|
Post Reply ![]() |
Page <1234 6> |
Author | |||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() |
||
Velkommen til gutta boys. Flott at du har ARGUMENTER. Sånn skal det være! Da ser du at det ikke er så skummelt likevel vet du...
PS! Og du - jeg skal hilse fra min hulde viv og si fra at du skal få slippe kontingenten i syklubben ut året. Hun stryker deg fra medlemslisten i all stillhet.
![]() |
|||
![]() |
|||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() |
||
Hei!
Ja, og noen foretrekker faren.......
Prøv heller Livesteam i H0, for da trenger man ikke punktkontakter eller elektromotorer i lokomotiver som aldri har hatt slikt.
![]() Modelljernbane medfører at man må inngå kompromisser uansett hvordan man utøver hobbyen. Det finnes heldigvis ingen fasit på riktig og galt i denne hobbyen, så kos deg med deg på den måten du velger å utøve den!
|
|||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
![]() |
|||
Espen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
![]() |
||
Sitat Mikael:
Da ser du at det ikke er så skummelt likevel vet du... Nedlatenhet bør du holde deg for god til. |
|||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|||
![]() |
|||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() |
||
|
|||
A matter of life and death
|
|||
![]() |
|||
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 649 |
![]() |
||
Det var da ikke nedlatende i det hele tatt, kun litt humoristisk.
|
|||
![]() |
|||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() |
||
Rått stilig med Livesteam. Til og med i H0 og en Glaskasten. Denne gikk jo i Norge i Kirkenes under krigen.
Hielscher Glass Cases H0 1:87 Ref: HI-010100
Live steam powered HO scale working model Glaskasten H0 1:87 Locomotive. This is a working steam engine fueled with Alcohol. MEN det spørs om jeg ville la denne småtassen forsyne seg av 30-års-whiskyen min. Da er det bedre å gå noen nummer opp i størrelse og fyre med simplere saker. |
|||
![]() |
|||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() |
||
Hei!
Edited by Roger - 22 februar 2011 at 18:35 |
|||
Med vennlig hilsen
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Ja klarer man å lage forbildetro modeller med slike motorer vil jo det meste annet blekne. Men husk at de også skal styres. Og da må det sannelig småfin elektronikk til...
![]() |
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() |
||
I MJ-sammenheng er det tre vidt forskjellige områder man diskuterer her:
Før jeg evt. hiver meg inn i skyttergravskrigen, skal jeg mest mulig objektivt prøve å oppsummere de viktigste argumentene for hvert av de tre områdene. Noen er nevnt i Svein Sandos artikkel, noen er fra andre kilder. Likestrøm kontra vekselstrøm: I modelljernbanens barndom fantes det ikke billige silisiumlikerettere, så et omskifterrelé var et mer økonomisk alternativ om man skulle bruke trafo. Den gangen vil jeg tippe at DC var mer aktuelt ved batteridrift. I MJ-sammenheng blir lok for DC enklere, da man slipper omskifterreléet, og kan bruke en permanentmagnet i stedet for en spole. Svein Sando skriver også at "Vekselspenningen antas imidlertid å ha en gunstig effekt for å overkomme skittproblemet." Innføringen av digitaldrift gjør vel denne delen av diskusjonen stadig mindre interessant. 2-skinne kontra 3-skinne: 3-skinne gir mulighet for bedre strømopptak. 3-skinne gjør vendesløyfer enklere. 3-skinne har visuelt forstyrrende punktkontakter, som blir spesielt påfallende i veksler, mens 2-skinne gir bedre visuell likhet med forbildet. 2-skinne kombinert med DC har den fordelen at man alltid vet hvilken retning et lok kommer til å gå første gang man starter det. (Med mindre det er feilkoblet, da.) Skinner har bedre utvalg og lavere pris for 2-skinne-system. (Herunder bedre utvalg i velselmotorer, jfr. Sveins artikkel.) Bedre utvalg i rullende materiell for 2-skinne, og for produsenter som tilbyr begge, er 3-skinne gjerne dyrere. (Dette gjelder egentlig 2-skinne DC kontra 3-skinne AC. 3-skinne DC er vel utdødd i kommersiell sammenheng, og 2-skinne AC har jeg aldri hørt om.) Hjul må isoleres på 2-skinne-materiell. Märklin kontra "røkla": Märklin har i stor grad brukt metall i detaljeringen, slik at modellene er ganske robuste. Flere av konkurrentene bruker mer av tynne plastdetaljer, som lettere brekker, og av og til er disse lagt ved i "godteposer", som krever ettermontering og evt. lakkering. Märklin har fått mye kritikk for grove detaljer, ukorrekte dimensjoner og pizzakutter-hjul. (Det samme kan vel sies om enkelte andre, bl.a. Lima.) Bedre utvalg av superdetaljerte modeller fra enkelte andre produsenter. Edited by TorsteinS - 23 februar 2011 at 02:01 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Kortslutningsargumentet er ikke lenger høyaktuelt. De fleste produsentene leverer nå så billige digitale startsett at mange starter med det. De får dermed bare en liten tillegsutgift til en digital polvender for vendesløyfer om de skulle få behov for det etter hvert. En forhandler som har solgt utallige startsett til både likestrøm og vekselstrøm hevder på et annet forum (NJK) at han aldri har vært plaget av at kunder som kjøper likestrøm kommer tilbake og klager over kortslutninger. Problemstillingen og argumentet synes derfor å være kun en teori uten hold i virkeligheten.
|
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() |
||
Unntatt Apple, IT-bransjens svar på Märklin. Microsoft har hatt en del av de samme tendensene (bl.a. tidligere utgaver av Internet Explorer, proprietære filformater i Office).
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Er det ikke mer praktisk med K-skinner når man legger ballast selv?
Til dere som synes at "dette så da ikke så ille ut": Ta en titt på Märklins sporveksler. Der må kontaktpunktene stikke over skinnetoppene. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Hei!
Når du først var på 'The Grand Smaalenene Tour'. burde du kanskje lagt inn en 'PitStop' på Rygge Storsenter og sett på Lionsanlegget der. Det har ikke hatt problemer med strømopptak, og jeg tror skinnene bare er pusset én gang i året siden 2008. Lokomotivene er heller ikke rengjort siden da, og har vel siden den tid tilbakelagt omkring 150 km i 1:1(!). Jeg tror ikke ett DC-anlegg hadde klart tilsvarende uten daglig tilsyn.
|
|||
Med vennlig hilsen
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Hei!
Det er utvilsommt raskere og enklere å ballastere Märklins K-skinner fremfor C-skinner, men C-skinnene har lavere skinneprofil/høyde og litt mindre midtkontakter og ser således bedre ut. - Også i sporveksler:
![]() |
|||
Med vennlig hilsen
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Godt poeng! Jeg tenkte ikke på at C-skinner med 2,3 mm høyde var så mye lavere, men så leser jeg at K-skinner er hele 2,7 mm høye. Men du kan bytte ut "bedre" med "mindre ille" i den nest siste setningen din... Jeg lurer på om skinnene hadde sett mindre ille ut med punktkontakter mellom svillene i stedet for på. En "klump" som stikker litt opp fra ballasten burde vel kunne se mindre påfallende ut enn en klump midt på en sville? |
|||
![]() |
|||
Magne ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 30 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 81 |
![]() |
||
Forbildetro, realistisk... Alt kommer jo an på hvor langt man drar det, hva man fokuserer på. Hva med EL-lok som kjører en strekning uten luftledning f.eks. Det er jo fullstendig urealistisk. Skal man være puritaner med EL-lok må man ha en pol i begge skinnene og den andre polen i luftledningen.
Men, man kunne vel sett for seg en Märklin skinne uten punktkontakter som stikker opp? Dersom ballasten ikke ligger høyere enn svillene kunne punktkontakten vært i samme høyde som selve svillen? Ved veksler måtte man funnet på et eller annet.
|
|||
Magne
|
|||
![]() |
|||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() |
||
Nå 'ser' ikke Märklinisten så godt punktkontaktene (heter det jo
![]() De nye Trix-skinnene (tilsvarende Märklins C) har jo dette innebygget, så vegen derfra burde ikke være så lang ... (?) Men, som sagt, vi Märklinister ser jo ikke punktkontaktene likevel, så ... ![]() |
|||
Bjørn Egil
|
|||
![]() |
|||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() |
||
Helt enig! Det skjer dessverre på en rekke Fremo-treff, og når man i den sammenheng ellers legger stor vekt på forbilledtro drift, synes jeg det er et paradoks. Men dette har ingen ting med systemet å gjøre, men hvordan enkeltpersoner velger å bruke det, så det er egentlig en annen diskusjon. |
|||
Svein S
|
|||
![]() |
|||
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
![]() |
||
Jeg mener dette absolutt er del av den samme dsikusjonen.
Ingen av systemene er perfekte gjengivelser av virkeligheten. Mennesker og dyr står fortsatt stille, været endrer seg ikke, vannet står stort sett stille osv. De fleste ser gjennom fingrene med store stygge koblinger. Damplokomotivene og diesellokomotivene kjører fortsatt elektrisk, og der hvor man har montert røykgenerator ser det mer ut som sigarettrøyk enn ekte damp. Osv, osv..........'
Noen velger å se bort fra punktkontaktene fordi de finner andre grunner til å velge akkurat det systemet. Andre synes punktkontaktene ødelegger det visuelle inntrykket (og bruker akkurat det som argument mot det spesielle systemet) men velger samtidig å se bort fra andre feil. bla a manglende kontaktledning og stygge koblinger.
Med andre ord, vi velger å prioritere forskjellige ting når vi velger system. Og her er det flere ting som teller enn bare utseendet. Det kan være systemets tekniske fortrinn, utvalg (gjerne i spesielle modeller som f eks norsk materiell), tilgjengelighet osv. En del av svarene lenger oppe nevner nostalgi som et argument og dette skal en salvsagt ikke se bort fra.
Vi får bare akseptere at valgene er forskjellige. Slik er det ellers også her i livet. Noen kjører dieselbiler, andre foretrekker bensin. Noen kristne velger å være protestanter, andre katolikker, noen tror ikke det hele tatt, andre velger andre guder. Men i likhet med de kristne virker det som om både vekselstrømsentusiaster (Märklin/Ac/trekinne osv) og likestrømsentusiaster (toleder/DC osv) har mottat en slags misjonsbefaling. Og da blir det ofte høy temperatur i diskusjonene.
Petter
![]() |
|||
![]() |
|||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() |
||
Det ligger ikke i systemet at man må kjøre el-lok på en banen uten KL, men det har med anvendelse av det å gjøre. Anvendelse kan variere og der står man fritt. Mens man har frasagt seg valgfrihet på en del områder straks man har valgt et system. Og diskusjonen her har (mot trådstarters intensjon) utviklet seg til å bli en diskusjon om systemenes forskjeller.
|
|||
Svein S
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Märklin har et lite troverdig og forbildetro treskinnesystem sammen med en diger slepesko. Märklin er alt for dyrt slik de fleste AC-modeller er. Nå kan man ikke engang kjøpe AC-modeller fra NMJ som går analogt uten dekoder før man i tillegg til den dyre prisen må ut med ytterligere penger for ekstra dekoder. Märklin står på konkursens rand. Avansert Fremo-deltagelse forutsetter i all hovedsak likestrømsmateriell. Du får et svært begrenset tilbud på norske modeller ved å gå for Märklin-systemet. Märklins tidligere Delta-dekodere passer ikke inn i dag.
Dersom du synes dette er negative sider ved din hobby så styr unna treskinne-systemet. Om du derimot vil ha lite norske muligheter. Urealistiske skinner. Dyrt materiell. Og du samtidig liker å leve spennende med tanke på at produsenten din forsvinner fra markedet. Ja da skal du velge Märklins treskinnesystem.
Det er viktig at nye unge MJ-entusiaster forstår rekkevidden av dette FØR de kaster seg ut i en hobby som vil kreve mye tid og penger av dem. Da er det trist at alt de gjør nå, plutselig får en brå ende om de vil gå videre med to-skinne-systemets enorme muligheter for avansement.
Men bevares - all slags leketøy kan gi glede. Det hele beror bare på hvilket stadium du er kommet til. Og noen vil altså ikke videre. Det er helt greit.
![]() |
|||
![]() |
|||
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
![]() |
||
Litt mere diplomati i enkelte debatanters ytringsform vil absolutt være en fordel. Da kommer man mye lengre.
Likeledes kan det være lurt å skrive innlegget men vente med å poste det slik at man rekker å kjøle ned knotten litt. Det er ikke sikkert man da ønsker å formulere seg slik man opprinnelig gjorde. Eller man finner ut at man kommer lengre med å forbigå det provoserende innlegget i stillhet. Dette som små vennlige hint før ting tar av i denn tråden også. MVH Dag Cato Ass.Moderator Edit: Lagt til rett signatur Edited by Dag Cato - 24 februar 2011 at 12:11 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
|
|||
![]() |
|||
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
![]() |
||
Hei "Mikael"
Jeg synes det er beklagelig at du ikke tok poenget mitt. Vi snakker ikke her om aggresjon fra mindretallet. Vi snakker om det vi andre oppfatter som direkte provokativ ordbruk. Og da er det deg jeg jeg sikter til. Slik du ordlegger deg tolker vi det som direkte forsøk på å provosere fram følelsesladete reaksjoner. Slik vil vi vel ikke ha det? Vi vil vel ha en saklig og god diskusjon? Ta eksemplet over. Du skriver: Egentlig tror jeg ALL debatt rundt Märklins foreldede og dyre treskinnesystem vil virke provoserende på Märklinistene. Ved å bruke ordene foreldede og dyre framprovoserer du reaksjoner. Disse ordene er unødvendige i den konteksten de er brukt. I denne sammenhengen hadde du kommet mye lengre og fått fram nøyaktig den samme meningen og uten å provosere unødig ved å skrive: Egentlig tror jeg ALL debatt rundt Märklin vil virke provoserende på Märklinistene. MVH Dag Cato Ass.Moderator |
|||
![]() |
|||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
![]() |
||
Hei Dette er et svar til trådstarter - SES. Du spør om hvilke argumenter som skal til for å velge AC eller Märklin-systemet som basis for MJ-hobbyen. Jeg har forstått det dithen at du vil oppdatere egen nettside om dette temaet, og da regner jeg med at det er dissse argumentene som skal føres til torgs. Prøv da å lese argumentene jeg og en del andre i denne tråden har skrevet om hvorfor VI HAR VALGT MÄRKLIN, og ikke alle argumentene for å la være. De siste innleggene og argumentene til enkelte innlegg her og i en annen tråd er bare for dem som ikke vil eller kan akseptere at noen gjerne kjører Märklin-systemet. Etter min mening blir det feil å fokusere ensidig på de negative sidene til dette systemet dersom nettsiden din skal være troverdig. Jeg har tidligere nevnt at det fint går an å kjøre norske forbilder og materiell på Märklin-spor. I noen tilfeller krever det litt tilpassing. Og da kan man skrive om dét - og ikke fortsette med at man helst burde kaste det gamle Märklin-utstyret man har og heller starte opp med 2R i stedet. Dette har med å vise respekt overfor dem som aksepterer og driver hobbyen innenfor Märklin-systemet. Jeg håper at andre kan la være å henge seg på dette svaret eller quote det. Hvis du vil svare SES - så kom heller med dine egne argumenter for hvorfor man bør velge Märklin-systemet. |
|||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Til KjellAn: Her må det ha vært en misforståelse for det virker som du argumenterer mot meg, mens jeg er helt enig det du argumenterer for. Jeg startet denne tråden for å HØRE på argumentene FOR Märklin-systemet. Meg bekjent har jeg ikke signalisert noe skifte i den intensjonen? I tilfelle hvor, så jeg kan korrigere meg selv. Jeg synes det har kommet fram mye interessant i denne tråden, i hvert fall hvis tar på seg et hørselsvern og skiller klinten fra hveten, og jeg har lært mye nytt. |
|||
Svein S
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Jeg forstår deg dithen at du har frykt for reaksjoner fra Märklinistene fordi deres gamle system av meg omtales som "foreldet" og at jeg konstaterer at deres system er adskillig "dyrere" en samme modeller i DC. Det er trist å høre.Hva er vitsen med debatt om ikke sannheten skal kunne serveres? Er en faktabeskrivelse av sannheten blitt en provokasjon nå?
Det hele startet jo med at NMJ introduserer nye modeller der AC i utgangspunktet er dyrere enn DC og AC-folk i tillegg må kjøpe ekstra dekoder for i det hele tatt å kunne kjøre analogt. Skal ikke dette kunne nevnes i en åpen debatt må jeg si at moderator virkelig har tapt. Så servil går det da ikke an å være?
|
|||
![]() |
|||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
![]() |
||
Til SES Neida, jeg vet din bakgrunn og hvordan du endret fra Märklin i ungdommen til 2R i de siste årene. Men jeg kjenner også noen av dine meninger om disse midtkontaktene. Hovedproblemet for 2R-folket er vel at disse midtkontaktene er litt "for synlige" i motsetning til andre proposjonelle feil på detaljer innen MJ-hobbyen. Jeg vet at du skriver veloverveid hva de ulike systemene står for. Derfor er det fint at begge systemene beskrives ut fra hvordan situasjonen er i dag - jfr. oppdateringen av din nettside. |
|||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Når denne tråden har "lagt seg", vil jeg bruke innholdet til å justere min nettside om systemene. Det får være mitt foreløpige svar.
|
|||
Svein S
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det er jeg i grunnen enig i. Men i H0 skulle luftledningen da vært så tynn at den ville ha røket nesten med en gang.
Nå vel, de aller fleste av oss tilstreber bare visuell likhet med forbildet. Det som ikke synes, er det ikke så farlig med.
Da tror jeg heller man kunne kamuflert punktkontaktene som ballast som stikker litt over svillene, jfr. mitt forrige innlegg. Det er vel noe slikt man kan gjøre med PECO sine kontaktstriper (SL-17/SL-18), skjønt jeg lurer på om disse stripene ser for blanke ut til å kunne kamufleres særlig bra. Veksler for 3-skinnedrift blir det vel nesten umulig å få pene. Kanskje kunne man fått det til ved å isolere sporvekseltungene og lage slepesko som kunne klatre over disse? |
|||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1234 6> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |