Print Page | Close Window

Diverse 2013-nyheter

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7377
Printed Date: 03 mai 2024 at 20:02
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Diverse 2013-nyheter
Posted By: Roger
Subject: Diverse 2013-nyheter
Date Posted: 21 desember 2012 at 01:10
Hei!
 
Jeg lager en ny tråd her hvor dere kan poste 2013-nyhetene fortløpende etterhvert som de dukker opp. Foreløpige 2013-nyheter er:
  • http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?n" rel="nofollow - Fleischmann
  • http://www.hornby.com/shop/2013-range/" rel="nofollow - Hornby
  • http://www.humbrol.com/new-for-2013/" rel="nofollow - Humbrol
  • http://www.airfix.com/airfix-products/new-for-2013/" rel="nofollow - Airfix

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”



Replies:
Posted By: Roger
Date Posted: 02 januar 2013 at 14:52
Hei!
 
Her følger noen nyheter fra Piko. Morsomt med CargoLink-lokomotiv i H0:
 
  • http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=361" rel="nofollow - H0-nyheter
  • http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=359" rel="nofollow - N-nyheter
  • http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=360" rel="nofollow - G-nyheter
  • http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=358" rel="nofollow - TT-nyheter

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 02 januar 2013 at 14:56
Hei!
 
Plastbyggesett-prudusenten http://www.modellversium.de/kit/artikel.php?id=8414" rel="nofollow - Revell har også noen nyheter i år, enten om man bruker produktene som tilbehør i diverse (mj-) skalaer, eller som statiske modeller (plastlokomotiv i 1:87).
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 08 januar 2013 at 07:27
Hei!
 
Her følger ytterligere noen Hornby-nyheter; Denne gang fra 'International'-sortimentet:
 
  • http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=362" rel="nofollow - Arnold
  • http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=363" rel="nofollow - Rivarossi

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 januar 2013 at 11:52
ESU kommer til høsten med en CargoNet utgave av CD66!
Den blir sikkert interessant for oss her hjemme!
Håper bare på at de har med de typisk norske detaljer!
 
31053 Diesel loco, H0, C66 Cargo Net 66404, grey, EP VI, Sound+Smoke, AC/DC Q3/13


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 januar 2013 at 12:06
Her er noen nyheter på traktorfronten som kanskje kan interessere?
En MF-traktor var vel ganske vanlig her hjemme?
Ellers en aldeles nydelig liten Borgward-bus. - Slike gikk det mange av her hjemme - men gikk det noen Borgward, mon tro?
 
http://www.npe-modellbau.de/images/stories/downloads/NPE-Katalog%20mit%20Neuheiten-2013.pdf" rel="nofollow - http://www.npe-modellbau.de/images/stories/downloads/NPE-Katalog%20mit%20Neuheiten-2013.pdf


Posted By: Roger
Date Posted: 14 januar 2013 at 19:52
Hei!
 
Jeg registrerer at Dm3 og El.12 fra Roco har fått egen tråd i dette forum. Det artige er jo at disse lokomotovene i år kommer i H0 i AC og DC fra Märklin og Trix respektive, med dertilhørende malmvogner. De blir sikkert rimelig masive i metallutførelse. Her kan man se de øvrige Märklin og Trox nyhetene:
 
  • http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=366" rel="nofollow - Märklin
  • http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=365" rel="nofollow - Trix

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 14 januar 2013 at 20:15
Märklin kommer med El10, denne gang i rødbrun: http://www.maerklin.de/de/produkte/detailsh0.html?page=2&perpage=10&level1=27&level2=3730&newprod=1&art_nr=36334&era=0&gaugechoice=2&groupchoice=0&subgroupchoice=0&backlink=%2Fwww.maerklin.de%2Fde%2Fprodukte%2Fspur_h0%2Fneuheiten.html" rel="nofollow - http://www.maerklin.de/de/produkte/detailsh0.html?page=2&perpage=10&level1=27&level2=3730&newprod=1&art_nr=36334&era=0&gaugechoice=2&groupchoice=0&subgroupchoice=0&backlink=%2Fwww.maerklin.de%2Fde%2Fprodukte%2Fspur_h0%2Fneuheiten.html

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Roger
Date Posted: 14 januar 2013 at 20:26
Hei!
 
De er jo allerede postet andre steder i dette forumet, men jeg linker dem hit slik at vi kan bygge en komplett tråd med 2013-nyheter:
 
  • http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=351" rel="nofollow - Roco
  • http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=364" rel="nofollow - LGB

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 15 januar 2013 at 02:39

Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Märklin kommer med El10, denne gang i rødbrun: [...]

Det er gledelig at Märklin har fått med seg at rekkverkene ved stigtrinnene i endene skal være av en annen utforming på den rødbrune utgaven enn det var på den grønne. De gule varselstripene på disse rekkverkene og stigtrinnene ser ut til å mangle - det er kankje vrient å få til? Strengt tatt burde stigtrinnene også vært endret noe - de ble i likhet med rekkverkene byttet/modifisert på slutten eller midten av 60-tallet.

Noe som budre være overkommelig å fikse, er å fjerne det ene høyspent-symbolet. Det skal bare være ett på den siden som vises i bildet av modellen. På motsatt side skal det være to. Om det skulle være for sent for Märklin-utgaven, kan de kanskje ordne det til Trix-utgaven?

I beskrivelsen står det "Betriebszustand Ende 1960er/Anfang 1970er Jahre". Om jeg tolker billedteksten i linken under rett, var det neppe noen El 10 som var malt rødbrune før i 1970? (Jeg ser bort fra at de kan ha hatt en rødbrun farge før de ble grønne - da var ikke rekkverkene endret.) Link:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=17058" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=17058




Posted By: jonas_sth
Date Posted: 15 januar 2013 at 10:09
Undrar om det inte blir ett grönt Nohab Di3 och nya B1 vagnar som export modell

Står framför El12 på samma spår....

http://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=40405.0;attach=35637;image" rel="nofollow - Bild 1

http://static2.swp.de/storage/scl/import/swp-beta-import/goeppingen/lokales/goeppingen/print/1020177_m0mst1w600h392q90v5639_swp-6676928_20130114_4C_01KROKO_X619066740X.jpg?version=1358141417" rel="nofollow - Bild 2

-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: Roger
Date Posted: 15 januar 2013 at 10:54
Hei!
 
Originally posted by jonas_sth jonas_sth wrote:

Undrar om det inte blir ett grönt Nohab Di3 och nya B1 vagnar som export modell
 
Ja, og ikke bare B1. På bilde 1, ser det jammen ut som om det er en (for lengst utgått) F1 som står nærmest den grønne Di3'en.
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 januar 2013 at 11:10
Av en eller annen årsak kommer ikke de 2 utgavene av El10 i Trix-utførelse for 2-skinnedrift.
- Er årsaken til det at forrige utgave av Trix-varianten var temmelig tungsolgt på Kontinentet, slik at restpartiet ble solgt til dumpingpris?
 
- Ellers må Märklin gjerne komme med en ny Di3 - dersom de lager en ny og mer tidsmessig støpeform!
Trolig venter de med dette til seinere? 3 lok samme år for Norge, er trolig mer enn markedet tar unna?


Posted By: MJ
Date Posted: 15 januar 2013 at 17:48
Nürnberg-messen er ikke langt unna, og jeg tipper at Finn Moe & co denne gangen har følgende nyheter for nostalgikere:
 
Topline:      El 14 (Evnt. El 11 av salgstaktiske hensyn)
 
Superline:  Damper Type 21 (Evnt. Type 30 der produksjonsgrunnlaget jo foreligger)
                  Grusvogn type Ø2
                  Kjølevogn type H3
 
14-maskinen går vel fortsatt og det gir økt salg i seg selv. Gamle Lima har en grei lok-kåpe for selvbygger-detaljering, men trenger avløsning nå. Motorer fra SG Modellbau er dessuten dyre, og tiden er moden for en Topline-variant av 14-maskinen fra Superline, som også hadde en del barnesykdommer. Elver'n er annonsert fra HobbyTrade, og derfor kan det jo hende at NMJ vil komme i forkjøpet atter en gang. Håper imidlertid ikke at dette vil gå ut over kvaliteten, slik de første 13-maskinene bar bud om.
 
 
Med en 21-maskin ved siden av de eksisterende modellene av 15, 18,  26, 30,  31, 32 og 49 fra NMJ og 24 fra Brimalm har du dekket det viktigste av norsk mellomkrigs- og etterkrigs damphistorie når du dessuten supplerer med 61 og 63. Mission complete!
 
Vi mangler helt klart en liten damp-skiftemaskin, men må nok foreløpig greie oss med Tigerlien fra Liliput som til nød kan illudere 25/43-maskinene. Har forstått det dithen at det koster like mye å utvikle en liten maskin som en stor, men at folk kanskje psykologisk ikke helt tar inn over seg dette og er villige til å betale like mye for en liten som en stor damper. Dessuten står det vel også litt på trekk-kraften i H0.
 
Den nye Superline-serien med godsvogner tror jeg ble en kjempesuksess. Et par høvdinger for så filigrane og flotte vogner skremmer ikke. Derfor tror jeg kjølevogner fra midt i perioden for slike - H3 - gjerne med varianter med påskriften Frische Fische aus Norwegen - vil treffe midt i blinken. Med og uten hus for bremseren. Grusvogner av typen Ø2 eller nyere er også et lenge savnet materiell. Greit å kjøre pukk og grus med flatvogner med lave lemmer, men med Ø2 får vi jo the real thing.
 
Andre har kanskje flere tips? Og jeg har selvsagt ikke tatt med nyere skinnehermetikk eller Finns nye vekstmarked - Sverige.
 
PS! I sin tid snakket Finn Moe om en plast El 5'er, men dette har han vel puttet i arkivet?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 17 januar 2013 at 16:35
Fleischmann kommer med et par norske vogner i N-skala!
- Ellers en link til 2013-nyhetene:
http://www.fleischmann.de/index.php?id=835" rel="nofollow - http://www.fleischmann.de/index.php?id=835


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 17 januar 2013 at 17:19

 I tråden "ENDELIG - EL 12!" var richardvoorhaven så vennlig å poste en link til Rocos nyhetskatalog i PDF-utgave:

http://www.roco.cc/index.php?id=846" rel="nofollow - http://www.roco.cc/index.php?id=846

Greit for de av oss som hater den Flash-baserte jævelskapen til bl.a. lokshop.de.

Høydepunkter for de som er ute etter norske og svenske modeller:

S. 52: NSB El 12. (Jfr. diskusjon i annen tråd.)

S. 54-56: SJ DM og Rc6, LKAB IORE.

S. 58-59: Denne sveitsiske snøplogen er påfallende lik NSBs/Jernvaneverkets DiR3. Av forskjellene jeg kan se, er ventilasjonsgitterne på det jeg antar er motorrommet, og stigene til taket, jfr. bildene i NJKs materielldatabase. Her kan det godt ha skjedd noen ombygginger i årenes løp. Dette burde vel være en god kandidat for fornorsking?

S. 86: NSBs teakvogner er tilbake! Riktignok ser det (foreløpig?) ut til at sittevognene kun kommer med tønnetak og sovevognen kun med takoppbygning.

S. 90: Svenske passasjervogner.

S. 116: Norsk kjølevogn + 2-akslet tankvogn. Den første var vel en av de tyske vognene som ble overtatt etter krigen? Er det noen som vet noe om forbildet til tankvognen?

S. 117: NSBs bunntømmingsvogner (sett med 2) er tilbake. Har vognene fått nye nummer? Utenlandske piggybackvogner med norske containere/trailere.

S. 124-126: Svenske godsvogner, inkl. to sett med malmvogner.

Vedrørende spesialutgaven av Dm (s. 54) så skjønner jeg ikke helt vitsen - betaler man fire ganger så mye for å få en skinnestubb, en sokkel og en koffert på kjøpet?

Edit: Vedrørende "skinnestubben", så er visst dette en form for tredemølle eller rullende fortau, av Roco kalt smartRail, slik at loket kan kjøre uten å flytte på seg. Billig var det ikke, uansett! Om man kombinerte dette konseptet med en LCD-skjerm som viste et bevegelig landskap, kunne det blitt interessant for et "anlegg" på svært liten plass.



Posted By: Stian
Date Posted: 17 januar 2013 at 17:48
oisann! blir dyrt dette her! mangler bare å se hva nmj kommer med nå!

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 17 januar 2013 at 17:58
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Fleischmann kommer med et par norske vogner i N-skala! 
- Ellers en link til 2013-nyhetene:
http://www.fleischmann.de/index.php?id=835" rel="nofollow - http://www.fleischmann.de/index.php?id=835
Dette er er to piggybackvogner der trailerne er norske (hhv. Bring og Nor-Cargo, s. 76) - men hva med selve vognene? Uansett en positiv nyhet - norske modeller fra "Kjøttmannen" har det vært svært få av. Det er også et par svenske piggybackvogner på den neste siden.

De kommer også med BR52 med badekartender og røykskjermer i N-skala, se s. 46 + 48. Er det håp om en norsk utgave etterhvert? Den tyske utgaven ser til og med til å være uten skapet rett foran førerhuset, i underkant av kjelen, så denne burde være et bedre utgangspunkt for type 63 enn enkelte andre modeller av BR52.




Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 17 januar 2013 at 18:18
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

 I tråden "ENDELIG - EL 12!" var richardvoorhaven så vennlig å poste en link til Rocos nyhetskatalog i PDF-utgave:

http://www.roco.cc/index.php?id=846" rel="nofollow - http://www.roco.cc/index.php?id=846


S. 124-126: Svenske godsvogner, inkl. to sett med malmvogner.


Ikke bare malmvogner - på s. 26 er det bilde av en Sdggmrs(s) - av en type som ser ut til å kunne konverteres til den mest typiske norske godsvogn av moderne type, den som CargoNet benytter. Det er i så fall en stor og god nyhet! 



Posted By: Svein
Date Posted: 17 januar 2013 at 18:35
Bare for og kommenteer Torstein S.
 
 
Hvis du ser på siden med teakvogner så er det 2 varenummere på kupevognen,
dt vil si at jeg regner med at de kommer med en av hver taktype.
 


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 17 januar 2013 at 18:51
Originally posted by Svein Svein wrote:

Hvis du ser på siden med teakvogner så er det 2 varenummere på kupevognen,
dt vil si at jeg regner med at de kommer med en av hver taktype.
Joda, det var en grunn til at jeg brukte flertall om sittevognene og entall om sovevognen. Men for den andre sittevognen står det kun (oversatt) "vogn med endret driftsnummer", og ikke noe om at taket er annerledes. Jeg håper likevel at du har rett, eller at Roco kommer med flere varianter enn i nyhetskatalogen.

Jeg håper også at de legger ved takventilene løse denne gangen, siden plasseringen ikke stemmer. 


Posted By: Laurenz
Date Posted: 17 januar 2013 at 19:35
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

S. 58-59: Denne sveitsiske snøplogen er påfallende lik NSBs/Jernvaneverkets DiR3. Av forskjellene jeg kan se, er ventilasjonsgitterne på det jeg antar er motorrommet, og stigene til taket, jfr. bildene i NJKs materielldatabase. Her kan det godt ha skjedd noen ombygginger i årenes løp. Dette burde vel være en god kandidat for fornorsking?

Åiåiåi, slikt har jeg ventet lenge på. Jeg har som deg tatt en raskt titt og den ser utrolig likt ut. På modellen ser det også ut til å være en slags plattform oppå plogen som ikke NSB/JBV har på sin. 

Jeg tror disse tingene kan fikses forholdsvis enkelt og da er det for min del bra nok til fremstå som norsk.



Posted By: TorsteinS
Date Posted: 17 januar 2013 at 19:47

Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Jeg tror disse tingene kan fikses forholdsvis enkelt [...]

Kanskje Skala Design eller Scandinavian Miniatures etterhvert kommer med dekaler og detaljer for ombygging?

... om nå ikke Roco kommer med en norsk utgave til neste år, da.



Posted By: hakhe
Date Posted: 17 januar 2013 at 21:06
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Ikke bare malmvogner - på s. 26 er det bilde av en Sdggmrs(s) - av en type som ser ut til å kunne konverteres til den mest typiske norske godsvogn av moderne type, den som CargoNet benytter. Det er i så fall en stor og god nyhet! 


Dette liker man. Er en vogn som har vært savnet, var flere utgaver for forskjellige selskap. Man kan håpe på en CN variant etterhvert kanskje?


-------------
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 18 januar 2013 at 02:25
Originally posted by hakhe hakhe wrote:

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Ikke bare malmvogner - på s. 26 er det bilde av en Sdggmrs(s) - av en type som ser ut til å kunne konverteres til den mest typiske norske godsvogn av moderne type, den som CargoNet benytter. Det er i så fall en stor og god nyhet! 


Dette liker man. Er en vogn som har vært savnet, var flere utgaver for forskjellige selskap. Man kan håpe på en CN variant etterhvert kanskje?


Nært, men ikke helt. På side 117 vises en Sdggmrs utleid fra AAE til Cargonet. Personlig håper jeg på en tilsvarende vogn utleid fra AAE til Cargolink Tongue


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 18 januar 2013 at 02:26
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Vedrørende spesialutgaven av Dm (s. 54) så skjønner jeg ikke helt vitsen - betaler man fire ganger så mye for å få en skinnestubb, en sokkel og en koffert på kjøpet?

Edit: Vedrørende "skinnestubben", så er visst dette en form for tredemølle eller rullende fortau, av Roco kalt smartRail, slik at loket kan kjøre uten å flytte på seg. Billig var det ikke, uansett! Om man kombinerte dette konseptet med en LCD-skjerm som viste et bevegelig landskap, kunne det blitt interessant for et "anlegg" på svært liten plass.



Det er inkludert en innebygd Z21 digitalsentral i sokkelen . . . .


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Roger
Date Posted: 18 januar 2013 at 22:13
Hei!
 
Her er http://www.bemo-modellbahn.de/aktuelles/news/neuheiten-2013.html" rel="nofollow - Bemo sine 2013-nyheter.
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 18 januar 2013 at 23:01
Hei!
 
Her er ytterligere noen 2013-nyheter:
 
  • http://www.heris-modelleisenbahn.de/pdf/neuigkeiten-2013.pdf" rel="nofollow - Heris
  • http://www.makette.de/makette/neuheiten/MAKETTE_neuheitenprospekt2013-komplett.pdf" rel="nofollow - Makette
  • http://www.eyro.ch/downloads/news12/sws_traxx3.pdf" rel="nofollow - Saechsiche Waggonfabrik

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 19 januar 2013 at 05:37
Hei!
 
Her er ytterligere noen av 2013-nyhetene:
 
  • http://www.epokemodeller.dk/togmodeller/EpokeModeller%20news%202013.pdf" rel="nofollow - Epoke Modeller
  • http://www.rietze.de/download/neuheiten/RIETZE_Neuheiten_04-06.2013-font.pdf" rel="nofollow - Reitze

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Wickerman
Date Posted: 19 januar 2013 at 11:15
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Originally posted by hakhe hakhe wrote:

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Ikke bare malmvogner - på s. 26 er det bilde av en Sdggmrs(s) - av en type som ser ut til å kunne konverteres til den mest typiske norske godsvogn av moderne type, den som CargoNet benytter. Det er i så fall en stor og god nyhet! 


Dette liker man. Er en vogn som har vært savnet, var flere utgaver for forskjellige selskap. Man kan håpe på en CN variant etterhvert kanskje?


Nært, men ikke helt. På side 117 vises en Sdggmrs utleid fra AAE til Cargonet. Personlig håper jeg på en tilsvarende vogn utleid fra AAE til Cargolink Tongue
Og Heris kommer med tømmervognene til hector Rail, tru om det er de samme som ble brukt av Ofotbanen/Peterson/Cargolink?.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Roger
Date Posted: 20 januar 2013 at 21:47
Hei!
  • http://www.mbla.de/download/firmen-prospekte/ls-models/LS-Models%20Katalog%202012-13.pdf" rel="nofollow - LS Models


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: E L K
Date Posted: 21 januar 2013 at 20:47
er det bare NMJ som klarer å vente til den store messen i feb ?


Posted By: Roger
Date Posted: 21 januar 2013 at 21:09
Hei!
 
Ja, det kan virke sånn.
- Og dessverre kan man kanskje si, for det virker som det har blitt langt vanligere enn tidligere å "lekke" nyhetene sine (i god tid) før messa i Nürnberg. Av denne grunn har Nürnberg-messa mistet litt av verdien i forhold til å være "nyhets-messe".
Her er foressten dagens 2013-nyheter:
 
  • http://www.stadtimmodell.de/index.php?category_id=72&page=shop.browse&limit=50&limitstart=0&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=58" rel="nofollow - Stadt im modell
  • http://blog.modellbahnshop-sebnitz.de/2013/01/18/h0-neuheit-2013-von-modelltec/" rel="nofollow - Modelltec

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 22 januar 2013 at 02:59
Hei!
 
http://www.weinert-modellbau.de/images/stories/pdf/2013er-neuheiten-web.pdf" rel="nofollow - Her er 2013-nyhetene til Weinert.
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 23 januar 2013 at 07:47
Hei!
 
To grener fra "samme" firma:
 
  • http://store.lokshop.de/new_items_flip.php?nx=382" rel="nofollow - Viessmann
  • http://catalog.lokshop.de/KIB/NH_KIB_2013_02.pdf" rel="nofollow - Kibri

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 28 januar 2013 at 11:45
Hei!

Når man tar seg en ukes (turnus-) fri fra jobb og nett, er det mange nyheter som har blitt presentert i mellomtiden. Det som er litt rart i år er at mange har blitt offentliggjort, så har linkene deretter blitt gjort innaktive, for deretter å bli "lansert" på ny igjen. Her følger ihvertfall en liten oppdatering på 2013.nyhetene:
  • http://www.busch-model.com/download/prospekte/2013/2013-news.pdf" rel="nofollow - Busch
  • http://www.busch-model.com/download/prospekte/2013/2013-feldbahn.pdf" rel="nofollow - Busch Feldbahn
  • http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/modellbahnshop/download/Auhagen-Neuheiten-2013.pdf" rel="nofollow - Auhagen
  • http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/modellbahnshop/download/Ladegueter-Bauer-Neuheiten-2013.pdf" rel="nofollow - Bauer Ladegüter
  • http://www.brekina.de/fileadmin/DATEIEN/BILDER/Prospekte/2013/Messe_2013/BREKINA_Messe_2013%2BPreis_low_res_A3.pdf" rel="nofollow - Brekina
  • http://www.modellbahnwerkstatt.com/index_htm_files/Dolischo%202013.pdf" rel="nofollow - Dolischo
  • http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2013/52932_ESU-Lokomotiven_Katalog_2013_ESU_KG_DE_eBook.pdf" rel="nofollow - ESU Lok
  • http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2013/52930_Produktuebersicht_2013_ESU-KG_DE_eBook.pdf" rel="nofollow - ESU Tilbehør
  • http://www.jaegerndorfer.at/images/stories/pdf/prospekt_jc_2013-01.pdf" rel="nofollow - Jägerndorfer
  • http://catalog.lokshop.de/LEN/Neuheitenprospekt_Digital_Plus_2013.pdf" rel="nofollow - Lenz
  • http://www.modellbau-veit.de/neuheiten/index.php" rel="nofollow - MVT
  • http://neuigkeiten.modellbahn-schildhauer.de/document_loader.php/document/14281_pmt-flyer-2013_V5.pdf/a09b2423890cf051581608928d17dae1" rel="nofollow - PMT
  • http://www.tillig.com/deutsch/downloads/2013-H0.pdf" rel="nofollow - Tillig H0
  • http://www.tillig.com/deutsch/downloads/2013-TT.pdf" rel="nofollow - Tillig TT
  • http://www.menzels-lokschuppen.de/typo3/fileadmin/user_upload/images/Herpa_2012/HER_13_05-06_Cars.pdf" rel="nofollow - Herpa 05-06
  • http://www.nexusboard.net/outbound/?www.schmalspur-europa.at/Aktion%20Neuheitenferro2012-12.pdf" rel="nofollow - FerroTrain
  • http://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Blaetterkatalog_2013/DE_HTML/files/assets/common/downloads/publication.pdf" rel="nofollow - Brawa
  • http://www.nexusboard.net/outbound/?www.halling.at/themes/topnavi/index.php?id=12" rel="nofollow - Halling
  • http://www.nexusboard.net/outbound/?www.modellbahnbau-reinhardt.de/modellbahnbau-reinhardt_011.htm" rel="nofollow - ModellbauReinhard



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Småen
Date Posted: 28 januar 2013 at 19:31
Og her er NMJ sine nyheter;
shop.nmj.no/index.php?cPath=603_461&osCsid=61df89a89a6cbbf828bb515cec8bb4c9
(Skriver dette med telefonen, så det er litt vanskelig å lage skikkelig link. )


Posted By: VA
Date Posted: 28 januar 2013 at 19:52


-------------
MVH

VA


Posted By: Småen
Date Posted: 28 januar 2013 at 21:11
X1 og X2 er svenske motorvognsett. Begge har vært brukt av NSB.


Posted By: VA
Date Posted: 28 januar 2013 at 21:36
De hadde veldig mye svenskt på programmet. Større marked der. Litt overraskende at det ikke kommer noen El11. Ser ingen Superline i H0. De har mye usolgt her.

-------------
MVH

VA


Posted By: Småen
Date Posted: 28 januar 2013 at 21:41
Helt enig det var mye svenskt.
Håper på en "overaskelse" med type 72


Posted By: Svein
Date Posted: 28 januar 2013 at 21:49
X1 og X2 har ingenting med svenske motorvogner og gjøre, dette er de 2 nyhetene
som kommer i topline på onsdag, hva som kommer er alltid spennende.
Om det er ett lokomotiv eller vogner???


Posted By: Småen
Date Posted: 28 januar 2013 at 22:00
Originally posted by Svein Svein wrote:

X1 og X2 har ingenting med svenske motorvogner og gjøre, dette er de 2 nyhetene
som kommer i topline på onsdag, hva som kommer er alltid spennende.

Om det er ett lokomotiv eller vogner???


X1: http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=314
X2: http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=317


Posted By: Laurenz
Date Posted: 28 januar 2013 at 22:29
Nyhetene til NMJ blir presentert på onsdag. Det er ikke svenske motorvogner. De har kun avholdt plass i menyen. Det er X som i Mr. X.


Posted By: N-oldus
Date Posted: 28 januar 2013 at 23:04
Jeg drister meg til å tippe noe som har sammenheng med en av landets flotteste toglinjer :-) Vi får se på onsdag.

-------------
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."


Posted By: Wickerman
Date Posted: 28 januar 2013 at 23:27
Originally posted by Småen Småen wrote:

Og her er NMJ sine nyheter;
shop.nmj.no/index.php?cPath=603_461&osCsid=61df89a89a6cbbf828bb515cec8bb4c9
(Skriver dette med telefonen, så det er litt vanskelig å lage skikkelig link. )
 
Ser feks NSB BF15 har blitt 2014 nyhet. Da er det mulighet for andre produsenter å komme med den i år :)


-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 28 januar 2013 at 23:29
Originally posted by Småen Småen wrote:

Helt enig det var mye svenskt.
Håper på en "overaskelse" med type 72
69 og så kommer vell muligens 71 flytoget også. Trur ikke NMJ tar med denne i går. Pluss at man gjerne vill selge ut type 73.

-------------
A matter of life and death


Posted By: MY1201
Date Posted: 29 januar 2013 at 15:17
Originally posted by Småen Småen wrote:

Og her er NMJ sine nyheter;
shop.nmj.no/index.php?cPath=603_461&osCsid=61df89a89a6cbbf828bb515cec8bb4c9
(Skriver dette med telefonen, så det er litt vanskelig å lage skikkelig link. )

Er ikke dette bare nyhetene for 2012, men med bilder av modellen og ikke forbildet?


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Roger
Date Posted: 29 januar 2013 at 22:46
Hei!
 
Her er 2013-nyhetene til Lemke:
  • http://catalog.lokshop.de/LEK/kato_hobbytrain_nh_2013.pdf" rel="nofollow - Kato Hobbytrain
  • http://catalog.lokshop.de/LEK/minis_nh_2013.pdf" rel="nofollow - Minis
  • http://catalog.lokshop.de/LEK/mehano_lemke_nh_2013.pdf" rel="nofollow - Mehano
  • http://catalog.lokshop.de/LEK/jc_seilbahnen_nh_2013.pdf" rel="nofollow - JC Collection

I morgen begynner messen i Nürnberg, så da kommer vel nyhetene som ennå ikke er presentert her, fortløpende.

 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 29 januar 2013 at 23:06
Hei!
 
Her er ytterligere noen få av 2013-nyhetene:
 
  • http://www.km-1.de/Neuheiten_Spielwarenmesse2013_HP.pdf" rel="nofollow - KM1
  • http://www.schuco.de/de/modelle/neuheiten_i_2013/edition_187/" rel="nofollow - Schuco

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 30 januar 2013 at 00:20
Hei!
 
Mange norske byggninger til ett komplett stasjonsmiljø fra http://norskemodeller.no/wp-content/uploads/sites/3/2013/01/sokna-infofolder.pdf" rel="nofollow - Norske Modeller (!)
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 30 januar 2013 at 02:10
Hei!
 
http://catalog.lokshop.de/UHL/Neuheiten_2013.pdf" rel="nofollow - Uhlenbrock 2013-nyheter
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 30 januar 2013 at 04:39
Hei!
 
Her er noen til:
 
  • http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anleitungen/novelty-information_2013_de.pdf" rel="nofollow - Littfinski
  • http://www.busch-model.com/download/prospekte/2013/2013-mth.pdf" rel="nofollow - MTH
  • http://www.exacttrain.eu/" rel="nofollow - Exact-Train
  • http://muellers-bruchbuden.de/baus%C3%A4tze-h0/" rel="nofollow - Müllers Bruchboden

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 30 januar 2013 at 04:52
Hei!
 
http://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/_blaetterkatalog/epaper-FALLER_Neuheiten_2013/index.html" rel="nofollow - Her er Faller sine 2013-nyheter. Kanskje ikke like mange som tidligere år, men spennende med nytt inovativt bilstyringssystem i H0. I Fallers sortiment inngor også Pola G, og http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.466/agid.1482/ecm.ag/POLA-G.html" rel="nofollow - her er 2013-nyhetene.
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 30 januar 2013 at 05:29
Hei!
 
Det er tydeligvis mange som presenterer sine nyheter i 'natt' før messen åpner litt senere på morgenen:
 
  • http://vollmer-online.de/en/novelties/index.html" rel="nofollow - Vollmer

Følgende er egentlig ingen 'mj-nyheter', men på grunn av sammenlignbare skalaer til mj, kan det jo hende at noen kanskje finner egnet tilbehør i disse øvrige modellnyhetene:

  • http://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/allgemeines/Hasegawa_Neu_2013.pdf" rel="nofollow - Hasegawa
  • http://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/allgemeines/Trumpeter_Neu_2013.pdf" rel="nofollow - Trumpeter
  • http://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/allgemeines/EasyModel_Neu_2013.pdf" rel="nofollow - Easy Model
  • http://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/allgemeines/AMT_MPC_Neu_2013.pdf" rel="nofollow - AMT
  • http://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/allgemeines/HAET_Neu_2013.pdf" rel="nofollow - Hät

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 30 januar 2013 at 05:41
Hei!
 
I følge Facebook finner man alle 2013-nyhetene til NMJ på http://shop.nmj.no/advanced_search_result.php?keywords=nmj&categories_id=603&inc_subcat=1&manufacturers_id=2&sort=3a&page=1&osCsid=435868329ed755a8fd7bd27591a06789" rel="nofollow - denne link , men på samme nettside figurerer også bildet under, noe som kan indikere ytterligere nyheter:
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 30 januar 2013 at 06:53
Hei!
 
Noch oppdaterer ikke hjemmesiden sin før litt senere i dag, men har lagt ut en Youtubevideo med ett diorama med 2013-nyhetene på:
 
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Pelle
Date Posted: 30 januar 2013 at 09:05
Ser på NMJ sine sider at BM69 er PÅ LAGER !!!
http://shop.nmj.no/product_info.php?manufacturers_id=2&products_id=5779&osCsid=435868329ed755a8fd7bd27591a06789%20http://" rel="nofollow - http://shop.nmj.no/product_info.php?manufacturers_id=2&products_id=5779&osCsid=435868329ed755a8fd7bd27591a06789

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 30 januar 2013 at 09:45
Da begynner NMJ legge ut nyhetene. Så langt er disse sluppet:
Superline:
Damplokomotiv Type 39
flere G3 vogner
 
Topline:
El11a og b
Obas B3 vogner
Mange nye varianter på containtervognen. Inkl de som er for salg vil nå Lgjs kolleksjonen være oppe i 21 ulike modeller.


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Pelle
Date Posted: 30 januar 2013 at 09:49
Og 2 nye Superline dampere... Type 29 og 39...

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 30 januar 2013 at 09:52
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Da begynner NMJ legge ut nyhetene. Så langt er disse sluppet:
Superline:

Damplokomotiv Type 39

flere G3 vogner

 

Topline:

El11a og b

Obas B3 vogner

El 11b er virkelig noe jeg skal ha! En grønn, nydesign og en mellomdesignvariant man kan lage en flåmsbaneversjon av passer også som et suppliment til Skala Designs flotte El 11 som forhåpentligvis snart er leveringsklar!

Etter at man så Hobbytrades El 13 bør de vel ikke lage El 11...
Ser uansett ut til at NMJ har respektert Skala Designs prosjekt ved å ikke lage El 11 i gammel design! Det vises det respekt av! Småprodusenter bidrar til å øke andelen norske modeller på markedet. Det burde ikke være konkurranse om dette. Scandinavian Miniatures hadde Type 73 på sin produktplan og hadde kommet langt i prosessen, men stoppet dette fordi noen andre kom med den først.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Ørjan
Date Posted: 30 januar 2013 at 10:01
Pelle.
 
Det står da en El.11b i gammeldesign på NMJ sine sider......
http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=603_461_608&products_id=7313&osCsid=435868329ed755a8fd7bd27591a06789" rel="nofollow - http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=603_461_608&products_id=7313&osCsid=435868329ed755a8fd7bd27591a06789


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 30 januar 2013 at 10:05
Østlandske Stenexport som Skyline modell. Det må jo være Håvards fortjeneste.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Håvard H
Date Posted: 30 januar 2013 at 10:12
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Østlandske Stenexport som Skyline modell. Det må jo være Håvards fortjeneste.


Nei, for svarte! Jeg har ingenting med den der greia å gjøre. Det er jo bare en kulisse. 80% av bygningern er jo ikke med. Ser også noen klare avvik fra forbildet. Feks har den lasterampa lite å gjøre med forbildet.

Men jeg visste at den kom, fikk et tips fra NMJ om at de hadde noe på gang.

Det jeg er mer opptatt av er at det er kommet en link til Di2 på Topline oversikten. Og det mener jeg er min fortjeneste siden jeg for tre dager siden kjøpte meg en Roco V60 med tanke på ombygging til Di2. Kanskje ikke noe glimrende sjakktrekk så tett på nyhetsslippet.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 30 januar 2013 at 10:25
Tenkte mest at det er du som har gjort Steineksporten kjent i landet. Wink

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Håvard H
Date Posted: 30 januar 2013 at 10:28
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Tenkte mest at det er du som har gjort Steineksporten kjent i landet. Wink


Tja, det kan jo være at de våkna når de så det jeg holdt på med, men de har nok hatt denne i tankene like lenge som meg. Men de hatet nok tanken på at det skulle komme et byggesett på markedet før dem!



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Pelle
Date Posted: 30 januar 2013 at 10:34
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Pelle.
 

Det står da en El.11b i gammeldesign på NMJ sine sider......

http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=603_461_608&products_id=7313&osCsid=435868329ed755a8fd7bd27591a06789" rel="nofollow - http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=603_461_608&products_id=7313&osCsid=435868329ed755a8fd7bd27591a06789

Skala Design kommer ikke med El 11b, men El 11a i gammel design. Det er den eneste utgaven NMJ ikke annonserer med (foreløpig)

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: trulss
Date Posted: 30 januar 2013 at 10:35
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Det jeg er mer opptatt av er at det er kommet en link til Di2 på Topline oversikten. Og det mener jeg er min fortjeneste siden jeg for tre dager siden kjøpte meg en Roco V60 med tanke på ombygging til Di2. Kanskje ikke noe glimrende sjakktrekk så tett på nyhetsslippet.


Det er mulig den linken ligger igjen etter forrige utgave, det er ikke så lenge siden de siste variantene ble solgt ut.


-------------
Truls Slevigen


Posted By: Håvard H
Date Posted: 30 januar 2013 at 10:41
Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Skala Design kommer ikke med El 11b, men El 11a i gammel design. Det er den eneste utgaven NMJ ikke annonserer med (foreløpig)


Jeg har stor respekt for det NMJ har fått til, men jeg tror ikke et sekund på at de vil nøle med å spenne bein for en konkurrent om de har muligheten.

Å tro at de tar hensyn til at Skaladesign har en El 11 på gang synes jeg er i overkant naivt.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Håvard H
Date Posted: 30 januar 2013 at 11:21
Originally posted by trulss trulss wrote:


Det er mulig den linken ligger igjen etter forrige utgave, det er ikke så lenge siden de siste variantene ble solgt ut.


Fantes det virkelig en Di2 ferdigmodell i TopLine? Andre jeg har spurt om dette sier at det bare var et byggesett.


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Ørjan
Date Posted: 30 januar 2013 at 11:23
Ja, den fantes.
Den var jo ikke Superline i hvitmetall. Så den var Topline.
Men du fikk den i byggesett og.


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: trulss
Date Posted: 30 januar 2013 at 11:26
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by trulss trulss wrote:


Det er mulig den linken ligger igjen etter forrige utgave, det er ikke så lenge siden de siste variantene ble solgt ut.

Fantes det virkelig en Di2 ferdigmodell i TopLine? Andre jeg har spurt om dette sier at det bare var et byggesett.


Jeg har to stk her, så ja - den fantes :)


-------------
Truls Slevigen


Posted By: Pelle
Date Posted: 30 januar 2013 at 11:53
Originally posted by trulss trulss wrote:


Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by trulss trulss wrote:


Det er mulig den linken ligger igjen etter forrige utgave, det er ikke så lenge siden de siste variantene ble solgt ut.

Fantes det virkelig en Di2 ferdigmodell i TopLine? Andre jeg har spurt om dette sier at det bare var et byggesett.


Jeg har to stk her, så ja - den fantes :)

Det var vel strengt tatt et ferdigbygget byggesett? NMJ solgte jo en haug med Di5-kåper på samme tiden så jeg antar at det var understellet til disse de brukte?

Byggesettet var jo svært enkelt og gikk fort å sette sammen, så det tok sikkert ikke så mye tid for dem å montere slike.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: trulss
Date Posted: 30 januar 2013 at 12:09
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Det var vel strengt tatt et ferdigbygget byggesett? NMJ solgte jo en haug med Di5-kåper på samme tiden så jeg antar at det var understellet til disse de brukte?

Tja, det var jo åpenbart de samme delene som ble brukt, men det spiller vel ikke så stor rolle.


-------------
Truls Slevigen


Posted By: Håvard H
Date Posted: 30 januar 2013 at 12:12
Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Det var vel strengt tatt et ferdigbygget byggesett? NMJ solgte jo en haug med Di5-kåper på samme tiden så jeg antar at det var understellet til disse de brukte?


Ok, da behøver jeg kanskje ikke skjære tenner av irritasjon av at jeg har skaffet meg et V60 understell for ombygging.

Og inntil noen kan motbevise det mener jeg at hytta til Roco sin V65 er en dead ringer for hytta på Di2 (ihvertfall noen av utgavene).

Men da burde det jo være marked for en skikkelig Di2 modell med helt korrekt understell og en state of the art plastkåpe. Man kan jo Håpe.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: trulss
Date Posted: 30 januar 2013 at 12:16
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Men da burde det jo være marked for en skikkelig Di2 modell med helt korrekt understell og en state of the art plastkåpe. Man kan jo Håpe.

Den kommer garantert. Det er bare et spørsmål om når.


-------------
Truls Slevigen


Posted By: Håvard H
Date Posted: 30 januar 2013 at 12:18
Originally posted by trulss trulss wrote:



Den kommer garantert. Det er bare et spørsmål om når.



Og vi vet alle når den kommer. Det er når lille Houen har postet et bilde av en sånn passe Di2 basert på et Roco V60 understell, en uforholdsmessig dyr Roco V65 hytte og noen tvilsomme 3D print. Bombesikkert.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Håvard H
Date Posted: 30 januar 2013 at 12:19
Har noen forresten sett den trykte NMJ-katalogen? Står det noe om Di2 der?

På nettshoppen er det fortsatt noen X-er uten innhold.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Pelle
Date Posted: 30 januar 2013 at 12:27
Det ble stille på nettsidene til NMJ, gitt... Ennå flere X'er og Y'er der..

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: trulss
Date Posted: 30 januar 2013 at 12:37
De Xene som ble lagt ut først har blitt fylt med produkter. Kanskje de som dukket opp senere bare var for å forrvirre litt? Smile


-------------
Truls Slevigen


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 januar 2013 at 13:21
Litt artig at NMJ også har kastet seg på "Malmbanetrenden"!
 
Nå er ikke SJ Litt R samme loket - men det har vært annonsert fra Brimalm i årevis.
Det er heller ikke tegn på at dette kommer i 2013 heller?
 
Hvordan var lokomløp på Ofotbanen før elektrifisering? - Var det lokbytte på Riksgrensen hele damploktiden, slik at Type 29 kun gikk i Norge? Det var jo en stor ringstall der oppe.


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 30 januar 2013 at 13:51
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by trulss trulss wrote:


Det er mulig den linken ligger igjen etter forrige utgave, det er ikke så lenge siden de siste variantene ble solgt ut.


Fantes det virkelig en Di2 ferdigmodell i TopLine? Andre jeg har spurt om dette sier at det bare var et byggesett.
Hobbyland i Bergen hadde to stykker på lager for et knapt år siden. En rød og en grønn. Ferdigbygd Di2 fra NMJ i åpenbart "ferdigmodell"-eske med bilde. Kjøpte den ene


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Stian
Date Posted: 30 januar 2013 at 13:53
Det var modeller som ble solgt for en annen. 

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 30 januar 2013 at 14:01

 

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
Hvordan var lokomløp på Ofotbanen før elektrifisering? - Var det lokbytte på Riksgrensen hele damploktiden, slik at Type 29 kun gikk i Norge? Det var jo en stor ringstall der oppe.

Det er jeg ganske sikker på, og indisiet på det er nettopp lokstallen på Riksgrensen. Damplok trenger vedlikehold og bunkerspåfyll ofte. Jeg vil tro at en tur med et riktignok tomt malmtog fra Narvik til riksgrensen var omtrent det et lok kunne greie før ny bunkring av vann og kull. Da måtte man enten bytte lok likevel eller ta den pausen det tar å bunkre opp maskinen. Men antagelig var det formelle skiftet mellom baneselskap og land nok det avgjørende for lokbytte på grensen da banen ble bygget og man bestemte at det skulle være lokstasjon på grensen. Fra 1915 var man uansett tvunget til lokbytte for da var svenskene ferdig med elektrifiseringen fra Kiruna til grensen. 

Meg bekjent finnes det ingen bilder av svenske damplok i malmtog på Ofotbanen, eller av Ofotbanedamplok på svensk side. Derimot er det mange bilder av slike blandinger etter elektrifiseringen, slik at loksamtrafikk synes å ha blitt iverksatt fra første stund i 1923. Det var jo driftsmessig eller trafikkmessig ingen grunn til at malmtogene skulle stoppe på grensen.



-------------
Svein S


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 januar 2013 at 14:05
Det finnes også et annet Di2-liknende understell. Det er modellen av DSB Mh.
Denne modellen fra MG-Togmodelle.dk har akselavstand 18,5 og 33 mm.
Link til forbilde http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MH&typenr=2" rel="nofollow - http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MH&typenr=2
 


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 30 januar 2013 at 14:40
Ja, jeg forstod det også slik at Hobbylands modeller var kommsjonssalg. Men modellene fremstod som nye og ubrukte i originaleske.
 
Men poenget mitt med å poste, var at Di2 utvilsomt har vært tilgjengelig fra NMJ som ferdigmodeller, og at de kan være mulige å finne på bruktmarkedet.


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Ørjan
Date Posted: 30 januar 2013 at 14:47
Stemmer det Øyvind Erik.
Ferdigmodell av Di.2 gikk for 5-5500,- nye. Eg kjøpte den siste som var igjen hos NMJ. Opprinnelig en Rødbrun modell, men det viste seg at stigbrettet og ramma var knekt. Sendte den i retur og fikk valget me å få pengene igjen eller en "Duplo" i bytte. Da ble det en Duplo. Etter innkjøring og DCC installert så går den som en drøm.... Var nettopp oppe på hobbyrommet og tok en prøvetur.... Thumbs Up


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Pelle
Date Posted: 30 januar 2013 at 15:54
Har hentet katalogen hos pusheren min i Drammen (Les: Hobbytrain) og ser at det ikke er flere formstøpte modeller blant de som ikke er lagt ut på nettsidene. Det er en del nye varianter av eksisterende godsvogner som ikke er lagt ut ennå, men ellers ingen store nyheter.

Ingen El 14 eller Di2 denne gang emd andre ord...

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Ørjan
Date Posted: 30 januar 2013 at 15:57
Jaja...
Vi får leve i håpet til neste år?

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Credit
Date Posted: 30 januar 2013 at 18:21
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Da begynner NMJ legge ut nyhetene. Så langt er disse sluppet:
Superline:
Damplokomotiv Type 39
flere G3 vogner
 
Topline:
El11a og b
Obas B3 vogner
Mange nye varianter på containtervognen. Inkl de som er for salg vil nå Lgjs kolleksjonen være oppe i 21 ulike modeller.


Bare synd at de ikke klarer å lage korrekte containere når de legger ned så mye innsats i forskjellige varianter..


-------------
Truls Rasmussen


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 30 januar 2013 at 19:04
Hvilke er det du tenker på Truls? 
NMJ er de første som har greid å lage de spesiale Tollpost containerne som har bein og låser i topphjørnene. Jeg har prøvd å finne ut de ulike forskjellene på container i Norge, og det er mange, å jeg må si meg imponert over NMJ her.
Det eneste jeg har funnet ut er at de hvite Linjegodscontainerne kan ha en L-logo med orange i L og ikke hvit. Jeg så to slike seinest idag på Bodø Stasjon.


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Roger
Date Posted: 30 januar 2013 at 22:39
Hei!

Da er nyhetsmessen i gang, og her kommer de fleste gjenværende 2013-nyhetene:

  • http://www.artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/item/folder-treinen-2013" rel="nofollow - Artitec
  • http://neuigkeiten.modellbahn-schildhauer.de/images/14427_LILIPUT_Neuheiten_2013.pdf" rel="nofollow - Liliput
  • http://www.moebo.de/neuheiten2013/neuheiten-2013.pdf" rel="nofollow - Moebo
  • http://www.mo-miniatur.com/Neuheiten-2013" rel="nofollow - Mo Miniatur
  • http://www.noch.de/pictures/PDFs/Prospekte/NOCH_Neuheitenprospekt_2013_D_mit_Preis.pdf" rel="nofollow - Noch
  • http://www.preiserfiguren.de/showpage.php?SiteID=2" rel="nofollow - Preiser
  • http://www.vkmodelle.de/kataloge/VK-Katalog2013-oi.pdf" rel="nofollow - VK Modelle
  • http://www.westmodel.de/Modelle/Sperre/Neuheiten2007/neuheiten2007.html" rel="nofollow - Westmodel
  • http://www.vampisol.de/Neuheiten_2013_Web.pdf" rel="nofollow - Vampisol
  • http://www.heki-kittler.de/upload/4680748-neuheiten-2013.pdf" rel="nofollow - Heki

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 30 januar 2013 at 23:48
Jeg legger merke til at to av Lgns-vognene er annonsert med samme vognnummer, men er lastet med ulike containere. Kan vel ikke være meningen at de lager samme vogn, men med forskjelig last?


Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 31 januar 2013 at 00:08
Originally posted by ses ses wrote:

Det er jeg ganske sikker på, og indisiet på det er nettopp lokstallen på Riksgrensen. Damplok trenger vedlikehold og bunkerspåfyll ofte. Jeg vil tro at en tur med et riktignok tomt malmtog fra Narvik til riksgrensen var omtrent det et lok kunne greie før ny bunkring av vann og kull. Da måtte man enten bytte lok likevel eller ta den pausen det tar å bunkre opp maskinen. Men antagelig var det formelle skiftet mellom baneselskap og land nok det avgjørende for lokbytte på grensen da banen ble bygget og man bestemte at det skulle være lokstasjon på grensen. Fra 1915 var man uansett tvunget til lokbytte for da var svenskene ferdig med elektrifiseringen fra Kiruna til grensen. 



Da driften begynte i 1902 var det et spent forhold mellom Sverige og Norge. Norske militære beordret Nordalsbroen bygget, jernbaneteknisk helt unødvendig, for å kunne ødelegge banen og stanse angrep fra Sverige. I den sistuasjonen ble det nok ikke etablert trafikkmønster med samtrafikk inn i begge landene.

Vann ble bunkret på de fleste stasjonene på Ofotbanen, kull vet jeg ikke. At lokene snudde på riksgrensen har nok ikke med at de kom seg opp dit på "en tank", men at det var riksgrensen mellom to land med anstrengt forhold. Etter 1915 byttet man der også fordi svenskene hadde eldrift og vi ikke.


-------------
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -


Posted By: ses
Date Posted: 31 januar 2013 at 09:03

 

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:


... Vann ble bunkret på de fleste stasjonene på Ofotbanen, kull vet jeg ikke. ...

Jeg burde selvfølgelig ha tenkt meg at man måtte bunkre vann flere ganger på vei opp til riksgrensen, for kullbeholdningen holder generelt mye lenger enn vannbeholdningen. 

Et eksempel på forskjellen på vann og kullbunkring har vi på Rørosbanens første tid. Togene gikk med små tanklok av type IV og VI. De tok vann på nesten hver eneste stasjon mellom Støren og Hamar. For å få ned reisetiden for "hurtigtoget" forsøkte man med en ekstra vannvogn på noen lok av type IV ("Tryggve-klassen") og en slangeanordning fram til lokets vanntank for å kunne forbikjøre noen vannposter underveis. Etter noen år (1888) bygget de ordinære tendere til disse lokene, som da ble type IX:

Nr. 9 "Erling" ca 1905.



-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 31 januar 2013 at 11:12
Beklager avsporingen. Denne tråden handler visst om MJ-nyheter i 2013, ikke om dampdrift i 1:1. Embarrassed 

-------------
Svein S


Posted By: MY1201
Date Posted: 31 januar 2013 at 13:03
ACMEs nyheter http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/dokumente/de/ACME_2013a.pdf. Har Interfrigovognene på side 118 og 119 kjørt i Norge?

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Credit
Date Posted: 31 januar 2013 at 13:32
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Hvilke er det du tenker på Truls? 
NMJ er de første som har greid å lage de spesiale Tollpost containerne som har bein og låser i topphjørnene. Jeg har prøvd å finne ut de ulike forskjellene på container i Norge, og det er mange, å jeg må si meg imponert over NMJ her.
Det eneste jeg har funnet ut er at de hvite Linjegodscontainerne kan ha en L-logo med orange i L og ikke hvit. Jeg så to slike seinest idag på Bodø Stasjon.


Er primært sett lengende som er feil, Tollpost har i moderne tid bare 7.82 m lange vekselflak,(med untak av noen som går internt i Oslo som er mye kortere, kjøres ikke på tog) samme lengebruker også Posten, Bring, Schenker og om jeg husker riktig. DVS at kjølecontainereren med Tollpostlogo er riktig, men om informasjonen på hjemmesiden stemmer er ivertfall de blå Tollpostboksene for korte. De gule og grønne Tollpostboksene som har vært i drift på 2000 tallet og noe før er også 7.82m lange..  Standard lenge på boksene er esensielt for å passe med liftene på containerbilene. 

Grunnen til 7,82 m lenge er at en slik på bil og en slik på henger blir 15.64m og 15.65m er maks totallenge for lastbærer på vogntog i norge.

Om man ser på endel av containerbilene som kjører bryggerivarer har de ofte 4 sett med containerbanker for at både 7,45 og 7,82 m lange vekselflak skal passe med liften.. 




-------------
Truls Rasmussen


Posted By: Roger
Date Posted: 31 januar 2013 at 22:39
Hei!
 
Her kommer ytterligere noen av 2013-nyhetene:
 
  • http://www.nord-licht.com/real-modell/pdf/neuheiten_2013.pdf" rel="nofollow - REAL Modell
  • http://www.automodelle.com/2013/neuheiten-2013/awmneu.html" rel="nofollow - AMW
  • http://www.efmh.de/pdf/neuheiten2013.pdf" rel="nofollow - EFMH
  • http://krueger-modellbau.de/kmb/index.php?p=main.neu.2013" rel="nofollow - Krüger Modellbau
  • http://microfeinmechanik.de/index.php?ebene1=24&ebene2=108&PHPSESSID=43d52488d35fbafedd7a98c118fa8336" rel="nofollow - Micro Feinmechanik
  • http://www.mkb-modelle.de/images/image/MKB-Neuheiten-2013.pdf" rel="nofollow - MKB

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger Andre
Date Posted: 31 januar 2013 at 22:51
Originally posted by Credit Credit wrote:

Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Hvilke er det du tenker på Truls? 
NMJ er de første som har greid å lage de spesiale Tollpost containerne som har bein og låser i topphjørnene. Jeg har prøvd å finne ut de ulike forskjellene på container i Norge, og det er mange, å jeg må si meg imponert over NMJ her.
Det eneste jeg har funnet ut er at de hvite Linjegodscontainerne kan ha en L-logo med orange i L og ikke hvit. Jeg så to slike seinest idag på Bodø Stasjon.


Er primært sett lengende som er feil, Tollpost har i moderne tid bare 7.82 m lange vekselflak,(med untak av noen som går internt i Oslo som er mye kortere, kjøres ikke på tog) samme lengebruker også Posten, Bring, Schenker og om jeg husker riktig. DVS at kjølecontainereren med Tollpostlogo er riktig, men om informasjonen på hjemmesiden stemmer er ivertfall de blå Tollpostboksene for korte. De gule og grønne Tollpostboksene som har vært i drift på 2000 tallet og noe før er også 7.82m lange..  Standard lenge på boksene er esensielt for å passe med liftene på containerbilene. 

Grunnen til 7,82 m lenge er at en slik på bil og en slik på henger blir 15.64m og 15.65m er maks totallenge for lastbærer på vogntog i norge.
 
Om man ser på endel av containerbilene som kjører bryggerivarer har de ofte 4 sett med containerbanker for at både 7,45 og 7,82 m lange vekselflak skal passe med liften.. 


 
Jeg kan bekrefte det Truls sier her, jeg har kjørt på Tollpost for noen år tilbake og tollpost brukte bare 25 fots containere, rifer (kjøle) containerne er ikke helt riktig de heller, det skal være en ramme rundt agrigate foran.
Men linjegods kjørte en del 24 fot med de så jeg var satt opp med 23 fot så litt kan forbedres.
 


-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net