Author |
Topic Search Topic Options
|
Roger
Fremo og MjF medlem
Status: Offline
|
Posted: 22 februar 2011 at 12:34 |
Hei!
helleland wrote:
Mulig å legge ut bilde av denne skinnen, sånn at jeg får studere denne midtleder?  |
Dette er Märklin C-skinner som er ballasterte:
|
Med vennlig hilsen R GER“Det finnes ett forbilde for alt”
|
 |
Mikael Järn
Veteran
|
Posted: 22 februar 2011 at 12:26 |
Nils Gullhav wrote:
Hvor vil du nå Svein Jeg trodde en mann som deg var opplært til å fremme fred og tolleranse. Det du nå starter vil ikke skape mer fred enn om du sto frem i en Moske og sa: Overbevis meg om at deres gud er bedre enn min gud, på mine premisser.
Jeg vil jo si at det er viktigere å godta at andre har andre overbevisninger enn en selv. Enn å konvertere andre til sin overbevisning.
Når kravene du setter for diskusjonen er så vage som du setter. Blir det meningsløst. Jeg er ganske sikker på at mitt syn på forbilldetro f.eks. er helt annet enn ditt. Når du så kan justere kravene dine under diskusjone blir dette noe jeg ikke vil være med på.
Hva andre gjør er jo opp til den enkelte. Men husk. Det dere skriver blir stående.
Ha en fredfylt dag videre. Husk å vis tolleranse for andre
Hilsen Nils
|
Et ressesivt innlegg basert på konfliktskyhet etter mitt skjønn. Takke meg til Henrik Ibsen: "Fred er ei det beste,men at man noget vil." Norge er blitt MEGET feminint. Som mann vil jeg si at debatt både er godt og utviklende og man kan fint være uenige om saker uten at sosialpolitiet skal ut og pudre. Frykten for å støte noen er nå blitt så stor i Norge at det grenser til selvdestruksjon.
|
 |
KjellAn
Veteran
|
Posted: 22 februar 2011 at 12:21 |
Jeg kjører Märklin og 3R - og foretrekker det selv.
Først litt om begrepene AC, 3 leder, Märklin-system eller hva dere kaller det. Etter at digitalverden kom til MJ-hobbyen er det vel AC alt sammen eller rettere sagt firkantet vekselstrøm som er i skinnene. Derfor bruker jeg heller 3R om Märklinskinnene - dvs. at det er 3 strømledere; 1 midtleder med kontaktpunkter for den ene polen og 2 skinnestrenger for den andre polen. Når det gjelder hvorfor jeg velger å kjøre Märklin og 3R, så er det flere momenter: - Jeg har mye eldre materiell som både virker bra og som jeg av nostalgiske grunner gjerne vil fortsette å kjøre med. Ombygging av slikt materiell til 2R er vanskelig og/eller kostbart.
- Jeg kan kjøpe 2R-materiell og lett bygge om slikt til 3R og digitaldrift. Det eneste som trengs er en loddebolt for å lodde sammen høyre og venstre strømopptak, montere en slepesko, og en multiprotokoll-dekoder.
- Det er mange MJ-produsenter utenom Märklin som også leverer originalt 3R-modeller, og i de fleste tilfeller fungerer disse modellene rett på Märklin-sporet. (Tydeligvis må man ta visse forbehold etter de siste rundene med El13 og Bm73.
) Det går faktisk også an å kjøre Superline-modeller på Märklin-spor. 
- Når det gjelder forbilde og hvordan man oppfatter midtkontaktene som et forstyrrende element, så er det vel andre ting ved MJ-hobbyen som heller ikke blir helt etter forbildet. Ta f.eks. disse store klumpene som gjør at man kan koble lok og vogner sammen. Kjører man ikke amerikansk med klokobbel eller fremo med tråd- og bøylekobbel, så er de fleste MJ-koblene like iøyefallende som Märklins midtkontakter.
- Ser man videre på hvordan enkelte flotte Märklin-anlegg er detaljert og hvor sporet er pent ballastert, så legger man stort sett ikke merke de midtkontaktene som er der.
- Märklinsporet er som nevnt før lett å sette opp, uten at man trenger å tenke på vendesløyfeproblematikken. Ergo er det det et lett system for unge som ønsker å starte med MJ-hobbyen.
- Når det gjelder bakoverkokmpatibilitet, så er det noe man uansett må tilpasse selv. Noe fungerer bra, men andre ting fungerer ikke. Det gjelder bare å vite hva som passer sammen og tilpasse hobbyen til det. MJ-forumene er å så måte en fin måte å lære hvordan man kan håndtere forskjellige materiell av forskjellige produksjonsperioder. Hvem kjører forresten med gamle Limavogner med pizzakuttere på "finescale" eller RP25-spor. Det er dårlig med bakoverompatibilitet innen 2R der i hvertfall.

Dette var mine argumenter. Håper på en seriøs debatt etter dette.
Edited by KjellAn - 22 februar 2011 at 17:45
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
 |
Roger
Fremo og MjF medlem
|
Posted: 22 februar 2011 at 12:17 |
Hei!
Jeg driver selv med likestrøm, men skal allikevell erkjenne at AC med midtledere har noen fordeler DC-systemet ikke har. Spesiellt gjelder dette ett nesten overdrevet godt strømopptak og derved meget god og stabil driftsikkerhet. Dette var momenter som var viktige for oss i Gleng Mj-Klubb når vi lagde 2 utstilligsanlegg som skulle være driftsikre samtidig som de skulle være "selvgående" med minimalt tilsyn/ettersyn:
Selv om skinner og trafo og tilsvarende er fra Märklin, har vi erfart at AC-modeller fra likestrømsprodusenten Roco er ektremt driftsikre (!).
|
Med vennlig hilsen R GER“Det finnes ett forbilde for alt”
|
 |
Nils Gullhav
Veteran
|
Posted: 22 februar 2011 at 12:17 |
Hvor vil du nå Svein Jeg trodde en mann som deg var opplært til å fremme fred og tolleranse. Det du nå starter vil ikke skape mer fred enn om du sto frem i en Moske og sa: Overbevis meg om at deres gud er bedre enn min gud, på mine premisser.
Jeg vil jo si at det er viktigere å godta at andre har andre overbevisninger enn en selv. Enn å konvertere andre til sin overbevisning.
Når kravene du setter for diskusjonen er så vage som du setter. Blir det meningsløst. Jeg er ganske sikker på at mitt syn på forbilldetro f.eks. er helt annet enn ditt. Når du så kan justere kravene dine under diskusjone blir dette noe jeg ikke vil være med på.
Hva andre gjør er jo opp til den enkelte. Men husk. Det dere skriver blir stående.
Ha en fredfylt dag videre. Husk å vis tolleranse for andre
Hilsen Nils
|
 |
helleland
Nykommer
|
Posted: 22 februar 2011 at 12:13 |
ØysteinF wrote:
Hva da tenker du på? Märklin K?
|
Gjerne det også!  Lenge siden jeg skuet en sånn skinne må vite!
|
Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
 |
ØysteinF
Medlem i MJF
|
Posted: 22 februar 2011 at 12:10 |
Hva da tenker du på? Märklin K?
|
 |
helleland
Nykommer
|
Posted: 22 februar 2011 at 12:07 |
Mulig å legge ut bilde av denne skinnen, sånn at jeg får studere denne midtleder?
|
Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
 |
ØysteinF
Medlem i MJF
|
Posted: 22 februar 2011 at 12:04 |
Jeg synes da Svein spesifiserer at det er hovedsakelig midt-lederen det dreier seg om... ?
|
 |
ØysteinF
Medlem i MJF
|
Posted: 22 februar 2011 at 12:02 |
For min del er det slik at jeg nå bygger et anlegg basert på Märklin K.
Grunnen til det er for det første at jeg har 'et tonn' med skinner liggende, samt rullende materiell for dette. Et snev av nostalgi er/var det vel også inne i bildet...
(MJ på 60 tallet var og ble Märklin)
Men skulle jeg starte fra scratch i dag, så hadde jeg nok valgt DC... og det har med naturtroheten på selve sporet å gjøre....
Jeg liker å bygge natutro landskap osv... og jo mer naturtro resten blir, jo mer skjemmende synes jeg midtlederne er... selvom Märklin K ikke er det aller verste.. man får i det minste lagt naturtro ballast...
Nå finnes det vel også DC skinnemateriell som ikke er særlig narurtro, selv om disse mangler midtleder..
Så klarer nok ikke verve noen tilbake til AC, til tross for at jeg fortsatt befinner meg der 
|
 |
Kjell H.
Medlem i MJF
|
Posted: 22 februar 2011 at 12:02 |
AC er den internasjonale forkortelsen for vekselstrøm (alternating current) - og intet mer.
Det er tydelig at det kanskje er påkrevet med en definisjon, slik at vi unngår flere debatter i én.
|
 |
hutsi
Viderekommen
|
Posted: 22 februar 2011 at 11:48 |
ac er ac og svein mener sikkert det han skriver nemlig hva er fordelen med midtleder
jeg bruker marklin til min sønn av den gode grunn at det er enkelt på det elektriske området jeg kan lage vendesløyfe uten å tenke.sette sammem veksler uten problemer. han er elleve år og trenger ingen forbildelikhet på skinnene.
det negative er at det er dyrt med marklin
|
 |
Kjell H.
Medlem i MJF
|
Posted: 22 februar 2011 at 11:36 |
Først, Svein - tror jeg du må definere bedre?
- Hva legger du i begrepet "AC"? Er det utelukkende en sinusformet vekselstrøm - eller er det "System Märklin" med 3-skinnedrift, egne standarder, bakoverkompatibilitet og nødvendige tilpassinger på modellene for å kunne fungere på dette system?
Jeg tror dessverre det kan bli mange debatter i en? Slikt er forvirrende - og da mange legger ulikt i begrepet, kan lett misforståelser oppstå? Av slikt kommer det skjeldent noe bra!
Edited by Kjell H. - 22 februar 2011 at 11:36
|
 |
ses
Fremo og MjF medlem
|
Posted: 22 februar 2011 at 11:03 |
Det er tilløp til en debatt om AC-DC i en annen tråd, men siden det er en tråd om nye produkter og debatten startet litt ugreit, vil jeg ikke forfølge den der. Dette er erfaringsmessig en ganske vanskelig debatt, og egentlig ønsker jeg heller ingen debatt nå, men kunne tenkt meg å høre hvilke begrunnelser man i dag har, hvis man skulle velge på fritt grunnlag, for å velge Märklin-systemet, og da særlig i forhold til det som jeg oppfatter som hovedinnvendingen: midtlederen.
Eller stilt på en annen måte: Hvilke fordeler har AC-systemet som gjør at man er villig til å akseptere midtlederen? Eller kanskje enda mer åpen: Forsøk å verv meg til å skifte tilbake til Märklin, under den reelle forutsetning at jeg foretrekker forbildenærhet, i både det visuelle og det operative. 
|
Svein S
|
 |