Skreiabanen |
Post Reply ![]() |
Page 123 5> |
Author | ||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 25 januar 2013 at 18:31 |
|
Ser ut til at VT 137 (Type 9) kommer i Deutsche Reichbahn-farver. Dersom farvevarianten er så lik den norske gammelrøde NSB-farven som Lilliputs "Type 10" var, så kan man muligens klare seg uten å lakkere den om igjen i gammelrød. Da beholder man også midt og understripen.
Jeg utførte dette på en Liliput "Type 10". "DR" og øvre beige takstripe ble fjernet forsiktig med dekalfjerner og NSB-dekaler påført. Så mattlakkert. Og vips satt jeg med en norsk motorvogn. (Ja, jeg måtte fjerne en dør bak og utvide vinduet, men det gikk bra med nennsom hånd) På Type 9 ser det ikke ut til at det skal være noen tynn beige stripe nede i "skjørtekanten" lik på Type 10, så da er det bare å beholde stripen under vinduene og på med norske dekaler. Slik gjorde jeg min Type 10: (Takket være Lilliput fikk jeg med den nederste beige stripen over "skjørtekanten" med på kjøpet noe som i alle fall noen norske Type 10 hadde, men som Collector Modell ikke hadde på sin variant. Edited by MJ - 25 januar 2013 at 18:34 |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Man bør ha en viss byggetrening for å bygge Type 9 i messing med resintak. Det er nemlig krevende å tilpasse tak-konstruksjonen til sideveggene. Man må begynne med taket på disse for så å tilpasse resten. For meg ser det ut til at det eneste man må modifisere på Brawas Type 9 er takventilene samt bygge den typisk norske øvre hovedlykten. Og så er det lakkeringen. Dette er ikke på langt nær så krevende som å tilpasse taket på messing-niern. Det kan flere drevne modellbyggere fortelle. Som om ikke dette er nok så blir trolig prisen langt lavere. Og Brawa er vel noe av det bedre blant det øvre sjikt av plastmodeller. Men enhver får velge selv. Bare husk å avbestille hos Westmodell, slik de ber om på grunn av den lange utsettelsen. Man kan heller ikke se bort i fra at for eksempel NMJ ber Brawa bygge en norsk variant etter hvert. Men alt dette blir jo spekulasjoner.
Edited by MJ - 25 januar 2013 at 16:56 |
||
![]() |
||
Øyvind Erik ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Siden man uansett må gjøre mye selvbygging/lakking, så er det ikke sikkert at man bør avbestille. Det er minst ett år til Brawa leverer sin modell (1. kvartal 2014).
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Og da kan jeg svare selv hr. redaktør, siden du sikkert ikke kan anbefale noen fremfor andre. Togbutikkens Tore Hjelset tar nemlig inn Brawa, og lovte at han skulle ta inn disse modellene. Prisene er ikke klare riktig ennå, men Togbutikken skal ha møte med Brawa i forbindelse med Nürnbergmessen og da får han sikkert vite mere. Prisene til Brawa pleier visstnok å ligge 10-15 prosent over vanlige plastmodeller, men Brawa er kjent for sin gode og detaljerte kvalitet. Da er det bare å hamstre Tamyia-lakk og anskaffe seg 6 mm messingrør til konstruksjon av øvre hovedlyskaster. Begynner nesten å lure. Nå rysser det norske modeller ned i hodene våre. NB! Til de som har bestilt fra Westmodell. Husk å sende avbestilling av eventuell bestilling der pr. mail, slik de selv ber om i mailen. PS. Fikk forresten hele dekalsettet til Type 9 fra Messingmodeller/Burud sendt for en god tid tilbake. Dette ligger derfor inne på failen deres, og kan helt sikkert produseres opp. PPS. Mener Type 9 også sneiet innom Valdresbanen - bare som et tips til liebhabere i Vallersj.
Edited by MJ - 25 januar 2013 at 15:51 |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ojsann! Dette så veldig bra ut. Hvem er det som forhandler Brawa i Norge?
|
||
![]() |
||
Traveller ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Oj så spennende! Har du en link?
|
||
![]() |
||
Traveller ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Litt drøy venting for mange kanskje, nå som Brawa kommer med en ferdigmodell?
Mvh P. |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Til dere som synes tiden begynner å drøye før byggesettet/ferdigmodellen av Skreiabanens Type 9 kommer, kan jeg presentere følgende e-mail fra Westmodell. De har hatt litt problemer med en produsent av delene, og leveringstiden er utsatt med 4-5 måneder. Den som venter på noe godt osv... Hello,we had big problems with the etching company that worked for us. They went broke. So we have a delay of about 4 to 5 months. My husband said that the models will be produced as soon as possible. We have to ask you for some more patience. If you don't do so, please let us know. regards westmodel Karin Wirtz-Bachmann Edited by MJ - 25 januar 2013 at 15:06 |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Siste nytt fra Westmodel angående motorvogn Type 9 fra Skreiabanen er at produksjonen går som normalt, men at de venter på alle de nødvendige delene fra de ulike produsentene av disse. Tid for ferdigstillelse er fortsatt høsten 2012 som antydet fra dag 1.
|
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Takk, Stian og MJ!!
|
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei, Hilljens. Stian har rett. Akkurat denne vognen er et gammelt fantasiprodukt fra Roco. Ingen vogner som dette har gått i Norge med norske farver og litterering.
MJ
|
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Den modellen der er ikke noe som har gått hos NSB. det er den større vognen med mere detaljer og mere bøy på taket som har gått hos dem.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Når ble denne vogntypen brukt av NSB?
![]() |
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Din forklaring sees tydelig på dette bildet:
![]() |
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ser jeg har skrevet at vi venter på Type 10. Jeg mente selvsagt NSB Type 9, og har rettet det. Den modellen du henviser til på e-Bay tilsvarer imidlertid norske Type 10 og IKKE Type 9. Det ser du umiddelbart på den manglende innsvingen av karosseriet foran og bak. |
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dette er vel et sett som likner veldig på det vi har bestilt!
|
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mens vi (fem) venter på Type 9 gikk jeg hen og kjøpte en tysk brosjyre om det tyske forbildet på e-Bay.de for tre-fire auu-ro. Håper dette kan trigge nysgjerrigheten og lindre ventetiden:
Edited by MJ - 21 juni 2012 at 09:15 |
||
![]() |
||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Westmodel melder at de har mottatt fem bestillinger på Bmdo Type 9 fra Norge. Leveranse er estimert til høsten, da Westmodel også har mange andre produksjoner og produksjon av Type 9 må gjøres innimellom. I mellomtiden er det bare å glede seg og forberede postkasse, øvre hovedlykt som må dreies, WC-avtrekkspipe, takrenner etc. som byggesettet må suppleres med. mit der Auslieferung des Bausatzes ist im Herbst zu rechnen.
Es sind nur 5 Bestellungen aus Norwegen gekommen. Die Serie muss zwischen unsere laufende Produktion eingeschoben werden. mit freundlichen Grüßen westmodel Karin Wirtz-Bachmann |
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Inspirasjon fra Skreiabanen i bilder: http://medlem.njk.no/forum75/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=21770&rom=66
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
jhv ![]() Veteran ![]() Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Historikk fra Erland Rastens liste:
317: Bygd som Co-4 av Skabo i 1893, levert til (Smålensbanen?). Ombygd før 1936 til CEo3a-1 som ble 1936-litra. (med spiseavdeling?) Ombygd på nytt i 1941 til Co4d-5. Utrangert 1952-54. Senere til Rlo (renskebukk?). 1971: Xlo. Ut 14.11.1985 Sundland. 916: Bygd som CDFo-3 av Skabo, levert til Kristiania-Gjøvikbanen 23.12.1901. 1936 CDFo2d-1, 1956 BDFo2-4 type 1. Utrangert 1963-64. Typetegning av både 1936 og 1956 utgavene tror jeg finnes hos NJK. Kom gjerne med rettelser på evt feil. |
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Med stor hjelp av Thor Bjerke har jeg fått fram disse togsammensetningene på Skreiabanen:
1924: CDFo vogn nr. 916, Co vogn nr. 317 og F 1936: CDFo vogn nr. 916 og F (etter behov) 1957: BFo Da er det vel ikke noen Roco teakvogner som passer inn i dette mønsteret. Så gjenstår det å finne ut noe om sammensetningene av godstogene i perioden etter at persontrafikken ble avviklet på begynnelsen av 60-tallet.
|
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg fikk tak i endel vogner av første serie for litt siden, så jeg har vel en 12-13 vogner nå, alle med ulike nr. Tror de skal ligge i sine originale esker, så jeg kan sjekke det opp og legge ut artnr/vognnr når jeg kommer hjem fra jobb i efta. Korrekt litra for de ulike vognene er jeg nok blank på dessverre, der kunne jeg gjerne tenkt meg å lære litt mer.
Edited by Svein_A - 31 mai 2012 at 17:59 |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Etter en research i egen teakvognsamling fant jeg at disse hadde følge forskjellige Roco-numre:
4421A, 4421C, 4421D, 44240A, 44240C, 44267, 44268. Det tyder på at jeg minst mangler 4421B og 44240B. Er det noen som kan si noe om hva slags vogner det er? Evt. vise til en nettside der slikt er shystematisert. Jeg fant litt på MJwiki, men den virker ikke helt komplett. Nå har sikkert byttet om eske med innhold mange ganger, så hvilke NSB-vognnummer dette tilsvarer i Roco, aner jeg ikke. Disse vognene er imidlertid påført disse NSB-numrene: -18099, 770 :: Co type 22, Co2b type 2, Bo2b type 2, B30 type 2 -224, 654 :: Co type 53, Co2b type 3, Bo2b type 3, B30 type 3 -104 :: Ao type 6, Ao1a type 1, WLAo1a type 1 -106 :: Ao type 6, Ao1a type 1 -1938-> ACo1c type 1, WLABo1b type 1 -113 :: Ao type 6, Ao1a type 1 -1938-> Co1b type 1, WLBo1b type 1 Til notasjonen: Før 1936 ble personvognene litrert med hovedlitra og påfølgende type som skilte mellom undertypene innen litraet. Fra 1936 innførte man indeks etter hovedllitraet som angav vogntype: 1 - sovevogn 2 - sidegangsvogn 3 - midtgangsvogn 4 - lokaltogsvogn Fra 1956 ble 3.klasse 2.klasse (C->B) og sovevognene fikk lagt til litra WL foran det gamle litra. WLABo1 er dermed på en måte smør på flest med både WL og indeks 1, men betyr altså sovevogn med boggier for 1. og 2. klasse. De små bokstavene a, b osv er for å gruppere sammen vogner innen litraet som driftsmessig går om hverandre, dvs. at de har (omtrent) samme sitteplassantall o.l. Fra 1970 forsvant underlitra o (boggi) og indeks 1-4, men grupperte midtgangsvognene på 1-9 for metallvogner, 10-19 for metall sidegangsvogner, 20-29 for tre midtgangsvogner og 30-39 for tre sidegangsvogner. B30 er altså en sidegangsvogn, hvilket litra Bo2b også viser. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Traveller ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Her er Rocovognen:
http://pix.njk.no/40/40853-Bo2btype2.jpg Her er de to hovedtypene av åpne vogner: http://pix.njk.no/40/40871-Bo3ctype1.jpg http://pix.njk.no/40/40874-Bo3ctype4.jpg Jeg har ingen opplysning om vognbruk på Skreiabanen. Bo3l-vognen på Kragerøbanen var gjennomgående fra Oslo V (det var derfor man kjørte damp på Kragerøbanen). Til lokale tog hadde man trevogner, men det holdt vel med en BFo. Mvh P. |
||
![]() |
||
jhv ![]() Veteran ![]() Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har en gammel liste over trevogner, utarbeidet av Erland Rasten.
Med følgende opplysninger: 224 : Bygget av Skabo og levert til Oslo distrikt 23.02.1937. Litra ved levering Co2b-3, fra 1956 Bo2b-3, fra 1970 B30 type 3. Utrangert 19.07.1978. Senere til NJK Krøderbanen. 561 : Bygget av Strømmen og levert til Kristiania-Drammen banen 02.03.1915. Litra/type ved levering Co-23, fra 1936 Co3c-1, fra 1956 Bo3c-1 med grunnriss 1, fra 1970 B22 type 1. Utrangert 27.08.1980. Til Norsk Hobbyimport som C 29054. Senere til NJK. 654 : Bygget av Strømmen og levert 22.06.1934 til Drammen dist. Litra/type ved levering Co-53, fra 1936 Co2b-3, fra 1956 Bo2b-3, fra 1970 B30 type 3. Utrangert 12.06.1979. Til Redskapsvogn Drammen Xabhs 80 76 986 2001-8. Ut 2002 til NJK. 770 : Bygget av Skabo og levert til Eidsvold-Otta banen 16.10.1917. Litra/type ved levering Co-22, fra 1936 Co2b-2, fra 1956 Bo2b-2 grunnriss 2, fra 1970 B30-2. Utrangert Sundland 21.10.1981. til NJK. 18099 : Bygget av Kockum og levert til Bergen distrikt 28.09.1921. Litra/type ved levering Co-22, fra 1936 Co2b-2, fra 1956 Bo2b-2 grunnriss 1, fra 1970 B30 type 2. Utrangert Sundland 17.01.1983. til Jernbanemuseet, disp av Malmbanens venner Luleå. Dette er "gamle" opplysninger, og rettelser mottas med takk. Edited by jhv - 30 mai 2012 at 18:38 |
||
![]() |
||
hilljens ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
||
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III ![]() |
||
![]() |
||
Bhal ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei
Så langt jeg kan se av NSB Trykk 735 så ble blendingen av overlysvinduene igangsatt med moderniseringsplanen av 1938. Det samme gjelder for vinduene i endeveggene på de innebyggete endeplattformene. mvh Bjørn Hall
Edited by Bhal - 30 mai 2012 at 14:23 |
||
mvh
Bjørn |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg trodde Roco produserte mer enn én teakvogntype i tillegg til sovevognene, altså ikke bare B30. Eller husker jeg så feil?
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
krsven ![]() Veteran ![]() Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 287 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Heisann - sikker på at du her ikke forveksler B20 og B22? Uansett tror jeg ikke disse vognene ( med pre - 70 litra) + B30 forekom særlig regelmessig i tog på sidebanene når vi kommer et stykke ut på 60 - tallet. Men kanskje Skreiabanen hadde slike i trafikk før "motorvognperioden"? Jeg har sett film fra 50 - tallet med 18c - lok og fire slike "moderne" trevogner på Skreiabanen i en opplysningsfilm om militære kolonner - noen andre som har sett den?
Eksempler på togsammensetninger fra perioden kan sikkert gi mer detaljerte oppplysninger. Hva slags vogner gikk f.eks bak 30a - lokene på Kragerøbanen på 60-tallet? Jeg tipper Bo3l.
|
||
krsven
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 123 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |