MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjemstadbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjemstadbanen

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjemstadbanen
    Posted: 26 desember 2018 at 10:46
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Har oppdatert hjemmesidene med en egen undermeny for Hjemstadbanen, må prøve å få til jevne oppdateringer og ikke minst litt progresjon heretter... Godt nytt år til alle som er innom!Beer

Lenken er feil!

Forøvrig God Jul til deg også :-)

Det er visst gjort flere endringer etter at den lenken der ble lagt ut, den er rettet opp nå. Takk for påminnelsen!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2018 at 02:20
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Har oppdatert hjemmesidene med en egen undermeny for Hjemstadbanen, må prøve å få til jevne oppdateringer og ikke minst litt progresjon heretter... Godt nytt år til alle som er innom!Beer

Lenken er feil!

Forøvrig God Jul til deg også :-)
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2018 at 19:26
https://vimeo.com/307984228

Edited by Svein_H - 24 desember 2018 at 09:05
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2018 at 15:28
Tok en tur til Kløfta i går for å få litt inspirasjon, åpen dag hos KMJK og et spennende bruktmarked. Hadde en hyggelig prat og fikk en personlig omvisning i et arbeidsrom som vanligvis er lukket for andre enn medlemmene, og plukket også med meg litt stæsj fra bruktsalget:



Jeg hadde også lagt til side en "Politi"-boble, men den klarte visst noen andre å snike seg til mens jeg dro til nærmeste minibank for å hente kontanter. Jaja, sh*t happens, det kommer sikkert flere muligheter senere. Smile


Edited by Svein_H - 30 september 2018 at 15:36
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2018 at 07:22
Neida, har ingen planer om å kutte ut H0 med det første. Disse seksjonene har vært kjekke til sitt bruk de, men nå har de oppfylt sin rolle og jeg må rydde plass til noe nytt.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2018 at 19:33
Ehh...hva skjer nå? Fedig med H0? Radiostyrt bil eller fokus på hagejernbane istedet?
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2018 at 17:00
Etter drøyt 3 år er det på tide å si farvel til de midlertidige seksjonene, og de siste par dagene har gått med til demontering av kabling og skinnegang, samt rydding og nedpakking av alt annet ræl som har blitt liggende oppå anlegget.

Siden seksjonene helt fra starten av var ment som en midlertidig løsning er ingenting limt, kun skrudd sammen, og en elektrisk skrutrekker med T10- og T20-bits samt en tapetkniv for å kutte korkunderlaget der det krysser plateskjøter er alt som skal til.

Etter hvert som seksjonene demonteres blir alt av festemateriell sortert og lagt i plastbakker for fremtidig gjenbruk, og alle finerplatene er også like fine (bortsett fra skruehullene) og kan brukes om igjen. Det eneste som må kastes er korkunderlaget som ble festet med fugemasse, og som sitter litt for godt til å kunne fjernes på rimelig kort tid uten å bli ødelagt:




H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2017 at 17:43
Har oppdatert hjemmesidene med en egen undermeny for Hjemstadbanen, må prøve å få til jevne oppdateringer og ikke minst litt progresjon heretter... Godt nytt år til alle som er innom!Beer

Edited by Svein_H - 26 desember 2018 at 10:43
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2017 at 16:14
Da har jeg omsider, etter hva som virket som en evighet for å få fortinnet en ny loddespiss, fått loddet sammen veggene. Resultatet kunne sikkert vært bedre, men som førstegangs messingbygger er jeg mer enn nok fornøyd! Minimalt med loddesøl på utsiden, og frysetapen jeg brukte for å holde sammen delene taklet også temperaturen uten å smelte og lage masse griseri:





Jeg har kanskje vært litt vel spandabel med loddetinnet på innsiden, bør jeg redusere mengden tinn på loddespissen neste gang..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2017 at 07:31
Takk for svar, det var det jeg trodde men greit å få det bekreftet. Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2017 at 20:51
Jeg har brukt 0,6 - fungerte fint det.
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2017 at 20:40
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Et spørsmål: Dørstopperne skal bores opp med 0.5mm bor står det i byggeveiledningen. Jeg har selvfølgelig ikke 0.5, går det bra med 0.4 eller 0.6? Det skal bare tres i og loddes fast en liten trådstubb gjennom hullene, men jeg vet ikke hvor nøye man bør være med hullboring i slike små dimensjoner.

Nå har du sikkert allerede montert dørstopperne, men 0,6mm burde gå bra for å montere 0,5mm tråd gjennom. 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2017 at 18:58
Da har jeg endelig turt å sette i gang med mitt første messingbyggesett - S&S G3 type 1:


Et spørsmål: Dørstopperne skal bores opp med 0.5mm bor står det i byggeveiledningen. Jeg har selvfølgelig ikke 0.5, går det bra med 0.4 eller 0.6? Det skal bare tres i og loddes fast en liten trådstubb gjennom hullene, men jeg vet ikke hvor nøye man bør være med hullboring i slike små dimensjoner.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2015 at 16:35
Der var det noen ja, takk for tipset!
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2015 at 14:15
http://no.rs-online.com/web/p/4-mm-test-plugs-sockets/1758974/?origin=PSF_437254|alt

http://no.rs-online.com/web/p/4-mm-test-plugs-sockets/1758980/?origin=PSF_437254|cav



Black in-line socket,4mm




Edited by programmeringssporet - 26 august 2015 at 14:17
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2015 at 06:53
Enig med deg der, men slike har heller ikke jeg klart å finne, så da ble det den fastmonterte varianten på meg. Har faktisk aldri sett slike i denne størrelsen når jeg tenker meg om, er kun de små Märklinpluggene jeg kan komme på i farta.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2015 at 19:48
Hjertelig takk for tilbakemeldingen. Skulle dog gjerne ha hunnplugger som kunne festes på ledningen som hannene.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2015 at 07:35
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2015 at 07:31
Jeg har lett etter han og hun bananplugger en stund og kan ikke finne dem i butikk i Bergen. Kan du oppgi hvor du har kjøpt dine ?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2015 at 07:08
Det stemmer, og disse skal da kobles til sort hunnplugg på naboseksjonene.

Jeg hadde brukt samme prinsipp på FREMOdulen min, med ulik farge på pluggene for de to bussene, men allerede på første treff (Ask-treffet i fjor høst) innså jeg at det var et feilgrep. Jeg oppdaget at folk ikke bøyde seg ned for å sjekke hvor de plugget inn den løse kabelen, de bare kjente etter med fingrene, og da ble det selvfølgelig plugget inn på feil sted. Jeg hadde også satt i en blindplugg for å motvirke dette, men den dro de bare ut...LOL Så på modulen min har jeg nå fjernet de røde pluggene, og har kun (sorte) plugger for DCC-bussen. Tilbehørsbussen ligger fortsatt der, da jeg ønsker å kunne bruke modulen på hjemmeanlegget, men jeg må lage en overgang til noen andre plugger som ikke kan forveksles med de vanlige bananpluggene som brukes på treff. Grunnen til at jeg fortsatt har valgt bananplugger på hjemmeanlegget er rett og slett at jeg ikke har funnet noe annet som jeg syns funker.

Jeg har tenkt litt mer på dette med fargekoding, og jeg må nok skifte ut lampettledningen, den ble brukt i et innfall av lettvinthet da jeg hadde mye av den liggende. Rett skal være rett, det bør være ulik farge på kablene etter hva de skal brukes til selv på et hjemmeanlegg, så da får jeg bare plukke ut seksjonen enda en gang og gjøre det på nytt.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2015 at 20:31
Da skjønner jeg at det er god systematikk i dette. For da er blå løs ledning med sort plugg det samme som blå-DCC på seksjonen, og tilsvarende for brun ledning med sort plugg?
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2015 at 20:15
Jeg er helt enig i deg angående prinsippet med fargekoder på ledningene, og optimalt sett bør jeg nok bytte ut lampettledningen med noe i andre farger. Men bortsett fra den ekstra lampettledningen med de røde pluggene følger jeg standarden med blå leder mot den ene skinnestrengen og brun mot den andre, høyre skinnestreng ut mot enden har løs kabel med hannplugg mens venstre har fast hunnplugg, og slik vil jeg har det på alle seksjonene. På den måten skal det ikke være mulig å koble de feil, så lenge man ikke kobler sammen svart og rød plugg.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2015 at 19:54
Det vil si at de to DCC-lederne har begge sorte plugger, men at de teknisk holdes fra hverandre ved at den ene ledningen kommer fra den ene seksjonen og den andre fra den motsatte, og slik sett er det for begeg bare ett sort hull og stikke de sorte inn i?

Men under selve sekjonen har du skilt fargene på de to DCC-lederene i brunt og blått, og du er konsekvent på det fra seksjonen til seksjon mht til hvilken farge du bruker på hvilken skinnestreng?

Jeg spør litt inngående her av hensyn til leserene, for jeg mener det er viktig å bruke fargekodede ledninger på anlegg for ikke å rote med ledningene og hva de gjør, på et senere tidspunkt.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2015 at 18:02
Det syns ikke på bildet, men jeg har en skinneskjøt uten lask rett over den venstre dobbeltsvillen (på det første bildet). Der kan du også skimte hvor mateledningene er loddet på, rett på hver side av dobbeltsvillen. Svart bananstift med kabel er koblet til høyre skinnestreng i hver ende (sett ut mot seksjonsenden fra undersiden, mens svart hunnplugg er koblet til venstre streng. Tilsvarende har jeg brukt røde hann- og hunnplugger i hver ende av tilbehørsbussen.

For ordens skyld; tilbehørsbussen er den hvite lampettledningen med 2x0,75mm2, mens de separate 1,5mm2 -ledningene er DCC-bussen. Jeg burde kanskje ha valgt en annen farge på ledningene for tilbehørsbussen, men siden dette er til hjemmeanlegget mitt var det ikke så nøye, og da valgte jeg å skille de med fargen på kontaktene i stedet. 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2015 at 17:08
Er sporet delt i to seksjoner, siden du har 2 x 2-leder ned fra der sporet er?

Og så skjønner jeg ikke lure-antagelsen din på slutten. Så vidt jeg kan se er det to banenplugger-uttak til hver ende, og mindre trenger man da ikke for å så fram DCC-bussen: 2 leder, en til hver skinne. Men hvorfor har du da 4-polet koblingsrekke bak bannen-uttakene? Betyr fargene blått og brunt egentlig ingen ting, siden du har to blå i den ene enden og to brune overgangsledninger i den andre?
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2015 at 16:55
Døråpningen har blitt satt litt på vent i det siste. Før den kan tilpasses og justeres må jeg ferdigstille et par andre seksjoner, og det har jeg puslet litt med til og fra de siste par ukene. Førsteprioritet har vært den lille seksjonen under vinduet, da den på en måte er "hjørnesteinen" for hele anlegget. Både halvøya og begge hjørneseksjonene boltes fast til denne, og da var det greit å få den ferdig og satt på plass først, siden det kreves ganske mye demontering for å ta den ut.

Sporet på seksjonen har blitt festet permanent, og skinneendene er loddet fast til messingskruer FREMO-style. I tillegg har svillematta blitt kuttet opp, noen sviller har blitt fjernet, og resten av svillene er fordelt utover med utgangspunkt i NSBs normal av1914 for 35 kg skinner. All kabling er på plass med 1,5mm2 gjennomgående ledning, og jeg har forberedt for montering av spordeteksjon hvis det skulle bli ønskelig på et senere tidspunkt. I tillegg har jeg laget en liten koblingsboks med bananstifter i hver ende, hvor selve ideen er frekt og uhemmet stjålet fra sidene til Bjørn Runar LarsenWink:






For de som måtte lure på hvorfor jeg har to sett med bananstifter er svaret enkelt: De svarte kontaktene er til DCC-bussen, mens de røde er til en separat tilbehørsbuss.


Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:24
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 19:06
Du har i det vesentlige rett i dine antakelser ang. løsningen 'min'.

Poenget med vinkelen og pluggene/boltene, er å få en 'løs' forbindelse som samtidig gir en god 'sammenbinding'.
Siden det er gjort et poeng av at forbindelsen også kan trenge å ha strekk kapasitet, tror jeg bananplugger kanskje ikke har nødvendig kapasitet.
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 15:33
Se der ja, dette er omtrent samme løsning som jeg nevnte ovenfor, bortsett fra bolten. Jeg skal se litt på de forskjellige mulighetene, og kanskje få testet ut noe av det i løpet av uka.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 13:48
Utglidning i boltens lengderetning kan man løse ved denne løsningen:



Bolten = styrepinnen hindrer bevegelse oppover og på tvers, mens de grønne delene forhindrer bevegelse langsetter. Da faller behovet for mutter bort.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 12:33
Takk for gode tips og innspill!Smile Mye å ta tak i her nå, så jeg går gjennom de ulike forslagene en etter en:

Bananplugger tror jeg kunne funket bra forutsatt at de monteres dønn loddrett, det kan bli en liten utfordring for å unngå fastkiling med to plugger på hver side. Hannplugger monteres fast i seksjonene på hver side, og hunnplugger i den løse seksjonen. Minimalt med slark sideveis, og høyden ivaretas av de klossene som allerede er på plass. Positivt med mulighet for elektrisk forbindelse gjennom pluggene, selv om det er behov for flere tilkoblinger på akkurat denne seksjonen.

Sneppertlås er lettvint og gir god horisontal støtte den ene veien, men er usikker på om de er sterke nok til å hindre seksjonene fra å gli fra hverandre den andre veien. Alternativt kan jeg bruke to snepperter vinkelrett på hverandre for å låse begge veier. Også her vil klossene sørge for korrekt høyde.

Sidehengsling av seksjonen er uaktuelt grunnet seksjonens form og størrelse. Topphengsling kan være et alternativ hvis jeg finner smale nok hengsler, men jeg har uansett igjen å feste motsatt side av seksjonen, så da er jeg like langt der.

Gjennomgående bolt med messingforing gir utvilsomt en stabil sammenkobling av høy kvalitet, men blir for omstendelig i denne situasjonen. For å holde seksjonene samlet må jeg bruke mutter og skive siden ev. utglidning vil skje i boltens lengderetning, og da blir det for mye jobb å sette i og fjerne muttere og bolter hver gang jeg skal ta ut og sette tilbake seksjonen.

Litt usikker på hva du Bjørn Egil mener med den løsningen din, klarer ikke helt å se den for meg. Mener du en loddrett plugg i seksjonen som tres gjennom et hull i en vinkel som står vannrett ut fra sideseksjonene, og seksjonen blir liggende og hvile på vinklene? Det blir i så fall litt samme prinsippet som bananpluggene som er nevnt over her, og vil kunne funke bra så sant det ikke er for mye slark i hullene.

Jeg har også tenkt litt på en annen mulig løsning, kun teoretisk da jeg ikke vet om det vil funke: De klossene som seksjonen hviler på nå har samme tykkelse som endeveggene på den løse seksjonen. Dersom jeg fester nye klosser på innsiden av disse igjen og lar de stikke litt lenger opp, vil endeveggene på seksjonen smette nedi med minimal slark sideveis (kan evt pusse litt på innsiden av endeveggen for å unngå at det blir -for- trangt). Og hvis de nye klossene også monteres så langt ut at de ligger inntil langveggene på seksjonen vil de også minimere mulig slark den andre veien.

De nye klossene kan være av tre som de gamle, eller de kan være små metallbeslag som kan bøyes litt inn i overkant for å styre seksjonen på plass. Hva tror dere..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.