|
Post Reply ![]() |
Page <1 3456> |
Author | |||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() |
||
Ja, her er flere bilder av anlegget hans. Det gir sikkert stor glede å kjøre på. Jeg tror dessuten også at Amundsen selger ferdiglagede rundbaner til gode priser. *Bilder fjernet av administrator*
Edited by admin - 31 oktober 2011 at 18:37 |
|||
![]() |
|||
Pluggen ![]() Veteran ![]() Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
![]() |
||
"Det gir sikkert stor glede å kjøre på" Selvsagt...
|
|||
![]() |
|||
tgreen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 29 november 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 25 |
![]() |
||
Er selv "omvendt" Marklinist. Begynte med Mj og da 3R systemet for ca 25år siden føre jeg flyttet fra foreldrene mine. Men så kom dagen da jeg flyttet, marklin annlegget jeg hadde da ble revet og sakene ble pakket ned.
Når nytt annlegg i den nye heimen skulle lages var valget enkelt å konvertere til 2R og DC grunnet det at jeg ville ha det så realistisk som mulig. Samt at utvalget av Norskt matriell var større i 2R og DC. Alt 3R utstyret ble solgt eller byttet bort og nytt 2R ble kjøpt inn etter hvert. Har ikke angret at jeg byttet, MEN jeg forstår dem som vil holde på med 3R systemet når det gjelder polariserings problemet. Men som det er nevnt i et annet innlegg her, så blir man overraskende fort vant til det med polarisering av veksler. Går egentlig av seg selv. Nei jeg synes hver MJer får finne ut av hvilket system som er best for en selv. Men når det gjelder realisme og hva som er mest likt forbildet, så er det jo uten tvil 2R systemet som er mest likt. Ellers er jo dette en interessant diskusjon da! |
|||
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen |
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() |
||
Vel, vel... Kanskje litt urettferdig å sammenligne skjulte oppstillingsspor fra Gullhavs anlegg med en synlig strekning fra hva jeg antar er "kontaktledningsmester" Jon Einar Vistads anlegg?
Edited by admin - 31 oktober 2011 at 18:37 |
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() |
||
Som henholdsvis B-gjengen og A-gjengen, mener du? |
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() |
||
Neida, ingen grunn til å kaste noe i veggen. Vi har da både QXL, finn.no og bruktforumene her og hos "det andre" MJ-forumet. Den største fordelen med å ha Märklin er jo at man ofte kan få relativt bra pris på bruktmarkedet! |
|||
![]() |
|||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() |
||
Det som gjør slike debatter ufruktbare, Nils, er den holdningen du viser i dette innlegget og i flere tidligere. Når du i utgangspunktet sier at slike debatter er ufruktbare, og dertil kaller alle som ytrer seg til for del for 2R som å være misjonærer for sitt system, så er det du som skaper konfliktnivå i slike debatter. Din sammenligning med religion kan nok ha noe for seg i lystig lag, men du blåser det opp til noe stort der det virker som det er religionskrigene du sammenligninger med og som du vil unngå. Joda, religionskrigene bør man beklage, men det finnes faktisk helt andre tilnærmingsmåter som er langt mer fruktbare for vårt tilfelle. Har du hørt om religionsdialog? Der setter representanter for de ulike religionene seg ned sammen, ikke for å overbevise hverandre, men for å forstå hvordan den andre tenker og praktiserer sin religion. Det var det jeg forsøkte å få til med denne tråden, men du og noen andre benekter at det går an å snakke sammen om slike ting som forskjellen på systemene og fordeler og ulemper med de, og gjør derfor forsøk på å torpedere debatten. Men skuta holdt denne gangen, og sank ikke. Det kom fram mye nyttig, som jeg har forsøkt å oppsummere tidligere i denne tråden. Men rett skal være rett, du snakker faktisk om å samtale (=dialog) dem som er innom verkstedet ditt om systemenes fordeler og ulemper. Men det er kanskje dialogen med de som allerede har en mening som blir for vanskelig? Denne vegringen for å tørre snakke om noe av det mest grunnleggende med MJ er ikke holdbar. Hvorfor skulle man ikke diskutere fundamentet for et hvert anlegg. Man må jo ta stilling til systemvalg skal man starte med MJ. Selvsagt må samtalen om dette føres på et saklig nivå, og slippe utdeling av negative karakteristikker og utsagn av typen at "bare du bruker 3R blir du lykkelig" (det er nemlig ikke bare 2R-ere som "misjonerer"). Men vegrerne skal ikke få styre debatten eller legge dagsorden. Nettopp for å tale vegrerne midt imot vil jeg komme med et etter mitt syn saklig argument for 2R. Men som i en ekte dialog ellers, så legges dette fram som et synspunkt, som selvsagt det kan hefte feil ved og som derfor kan kritiseres. Fritt fram, så lenge innsigelsene er til saken. 3R kan være et kortsiktig valg Som de fleste har fått med seg, har jeg poengtert MJ-hobbyens mangesidighet og at det derfor er rom for en rekke forskjellige måter å utøver hobbyen på. Så hvis noen synes å måtte ta hensyn til polarisering av sporet er noe herk, og sporets naturtrohet ikke er noe absolutt krav, og vedlikeholdsfri driftssikkerhet er avgjørende, så kan 3R virke å være et riktig valg. Man må imidlertid ikke glemme at mange MJ-ere utvikler seg over tid. Det endrer seg for mange hva man synes er viktig med MJ. Og endringen går ofte i retning at man utvider omfanget av hva man synes er viktig. Derfor ser vi nok at mange som ikke tenkte på sporets utseende i starten, kan komme til å gjøre det etterhvert som man modnes som MJ-er. En MJ-interesse kombindres nemlig av mange også med en interesse for jernbane i 1:1, og dermed kommer sporet for mange også i fokus, ikke bare lok og vogner. Men alle gjør kompromisser med sporet, innvender man. Ja, det må man. Både detaljmål og lengdemål vil de alle fleste måtte kompromisse. Men at man kompromisser på noen områder betyr vel ikke at man MÅ komprimisse på alle? Heller vil man tenke: så få kompromisser som mulig, og da frambyr altså 2R noe som 3R ikke makter: fraværet av midtlederen. Derfor ser vi at hvis noen skifter system, så gjør nær sagt alle det fra 3R til 2R. Jeg har ennå ikke møtt noen som har skiftet fra 2R til 3R som følge av at man har modnet som MJ-er. De finnes sikkert, men prosentvis må de utgjøre et forsvinnende mindretall i forhold til konvertering fra 3R til 2R. Derfor bør de som anbefaler noen å starte med 3R, føye til denne erfaringen: at dersom sporets utseende skulle komme til å bli viktig for deg en gang i framtiden, vil du måtte bytte system, med de omkostningene det medfører. Selvsagt kan man selge det av 3R-systemet man ikke kan bruke fortsatt, og det påstås at Märklin er lettsolgt som brukt, men at det er ulempe å måtte skifte kan man ikke komme bort fra. |
|||
Svein S
|
|||
![]() |
|||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() |
||
Så var det dette med å legge premissene for diskusjonen, da ...
Hva er det selvsagte i at å 'modnes som mj'er' betyr det samme som å bevege seg mot nagletellerstadiet? Kanskje noen fx ønsker å få anlegget mest og best mulig datastyrt? At nivana er å la PC'n styre togene etter helt realistiske ruteplaner. Uansett skala. Apropos skala. For meg virker det som det burde vært en naturlig konsekvens for de som vil ha det 'så realistisk som mulig' å bevege seg oppover i skala dersom de skal kunne 'modnes'. I så måte har vi jo noen utrolig (beundringsverdige,) modne eksemplarer her på forumet ![]() |
|||
Bjørn Egil
|
|||
![]() |
|||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() |
||
Hei!
Nå tror jeg samtidig ikke man skal glemme at vi driver med en hobby med en usedvanlig stor bredde med tanke på skala, forbilde, epoke, persepsjon, og forutsettninger, og at det sikkert finnes like mange forskjellige måter å utøve denne hobbyen på som det finnes utøvere.
For noen er det viktig med kompromissløs realisme, mens for andre er kanskje totalinntrykket vigtigst for realismen. Noen liker tysk, amerikansk, engelsk eller norsk. Noen bygger modelljernbane for å drive trafikkspill, noen for å kunne kjøre trafikkplanen helt automatisert gjennom en datamaskin, mens andre bygger for å se togene i drift. Noen bygger kanskje ikke noe i det hele tatt....
Det fine med denne hobbyen er at det ikke finnes noen fasit på hva som er 'riktig' og hva som er 'galt'. Det som oppleves som det riktige for deg, trenger nødvendigvis ikke å være det riktige for meg, og omvendt selvsagt. Dette handler i bunn og grunn om å respektere andre, og andres valg for hvordan nettopp de ønsker å utøve sin hobby fordi de finner glede i å utøve den nettopp på den måten de gjør.
Husk; Det er DU som er sjef på din egen bane, og det er derfor viktig at du finner glede i DIN måte å utøve hobbyen på, uavhengig av hva andre eventuellt måtte mene.
|
|||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
![]() |
|||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() |
||
Nei, det er ikke selvsagt at å modnes er å bevege seg mot nagletellerstadiet, og det har jeg da heller ikke sagt. Nettopp fordi MJ er så mangefasettert kan en modning skje i mange retninger. Men for noen går det altså i retning å vektlegge sporrealisme. Du skriver om 'nageltellerstadiet', som ikke uten videre er identisk med å sporrealisme. Nå er også nagletelling også en måte å drive MJ på som de som vil gjøre det må få gjøre om de vil - på samme måte som de som liker å drive med datastyring må få. Høy nerdefaktor kan man vel oppnå i alle fasetter av hobbyen - sett fra andres synsvinkler. Den type betegnelser som 'nagleteller' og 'nerd' er vel forøvrig ikke så veldig fruktbare, for det setter et skille mellom vi og dem, der "vi" normalt verken er nerder eller nagletellere. |
|||
Svein S
|
|||
![]() |
|||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() |
||
Helt enig ![]() Men så lenge man vil kunne kjøre lokene og motorvognene sine, er man altså (nesten) nødt til å foreta et systemvalg. Dette er basis, og derfor et viktig valg. Derfor er det viktig at kunnskapen om de ulike systemene i H0 er utbredt, for som utøvende MJ-er er det stor sjanse for at du blir spurt om råd om systemvalg av de som er på vei inn i hobbyen. Så kanskje svaret er skala N eller O i stedet ... ![]() |
|||
Svein S
|
|||
![]() |
|||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() |
||
Da er det på tide å minne om humanisten og debatanten salig Tage Danielssons ord.
Om jag tänker som fan, kanske tänker hela dan på mitt liv och fann en slags mening som var sann, ja,då får jag inte glömma en förbannat viktig grej, att då gäller denna sanning bara mig. Tage Danielsson. Kan overføres på det meste hvor man har sterke meninger som stort sett belegges med at man allerede abonerer på den sannhet som forfektes. Terje V. |
|||
Terje V.
|
|||
![]() |
|||
admin ![]() Administratorgruppen ![]() Joined: 30 oktober 2004 Status: Offline Points: 69 |
![]() |
||
Det henstilles til debatantene å ikke legge ut bilder de ikke har rettigheter til direkte i tråden. Dette gjelder og bilder som måtte befinne seg andre plasser her på forumet allerede, som f.eks. i weblogger.
Er ikke bildet ditt så legg kun ut en link til bildets adresse. -admin
|
|||
![]() |
|||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() |
||
Slike generaliserende og kategoriske visetekster som skal "slå an" synes jeg passer dårlig målt opp imot behovet til de fleste mennesker for å lytte til hva andre mener om dette og hint. Menneskenes fremskritt på godt og vondt spores nettopp i at vi har evnen til å lære av andre slik at vi slipper å gjøre samtlige feil omatatt og omatatt. Og for at de beste løsningene skal kunne slippe til, så må det argumenteres,debatteres for og imot - gjerne både med snert og ironi. Dagens Norge er imidlertid i stor grad preget av feminin konfliktvegring. Unge vokser opp med et inntrykk av at uenighet er ødeleggende. Virkeligheten er helt motsatt. Det er tvert om midt i konfliktene at fremskrittene skapes og summen av alle konfliktene fører etter min mening samfunnet i riktig retning. Ja det er faktisk dette som bidrar til å gjøre livet spennende. Dette er demokratiets adelsmerke - også på noe så prosaisk som Modelljernbaneforeningens hjemmesider.
Edited by Mikael Järn - 31 oktober 2011 at 18:48 |
|||
![]() |
|||
Henning L ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
![]() |
||
Sannheten blir trodd, bare den forstås.
|
|||
![]() |
|||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() |
||
Ok Jeg får akseptere at ikke alle forstår hva filosofens tekst sier. Du tydeliggjør det så godt. |
|||
Terje V.
|
|||
![]() |
|||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() |
||
Sitat:"då gäller denna sanning bara mig." Du tydeliggjør det så godt.
Pussig, men jeg synes det er helt omvendt. Hadde alle mennesker som har levd kun trodd at ens egen mening ikke kunne bidra til å gjøre flere lykkelige, men bare kunne benyttes på dem selv, hadde vi fortsatt bodd i huler eller jobbet for eksempel med MJ-modeller som aldri ble realisert. Noen av oss har tanker,ideer og drømmer som OGSÅ blir til virkelighet fordi vi bryner oss på andre og lærer av våre feil. Å oppbevare seg selv i et ekkokammer er totalt apatiserende. Nylig presenterte NRK en fantastisk ny serie som spør om årsaken til vestens suksess. Det ble der pekt på NETTOPP de innbyrdes konfliktene som har båret Vesten frem. I motsetning til kineserne som i hundredevis av år ble holdt nede i konformitetens komatiske tåkeheim uten noen former for menneskelig eller materiell vekst. På samme måte som islam. |
|||
![]() |
|||
Henning L ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
![]() |
||
Sannhet er uklar Så verden går videre. Men i uvisshet Edited by Henning L - 31 oktober 2011 at 19:12 |
|||
![]() |
|||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() |
||
Men er det en sannhet for det? For alle? Det er nettopp i aksepten av at det jeg mener er sant, ikke nødvendigvis er sant for andre at vi kan holde dialogen. At man kan fortelle om den sannhet man har funnet er en ting, men å forvente at andre skal akseptere den som sannhet er noe helt annet. Debatt mellom 2 og 3 skinnedrift minner om misjonering. Misjonering er fortelling om Sannhet, ikke bare sannhet men sannhet med stor S. Ikke noe å strebe etter. |
|||
Terje V.
|
|||
![]() |
|||
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
![]() |
||
Ingenting er som det verbale bikkjeslagsmålet som oppstår med jevne mellomrom når det skal diskuteres hva som er best av 3R eller 2R! Nils Gullhav får korreks for å bidra til trådens ufruktbarhet. Det er ikke lite frekt, all den tid tråden kan oppvise frekkheter og nedlatenheter langt verre enn den Gullhav oppviser – om han i det hele tatt utviste noen. Begrepet «Misjonær» er meget treffende. Det later til at noen har stort behov for å fremheve sine egne motiver for å drive med modelljernbane som De Eneste Sanne Mål, ikke ulikt hva noen religiøst motiverte individer argumenterer med når det gjelder å skille tro fra vantro, frontet med et fromt ønske om at alle ser det samme lyset som dem selv. At noen kan drive med MJ uten å dele den samme fundamentalisme, synes aldeles ubegripelig – med mindre man betrakter dem som en slags annenrangs utøvere, eller noen slags «umodne mj-ere».
Tråden "Verv meg som AC-utøver!" fremstår til å begynne med som et tilsynelatende saklig spørsmål om hvorfor Märklins treskinnesystem bør være å foretrekke, men, det skal jo være et men; «[..] under den reelle forutsetning at jeg foretrekker forbildenærhet [..]». Dette lille «men» gjør at hele det tilsynelatende saklige, åpne spørsmålet blir en farse, der resultatet er gitt på forhånd. Hvis premissen er forbildetrohet – da er det håndlagt spor som er vinneren. Det finnes INGEN produsent – heller ikke i 2R som fabrikkerer forbilderiktige modeller av norske spor. Til tross for det bygges det både moduler og svære klubbanlegg med norsk forbilde – uten at sporet er etter forbilde. Svilleavstand er feil, sporvekslene feil, skinnebefestigelse er feil, profilet er feil, ballasten feil, og skinnehøyden er feil. Heldigvis «skal det ofte ikke mer enn en rød postkasse eller telefonkiosk i landskapet før tilskueren føler seg hensatt til Norge.», sitat fra boken «Modelljernbane på Norsk». Treskinnesystemet "lider" selvsagt under et alvorlig handicap når det kommer til realisme, eller forbildelikhet. Alvorlighetsgraden for den enkelte vurdere selv, men det dreier seg altså om at det er kontakter til bruk for slepesko. I denne farsen kommer det (forutsigbart nok) flere innlegg med sitater der det hentes frem bilder fra andres selvbygg med baner med nevnte kontakter, for å illustrere hvor urealistisk de mener dette er. De samme skribenter unnlater heller ikke å spore av hele tråden med å forherlige sine egne Mj-valg, og de forfinetheter de måtte inneholde – til tross for at det da ikke handler om å bygge noe anlegg(!), men heller putte modeller i vitrineskap! Tenk det, Hedda!
Igjen; 3R-systemet har et handicap i forhold til to-skinnesystemet. Ja, ja, ja og ja. Hvis det er deilig å høre, kan jeg godt gjenta det så mange ganger som ønskelig. Bare hyggelig. Er det sånn at hvis man velger driftssikkerhet og 3Rt, så er all annen innsats mot forbildetrohet bortkastet? Å lage landskap, detaljere sportraséen er kvaliteter som diskvalifiseres av midtledere - "Gjelds" bare valg av skinner når det skal vurderes forbildetrohet?? Når enkelte insisterer på å bare forholde seg til egne premisser når det skal diskuteres saklige valg, blir det en pseudo-diskusjon – resultatet er gitt på forhånd, den eneste usikkerheten er hvor usaklige enkelte klarer bli i løpet av «debatten».
Selvsagt kan ingen verves som AC-utøver hvis BARE forbildetrohet er eneste gyldige betingelse. «Farsen» kommer etterhvert til et slags diplomatisk nivå, hør bare: 3R kan være et «kortsiktig valg» på veien der man «modnes som mj-er». Jo takk. Jeg er altså kortsiktig i mitt valg av mj-system, og jeg er heller ikke (helt) moden. Paternalistisk? Jeg kan vanskelig tenke meg noe mindre modent enn å være nærmest patologisk fiksert på sporet i en totalitet der så uendelig mye mer inngår for å gjøre et MJ-anlegg komplett. Når det ovenikøbet må stjeles bilder fra andres anlegg og «disse» dem for deres valg, blir umodenheten komplett – omtrent som småjenter som bedriver nettmobbing. Anonymt. |
|||
![]() |
|||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() |
||
Du benytter det nedlatende ordet "misjonering" om de som debatterer ulike sider ved en problemstilling. Årsaken er enten at du ikke liker debatten og "misjonerer" på din måte eller er yrkeskverulant. Både jeg, og mange med meg liker å se en saks ulike sider og er glade for at så mange sider ved sakene som mulig kommer frem. Jeg har da replisert at det er på denne måten et godt samfunn springer frem. Total konfliktvegring fører kun til stillstand eller tilbakegang.
|
|||
![]() |
|||
Henning L ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
![]() |
||
Nånå … Man kan gruble så lenge over en idé at den ender med å bli fiks. Som Storm P sa det.
|
|||
![]() |
|||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() |
||
Det Lars Gjertsen kaller "bikkjeslagsmålet" er etter mitt syn en liten men viktig og normal debatt vedrørende spørsmålet om valg av system for en nybegynner. En slik debatt BØR komme fra tid til annen med tanke på alle nye. Det er mulig at hr. Gjertsen mener jeg skal føre frem hans synspunkter og han fremføre mine, men det synes jeg er et bakvendt ordskifte. I et kreativt yrke som mitt - journalistikken - er morgenmøtet med debatt rundt ulike temaer helt nødvendig for å skille "snørr og barter". Selv om det svinger litt i taklampa i Akersgaten.Jeg har heller ikke noe som helst imot at han åpenbart hisser seg opp. Det forteler bare meg at jeg har gode poenger han ikke klarer å imøtegå.A) AC er dyrere i innkjøp enn DC.
B) Når vi modnes i hobbyen går mange over fra 3L til 2L. Sjelden omvendt. C) Forbildelikheten er større innen 2L. D) Fordi vi er norske vil de fleste ha størst sans for norsk trekk-kraft. DC har adskillig større tilbud av norsk enn AC. E) Om man vil videre for å delta på Fremo etc. er 3L ubrukelig. Da er det lett å gi opp og slutte. Dette mener jeg veier tyngre enn: A) Enklere å forebygge polaritetsproblemer på pensene med AC B) Noe bedre strømopptak med AC C) Annet?
|
|||
![]() |
|||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() |
||
Feil, jeg bruker ordet misjonering om de som omigjen og omigjen hevder det samme som eneste løsning.
Saklighet?
Ta alltid andre til inntekt for seg selv. Forresten, har jeg hevdet noe annet? |
|||
Terje V.
|
|||
![]() |
|||
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
![]() |
||
En som ikke klarer komme ut fra anonymitetens feige vern, er så redd for å stå inne for sine meninger at hennes eventuelle gode poenger gjøres impotente av frykten for å stå inne for det man sier.
|
|||
![]() |
|||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() |
||
SITAT TERJE VOLD: "Forresten, har jeg hevdet noe annet?"Ja,faktisk. Du fremfører et dikt der kvintessensen er at det en selv mener er sannhet, er kun en sannhet for en selv. Men slik er det bare i et lukket rom. Deler du det du mener er sannhet med andre, så vips, kan det ende med at det blir sannhet også for andre. Se under "demokrati" i fremmedordboken.
|
|||
![]() |
|||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() |
||
Jeg anbefaler deg å kjøpe hund. Den skjønner heller ikke hva du sier, men aner det på tonen.
|
|||
![]() |
|||
Henning L ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
![]() |
||
Nå syns jeg dere beveger dere lovlig langt inn i metadebatt-terreng her, folkens, og der er det synkehull og hengemyr, så pass opp! Se særlig opp for slike som kalles personkarakteristikker, og den verste utgaven: karakterdrap. Skumle saker!
Edited by Henning L - 31 oktober 2011 at 19:50 |
|||
![]() |
|||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() |
||
Hadde enda journalister klart å skille "snørr og bart" redelig. Kreativitet er rett uttrykk for det yrket.
Men gjør det 2-skinnedrift noe mer sant eller riktig for det? Du lister jo nettopp opp din sannhet som begrunnelse for at din sannhet er rett. Gjør oppmerksom på at jeg er tilhenger av 2-skinnedrift. |
|||
Terje V.
|
|||
![]() |
|||
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() |
||
Hvor har jeg hevdet det lukkede rum, og at man ikke skal dele sin "sannhet" med andre. Det er erkjennelsen av at det man selv har funnet som sannhet KUN gjelder en selv som er kvintessensen som du ikke tok, ikke at man skal holde den for seg selv. Ser ut til at du har lukket deg skikkelig inne. |
|||
Terje V.
|
|||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 3456> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |