MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Uttrekksspor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Uttrekksspor

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Uttrekksspor
    Posted: 27 januar 2014 at 12:19
Hei.

Hvordan brukes egentlig et uttrekksspor?
Og hvorfor?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2014 at 13:21
Et uttrekk er et spor som går parallelt med togsporene i stasjonens ene eller begge ender for at man skal kunne skifte vogner uten å behøve å belegge togspor. En vanlig bruk er at man kan trekke ut et godstog eller deler av et godstog ut i uttrekket, og så derfra kjøre tilbake igjen og plassere vogner (eller hente de) i andre ikke-togspor på stasjonen på samme side av togsporene som uttrekket.
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2014 at 20:08

Kan man bruke vanlige penser ved oppsett av uttrekksspor eller bør det brukes krysspens?

Marius
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2014 at 20:23

Kryssveksler er noe Jernbaneverket helst vil unngå, så lenge det et plass til å bruke enkle sporveksler, jfr. kap. 2.1 her: 

http://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporveksler#Hovedtype




Edited by TorsteinS - 27 januar 2014 at 20:24
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2014 at 22:30
"Kryssveksler, og sporforbindelser med sporkryss, skal bare velges dersom det av plasshensyn ikke kan benyttes enkle veksler i sporanlegget"

Da er saken grei for min del. Det blir kryssveksel 
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2014 at 23:14
Originally posted by _marius _marius wrote:


Kan man bruke vanlige penser ved oppsett av uttrekksspor eller bør det brukes krysspens?


Nå vet jeg ikke om du med denne skissen bare ville illustrere det med kryssveksler vs vanlige veksler, eller om det også er ment som et eksempel på et uttrekk. Men som uttrekk er forlengelsene av spor 3 (regnet ovenfra) i korteste laget til å fungere som et godt uttrekk, men selvsagt bedre enn ingen ting. Forlengelsene i spor 4 er ikke et uttrekk i egentlig forstand, for det kan ikke betjene flere spor enn seg selv. Uttrekket legges gjerne så nære togsporene som mulig, eventuelt som en forlengelse av ett av togsporene, hvis jeg har forstått dette rett.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 07:11
Litt off topic, men kanskje ikke helt... Har fulgt med endel på amerikanske fora, og der er det stadig vekk diskusjoner om best practice og hensiktsmessig oppbygging av en "yard", med yard lead (uttrekk), A/D tracks (arrival/departure), classification tracks (sortering), storage tracks osv. Kan man ta utgangspunkt i deres prinsipper for å lage en norsk stasjon/banegård, eller er det fundamentale forskjeller ute og går mellom oss her på berget og de på den andre siden av dammen..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 08:54
Det man i alle fall aldri skal gjøre, er å sette to veksler med tungene mot hverandre som det øverste eksemplet. Det gir en lei S-kurve, som kan gi avsporinger. Legg inn en vognlengde mellom tungene, så går det bedre.
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 09:21
Skissen er ment som illustrasjon, men i mitt tilfelle blir nok ikke uttrekksporet veldig langt. Takk for tips om ikke å sette to veksler mot hverandre som danner en S. Den feilen er jeg vel i ferd med å gjøre.
Marius
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 12:08
Av erfaring:

Viktig å unngåm S-slynger i skiftespor.
Spesiellt for de som har "standardkoblinger" og skal skyve vogner.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,070 seconds.