Flexiskinner |
Post Reply |
Author | |
bendeboer
Nykommer Joined: 01 juli 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 juli 2011 at 15:30 |
Hei,
Kan noen gi meg tips/anbefalinger om hvilke flexiskinner jeg skal kjøpe? Code70, 75, 83 eller 100? Mvh Bernard
|
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
100 er høytt, og tilsvarer høyere profil enn virkelighetens jernbane (i Norge/Europa) hvis du forstørrer den 87 ganger. Code 83 tilsvarer de mest moderne og solide skinnene som benyttes i Norge, typisk på hovedlinjene og spor lagt i nyere tid. Code 83 passer da også flensene til de fleste mj-fabrikantene - altså slipper du å bytte hjul, som du kanskje må for de laver codene.
75 og 70 kan kanskje andre fortelle mer om; de tilsvarer i alle fall lavere skinnevekter/profiler i virkelighetens jernbane. Så vidt jeg vet, er det ikke alle flenser/hjul som uten videre passer på lavere coder.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Velkommen på forumet Bernard
Generelt kan man vel si at jo lavere code jo lettere skinne. Code er et uttrykk for skinnehøyden målt i tusendeler av en tomme. Code 100 blir da 2,54mm og er veldig grove skinner, som Lars påpeker. 83 er såvidt meg bekjent utviklet spesielt for det amerikanske markedet, med andre svilleavstander og sporveksler enn her i Norge, så da spørs det hvilket forbilde du vil ha. Code 70 har jeg ikke vært borti, men jeg bruker selv code 75 (Peco). De eneste vognene jeg har hatt problemer med er gamle Märklinvogner, hvor hjulflensene er så høye at de tar nedi svillene. Nå skal det også sies at du også kan bytte aksler og hjul på de fleste vogner, slik at de passer med de skinnene du bruker. Det er jo også endel som kombinerer de ulike skinnehøydene, ved å bruke grove skinner på hovedsporet og lettere skinner på sidespor osv., det er fullt mulig så lenge du tar hensyn til differansen mellom de der du skal koble de sammen. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det gjelder vel Pecos code 83, men neppe code 83 fra f.e.ks. Roco eller Tillig? |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det var vel Peco jeg hadde i tankene ja, vet ikke hvordan de andre er.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bruker Roco code 83 med betongsviller og synes de er nettere en Pecos nye code 75 med betongsviller
Men når det er sagt, så foretrekkes Peco code 75 når det skal være spor med tresviller, og som antydet lenger oppe i tråden så skal det være temmelig ukurant/gammelt materiell hvis det ikke ruller greit på dette sporet.
Edited by jevistad - 02 juli 2011 at 13:39 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |