Print Page | Close Window

Hjemstadbanen

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6281
Printed Date: 22 november 2024 at 01:40
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Hjemstadbanen
Posted By: Svein_H
Subject: Hjemstadbanen
Date Posted: 26 mai 2011 at 09:24
Så var det på tide med en ny blogg her inne. Det har vært på trappene en stund, men grunnet diverse omstendigheter rundt kjøp av og salg av hus har jeg vært litt avventende. Nå ser alt ut til å ordne seg, så da tenkte jeg det var greit med en ny tråd.
 
Navnet på anlegget mitt er dels inspirert av to flotte norske anlegg; Grimstadbanen og Sjuskogbanen, og dels av slektssnavnet mitt Hjemstad, som vi er alene om i Norge (tror vi er en 12-14 personer totalt). Jeg har ikke noe konkret forbilde for anlegget, men det handler i hovedsak om en sidebane et sted på østlandet. Det er heller ikke umulig at jeg gjenskaper noen steder eller motiver fra virkeligheten som jeg finner interessante.
 
Sporplanen er fortsatt ute i det blå, selv om jeg så smått har begynt planleggingen. Så langt ser det ut til å bli et 2-etasjers anlegg fordelt over to rom, med selve anlegget i det ene rommet, og oppstillingsspor pluss helix i det andre rommet. Dette rommet vil også inneholde arbeidsbenk, lakkboks og annet stæsj, så det krever litt planlegging for å få plass til alt.
 
Jeg hadde også håpet å få brukt om igjen de tre seksjonene jeg allerede har bygget, men det vet jeg ikke om jeg klarer å få til. I så fall får jeg bare berge det jeg klarer og kvitte meg med resten, jeg blir uansett sittende igjen med mange nyttige erfaringer fra byggeprosessen som jeg kan bruke videre i dette prosjektet.
 
Her er det blanke lerretet jeg har å jobbe med (det er rommene merket "Storage 1" og Storage 2" som er aktuelle):
 
 
Svein
 


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside



Replies:
Posted By: Stian
Date Posted: 26 mai 2011 at 09:51
"storage1" så da veldig stort ut. hvor mange kvadratmeter er det?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 mai 2011 at 10:00
Det er 11,77 kvadratmeter, målene står på tegningenWink
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ketilo
Date Posted: 26 mai 2011 at 10:02
Originally posted by Stian Stian wrote:

"storage1" så da veldig stort ut. hvor mange kvadratmeter er det?
Hvis tegningen stemmer, er det 4,06*2,9=11,774 kvadratiske meter ;-)


Posted By: Stian
Date Posted: 26 mai 2011 at 11:54
Du bør få et nok så stort anlegg inn på det rommet! blir det sidebane inspirert, eller blir det hovedlinje?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: trulss
Date Posted: 26 mai 2011 at 11:55
Originally posted by Stian Stian wrote:

Du bør få et nok så stort anlegg inn på det rommet! blir det sidebane inspirert, eller blir det hovedlinje?


Stian, les startinnlegget én gang til.


-------------
Truls Slevigen


Posted By: Svein_H
Date Posted: 30 juni 2011 at 07:35

Fikk overlevert nøkkelen til det nye huset i går, så nå blir det vel bare sjauing en stund fremover. Skal se om jeg får tatt noen bilder av rommene og lagt ut i løpet av kvelden.

Fikk forresten høre av den forrige eieren i går at krypkjelleren har full høyde på muren hele veien rundt, men at massen i midten bare ikke er gravd ut. Dette oppdaget han da han skiftet drenering for noen år siden. Hvis det er tilfelle har jeg jo muligheter for atskillig utvidelse av anleggsarealet (krypkjelleren er vel en 20-25m2), men det krever jo endel jobb med fjerning av masse og støping av nytt gulv osv...
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 30 juni 2011 at 20:45
Her er noen bilder:

















Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Laurenz
Date Posted: 30 juni 2011 at 22:10
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

..... og dels av slektssnavnet mitt Hjemstad, som vi er alene om i Norge (tror vi er en 12-14 personer totalt).
 
Svein
 
Jøss, og jeg vet om 2 stykk, pluss deg. Det skulle jo nesten ikke være mulig Smile
 
Spennende å sette i gang slike prosjekter. Kjelleren minner meg om den jeg hadde der jeg bodde før. Store planer ble knust av det faktum at jeg flyttet. Men nye og enda større planer er laget haha.
 
Lykke til! Det blir gøy å følge med.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 juli 2011 at 07:42
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Jøss, og jeg vet om 2 stykk, pluss deg. Det skulle jo nesten ikke være mulig Smile
 
Hehe, det er godt gjort ja. Men du vet, vi tryslinger har en tendens til å spre oss utover da, uansett hvor man drar treffer man en som kjenner en trysling!Big smile Nå heter ikke jeg Hjemstad ennå, men har i flere år vurdert å ta tilbake min mors pikenavn.
 
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Lykke til! Det blir gøy å følge med.
 
Takk for det. Skal bli spennende å sette i gang her bare vi kommer i orden og får pusset opp litt.
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 03 juli 2011 at 18:19
Genialt rom! Ingen sjenerende vinduer heller :)

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Laurenz
Date Posted: 03 juli 2011 at 22:53
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Jøss, og jeg vet om 2 stykk, pluss deg. Det skulle jo nesten ikke være mulig Smile
 
Hehe, det er godt gjort ja. Men du vet, vi tryslinger har en tendens til å spre oss utover da, uansett hvor man drar treffer man en som kjenner en trysling!Big smile Nå heter ikke jeg Hjemstad ennå, men har i flere år vurdert å ta tilbake min mors pikenavn.
 
 
Trysling ja, det er det ikke tvil om slekta lenger. Big smile
Hyggelig at det finnes flere Hedmarkinger som driver med modelltog.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 09 juli 2011 at 16:56
Noe må vi da finne på, så lenge Trysilbanen aldri ble noe avSmile

Det kunne egentlig vært litt kult å skape den i modell forresten, når jeg tenker etter. Den kom vel aldri lenger enn til planleggingsstadiet, usikker på om traseen noengang ble stukket ut og bestemt.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 09 juli 2011 at 22:31
har tenkt på noe lignende selv.  da det var planlagt en bane ut til Åsane og nord hordaland som jeg har tenkt på å lage en gangSmile dette blir utrolig gøy å følge med på. tror det kan bli et artig anlegg, det beste med å lage en bane som bare ble planlagt er at man bestemmer allt selvSmile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 15 juli 2011 at 20:56
OK, her er et utkast til sporplan. Jeg har gått bort fra flere nivåer denne gangen, og har i stedet valgt å bygge anlegget ganske høyt (140-150cm) slik at det skal gå greit å dukke under fra den ene siden til den andre. Eventuelt kan den delen av anlegget bygges slik at den kan felles ned.

Sporarrangementet i Storage 2 er en mulighet til å få brukt om igjen de eksisterende seksjonene, i så fall kan svingskiva ned til høyre i Storage 1 fjernes.

Godt mulig de ulike stasjonene bør tegnes om, dette er igrunn bare ment som en prinsippskisse...



Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Laurenz
Date Posted: 18 juli 2011 at 11:47
Dette ser veldig bra ut. Synd det ikke er noen dør mellom de to rommene. Jeg ville ha sett på om det gikk an å lage en åpning. Så slipper du å gå rundt å løpe etter toget hele tiden. Man kan fort gå lei av det.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 18 juli 2011 at 14:06
Ja jeg vet, det er ikke optimalt med anlegget i to atskilte rom på den måten der. Men hoveddelen av anlegget er i det største rommet, og sporet som går ut nede i høyre hjørne er som sagt bare et forslag til hvordan jeg kan få brukt om igjen de seksjonene som allerede er bygget. Hvis jeg kutter ut den siste biten er det kun oppstillingssporene og vendekurven som er i det andre rommet, og de trenger jeg ikke tilgang til under vanlig kjøring.
 
Jeg har fått endel tilbakemeldinger på et annet forum om at det kan bli trangt med bare 70cm å bevege seg på, spesielt hvis det er flere som kjører, vet ikke hva dere tenker om det? Mulig jeg bør lage til noe midlertidig for å teste ut plassen før jeg begynner å bygge, og vurdere derfra om det er bra nok eller om jeg må ha mer plass.
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Laurenz
Date Posted: 18 juli 2011 at 16:12
70 cm litt trangt ja. Men for å teste det ut så ville jeg satt opp noen bord, skap eller lignende med 70 cm rom i mellom. Så er det bare å bevege seg i mellom og se om du er komfortabel med det. Så lenge du er låst til den plassen du har så vil jeg påstå at du får det beste ut av det på denne måten. Og om du ikke planlegger å ha kjørekvelder med flere gjester ganske jevnlig så ville ikke jeg bryd meg så mye om det.
 
Når det gjelder seksjonene du ønsker å ta vare på så hadde jeg nok gjort det samme. Sporplanen til de ser spennende ut, med flere interessante muligheter. Men du risikerer at de aldri blir brukt fordi de ligger i et annet rom.


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 18 juli 2011 at 21:51
Jeg har 60cm mellom anleggsdelene, og skulle veldig gjerne hatt 10 cm til. 70 cm høres ut som luksus

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Svein_H
Date Posted: 19 juli 2011 at 09:21

Har du bare 60cm? Det hadde jeg ikke trodd, det ser mye større ut på bildene..!Shocked

Uansett, jeg har så smått begynt å vurdere om jeg skal nedskalere anlegget litt, og ikke prøve å klemme inn så mye. En sporplan som virker veldig interessant som utgangspunkt, og som har tilnærmet samme størrelse som rommet mitt er http://mrr.trains.com/How%20To/Track%20Plan%20Database/2007/08/Ozark%20Ouchita%20and%20Red%20River.aspx - Ozark, Ouchita & Red River fra Model Railroaders sporplandatabase (innlogging for abonnenter). Hvis jeg bygger anleggsdelene i hhv (sett fra venstre mot høyre) 40, 40 og 50cm bredde vil jeg få 80cm mellom de, og det bør holde i massevis.
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 13 august 2011 at 10:03
OK, nå begynner det omsider å skje noe her. Jeg har plundret noe voldsomt med sporplanen uten å bli fornøyd, og har fortsatt langt igjen, men tror jeg skal si meg ferdig med endestasjonen nå. Jeg har prøvd å lage den noenlunde lik sporplanen på Tinnoset (speilvendt), men nødvendigvis noe forenklet. I tillegg har jeg plassert inn en svingskive som ikke er der i virkeligheten, samt en liten lokstall der skifteloket kan være stasjonert.



Jeg har bestilt en Skd206 som jeg har tenkt å ha til skiftelok på denne stasjonen. Dette blir mitt første messingbyggesett, spennende å prøve noe slikt!

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: aom2
Date Posted: 13 august 2011 at 13:48

Hva med å rive veggen mellom rom 1 og 2? Det er sansynlig at bjelkene i taket går på tvers av rommet, derfor kan du sikkert rive den ned uten å få 1. etasje i hodet;)

Må jo selvfølgelig sjekke det først da.....hehe



Posted By: Svein_H
Date Posted: 13 august 2011 at 14:16
Jeg har tenkt på det, men tror jeg kommer til å beholde de to rommene atskilt. Tror det er kjekt med et eget rom til de "møkkete" jobbene, hvor man ikke risikerer at støv fra saging og pussing pluss annen dritt legger seg utover anlegget. Dessuten er veggen der i plasstøpt betong fra midten av 50-tallet, tror det kan bli litt av en jobb å fjerne den selv om den skulle vise seg å ikke være bærende.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 22 august 2011 at 07:45
Etter å ha lest litt meg litt opp på sporplanlegging rundt omkring på diverse foraer har jeg bestemt meg for å ikke bekymre meg så mye over den konkrete sporplanen riktig ennå. Jeg har i stedet jobbet litt med en skjematisk fremstilling av anlegget, hvor jeg har prøvd å sette meg litt inn i trafikken og vognbevegelsene sett utfra de kjøreplanene jeg har i tankene. Her er en foreløpig fremstilling:
 
 
Jeg har beregnet tre stasjoner på anlegget, alle med frilastspor og spor til godsbygning. I tillegg har jeg lagt inn et par andre industrispor og et par spor for tømmerlessing.
 
Den tredje stasjonen har en liten banegård for sortering av vogner. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å lage banegården mer komplett med både uttrekksspor og ankomstgruppe, men da ble den alt for stor og overveldende i forhold til resten av anlegget, så jeg kuttet kraftig ned på sporene der. Mulig jeg bør revurdere det litt, tar gjerne i mot tips her.
 
Til venstre har jeg tegnet inn en skjult oppstillingsbanegård med fem gjennomgående spor, denne er tenkt plassert skjult under anlegget på en uttrekkbar skuff. Det korteste sporet blir 170cm, og alle stasjonene vil bli tilpasset denne toglengden.
 
Stasjonen ytterst til høyre (innrammet) representerer de seksjonene jeg allerede har bygget. Tanken var å lage en forbindelse til rundbanen gjennom veggen og plassere denne i det andre rommet, og på den måten få brukt om igjen de eksisterende seksjonene. Denne strekken kan enten være en annen sidebane, eller jeg kan late som om rundbaneforbindelsen ikke eksisterer og kjøre anlegget som rent punkt-til-punkt.
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 september 2011 at 11:44
For en stund siden laget jeg en skisse over et mulig 2-etasjes anlegg slik det kan bli seende ut, men har visst glemt å legge den ut her ser jeg:
 
 
Her har jeg prøvd å få litt ekstra kjørestrekke mellom stasjonene, og i stedet for å fylle all tilgjengelig plass med skinner vil jeg heller ha plass til landskap. Skissen viser kun det største rommet, men jeg har tenkt å ha skyggestasjon og skrue mellom etasjene plassert i det andre rommet. Dette blir et rent punkt-til-punkt anlegg, men det skal også være mulig å få til kontinuerlig kjøring på hver etasje uavhengig av hverandre.
 
Dette er som sagt bare en skisse, og et slikt anlegg ligger uansett langt frem i tid. Det er mye som må gjøres med rommene før jeg kan begynne å bygge, og for å ha noe togsaker å pusle med laget jeg i går ettermiddag et enkelt og provisorisk understell til de tre eksisterende seksjonene mine:
 
 
Her ligger skinnetopp omtrent 120cm over gulv, noe som gir en grei høyde både kjørings- og arbeidsmessig. I tillegg har jeg såpass plass at jeg kan vippe anlegget opp på høykant når jeg skal jobbe med det elektriske på undersiden:
 
 
I mellomtia har madammen okkupert stuegulvet. Her har hun akkurat printet ut en foreløpig sporplan for smalsporanlegget sitt, og jobber med pappmodeller av bygningene hun vil ha rundt om på anlegget:
 
 
Jeg har rippet opp en 12mm finerplate i ferdige biter for rammeverket, slik at hun kan begynne å sette sammen seksjonene når hun er fornøyd med planen og vil gå videre.
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 26 september 2011 at 11:54
Den madammen skal du ta godt vare på!

-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 september 2011 at 12:09
Det er visst mange som sier det, kan ikke skjønne hva dere sikter til.. Wink Big smile
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Laurenz
Date Posted: 26 september 2011 at 13:00
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Det er visst mange som sier det, kan ikke skjønne hva dere sikter til.. Wink Big smile
 
Svein
 
Jeg ble faktisk usikker hvilket av prosjektene som imponerer mest. Jeg fikk i hvert fall fryktelig lyst å ta fram mitt smallspor materiell Tongue


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 oktober 2011 at 17:07
Var en tur til Strømmen med madammen i dag, og gikk muligens litt amok i landskapshylla. Men det er sånn det blir når man ikke har noenting fra før, og nå tror jeg vi skal ha et godt utgangspunkt for å prøve oss på litt landskapsbygging:



Vigdis har også fått snekret sammen den første seksjonen av to, og hun har bestilt ei råkul Sequoia svingskive fra Turner Model Works samt et vanntårn og slaggrav:

http://tmwshop.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_4&products_id=193 - http://tmwshop.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_4&products_id=193
http://tmwshop.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_4&products_id=1010 - http://tmwshop.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_4&products_id=1010
http://tmwshop.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_4&products_id=206 - http://tmwshop.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_4&products_id=206

Smalsporskinner har vi fått tak i hos Rimbo Grande, men sporveksler er ennå litt uti det blå.

Svein




-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: helleland
Date Posted: 01 oktober 2011 at 17:22
Thumbs Up Digg!!! Blir innkjøp på meg og snart... 

-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Stian
Date Posted: 01 oktober 2011 at 19:42
Jeg ser det ble kjøpt N trackbed, hvordan passer dette til de smalsporskinnene? vil det være sviller utenfor kanten?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 oktober 2011 at 20:56
Finn Moe sa det skulle gå greit med smalspor, men jeg regner med det kan bli aktuelt å splitte underlaget på langs og legge halvdelene med litt avstand for å få passelig bredde. Tanken var å ha et skinneunderlag som ikke bygger så høyt.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 01 oktober 2011 at 21:26
For H0e er vel samme størrelse på skinnene som N. Men jeg vet ikke noe om de andre skalaene.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 oktober 2011 at 21:58
H0e er vel det samme som H0n30 om jeg ikke tar feil, samme sporvidde som N-skala med 9mm, men vi bygger i H0n3 som er 10,5mm sporvidde.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 03 oktober 2011 at 11:12
Artig svingskive det der! Har selv en slik liggende flatpakket i skuffen min

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Svein_H
Date Posted: 13 oktober 2011 at 19:01
Fikk en spennende pakke fra Turner Model Works i postkassa vår i dag, så nå spørs det om madammen blir tilsnakkandes på en stund...Wink

Ble skikkelig positivt overrasket over hvor kjapt det gikk, er kun 2 uker siden jeg bestilte sakene. I tillegg har vi visst sluppet unna tollgebyret også, selv om de hadde skrevet verdiene utenpå pakka, hadde ikke ventet å få den rett i postkassa på denne måten. Men jeg skal ikke klage..!LOL

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: helleland
Date Posted: 18 oktober 2011 at 11:11
Hei igjen Svein!

Finnes det bilder av det nyanskeffede som kom i postkassa? Men det er vel madammen sitt ja... Wink
Hun må få seg en byggetråd vettu! Hilse.

Men lurte på om de ser fin ut disse Heki-trærene du får i de eskene der?
Lurer på å kjøpe ett par sånne! Tongue Fikk litt gøy i posten jeg også i går!
Skinner skal hentes i skrivende stund...

Vi høres ang. vogner på mobben!

StWinkin


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Stian
Date Posted: 18 oktober 2011 at 11:15
stein: de trærene er ok de, men då må ofte friseres for å bli skikkelig bra

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 18 oktober 2011 at 18:50
Bilder kan en få til vettu Stein, men det er jo ikke stort å ta bilder av da, en haug med trepinner!LOL Her er svingskiva og vanntårnet:



Hun har også plukket med seg noe stæsj på Strømmen som hun såvidt har begynt på:





Syns dama er råtøff jeg, som tør å dra igang med slike saker, er jo ikke akkurat nybegynnersett noe av det hun har fått tak i..!Shocked

Når det gjelder Heki-trærne så har jeg faktisk aldri prøvd de før, så det blir noe nytt å bryne seg på. Men som Stian sier er de ikke ment som ferdige trær rett ut av esken, man må nok frisere litt her og der samt sette sammen flere "emner" for å få grovere trær om man ønsker det.

Du får plinge på når du ønsker at jeg skal sende avgårde vogneneSmile.

Svein




-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: helleland
Date Posted: 19 oktober 2011 at 12:20
Hei Svein.

Ja, madammen din er råtøff som setter i gang med dette! Mikroskopimaling på tingene i skuret der blir kjekt... Wacko

Men jeg liker bilder vettu, Svein! Og få se dette treverket er godt for helsa! Tongue
Fikk noen trær i posten her, og det var første klasses vare!

Ha en riktig så god høst mj-dag videre. Ja,og  jeg har fått igang vannet på mølla skikkelig nå!


Stein




-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Svein_H
Date Posted: 21 oktober 2011 at 19:38
Da er "mikroskopimalingen" unnagjort:





Nå har vi kjøpt inn airbrush og kompressor, men hun har fortsatt brukt pensel på dette. Hun gikk først over med farger, deretter et lett strøk med matt svart blandet med litt rødt for å tone det ned litt.

Hva syns dere? Konstruktiv kritikk velkommen, da vi begge to prøver å lære her.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Ørjan
Date Posted: 21 oktober 2011 at 20:53
Det der så jo meget bra ut... Kanskje matte det ned litt? er kanskje litt blankt enkelte plasser? Menkan være "blitz/lys" som gjør dette?
 
Men likte den meget godt!


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Svein_H
Date Posted: 21 oktober 2011 at 21:24
Ja, vi la merke til det på bildene vi også, så jeg nevnte det som en mulighet. Med bildene lyver nok litt her, den er faktisk ganske mye mattere i virkeligheten. 

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: helleland
Date Posted: 22 oktober 2011 at 14:57
Clap Clap Mæget bra mikroskopiering dette! Gleder meg til å se dette på anlegget til madammen! Thumbs Up

Ha en finfin mj-lørdag i heimen!

Stein


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Svein_H
Date Posted: 22 november 2011 at 07:32
Huff som tia flyr... Anlegget har ligget i dvale et par måneder nå, har vært mer eller mindre kaos her mens vi har drevet med oppussing og koordinering av håndverkere som aldri dukker opp...Angry
 
Men nå er vi omsider ferdige med det vi hadde satt oss fore å få i orden for i år, så i helga fikk jeg endelig puslet litt på anlegget igjen. Har igjen et par spor som må legges og kappes i seksjonsskjøtene, fikk såvidt prøvd Dremel-en nå i helga og det gikk bra. Når det er gjort kan jeg demontere anlegget igjen, og jobbe med kabling og landskap på en og en seksjon oppe på arbeidsrommet vi har satt istand.
 
I mellomtia har madammen startet på et lite diorama på 50x60cm. Det skal inneholde både vann, skog og fjellskjæringer slik at hun får prøvd seg på litt av hvert, nå i helga har hun kappet til XPS-plater og limt sammen grovkonturene av landskapet.
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 23 november 2011 at 17:39
Arbeidsbordet til Vigdis slik det ser ut ikveld. I det ene hjørnet av dioramaet skal det være et lite vann, med en bekk som kommer fram under skinnegangen. Nede ved vannet skal det være ei lita fiskebu / hytte, det er denne som ligger halvferdig på brettet i forkant:



Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 05 desember 2011 at 08:52

I helgen fikk jeg omsider gjort ferdig kablingen på den første seksjonen, men akk var gleden kortvarig. Plukket frem mulitimeteret for å sjekke forbindelsene, og det er etpar koblinger som ikke har kontakt, så der må jeg sjekke litt nærmere. I tillegg fant jeg ut at en av tilbehørsbryterne til vekselmotorene hadde tatt kvelden mens anlegget sto lagret, så den må byttes ut. Nå har jeg jo laget anlegget så det skal være greit å fjerne motorer o.l. i tilfelle nettopp slike ting skulle skje, men er litt usikker på hvordan jeg skal få løsnet bryteren for motoren siden den er limt fast. Mulig jeg må bytte hele greia...Ouch

Madammen er godt på vei med dioramaet sitt, og har brukt helgen på å teste ut både Husfix og gips til fjellformasjoner, samt prøvd seg på maling av fjellet med diverse jordfarger som er kraftig utvannet. Jeg syns det blir knallbra! Må vel snart lage en egen byggeblogg for henne, så hun ikke stiller meg helt i skyggen her...Smile
 




Legger også ved et bilde av det ferdige skuret, hun har mattet det ned litt til samt fått på plass presenningen på taket:



Svein

Edit: Lagt til bilder


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 16 desember 2011 at 16:54
Madammen fortsetter å forbløffe meg. Nå har hun startet på scratchbygging av en tømmerviadukt som skal over bekken på dioramaet, og med scratchbygget mener jeg at også hver enkelt sville er skåret ut av et større stykke styren, pusset ned til riktig fasong og størrelse, og risset inn tremønter i overflaten. Nå sitter hun og lager nagler (..!) av 0,2mm enkelttrådet ledning, dette bildet ble tatt i går mens hun satt og limte:



Fremdriften på mitt eget anlegg er ikke så mye å skryte av. Jeg hadde kablet ferdig den ene seksjonen for en stund siden, men da jeg gikk over alt med ohm-meteret etterpå fant jeg etpar dårlige forbindelser. I tillegg oppdaget jeg at tilbehørsbryteren til en av sporvekslene hadde tatt kvelden mens anlegget sto lagret, og da gikk piffen litt ut av meg...Ouch

Så de siste dagene har jeg puslet med Apache webserver, PHP og MySQL, for å lære meg litt Joomla til en ny hjemmeside jeg så smått har begynt å planlegge, anlegget har stått urørt i mellomtiden.

I dag fikk jeg omsider ånden over meg igjen, så jeg har fått fikset problemområdene ved kablingen Håper jeg da, skal testkjøre nå etterpå bare det siste limet får tørket. Får dra over skinnene med litt 1200 sandpapir og Antibac først, lenge siden det gikk noe tog der sist...

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 16 desember 2011 at 16:59
Det er mange som syn's at sandpapir på skinner er ris til egen bak Ouch
Med tanke på at de små ripene det gir, lettere samler skitt i neste omgang ...


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Svein_H
Date Posted: 16 desember 2011 at 17:24
Ja, jeg er klar over det. Jeg pleier aldri bruke sandpapir til vanlig, men siden anlegget hadde stått og støvet ned såpass lenge fant jeg ut at jeg måtte ty til litt mer drastiske midler. Håper at 1200-papiret er fint nok til å unngå alt for mye problemer senere, ellers får jeg bare bruke den "gleam"-metoden jeg leste om på trains.com-forumet.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 16 desember 2011 at 22:23
Vanlig skinnepussekloss bør holde for å rengjøre selv det mest tilsarva og nedstøvede spor. 

-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 16 desember 2011 at 22:54
Ja, jeg må nok investere i en slik, det har bare ikke blitt noe av ennå.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 18 desember 2011 at 11:16
Da har jeg fått fikset problemene med kablingen og gjort meg ferdig på undersiden. Jeg slapp heldigvis å bytte bryteren, siden den er limt til motoren kunne det bydd på endel utfordringer.

Jeg fikk fjernet motoren og bryteren fra anlegget uten problemer, og vippet av dekselet på bryteren. Inni er det bare et lite kontaktblekk som jeg strammet opp, før jeg monterte alt sammen igjen og sjekket forbindelsene på nytt.



Vigdis jobber videre med viadukten, nå begynner det virkelig å ligne på noe:



Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 18 desember 2011 at 19:54
Flott arbeid det der! når skal hun registrere seg og lage egen blogg? :)

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Svein_H
Date Posted: 18 desember 2011 at 20:20
Hehe, jeg har spurt henne om det samme, uten å få noe klart svarSmile

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 31 januar 2012 at 07:47
Er vel på tide med en liten oppdatering her inne...
 
Den første seksjonen er ferdig kablet, som nevnt over. Jeg har også hevet vannhøyden med 2cm slik at det stemmer overens med den andre to seksjonene:
 
 
På søndag ble jeg ferdig med kablingen av seksjon nr2:
 
 
Kun 1 seksjon igjen nå, så kan jeg begynne på kontrollpanelet.
 
Først må jeg klargjøre den siste vekselen som ble lagt ned, den har verken tilførselsledninger eller motor/bryter montert ennå. Vekselen er kun festet med skinnelasker, så den er enkel å ta ut og jobbe med på arbeidsbenken. Etterpå blir det å få festet alle løse ledningsstumper som henger ned på undersiden.
 
Noen som har konkrete forslag til mangepolede kontakter jeg kan bruke mellom seksjon og kontrollpanel, i stedet for de sukkerbitene jeg har lagt opp til nå? Jeg trenger minimum 15 16 poler på den første seksjonen, 13 14 på den andre og 8 på den tredje. Da har jeg en pol ledig for belysningskrets på hver seksjon (retur er felles med vekselmotorene), men har ikke tatt høyde for eventuelle utvidelser.
 
Svein
 
Edit: tellefeil


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 mai 2012 at 21:35
Jeg burde vel få oppdatert denne tråden igjen etter serverkrasjen, men det har blitt litt nedprioritert siden jeg har prøvd å lære meg litt Joomla CMS for min egen hjemmeside. Har laget en tospråklig side (norsk/engelsk) som jeg fikk lastet opp i dag på http://www.hjemstad.no - www.hjemstad.no . Ikke særlig mye innhold der ennå, men den overordnede struturen, menyer og en gjestebok er på plass. Ta gjerne en titt og kom med tilbakemeldinger, jeg setter pris på både ris og ros samt konstruktive tips og råd fra de som har erfaring med Joomla.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 09 mai 2012 at 18:34
Da er det vel på tide å få oppdatert denne tråden med det som forsvant i serverkrasjen. I stedet for å prøve å rekonstruere alt sammen innlegg for innlegg lager jeg bare en oppsummering:

Jeg fikk omsider kablet ferdig den siste seksjonen, etter mye plunder og herk med flere av Pecobryterne:



Jeg fikk også laget et kontrollpanel, tok utgangspunkt i et par bilderammer jeg fant på Europris:





Laget en uttrekkbar hylle under anlegget for kontrollpanel og digitalstyring:









Jeg fikk noen fine tips om koblingsbokser jeg kunne bruke mellom panelet og anlegget, men de forsvant dessverre i krasjen, og jeg husker ikke hvem som skrev innlegget. Veldig takknemlig om vedkommende kan komme på banen og poste det på nytt!Smile

Det siste jeg har gjort er å begynne på et midlertidig togmagasin med 4 spor til togstammer pluss et spor for lokene:





Siden bildene ble tatt har jeg lagt ferdig alle sporene, men har ennå ikke fått festet de til plata. Den hylla der skal som sagt bare være midlertidig, så jeg har ikke lyst til å lime de fast eller bruke fugemasse. Mulig jeg tyr til småstifter mellom svillene bare for å holde de sånn noenlunde på plass, det er jo ingen belastning å snakke om her.

Svein





-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: EirikS
Date Posted: 09 mai 2012 at 23:15
Hei Svein!

Husker jeg nevnte noe om pluggterminaler, men om det var det du tilslutt endte opp med husker jeg ikke.
Her er hvertfall mitt bidrag:
http://www.futurlec.com/ConnTerm.shtml - http://www.futurlec.com/ConnTerm.shtml


Posted By: Svein_H
Date Posted: 10 mai 2012 at 07:14
Hei, Eirik! Var det disse som skulle monteres på stripebrett, og som passet på annenhver stripe om jeg ikke husker helt feil? De ser rimelig kjent ut ja, takker!Thumbs Up
 
Har ikke kommet så langt at jeg har fått laget til noe permanent ennå, pr i dag bruker jeg bare 5 stk 8-leder kabler som er festet med sukkerbiter i begge ender. Det funker jo, men er et herk når anlegget skal demonteres og seksjonene flyttes til arbeidsbordet.
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 10 mai 2012 at 07:22
Jeg får vel også legge ut igjen linken til den første videoen av anlegget, hvor jeg skifter litt vogner og tester den nymonterte lydekoderen i Di3-loket mitt. Kvaliteten er ikke så mye å skryte av da, siden den er tatt med et kompaktkamera, men man får vel et overordnet inntrykk av anlegget:
 
http://www.hjemstad.no/videos/Hjemstadbanen_02b.avi - http://www.hjemstad.no/videos/Hjemstadbanen_02b.avi
 
Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: EirikS
Date Posted: 10 mai 2012 at 07:26
Du husker helt korrekt :)


Posted By: Svein_H
Date Posted: 10 mai 2012 at 07:31
Flotters! Da får jeg slenge avgårde en bestilling snart, så jeg får gjort meg ferdig med det der og kan begynne på landskapet.

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 16 mars 2013 at 07:46
Det er vel på tide å børste litt støv av denne tråden nå, etter snart et år...Embarrassed

Jeg har brukt mye tid på å teste ut ulike løsninger og sporplaner for anlegget, ikke minst med tanke på gjenbruk av de tre seksjonene som er ferdigbygget. Imidlertid har jeg ikke klart å komme opp med noe jeg er fornøyd med, så jeg har bestemt meg for å starte helt på nytt med et modulært oppsett.

Det betyr at de tre seksjonene jeg har vil bli vraket. Dersom det er noen som er interessert i å overta de så gi beskjed, ellers blir de slaktet for alt av brukbare komponenter og deretter kastet. Svingskiva vil jeg uansett ta ut og beholde selv, men resten kan evt overdras komplett med sporveksler og kontrollpanel for en beskjeden sum.

Svein

Edit: skriveleif


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 25 mars 2013 at 08:48
Da har byggingen startet. I helga har jeg fått kappet ut de fleste delene til den første modulen, og satser på å ha et par modulkasser klare i løpet av påskeferien:





Siden jeg nå har valgt å gå for FREMO-standarden har jeg laget http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7712" rel="nofollow - en egen tråd i FREMO-snakken, og vil oppdatere der parallellt med postingen her inne.

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 26 mars 2013 at 17:11
Jeg googlet etter "logging" anlegg for inspirasjon til et nytt togskap og kom over en tråd i model railroader forumet. Mulig du har disse bladene. Hvis ikke tror jeg det er bilder der som kan være inspirerende til deres anlegg (spesielt "Colorado spectacular" edit: gjelder begge model railroader bladene):
 


-------------
Marius


Posted By: Svein_H
Date Posted: 26 mars 2013 at 18:13
Takk for tipset Marius! MR har jeg på DVD, og har tenkt å bestille GMR på DVD også, så jeg skal ta en ekstra titt på disse. Om ikke jeg får brukt det på mitt eget anlegg vil det helt sikkert være mye spennende der for madammen og hennes anlegg!Smile

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 28 mars 2013 at 09:02
Den første modulkassa er klar:





Etter at bildene ble tatt i går har jeg sparklet alle utvendige hjørner og skruehull. Disse vil bli pusset ned i dag, og bare jeg får saget ut profilen på sidekantene er kassa klar før det første strøket med maling.

Jeg har tenkt å lage en modulkasse til før jeg legger skinnene, slik at begge modulene kan testes opp mot hverandre.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 29 mars 2013 at 13:05
Da er skinneunderlaget på plass, sidekantene saget ut, og det første strøket med maling unnagjort:



Oppdaget i går at jeg hadde glemt et par smådetaljer som måtte på plass før maling, og siden det ble en ny runde med skruing, liming og sparkling fikk jeg ikke pusset og malt før i dag. Vel vel, hva gjør en dag fra eller til...Wink

Har en overordnet plan for landskapet som begynner å forme seg i hodet mitt nå, men detaljene tror jeg bare får komme naturlig underveis i byggingen.

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 29 mars 2013 at 21:22
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


Jeg har tenkt å lage en modulkasse til før jeg legger skinnene, slik at begge modulene kan testes opp mot hverandre.
Svein

Husk 'speiltesten'; som kanskje er minst like god for å sjekke sporet mot skjøten Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Svein_H
Date Posted: 29 mars 2013 at 21:22
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Husk 'speiltesten'; som kanskje er minst like god for å sjekke sporet mot skjøten Wink


Speiltesten er kjekk den, men kun for å sjekke at sporet er vinkelrett på enden. På en rettstrekke som denne vil det ikke vises om sporet har f.eks 0,5mm avvik fra senterlinja, men med to rette moduler blir det fort synlig når jeg snur de rundt og kobler de sammen motsattWink


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 02 januar 2014 at 17:55
Da er det vel på tide å børste litt støv av denne tråden igjen...

Aktiviteten på togrommet mitt har vært pinlig fraværende det siste året, mye grunnet selve rommet som krevde endel arbeid før noe som helst annet kunne gjøres. Nå er omsider den biten unnagjort, slik at moroa kan begynne. Taket ble panelt litt tidligere i høst, mens noen dager i juleferien ble brukt til å skrubbe og male vegger og legge nytt gulv, og i dag har jeg endelig fått begynt på rammeverket!

Siden anlegget blir modulbasert skal jeg bygge et separat rammeverk med lagringshyller under anlegget, tilsvarende det jeg bygde for Vigdis på rommet hennes. Imidlertid har jeg også lekt med tanken på en senere utvidelse i høyden, slik at anlegget blir i to etasjer, og da må jeg tenke litt annerledes slik at ikke lagringshyllene bygges for høyt. Et en-etasjes anlegg vil for meg ha en optimal høyde på ca 140cm ved skinnetopp, men ved to etasjer vil ikke dette funke. Jeg har derfor satt sammen et lite testopplegg hvor jeg kan eksperimentere litt med ulike høyder for de to nivåene:



Bildet viser en mulig oppstilling med skinnetopp på hhv 100 og 150cm på nedre og øvre nivå, tenkte jeg skulle ta utgangspunkt i dette og se hvordan det ble. FREMOdulene bygger 20cm opp til skinnetopp, dermed blir toppen av rammeverket på 80cm. Som øvre nivå har jeg brukt en av de gamle seksjonene mine som jeg plukket ned fra loftet i dag, disse er 10cm høye og samsvarer dermed godt med tykkelsen på et eventuelt øvre nivå.

Takhøyden er kun 190cm, og derfor ser det ut som øvre nivå er mye lenger opp enn det egentlig er. Mulig 150cm blir litt i meste laget da det bare er 40cm igjen til taket, men som bildet viser ble det overraskende god plass mellom nivåene, så jeg kan kanskje senke det 5-10cm uten at det gjør så mye. Syns forøvrig at 100cm var en ypperlig høyde i sittende stilling, så den tror jeg at jeg kommer til å gå for.

Jeg skal la dette stå oppe en stund og la inntrykkene modnes litt før jeg evt foretar noen justeringer i høyden. Tar også gjerne imot tips og innspill fra andre som har erfaringer med anlegg i flere etasjer.

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 11 januar 2014 at 21:03
Da er jeg godt igang med rammeverket, den ene langveggen er ferdig:





Jeg valgte å gå bort fra planene om et to-etasjes anlegg, det ble litt for mye kompromisser høydemessig. Har derfor valgt å legge anlegget like høyt som FREMO-standarden tilsier, med skinnetopp 130 cm over gulv. Rammeverket blir da 110cm, og de siste 20cm er det selve modulen som står for. De gamle seksjonene mine må heves 10cm for å komme i samme høyde, men det skal gå greit.

Under anlegget har jeg fått plass til fått tre oppbevaringshyller, disse skal med tiden skjules bak et forheng. Under det gamle kjellervinduet, som nå er inspeksjonsluke for krypkjelleren innenfor, fant jeg ut at det var greiest å la det stå åpent for enklere tilgang, den fremre lekten på toppen kan enkelt tas bort ved å fjerne et par skruer.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 12 januar 2015 at 07:50
Oops, har det gått et helt år allerede..?Embarrassed

Jeg er fortsatt ikke helt i mål med den modulbaserte sporplanen, men for å unngå såkalt "paralysis by analysis" (og for å få lagt litt skinner og kjørt tog igjen) har jeg i juleferien bygget seksjoner rundt hele rommet. Seksjonene har samme høyde som FREMOduler og kan kombineres med slike, og de kan også relativt enkelt konverteres til moduler senere.

Høyre halvdelen av rommet:


Venstre halvdelen av rommet, med dukk-under ved døra. Jeg lurer på om jeg skal skjære ut en bue på undersiden av seksjonene som går forbi døråpningen, slik at det blir enklere å komme inn og ut:


Alle seksjonene har FREMO grensesnitt på boltehullene for enkel sammenkobling med moduler:


Også de smalere seksjonene har boltehull som samsvarer med FREMO-standarden, slik at de kan kobles sammen med FREMOduler. Den lille seksjonen som er løftet ut og ligger på toppen kan enkelt snus, slik at enten fremre eller bakre langside flukter med modulene, mens hjørneseksjonen under har dobbelt sett med boltehull slik at den kan kobles sammen på begge måter:



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 januar 2015 at 11:30
Dette ser lovende ut!


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: halvors
Date Posted: 12 januar 2015 at 16:57
Kjempemessig utgangspunkt for mye moro
Og det kan være lurt å skjære ut ved døråpningen, ja. Ryggen din vil takke deg siden...

Hilsen Halvor


Posted By: Svein_H
Date Posted: 12 januar 2015 at 18:09
Kommer nok til å gjøre noe der ja, en 10-15cm ekstra med fri høyde har mye å si for komfortenSmile. Får se hvor mye jeg har å gå på siden jeg også har en seksjonsskjøt akkurat foran døra, må prøve å få beholdt de øverste bolthullene.

De smale seksjonene langs den veggen der skal forøvrig brukes til bl.a. togmagasin, og er vel de mest permanente av alle seksjonene, så jeg kan vel sage ut den buen først som sist. Har akkurat printet ut sporplanen for togmagasinet i full størrelse, får ta meg en tur ned i kjelleren og tape sammen arkene så jeg får et inntrykk av hvordan det kan bli.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 12 januar 2015 at 18:57
Endelig noe bygging! Håper det kommer tett med bilder framover. Du trenger selvfølgelig en skikkelig avtagbar Kylling bru eller noe.

-------------
Marius


Posted By: Svein_H
Date Posted: 16 januar 2015 at 16:12
Hehe, du mener det ja, har ikke du allerede Kylling bru i togskapet ditt da?Smile

Vel, vi får se hva som skjer, godt mulig jeg bygger om seksjonene og lager en mindre svingbar seksjon foran døråpningen. I romjula valgte jeg for enkelthets skyld å bygge seksjonene like lange med tanke på evt nedpakking og stabling, hver seksjon er 130cm lang (3 seksjoner i lengden = 390cm). De to små seksjonene midt på kortveggene har en noe ukurant lengde på 53cm, dette har sin forklaring i mine planer om gjenbruk av gamle seksjoner.

Tanken bak de paddeflate og kjedelige seksjonene var å ha en plan flate som jeg kjapt kunne legge noen spor på for å kjøre tog, nå er det alt for lenge siden sist! Samtidig er det grenser for hva man kan planlegge og teste ut av sporplaner på PC-en, uansett hva slags program man har, så nå i første omgang handler det om å få på plass midlertidig skinnegang slik at jeg kan kjøre en stund og se om noen av sporplanene mine funker i praksis.

Hvis det viser seg å funke tilfredsstillende er det bare å få på plass korkunderlag og feste skinnene mer permanent, men i mellomtiden blir skinnene lagt direkte på fineren og med høyst provisorisk kabling. Bilder kommer etter hvert, men det blir neppe veldig spennende å se på.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 16 januar 2015 at 18:08
Hvordan går det med Vigdis sitt anlegg?

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Svein_H
Date Posted: 16 januar 2015 at 20:05
Tja, hva skal man svare... Vigdis har vært litt lei tog generelt, så det har ikke skjedd stort det siste året. Hun har puslet med litt småprosjekter, men ingenting å rapportere om ennå. Ser det har gått et drøyt år siden siste oppdatering på hennes tråd også, så vi får vel snart ta i et tak der.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 24 januar 2015 at 15:53
De to siste helgene har jeg drevet med overføring av sporplan fra PC til seksjoner, og i dag kom jeg omsider i mål rundt hele rommet. Printet ut planen i full størrelse, tapet sammen arkene og tegnet opp senterlinja for sporene. Stasjonen langs øvre vegg er ikke helt klar ennå, men jeg har da hvertfall fått markert opp ett gjennomgående spor der for en kontinuerlig rundbane.

Neste trinn nå er å få lagt kork skinneunderlag, fant ut at jeg like gjerne kunne gjøre det skikkelig med en gang i stedet for å måtte rive opp midlertidig skinnegang og legge alt om igjen senere.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 25 januar 2015 at 15:34
Da er den første seksjonen "ferdigkorket". Jeg hadde igjen noen lengder med korkunderlag med ferdig skråkant, så jeg kommer til å bruke opp de først. Deretter blir det å skjære ut 2 cm brede strimler fra korkplater lik den som ligger oppå seksjonen, det er mye rimeligere og man kan la ballasten forme en naturlig skråning på sidene:




Med relativt hard finer som underlag var det en liten utfordring å få korkunderlaget til å holde seg på plass mens fugemassen stivner. Prøvde først vanlige stifter for korktavle, men fikk ikke disse skikkelig nedi. Løsningen ble å bruke stiftepistolen og 6mm stifter, stiftene går akkurat langt nok nedi fineren til å holde korken på plass samtidig som det er enkelt å pirke de ut igjen med en liten skrutrekker. Så får morgendagen avsløre om det viste seg å være en god løsning, eller om alt løsner sammen med stiftene...

Det nederste bildet viser forøvrig også en av de kanskje største fordelene med å bygge anlegg i moduler/seksjoner, nemlig at man kan løfte ut enkeltseksjoner og snu de rundt for god tilgang fra alle sider.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 februar 2015 at 18:00
Har fått lagt ferdig all korken i løpet av uka, nå er det klart for skinnelegging!

Her vises stagingområdet/togmagasinet langs den ene langveggen. Med 52 mm sporavstand har jeg akkurat fått plass til 6 spor i bredden, 5 av de er gjennomgående stagingspor mens spor 6 (nærmest kamera) med tiden skal fungere som sidebane. Hver av stagingsporene er dimensjonert for tog på 180-200cm lengde:


Her er andre enden av stagingområdet, hvor hovedlinja kurver gjennom hjørnet og forbi vinduet på kortveggen. Sidelinja skal her gå i 180 graders kurve på innsiden av hovedlinja og ende opp på de gamle seksjonene som vil stå som en halvøy midt i rommet, men siden traseen må tegnes opp og tilpasses med de gamle seksjonene har jeg ikke tatt den biten ennå:


Langs den andre langveggen har jeg satt av all plassen til en gjennomgående stasjon. Stasjonen kan håndtere tog på inntil 200cm lengde, men med bare 2 gjennomgående togspor vurderer jeg å legge inn en ekstra sporsløyfe mellom spor 1 og 2 foran stasjonsbygningen (omtrent midt på bildet) for å forenkle skiftingen til og fra industrisporet som går langs veggen:





-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 01 februar 2015 at 19:15
Med spor så nær kanten, har du tenkt på hvordan du skal hindre lok og vogner fra å deise i gulvet om de sporer av?


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 februar 2015 at 20:38
Ja, det må nok noe sikring til der ja, stoler ikke helt på at Murphy vil holde seg borte uansett hvor nøye jeg er med skinneleggingenSmile. Kanskje en pleksiglassplate, evt et slikt ståltrådgjerde som NSB har linjelangs, har ikke helt bestemt meg ennå.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 februar 2015 at 16:05
Etter noen dager med skinnelegging ble stasjonen langs langveggen ferdigstilt i dag, og med ett gjennomgående spor lagt i magasinet er det nå mulig med kontinuerlig kjøring på anlegget!Big smile

Skinnene ligger bare løst oppå skinneunderlaget, og kablingen er høyst midlertidig med kun 2 par mateledninger til hele rundbanen (pluss ett par til industrisporet langs veggen), men etter testkjøring med både digitale og analoge lok ser det ut som jeg klarer meg fint med strømmating via skinnelasker enn så lenge.

Fullføringen av skinneleggingen i dag er faktisk en milepæl på flere måter; dette er også første gangen jeg har en fungerende rundbane siden forrige millennium..!Beer


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 24 juni 2015 at 07:02
Fikk en spennende pakke fra Skala Design i posten i går. Denne har jeg ventet lenge på, nå kan jeg endelig begynne å eksperimentere med signalstyring og blokkdetektering!Smile:

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 01 august 2015 at 13:53
Frem fra glemselen! I dag fikk jeg omsider gjort noe jeg har tenkt på lenge, men som av uvisse grunner har blitt utsatt gang på gang, nemlig pakke frem igjen de gamle seksjonene mine og få de opp på anlegget! Jeg har lenge vært usikker på om jeg ville få bruk for de igjen, og om de i det hele tatt fikk plass i rommet uten at det ble for trangt. En ting er å se sporplanen på tegningen, noen helt annet er det når du står i rommet.

Uansett, jeg børstet av det verste spindelvevet fra seksjonene, skrudde sammen et rammeverk og saget ut et passende åpning i den ene modulen, og slik ser det ut nå:




Her syns bedre hvordan jeg har saget ut litt av den ene modulen for å passe inn seksjonen, deretter boret jeg to hull på linje med standardhullene i alle modulene og boltet den fast til modulene på hver side:


Fortsatt gjenstår å legge skinner for å koble seksjonene sammen med resten av anlegget, samt få på plass all kablingen under seksjonene som skal til kontrollpanelet. Deretter blir det en grundig runde med pusseklossen på skinnene, før det er tid for prøvekjøring!Smile


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 04 august 2015 at 07:26
Da var kontrollpanelet koblet opp igjen, og jeg har lagt et midlertidig kurvespor for å koble seksjonene sammen med resten av anlegget. I går fikk jeg også reparert svingskivebroen som falt i betonggulvet for en stund siden, og kunne i går kveld fornøyd konstatere at seksjonene og alle tilkoblinger hadde overlevd lagringsperioden uten problemer!Smile

Det neste prosjektet nå blir å jobbe videre med hjørneseksjonen ved døra (så vidt synlig ned til venstre på bildet over), få på plass en permanent kurve ut til endestasjonen og feste alle skinnene, samt få på plass det elektriske inni seksjonen.

Den eksisterende kurven ved svingskiven er litt for krapp (kun 60cm radius), og har i tillegg litt overhøyde, så de største lokene mine sliter endel der. Jeg vurderer derfor å rive opp igjen hele den biten der fra sporvekselen og ut til kanten, fjerne overhøyden og heller legge en jevnere og litt større radius gjennom hele kurven og over på hjørneseksjonen.

I tilknytning til stasjonen skal det også komme inn- og utkjørsignaler, så elektrisk skal kurven deles opp i mindre partier for spordeteksjon, slik at signalene blir revet når toget passerer. Ideelt sett skulle det også vært spordeteksjon i togsporene på stasjonen, men siden seksjonene ikke er forberedt for dette blir det veldig mye kabling som må gjøres på nytt for å få det til. Det får derfor vente til jeg eventuelt skal legge skinnene om igjen, så i mellomtiden får jeg bare klare meg uten.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 04 august 2015 at 21:17
" Ideelt sett skulle det også vært spordeteksjon i togsporene på stasjonen"

En Arduino - og noen Fotomotstander (LDR) eller IR sensorer kan evt. benyttes, og dette kan du integrere med den signalløsningen du allerede har valgt.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 05 august 2015 at 06:53
Javel? Det høres interessant ut, kan du tenke deg å utdype dette litt mer?

-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: bkv1
Date Posted: 05 august 2015 at 18:00
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Javel? Det høres interessant ut, kan du tenke deg å utdype dette litt mer?


Jeg kaster meg på. Vil også gjerne høre hvordan dette kan gjøres

-------------
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 05 august 2015 at 21:20
På digitalanlegg er det nok best med deteksjon med strømføling, slik du allerede er i ferd med å implementere.  Det er også ganske vanlig å ha behov for punkdetektering med fotodiode, IR eller reed kontakt.  (Jeg leste et innlegg på et forum hvor Rocrail ble sammenliknet med JMRI.  Der var konklusjonen at Rocrail fungerer best med punktdetektering og JMRI primært bruker blokk deteksjon, men at det også er nødvendig med punktdeteksjon, ved automatisk kjoring). Jeg skal teste ut punkdeteksjon - fordi jeg skal kunne kjøre både DC og DCC.

Hvis du primært ønsker å styre signaler, og ikke må ha et absolutt riktig signal i alle sammenhenger, kan dette løses ganske enkelt med fotomotstand (LDR) eller IR (fungerer også i mørket).  Det aller enkleste er å plassere en LDR midt på sporet der toget stopper.  En bedre løsning er å plassere LDR med 10 - 15 cm avstand i hele blokken, og markere opptatt hvis en av LDR'ene detekterer. En tredje løsning er en LDR i hver ende, og programlogikk som registrerer når tog kjører inn og ut av sporet, men her vil det nok kunne være eksempler på skiftebevegelser som lurer logikken.  Det beste er kanskje to sensorer i hver ende slik at man kan finne ut hvilken vei toget beveger seg.  På en stasjon kan man optimalisere med en LDR i innkjør, og en LDR i hvert togspor som detekterer når toget kjører inn på sporet, og tilsvarende i andre enden av stasjonen.  Behovet for LDR'er blir da 2+(2*antall spor).  Eventuelt kan dette kombineres med en LDR der toget stopper : (2+(3* antall spor).  Hensikten med å bruke en arduino vil da være for å kople LDR'ene til Analoginngangene (6- 20 pr. Arduino). Andre inn/utganger benyttes til å kople til resten av signalanlegget, eller hvis man f.eks. kan fortelle Arduinoen om det er stillt innkjør/utkjør og sporskifteposisjoner - slik at man kan klare seg med færre sensorer eller at logikken blir enklere eller mere driftsikker.  Det kan også tenkes at det bør være noen trykknapper for å frigjøre blokker, hvis logikken feiler - etter komplekse skifteoperasjoner.  Selve oppkoplingen av LDR mot Arduino, finner du i denne tråden :

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9003&KW=vendesl%F8yfe&PID=17061963&title=vendeslyfe-peco-75-dcc#17061963" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9003&KW=vendesl%F8yfe&PID=17061963&title=vendeslyfe-peco-75-dcc#17061963

Håper denne forklaringen var forståelig.  Jeg utdyper gjerne videre.  Kanskje det er lettest å diskutere dette med en konkret sporplan, og en beskrivelse av forventede togbevegelser / skiftebevegelser ? 

For IR, kan kanske denne benyttes, enten plassert mellom sporene, eller ved siden av i vognsidehøyde :

http://www.hobbytronics.co.uk/qtr-1rc-sensor" rel="nofollow - http://www.hobbytronics.co.uk/qtr-1rc-sensor


Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 august 2015 at 09:02
Det var nettopp slike ting som dette jeg var litt usikker på, hvordan man kunne få en fullgod dekning ved punktdeteksjon i motsetning til strømføling som tar hele sporblokka. For min del er det ikke aktuelt med automatisk kjøring, men jeg vil ha et noenlunde korrekt signalbilde. Med det mener jeg at signalene automatisk rives til rødt ved passering, signalene skal være korrekte med tanke på togvei med eller uten avvik, og det skal ikke være mulig å gi grønt lys for innkjør hvis vekslene leder til et togspor som er opptatt eller til et sidespor. Her er det jo spesielt innkjørsignalet som er det sentrale, da utkjørsignalet stort sett vil stå i rødt unntatt når togmelding er gitt og det er klart til avgang. Ellers vil det være et høyt skiftesignal som opphever rødt utkjør ved skifting, og dette signalet er ikke avhengig av noe deteksjon.

Når det gjelder den konkrete sporplanen finner du en skjematisk versjon på side 2 i denne tråden (bildet av kontrollpanelet), men jeg skal lage en oppdatert og nummerert versjon og legge ut slik at det blir enklere å forstå. Det er 3 togspor; de to gjennomgående øverst pluss buttsporet helt i toppen for motorvogn el.l. Innkjør uten avvik vil da kun gjelde buttsporet, mens de to gjennomgående togsporene vil få signalbilde innkjør med avvik. Alle andre spor er i denne sammenhengen regnet som sidespor og trenger ikke deteksjon i denne omgang.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 august 2015 at 17:56
Etter en del funderinger kom jeg til konklusjonen at en dukk-under ved døra aldri vil bli en optimal løsning, og bestemte meg derfor for å lage en løs seksjon som kan løftes ut. Siden jeg også har en seksjonsskjøt omtrent midt i døråpningen ble da spørsmålet om jeg skulle kappe vekk litt av begge seksjonene for en bredere åpning, eller gå for en mer lettvint løsning og heller akseptere litt smalere åpning. Jeg valgte selvfølgelig det siste! Smile

Her er et før-bilde fra hjørnet ved døra. Jeg hadde egentlig tenkt å kappe vekk 25 cm fra hjørneseksjonen og 50 cm fra midtseksjonen slik at åpningen ble 75 cm, og målte opp og markerte dette på seksjonene etter at bildet var tatt:


Heldigvis startet jeg med midtseksjonen. Da jeg fjernet den så jeg at en 50cm åpning kunne være nok, slik at jeg slapp å kappe i hjørneseksjonen i det hele tatt! I tillegg kunne jeg kanskje bruke om igjen den bortkappede biten hvis jeg var forsiktig under kappingen, og på den måten sparte jeg meg selv for mye jobb. Kappelinjen på hjørneseksjonen er godt synlig, men den ble altså unødvendig:


Jeg saget til en ny endeplate til midtseksjonen, og laget samtidig 4 små klosser som ble skrudd fast i seksjonene, 2 på hver side. Disse sikrer at den løse seksjonen er i korrekt høyde:


Det er fortsatt litt jobb igjen før jeg kan si meg ferdig. Jeg må komme opp med en løsning som hindrer den løse seksjonen i å bevege seg sideveis, og samtidig sikrer at seksjonene på hver side ikke sklir fra hverandre.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: _marius
Date Posted: 08 august 2015 at 20:24
Google " Alignment Dowels for Baseboard " så finner du en dings som er fin til å holde "brua" i posisjon. Til og med strømførende (ikke at jeg klarte det, men i teorien...)



-------------
Marius


Posted By: ses
Date Posted: 08 august 2015 at 20:42
Jeg er litt skeptisk til at dette vil fungere godt over tid med hele fire spor som skal treffe. Tre er et levende materiale som vil forandre seg litt over tid, avhengig av hvor stabilt temperatur og luftfuktigheten er på rommet.


-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 august 2015 at 20:59
_marius:
Ja, jeg har sett litt på ulike varianter av slike styrepinner, men jeg har noen tanker i hodet som jeg vil prøve ut først.

Ses:
Det er greit nok at tre er et levende materiale, men så lenge det funker for FREMOduler ser jeg ingen grunn til at det ikke skal funke her. Jeg er klar over at det krever nøyaktighet å få lagt alle sporene, og ikke minst at alle seksjonene forholder seg i ro uten å bevege seg mens skinneleggingen pågår. Og det er faktisk 6 spor på det meste, ikke 4. Hvis du ser på bildene av de gamle seksjonene mine er det på det meste 6 spor over skjøten der også, uten at det har ført til noen problemer selv om de seksjonene har blitt flyttet gjentatte ganger og lagret både på kaldloft og i kjeller over flere år.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 08 august 2015 at 22:17
Men Fremo-moduler setter du sammen i horisontalplanet og skrur de sammen. Hvis dette skal være en utløftbar seksjon må den vel settes inn vertikalt? Tenker du deg en forankring horisontalt i tillegg?


-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net