MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Verv meg som AC-utøver
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedVerv meg som AC-utøver

 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 12:14
Hei!
 
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Er det ikke mer praktisk med K-skinner når man legger ballast selv? (...) Til dere som synes at "dette så da ikke så ille ut": Ta en titt på Märklins sporveksler. Der må kontaktpunktene stikke over skinnetoppene.
 
Det er utvilsommt raskere og enklere å ballastere Märklins K-skinner fremfor C-skinner, men C-skinnene har lavere skinneprofil/høyde og litt mindre midtkontakter og ser således bedre ut. - Også i sporveksler:
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 12:08
Hei!
 
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Hva gjør Marklin så mye bedre driftsikkert?. Jeg var innom gamlebyen modelljernbanesenter og tittet på Marklin anlegget. Problemet var at de hadde problemer med strømopptak grunnet møkkete hjul og skinner. Resultatet av at lok måtte tas ut av drift og gjøres reint. Og skinner måtte pusses. Så da jeg ikke se at det skal være noe argument for å kjøre AC:
 
Når du først var på 'The Grand Smaalenene Tour'. burde du kanskje lagt inn en 'PitStop' på Rygge Storsenter og sett på Lionsanlegget der. Det har ikke hatt problemer med strømopptak, og jeg tror skinnene bare er pusset én gang i året siden 2008. Lokomotivene er heller ikke rengjort siden da, og har vel siden den tid tilbakelagt omkring 150 km i 1:1(!). Jeg tror ikke ett DC-anlegg hadde klart tilsvarende uten daglig tilsyn.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 02:43
Originally posted by Roger Roger wrote:

Dette er Märklin C-skinner som er ballasterte:
 

Er det ikke mer praktisk med K-skinner når man legger ballast selv?


Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

Her er et lite stykke K skinne....   man ser jo de mer eller mindre uønskede midtlederne....  men ikke så fremtredende her synes jeg, med mindre man kryper skinnelangs :)

Til dere som synes at "dette så da ikke så ille ut": Ta en titt på Märklins sporveksler. Der må kontaktpunktene stikke over skinnetoppene.

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 02:20
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Sist vil jeg stille spørsmål hvorfor Märklin tviholder på og utvikler til stadighet egne standarder?
Vi kan igjen se til IT-markedet. Der er det forventet at alle produkter spiller sammen - uansett fabrikat. [...]
Unntatt Apple, IT-bransjens svar på Märklin. Microsoft har hatt en del av de samme tendensene (bl.a. tidligere utgaver av Internet Explorer, proprietære filformater i Office).
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 19:17

 Kortslutningsargumentet er ikke lenger høyaktuelt.  De fleste produsentene leverer nå så billige digitale startsett at mange starter med det. De får dermed bare en liten tillegsutgift til en digital polvender for vendesløyfer om de skulle få behov for det etter hvert.

En forhandler som har solgt utallige startsett til både likestrøm og vekselstrøm hevder på et annet forum (NJK) at han aldri har vært plaget av at kunder som kjøper likestrøm kommer tilbake og klager over kortslutninger. Problemstillingen og argumentet synes derfor å være kun en teori uten hold i virkeligheten.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 19:03

I MJ-sammenheng er det tre vidt forskjellige områder man diskuterer her:

  1. AC (vekselstrøm) kontra DC (likestrøm). Digital er en tredje opsjon.
  2. 2-skinne- kontra 3-skinne-drift.
  3. Märklin som produsent kontra "røkla". (Ikke-elektriske egenskaper, eller robusthet kontra detaljering.)

Før jeg evt. hiver meg inn i skyttergravskrigen, skal jeg mest mulig objektivt prøve å oppsummere de viktigste argumentene for hvert av de tre områdene. Noen er nevnt i Svein Sandos artikkel, noen er fra andre kilder.

Likestrøm kontra vekselstrøm:

I modelljernbanens barndom fantes det ikke billige silisiumlikerettere, så et omskifterrelé var et mer økonomisk alternativ om man skulle bruke trafo. Den gangen vil jeg tippe at DC var mer aktuelt ved batteridrift.

I MJ-sammenheng blir lok for DC enklere, da man slipper omskifterreléet, og kan bruke en permanentmagnet i stedet for en spole.

Svein Sando skriver også at "Vekselspenningen antas imidlertid å ha en gunstig effekt for å overkomme skittproblemet."

Innføringen av digitaldrift gjør vel denne delen av diskusjonen stadig mindre interessant.

2-skinne kontra 3-skinne:

3-skinne gir mulighet for bedre strømopptak.

3-skinne gjør vendesløyfer enklere.

3-skinne har visuelt forstyrrende punktkontakter, som blir spesielt påfallende i veksler, mens 2-skinne gir bedre visuell likhet med forbildet.

2-skinne kombinert med DC har den fordelen at man alltid vet hvilken retning et lok kommer til å gå første gang man starter det. (Med mindre det er feilkoblet, da.)

Skinner har bedre utvalg og lavere pris for 2-skinne-system. (Herunder bedre utvalg i velselmotorer, jfr. Sveins artikkel.)

Bedre utvalg i rullende materiell for 2-skinne, og for produsenter som tilbyr begge, er 3-skinne gjerne dyrere. (Dette gjelder egentlig 2-skinne DC kontra 3-skinne AC. 3-skinne DC er vel utdødd i kommersiell sammenheng, og 2-skinne AC har jeg aldri hørt om.)

Hjul må isoleres på 2-skinne-materiell.

Märklin kontra "røkla":

Märklin har i stor grad brukt metall i detaljeringen, slik at modellene er ganske robuste. Flere av konkurrentene bruker mer av tynne plastdetaljer, som lettere brekker, og av og til er disse lagt ved i "godteposer", som krever ettermontering og evt. lakkering.

Märklin har fått mye kritikk for grove detaljer, ukorrekte dimensjoner og pizzakutter-hjul. (Det samme kan vel sies om enkelte andre, bl.a. Lima.) Bedre utvalg av superdetaljerte modeller fra enkelte andre produsenter.




Edited by TorsteinS - 23 februar 2011 at 02:01
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 18:40
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

This is a working steam engine fueled with Alcohol.

MEN det spørs om jeg ville la denne småtassen forsyne seg av 30-års-whiskyen min. Da er det bedre å gå noen nummer opp i størrelse og fyre med simplere saker.LOL

Man trenger jo ikke å "gå opp noen størrelser for å fyre med simplere saker", da Alcohol og spirit er langt mer enn bare årgangswhisky.
Denne lille tassen i H0 vil utvilsomt godta det meste av sprit som er brennbar, sikkert også hånddesinfeksjonsmiddel.
Livesteam er uansett mer realistisk enn å kjøre damplokomotiv på blandt annet DC-strøm, noe som sikkert etter din mening plasserer likestrømsmodeller av damp og diesel i leketøysskiktet...........
 
Ja klarer man å lage forbildetro modeller med slike motorer vil jo det meste annet blekne. Men husk at de også skal styres. Og da må det sannelig småfin elektronikk til...Smile
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 18:33
Hei!
 
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

This is a working steam engine fueled with Alcohol.

MEN det spørs om jeg ville la denne småtassen forsyne seg av 30-års-whiskyen min. Da er det bedre å gå noen nummer opp i størrelse og fyre med simplere saker.LOL

Man trenger jo ikke å "gå opp noen størrelser for å fyre med simplere saker", da Alcohol og spirit er langt mer enn bare årgangswhisky.
Denne lille tassen i H0 vil utvilsomt godta det meste av sprit som er brennbar, sikkert også hånddesinfeksjonsmiddel.
Livesteam er uansett mer realistisk enn å kjøre damplokomotiv på blandt annet DC-strøm, noe som sikkert etter din mening plasserer likestrømsmodeller av damp og diesel i leketøysskiktet...........

Edited by Roger - 22 februar 2011 at 18:35
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 17:53
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!  
Ja, og noen foretrekker faren.......
Prøv heller Livesteam i H0, for da trenger man ikke punktkontakter eller elektromotorer i lokomotiver som aldri har hatt slikt.
 
Rått stilig med Livesteam. Til og med i H0 og en Glaskasten. Denne gikk jo i Norge i Kirkenes under krigen.
 
Hielscher Glass Cases H0 1:87 Ref: HI-010100
Live steam powered HO scale working model Glaskasten H0 1:87 Locomotive. This is a working steam engine fueled with Alcohol.

MEN det spørs om jeg ville la denne småtassen forsyne seg av 30-års-whiskyen min. Da er det bedre å gå noen nummer opp i størrelse og fyre med simplere saker.LOL




Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 17:48
Originally posted by Espen Espen wrote:

Sitat Mikael:
Da ser du at det ikke er så skummelt likevel vet du...

Nedlatenhet bør du holde deg for god til.
 
Det var da ikke nedlatende i det hele tatt, kun litt humoristisk.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 16:59
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Vel, for å beholde mitt maskuline image må jeg altså bli med i diskusjonen.
 
 
2. Treleder er mer driftssikkert
 
Vel, jeg må innrømme at jeg har et Märklin lokomotiv, et dansk litra T med Delta-dekoder som ble utgitt som jubileumsmodell da DSB feiret 150-års jubileum.
Lokomotivet har ligget i en skuff og ikke blitt brukt på et par, men på søndag ble jeg invitert til en kamerat som har bygget et stort Märklin-anlegg . Jeg tok loket med for å prøve det. Først rikket det seg ikke men etter å ha fått en dråpe olje på hvert motorlager (hadde heldigvis lest om dette på NJKs forum) begynte det å hakke seg rundt på anlegget. Først etter ca en halvtime med rensing av hjul og slepesko og prøvekjøring begynte det å gå sånn noenlunde. Men det trenger fortsatt skikkelig rens av hjulene for å gå helt jevnt. Dette har jeg også opplevet med loket tidligere når jeg har hatt det mj-klubben her i Stavanger.
Med andre ord: ikke så ulikt slik et likestrømslok oppfører seg når hjulene ikke er rene. Så hvor er forskjellen?
 
 
Petter
Hva gjør Marklin så mye bedre driftsikkert?. Jeg var innom gamlebyen modelljernbanesenter og tittet på Marklin anlegget. Problemet var at de hadde problemer med strømopptak grunnet møkkete hjul og skinner. Resultatet av at lok måtte tas ut av drift og gjøres reint. Og skinner måtte pusses. Så da jeg ikke se at det skal være noe argument for å kjøre AC:
A matter of life and death
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 16:41
Sitat Mikael:
Da ser du at det ikke er så skummelt likevel vet du...

Nedlatenhet bør du holde deg for god til.
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 16:38
Hei!
 
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Jeg tror vi skal senke skuldrene i begge leirer og akseptere at noen velger moren, andre datteren og så hygge oss sammen med vår felles interesse for små tog.
 
Ja, og noen foretrekker faren.......
Prøv heller Livesteam i H0, for da trenger man ikke punktkontakter eller elektromotorer i lokomotiver som aldri har hatt slikt. Wink
 
Modelljernbane medfører at man må inngå kompromisser uansett hvordan man utøver hobbyen. Det finnes heldigvis ingen fasit på riktig og galt i denne hobbyen, så kos deg med deg på den måten du velger å utøve den!
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 16:33
Velkommen til gutta boys. Flott at du har ARGUMENTER. Sånn skal det være! Da ser du at det ikke er så skummelt likevel vet du...
 
PS! Og du - jeg skal hilse fra min hulde viv og si fra at du skal få slippe kontingenten i syklubben ut året. Hun stryker deg fra medlemslisten i all stillhet.LOL
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 16:21
Vel, for å beholde mitt maskuline image må jeg altså bli med i diskusjonen.
 
Man skal være være forsiktig med å tenne bål i skogen på denne tiden, det kan lett bli en skogbrann som sprer seg over alle hauer. Føler at jeg startet det hele ved å stille spørsmål angående NMJs måte å markedsføre El 13 og Bm 73 i treleder-/vekselstrøms-/AC-/system Märklin-utgave. Nå har det blitt to hissige tråder angående treleder/AC/osv vs toleder/Dc/osv. I tillegg har det i de siste dagene gått en tilsvarende diskusjon på NJKs MJ-forum uten at jeg skal ta æren for det.
 
Jeg kjører likestrøm / toleder, for det meste i skala N og er fornøyd med det. Men jeg har lyst til å arrestere noen såkalte sannheter som stadig går igjen i disse diskusjonene.
 
1. Treleder er mer barnevennlig ved at skinnene ikke kortslutter når man bygger vendesløyfe.
   
Da jeg vokste opp på tidlig 1960-tall hadde jeg selv og en kamerat Märklin-tog. Noen andre hadde Fleischmann. Vi så det aldri som noe problem å kjøre Fleischmann annet enn at vi ikke kunne kjøre våre tog på deres skinner.
Jeg fikk tidlig mekanisk byggesett av type Tekno og min far kjøpte en elektrisk motor (tror den het Speed) til å drive kjøretøy, maskiner og heisekraner som vi bygde. Han laget en kasse med et stort batteri, av- og på- bryter og en polvender som vi kunne kjøre motoren med via en ledning. Vi skjønte da fort at det var forskjell på pluss og minus og at de to ikke måtte komme i kontakt med hverandre for da ble det kortslutning.
Da jeg ble elleve og begynte i speideren skulle vi lære morse. En kamerat og jeg bygde oss morsenøkler av trådsneller, litt blikk, lommelyktpære og flate lommelyktbatterier. Så opprettet vi telegraflinje av såkalt minestreng mellom husene der vi bodde. Ikke noe problem å holde rede på pluss og minus.
Jeg tror ikke det problemet er så stort som mange vil ha det til, kun for de aller minste barna. Og de får vel hjelp av pappa allikevel.
 
2. Treleder er mer driftssikkert
 
Vel, jeg må innrømme at jeg har et Märklin lokomotiv, et dansk litra T med Delta-dekoder som ble utgitt som jubileumsmodell da DSB feiret 150-års jubileum.
Lokomotivet har ligget i en skuff og ikke blitt brukt på et par, men på søndag ble jeg invitert til en kamerat som har bygget et stort Märklin-anlegg . Jeg tok loket med for å prøve det. Først rikket det seg ikke men etter å ha fått en dråpe olje på hvert motorlager (hadde heldigvis lest om dette på NJKs forum) begynte det å hakke seg rundt på anlegget. Først etter ca en halvtime med rensing av hjul og slepesko og prøvekjøring begynte det å gå sånn noenlunde. Men det trenger fortsatt skikkelig rens av hjulene for å gå helt jevnt. Dette har jeg også opplevet med loket tidligere når jeg har hatt det mj-klubben her i Stavanger.
Med andre ord: ikke så ulikt slik et likestrømslok oppfører seg når hjulene ikke er rene. Så hvor er forskjellen?
 
3. Tolederentusiaster hevder bestandig at punktkontaktene og slepeskoen er det som ødelegger inntrykket.
 
Modelltog vil alltid være et kompromiss. Som det ble nevnt et annet sted, kjører de fleste med store, stygge koblinger som overhodet ikke har noe med virkeligheten å gjøre.
Og svært mange kjører elektriske lokomotiver uten kontaktledning. Jeg besøkte Fremo-treffet på Nærbø nylig. Der var mange riktig flotte moduler utrolig mange detaljer fra virkeligheten. Men det var veldig få moduler som hadde kontaktledning. Noen få hadde bare stolper, enda færre ledning. Allikevel var der stor trafikk med både elektriske lokomotiver og elektriske motorvognsett.
 
Jeg tror vi skal senke skuldrene i begge leirer og akseptere at noen velger moren, andre datteren og så hygge oss sammen med vår felles interesse for små tog.
 
Der var manndommen kommet på plass igjen Wink
 
Petter
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 14:59
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Et ressesivt innlegg basert på konfliktskyhet etter mitt skjønn. Takke meg til Henrik Ibsen: "Fred er ei det beste,men at man noget vil." Norge er blitt MEGET feminint. Som mann vil jeg si at debatt både er godt og utviklende og man kan fint være uenige om saker uten at sosialpolitiet skal ut og pudre. Frykten for å støte noen er nå blitt så stor i Norge at det grenser til selvdestruksjon.
 
At man anses som feminin fordi man ikke gidder å diskutere system Märklin/treleder vs system likestrøm/toleder for n-te gang, den var ny for meg Thumbs Down
 
Petter
 
Det er neppe tilfeldig at et av de største tyske MJ-foraene (Modellbahn på www.drehscheibe-online.de) i forumbeskrivelsen eksplisitt skriver: "Streitereien Märklin <-> Rest der Welt bitte woanders austragen! "
 
Da Mikael Järn ikke har førstehånds kjennskap til om Henrik Ibsen bedrev modelljernbane,tror jeg Hr. Järns innlegg var myntet på motviljen til å debattere noe som helst av frykt for å støte andre. Hvori opptatt 2- vs. 3-skinnedrift innen MJ.
 
Hr. Järn har heller ikke overdrevne forventninger til at tyskerne ikke lider av ressesiv angst for å støte noen lenger. Det er mulig de stødte i overkant hardt frem forrige gang...Wink
Var det ikke Cæsar som ifølge Asterix konsekvent omtalte seg selv i tredje person? Big smile
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 14:54
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Et ressesivt innlegg basert på konfliktskyhet etter mitt skjønn. Takke meg til Henrik Ibsen: "Fred er ei det beste,men at man noget vil." Norge er blitt MEGET feminint. Som mann vil jeg si at debatt både er godt og utviklende og man kan fint være uenige om saker uten at sosialpolitiet skal ut og pudre. Frykten for å støte noen er nå blitt så stor i Norge at det grenser til selvdestruksjon.
 
At man anses som feminin fordi man ikke gidder å diskutere system Märklin/treleder vs system likestrøm/toleder for n-te gang, den var ny for meg Thumbs Down
 
Petter
 
Det er neppe tilfeldig at et av de største tyske MJ-foraene (Modellbahn på www.drehscheibe-online.de) i forumbeskrivelsen eksplisitt skriver: "Streitereien Märklin <-> Rest der Welt bitte woanders austragen! "
 
Da Mikael Järn ikke har førstehånds kjennskap til om Henrik Ibsen bedrev modelljernbane,tror jeg Hr. Järns innlegg var myntet på motviljen til å debattere noe som helst av frykt for å støte andre. Hvori opptatt 2- vs. 3-skinnedrift innen MJ.
 
Hr. Järn har heller ikke overdrevne forventninger til at tyskerne ikke lider av ressesiv angst for å støte noen lenger. Det er mulig de stødte i overkant hardt frem forrige gang...Wink
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 14:39
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Et ressesivt innlegg basert på konfliktskyhet etter mitt skjønn. Takke meg til Henrik Ibsen: "Fred er ei det beste,men at man noget vil." Norge er blitt MEGET feminint. Som mann vil jeg si at debatt både er godt og utviklende og man kan fint være uenige om saker uten at sosialpolitiet skal ut og pudre. Frykten for å støte noen er nå blitt så stor i Norge at det grenser til selvdestruksjon.
 
At man anses som feminin fordi man ikke gidder å diskutere system Märklin/treleder vs system likestrøm/toleder for n-te gang, den var ny for meg Thumbs Down
 
Petter
Jeg har selv et yrke som gjør at jeg vokter meg vel for å  slenge utav meg psykologiske "faguttrykk"  på den måten som enkelte debattanter gjør. Jeg er enig med Petter i at det neppe er så fruktbart å diskutere 2-R/3-R oppad stolper og nedad vegger, i hvert fall når debatten ikke er på et saklig for/mot-nivå.
 
Det er neppe tilfeldig at et av de største tyske MJ-foraene (Modellbahn på www.drehscheibe-online.de) i forumbeskrivelsen eksplisitt skriver: "Streitereien Märklin <-> Rest der Welt bitte woanders austragen! "
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 14:27
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Hvor vil du nå Svein
Jeg trodde en mann  som deg var opplært til å fremme fred og tolleranse.
Det du nå starter vil ikke skape mer fred enn om du sto frem i en Moske og sa:
Overbevis meg om at deres gud er bedre enn min gud, på mine premisser.

Jeg vil jo si at det er viktigere å godta at andre har andre overbevisninger enn en selv. Enn å konvertere andre til sin overbevisning.

Når kravene du setter for diskusjonen er så vage som du setter. Blir det meningsløst.
Jeg er ganske sikker på at mitt syn på forbilldetro f.eks. er helt annet enn ditt.
Når du så kan justere kravene dine under diskusjone blir dette noe jeg ikke vil være med på.

Hva andre gjør er jo opp til den enkelte.
Men husk. Det dere skriver blir stående.

Ha en fredfylt dag videre. Husk å vis tolleranse for andre

Hilsen Nils
Et ressesivt innlegg basert på konfliktskyhet etter mitt skjønn. Takke meg til Henrik Ibsen: "Fred er ei det beste,men at man noget vil." Norge er blitt MEGET feminint. Som mann vil jeg si at debatt både er godt og utviklende og man kan fint være uenige om saker uten at sosialpolitiet skal ut og pudre. Frykten for å støte noen er nå blitt så stor i Norge at det grenser til selvdestruksjon.
 
At man anses som feminin fordi man ikke gidder å diskutere system Märklin/treleder vs system likestrøm/toleder for n-te gang, den var ny for meg Thumbs Down
 
Petter
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 13:58
Jeg er enig i at AC/DC begrepene i dag ikke danner grunnlag for noen skinnesystemdiskusjon i seg selv. Siden en som regel ender opp med et digitalt styringssystem, mener jeg.

Det er faktisk en del som velger å benytte 3R og DCC. Jeg har et eksempel i klubben, selv om han for tiden mest engasjerer seg i T-skala Smile

Men det er nå sånn en gang at noen synes et maleri er skikkelig fint, til og med naturtro, selv om det ikke er fotografisk riktig. Kanskje maleriet til og med greier å uttrykke noe som fotografiet ikke greier.
For å føre den tanken tilbake til mj-verdenen. Det kan godt være at den tradisjonelle måten å lage gress på faktisk gir en vel så god illusjon av en gressbevokst flate som "grassmaster"-strå.

... og om det er det som skal til for å forklare bruken av 3R, har jeg ingen problemer med å innrømme at jeg aldri blir for gammel for leken Wink
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 13:23
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Jeg driver selv med likestrøm, men skal allikevell erkjenne at AC med midtledere har noen fordeler DC-systemet ikke har. Spesiellt gjelder dette ett nesten overdrevet godt strømopptak og derved meget god og stabil driftsikkerhet. Dette var momenter som var viktige for oss i Gleng Mj-Klubb når vi lagde 2 utstilligsanlegg som skulle være driftsikre samtidig som de skulle være "selvgående" med minimalt tilsyn/ettersyn:
  

Helt liknende tanker gjorde jeg i forbindelse med byggingen av Gardermobaneanlegget i 1993. Märklin ble seriøst vurdert ut fra strømopptaksfordelene og driftssikkerheten. 
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 13:23
Først vil jeg si litt om min bakgrunn for å mene det jeg gjør.
Gjennom de snart 30 år siden jeg gjennopptok min barndoms hobby, har jeg faktisk "levd i begge leire", både med Märklin og 2-skinnedrift. Jeg finner ikke særlig glede av å kjøre MJ (bortsett fra live-steam, da) men synes det er interessant teknikk som ligger bak - og ikke minst det historiske perspektiv. Når alt fungerer - er jeg liksom "ferdig med det".
Derfor har jeg kjøpt både fra Märklin og andre 2-skinneleverandører, så jeg mener å være brukbart "etablert" i begge leire.
 
Mitt største "problem" med Märklin er standardene deres og den "snik-endring" de allikevel har over tid.
Det er greit å sette strek for en produksjonsserie, bilfabrikker og IT-bransjen gjør det stadig. Ny teknologi kommer samtidig som nye krav dukker opp i markedet.
Det å omtale Märklin i dag som vekselstrøm, er fra mitt sysnpunkt feil. Det er årevis siden konvensjonelle AC-trafoer var forbudt omsatt i leketøysmarkedet - man gikk da i det stille hos Märklin over til pulset likestrøm og digitalstrøm. Man var tvunget til å benytte likestrømsmotorer for å møte markedets krav til regulerbarhet. Ved innføring av elektroniske rettningsomskiftere, fikk man også problemer med at de ikke tålte spenningspulser som kan opptre ved konvensjonell trafodrift.
Slik kan man fortsette å ramse opp - .
Det som hele tiden har irritert undertegnede sterkt, er at bakoverkompatibilitet er altoverveiende viktig for Märklin, rent offisielt. Begrensningene kan man lese med liten skrift (om man i det hele tatt finner dem?) i bruksanvisninger. De kommer ikke ved at Märklin går ut og sier offisielt at de har fjernet AC-driften - som de etter min menig skulle ha gjort. I stedet gir de inntryk av at du kan ta frem "bestefars gamle togsett" og bruke dette uten videre sammen med det du får kjøpt i dag? - Dette er i beste fall misvisende!
 
Når så Märklin i praksis har gått bort fra vekselstrømmen, har de allikevel beholdt 3-skinnedriften. Den har utvilsomt sin funksjonssikkerhet, men vanskeliggjør modelltro utførelse. - Er det mulig å realisere like slanke sporveksler som med 2-skinnedrift - og er dette like modelltro?
Her tror jeg den enkelte må gjøre et valg ut fra egne preferanser?
Man må skille på 3-skinnedrift og vekselstrøm i denne debatten.
 
Sist vil jeg stille spørsmål hvorfor Märklin tviholder på og utvikler til stadighet egne standarder?
Vi kan igjen se til IT-markedet. Der er det forventet at alle produkter spiller sammen - uansett fabrikat. Denne politikk hos Märklin mener jeg på sikt fører til mer kostbare modeller/komponenter, mindre utvalg, lettere "å gå seg vill" og på sikt undergraver MJ-bransjen som helhet.
 
Man kan stille spørsmålet - hvorfor kunne ikke Märklin støttet DCC men måtte faktisk gå til en DCC-produsent (ESU) for å få utviklet sitt "eget" digitalsystem? - Hvilke gevinster ligger i å prøve å tilpasse pulsmotorer til MJ-drift som ellers ikke kunne ha vært mye enklere realisert med konvensjonelle motortyper? - Er ikke slikt unødvendig prisdrivende for en bransje som ellers sliter i markedet?
 
Det Märklin er unike på, er den kvalitet de en gang hadde på zinkstøp. Den kvalitetsfølelse det nå engang er å ta i en metallmodell er en av årsakene til at jeg fortsatt kjøper Märklin.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 13:19
Som  tidligere sagt, så skiller jeg på dette med AC og "system Märklin". Det første er for meg mye snevrere. - Kanskje fordi jeg har jobbet i elektrofaget?
 
Jeg mener nettopp dette er med til å villede folk og på den måte frembringe uoverenstemmelser som egentlig ikke eksisterer?
Derfor vil jeg prøve i fremtiden på å holde disse begrep bedre adskilt. - Når jeg snakker om AC, mener jeg det tidligere strømsystem til Märklin - og ikke noe annet!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 13:18

Noen tror visst at jeg er ute etter å skape kvalm, men det er slett ikke intensjonen. Jeg har bygget en rekke Märklin-anlegg, flere parallelt med 2R-anlegg, og jeg vurderer seriøst, dersom jeg finner en passende plass til det, å gjenoppbygge et av mine tidligere Märklin-anlegg. Jeg har masse gode følelser overfor Märklin, men det tilfredsstiller andre sider av meg som MJ-er, enn når jeg bygger på TMJK-anlegget eller FREMO-moduler. 

Jeg får også forespørsler av folk som vil begynne med MJ om hvilket system man skal velge. Da prøver jeg å liste opp det jeg oppfatter som fordeler og ulemper ved de to hovedsystemene, og det går mye etter det som jeg har skrevet om på nettsiden min om nettopp "To-skinnesystemet eller Märklinsystemet": http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=3&vis=200&uv=2. Den artikkelen er skrevet for en del år tilbake, så jeg tenkte det kunne være greit å oppdatere den og få med argumenter som jeg ikke har tenkt på selv.


Svein S
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 13:05

Det er vel nesten like mange nyanser av denne hobbyen som det finnes utøvere? Det som er riktig for en, kan være fullstendig feil for en annen?

For noen stikker disser midtledrne øynene ut, mens for andre igjen spiller disse ingen rolle...  Vi er bare ulike utøvere av denne fantastiske hobbyen...
 
Leste litt ang det å finne seg selv som mj'er, og det er nok ganske smart å tenke litt over hva man SELV ønsker å få ut av denne hobbyen....
 
Som gammel elektroniker, koser jeg meg med å lage stillverk/sikringsanlegg og slike ting...  jeg liker også forbildetro drift, derfor punkt til punkt....  eller som Märklin eier må jeg vel nesten si midtpunkt til midtpunkt til midtpunkt til midtpunkt..... osv  Smile
 
Men det er MIN måte å drive på....  og jeg synes det er interessant å lese om andre måter å drive det på....
 
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 13:02
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Først, Svein - tror jeg du må definere bedre?
- Hva legger du i begrepet "AC"? Er det utelukkende en sinusformet vekselstrøm - eller er det "System Märklin" med 3-skinnedrift, egne standarder, bakoverkompatibilitet og nødvendige tilpassinger på modellene for å kunne fungere på dette system?
 
Jeg tror dessverre det kan bli mange debatter i en? Slikt er forvirrende - og da mange legger ulikt i begrepet, kan lett misforståelser oppstå? Av slikt kommer det skjeldent noe bra!

I min lille verden er det liksom Märklin mot resten. Slik jeg leser ditt innlegg utifra mitt ståsted så besvarte du Sveins spørsmål allerede. For slik jeg oppfater det nå så er dette systemet, som i alle år har blitt omtalt som AC, nå for komplisert og kun egnet for folk med særinteresse.
Det er kanske ikke slik innlegget var ment men det er slik jeg har tolket det. Embarrassed

 

Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 12:55
AC er jo ideelt om man kjører sveitsisk smalspor med tannstang.. da kan midtdeleren fylle to oppgaverSmile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 12:50
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Først, Svein - tror jeg du må definere bedre?
- Hva legger du i begrepet "AC"? Er det utelukkende en sinusformet vekselstrøm - eller er det "System Märklin" med 3-skinnedrift, egne standarder, bakoverkompatibilitet og nødvendige tilpassinger på modellene for å kunne fungere på dette system?
 
Jeg tror dessverre det kan bli mange debatter i en? Slikt er forvirrende - og da mange legger ulikt i begrepet, kan lett misforståelser oppstå? Av slikt kommer det skjeldent noe bra!

Av sammenhengen burde det være rimelig klart, hvilket de fleste svarene også tyder på, at det Märklins system med midtleder jeg mener med "AC". 

Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 12:42
Takker for bilder! Dette ser jo "pent" ut det synes jeg! Mulig å ballastsere disse ja, men litt putlearbeid er det nok... Selv har jeg geoLine skinner som skal ballastseres må vite.
Ja... Takk!

Og midtleder så jeg nesten ikke! Tongue

Stein


Edited by helleland - 22 februar 2011 at 12:44
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 12:37
Her er et lite stykke K skinne....   man ser jo de mer eller mindre uønskede midtlederne....  men ikke så fremtredende her synes jeg, med mindre man kryper skinnelangs :)
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.