Diverse 2013-nyheter |
Post Reply ![]() |
Page <1 2345> |
Author | ||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvilke er det du tenker på Truls?
NMJ er de første som har greid å lage de spesiale Tollpost containerne som har bein og låser i topphjørnene. Jeg har prøvd å finne ut de ulike forskjellene på container i Norge, og det er mange, å jeg må si meg imponert over NMJ her. Det eneste jeg har funnet ut er at de hvite Linjegodscontainerne kan ha en L-logo med orange i L og ikke hvit. Jeg så to slike seinest idag på Bodø Stasjon.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Da er nyhetsmessen i gang, og her kommer de fleste gjenværende 2013-nyhetene:
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg legger merke til at to av Lgns-vognene er annonsert med samme vognnummer, men er lastet med ulike containere. Kan vel ikke være meningen at de lager samme vogn, men med forskjelig last?
|
||
![]() |
||
Terje Storjord ![]() Veteran ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Da driften begynte i 1902 var det et spent forhold mellom Sverige og Norge. Norske militære beordret Nordalsbroen bygget, jernbaneteknisk helt unødvendig, for å kunne ødelegge banen og stanse angrep fra Sverige. I den sistuasjonen ble det nok ikke etablert trafikkmønster med samtrafikk inn i begge landene. Vann ble bunkret på de fleste stasjonene på Ofotbanen, kull vet jeg ikke. At lokene snudde på riksgrensen har nok ikke med at de kom seg opp dit på "en tank", men at det var riksgrensen mellom to land med anstrengt forhold. Etter 1915 byttet man der også fordi svenskene hadde eldrift og vi ikke. |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg burde selvfølgelig ha tenkt meg at man måtte bunkre vann flere ganger på vei opp til riksgrensen, for kullbeholdningen holder generelt mye lenger enn vannbeholdningen. Et eksempel på forskjellen på vann og kullbunkring har vi på Rørosbanens første tid. Togene gikk med små tanklok av type IV og VI. De tok vann på nesten hver eneste stasjon mellom Støren og Hamar. For å få ned reisetiden for "hurtigtoget" forsøkte man med en ekstra vannvogn på noen lok av type IV ("Tryggve-klassen") og en slangeanordning fram til lokets vanntank for å kunne forbikjøre noen vannposter underveis. Etter noen år (1888) bygget de ordinære tendere til disse lokene, som da ble type IX: |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Beklager avsporingen. Denne tråden handler visst om MJ-nyheter i 2013, ikke om dampdrift i 1:1.
![]() |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 815 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
ACMEs nyheter http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/dokumente/de/ACME_2013a.pdf. Har Interfrigovognene på side 118 og 119 kjørt i Norge?
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
![]() |
||
Credit ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er primært sett lengende som er feil, Tollpost har i moderne tid bare 7.82 m lange vekselflak,(med untak av noen som går internt i Oslo som er mye kortere, kjøres ikke på tog) samme lengebruker også Posten, Bring, Schenker og om jeg husker riktig. DVS at kjølecontainereren med Tollpostlogo er riktig, men om informasjonen på hjemmesiden stemmer er ivertfall de blå Tollpostboksene for korte. De gule og grønne Tollpostboksene som har vært i drift på 2000 tallet og noe før er også 7.82m lange.. Standard lenge på boksene er esensielt for å passe med liftene på containerbilene. Grunnen til 7,82 m lenge er at en slik på bil og en slik på henger blir 15.64m og 15.65m er maks totallenge for lastbærer på vogntog i norge. Om man ser på endel av containerbilene som kjører bryggerivarer har de ofte 4 sett med containerbanker for at både 7,45 og 7,82 m lange vekselflak skal passe med liften.. |
||
Truls Rasmussen
|
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Her kommer ytterligere noen av 2013-nyhetene:
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
Roger Andre ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 23 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 120 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg kan bekrefte det Truls sier her, jeg har kjørt på Tollpost for noen år tilbake og tollpost brukte bare 25 fots containere, rifer (kjøle) containerne er ikke helt riktig de heller, det skal være en ramme rundt agrigate foran.
Men linjegods kjørte en del 24 fot med de så jeg var satt opp med 23 fot så litt kan forbedres. Edited by Roger Andre - 31 januar 2013 at 22:56 |
||
Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker |
||
![]() |
||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 815 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hobby Trades nyheter
Edited by MY1201 - 02 februar 2013 at 10:55 |
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mye nytt fra hobby trade på Nürnbergmessen 2013. Både danske, tyske og sveitsiske modeller i skalaene H0, 0 og 1. Og laserskåret byggesett av tre og papp kommer også. Men det ser ikke ut som det kommer noen flere norske modeller med det første. Kanskje erfaringene til hobby trade med det norske markedet og at NMJ kom dem i forkjøpet med leveringen og dumping av prisene på El13, gjør at danskene venter lenge før de satser på noe nytt til Norge. |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Se vi bort fra EL 13, så har vel Hobbytrade gjort det greit i Norge? Det har da kommet en god del lok, men også vogner, som jeg tror har solgt bra. Eks. DI 4, DI 6 og en haug med MZ'er. Men det er klart det blir slitsomt og operere i et marked hvor noen ødelegger for andre. Til syvende og sist, er det vi mj-kjøpere som bestemmer over det. |
||
![]() |
||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Var vell noen Graviltalok der? Baneservice bruker disse til skifting i Gøteborg og snakkes om at Cargolink skal bruke et i skifting på Alnabru. Samt MZ 1450 på Norlandsbanen, som de skal ha kjøpt fra Baneservice. Hobbytrade kan lage for det norske markedet uten å tråkke i blomsterbedet til Finn. Edited by Wickerman - 02 februar 2013 at 16:32 |
||
A matter of life and death
|
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1012 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Her er en video (med tysk tale) med nyhetene fra NMJ på Nürnbergmessen 2013. |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Her er ytterligere noen av 2013-nyhetene, og antakeligvis siste rest:
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 815 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Skala Design har da ikke lansert nyheten for 2013 enda!
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 815 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Brimalm kommer med eget svenskt sporsystem http://shop.brimalm.com/home.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=168&category_id=42.
Edited by MY1201 - 13 februar 2013 at 19:12 |
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Interessant. Ser ut som innfestingen kan ligne på gammel norsk type. Men 58,- for 230mm? |
||
![]() |
||
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 650 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dette er jo for feinsmeckere og nagletellere. Det egner seg nok best til diorama og litt spesielle steder på banen. Tror ikke mange vil legge 50 meter av dette sporet. Men det ser jamen flott ut!
"Sliprarna av äkta furu levereras naturella."
|
||
![]() |
||
Skjalg ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 03 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 38 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
NSB STARTSETT MED Di3 m.LYD+PERSONVOGNER
![]() http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt.php?selected_id=22428 Edit: URL hadde endret seg. Edited by Skjalg - 28 februar 2013 at 11:11 |
||
_Skjalg
|
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Urk! Jeg antar at vognene er Märklins ommalte tyske vogner merket som NSB B1 og F1, selv om de har brukt feil type tyske vogner som utgangspunkt. Spesielt reisegodsvogna (F1/Fo) er ille, med blant annet feil antall og plassering av vinduer. De mest synlige feilene på passasjervognene (B1/Bo3g) er at et av vinduene nær midten skal være noe smalere, og at lukene (?) på taket er har en annen utforming. Begge vogntypene ble dessuten betydelig ombygget rundt 1970, med bl.a. andre boggier, norske dører og avblendede ytre dørpar på B1/Bo3g. (Reisegodsdørene tror jeg ble byttet allerede på 50-tallet.) Siden Di 3 fikk fjernet høyre-dørene på slutten av 60-tallet, noe som ikke er gjort på Märklins modell, håper jeg Märklin/Amundsen i det minste denne gangen kan gi vognene litra og merking som de hadde før 1970, dvs. Fo og Bo3g, med en ekstra tynn gul stripe nede på siden på Bo3g. Märklin har også fått en del pepper for at deres Di 3 er utdatert og unøyaktig, men dette er bagateller i forhold til vognene. Til potensielle kunder som vil kjøre etter norsk forbilde, men foretrekker 3-skinne-system, minner jeg om at både NMJ og Roco har AC-utgaver av sine norske lok-modeller, og at NMJ har langt bedre modeller av norske vogner enn Märklins omlakkerte tyske vogner. Om man absolutt skal ha passasjertog etter norsk forbilde med mest mulig Märklin, så bruk heller deres El 18, med vogner fra NMJ (B3- eller B7-serien). Edited by TorsteinS - 15 februar 2013 at 01:59 |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nå spørs det vel om et startsett retter seg mot og er attraktiv for MJ-ere som er blitt bevisst på forbildetrohet mht til både detaljkorrekthet og norskhet.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
2013 nyhetene er lagt ut på SkalaDesign
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg håper i det minste at noen av de som vurderer å bla opp nesten fire tusen for et startsett, tar seg bryet med å google litt for å finne ut hva de egentlig får for pengene. Treffer de denne diskusjonen, kan det være et lite håp om at de blir litt mer bevisste, og blir oppmerksomme på at ikke alt som utgis som norske vognmodeller, egentlig er det.
|
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Enhver modelljernbanekonstruksjon handler om å inngå kompromisser i større eller mindre grad. Siden jernbaner er ganske tynne, lange saker som opptar ganske mye areal på ekspedisjonssteder o.l. er det få som egentlig har plass til å lage dem kompromissløst i modell. En annen side av samme sak er jo tid og budsjett til å konstruere noe slikt. Poenget må være at de kompromissene man gjør må virke troverdige. Med andre ord; Det spiller ingen rolle om det rullende materiellet man har er en 100% korrekt gjengivelse av virkeligheten, dersom det går i en sirkel i 'Plywood Valley', det blir fremdeles ikke mer realistisk enn om vognene man bruker mangler én ventilator på taket om man benytter dem i en korrekt og nedskalert gjengivelse av virkeligheten.
Når jeg ser startsettet fra Amundsen ser jeg primært en Di3, B1 og F1, og er fornøyd med at det faktisk kommer norske startsett. Det er kanskje det som skal til for å fenge den neste, og ganske sikkert tynnere, generasjon av mj'ere her til lands.
Men dette er egentlig en tråd om årets mj-nyheter, realistiske nok eller ei, så her er ytterligere noen:
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
protter ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 24 juni 2009 Location: Germany Status: Offline Points: 9 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Linken til NMJ-Katalog 2013
http://www.banen.dk/Katalog-LoRes_2013.pdf Linken er fra den danke siden http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/generelt/nmj-nyheder-2013 Lukke til! |
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Takk for linken! I følge katalogen ser det ut til at NMJ fortsatt har planer om DF37 og F3-5 i Topline/H0, til tross for hva som har blitt sagt og skrevet om at det er begrenset hvor mange varianter støpeformene for B3-serien tåler. Ellers ser jeg at NMJ ikke lenger har noen FR7 i "nydesign" (rødt/sort) i sortimentet, slik at man må ty til bruktmarkedet for å få en gyldig B7-stamme i "nydesign". For AB7-1 24701, der det på modellen er brukt "gammeldesignrødbrun" i stedet for "nydesignrød", står det fortsatt "den opprinnelige rødbrune og sorte designen", selv om dette sannsynligvis er sprøyt, jfr. denne diskusjonen: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=innlegg&innl=118237&rom=24 Diskusjonen i linken ovenfor utelukker vel strengt tatt ikke at en enkeltstående vogn som 24701 kan ha blitt lakkert rødbrun ved en feil, men om NMJ faktisk mener at det gjelder de 20 første vognene i serien, slik "Mikke" skriver, tror jeg de er på bærtur. |
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 2345> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |