|
Post Reply ![]() |
Page <12345 6> |
Author | ||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() |
|
Ikke i "motsetning til", men det er mye lettere å kutte ut midtlederen enn f.eks. fungerende koblinger. Helst skulle vi selvsagt hatt skiftepersonale i skala H0 som kunne koble til og fra skruekoblinger, og vi skulle gjerne hatt så god plass at vi kunne bruke skalariktige kurver. For de av oss som ikke er religiøse, er det ikke særlig troverdig når en diger arm kommer ned fra "himmelen" og kobler fra en vogn eller et lok. Så på koblingsfronten har vi valget mellom pest og kolera. |
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() |
|
I den forbindelse har du vært alt for mild i din kritikk, det er viktige deler av sannheten som har vært utelatt i denne debatten: Märklinister er slemme og spiser barn. Når de ikke klarer å fange nok barn, spiser de bare junk-food, og ser derfor ofte omtrent slik ut: http://www.freespiritz.net/JabbatheHutt.jpg Märklinister sympatiserer i disse dager gjerne med Gaddafi og regimene i Nord-Korea, Burma og Iran. Tidligere kunne de sympatisere med Stalin, Hitler, Mao og Pol Pot. Noen eksempler på kjente märklinister er, foruten de som er nevnt i forrige avsnitt, Slobodan Milosevic, Dick Cheney, Mullah Krekar, Osama bin Laden, Hugo Chavez og Darth Vader. 2-skinnefolk er snille, hederlige, samfunnsnyttige mennesker, som aldri snyter på skatten og aldri har fått en trafikkbot. Noen eksempler er Mor Teresa, Abraham Lincoln, Ingrid Espelid Hovig og Harry Potter. Det er alment kjent at Märklins 3-skinnesystem stammer fra 1935. Märklin ser seg naturligvis ikke tjent med å fortelle at valget av dette systemet skyldtes at Tyskland var nazistisk på den tiden. Før Märklin skulle begynne å produsere i H0-skala, hadde "Det Führer" prøvd å lage en vendesløyfe med et Märklin-sett han hadde i 0- eller 1-skala. Trafoen hadde ikke noe overbelastningsvern, og det resulterte i at hele rikskanselliet ble mørklagt. Forut for dette hadde han vært frustrert over at toget ofte stoppet, siden han aldri gjorde ren hjulene eller skinnene. For å stagge Hitlers raseri, valgte derfor Märklin sitt nazi-sikre 3-skinnesystem til den nye H0-skalaen. For at ikke avviket mellom forbilde og modell skulle bli så stort, bestemte Hitler seg for at på sikt skulle alle ekte jernbaner i Tyskland ha 3 skinner. På grunn av det tredje rikets fall, ble dette ikke noe av, unntatt på forstadsbaner i noen større byer. På grunn av en misforståelse havnet imidlertid den ekstra skinnen på siden av sporet, og ikke i midten. |
||
![]() |
||
Overkonduktøren ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
![]() |
|
Lurer litt på jeg....om det var lurt å melde seg inn i MFJ. Har heldigvis ikke betalt ennå, så vi får se. Syns diskusjonen er lite givende.
|
||
![]() |
||
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
![]() |
|
Kunnskap har da disse, O.Konduktøren!
![]() |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() |
|
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Hjelp for hva? |
||
![]() |
||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() |
|
Du må ikke se denne "debatten" som representativt for mjf-forumet og i alle fall ikke for mjf! I de aller fleste tilfeller går det an å spørre om ting en lurer på om hobbyen, og få gode svar ![]() Og det er heldigvis enkelt å hoppe over de innleggene/trådene som tar en ubehagelig vending ... |
||
Bjørn Egil
|
||
![]() |
||
ØysteinF ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
![]() |
|
... men en viss underholdningsverdi har det
![]() |
||
![]() |
||
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
![]() |
|
Øystein:
![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
Morten Jacobsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
![]() |
|
La nå ikke denne diskusjonen være avgjørende for din beslutning om medlemsskap i MJF. ACDC diskusjonen vil fortsette fordi så mange står på sitt og de argumenterer ut i fra sine egne referanser og krav, og sin opplevelse av den ideelle MJer. MJ hobbyen handler i sitt grunnprinsipp om å gjenskape jernbaner og omgivelsene slik vi selv opplever det subjektivt. Det er opp til hver og en av oss å velge skala, strømsystem, detaljambisjon mm ut i fra våre egne forutsetninger og interesser. Et medlemsskap i MJF gir deg anledning til å oppleve erfaring og opplevelser fra andre gjennom MJ bladet og gjennom medlemmsidene på dette forumet. Det kan du selvfølgelig også få stykkevis og delt fra åpne kilder også (bl a den åpne delen av dette forumet - som her), men MJF vil også bidra til at du kommer i kontakt med likesinnede i ditt nærområde, og vi vil tilstrebe å ivareta interessene til lokale MJ-klubber.
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
![]() |
||
Overkonduktøren ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
![]() |
|
Ja, -jeg håper det er plass for mangfold. Selv om det som blir selve anlegget mitt blir DCC toskinneskystem har jeg plass til mer. Det gamle analoge Märklinanlegget skal brukes på et eller annet vis. Må bare pusse korrosjon over en lav sko av skinnene. Og så har jeg lyst på LGB, Skala 1 og Z i tillegg. Litt etterhvert... Det er da ikke nødvendig å mene at den ene leken er bedre enn den andre. Om du er utrolig nøye og bruker 20 år på en modul, eller bare liker å samle tog, er det jo bare en hobby. Det skal være plass til alle aspekter ved hobbyen mener nå jeg. Og nå skal jeg prøve å lete etter damploket som forsvant under flytting en gang til...
|
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() |
|
Diskusjon? For meg så ser dette mere ut som krangling..... La nå folk få kjøre hva de vill, om det er urealistiske mærklin skinner de vil ha, eller å gå over med pusseklossen daglig
![]() Mvh stian som velger det siste alternativet ![]() Edited by Stian - 24 februar 2011 at 23:19 |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
![]() |
|
Dette kunne vært snudd til noe positivt om bare Jernbaneverket eller Cargonet kunne skaffet seg noen slike vogner i 1:1: http://www.roco.cc/uploads/tx_commerce/thumb_m3960_w560.jpg I det hele tatt synes jeg norske og øvrige europeiske jernbaneselskaper har vært svært lite forståelsesfulle mot oss MJ-ere. Amerikanske jernbaneselskaper var så hensynsfulle at de innførte automatkoblinger for lenge siden, slik at amerikanske MJ-ere slapp å velge mellom på den ene side skalariktige skruekoblinger, som var uegnet for krappe kurver og fjernstyrt skifting, og på den annen side stygge koblinger som gir store gliper mellom vognene. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Nattta!!!!
![]() |
||
Mvh
||
![]() |
||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() |
|
|
||
A matter of life and death
|
||
![]() |
||
![]() |
|
For de som misliker at Märklins produkter omtales som leketøy: http://www.maerklin.com/en/service/search/details.html?art_nr=29200 Her har Märklin løst problemet med strømopptak en gang for alle. Av hensyn til salget av C-skinner nevner de selvsagt ikke at dette sikkert går like bra på 2-skinnesystem, til og med gamle Lima-skinner som er inngrodd med møkk, eller for den saks skyld plastskinner. For å rasjonalisere har Märklin begynt å slå sammen skalaene. De fant det da mest praktisk å beholde bredde, høyde og sporvidde fra H0, mens lengden på det rullende materiellet havner et sted mellom N- og Z-skala. Den resulterende reduksjon i aksellast medfører da at man kan gå ned til to aksler pr. lok/vogn. |
||
![]() |
||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() |
|
Det skal bli spennende å følge med hva som kommer ut av denne nye satsningen.
Kan slike enkle togleker være med på å så noen frø som kan spire som mj-interesse når lekegrinda forlates? ![]() |
||
Bjørn Egil
|
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
![]() |
|
![]() |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() |
|
Om man er opptatt av realisme trenger man ikke mer enn å se på dette bildet for å skjønne at Märklin ikke er et alternativ. |
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() |
|
Takk Håvard. Da leverer jeg stafettpinnen over til deg. (Puh...)
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
||
Pluggen ![]() Veteran ![]() Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
![]() |
|
Enkelt! AC (Märklin) folket kjører modelltog (leketog som “eksterne” kaller det) og koser seg med det... DC folket (røkla?) kjører modelltog (også leketog iflg. “eksterne” ) og koser seg med det... Så da så... Edited by Pluggen - 20 oktober 2011 at 15:27 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det vil vel se litt rart ut med røyk og damp fra en modell av et elektrisk lok? Røyk kan vel til nød gå an for en El 17 fra første serie, men damp er det verre med... |
||
![]() |
||
EirikS ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
![]() |
|
Det er ikke ofte jeg ser Märklinbrukere som disser alle de som er "dumme" nok til å kjøre DC.
Jeg tror ikke det er fordi de selv mener at DC er "best. Jeg legger også merke til at det ikke er mange bidrag fra Märklinbrukere her. Det er nok ikke fordi at det kun er marginalt få som bruker ac, men fordi de ikke føler de blir så godt mottatt av brukerne her. Mye er nok bare "vennskapelig" erting, men tenk over hvordan det ser ut for nye brukere. |
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() |
|
Er det noen som har antydet at ikke folk skal få lov til å kjøre Märklin? Selv startet jeg som Märkinist og hadde masse moro med det. Men etterhvert ble interessen for å bygge detaljerte modeller og miljøer viktigere, og da var det natutlig å gå over til 2-skinnedrift. Neste skritt ble å gå opp i skala, så nå mener jeg egentlig at alt som er mindre enn 0-skala er for unger! ![]() Edited by Håvard H - 20 oktober 2011 at 19:24 |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() |
|
Som ventet/fryktet/advart mot sporet debatten i denne tråden av. Kan vi ikke forsøke å holde oss til det som var spørsmålet jeg startet med: Det er tilløp til en debatt om AC-DC i en annen tråd, men siden det er en tråd om nye produkter og debatten startet litt ugreit, vil jeg ikke forfølge den der. Dette er erfaringsmessig en ganske vanskelig debatt, og egentlig ønsker jeg heller ingen debatt nå, men kunne tenkt meg å høre hvilke begrunnelser man i dag har, hvis man skulle velge på fritt grunnlag, for å velge Märklin-systemet, og da særlig i forhold til det som jeg oppfatter som hovedinnvendingen: midtlederen. Altså: saklige argumenter for 3R AC, og helst av de som har gjort dette valget. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Mini ![]() Nykommer ![]() Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
![]() |
|
Etter responsen å dømme - INGEN.
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() |
|
Det var altså ikke den typen innlegg jeg oppfordret til. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Mojo ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 05 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 18 |
![]() |
|
![]() ![]() |
||
![]() |
||
![]() |
|
Du har jo kategorisert de forskjellige mj'ere i boka di i sin tid, Svein. Men jeg kan ikke huske at du hadde en egen en for oss Märklinister ...
![]() Det kan jo være for at det er like vanskelig å få alle 3L'ere inn i samme bås som det er å få alle som sverger til 2L i én og samme(?) Det blir jo temmelig meningsløst å snakke om 'Märklinistene' og 'likestrømskjørerne' så lenge det også finnes folk som kjører DC/DCC på 3L. Den 'rasen' som forgudet Märklin og produktene derfra tror jeg også er på veg til å dø ut. Så lenge de aller fleste, viktigste mj-produsentene (i Europa i alle fall ..) leverer 3L utgaver av det meste, har mange av oss innsett at en kan få (minst) like god kvalitet fra andre. I så måte føler nok mange at det i det hele tatt å snakke om 'Märklinister', er en avsporing ![]() Når det etterlyses begrunnelser for å benytte 3L, og det ikke er så mange som 'gidder' å komme med noen, kan det jo være fordi det synes å være nagletellerne i diskusjonene som ynder å sette premissene for hva som er 'gyldige' argumenter og ikke ![]() Jeg har ikke til vane å drive misjonering - og vil absolutt ikke starte nå! Det føles jo også relativt bortkasta å prøve å argumentere bort midtlederen overfor de som synes skinnegangen er det viktigste elementet i mj-sammenheng ![]() |
||
Bjørn Egil
|
||
![]() |
||
Nils Gullhav ![]() Veteran ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
![]() |
|
Jeg slettet innlegget før jeg la det ut......
|
||
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes. Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program. |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <12345 6> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |