Print Page | Close Window

Uttrekksspor

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8372
Printed Date: 04 mars 2024 at 20:17
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Uttrekksspor
Posted By: einjen
Subject: Uttrekksspor
Date Posted: 27 januar 2014 at 12:19
Hei.

Hvordan brukes egentlig et uttrekksspor?
Og hvorfor?


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 27 januar 2014 at 13:21
Et uttrekk er et spor som går parallelt med togsporene i stasjonens ene eller begge ender for at man skal kunne skifte vogner uten å behøve å belegge togspor. En vanlig bruk er at man kan trekke ut et godstog eller deler av et godstog ut i uttrekket, og så derfra kjøre tilbake igjen og plassere vogner (eller hente de) i andre ikke-togspor på stasjonen på samme side av togsporene som uttrekket.

-------------
Svein S


Posted By: _marius
Date Posted: 27 januar 2014 at 20:08

Kan man bruke vanlige penser ved oppsett av uttrekksspor eller bør det brukes krysspens?



-------------
Marius


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 27 januar 2014 at 20:23

Kryssveksler er noe Jernbaneverket helst vil unngå, så lenge det et plass til å bruke enkle sporveksler, jfr. kap. 2.1 her: 

http://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporveksler#Hovedtype" rel="nofollow - http://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporveksler#Hovedtype




Posted By: einjen
Date Posted: 27 januar 2014 at 22:30
"Kryssveksler, og sporforbindelser med sporkryss, skal bare velges dersom det av plasshensyn ikke kan benyttes enkle veksler i sporanlegget"

Da er saken grei for min del. Det blir kryssveksel 


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: ses
Date Posted: 27 januar 2014 at 23:14
Originally posted by _marius _marius wrote:


Kan man bruke vanlige penser ved oppsett av uttrekksspor eller bør det brukes krysspens?


Nå vet jeg ikke om du med denne skissen bare ville illustrere det med kryssveksler vs vanlige veksler, eller om det også er ment som et eksempel på et uttrekk. Men som uttrekk er forlengelsene av spor 3 (regnet ovenfra) i korteste laget til å fungere som et godt uttrekk, men selvsagt bedre enn ingen ting. Forlengelsene i spor 4 er ikke et uttrekk i egentlig forstand, for det kan ikke betjene flere spor enn seg selv. Uttrekket legges gjerne så nære togsporene som mulig, eventuelt som en forlengelse av ett av togsporene, hvis jeg har forstått dette rett.


-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 28 januar 2014 at 07:11
Litt off topic, men kanskje ikke helt... Har fulgt med endel på amerikanske fora, og der er det stadig vekk diskusjoner om best practice og hensiktsmessig oppbygging av en "yard", med yard lead (uttrekk), A/D tracks (arrival/departure), classification tracks (sortering), storage tracks osv. Kan man ta utgangspunkt i deres prinsipper for å lage en norsk stasjon/banegård, eller er det fundamentale forskjeller ute og går mellom oss her på berget og de på den andre siden av dammen..?


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Henning L
Date Posted: 28 januar 2014 at 08:54
Det man i alle fall aldri skal gjøre, er å sette to veksler med tungene mot hverandre som det øverste eksemplet. Det gir en lei S-kurve, som kan gi avsporinger. Legg inn en vognlengde mellom tungene, så går det bedre.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: _marius
Date Posted: 28 januar 2014 at 09:21
Skissen er ment som illustrasjon, men i mitt tilfelle blir nok ikke uttrekksporet veldig langt. Takk for tips om ikke å sette to veksler mot hverandre som danner en S. Den feilen er jeg vel i ferd med å gjøre.

-------------
Marius


Posted By: jhv
Date Posted: 28 januar 2014 at 12:08
Av erfaring:

Viktig å unngåm S-slynger i skiftespor.
Spesiellt for de som har "standardkoblinger" og skal skyve vogner.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net