Print Page | Close Window

Flexiskinner

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6330
Printed Date: 23 september 2024 at 11:58
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Flexiskinner
Posted By: bendeboer
Subject: Flexiskinner
Date Posted: 01 juli 2011 at 15:30
Hei, 

Kan noen gi meg tips/anbefalinger om hvilke flexiskinner jeg skal kjøpe?

Code70, 75, 83 eller 100?


Mvh
Bernard



Replies:
Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 01 juli 2011 at 16:37
100 er høytt, og tilsvarer høyere profil enn virkelighetens jernbane (i Norge/Europa) hvis du forstørrer den 87 ganger. Code 83 tilsvarer de mest moderne og solide skinnene som benyttes i Norge, typisk på hovedlinjene og spor lagt i nyere tid. Code 83 passer da også flensene til de fleste mj-fabrikantene - altså slipper du å bytte hjul, som du kanskje må for de laver codene. 

75 og 70 kan kanskje andre fortelle mer om; de tilsvarer i alle fall lavere skinnevekter/profiler i virkelighetens jernbane. Så vidt jeg vet, er det ikke alle flenser/hjul som uten videre passer på lavere coder. 


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 juli 2011 at 20:19
Velkommen på forumet BernardSmile

Generelt kan man vel si at jo lavere code jo lettere skinne. Code er et uttrykk for skinnehøyden målt i tusendeler av en tomme. Code 100 blir da 2,54mm og er veldig grove skinner, som Lars påpeker. 83 er såvidt meg bekjent utviklet spesielt for det amerikanske markedet, med andre svilleavstander og sporveksler enn her i Norge, så da spørs det hvilket forbilde du vil ha. Code 70 har jeg ikke vært borti, men jeg bruker selv code 75 (Peco). De eneste vognene jeg har hatt problemer med er gamle Märklinvogner, hvor hjulflensene er så høye at de tar nedi svillene. Nå skal det også sies at du også kan bytte aksler og hjul på de fleste vogner, slik at de passer med de skinnene du bruker.

Det er jo også endel som kombinerer de ulike skinnehøydene, ved å bruke grove skinner på hovedsporet og lettere skinner på sidespor osv., det er fullt mulig så lenge du tar hensyn til differansen mellom de der du skal koble de sammen.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 01 juli 2011 at 21:39
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

[...] 83 er såvidt meg bekjent utviklet spesielt for det amerikanske markedet, [...]

Det gjelder vel Pecos code 83, men neppe code 83 fra f.e.ks. Roco eller Tillig?



Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 juli 2011 at 07:43
Ja, det var vel Peco jeg hadde i tankene ja, vet ikke hvordan de andre er.

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: jevistad
Date Posted: 02 juli 2011 at 12:36
Jeg bruker Roco code 83 med betongsviller og synes de er nettere en Pecos nye code 75 med betongsviller
 
 
Men når det er sagt, så foretrekkes Peco code 75 når det skal være spor med tresviller, og som antydet lenger oppe i tråden så skal det være temmelig ukurant/gammelt materiell hvis det ikke ruller greit på dette sporet.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net