MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Endelig sne, kulde, is og mørke...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Endelig sne, kulde, is og mørke...

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2014 at 19:34
Takk til kunnskapsrike forumister som H.Lindholm, Torstein S. og flere. Et viktig poeng med forumet er å få konstruktive tilbakemeldinger slik at man kan rette opp feil mens det fremdeles er mulig.

Man ser at det fra tid til annen uttrykkes misbilligelse over at det fremkommer slike innspill. Men det mener jeg vi alle bare bør ta positivt. Når vi fra tid til annen erfarer at vi har gjort en skikkelig blemme under byggingen er det greit å huske på at det er i motbakker det går oppover.

Om man kun ønsker å vise frem samlingen sin er jo "Fotoalbumet" på fane nummer 2 øverst til høyre på siden et godt alternativ. Dette som et vennlig tips til BÅDE svenske og norske forumister.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 11:19
Blir like overrasket hver gang jeg legger på siste matte klarlakkstrøk over Tamiyas Dull Red. Den litt for røde, litt skrikende rødfarven blir med ett til en etter mitt skjønn veldig bra gammeldesign rødbrun.

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 20:01
Originally posted by Tog Tog wrote:

Blir like overrasket hver gang jeg legger på siste matte klarlakkstrøk over Tamiyas Dull Red. Den litt for røde, litt skrikende rødfarven blir med ett til en etter mitt skjønn veldig bra gammeldesign rødbrun.

Ja, det ser mye bedre ut når det blir litt dempet.
Det er forresten et interessant fenomen at man ikke nødvendigvis alltid oppnår det beste inntrykket med å bruke helt nøyaktig samme farge og overflatebehandling på modellen som på originalen. Noen ganger må man tone det ned litt. Ett eksempel er forniklede/forkrommede deler på modeller, spesielt biler. I 1:1 er jo slike deler speilblanke, men hvis de er like blanke på små modeller ser det ofte litt rart ut.

Jeg lurer forresten på om ikke plankedekket på Ø2-vognene egentlig skal være kreosotbehandlet, eventuelt ubehandlet. På den tiden disse ble ombygget ble det ofte brukt kreosotbehandlet virke til horisontale plankedekker hvor vann kunne bli stående, eksempelvis vogngulv på flatvogner og stasjonsplattformer. På originalene kan jeg ikke huske at det er noen rester etter rødmaling, men jeg har riktignok ikke studert dem veldig nøye med dette formål. Med unntak av de få vognene som var i aktiv bruk i de aller siste årene og som i noen tilfeller fikk et strøk gulmaling er det generelt lite maling igjen på de overlevende Ø2- og Ø4-vognene.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 21:40
Interessante observasjoner angående farve-endringen ved nedskalering fra 1:1 til H0. Nå vet jeg jo også at NSB-farvene kunne variere fra malerspann til malerspann. Man var vel ikke så veldig nøye på det. Den siste brunrøde NSB-koløren var vel også forskjellig fra den tidlige.

Når jeg nå har fått den fra mitt ståsted ønskede matte brunrøde farven på vognene så gjenstår selvsagt lettere smussing som også vil øke realismen dramatisk. Men ikke for mye.

Det du sier om plankedekket på Ø2-vognen er også noe jeg vurderer på T4-vogndekket. Alt dette "treverket" skal få sin slitte trefarve og toppes med smussing.

Ellers blir det ruststriper etc. der dette er naturlig. Og selvsagt mest mulig realistisk last. Men hvert lille skritt tar tid - særlig på slutten når finishen skal legges. Noen er helt rå på dette, men litt av moroa er jo å forsøke seg frem selv.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 17:24
Ø2-vognen og T4-vognen begynner å ta ferdig form. Nå gjenstår bare lett smussing - spesielt på understellet - så går de rett i drift i vitrinehyllene.



Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 18:11
Litt plundrete å montere glass i vognen, men jeg kom da frem til et par greie løsninger. Mikro Crystal Clear fra Microscale er mitt råd til de som vil lime inn vinduer uten å ødelegge plastglasset slik superlim og annet gjør. Crystal Clear er også sterkere enn trelim.

Til sist skal jeg også ha en bitteliten dråpe Crystal Clear foran på lysfibrene slik at det får et mere jevnt glasspreg.

Motorboggien har tyske røde eiker i hjulene. Her har jeg best erfaring med Humbrol svart blank. Den fester best og kan påføres med pensel etter litt nedsliping med vannslipepapir først.

Neste skritt er understellet og chassiset. Matt rute på vogntoalettet som er blank utvendig får jeg ved å pusse ned baksiden ved hjelp av 600-papir.







Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 21:37
Litt lettere smussing, litt last og et miljø setter etter mitt skjønn prikken over i'en. Jeg bruker rett og slett litt smussepulver som jeg gnir forsiktig på med en pensel med halvklippet bust. Det pleier å hjelpe greit.




Ø2'en i ventevitrine før den settes i trafikk i rett slerke:

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 23:43
T4'ern ble riktig flott, men den fremstår med litt smussing fortsatt som relativt nyrevidert/-levert

Hva er resepten på plankedekket, som ble meget overbevisende kontra det rødbrune utgangspunktet?

Ø2 vet jeg er en større utfordring å få rett og pen, noe jeg synes du har fått på plass. Skjemmes bittelitt av den synlige halvetsingen (antar jeg) i hele langbjelkens lengde, men har lakkering helt på høyde med T4'en. Imidlertid var nok disse vognene så rene og pene kun den første uke etter levering, for senere å bli skikkelig rustne og bulkete (vanskelig å gjennskape overbevisende; jeg har fortsatt ikke klart det!)
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 00:31
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

T4'ern ble riktig flott, men den fremstår med litt smussing fortsatt som relativt nyrevidert/-levert

Hva er resepten på plankedekket, som ble meget overbevisende kontra det rødbrune utgangspunktet?

Ø2 vet jeg er en større utfordring å få rett og pen, noe jeg synes du har fått på plass. Skjemmes bittelitt av den synlige halvetsingen (antar jeg) i hele langbjelkens lengde, men har lakkering helt på høyde med T4'en. Imidlertid var nok disse vognene så rene og pene kun den første uke etter levering, for senere å bli skikkelig rustne og bulkete (vanskelig å gjennskape overbevisende; jeg har fortsatt ikke klart det!)


Vet du - jeg ble overrasket selv. For jeg gikk bare over plankedekkene med brungrått smussepulver først med faste tak ved hjelp av en forkortet bust. Deretter gikk jeg på med svart pulver med adskillig lettere hånd og mindre pulver. Til slutt lakket jeg over med Vallejo matt klarlakk akryl for hånd med bløt pensel og kjappe, lette drag.

Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2014 at 10:27
Og da er Cmdo Type 9 satt i drift på Vitrinebanen. Hadde jeg visst at Brawa kom med sin norske plastutgave av samme modell hadde jeg vel ikke satt i gang dette prosjektet. Men pytt - det er noe eget ved messingmodeller - og gleden ved å holde på med slike prosjekter er jo selve poenget. Veien er målet.

Så er det bare å gyve videre løs på kongevognen i teak - Ao 206. Farver til teakifisering er innkjøpt og siden det er lenge siden jeg sist teakifiserte "treverket" på en slik vogn skal det bli spennende å se utfallet.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.