Uttrekksspor |
Post Reply |
Author | |
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 januar 2014 at 12:19 |
Hei.
Hvordan brukes egentlig et uttrekksspor? Og hvorfor?
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et uttrekk er et spor som går parallelt med togsporene i stasjonens ene eller begge ender for at man skal kunne skifte vogner uten å behøve å belegge togspor. En vanlig bruk er at man kan trekke ut et godstog eller deler av et godstog ut i uttrekket, og så derfra kjøre tilbake igjen og plassere vogner (eller hente de) i andre ikke-togspor på stasjonen på samme side av togsporene som uttrekket.
|
|
Svein S
|
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 268 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan man bruke vanlige penser ved oppsett av uttrekksspor eller bør det brukes krysspens? |
|
Marius
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1179 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kryssveksler er noe Jernbaneverket helst vil unngå, så lenge det et plass til å bruke enkle sporveksler, jfr. kap. 2.1 her: http://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporveksler#Hovedtype Edited by TorsteinS - 27 januar 2014 at 20:24 |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Kryssveksler, og sporforbindelser med sporkryss, skal bare velges dersom det av plasshensyn ikke kan benyttes enkle veksler i sporanlegget"
Da er saken grei for min del. Det blir kryssveksel
|
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå vet jeg ikke om du med denne skissen bare ville illustrere det med kryssveksler vs vanlige veksler, eller om det også er ment som et eksempel på et uttrekk. Men som uttrekk er forlengelsene av spor 3 (regnet ovenfra) i korteste laget til å fungere som et godt uttrekk, men selvsagt bedre enn ingen ting. Forlengelsene i spor 4 er ikke et uttrekk i egentlig forstand, for det kan ikke betjene flere spor enn seg selv. Uttrekket legges gjerne så nære togsporene som mulig, eventuelt som en forlengelse av ett av togsporene, hvis jeg har forstått dette rett. |
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt off topic, men kanskje ikke helt... Har fulgt med endel på amerikanske fora, og der er det stadig vekk diskusjoner om best practice og hensiktsmessig oppbygging av en "yard", med yard lead (uttrekk), A/D tracks (arrival/departure), classification tracks (sortering), storage tracks osv. Kan man ta utgangspunkt i deres prinsipper for å lage en norsk stasjon/banegård, eller er det fundamentale forskjeller ute og går mellom oss her på berget og de på den andre siden av dammen..?
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det man i alle fall aldri skal gjøre, er å sette to veksler med tungene mot hverandre som det øverste eksemplet. Det gir en lei S-kurve, som kan gi avsporinger. Legg inn en vognlengde mellom tungene, så går det bedre.
|
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 268 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skissen er ment som illustrasjon, men i mitt tilfelle blir nok ikke uttrekksporet veldig langt. Takk for tips om ikke å sette to veksler mot hverandre som danner en S. Den feilen er jeg vel i ferd med å gjøre.
|
|
Marius
|
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Av erfaring:
Viktig å unngåm S-slynger i skiftespor. Spesiellt for de som har "standardkoblinger" og skal skyve vogner. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |