|
Posted By: helleland
Date Posted: 18 februar 2011 at 11:32
Vær hilset for en ny dag!
Eide kai ER på det laveste punkt, som er kaia i Granvin må vite! Ser dere på min første plantegning av anlegget, vil man se høydemålene bedre der. Og enden av kaia må være til venstre for meg, som den da er i 1:1. Derfor var den i utgangspunktet innerst til høyre på anlegget, med en svak stigning opp til Voss St. Men dette har jeg da gått bort fra! Spennende sporplan Svein, men mye tunnel... Du har nok rett i at jeg må øke høyden på nivå 2. Blir bare spennende å se når jeg får reisverket på plass nå, og ser hvordan det kan gjøres på beste måten. Takker masse for innspill!
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ses
Date Posted: 18 februar 2011 at 11:36
Hvis du med "mye tunnel" mener at det kan bli et problem med tilgang ved avsporing el.l., så kan det løses på flere måter. Den ene er luker fra siden. Den andre er helt åpent rammeverk under der sporet bare ligger på en 4-5 cm bredt underlag, kanskje med noen lave kanter i tilfelle avsporing, men slik at man kan komme til fra undersiden.
------------- Svein S
|
Posted By: helleland
Date Posted: 18 februar 2011 at 11:55
Ja, riktig. Men har så lyst å se mest mulig av toget...! Utgangspuktet mitt for halvøya er anlegget til Tore - The Grimstad Line må vite. Synes det var en bra løsning, og er/blir ett flott anlegg!
Men noe annet mens jeg har deg her, Svein: Hva med sånne punkt - punkt anlegg, trengs det en ekstra strømførende skinne, og ellers noe å tenke på ang det?
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ses
Date Posted: 18 februar 2011 at 12:12
Uansett anleggsfasong, så bør man ha inn ekstramatere ved jevne mellomrom. Dra en vanlig 220-volt-kabel (2-leder) under hele anlegget som kommer rett fra strømforsyningen, og hekt sporet på ved jevne mellomrom på den. Det er noen av oss så er så nøye med dette at vi lodder på egen ledning til hver eneste hele skinnestreng og stoler ikke på at laskene leder strømmen godt nok.
------------- Svein S
|
Posted By: ses
Date Posted: 18 februar 2011 at 12:17
Hvis det er viktig for deg å se toget mest mulig, så er det klart at du bygger anlegget med det for øye. Finn ut http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=3&vis=203&uv=1%20hva%20slags%20MJ-er%20du%20er - hva slags MJ-er du er , og prioriter de ulike måtene å bygge anlegg på etter din "profil". Når jeg lager skisser på forumet her, så forsøker jeg selvsagt å ta hensyn til ting som har vært skrevet om hvordan man ønsker et, men utover det ligger mine egne preferanser til grunn for hva jeg anbefaler. Så der må man generelt være helt fri i å forkaste eller annamme andres forslag.
------------- Svein S
|
Posted By: helleland
Date Posted: 18 februar 2011 at 12:56
Takker for linken, Svein!
Misforstå meg rett, men tunneler blir det! Bare de ikke er for lange og at kjøretid forsvinner i mørket. Det er ikke til å unngå at ene tunnelen her blir noe lang, men det er greit. Da blir det lagt en 220v kabel under hele anlegget her, og kobler kanskje på hver ene meter. Koblingsboxen min har bare 1 kontakt, trodde nesten det var en fordel at det var iallefall 2 kobl. Men oki, da mekker vi litt!
Setter utrolig stor pris på MJ Forumet og alle tips og ideer dere gir meg!
Takk!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ØysteinF
Date Posted: 18 februar 2011 at 13:50
Med mating hver meter så vil jeg si du får en sikker strømtilførsel med tilnærmet lik spenning over det hele.... vet ikke om jeg går på for hver meter, men man finner ut litt ved prøvekjøring og... der det går dårligere, mater man ekstra :)
|
Posted By: ses
Date Posted: 18 februar 2011 at 14:28
helleland wrote:
Koblingsboxen min har bare 1 kontakt, trodde nesten det var en fordel at det var iallefall 2 kobl.
|
Hva mener du med "koblingsboksen"? Er det der strømmen kommer fra som skal til sporet, du mener?
------------- Svein S
|
Posted By: helleland
Date Posted: 18 februar 2011 at 22:14
Hva mener du med "koblingsboksen"? Er det der strømmen kommer fra som skal til sporet, du mener? [/QUOTE]
Ja, den boxen strømmen kommer fra!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 18 februar 2011 at 22:19
Gode nyheter ang. tegninger av Voss St. for meg. De kan nå hentes på mandag! Ferdig kopierte og all ting!!!
Det må jeg si er godkjent av Jernbaneverkets gode tjener Tuva!
God helg folkens!
Stein
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ses
Date Posted: 18 februar 2011 at 22:31
helleland wrote:
Hva mener du med "koblingsboksen"? Er det der strømmen kommer fra som skal til sporet, du mener? |
Ja, den boxen strømmen kommer fra! [/QUOTE] Ok. Det var det med at det burde vært doble utganger, skrev du. Det trengs ikke. Det viktige er at den mateledningen du tar derfra har stort nok tverrsnitt (er tykk) slik at du får minst mulig strømtap på veien til der du kobler skinnene til.
------------- Svein S
|
Posted By: helleland
Date Posted: 19 februar 2011 at 16:18
Sporplanlegger for PC:
http://alvalia.no/ds_product_info.php?products_id=1370 - http://alvalia.no/ds_product_info.php?products_id=1370
Er det noen som har erfaring med denne? Hadde vært kult å prøve denne, da den er ganske så rimelig i innkjøp!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: Basic71
Date Posted: 19 februar 2011 at 17:11
Du kan prøve dette programmet, http://www.anyrail.com/index_en.html - http://www.anyrail.com/index_en.html,
Rune
|
Posted By: helleland
Date Posted: 19 februar 2011 at 18:37
Basic71 wrote:
Du kan prøve dette programmet, http://www.anyrail.com/index_en.html - http://www.anyrail.com/index_en.html,
Rune
|
Skal kikke litt på den der, Rune! Takk!
Men akkurat nå: Dont train and drink...
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 21 februar 2011 at 16:19
Liten oversikt på ferdig plan for HØYRE side, og Voss St. området! DONE!!!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 22 februar 2011 at 18:17
Her er Eide kai - Granvin, ferdig tegna og gjort klart! Liker meg nå må vite!!!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 22 februar 2011 at 19:13
Løsning på bruk av GeoLine skinner på Eide kai.
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 22 februar 2011 at 21:56
Bruk en fleksiskinne på den lille "knekken". Da kan du lage en mye penere og mer forbilderiktig kurve.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: helleland
Date Posted: 22 februar 2011 at 22:08
Mr Bridger wrote:
Bruk en fleksiskinne på den lille "knekken". Da kan du lage en mye penere og mer forbilderiktig kurve.
|
Ja, jeg prøver på det Tore!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 23 februar 2011 at 14:00
Er det noen som kan gi meg tips ang. rusting av skinner, og om dette gjøres best før eller etter at skinner er lagt? Det var en tråd om dette her inne, men finner den ikke igjen jeg... Sånn er det å være noe redusert om dagen! I`ll be back...
Ha en fin onsdag!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 23 februar 2011 at 15:44
Fant en Fasade jeg lurer på om jeg kan bruke på Eide kai. Er ikke helt ulikt, men jeg liker det jo ganske så likt!
Orginalen nærmest på bildet:
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: ses
Date Posted: 23 februar 2011 at 15:54
helleland wrote:
Er det noen som kan gi meg tips ang. rusting av skinner, og om dette gjøres best før eller etter at skinner er lagt? Det var en tråd om dette her inne, men finner den ikke igjen jeg... Sånn er det å være noe redusert om dagen! I`ll be back...
Ha en fin onsdag!
|
Siden du bruker Geo-line ligner vel de på C-skinnene, så da kan vel teknikken Gleng-gutta brukte på Lions-anlegget brukes. Det var jo vellykket. Ellers er det noen som maler skinnene med pensel, andre bruker air brush, og andre igjen brunerer skinnene ved å legge de i passende bad med dertil egnet kjemi. I det siste tilfellet blir skinnene koksgrå og ikke rustfarget, og passer vel best på sterkt trafikkerte baner, eller som heft for annen etterbehandling.
------------- Svein S
|
Posted By: helleland
Date Posted: 23 februar 2011 at 16:12
Akkurat, så da er det bare å male skinnene i samme slangen som "pukk/ballast liksom? Jeg har nemlig fulgt med gutta i Gleng MJK. Flinke folk! Jeg prøver meg på en skinne jeg, så ser jeg hvordan det skal gå til! Tørker vel da vekk overflødig maling oppå skinnene tenker jeg...
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 24 februar 2011 at 11:03
Eide kai er blitt degradert til tømmerkai... Trist syn!
23.02.2011
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 24 februar 2011 at 13:40
Urdland St. Nivå 2
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: helleland
Date Posted: 24 februar 2011 at 14:02
Hylleknekter på plass. Det blir nok et par støtter her også! "Tog" - Matpackers, vil spilles også... Rammeverk i produksjon i skrivende stund!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 24 februar 2011 at 14:04
helleland wrote:
Fant en Fasade jeg lurer på om jeg kan bruke på Eide kai. Er ikke helt ulikt, men jeg liker det jo ganske så likt! Orginalen nærmest på bildet:
|
Du kan selvsagt bruke akkurat hva du selv ønsker på ditt eget anlegg. Det er jo noe av det fine med et hjemmeanlegg, man er enehersker!
Men så er det dette med opplyst enevelde da...
Jeg synes ikke den fasaden ligner noe spesiellt på forbildet ditt.
Materialbruk, etasjeantall og takopplett stemmer ikke. Selv om det i seg selv er en sjarmerende modell.
Du har valgt deg et utrolig fint forbilde, det pakkhuset ser ut som en perfekt kandidat for et selvbyggingsprosjekt!
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: helleland
Date Posted: 24 februar 2011 at 14:09
Takker for det Håvard!
Ja, jeg går nok for orginalen, men kun som en fasade (plassmangel). Rimelig enkel det pakkhuset. Lite vegg liksom!
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
|